Pedagogia fondată de Maria Montessori, apreciată în România, fiind o alternativă de educație în care copilul crește fără pedepse și recompense și având posibilitatea să-și găsească și să-și dezvolte propriile talente și pasiuni.
Înainte de a prezenta cele 30 de activități, subliniem faptul că unul dintre principiile de baza ale Mariei Montessori este să nu sari în ajutorul copilului decât atunci când el ți-l cere!
Așa că, nu contează dacă activitatea nu-i iese perfect din prima încercare. Sunt cu mult mai prețioase momentele în care cel mic reușește să facă ceva singur, în mod independent.
Desigur, este absolut necesar să-i asiguri copilului un mediu sigur pentru desfășurarea activităților și să fii mereu lângă el, deoarece, în special la vârste mici, copiii pot introduce obiecte mici în gură, în nas sau în urechi.
Acestea fiind spuse, iată cele 30 de activități cu specific Montessori cu ajutorul cărora vei putea ține ocupat cu succes atât un copil mic (toddler), cât și pe cei mai măricei:
1. Ia mai multe borcănele și sticluțe de diferite forme și dimensiuni, scoate-le capacul, amestecă-le și roagă-l pe micuț să găsească pentru fiecare borcan capacul corespondent și să-l pună la loc.
2. Buretele, detergentul de vase și vasele. Când ești cu copilul la bucătărie și cel mic manifestă interes pentru spălatul vaselor, arată-i lent cum se spală o oală, apoi lasă-l pe el să spele o farfurie, o cană sau altceva.
3. Orice tip de grăunțe, boabe pot fi lăsate să curgă pe jos, iar apoi pot fi măturate cu matura în făraș.
4. Oferă-i copilului posibilitatea să toarne apă într-o tavă și s-o adune apoi cu un burete.
5. Încheie și descheie nasturi, închide și deschide capse (eventual, o mămică talentată în lucrul de mână poate face un iepuraș din fetru și un morcov, care se pot uni printr-un nasture sau cu ajutorul unei capse), leagă și dezleagă șireturi etc.
6. Micuților le place să simtă diferite texturi, așa că oferă-le bucăți de material de diferite texturi: mătase, bumbac, lână și, în timp ce le explorează, povestește-le despre fiecare că este țepos, moale sau alunecos. Sau poți pregăti câte două perechi din fiecare material, iar copilul să aleagă perechea potrivită.
7. Aruncă tu sau copilul obiecte mici (nasturi, biluțe, mărgele, pietricele etc.) într-un borcan cu apă, după care micuțul trebuie să le scoată de acolo cu ajutorul unei linguri.
8. Pune într-o punguță 8-10 obiecte familiare copilului (o panglică, un creion, pieptene, o castană, o piatră, o jucărie etc.). Cel mic trebuie să caute în pungă cu ochii închiși, să scoată un obiect și să-l denumească. Această activitate poate fi mai complexă pentru un copil mai mare: îi poți cere să găsească toate obiectele care încep cu litera „p” sau „c” etc. În acest fel, copilul își dezvoltă simțul tactil, învață literele alfabetului și își dezvoltă abilitatea de a face distincția între sunetele unui cuvânt.
9. E nevoie de două farfurii, un burete și o pâlnie. Turnăm apă într-o farfurie și, cu ajutorul buretelui, mutăm apa în cealaltă farfurie.
10. Dacă ai mărgele și câteva cutii, poți amesteca mărgele de diferite culori și dimensiuni și îl poți ruga pe copil să le separe în funcție de culori sau de dimensiuni în două cutii. Un copil mai mare poate pune mărgelele în mai multe cutii, în funcție de dimensiuni și culoare.
11. Un furtun mic secționat în două pe lungime poate deveni un „tobogan” pentru mărgele. Copilul pune o mărgea și urmărește cum și cât de repede ajunge într-un vas. Lasă-l să observe cum se mișcă mărgelele în funcție de unghiul „toboganului” în raport cu masa.
12. Lucrul cu foile de hârtie, Origami, presupune dezvoltarea motricității fine. De asemenea, Origami stimulează imaginația și gândirea spațială, dezvoltă creativitatea.
13. Pungi cu greutăți de 1, 2 sau 3 kg, în funcție de vârsta și greutatea copilului, legate cu o funie. Ridicându-le și mișcându-se cu ele, copilul își va dezvolta forța și rezistența mâinilor, precum și motricitatea grosieră.
14. Orice mărgele sau figurine, jucării mici cu gaură pot fi folosite pentru a fi înșirate pe o ață.
15. Cuiele din lemn pot fi bătute cu un ciocănel în plastilină sau în lut moale.
16. Un borcan cu un mic orificiu în capac, prin care pot fi introduse dopuri, mărgele, biluțe, nasturi, monede etc.
17. Punguțe cu boabe de fasole, năut, grăunțe etc. Pot fi mutate cu o lingură dintr-un vas în altul sau pot fi sortate. De asemenea, poți ascunde jucării mici în fiecare punguță, pe care copilul trebuie să le găsească.
18. Copiii mai mari pot fi implicați într-o activitate cu ace pentru birou cu gămălie mare colorată care să fie înfipte în polistiren.
19. Pune într-o formă pentru gheață mărgele sau chiar fructe mici (cireșe, vișine, zmeură, mure etc.), pe care copilul trebuie să le ia cu penseta. Micuții de până la un an le vor lua cu degetele.
20. Când copilul stă în scaunul de masă, toarnă-i pe măsuță făină pe care să „deseneze” cu degetele, cu un băț sau cu o pensulă.
21. Toarnă pe o tavă griș și amestecă printre el boabe de fasole. Oferă-i copilului o sită cu care să cearnă grișul pentru a găsi boabele de fasole pe care să le pună într-un borcan.
22. Copilul trebuie să pună pe marginile unei cutii fără capac cârlige de rufe. Copiii mai mici nu vor putea să le pună singuri. Ei pot scoate cârligele puse de adult.
23. Oferă-i copilului un magnet mai mare și diferite obiecte metalice și nemetalice. Lasă-i micuțului plăcerea de a vedea care dintre obiecte sunt atrase de magnet și care nu.
24. Pune într-o cană de plastic apă, puțin săpun lichid și oferă-i copilului un tel cu care să „bată” spumă.
25. O altă activitate poate fi organizată cu ajutorul a trei oale de dimensiuni diferite. Scoate-le capacele și copilul trebuie să aleagă capacul potrivit fiecărei oale. O altă activitate este să pună oalele unele în altele.
26. Implică-l pe copil să te ajute atunci când scoți vasele din mașina de spălat vase. El poate scoate lingurile și furculițele. Însă, atenție la obiectele ascuțite!
27. Ia un pahar înalt sau chiar o vază cu apă și diferite obiecte mici: ghinde, castane, piulițe, jucării din plastic, dopuri, biluțe, mărgele etc. Micuțul trebuie să arunce obiectele în apă și să observe care dintre ele se duc la fund și care rămân la suprafață. Această activitate îl ajută să învețe conceptul de ușor-greu.
28. Copilul poate rupe o revistă sau un ziar vechi în fâșii sau în bucăți, dezvoltându-și mișcările mâinilor. La final, copilul te va ajuta să strângi bucățile de hârtie.
29. Activități cu plastilină. Mai întâi ne jucăm cu plastilina în mână, dezvoltând mușchii mâinilor. Apoi, facem găuri cu degetele, pe rând sau cu toate în același timp. Apoi, pe o bucată de plastilină lasă-l să lipească diferite obiecte mici.
30. Copiilor le place să închidă și să deschidă fermoare, să lipească și să dezlipească ariciul etc. Chiar dacă nu ai jucării gândite special pentru aceste activități, oferă-i posibilitatea să se „antreneze” cu obiectele din jur: haine, poșete, șapca etc.
Introdu aceste idei de activități cu specific Montessori în programul vostru zilnic și copilașul se va bucura de activități interesante, în timp ce își dezvoltă motricitatea fină a mâinilor și alte abilități importante.
Sursa foto:
Micul artist plin de imaginație. Metoda Montessori de a-l împrieteni pe copil cu arta
Cum să aplici metoda Montessori la tine acasă. Sfaturi de la o mamă care face homeschooling
20 de sfaturi de la Maria Montessori pentru educarea unui copil încrezător și independent
Sursa foto: Freepik.com
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0


