Ministrul Educației, Daniel David, a semnat ordinul privind înființarea Programului național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal de stat, particular și confesional.
„Avem acum două variante de planuri-cadru pentru liceu. Varianta standard, aprobată recent, a parcurs un proces lung de consultare și dezbateri, lăsând în mod deliberat o astfel de perioadă lungă pentru a ne asigura că vocea tuturor este ascultată”, a transmis ministrul Educației, potrivit unui comunicat de presă.
„Sigur că unii colegi ar fi dorit mai multe ore pentru disciplinele proprii, dar, așa cum am spus, era important să avem un echilibru pentru a forma toate cele opt competențe-cheie, prin prisma noii viziuni expuse mai sus. Pentru a putea înțelege însă noua viziune este nevoie aici de un mindset nou, prin care să pricepem că descentralizarea la decizia elevilor/școlii nu înseamnă eliminare de ore – acolo unde se dorește, orele în plus pot fi obținute din curriculum flexibil, printr-un act educațional de calitate care să convingă elevii și școala!
Cei care ar fi dorit, totuși, să se pună accentul pe alte aspecte au acum, prin semnarea ordinului de ministru privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal, varianta unei personalizări la nivel de unitate școlară. Îi încurajez să o folosească!,” a mai spus Daniel David.
Care sunt pașii reformei curriculare
Daniel David a spus că aceștia sunt primii pași în reforma curriculară la nivel de liceu, următorii pași presupunând: noi programe, manuale noi, formarea profesorilor.
Iată care sunt pașii prezentați de ministrul Educației:
1. Noile programe. „Vom avea echipe mixte de profesori din preuniversitar, universitar și specialiști ai Academiei Române, care, urmând modele curriculare din țări la care ne raportăm prin prisma performanței educaționale, trebuie să propună conținuturi mai relevante și mai aerisite, relaționând pregătirea preuniversitară cu cea universitară. Până la 25% din timpul alocat unei discipline va trebui folosit pentru consolidare, activități remediale și de utilizare a competențelor în viața cotidiană. Anticipez finalizarea lor în luna noiembrie 2025”, a precizat Daniel David.
2. Manuale noi. „Pornind de la noile programe, urmând modele din țări la care ne raportăm prin prisma performanței educaționale, vom regândi manualele, combinând abordările clasice cu cele digitale (inclusiv cu resurse online, gaming), în funcție și de specificul disciplinei. Anticipez lansarea licitației în luna decembrie 2025”, a estimat ministrul.
3. Formarea profesorilor. Potrivit oficialului, formarea continuă a profesorilor în predarea noului model curricular va începe cu luna ianuarie 2026.
Care vor fi schimbările
„Dacă implementăm programatic aceste noi modele curriculare și procesele asociate, atunci:
1. Prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026 – 2027, urmând apoi să se introducă gradual la nivel liceal în următorii ani.
2. Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani!,” a explicat ministrul Daniel David.
Citește și:
Sunt deschise înscrierile la Programul “Conectarea cu copilul. Ghid practic”
„NU mai avem bani!” Ministrul Educației a spus ce se întâmplă, de fapt, cu bursele
40 de idei ieftine sau gratuite cum să-ți petreci vacanța de vară cu copilul
Parentingul anti-dopamină. 5 soluții care reduc nevoia copilului de ecrane și de dulciuri
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0