Prezența ecranelor digitale în viața copiilor le influențează dezvoltarea anumitor aspecte, în funcție de vârsta la care se află. În cazul preșcolarilor, expunerea la ecrane are un impact major asupra formării abilității de reglare emoțională.
Despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare a vorbit psihologul Diana Stănculeanu, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.
Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.
Interferențele negative ale ecranului în perioada 3-6 ani: reglare emoțională
1. Mecanismele de autoreglare emoțională: toleranța la frustrare, instabilitate emoțională, iritabilitate
2. Coordonarea vizuală și spațială, tridimensionalitatea (experimentul Lego)
3. Supraîncărcarea senzorială
4. Controlul impulsurilor, instant gratification, hiperfuncție dopaminergică
5. Dezvoltarea atenției voluntare vs. atenția involuntară
Oportunități ratate de reglare emoțională
Potrivit psihologului Diana Stănculeanu, la vârsta grădiniței, între 3 și 6 ani, “ecranul vine și interferează puternic cu obiectivele de dezvoltare ale acelei etape. Preșcolaritatea este despre învățarea abilităților de reglare emoțională și socială. Este perioada de vârstă în care copiii noștri se întâlnesc masiv cu alți copii” la grădiniță, la locul de joacă. Este “o modalitate extraordinar de bună pentru ei să învețe experimente sociale, să învețe să inițieze, să mențină, să negocieze, să exploreze, să se înfurie, să se liniștească, să trosnească, să se retragă”.
Potrivit expertei în sănătatea mintală, dinamica relațională și emoțională a copilului preșcolar “este una extraordinar de intensă”.
În cazul unui preșcolar, zilnic apar numeroase “oportunități pentru a exersa reglarea emoțională și noi și el: intensitatea emoțională este foarte puternică, toleranța la frustrare este destul de mică, exploziile de furie sunt foarte intense, episoadele de tristețe sunt cu plâns de neconsolat”, a spus Diana Stănculeanu.
Conform acesteia, în cazul expunerii preșcolarilor la ecrane, “ce face un ecran este că fragilizează și mai mult abilitatea de reglare emoțională și de control pe impulsuri”.
Acest lucru se observă cu ușurință atunci când dorim să oprim televizorul la care se uită copilul de 3-6 ani sau să-i oprim tableta sau telefonul: “de foarte multe ori, ne vom aștepta la o criză de furie, la comportamente de agresivitate, la plâns de neconsolat, la o lipsă de colaborare la aproape orice propunem sau solicităm după aceasta. Orice joc aduc ca o completare a ecranului va fi etichetat de preșcolar ca fiind plictisitor sau neinteresant”, explică psihologul citat.
Potrivit acesteia, “avem de a face cu intensificarea răspunsului de furie și de frustrare, de scădere a toleranței la frustrare”.
Ecranul afectează atenția voluntară
Un alt efect al expunerii la ecrane a copiilor preșcolari este exersarea foarte puternică a mecanismului de atenție involuntară în detrimentul atenției voluntare, de care va fi atât de mare nevoie odată cu începerea școlii, pentru învățare.
Iată explicațiile expertei în sănătatea mintală:
“Avem aceste rețele, aceste structuri atenționale condiționate mult de răspunsul nostru de supraviețuire sau de răspunsul nostru de plăcere. Ce vedem de foarte multe ori la copiii care sunt foarte agitați sau care se mișcă foarte mult sau despre care putem spune că sunt neatenți este că, dacă le pun un ecran în față, devin brusc foarte atenți. Sunt copii care pot sta cu orele în fața unui desen animal, dar în momentul în care le propunem în puzzle sau un boardgame sau orice alt joc, acolo par să-și piardă răbdarea și atenția destul de repede. Și de multe ori spunem despre acești copii că au deficit atențional, când în realitate exersează foarte mult mușchiul altui tip de atenție. O atenție ghidată foarte mult fie de plăcere, fie de supraviețuire.”
Cum sunt impactate relațiile cu alți copii
Expunerea la ecrane îi aduce copilului și o plăcere imediată, “instant gratification”. Potrivit Dianei Stănculeanu, este vorba despre “foarte multă plăcere rapidă, obținută repejor, fără efort, în doze foarte, foarte mari în viața copilului”.
Specialista a avertizat că, după expunerea la ecranele care aduc plăcerea fără efort, copiii tind să evite efortul necesar în viața reală pentru a ajunge la un rezultat:
“După ce mă întâlnesc cu ecranul și cu această modalitate de a duce atât de repede plăcerea în viața mea, și fără să depun niciun fel de efort, păi să mă joc “Nu te supăra, frate”, să fac un puzzle, să mă joc jocuri cu alți copii care nu par să aibă această funcție de undo, rewind, fast forward? Jocurile video ale preșcolarului au toate butoanele care mie îmi permit să anulez orice fel de rezultat care pe mine mă face să fiu nemulțumit. Am pierdut în joc? Nu e nimic, nu se pune. Punem stop, dăm înapoi și o luăm de la capăt.”
În felul acesta, copilul este scutit de nevoia de a răspunde frustrării, consolidându-și mecanismele de control, astfel încât lucrurile să iasă cum vrea el. Apoi, când întâlnește afară alți copii care doresc să se joace altfel decât copilul nostru, acesta începe să aibă dificultăți de relaționare și reglare emoțională:
“Acești copii nu au acest buton care să mă ajute pe mine să restabilesc condițiile de control și de predictibilitate pe care mi le dă jocul. Și atunci pentru unii dintre preșcolarii, socializați foarte mult la ecran, și această interacțiune socială naturală cu alți copii de vârsta lor devine provocatoare. Deoarece copiii sunt, ca toți copiii, impredictibili, spontani, au aceleași reglaje emoționale”.
Copiii au nevoie de ajutorul nostru pentru a se regla emoțional
Psihologul citat spune că în aceste momente este nevoie de prezența noastră, a părinților, pentru a ajuta copilul să-și liniștească aceste emoții, “să le reglăm prin modalități sănătoase de coreglare și de liniștire împreună”.
Iată cum ecranul în perioada preșcolară “pune la risc dezvoltarea acestor abilități de reglaj emoțional și de relaționare socială, cu care dacă copiii noștri nu ies din grădiniță destul de bine exersate și consolidate, ulterior în dinamica școlară (…) când văd un copil cu o explozie emoțională, cu foarte multe tantrumuri, cu o toleranță foarte scăzută la frustrare, cu inabilitate atențională, cu abilitățile de relaționare socială foarte compromise, etichetele deja vor fi din cu totul alt spectru. Deja vom vorbi despre dificultăți, deja vorbim despre probleme, deja vorbim de nevoia ca acel copil să fie văzut de un specialist sau ajutat de o echipă multidisciplinară de adulți, pentru a funcționa așa cum se așteaptă să funcționeze un copilaș de 8, 9 sau 10 anișori”.
Sfaturi de la Diana Stănculeanu pentru părinții copiilor de 3-6 ani
Specialista citată le recomandă părinților de preșcolari să fie foarte atenți la abilitățile care se formează și se dezvoltă în această etapă de vârstă a copilului:
- Reglajul emoțional
- Toleranța la frustrare
- Relaționarea socială spontană
- Reglajele fine ale atenției, atât de necesare la școală
Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii
Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.
Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:
Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”
Citește și:
Cum sunt afectați de ecrane copiii de 0-3 ani. Psihologul Diana Stănculeanu: “Ecranul stopează aceste procese esențiale”
7 soluții pentru a ține copiii mici departe de ecrane
Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0
Sursa foto: Freepik.com