Întârzieri în dezvoltare, lipsă de atenție, dificultăți de concentrare, lipsă de empatie, incapacitate de relaționare cu alți copii, incapacitate de reglare emoțională, intoleranță la frustrare, căutarea plăcerii imediate, agresivitate sau comportamente inadecvate – toate acestea sunt printre cele mai comune efecte ale supraexpunerii copiilor la ecrane.
Cel mai probabil, ai observat și tu că mulți copii din ziua de astăzi manifestă una sau mai multe trăsături dintre cele enumerate mai sus. Dacă și înainte de 2020 specialiștii trăgeau semnale de alarmă cu privire la efectele nocive ale supraexpunerii micuților la ecrane, după venirea pandemiei situația s-a agravat într-atât de mult, încât specialiștii în lucrul cu copiii sunt suprasolicitați de un aflux de copii cu întârzieri de limbaj, cu întârzieri în dezvoltare sau cu simptome similare autismului sau ADHD.
Ce au în comun toți acești copii este expunerea nepotrivită la ecrane.
Dar care ar fi expunerea potrivită?, ai putea întreba. Și tocmai aici cred că se află rădăcina problemei: din documentarea pe care am făcut-o în ultima perioadă citind cărți, articole și studii și discutând cu specialiștii, reiese foarte clar faptul că părinții nu sunt conștienți de importanța temei ecranelor în viața copiilor lor.
Tocmai din acest motiv, am demarat, astăzi, campania de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copii echilibrați și sănătoși în era tehnologiei”. Scopul campaniei de conștientizare este informarea părinților cu privire la efectele ecranelor asupra copiilor, durata potrivită de expunere, cum să evităm riscul dependenței de ecran, ce să facem când descoperim probleme de comportament cauzate de ecrane, precum și cum să ne asigurăm, ca părinți, resursele psiho-emoționale necesare pentru a stabili și menține reguli și limite clare și ferme în ceea ce privește accesul la tehnologie.
Ne bucurăm să le oferim părinților acces la psihologi, logopezi, specialiști din cadrul autorităților și ONG-urilor care vor împărtăși din expertiza și cunoașterea lor și vor oferi sfaturi și sugestii utile, ancorate în realitatea zilelor noastre.
Iată specialiștii care au confirmat participarea la Webinariile din cadrul campaniei, în următoarea perioadă (lista este în curs de actualizare):
- Psiholog Marius Zamfir, expert psihologie clinică, președintele Asociației pentru Sănătate Mintală a Copilului, autorul termenului “autism virtual”
- Psiholog Logoped Andreea Năstase, Psihoterapeut Cognitiv Comportamental președintele Institutului de Logopedie București
- Comisar Șef de Poliție Georgiana-Ramona Dabija, Directorul Agenției Naționale Antidrog, instituție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne
- Psiholog Mirela Horumbă, psihoterapeut, având, printre altele, formări art-terapie, inteligență emoțională și rezistență la schimbare, managementul stresului, terapie sistemică de familie, cuplu și copil
- Psiholog Carmen Vieru, având studii postuniversitare in Psihodiagnoză, Consiliere și Psihoterapie Experențială a Unificării Centrată pe Adult-Copil-Cuplu-Familie
Webinariile vor putea fi urmărite atât pe Zoom, cât și în Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”, primul Grup de Facebook din România dedicat problematicii ecranelor în viața copiilor, pe care l-am înființat cu prilejul lansării campaniei de conștientizare. Grupul de Facebook își propune să fie platforma de informare pentru toți părinții care doresc să stabilească o rutină sănătoasă a ecranelor astfel încât să educe copiii sănătoși și echilibrați în această eră digitală.
Te invit să te alături Grupului de Facebook pentru a fi la curent cu tot ce se întâmplă în campania de conștientizare, cât și după finalizarea ei, pentru că vom continua să oferim informații valoroase și, periodic, Live-uri cu specialiști:
Intră în Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”
Mulți părinți și educatori se întreabă ce e în neregulă cu generația copiilor de astăzi? Și dau vina unii pe alții: cadrele didactice aruncă vina asupra părinților că ar fi permisivi, în timp ce părinții acuză profesorii că nu își fac datoria de a educa responsabilitatea și dragostea de cunoaștere.
Între timp, problema adevărată care a transformat cu o rapiditate uriașă o întreagă generație de copii, – și va continua să o facă dacă nu luăm măsuri urgente, – trece neobservată, în ciuda faptului că este vizibilă cu ochiul liber: copii hipnotizați în fața televizorului sau a tabletei, copii urlând și tăvălindu-se pe jos atunci când părinții încearcă să-i oprească desenele, copii care nu sunt interesați de cărți sau jucării, în schimb nu se despart de smartphone nici în timp ce mănâncă.
Adevărata problemă este generată de supraexpunerea copiilor la ecrane. Atenție, supraexpunere înseamnă și 5 minute de tv sau tabletă pentru un copil mai mic de 2 ani, care nu ar trebui să aibă niciun contact cu ecranele.
Cert este că avem nevoie să știm:
- Cum influențează ecranele dezvoltarea copilului și cum ajunge să producă întârzieri în dezvoltare
- Cât timp pe ecran este limita acceptabilă pentru vârsta copiilor noștri
- Ce obiceiuri legate de ecrane să cultivăm în familiile noastre pentru a nu afecta dezvoltarea copiilor noștri
- Ce măsuri putem lua dacă observăm deja anumite urmări negative a ecranelor asupra copiilor noștri
- Cum să punem limite într-un mod ferm și empatic
- Cum să găsim resursele psiho-emoționale de care avem nevoie pentru a avea răbdare și empatie cu un copil care face crize când îi este oprit ecranul
Pentru aceasta, am inițiat campania de conștientizare și am creat Grupul de Facebook „Copiii și ecranele”, din care te invit să faci parte dacă vrei să știi cum să-i oferi copilului tău o copilărie fericită și o dezvoltare echilibrată în era tehnologiei:
Intră în Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”
Împreună, putem menține accesul copiilor noștri la tehonologie în limite sănătoase, astfel încât să ne vedem copiii atenți, empatici, ancorați în viața reală, capabili să se concentreze și să construiască relații și interesați de jocuri, cărți și conectare umană!
Sursa foto: Andrea Piacquadio, Pexels