Micul artist plin de imaginație. Metoda Montessori de a-l împrieteni pe copil cu arta

Educatorii desfășoară cu copiii o paletă diversificată de activități, astfel încât aceștia să-și dezvolte motricitatea fină a mâinilor, creativitatea, inteligența, să facă mișcare, dar și să învețe activități practice. Arta face parte și ea dintre activitățile pe care le fac părinții și educatorii cu copiii.

Însă pedagogii care se ghidează după metoda de educație Montessori tratează cu totul diferit arta pentru copii comparativ cu cei din învățământul clasic.

Prin ce se deosebește abordarea Montessori? E simplu: dacă, într-o clasă formată din 15 copii din sistemul clasic de învățământ, educatorul face un desen, arătându-le copiilor cum să-l reproducă, iar aceștia îl copiază, rezultatul fiind 15 copii ale aceluiași desen, într-o clasă Montessori, rezultatul va fi cu totul altul. În viziunea sistemului de educație Montessori, activitățile artistice au rolul de a susține dezvoltarea creativității copilului. Iar lucrările copiilor nu sunt niciodată comparate, criticate și nici notate.

Citește și:

Copilul aruncă lucruri? Afla o metodă simplă de a-l dezvăța de acest obicei

4 rețete de baloane de săpun pe care le poți face acasă

Blogul The Full Montessori ne ajută să implementăm și noi soluțiile Montessori în activitățile noastre de artă cu copiii acasă.

Iată câteva sfaturi ușor de urmat pentru a-ți împrieteni copilul cu arta, folosind metoda Montessori:

1. Alege o modalitate de lucru pe care copilul o poate gestiona singur, fără necesitatea permanentă a intervenției unui adult.

2. Pune toate instrumentele și materialele necesare pe o tavă, inclusiv vase cu apă și articolele pentru curățat.

3. Alege un loc unde va sta această tavă care să fie accesibil copilului.

4. Atunci când îi prezinți copilului o activitate, ia două bucăți de hârtie: una pentru tine (poziționată între tine și copil) și un alta pentru copil, amplasată la un colț al zonei de lucru astfel încât micuțul să fie inspirat să înceapă să lucreze după terminarea lecției. Spune-i că, mai întâi, vei face tu activitatea și, după ce o vei termina, va fi rândul lui să o facă.

5. Limitează cât mai mult cuvintele în timpul activității. Mișcările trebuie să fie lente și accentuate. Nu vorbi în timp ce mânuiești materialele, deoarece copilul s-ar putea distrage pentru a te privi pe tine în loc să-ți urmărească mâinile. Dacă simți că trebuie să explici ceva, fă-o înainte sau după fiecare etapă a procesului.

Citește și:

10 sfaturi cum să spui o poveste de noapte bună astfel încât copilul să citească de plăcere

Ce înseamnă educație emoțională sănătoasă? 9 abilități emoționale de care au nevoie copiii

6. Lasă lista tehnicilor deschisă. Nu trebuie să-i arăți toate variantele disponibile. De exemplu, în cazul lucrului cu argilă, poți spune: „Acesta este un mod de a rula o minge”. Lasă-l pe copil să descopere alte moduri, atunci când îi vine rândul.

7. Concentrează-te pe introducerea abilităților și tehnicilor („Acesta este un mod de lipire a bumbacului pe hârtie”), în loc de a încerca să faci ceva ce copilul poate identifica („Fac un om de zăpadă”), deoarece dorința sa probabilă de a copia omul tău de zăpadă îi va limita experiența de creație.

8. Când ai terminat lecția demonstrativă, decide dacă vei invita copilul să lucreze cu noua tehnică imediat (este o soluție potrivită pentru copiii mici) sau dacă îi vei arăta cum să facă curățenia de după activitate (soluție sugerată pentru unii copii mai mari). Întotdeauna amintește-ți să revii pentru a-i arăta copilului cum să facă curățenie la final.

9. Când ai terminat lucrarea ta, ia-o din fața copilului. Lăsând versiunea ta în fața lui, îi este limitată creativitatea. În plus, micuțul se poate simți descurajat dacă i se pare că versiunea sa nu este la fel de „bună” ca a ta.

10. Lasă-l pe copil să lucreze singur, în același timp, fii cu ochii pe el pentru a te asigura că folosește în mod corect materialele. Reamintiri blânde cu propoziții pozitive sunt, de regulă, suficiente pentru a-l direcționa pe copil către desfășurarea corectă a activității („Glitter-ul se folosește pe hârtie, nu pe câine.”)

Citește și:

Ce faci când te enervezi pe copil? 4 pași de la psihologul Gáspár György ca să-ți gestionezi furia

Copilul nu citește? 10 idei simple pentru a educa dragostea de carte

După ce termină, dacă pare interesat să discute lucrarea sa, folosește un limbaj descriptiv („Ție chiar ți-a plăcut să desenezi cercuri cu creionul roșu!”), în loc să-i spui cuvintele obișnuite de laudă („Bravo!”, „Ce frumos!”). Copiilor mai mari le poți pune întrebări despre procesul de creație („Ce ai observat când ai început să amesteci culorile?”).

Respectă ceea ce dorește să facă cel mic cu lucrarea sa de artă după ce a terminat-o. S-ar putea să o dea deoparte, să o lipească pe frigider sau chiar să o arunce. În acest caz, nu există alegeri proaste (în afara faptului de a i-o da câinelui de mâncare…).

Nu te simți prost dacă micuțul nu dorește să lucreze din nou cu materialele. Dacă vrei să încurajezi această activitate, îi poți oferi alte variante (diferite culori sau tipuri de hârtie,  vopsele, obiecte pentru lipire etc.)

Tu cum desfășori activitățile artistice cu copiii?

Citește și:

Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru

Cele 9 emoții care îi îmbolnăvesc pe copii. Cum îți ajuți copilul să le facă față

Copilul te sfidează și vorbește urât? Laura Markham prezintă 3 pași pentru o comunicare cu respect

Sursa foto: Yan Krukau, Pexels

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    122,726FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole