Cum înveți copilul să-și vadă greșelile și să le corecteze? 8 sfaturi de la Oana Moraru

”Știe, dar greșește din neatenție. Când îl pun să își verifice lucrarea, nu pare să își vadă greșelile.” – Așa stau lucrurile pentru numeroși părinți.

Și e important să știm că „verificarea unei lucrări presupune abilitatea copilului de a se uita la propria gândire”, ne atrage atenția consultantul educațional Oana Moraru, într-o postare pe contul de Facebook.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, ea este fondatoarea sistemului privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Potrivit Oanei Moraru, ca să-și formeze această ”vedere” critică, atentă și corectivă, „o parte din el trebuie să se ridice deasupra părții care a lucrat propriu-zis. De multe ori, când îl îndemni să își corecteze compunerea sau exercițiile de matematică, privirea lui se duce în pagină, fără să fie urmată de mintea ”corectorului” – tocmai pentru că aceasta nu s-a declanșat la simplul tău îndemn…”

Citește și:

Copilul se trezește greu dimineața pentru a merge la școală? 6 sfaturi de la Oana Moraru

Tot mai mulți copii cu probleme cardiace. Medic: Părinții le dau bani în loc să le pună pachețel la școală

Copiilor le ia aproximativ 2-3 ani pentru a învăța deprinderea de evaluare a propriei lucrări. Cu alte cuvinte, rezultatele încep să se vadă cam pe la sfârșitul clasei a II-a, spune consultantul educațional.

Cum înveți copilul să se corecteze? 8 sfaturi de la Oana Moraru

1. Nu judeci copilul pentru neverificare. Nu îl cicălești. Construiești cu el, încet și răbdător, această deprindere – pentru că ea rezultă în timp, ca formă anume de inteligență.

2. Îi spui că după încheierea lucrării, trebuie să intre în rol de detectiv, profesor sau supraveghetor al propriei gândiri. Pe școlarul mic îl sfătuiești să își pună pe mână o brățară, un însemn sau să își schimbe locul în bancă – orice truc pentru modificarea stării de prezență și alertă.

3. Introduci lecții speciale dedicate editării și corectării de text.

4. Îi pui la îndemână o listă cu toate criteriile unei lucrări reușite. Nu dai niciodată note fără un barem clar, transparent.

5. Descrii exact, în cuvinte, pentru el, ce înseamnă să verifici un calcul, o propoziție, un text. Lipești criteriile unei lucrări bune pe bancă sau pe biroul lui – scrise clar pe o fițuică specială.

Citește și:

Copilul e nervos și agitat? Tehnici de lucru pentru părinți, de la Oana Moraru

9 tehnici de calmare a surescitării copiilor predispuși la neatenție și agitație de la Oana Moraru

6. Povestiți împreună despre viața unor mari inventatori sau oameni de știință și relația acestora cu încercarea și eroarea.

7. Păstrezi față de ideea de greșeală o atitudine blândă, deschisă, ca pentru o bună ocazie de a ”pândi” oscilațiile naturale ale gândirii sau de a găsi oportunitatea din ele.

8. Pentru fiecare lucrare a copilului, oferi feed-back descriptiv și pozitiv: enumeri 7-8 lucruri reușite și adaugi 1-2 recomandări formulate optimist și clar, cu repere ușor de urmat.

Cărți recomandate de Oana Moraru pentru învățarea autoverificării

În continuare, consultantul educațional oferă câteva recomandări de cărți care o ajută la clasă, în procesul „de împachetare în emoție pozitivă și relevantă a sfaturilor pe care le dau copiilor despre atenție și autoverificare”.

Povești de la Olina Ortiz:

„Numerozaurul Unum și peștișorii R și A”

„O poveste amuzantă despre de ce trebuie să ne verificăm mereu calculele matematice”, spune Oana Moraru.

Maimuțica Hoțomana se întâlnește pe muntele Everest cu alt membru al familiei dinozaurilor speciali, adormiți de multe secole: Numerozaurul Unum. Acesta este trezit la timp ca să salveze o mulțime de oameni de la tot felul de accidente: un pod care stă să se prăbușească, o șosea pe cale să se surpe, un bloc de birouri care se înclină mai ceva ca turnul din Pisa! Dar cei doi eroi au nevoie și de alte personaje care să-i ajute să-și îndeplinească misiunea, mai ales de cei doi pești R și A. Răbdare și atenție și veți afla ce puteri fantastice au peștișorii aceștia minunați, de care au nevoie toți copiii!

Pentru părinți și educatori, povestea este însoțită de sugestii de activități de la Oana Moraru.

 

”Atenție!, atenție! Iată cea mai mare invenție”

Este „o poveste despre niște școlari care ies dintr-un labirint abia după ce învață să gândească strategic și să își orienteze atenția într-o singură direcție”, spune Oana Moraru.

Labirintul în care se aventurează Tinca, Radu și Matei este încurcat ca un creier dezordonat, dar există o cale la îndemână de a găsi ieșirea. Labirintul invențiilor omenești îți poate distrage oricând atenția, dar tu știi ce ai de făcut, nu-i așa, cititor isteț? Dacă vrei să faci pipi sau nu mai poți de foame, trebuie doar să te abții încă un pic… Ești atent?

Povestea e însoțită de idei de jocuri și activități sugerate de Oana Moraru pentru copiii predispuși la neliniște și agitație, care au nevoie să își exerseze atenția și autoreglarea impulsurilor.

 

„Copilul tău scrie”

În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?

În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.

 

„Copilul tău citește” 

Oana Moraru, fondatoare a Școlii Helikon, profesor, formator și publicist pe teme educaționale, cu o experiență de 30 de ani în învățământ, răspunde în această carte la întrebarea: Cum îi învățăm pe copii să citească, să gândească critic și, mai ales, să le placă lectura?
Descoperă metode detaliate, exemple practice pornind de la poveștile Olinei Ortiz și activități distractive pentru părinți și copii.
Părinții și profesorii sunt instructori de zbor, copiloți doar pentru o scurtă vreme, iar lectura este cel mai puternic instrument de orientare în viață.
 

Sursa foto: Captură YouTube ZUnivers Podcasts – Părinți CuMinți

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,745FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole