Replica binecunoscută a profesorilor, „Dacă nu eşti atent, te mut în prima bancă”, va deveni istorie. Ministerul Educației introduce o nouă regulă pentru evitarea discriminării și segregării în clasă: elevii trebuie să își schimbe locul periodic. În plus, acolo unde spațiul permite, se recomandă așezarea în cerc, semicerc sau amfiteatru, în locul clasicelor rânduri de bănci, conform unui material apărut în emisiunea Observator de la Antena 1.
Tradițional, ultima bancă era refugiul celor care doreau să rămână neobservați în timpul orelor. Pentru a preveni acest fenomen, școlile și liceele au început deja să implementeze un sistem de rotație a locurilor. În mod special, elevii din grupuri vulnerabile nu vor mai fi plasați în ultimele rânduri.
Schimbarea trebuie să aibă loc după fiecare modul școlar, astfel încât fiecare elev să treacă progresiv prin toate pozițiile din clasă. De la ultima bancă, ajung în penultima, antepenultima, până când ocupă, rând pe rând, și primele locuri.
Unele cadre didactice aplică deja această metodă. La Școala Nr. 1 din București, de exemplu, elevii sunt așezați „ca la liceu”.
„La fiecare început de modul încerc să îi așez, uneori după preferințe, ținând cont și după acele criterii etnice, cei cu cerințe educaționale speciale. Am avut băncile așezate în amfiteatru, apoi am avut câte două bănci cu patru elevi și încercăm să le facem cât mai variat”, spune Cristina Senoş, învățătoare.
Totuși, nu toți profesorii sunt de acord cu această abordare.
„Nu îi mutăm pentru că înseamnă să îi afectăm emoțional, nu vreau să îi afectez emoțional. Pentru măsurile care trebuiesc luate vizavi de liniștea din clasă, avem acea cameră de remediere comprtamentală”, spune Daniela Voinea, directoarea Şcolii nr. 1.
Experții în educație consideră însă că alternarea locurilor are beneficii semnificative.
„Nu există în Waldorf, în Montessori nu există nicio confirmare că menținerea copilului și transformarea lui în țap ispășitor în ultima bancă are vreo vitute pedagogică. În pedagogiile alternative este o metodă de bază, știm că adolescenții, de exemplu, se confruntă cu multă anxietate, dar este foarte bine pentru copiii din gimnaziu şi din liceu să își dezvolte rețeaua socială”, spune Daniela Vişoianu, expert educaţie.
În locul așezării rigide în rânduri, Ministerul Educației recomandă reconfigurarea sălilor de clasă, astfel încât elevii să interacționeze mai ușor, fie că este vorba de un aranjament în cerc, semicerc sau stil amfiteatru.
Citește și:
Copilul e dezinteresat de școală? Cu ce să înlocuiești criticile astfel încât să-ți asculte sfaturile
7 sfaturi cum să faci diminețile înainte de școală sau grădiniță mai ușoare
Copilul începe școala? 5 abilități care îți arată în ce măsură este pregătit
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0
Sursa foto: Freepik.com