Celebra specialistă în educație Oana Moraru a scris pe contul său de Facebook o serie de informații importante despre ce ar trebui să știe părinții despre reguli și care sunt motivele pentru care copii, de cele mai multe ori, nu iau în considerare regulile.
„La capătul puterilor, când nu ne mai ascultă, le spunem copiilor cu solemnitate că avem niște reguli. Că regulile trebuie urmate. Că dacă e regulă, nu ne mai tocmim. Că regula e regulă. Că familia noastră are niște reguli. Că dacă regula este așa și pe dincolo, apoi nu mai încape discuție.
Un cuvânt foarte uzat, pe care îl investim cu miraculoase puteri.
Cu puterea de a opri comportamente, reacții, dorințe și atitudini nepotrivite,” spune Oana Moraru.
Specialista spune, în continuare, care sunt motivele pentru care copii nu ascultă și de ce anume fac lucruri nepotrivite.
„Dar care este motivul neascultării? Faptul că nu și-au adus aminte, la timp, că ”noi avem o regulă?” Care este motivul unei izbucniri nervoase, al unui impuls vehement, al unui refuz teribilist, al unui gest agresiv? Uitarea regulii?
Evident că e ridicol să credem asta.
Când copiii fac lucruri nepotrivite, au, de fapt, nu o lipsă de reguli, ci de instrumente pentru autoreglementare internă,” explică Oana Moraru.
Care este, de fapt, problema cu regulile
Mai mult, detaliază Oana Moraru, nu lipsa regulilor e problema, de fapt, ci felul în care acestea sunt impuse și tensiunile emoționale din spatele regulilor.
„Frații ajung să se bată nu pentru că nu au citit recent regulile de toleranță în familie, ci pentru că intensitatea frustrării de moment nu are încă un termostat interior pentru autocalmare și gândire strategică. Mintea lor nu este suficient de matură pentru controlul instinctului teritorial.
Bullying-ul în școli nu înflorește pentru că nu s-au aplicat regulile comportamentale din legea anti-bullying. Ci pentru că tensiuni emoționale de tot felul înfloresc și culminează liber când nimeni nu a folosit conflictele ca surse de învățare și autoreglare emoțională,” explică Oana Moraru.
În acest caz, mai sunt importante regulile? Ce trebuie să știe, de fapt, părinții despre impunerea regulilor și cum trebuie să facem acest lucru.
Oana Moraru: Regulile sunt necesare. Dar nu sunt sursa autoreglării emoțiilor
„Copiii nu prea urmează reguli. Ei își urmează emoțiile. Unele nasc comportamente acceptabile, altele – alarmante.
Regulile sunt necesare. Dar nu sunt sursa autoreglării emoțiilor care nasc comportamente nepotrivite.
Regulile sunt importante. Ele pot fi urmate doar de copiii care au ajuns deja la un prag de maturizare emoțională.
Nu invocați regula când mustrați un copil. Nu îi reproșați că n-a urmat o regulă decât dacă știți sigur că o încalcă din neglijență sau din neatenție,” explică specialistul.
În definitiv, explică Oana Moraru, problema nu este la construirea regulilor, ci la ritmul în care se produce autoreglarea interioară a copiilor.
„Când nu ne plac sau nu ne convin comportamentele lor, nu este niciodată vorba de nerespectarea sau uitarea unor reguli externe. Ci de drumul interior pentru autoreglementare emoțională, care se întâmplă în ritm diferit de la un copil la altul. Și la care participăm direct, cu o mulțime de alte strategii.
Știu mulți părinți care trăiesc acest impas: ”de ce nu mă ascultă, dacă eu i-am spus care sunt regulile?”
Cuvântul, în sine, nu trezește niciun gong interior, să știți. Copiii nu se repliază de dragul unor insistențe semantice.
Nu renunțați la reguli, bineînțeles. Renunțați doar la ideea că emoțiile umane se maturizează doar pentru că trebuie,” adaugă Oana Moraru.
Citește și:
Autoreglarea copiilor este un mit. Cum ajunge un copil să-și autoregleze emoțiile și comportamentele
Ce înseamnă coreglarea în parenting. Cum să o aplici cu copilul pentru a-l ajuta să-și autoregleze emoțiile
Modul sănătos de a exprima verbal emoțiile negative [VIDEO]
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0
Sursa foto: Facebook Oana Moraru