Psiholog: „Educația nu se face cu teama de consecințe, cu amenințări, cu pedepse”

Mulți adulți, părinți și cadre didactice, încearcă să-i motiveze pe copii să fie responsabili în legătură cu școala inducându-le de mici frică și amenințări. Însă această strategie nu este una eficientă pentru motivarea copiilor, avertizează psihologul Mihai Copăceanu.

Mihai Copăceanu este doctor în medicină, specialist în dependențe și autor. Este dublu licențiat în psihologie și teologie și și-a aprofundat cunoștințele în cadrul unor burse de cercetare la Bologna, Oxford și la Institutul de Psihiatrie Kings College London. În prezent, este psiholog clinician la Spitalul Județean de Urgență Sibiu și consultant în domeniul sănătății mintale la Organizația Mondială a Sănătății.

„Las’ că vezi tu că începe școala!” Cum începe fobia școlară

”Las’ că vezi tu că începe școala! Mai vorbim noi!” – „Treaba asta o aud copiii în fiecare zi de vară și mai des și mai apăsat acum în ultimele zile de vacanță. Nu e o încurajare, nu e nici un avertisment, cât sună a amenințare și de multe ori continuă cu alte amenințări, legate de școală, de responsabilitate, de medie, de învățat, de ce vei ajunge în viață”, scrie Mihai Copăceanu, într-o postare pe contul de Facebook.

Potrivit acestuia, acest lucru le induce copiilor mici o teamă de școală, „o fobie școlară pe bune și mă refer încă de la acei micuți care avansează la clasa pregătitoare, ”Gata, nu mai ești la grădiniță, trebuie să înveți la școală, nu ne mai jucăm”, încât ai impresia că în prima zi de școală doamna învățătoare stă cu pușca mitralieră la intrarea în clasă și le țintește pe micile ființe.”

Citește și:

7 sfaturi pentru părinții care vor un copil fericit la școală și acasă

3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala

Amenințări la începutul școlii

„Dacă ne gândim atent și mai jos putem merge, la copiii de grădi care ajung în ”grupa mare”…. Și putem continua povestea până la clasa a I-a, care e cea mai serioasă și severă dintre toate de până acum”, spune psihologul citat.

Conform acestuia, cam așa arată discursul unor părinți: ”Tre’ să înveți literele obligatoriu, să faci tabla înmulțirii, împărțirii și să vorbești foarte bine engleză și germană și, dacă se poate, spaniolă, să mergi la sport și la dezvoltare personală”.

Amenințarea continuă și la clasa a II-a: ”Eu înțeleg că ai fost pe clasa I-a, că ai luat doar F.B. dar nu ai muncit destul”.

Citește și:

Profesorii din școală despre Richard Branson: „Handicapat de o memorie slabă”. În ciuda afecțiunii sale, a devenit miliardar

Cum să crești un copil inteligent. 7 sfaturi de la cofondatorul Sony, japonezul Masaru Ibuka

Școala nu trebuie asociată cu munca

Mihai Copăceanu își exprimă dezacordul față de asocierea dintre școală și muncă, lucru care are îi face pe copii să respingă și mai mult școala:

„Personal, mă irită asocierea între ”școală” și ”muncă”. De ce școala înseamnă că elevul trebuie să depună efort? Să muncească? Sau și mai departe ”așa cum tati merge la lucru să avem bani pentru mâncare (și jucării) și tu trebuie să înveți la școală, să muncești”. Cum?”

În clasa a II-a avem evaluări, apoi în clasa a IV-a și în clasa a VI-a.

Cum este indusă frica de școală în gimnaziu

Cea mai mare teamă de școală o resimt copiii care încep clasa a V-a, afirmă psihologul: „Încă de la finalul clasei a IV-a sunt amenințați că vor da de balauri, de profesori exigenți, serioși, de un diriginte taliban, nu mai este doamna care vă iubește și vă dă calificative din dragoste”.

Mihai Copăceanu ilustrează frica indusă copiilor într-un exemplu din experiența personală: „Odată i-am spus mai în glumă unui puști că clasa a V-a este cea mai ușoară. Și l-am văzut luminat la față, l-am văzut cum a insistat să afle adevărul, dacă vorbesc serios, pentru că toți din jurul său, de la doamna, mama, tata, surioara, buni, tușica, toți i-au spus că clasa a V-a e cea mai grea….Nici vara nu a mai fost vară…”

Citește și:

Cele 5 emoții care îi blochează pe copii în mediocritate

15 jocuri pentru dezvoltarea vorbirii și imaginației de la autorul italian Gianni Rodari

Urmează stresul indus în clasele mai mari:

„Clasa a VII-a nu scapă de teroare, căci de pe acum unii părinți se gândesc și deja planifică meditații intense, că pe clasa a VIII-a e prea târziu, nu mai găsești locuri libere la profesorii ăia buni și vânați, iar colegii ți-o iau înainte.

A VIII-a e dezastru. E finalul lumii. Apocalipsa. E groaznic. Nu mai ai viață! Ai stres maxim și o doză de amenințări zilnice!

A IX-a le fel… Amenințări cu ”să nu mă faci de râs”… și pe a XI-a și desigur pe a XII-a…”

Ce înțeleg copiii din mesajele pe care le transmit adulții despre școală

„Educația nu se face cu teama de consecințe, cu amenințări, cu pedepse”, subliniază psihologul.

El se întreabă retoric ce înțelege un copil din școală, după ce a primit atât de multe mesaje negative și amenințări:

„Imaginați-vă doar câteva clipe ce poate simți un copil care de la grădi i s-a spus cât de grea este școala și că datoria lui este să muncească, să învețe, că altfel nu ajunge nimic în viață, că nu are ce mânca, etc. și i se spune an de an și vară de vară și zi de zi… Ce va înțelege el din școala asta?”

Citește și:

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori la începutul anului școlar

16 greșeli ale părinților care scad motivația școlară a copiilor

Si să nu uităm că același mesaj copiii îl aud de la domnii și doamnele învățătoare în prima zi de școală, apoi de la diriginte: ”Copii, ați trecut în clasa a VIII-a… vă așteaptă un examen greu de care ține viitorul vostru”. De multe ori, deja din prima zi de școală profesorii încep cu amenințarea examenului.

Cum putem să-i încurajăm cu adevărat pe copii să le placă școala

Psihologul Mihai Copăceanu face următorul apel: „Haideți să schimbăm cumva perspectiva aceasta bolnăvicioasă”.

El spune de ce au copiii ca să le placă școala și să fie motivați:

„Copiii au nevoie de încurajări, de susținere, de inspirație și motivație, de curiozitate și încântare, de bucurii (și de insuccese, că așa e în viață), dar ATITUDINEA contează, chiar contează!!!”, conchide psihologul Mihai Copăceanu.

Citește și:

Adaptarea copilului la grădiniță și la școală. 18 sfaturi foarte bune pentru prima lună

Prea multă școală și prea puțină joacă, o cauză a depresiei la copii și adolescenți (Studiu)

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Andrea Piacquadio, Pexels

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    122,745FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole