Metoda care îi ajută pe copii să performeze la matematică. Interviu cu Olivia Stoica, SmartyKids

Matematica este considerată de foarte mulți elevi din România o materie dificilă de care doresc să scape cât mai repede. Pe lângă o minoritate de elevi pasionați care obțin rezultate la olimpiadele internaționale, există o majoritate care nu țin pasul cu această materie.

Despre cauzele acestui paradox, precum și despre metode specifice care îi ajută pe copiii de diferite vârste să învețe matematica în timp ce își dezvoltă activitatea ambelor emisfere ale creierului, totul adaptat fiecărui copil în parte,  am discutat cu Olivia Stoica, mamă, coach și coordonatoarea Centrelor SmartyKids din Cosmopolis, București și din Câmpina, Prahova.

 

Parenting 2.0: Olivia, în ciuda faptului că unii elevi români obțin rezultate remarcabile la olimpiadele Internaționale de matematică, o mare parte dintre elevii din România au mari dificultăți în a înțelege matematica și a ține pasul cu materia pe parcursul anilor de studiu. Cum se explică, din punctul tău de vedere, acest paradox?

Olivia Stoica: Înainte de a-ți răspunde concret la această întrebare, aș vrea să-ți spun că involuntar mi-a apărut un zâmbet trist pe față… mi-am amintit de copilăria mea când nu înțelegeam de ce trebuie „să tocim”, să învățăm mecanic dacă nu înțelegeam ceva ce ni s-a predat. De multe ori se întâmpla ca noi, copiii, să nu înțelegem anumite noțiuni, deoarece la majoritatea orelor tot ce făceam era să scriem după dictare, fără să facem exemple practice, experimente, dezbateri. Am învățat că la scoală nu avem voie să ne spunem punctul de vedere, să combatem o idee, ci trebuie să tăcem mâlc, să stam cu mâinile la spate, pentru că, altfel, riscam să fim catalogați că fiind obraznici. Mai mult decât atât, fiecare profesor se aștepta că fiecare copil să fie cel mai bun la clasa lui, indiferent dacă acel copil avea sau nu înclinații înspre acea materie.

Din păcate, toate aceste lucruri se întâmplă și în zilele noastre, în învățământul românesc. Nu generalizez, sunt și învățători și profesori minunați.

Acum, revenind la întrebarea ta, ideea pe care vreau să o subliniez este că noi suntem diferiți, unii suntem înclinați înspre partea umană, alții înspre partea de real, unii învățăm mai repede, alții mai încet, unii suntem auditivi, alții vizuali, iar alții suntem kinestezici. De aici pornește totul. Matematica este o știință exactă. Nu putem fi olimpici cu toții, dar, cu toții o putem înțelege și o putem folosi cu drag, dacă am avut sau avem profesorul potrivit alături. Dacă la grădiniță sau la scoală se descoperă că matematica nu este „bau-bau”, dacă se înțeleg noțiunile de bază și se fac diverse analogii logice, atunci suntem pe drumul cel bun.

Fiecare copil este unic, minunat, trebuie doar să avem încredere în el, să-i oferim timp pentru a ne cunoaște reciproc, să găsim metodele potrivite de predare, să-i stârnim interesul, să repetăm o informație, în diverse moduri, până suntem siguri că acea informație a fost asimilată. Este bine să se lucreze cu un număr mic de copii, pentru a te putea adapta la fiecare în parte. În multe situații, aici se greșește. În majoritatea claselor la școlile de stat sunt mulți copii, nivelul fiecăruia de înțelegere este diferit, sunt foarte multe informații de asimilat și de aceea mulți nu pot tine pasul, din păcate, oricât de mult ar încerca.

Citește și:

Cele 5 emoții care îi blochează pe copii în mediocritate

9 tehnici de calmare a surescitării copiilor predispuși la neatenție și agitație de la Oana Moraru

Parenting 2.0: În contextul sistemului și metodelor de predare actuale, cursuri informale de matematică sunt necesare pentru mulți copii. Prin ce se deosebesc cursurile SmartyKids de alte cursuri de matematică pentru copii?

Olivia Stoica: În SmartyKids veți găsi un mediu motivant, care stimulează dezvoltarea, creativitatea, cunoașterea lumii și care ajută la manifestarea calităților persoanei de succes. Încă de la prima lecție, copiii se îmbarcă într-o călătorie prin spațiu, fac cunoștință cu super eroi și pirați și participă la diverse aventuri interesante. Filmulețele animate proprii îi ajută pe copii să se avânte cu totul în universul nostru.

Matematica se învață prin joacă, prin povești, prin conexiuni logice, având la bază lucrul cu abacul. Grupele sunt mici, de maxim 7 copii, cu vârste apropiate și nivel asemănător de cunoștințe și de asimilare a informațiilor. Fișele și testele folosite au rolul de a vedea care este nivelul de atenție și de memorare al fiecărui copil în parte și de a le dezvolta în mod continuu. Pentru acasă, avem o platformă dedicată cu 13 simulatoare ce antrenează copiii la calculul mental, dezvoltarea atenției, a concentrării, a memoriei și a gândirii. Această platformă poate fi accesată de oriunde, de pe orice dispozitiv. La toate cursurile SmartyKids se folosesc materiale educative originale, pe placul copiilor, la anumite pagini fiind folosită chiar realitatea augmentată.

Pentru noi, cel mai important este ca fiecare copil să fie fericit, să aibă cultură generală, să învețe să aibă încredere în el, să se descurce în orice situație. Toți profesorii noștri au experiență în lucrul cu copiii, au studii în domeniu și, ce-i mai important, iubesc copiii.

Datorită faptului că SmartyKids România este membru oficial al SAMA Global Abacus and Mental Arithmetic Association, copiii care învață la noi au oportunitatea de a-și testa cunoștințele participând la olimpiadele regionale și internaționale organizate de Sama Global, fiind astfel motivați să studieze mai mult.

 

Parenting 2.0: Am văzut că mulți părinți observă rezultate bune în ceea ce privește înțelegerea matematicii și viteza de rezolvare a exercițiilor a copiilor lor care urmează cursurile de matematică SmartyKids. Cărui fapt se datorează aceste progrese? Care este metoda specifică ce dă rezultate?

Olivia Stoica: În primul rând, noi învățam jucându-ne. Înțelegem că nu toți copiii sunt la fel, înțelegem că ei au nevoi diferite, au pasiuni diferite. Nu învățăm pe de rost, ci facem multe analogii. Facem multe exerciții de dezvoltare a memoriei, a atenției, a vitezei de reacție, de imaginație, folosind diverse fișe sau joculețe. Utilizarea platformei online crește viteza și eficiența învățării cu 40%.

În procesul activităților desfășurate la SmartyKids, ambele emisfere ale creierului funcționează simultan. Aritmetica mentală dezvoltă gândirea creativă și analitică, îmbunătățește concentrarea, memoria fotografică, imaginația, logica, precum și abilitățile de observare și auzul. Aceasta nu este doar un calcul mental, deoarece capacitatea de a se găsi răspunsuri la cele mai dificile exemple și sarcini în câteva secunde dezvoltă emisfera dreaptă a creierului, care este responsabilă de imaginație și gândirea vizual-figurativă. Un copil ale cărui emisfere cerebrale se dezvoltă armonios poate aborda rezolvarea oricăror sarcini și probleme din diferite unghiuri, cu o viteză de invidiat.

La cursurile noastre, încurajăm foarte mult copilul să adreseze întrebări, să aibă încredere în el, să-și susțină punctul de vedere. Un copil încrezător, echilibrat și fericit întotdeauna va avea rezultate mai bune, pe toate planurile: va învăța mai repede, va înțelege mai repede, va obține rezultate extraordinare.

 

Parenting 2.0: Olivia, tu coordonezi două centre SmartyKids. Spune-ne, te rog, mai multe detalii despre aceste centre și despre cursurile organizate: care sunt grupele de vârstă cărora li se adresează, care este programul de desfășurare, cum sunt organizate cursurile, în sală sau online?

Olivia Stoica: În momentul de față, cursurile se desfășoară fizic atat la sediul SmartyKids Cosmopolis, cât și la SmartyKids Câmpina, excepție făcând cei care doresc expres cursuri online, din diverse motive.

Cursurile de aritmetica mentală se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani. Cursul este de lungă durată, fiind compus din 6 module (fiecare modul având 3-5 luni, în funcție de nivelul fiecărei grupe în parte). Fiecare grupă este formată din 3-7 copii. Ne întâlnim o dată pe săptămână, fiecare ședință având o durată de o oră și 40 de minute, fiecare curs urmând un scenariu comun. Exercițiile alternează cu activități interactive și jocuri logice.

 

Parenting 2.0: Care este investiția părinților într-un curs de aritmetică mentală?

Olivia Stoica: Îmi place să spun că, prin cursurile de aritmetică mentală, părintele investește în primul rând în viitorul copilului, în dezvoltarea armonioasă a acestuia. Partea de calcul mental este un bonus, o consecință normală a unui copil echilibrat, fericit, cu încredere în el. Costul lunar al cursului de aritmetică mentală, în centrele pe care le coordonez, este de 490 lei. Oricine își dorește să vină să ne cunoască, să afle mai multe detalii despre aritmetica mentală, să vadă ce anume învățăm noi la curs, este așteptat cu mare drag la o ședință demonstrativă gratuită.

 

Nota redacției: Pentru înscrierea copilului la cursurile SmartyKids Cosmopolis și SmartyKids Câmpina, trimite un email pe adresa cosmopolis@smarty-kids.ro sau la campina@smarty-kids.ro. Dacă ai întrebări sau dorești să afli mai multe detalii, sună la numărul de telefon 0724 582 007.

Îți poți înscrie copilul la ședința demonstrativă gratuită în formularul de pe pagina dedicată SmartyKids Cosmopolis sau pe pagina dedicată SmartyKids Câmpina.

 

Sursa foto: SmartyKids

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,745FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole