Multe dintre izbucnirile de nemulțumire sau chiar crizele de furie și de plâns ale copiilor s-ar diminua sau chiar ar dispărea dacă părinții lor ar ști cum să comunice eficient în asemenea situații.
În acest articol, vei descoperi o tehnică de comunicare foarte simplă, însă cu un efect de calmare aproape instantaneu. Pentru a o aplica în momentele tensionate, e nevoie să discuți în prealabil cu copilul și să-i explici despre ce e vorba. După aceea, ea va funcționa de fiecare dată, deci merită tot efortul!
Este o problemă mare sau mică?
Practica părinților a arătat că multe crize pot dispărea instant atunci când părintele îi pune copilul această întrebare simplă:
“Problema aceasta este una mare, medie sau mică?”
Ce face această întrebare este să mute atenția copilului dinspre trăirile sale emoționale înspre partea sa rațională. Doar ai nevoie să te gândești puțin la problemă pentru a calibra cât de gravă este pentru tine.
Un alt beneficiu este că, odată ce copilul s-a detașat de emoții, el va începe să se calmeze. Și va evalua cum anume percepe problema. Astfel, ceea ce a început ca o criză emoțională se transformă, în foarte scurt timp, în antrenarea abilității de rezolvare a problemelor.
Încă un beneficiu al acestei tehnici de comunicare este că întărește relația dintre părinte și copil, datorită faptului că părintele ia în serios perspectiva copilului, îl tratează cu respect și înțelegere și îi este alături pentru a-l ajuta sau a-l ghida să depășească provocarea.
Deoarece necesită minime abilități de autoreglare și de gândire, această tehnică funcționează foarte bine pentru copiii începând cu vârsta de 5 ani.
Citește și:
Nu-ți mai fie frică de tantrumuri! Abordarea contraintuitivă care face minuni. 5 motive de ce funcționează atât de bine
„Bleah! Nu vreau!” 14 idei salvatoare când copilul bolnav refuză tratamentul
Cum pregătești copilul pentru aplicarea tehnicii
După cum am menționat mai sus, primul pas pentru a te bucura de rezultatele acestei tehnici este să pregătești copilul pentru aplicarea ei.
Alege un moment neutru, în care ești conectat/ă cu copilul și povestește-i, într-o formă ușor de înțeles pentru el despre o metodă de rezolvare a problemelor, provocărilor despre care ai aflat recent și pe care dorești să o aplicați în familia voastră.
Metoda constă în evaluarea problemei cu care se confruntă un membru al familiei pe 3 nivele, în funcție de gravitatea ei:
- Problemă mare – când cineva este rănit sau este în pericol, fiindu-i amenințată siguranța
- Problemă medie – atunci când nu se poate rezolva pe moment, când necesită intervenția sau ajutorul adultului, când implică explorarea unor variante de rezolvare
- Problemă mică – atunci când copilul o poate rezolva de unul singur în scurt timp
După ce îi explici aceste lucruri, oferă-i câteva exemple și încurajează copilul să menționeze câteva dintre problemele cu care s-a confruntat el sau prietenii lui și să le încadreze într-una dintre cele 3 categorii: mare, medie sau mică. Practic, începe deja să exerseze aplicarea tehnicii.
De exemplu, o cană care s-a spart este o problemă mică, deoarece copilul poate aduna cioburile de pe jos, fiind atent să nu calce pe ele.
Când un copil mai mare îl amenință la școală și face presiuni asupra lui este o problemă mare deoarece siguranța copilului este amenințată și e nevoie de intervenția unui adult.
Această metodă va ajuta copilul să devină mai conștient de procesul de dezvoltare a autonomiei sale, pe măsură ce evaluează provocările cu care se confruntă din perspectiva capacității sale de a le rezolva singur.
Citește și:
Țipete și tantrumuri la restaurant? 6+5 soluții pentru părinți
„Mulți copii își trăiesc toată copilăria fără să fie văzuți.” Gáspár György explică de ce copiii poartă măști psihologice în fața părinților
Ce înseamnă educație emoțională sănătoasă? 9 abilități emoționale de care au nevoie copiii
Cum ți se pare această tehnică de comunicare? Te invit să îți împărtășești părerea într-un comentariu.
Sursa foto: Mohamed Abdelghaffar, Pexels
Merita încercata