Dacă observi la copilul tău că este predispus la stări de agitație, neatenție, impulsivitate și reziliență scăzută, probabil ai văzut că îi este greu să se concentreze, să fie calm și să-și dezvolte autocontrolul. Iar se poate traduce prin dificultăți de a respecta regulile la școală, de a fi atent la ore, de a se concentra asupra unei anumite activități pentru mai mult timp.
Vestea bună este că, prin anumite activități specifice pe care le facem cu copiii noștri, îi putem ajuta să-și dezvolte abilitatea de a reveni în starea de calm și autocontrol.
Consilierul educațional Oana Moraru a prezentat, într-o postare pe contul de Facebook, 9 exemple de tehnici de calmare a surescitării copiilor de 6-9 ani, predispuși la agitație, neatenție, impulsivitate și reziliență mică.
Oana Moraru este pedagog cu peste 30 de ani experiență, autoare de carte și fondatoare a sistemului privat de educație Helikon. Este implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.
Pentru rezultate vizibile, experta citată ne recomandă să desfășurăm aceste activități cu copiii 20-40 de minute pe zi, timp de o lună și jumătate.
„Ideal este ca sistemul lor nervos să fie adus zilnic, sistematic, la starea de calm și control, cu câteva astfel de jocuri. Adică rutine de antrenament, ca la sala de sport, când mergem să dezvoltăm musculatura pentru anumite segmente ale corpului. După 6 săptămâni de activități de câte 20-40 minute zilnic, încep să se vadă și rezultate”, afirmă Oana Moraru.
Citește și:
Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru
Oana Moraru: „Copiii își schimbă comportamentele când adulții sparg tiparul”
Iată 9 jocuri prin care putem antrena starea de calm, autocontrol și reziliență a copiilor de 6-9 ani, recomandate de Oana Moraru:
1. Jocul „Partenerul meu de respirație”
Plasează o jucărie de pluș pe burta copilului și, din poziția întins pe spate, invită-l s-o urmărească odată cu respirația, în mișcările ei discrete sus-jos.
2. „Jocul mut”
Este vorba de vorbirea prin semne, joc pe care Oana Moraru ne recomandă să-l jucăm timp de 15 minute zilnic, „mai ales atunci când aveți rutinele de seară – îmbrăcat în pijama, spălat pe dinți, ordonat camera etc.”
3. Jocul „De-a comentatorul sportiv”
Doar că, în acest caz, este vorba despre comentatorul realității banale și imediate. Comentează în timp real cele mai mici mișcări și acțiuni, apoi invită și copilul să facă acest lucru, în legătură cu voi sau cu el însuși: „Deschid sertarul. Mă uit în el. Întind mâna. Apuc un creion. Îi privesc vârful. Mă gândesc să îl ascut. Închid sertarul etc.”
Citește și:
„De ce numai pe-al meu îl necăjesc colegii?” 5 soluții de la Oana Moraru pentru a ajuta copiii să pună limite
Pregătește copilul pentru școală: 5 jocuri pentru dezvoltarea atenției
4. Intensitate la puterea 1…10
Șutează la poarta de fotbal cu puterea 1, 2, 3, până la 10. Învață copilul să își simtă energia corpului și intensitatea impulsului, a șutului. Exersează același lucru și pentru voce, și pentru mișcările corpului atunci când se îmbracă sau întreprinde ceva anume, pe fond agitat și impulsiv.
5. Unește punctele
Pe o coală de hârtie desenează multe puncte la distanțe diferite, acoperind toată suprafața. Faceți cu rândul în a uni câte două puncte până reușiți să construiți câte un triunghi. Cel care construiește cât mai multe triunghiuri adună scor mai mare. Folosiți sistemul de puncte pentru obținerea altor forme, în jocurile următoare.
6. Masaj înainte de culcare
Obișnuiește-ți copilul cu masaj înainte de culcare. Copiii agitați au tensiune în corp. Caută informații despre cele mai importante puncte de presat pentru a declanșa relaxare musculară. Mușchii feței sunt foarte importanți, precum și spatele, palmele sau picioarele.
7. Concursul „Cine aude cât mai multe sunete”
Cu fereastra deschisă, întinși în liniște, propune concursul „Cine aude cât mai multe sunete” într-un timp dat, de exemplu, 5 minute. Orientează atenția copilului către sunete discrete, mirosuri discrete, senzații pe piele prin atingere cu diverse obiecte, în timp ce este legat la ochi.
Citește și:
Oana Moraru: „Nu e niciodată vina copilului dacă este foarte neascultător”
Ajută-l de mic să scrie corect. 10 activități distractive pentru învățarea gramaticii
8. Coduri pentru acțiuni ale corpului
Inițiază jocuri cu bătăi din palme sau comenzi verbale „codate” pentru acțiuni în corp: sărit, rostogolit, mers înainte, înapoi etc.
9. Jocuri care nu pot fi desfășurate fără concentrare
Exersați jocuri precum: aruncatul la țintă, tir cu arcul pentru copii, escaladă, mers în echilibru etc.
„Sistemul nervos surescitat are nevoie de oaze de liniște zilnică”
Potrivit Oanei Moraru, „sistemul nervos surescitat are nevoie de oaze de liniște zilnică – liniște creată, indusă, controlată și menținută voluntar de copil”.
Consultantul educațional le mai recomandă părinților să elimine din mediul familial anumite reacții ale adulților: „Pe lângă activități ca cele de mai sus, ”curățați” mediul casei de zgomote de fundal, de reacții impulsive și nervoase, de critică și cicăleală”.
Oana Moraru subliniază că, pentru a reuși să-și ajute copilul cu tulburare de atenție, părintele trebuie să lucreze cu el însuși.
„Înainte de a ajuta un copil cu tulburare de atenție și surescitare fizică, adultul trebuie să lucreze cu el însuși, cu propriul sistem nervos, ajutându-se pe sine să devină mai puțin reactiv, mai așezat în voce și mai temperat în mișcări”, precizează specialista citată..
Oana Moraru prezintă mai multe exerciții diferite pentru dezvoltarea atenției, gândirii și limbajului la finalul tuturor poveștilor Olinei Ortiz.
Citește și:
Copilul nu se liniștește din plâns? 7 fraze ale părinților care agravează crizele de plâns ale copiilor
Top 5 activități pentru care copilul va lăsa ecranele deoparte
Dacă dorești să descoperi mai multe despre abordarea Oanei Moraru, o poți face citind cărțile sale:
„Copilul tău scrie”
În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?
În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.
„Copilul tău citește”
Diferite tehnici de dezvoltare a atenției, gândirii și limbajului recomandate de Oana Moraru sunt prezentate la finalul cărților Olinei Ortiz. Iată câteva dintre ele:
„Am ceva numai al meu” de Olina Ortiz
Rămas singur-singurel pe o grămadă de moloz, pantoful roz de dans pornește la drum. Își caută o pereche, un stăpân sau măcar niște prieteni. Oricâte întâlniri dezamăgitoare are, cu bocanci încruntați, cu cizme de călărie sclifosite, cu sandale certărețe, el nu-și pierde speranța. Știe că are ceva numai al lui, care-i va aduce mulți admiratori. Iar când își găsește perechea, ce spectacol, ce piruete, ce dans!
Povestea sprințară a minunatului pantof roz este însoțită de sugestiile Oanei Moraru pentru exerciții care dezvoltă memoria copiilor.
„Plictisilă și Copacul Entuziasmului” de Olina Ortiz
Plictisilă, adică George, nu mai poate de plictiseală și se hotărăște să-și ia lumea în cap și să caute tărâmul magic unde nimeni nu se plictisește niciodată. Pe drum, întâlnește diferite făpturi năstrușnice, doar că la fel de plictisite ca el! Laptele care nu mai vrea să curgă, aburul care n-are chef să aburească, peștișorul de aur sătul să împlinească dorințe. Noroc că o cioară foarte ocupată își face timp să le arate calea spre Copacul Entuziasmului, cel care stă în același loc de sute de ani și mereu are ceva de făcut.
O poveste plină de haz, care îl va distra și pe cel mai morocănos Plictisit din lume!
Pentru părinți și educatori, povestea este însoțită de sugestii de activități de la Oana Moraru.
„Ai voie, Naivoie!” de Olina Ortiz
Povestea începe cu un ponei cenușiu priponit într-o poiană, căruia îi e dor de libertatea de a zburda pe câmpie. Are și un nume neobișnuit: Naivoie. Dar, când întâlnește un cocoblet care se numește Aivoie, căluțul află că poate alege singur în privința lucrurilor care nu fac rău nimănui.
„Ai voie, Naivoie” este o poveste despre limite și interdicții, dar și despre libertatea de a lua decizii și de a judeca totul cu propria minte.
În această carte, Oana Moraru, propune câteva jocuri, idei de conversații și activități pentru copii care să-i ajute să înțeleagă cum se împletesc natural libertățile și regulile și, mai ales, cum fiecare dintre noi are puterea de a cuteza, de a se aventura, de a-și găsi propria libertate.
„Emozaurul Thrilly și Contesa Furiossa” de Olina Ortiz
„Bolboroc își caută un prieten adevărat” de Olina Ortiz
Pârâiașul Bolboroc năzuiește să ajungă la Marea cea Mare, dar nu-i ajung puterile firave. În jur, vede că toate pârâiașele asemenea lui se împrietenesc cu altele, se unesc și călătoresc împreună. Așa că trebuie neapărat să-și găsească și el un prieten!
În drumul lui, un bolovan, o pată de ulei și o băltoacă noroioasă încearcă să-l ademenească să le rămână alături. Dar sunt ei cea mai bună companie pentru Bolboroc?
O poveste despre prietenie, valori și urmărirea sensului în viață, cu personaje ingenios conturate, pe care copiii o vor citi cu încântare. Plus idei de activități de la Oana Moraru.
Sursa foto: Justin Young, Unsplash