Problemele emoționale și de comportament care încep în copilărie, pe vârste

Din ce în ce mai mulți oameni sunt conștienți că numeroase probleme emoționale ăși au rădăcinile în copilărie.

Psihologul, psihoterapeutul relațional și autorul Gáspár György prezintă, într-o postare pe pagina sa de Facebook, lista potențialelor probleme emoționale și de comportament care se formează în anumite etape ale copilăriei.

„Identificarea istoricului durerii noastre ne poate ajuta să înțelegem de ce funcționăm într-un anumit fel acasă, la școală, la muncă sau în societate – adică în relații. Lipsa de sprijin și de ghidare într-o anumită perioadă a dezvoltării poate lăsa urme vizibile pentru întreaga viață”, argumentează psihologul.

În redactarea materialului, Gáspár György face referire la cartea „Ghidul copilului interior” de Cathryn L. Taylor.

Potrivit psihologului român, „în mai multe decenii de practică terapeutică, autoarea a studiat atât munca altor colegi preocupați de tema „copilului interior” (Whitfield, Jung, Fox, Miller, Winnicott, Missildine, Bradhsaw etc.), dar și-a testat strategiile cu rigurozitate și în practica clinică”.

 

Iată care sunt potențialele probleme emoționale și de comportament care își au rădăcinile în copilărie

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 0-18 luni (sinele nou-născut):

  • Teama de intimitate, pentru că ar putea duce la abandon
  • Nevoia – dar teama– de afecțiune fizică
  • Nevoia continuă de gratificare orală (mâncatul, fumatul, băutul)
  • Teama recunoașterii propriilor nevoi, din cauza fricii că acestea nu vor fi satisfăcute
  • Incapacitatea de a avea încredere, chiar și în situații demne de încredere

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 18 – 36 luni (sinele bebeluș):

  • Inabilitatea de a‐ți refuza prietenii, pentru că ți‐e teamă că o să te respingă
  • Inabilitatea de a impune limite față de șeful tău, de teamă că o să te concedieze
  • Dificultatea de a exprima modul în care te simți, de teamă că vei fi umilit sau respins
  • Sentimentul de sufocare, dacă cineva încearcă să se apropie prea mult de tine
  • Sentimentul de inadecvare, dacă un prieten e supărat și nu‐l poți face să se simtă mai bine

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 3 – 6 ani (sinele preșcolar):

  • Să nu te simți confortabil în propriul corp
  • Să fii extrem de critic față de propria persoană, extrem de rușinat de tine
  • Să folosești sexul ca unic mecanism prin care să te simți aproape de cineva
  • Să fii perfecționist
  • Să nu ai toleranță față de comportamentul altei persoane

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 6 – 12 ani (sinele școlar):

  • Trăirea sentimentelor de timiditate și de jenă în timpul evenimentelor sociale
  • Incapacitatea de a finaliza ceva ce ai început
  • Incapacitatea de a-ți atinge obiectivele profesionale
  • Înglodarea în datorii, astfel încât să nu atingi niciodată stabilitatea financiară
  • Teama de vorbitul în public

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 12 – 15 ani (sinele în adolescența mică):

  • Timiditatea sau inhibarea sexuală
  • Nevoia nocivă de aprobare din partea altor persoane
  • Folosirea substanțelor sau a unor comportamente distructive pentru a face față disconfortului din viață
  • Sentimentul de inadecvare socială
  • Complexe legate de aspectul fizic

 

Potențiale probleme care își au originea în perioada 15 – 18 ani (sinele în adolescența mare):

  • Blocarea într‐o stare activă sau pasivă de rebeliune
  • Incapacitatea de a‐ți lua singur apărarea
  • Controlul sau criticarea excesivă a comportamentului unei alte persoane
  • Implicarea excesivă în viața partenerului, pentru că acea persoană reprezintă o reflexie a ta
  • Teamă atât de puternică de a ieși în evidență, încât nu îți dezvălui niciodată preferințele

 

Pentru mai multe explicații și exerciții practice care ne pot ajuta să depășim problemele dobândite în diferite etape ale dezvoltării, psihologul Gáspár György recomandă cartea „Ghidul copilului interior” de Cathryn L. Taylor:

În această carte, terapeutul Cathryn Taylor oferă un ghid pas cu pas pentru descoperirea copiilor interiori și vindecarea rănilor lor: rușine, furie, abandon.

Instrumentele necesare pentru aceste exerciții sunt imagistica ghidată, dialogul verbal și scris, lucrul în oglindă, desenatul sau identificarea unor imagini care să reprezinte durerea și personajele din interior, precum și ceremonia și ritualurile. Scopul acestora este de a-ți accesa amintirile timpurii, de a-ți debloca sentimentele îngropate și de a-ți oferi modalități de vindecare emoțională.

Cartea poate fi cumpărată de pe PaginadePsihologie.ro, de pe Libris.ro sau pe Carturesti.ro.

 

Sursa foto: Karolina Grabowska, Pexels

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,737FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole