Să îi refuzi copilului tău 15 minute de așteptare este o crimă. Iar să-i dai telefonul la vârsta de 2-3 ani este la fel cu a-l hrăni cu ciuperci psihedelice, susține Oana Moraru, consultant educațional și fondatoarea școlii private Helikon.
Într-o postare pe contul său de Facebook, Oana Moraru descrie o situație în care mamele a doi copii de 2-3 ani le-au dat celor mici telefoanele mobile, pentru a vorbi în liniște, privându-i de oportunitatea de a observa lumea din jur, ceea ce le afectează dezvoltarea armonioasă.
Redăm mai jos postarea Oanei Moraru:
„Așteptau și ele în parcare, ca noi, la un centru de testare drive-in. Cei doi copii, de cam 2-3 ani, în cărucioare. Ambii cu telefonul.
Cât au stat copiii cu ochii în ecran, au trecut pe lângă ei doi porumbei în dans frumos de împerechere. S-a așezat și o rândunică pe capota unei mașini. A trecut și o mașină de pompieri. Câțiva pufi au nins în aer. În fața lor, pe aleea de vis-a-vis creștea un copac uriaș care reușișe să spargă asfaltul cu rădăcinile lui puternice. O fetiță cu trotineta a făcut câteva viraje neașteptate, ca o balerină.
Nici unul dintre cei doi copii nu a văzut nimic din toate astea. Ochii și mintea lor au stat în agățare pe un cântecel strident, cu multe frame-uri rapide și colorate la fel de strident. Mamele au discutat liniștite, pe bordură.
Copiii care nu sunt ajutați să devină martori prezenți și angajați la ceea ce reprezintă momentul viu de aici și acum sunt victime sigure ale depresiei, ale anxietății, ale decuplării de sine. Atâta viață curge printre noi, atâtea semne sunt în jur despre cine suntem. Nu avem niciun drept să le furăm asta celor care sunt în plin proces de configurare a minții.
Șederea ca atare, fără niciun stimul care să le deturneze mintea, este, uneori, unul dintre cele mai complexe și intense exerciții intelectuale și emoționale pentru copii. Mintea învață să caute, să simtă, să creeze o hartă a locului și a momentului. De aici, din momentul acesta zero, se nasc viitorii poeți sau matematicieni. Sau oamenii cu șansă la sănătate mentală.
Să refuzi copilului tău 15 minute de așteptare este crimă. Să îi îndeși telefonul sub ochi este absolut același lucru cu a-i servi la micul-dejun ciuperci psihedelice.”
Citește și:
„De ce numai pe-al meu îl necăjesc colegii?” 5 soluții de la Oana Moraru pentru a ajuta copiii să pună limite
7 soluții pentru a ține copiii mici departe de ecrane
Dacă rezonezi cu abordarea Oanei Moraru, s-ar putea să-ți dorești să afli mai multe despre cărțile sale:
„Copilul tău scrie”
În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?
În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.
„Copilul tău citește”
Sursa foto: Facebook Oana Moraru