Oana Moraru prezintă cei 4 indicatori care pot prezice succesul copilului la școală

Un număr de 4 indicatori pot estima potențialul de succes pe care copiii îl pot avea la școală, afirmă consultantul educațional Oana Moraru.

„Dacă vrei să știi cât succes școlar poate avea copilul tău proaspăt înscris la școală sau elev de mult timp deja, trebuie să estimezi potențialul lui după 4 mari indicatori. Când aceștia funcționează bine împreună, și viața școlară e plină de succes”, spune ea.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, ea este fondatoarea sistemului privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

„Când funcționează doar unul din patru – copilul este în categorie mare de risc și trebuie ajutat individual, după un program remedial unu la unu. Când funcționează bine 2 din 4, copilul trebuie mereu susținut și împins de la spate. Când 3 din 4 sunt ok, copilul merge bine, în ritmul clasei, dar trebuie verificat sistematic și de acasă. 4 din 4 înseamnă autonom, eficient și chiar capabil de performanță”, scrie Oana Moraru, într-o postare pe contul său de Facebook.

Iată care sunt cei 4 indicatori la care se referă Oana Moraru:

1. Inteligența generală

Iată cum evaluezi acest indicator:

  • Copilul procesează rapid informația?
  • Face conexiuni între noțiuni?
  • Pune întrebări?
  • Este curios?
  • Are vocabularul suficient de dezvoltat?

 

2. Nivelul de angajare față de învățare

Îți poți da seama de nivelul acestui indicator după următoarele criterii:

  • Atitudinal vorbind, este copilul tău activ în oră?
  • Ridică mâna?
  • Pune întrebări lămuritoare?
  • Își urmărește cu ochii strălucitori profesorul?
  • Își organizează materialele?
  • Are toleranță la frustrare?
  • Parcurge și el jumătate de drum sau profesorul trebuie să tragă mereu de el?

 

3. Atenția și capacitatea de concentrare

Evaluează acest indicator răspunzând la următoarele întrebări:

  • Poate copilul tău să stea în flux pentru cel puțin un interval mediu de timp, specific vârstei?
  • Se poate concentra voluntar pe sarcini repetitive sau nu neapărat distractive?

 

4. Echilibrul emoțional și tonusul fizic

Îți dai seama de nivelul acestui indicator urmărind aceste aspecte:

  • Are copilul tău un prag optim de satisfacere a nevoilor de bază?
  • Se simte văzut, iubit, apreciat, sociabil?
  • Se odihnește bine?
  • Mănâncă potrivit?
  • Are limite la ecrane?

Potrivit specialistei în educație, „un copil poate fi foarte inteligent, dar cu foarte mică toleranță la frustrare (nu poate urma pași de lucru eficient). Un altul poate fi și isteț, și dornic să reușească (angajat), dar cu deficit de atenție. Alții pot fi și inteligenți, și angajați, și atenți, dar foarte fluctuanți din cauza unor dificultăți emoționale.”

De altfel, „o mare parte dintre copiii supradotați au dificultăți mari în învățare pentru că partea socio-emoțională este dezorganizată sau nematurizată”, precizează Oana Moraru.

Cum pot fi stimulați cei 4 indicatori

Conform specialistei citate, „un profesor excepțional nu poate stimula simultan toate nivelurile de dezvoltare”.

Însă, pentru fiecare dintre cei 4 indicatori există un interval optim de vârstă la care se pot dezvolta fiecare. „De obicei, este vorba de intervalul 0-6 ani (anii formativi)”, explică aceasta.

Oana Moraru subliniază că, pentru ca un copil să aibă succes la școală, nu este suficient să fie isteț și să primească iubire de la părinții lui: „Nu, nu e suficient să avem un copil isteț și iubit. Diferența o fac nivelul lui de hărnicie, reziliență și de concentrare voluntară (nu atenția dată de dopamină, de un lucru plăcut, ci de atenția cerută de o sarcină impusă).”

Specialista în educație susține că și copiii din școli bune au nevoie de meditații private, când au deficiențe la 2 sau chiar 3 dintre cei 4 indicatori:

„Am auzit recent un leader în educație care spunea că școlile bune nu au copii la meditații private. Nu e adevărat. Copiii cu risc 1 și 2 (cei care au doar două din cele 4 laturi dezvoltate) au mare nevoie de lucru unu la unu. Unii chiar zilnic. Judecăm un profesor care nu transmite suficient pentru copiii care au 3/4 și 4/4 capacitate. Nu îi judecăm pe aceia care se confruntă în clase cu tulburări emoționale, cu nevoi speciale de atenție sau învățare. Pentru toate aceste mari dezechilibre nu există o pedagogie magică. Ci echipe – de la părinți, la psihologi, consilieri și meditatori remediali.”

Despre cum lucrăm și remediem aceste 4 mari ”felii” ale intelectului, Oana Moraru va vorbi  pe 18 octombrie la Brașov (detalii AICI).

Ulterior, Oana Moraru va susține conferințe pe această temă la Cluj (8 noiembrie), la Sibiu (22 noiembrie), la Timișoara (31 ianuarie), din nou la Cluj (21 februarie), la București (21 martie), Oradea (28 martie).

Citește și:

7 greșeli ale părinților care adâncesc dependența copiilor de ecrane

Sfaturi pentru cei care au copii care se fâțâie mult în bancă. Oana Moraru: Fereastra lor de oportunitate a trecut

Ce poți face azi pentru ca, în viitor, copilul tău să aibă succes? 10 moduri în care să-i antrenezi abilitatea simplă care îl ajută

 

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole