Copii vrăjiți de ecrane, care și-au pierdut interesul pentru jucării și alte activități, preocupați doar de următorul nivel din joc sau de like-urile de pe rețelele de socializare, care nu mai vor să comunice cu alți copii și nici să-și îndeplinească responsabilitățile pe care le au în familie sau pentru școală – acestea sunt semnale ale unei dependențe de ecrane, problemă care afectează din ce în ce mai mulți copii, odată cu extinderea pe scară largă a tehnologiei în toate familiile.
Mai mult, dependența de jocuri video este o afecțiune psihică recunoscută oficial, după ce Organizația Mondială a Sănătății a inclus-o, încă din 2018, pe lista afecțiunilor mintale, în aceeași categorie cu dependența de cocaină și de jocuri de noroc.
Studiile PubMed și ScienceDirect, citate de site-ul techjury.net, arată că adicția de internet a explodat în urma pandemiei COVID-19. Dacă, în 2013, studiile indicau o incidență a dependenței de internet cuprinsă între 1,5% și 8,2% în rândul populației la nivel mondial, realitatea de după pandemie arată șocant: 36,7% de persoane dependente de internet.
“Heroină electronică”
Specialiștii în sănătatea mintală au ajuns la concluzia că ecranele reprezintă un drog.
“De fapt, ecranele luminoase sunt un drog atât de puternic, încât Universitatea din Washington a folosit un joc de realitate virtuală pentru a ajuta pacienții arși să tolereze durerea în timpul tratamentului. Surprinzător, când pacienții sunt cufundați în joc, resimt un efect analgezic, ca după administrarea de morfină, astfel încât nu mai au nevoie de niciun fel de narcotice”, scrie psihologul american Nicholas Kardaras, expert în adicții, în cartea sa “Copiii și ecranele luminoase”.
Și continuă: “Ironic, deși am declarat un așa-zis Război împotriva Drogurilor, i-am permis accesul acestui drog virtual – pe care dr. Peter Whybrow, directorul catedrei de neuroștiințe de la UCLA (Universitatea din California – n.r.), îl numește “cocaină electronică”; pe care dr. Andrew Doan, care este medic, are un doctorat în neuroștiințe și coordonează studiile asupra dependenței pentru Marina americană, îl numește pharmakeia (cuvântul grecesc pentru “drog”) digitală; și pe care cercetătorii chinezi îl numesc “heroină electronică” – să se strecoare în casele și clasele celor mai tineri și mai vulnerabili dintre noi, cu toții aparent neconștienți de orice efecte negative.”
Webinar despre dependența de ecrane cu directorul Agenției Naționale Antidrog
Vom discuta mai multe despre dependența copiilor de ecrane, de jocurile online și de rețelele de socializare cu Comisar Șef de Poliție Georgiana-Ramona Dabija, directorul Agenției Naționale Antidrog, în cadrul următorului Webinar Gratuit din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copii echilibrați și sănătoși în era tehnologiei”:
Webinar Gratuit “Dependența de ecrane și jocuri video la copii”
Concret, vom aborda următoarele direcții:
- Care dintre activitățile pe care le fac copiii pe ecrane pot crea dependență
- Semnale de îngrijorare: Cum ne dăm seama că un copil este dependent de online
- Etapele de formare a dependenței. Cum o putem preveni intervenind din timp
- Care este riscul ca dependența de ecrane să creeze un teren propice pentru dezvoltarea ulterioară a dependenței de substanțe
- Ce soluții pot fi aplicate în cazul copiilor care au ajuns dependenți de jocuri video sau de ecrane
Webinarul va fi transmis live astăzi, de la ora 19:00, în Grupul de Facebook dedicat. Intră acum pe grup, pentru a participa:
Intră în Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”
Sursa foto: Alexander Kovalev, Pexels
Fii la curent cu articolele și postările noastre pe Canalul de Whatsapp!