Principala preocupare a părinților cu privire la cheltuielile generate de începerea anului școlar este creșterea prețurilor (57%). Peste jumătate dintre ei, 54%, estimează o încetinire a economiei în următoarele șase luni, iar 33% spun că situația lor financiară s-a înrăutățit comparativ cu anul trecut, potrivit studiului Deloitte back-to-school 2022.
Studiul, ajuns la cea de-a 15-a ediție, este realizat pe baza unui sondaj derulat în rândul a 1.200 de părinți din Statele Unite ale Americii cu copii de școală.
Peste o treime dintre părinții respondenți (37%) se așteaptă să cheltuiască mai mult anul acesta decât anul trecut pe produse destinate școlii, în special din cauza scumpirilor.
Totodată, 64% dintre participanți suspectează comercianții că majorează artificial prețurile, profitând de climatul inflaționist. 77% sunt pregătiți să aleagă altă marcă dacă produsele preferate sunt prea scumpe sau nu se află în stoc. 63% dintre părinții americani se așteaptă la epuizarea stocurilor în sezonul de cumpărături pentru școală, din cauza dificultăților din lanțurile de aprovizionare.
Bugetul alocat în acest scop va crește, anul acesta, cu 8%, până la echivalentul a 661 de dolari/copil, în medie.
Scumpirile, cea mai mare îngrijorare și în România
„Creșterea prețurilor și, implicit, a costului vieții reprezintă principala îngrijorare pentru locuitorii din majoritatea statelor lumii, inclusiv cele europene. Potrivit celui mai recent Eurobarometru standard publicat de Comisia Europeană, inflația este cea mai mare preocupare a populației în 16 dintre cele 25 de state participante, cu cele mai mari ponderi în Estonia (71%), Cehia (70%) și Lituania (69%). Și românii pun pe primul loc dificultățile legate de scumpiri, în condițiile în care cheltuielile lor de consum reprezintă peste 60% din total, iar inflația anuală, care a ajuns la 15% în vara acestui an, își va pune amprenta, cu siguranță, și asupra cheltuielilor generate de începerea școlii”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
Mai puține cumpărături online și mai multe drumuri în magazinele fizice
Referitor la modalitatea preferată de achiziționare a produselor destinate școlii, studiul evidențiază revenirea treptată a consumatorilor către magazinele fizice. 49% dintre părinți optează pentru magazinele fizice, în creștere de la 43% în 2021. Comercianții online atrag 35% dintre cumpărători, față de 39% anul trecut.
Pe de altă parte, produsele bazate pe tehnologie pierd teren odată cu eliminarea restricțiilor impuse în contextul pandemiei. Cheltuielile cu astfel de produse vor scădea cu 8% anul acesta, după creșterea de 37% din 2021. Rechizitele tradiționale vor înregistra o creștere de 14%, față de avansul modic de 2% de anul trecut.
O tendință tot mai accentuată este preferința pentru produse prietenoase cu mediul sau sustenabile. Jumătate dintre părinți aleg astfel de produse, pentru care însă vor cheltui cu 22% mai mult decât un consumator mediu. Totodată, 29% dintre respondenți preferă produsele reutilizate sau recondiționate pentru copiii lor. Dintre cei care evită bunurile de acest tip, 50% susțin că acestea nu sunt accesibile, iar 20% spun că le este dificil să le identifice pe cele cu adevărat durabile.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din diferite industrii. Patru din cinci companii prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte. Rețeaua sa de firme membre activează în peste 150 de țări și teritorii.
Sursa foto: Pixabay