Peste 60% dintre copiii pe care i-a evaluat la finalul acestui an Oana Moraru sunt predispuși la analfabetism funcțional, afirmă expertul în educație.
Oana Moraru este pedagog, unul dintre cei mai apreciați consultanți educaționali din România, autoare de carte și fondatoarea sistemului privat de educație Helikon. Ea a văzut, timp de 6 săptămâni, în atelierele de evaluare pe care le-a organizat, 200 de preșcolari și școlari și a discutat cu membrii familiilor acestora.
„Deci 200 de întrevederi despre evoluția copiilor între 4 și 10 ani. Greu, dar extrem de bogată experiență pentru mine, ca profesor”, precizează Oana Moraru, într-o postare publicată pe contul de Facebook pe 14 decembrie.
Este al șaselea an la rând în care expertul în educație organizează aceste ateliere de evaluare. „Am, în subsolul școlii, cutii cu peste 2000 de foi de observare psiho-pedagogică. Destul material ca să îmi permit câteva concluzii”, scrie ea. Următoarele sesiuni de evaluare vor avea loc în luna martie 2023.
Citește și:
Oana Moraru: „Copiii își schimbă comportamentele când adulții sparg tiparul”
Copilul nu citește? 10 idei simple pentru a educa dragostea de carte
Iată cele mai importante concluzii la care a ajuns Oana Moraru în urma evaluării a 200 de copii:
Concluzia nr. 1: Peste 60% din copiii văzuți sunt deja predispuși la analfabetism funcțional
Cum se vede asta de la grădiniță și clasele primare?
1. 80% dintre copii nu desenează
„Formele pe hârtie sunt în stadiu pre-schematic. Nu avem suficienți educatori în țară, care să înțeleagă cât de hotărâtor este desenul în învățarea citit-scrisului, dezvoltarea atenției, a voinței, a încrederii, a hărților conceptuale, a memoriei procedurale, simțului analitic și a orientării vizual-spațiale”, explică Oana Moraru.
2. Dezvoltare întârziată a limbajului la 75% dintre copii
„Dezvoltarea limbajului este, pentru trei sferturi din copiii văzuți, sub nivelul vârstei”, avertizează specialistul citat.
Potrivit acesteia, principala cauză a acestei întârzieri este faptul că nu se lucrează suficient nici în grădinițe, nici în școlile primare, pe exerciții de tip:
- povestiri după imagini
- audiții de povești cu prelucrarea înțelegerii pe cele trei niveluri ale textului
- dramatizări
- repovestiri
- parafrazare
- convorbiri pe marginea imaginilor și a textului
- citit cu voce tare în clasă
- memorizări
- exerciții ritmice
Citește și:
„De ce numai pe-al meu îl necăjesc colegii?” 5 soluții de la Oana Moraru pentru a ajuta copiii să pună limite
Competiția toxică în rândul copiilor. 9 semne prin care se manifestă
3. Probleme mari de logopedie pentru o treime dintre copii
„O treime din copiii care au împlinit 5 ani au probleme de logopedie mari, pronunție sau auz fonematic deficitare”, subliniază Oana Moraru.
4. O treime dintre copii au probleme de mers în echilibru și de coordonare
În cadrul evaluărilor copiilor, expertul în educație a remarcat că „o treime au probleme de mers în echilibru, coordonare mână-picior, reactivitate la semnal sonor în corp”.
„Nu știu câți dintre educatori știu că mersul în echilibru cu probleme la 5 ani este semnal pentru viitoare probleme de citit-scris, urmărit la tablă, orientare în pagină”, precizează aceasta.
Concluzia nr. 2: Copiii sunt foarte afectați de întreruperea școlii de pandemie
1. Probleme de relaționare și stimă de sine scăzută la copiii de grădiniță
2. Pierderi în achizițiile școlare pentru elevii claselor primare
Citește și:
Oana Moraru: „Nu e niciodată vina copilului dacă este foarte neascultător”
Oana Moraru: „Trauma nu este stresul emoțional negativ”. Traumatic poate fi un părinte care fuge de disconfort
Psihologul Gáspár György: Comportamentul urât al copilului se schimbă doar după ce ne schimbăm noi
„Este alarmant cum irosim atât potențial cognitiv”. Ce soluții propune Oana Moraru
Dorești să afli mai multe detalii despre cărțile recomandate de Oana Moraru în acest articol?
„Copilul tău citește” de Oana Moraru
„Copilul tău scrie”
În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?
În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.
Iată și câteva cărți ale Olinei Ortiz:
„Plictisilă și Copacul Entuziasmului” de Olina Ortiz
Plictisilă, adică George, nu mai poate de plictiseală și se hotărăște să-și ia lumea în cap și să caute tărâmul magic unde nimeni nu se plictisește niciodată. Pe drum, întâlnește diferite făpturi năstrușnice, doar că la fel de plictisite ca el! Laptele care nu mai vrea să curgă, aburul care n-are chef să aburească, peștișorul de aur sătul să împlinească dorințe. Noroc că o cioară foarte ocupată își face timp să le arate calea spre Copacul Entuziasmului, cel care stă în același loc de sute de ani și mereu are ceva de făcut.
O poveste plină de haz, care îl va distra și pe cel mai morocănos Plictisit din lume!
Pentru părinți și educatori, povestea este însoțită de sugestii de activități de la Oana Moraru.
„Ai voie, Naivoie!” de Olina Ortiz
Povestea începe cu un ponei cenușiu priponit într-o poiană, căruia îi e dor de libertatea de a zburda pe câmpie. Are și un nume neobișnuit: Naivoie. Dar, când întâlnește un cocoblet care se numește Aivoie, căluțul află că poate alege singur în privința lucrurilor care nu fac rău nimănui.
„Ai voie, Naivoie” este o poveste despre limite și interdicții, dar și despre libertatea de a lua decizii și de a judeca totul cu propria minte.
În această carte, Oana Moraru, propune câteva jocuri, idei de conversații și activități pentru copii care să-i ajute să înțeleagă cum se împletesc natural libertățile și regulile și, mai ales, cum fiecare dintre noi are puterea de a cuteza, de a se aventura, de a-și găsi propria libertate.