Să creștem un om nu înseamnă să educăm un copil „cuminte” sau „corect”. Gáspár György prezintă cele 5 R-uri ale parentingului conștient

A crește un om viu, conștient de emoțiile sale și ale altora, curajos, care se ridică după eșecuri nu înseamnă a educa un copil „cuminte” și nici „corect”, afirmă cunoscutul psiholog Gáspár György. Bazându-se pe știința relațiilor, El prezintă câteva repere menite să-i ajute pe părinții care doresc să practice parentingul conștient.

Gáspár György este psiholog clinician, psihoterapeut relațional și autor de cărți bestseller. De asemenea, el este președintele Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și președintele Academiei Imago România.

„A crește un astfel de om e poate cea mai delicată și profundă muncă de pe pământ”

„Ce înseamnă, cu adevărat, să creștem un om?”, întreabă psihologul, într-o postare pe contul său de Facebook.

Și continuă: „Nu un copil „cuminte”, care tace și (aparent) se conformează. Nu unul „corect”, croit după standardele rigide ale lumii. Ci un om viu pe dinăuntru – capabil să simtă cu alții, să-și îmbrățișeze propriile emoții fără rușine, să se ridice blând după căderi și să pășească prin viață cu demnitate, curaj și compasiune.”

Potrivit specialistului citat, „a crește un astfel de om e poate cea mai delicată și profundă muncă de pe pământ. Nu e despre control, nici despre perfecțiune. E despre inimă. Despre conexiune. Despre a învăța, împreună, ce înseamnă să fii om”.

Gáspár György spune că știința relațiilor ne oferă o busolă psihologică în acest sens, citând din „The 5 Principles of Parenting” de Aliza Pressman, 2024, cele 5 R-uri ale parentingului conștient. „Ele nu sunt rețete, ci repere. Nu sunt reguli, ci rădăcini”, precizează psihologul.

Cele 5 R-uri ale parentingului conștient

1. Relația: pentru că relațiile sunt solul în care cresc copiii noștri. Dacă solul e sigur și hrănitor, totul devine posibil.

2. Reglarea: pentru că învățăm să ne liniștim nu prin ordine, ci prin prezență. Emoțiile nu trebuie corectate, ci însoțite.

3. Reflecția: pentru că a ne întreba „Ce simt? De ce reacționez așa?” e primul pas către înțelepciune emoțională.

4. Regulile: nu ca lanțuri, ci ca lumini de veghe. Reguli care ghidează, nu care înăbușă.

5. Reparația: pentru că legăturile se mai rup. Dar se pot coase la loc, adesea mai frumoase decât înainte.

„Aceste principii sunt fragmente de viață trăită, nu doar în biroul terapeutului, ci în fiecare dimineață grăbită, în fiecare ceartă cu lacrimi, în fiecare îmbrățișare care repară o zi întreagă”, explică specialistul în sănătatea mintală.

Pentru copii, această înțelepciune relațională poate începe de la o vârstă fragedă, prin povești care le vorbesc direct inimii lor. Un exemplu este cartea „Harta magică a sinelui, pentru copii” de Daniel Siegel, o lectură scrisă special pentru cei mici, dar cu ecou profund și în inimile adulților.

Citește și:

Legătura dintre relația proastă cu părinții și problemele de sănătate. 7 sfaturi de la Gáspár György pentru construirea încrederii în relația părinte-copil

Parentingul inconștient vs. parentingul conștient. 25 de deosebiri făcute de psihologul Gáspár György

Aware Parenting. Cele 10 principii ale parentingului conștient

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură video YouTube Liana Stanciu

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

123,175FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole