Elevii din România au început, astăzi, a doua săptămână din anul școlar 2023-2024, după ce prima săptămână a venit nu doar cu bucurii, ci și cu provocări, pentru mulți dintre ei.
În acest context, cunoscutul psiholog Gáspár György ne sugerează, într-o postare pe contul de Facebook, 9 mesaje pe care au nevoie copiii să le audă după prima săptămână de școală.
Gáspár György este psiholog clinician, psihoterapeut relațional, autor de cărți bestseller, președinte al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și președintele Academiei Imago România.
Potrivit psihoterapeutului citat, după prima săptămână de școală, copiilor le poate prinde bine:
1. Să le spunem cât de mult apreciem efortul pe care l-au depus pentru a face tranziția de la vacanță la întoarcerea la clasă.
2. Să le reamintim că, în ciuda întârzierilor, a refuzurilor sau a altor incidente regretabile (ridicatul vocii, trântitul etc.) ei sunt buni în interior și că, pe viitor, pot face lucrurile mai bine.
3. Să le normalizăm greșelile și să le îndreptăm energia către repararea daunelor relaționale. Tuturor ni se întâmplă să spunem o vorbă grea. Hai să vedem cum putem îndrepta lucrurile!
Citește și:
Gáspár György: Emoțiile nu se „controlează” și nu se „corectează”. Emoțiile se simt! Regula din 4 pași
Jocul care îl va ajuta pe copil să se adapteze la grădiniță sau școală, de la psihologul Otilia Mantelers
Copilul se trezește greu dimineața pentru a merge la școală? 6 sfaturi de la Oana Moraru
4. Să le oferim permisiunea de a se juca și relaxa. Da, este nevoie de studiu și, în aceeași măsură, copiii au nevoie de timp liber. Ajută să le fim aproape, dar și să ne jucăm cu ei.
5. Să le ascultăm plângerile și nemulțumirile, fără să-i repezim ori să le dramatizăm experiența. Este OK să fie și greu, viața bună este veselă și… dificilă!
6. Să le conținem sentimentele și să-i încurajăm să trăiască toate emoțiile, chiar și pe cele neplăcute. Încrederea în sine nu este despre a ne simți doar bine, este despre a ne simți în largul nostru cu toate emoțiile.
7. Să le vorbim despre cât de important este să-și disciplineze mintea și să-și asculte corpul. Încurajându-i să facă o listă cu lucrurile pentru care sunt recunoscători și să se orienteze în lume ascultând de toate cele cinci simțuri.
8. Să-i îndemnăm să cultive relații de prietenie cu colegii de clasă și să-și dezvolte rețeaua socială. Un prieten bun la școală este la fel de necesar pentru siguranța emoțională ca penarul pentru activitatea educațională.
9. Să le spunem cât de mult îi iubim, și nu pentru că fac „ce trebuie”, ci pentru că alături de ei creștem, descoperim cine suntem și aflăm unde vrem să ajungem.
Citește și:
Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori la începutul anului școlar
Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze
Oana Moraru: Cea mai mare sursă de anxietate a copiilor în colectivitate, că trebuie să fie acceptați și plăcuți. Ce mesaj să le transmitem copiilor
Rezonezi cu abordarea psihologului Gáspár György și vrei să afli mai multe despre cărțile pe care le-a scris? Iată mai multe informații:
„Copilul invizibil”
Nu putem jeli ceea ce nu ne permitem să simțim. Cu alte cuvinte, pentru a ne încheia copilăria dureroasă, ne mai rămâne să simțim trăirile înghețate ale copilului abandonat din noi. Și să ne reamintim că toate acele lucruri care nu s-au întâmplat – grija, atenția, prețuirea și protecția – pot fi, pentru sufletul copilului, la fel de dureroase precum cele care s-au întâmplat – abuzul, respingerea, indiferența și violența.
„Cartea îmbină perspicacitatea clinică și inteligența analitică, fiind o neprețuită sursă de informații pentru cei care lucrează în domeniul sănătății mintale, dar mai ales pentru părinți. O recomand cu căldură”, spune Dr. Frank M. Dattilio, profesor asociat în Departamentul de Psihiatrie al Școlii de Medicină de la Harvard, specialist în terapie cognitiv-comportamentală.
„Suflete de sticlă. Traumele celor rătăciți în trecut”
În această carte, „psihologia științifică și narațiunea se iau de mână, pentru a descoperi o parte din sensul vieții. Am pornit la drum cu intenția să dezvălui lumii povestea a doi oameni: simțirile, gândurile, atitudinile, dialogurile, comportamentele, obiceiurile și destinul lor. Un „el“ și o „ea“, la fel ca noi toți – cu îndoieli și frici, cu amintiri dureroase și regrete care nu mai mor odată, cu pete pe suflet și măști care ascund traume. Apoi am realizat că, în narațiunea acestei cărți, am cuprins nenumărate povești auzite în cabinet, am dat voce durerii sfâșietoare și am aprins flacăra curajului și a asumării. Vei găsi în paginile cărții, o sumă de învățăminte. (…) O altă parte reprezintă concluzii ale cercetărilor făcute în ultima jumătate de secol, de oamenii de știință din zona psihologiei relaționale și a psihogenealogiei”, spune autorul despre această carte.
„Mindfulness urban. Exerciții de curaj, compasiune și conectare”
Suntem oameni și avem nevoie de un spațiu interior în care să ne simțim în siguranță, în care să ne refugiem pentru scurt timp, ca mai apoi, ghidați de curaj, compasiune și conectare, să revenim în lumea exterioară pentru a ne trăi viețile din plin. Această carte te poate ajuta să descoperi că dincolo de emoții, gânduri și provocările vieții nu se află sfârșitul lumii, ci chiar începutul ei.
Starea de prezență conștientă ne ajută să vedem ceea ce este invizibil – durerea noastră. Iar când îți vezi durerea, este greu să mai fugi de tine. Atunci începe vindecarea și pornești pe calea care te duce spre adevărata pace interioară.
Cartea este un ghid – personal și practic în același timp – pentru a ne îmbrățișa temerile, îngrijorările și durerea. Astfel, purtați de starea de prezență conștientă, ajungem la Sinele nostru real.
„Revoluția iubirii. O altfel de poveste despre atașament și relații”
„Cartea este o pledoarie pentru reciprocitate, autorul folosind teorii explicative și date științifice, experiențe personale – dând cărții nuanțe convingătoare preluate din capitalul relațional personal – amintind mereu nevoia de a lupta pentru construirea și menținerea unei vieți sănătoase de relație. (…) Gaspar Gyorgy a ales iubirea, cea mai delicata, misterioasă, complicată și dificilă realitate a domeniului relațiilor. El se definește ca fiind un „reparator”, doritor de a evalua, verifica și ajusta relațiile, cerând în psihoterapia de cuplu pe care o practică luciditate și dorința de schimbare spre bine. Cartea lui este dedicată celor care ajung să creadă/știe că o relație trebuie cultivată cu multă grijă pentru că altfel, asemenea unei plante, ea se usucă și piere”, spune despre această carte Aurora Liiceanu, doctor in psihologie și autoare a volumului „Ea și El. Biografia unei relații”.
Sursa foto: Captură YouTube Pagina de Psihologie
Vrei să îți ajuți copilul atunci când simte emoții dificile? Abonează-te la newsletterul nostru și vei primi pe email un scurt ghid pdf cu o strategie din 5 pași care te va ajuta să-ți ghidezi copilul în momentele în care simte emoții dificile: