Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru

Deoarece părinții își doresc pentru copiii lor un viitor cât mai bun, vor ca cei mici să aibă un parcurs școlar de succes. De aceea, părinții sunt în căutare de modalități care să stimuleze motivația școlară a copiilor lor.

Despre cum putem stimula motivația școlară a copiilor noștri, în funcție de vârsta lor, a detaliat consultantul educațional Oana Moraru, într-o postare pe contul său de Facebook, împărtășind, astfel, din bogata sa experiență în învățământ.

Oana Moraru este pedagog cu peste 30 de ani experiență, autoare de carte și fondatoarea sistemului privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Potrivit consultantului educațional, motivația școlară „se construiește încet, ca un mușchi care crește în salturi, la praguri diferite de vârstă. Și depinde de starea emoțională care „împachetează” gimnastica mentală”.

Citește și:

Oana Moraru: Secretul educației e să integrezi ambele extreme, „să îți asumi un model și să iei mereu temperatura urmărind copilul”

Psihologul Otilia Mantelers: 3 tactici prin care îi manipulăm pe copii, fără să ne dăm seama

1. Motivația de învățare a copilului de la grădiniță

În anii de grădiniță, motivația „se naște dacă învățarea presupune explorare, surpriză, implicarea simțurilor”, afirmă Oana Moraru.

 

2. Motivația școlară a copilului din clasa pregătitoare până în clasa a II-a

În ceea ce privește motivația școlară la clasele pregătitoare – a II-a, aceasta evoluează „dacă învățarea aduce sentimente de reușită, de ușor, la pas, cu așteptări ca toată lumea să aibă succes”.

Potrivit Oanei Moraru, motivația școlară a copiilor de la această vârstă depinde mult de disponibilitatea învățătoarei de a aprecia fiecare copil. Și asta „fără ierarhii, comparații și topuri de productivitate a creierelor”.

 

3. Motivația școlară a copiilor din clasele a III-a și a IV-a

Referitor la motivația școlară la clasele III-IV, specialista citată spune: „Dorința de a lucra mai mult și mai bine depinde de cât de înfierată e greșeala. Dacă îi vânăm acum pentru greșeli sau îi trimitem în competiții academice individuale, minăm terenul emoțional cu eterne complexe de inferioritate/superioritate. Pe viață.”

Potrivit Oanei Moraru, la această vârstă, „copiii au nevoie să se simtă competenți, chiar dacă au ritmuri diferite de lucru sau nevoie de repetări mai multe decât colegul de bancă. Cel mai teamă le e de judecată.”

Citește și:

Oana Moraru prezintă 6 tipuri de părinți, în funcție de implicarea în parcursul școlar al copilului. În care dintre ele te regăsești?

Copilul refuză să meargă la școală? Cum descoperi cauza reală și cum motivezi copilul

4. Motivația școlară a copiilor din clasele a V-a și a VI-a

Dacă ai copil în primii ani de gimnaziu, mai exact, în clasa a V-a sau a VI-a, este important să știi că:

„Își mențin cheful de învățare doar copiii care sunt măsurați, evaluați și testați după modele de conținut bine structurat în scheme clare. Le place să învețe dacă lucrările de control au cerințe lucrate înainte, previzibile, cu criterii de evaluare transparente. Își mențin interesul pentru învățare dacă au șansa de mărire a notelor și de redare a testelor. Dacă au parte de evaluare formativă, continuă, fără note, doar pentru conștientizarea lucrurilor pe care încă nu le fac sau nu le știu”, scrie cunoscutul pedagog.

 

4. Motivația școlară a copiilor din clasele a VII-a și a VIII-a

În clasele VII – VIII „au ritm și dorință de învățare copiii care nu sunt amenințați mereu cu examenul național. Pentru el, le arătăm că succesul e gestionabil”, precizează Oana Moraru.

Concret, acestor copii „le trebuie un program zilnic de lucru pe subiecte-tip, cu mesajul că e timp pentru nota 9 și 10”.

Motivația copiilor de această vârstă este susținută mult „de sport, de mize precum concursuri școlare sau competiții de tot felul. De grupuri sociale vii, prietenii, lecturi, libertăți personale, fără cicăleala familiei. Au nevoie de multă susținere, orar fix de lucru, îmbinat cu ceea ce numesc ei timp „să fac ce vreau”, punctează consultantul educațional.

 

4. Motivația școlară după vârsta de 16 ani

Potrivit Oanei Moraru, „motivația intrinsecă apare, la majoritatea copiilor, după 16 ani încolo. Cea externă, dacă e făcută în pași sănătoși, duce la clădirea automotivației.”

Citește și:

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

Oana Moraru, în urma evaluării a 200 de copii: Peste 60% sunt predispuși la analfabetism funcțional

La final, Oana Moraru subliniază că „cei mai mulți copii nu își pierd motivația școlară”, „cei mai mulți nu ajung să și-o nască și să și-o crească. Pentru că sunt mai mereu certați că nu o au pur și simplu”.

În concluzie, consultantul educațional Oana Moraru ne sugerează să ne preocupăm de cultivarea motivației școlare a copiilor prin metode adaptate vârstei, în loc să îi certăm că nu sunt motivați, fapt care are efectul contrar, inhibând motivația pentru învățare.

 

Alte informații pe acest subiect poți afla din podcastul Oanei Moraru la „Părinți CuMinți” by ZUnivers Podcast:

 

 

 

Iar dacă rezonezi cu abordarea Oanei Moraru și dorești să citești cărțile pe care le-a scris pentru a-i ajuta pe părinți să-și ghideze frumos copiii în direcția performanțelor școlare, iată cărțile pe care le-a publicat:

„Copilul tău scrie”

În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?

În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.

 

„Copilul tău citește” 

Oana Moraru, fondatoare a Școlii Helikon, profesor, formator și publicist pe teme educaționale, cu o experiență de 30 de ani în învățământ, răspunde în această carte la întrebarea: Cum îi învățăm pe copii să citească, să gândească critic și, mai ales, să le placă lectura?
Descoperă metode detaliate, exemple practice pornind de la poveștile Olinei Ortiz și activități distractive pentru părinți și copii.
Părinții și profesorii sunt instructori de zbor, copiloți doar pentru o scurtă vreme, iar lectura este cel mai puternic instrument de orientare în viață.

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    121,426FaniÎmi place
    273CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole