Platfusul (piciorul plat) la copii. 10 exerciții distractive pentru prevenirea acestei afecțiuni

Afecțiunea numită platfus, sau picior plat, apare în cazul unor copii ale căror tălpi nu se arcuiesc nici după vârsta de 3-4 ani, când acest lucru se întâmplă la ceilalți copii. De altfel, majoritatea copiilor se nasc cu picior plat.

Statisticile la nivel mondial arată că aproximativ un sfert din populația globului  suferă de platfus, fie într-un stadiu fie incipient, fie mai grav.

 

Există 3 forme de platfus identificate de specialiști:

  1. Picior plat flexibil – arcada (scobitura) tălpii există și este vizibilă atunci când nu se pune presiune pe picior, însă, atunci când persoana stă în picioare, arcada dispare 
  2. Picior plat semiflexibil – arcada este abia observabilă, fie că persoana pune sau nu pune presiune pe picior
  3. Picior plat rigid – scobitura nu este vizibilă, persoana putând să simtă durere atunci când stă mult timp în picioare sau când merge mult pe jos

Copiii care suferă de platfus (picior plat) simt durere în talpa piciorului, la glezne sau o durere difuză în zona picioarelor. Dacă bănuiești că există probabilitatea ca cel mic să aibă această afecțiune, solicită un consult la medicul pediatru și la un medic ortoped pediatru.

De regulă, până la vârsta de 3-4 ani ani nu prea există motive de îngrijorare, mai ales atunci când copilul tău are mersul normal. Până la această vârstă, oasele, mușchii și ligamentele copiilor se dezvoltă rapid, astfel încât riscurile pot dispărea în mod natural.

Ce poți face tu ca părinte este să-ți ajuți cât mai mult copilul să prevină platfusul (piciorul plat). Cum poți face acest lucru? Prin anumite tipuri de exerciții și mișcări care, atunci când sunt incluse în rutina zilnică, au rolul de a modela corect piciorul.

 

Îți prezentăm mai jos 10 tipuri de exerciții pentru prevenirea platfusului (piciorul plat) la copii:

Pentru a fi eficiente, pentru a nu plictisi copilul și pentru ca exercițiile să nu devină o corvoadă pentru copil, specialiștii ne sfătuiesc să le „administrăm în porții mici”, în joacă, făcând câte 2-3 exerciții de 2-3 ori pe zi.

1. Sarcina copilului este să meargă pe un drum îngust, de 10-15 cm. Marchează marginile drumului cu cretă, cu pietricele sau cu o funie. Copilul trebuie să meargă fără să depășească limitele trasate.

2. Exercițiul „Ursulețul” – copilul merge pe marginile exterioare ale tălpilor.

3. Copilul se plimbă și aleargă prin nisip, pe pământ sau pe pietricele.

4. Cel mic folosește degetele de la picioare pentru a apuca diverse obiecte mici pe care să le pună într-un coș. Poate face acest exercițiu fie din picioare, fie așezat.

5. Copilul apucă cu degetele de la picioare o eșarfă, un creion sau alte obiecte de dimensiune medie pe care le pune într-un coș.

6. Mare – mic. Copilașul se ridică pe vârfurile picioarelor și, astfel, devine mare. După care revine cu toată talpa pe pământ și devine mic.

7. Cel mic merge pe un covoraș pentru masaj

8. Mersul pe bicicletă sau pe tricicletă

9. Săritura cu coarda

10. Mersul pe vârfurile picioarelor. Pentru a evita plictiseala, îi poți da micuțului diferite provocări, cum ar fi: „Mergi pe vârfuri până la copacul din față, apoi întoarce-te la mine mergând normal”.

 

Știm cu toții că este mai bine să previi decât să tratezi. De aceea, este de ajutor să incluzi în activitățile copilului tău exercițiile de mai sus, pentru a preveni apariția platfusului (picior plat).

Sursa foto: Pixabay

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    121,266FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole