Adaptarea copilului la grădiniță și la școală. 18 sfaturi foarte bune pentru prima lună

Începerea grădiniței sau a școlii vine, în mod inevitabil, cu schimbări pentru copil și pentru părinți. Cu alte cuvinte, atunci când un copil începe grădinița, de fapt, întreaga familie (re)începe grădinița.

Pentru majoritatea copiilor, grădinița este primul prilej de a face parte dintr-o colectivitate. Copiii pot fi puțin mai mari decât el și îi simte ca fiindu-i străini. Educatoarea este un adult pe care nu îl cunoaște și cu care trebuie să se obișnuiască.

Copilul este pus în situația de a respecta un program zilnic mult mai organizat și mai riguros. De asemenea, sunt primele ore numeroase petrecute departe de părinți, departe de mama, în afara mediului familiar de acasă.

Adaptarea copilului la grădiniță durează, de regulă, între două săptămâni și o lună. Totuși, având în vedere că fiecare copil este unic, fiecare își are propriul său ritm de acomodare.

Citește și:

„Copilul plânge atunci când îl las dimineața la grădiniță. Ce să fac?”

Greșeala pe care mulți părinți o fac în procesul de adaptare a copiilor la grădiniță

Iată 5 probleme care îi îngrijorează pe părinți în legătură cu acomodarea copilului la grădiniță și la școală:

1. Copilul plânge dimineața

Plânsul copilului este o reacție firească în fața fricii de necunoscut cu care se confruntă: copiii pe care încă nu-i cunoaște, stilul de comunicare al educatoarei, noile rutine, mâncarea diferită de cea de acasă etc. Plânsul copilului este și anticipația orelor departe de tine. Cel mic nu plânge pentru că nu vrea să intre în clasa. Plânge pentru că nu vrea să intre fără tine, pentru că îi e greu să se adapteze schimbării din viața lui.

 

2. Copilului îi place în primele zile, însă apoi plânge și nu mai vrea

Cel mic descoperă că lucrurile sunt mai serioase decât o simplă sesiune de joacă. La grădiniță sunt reguli și nu are aceeași libertate ca acasă. În același timp, descoperă, pentru prima oară, ierarhia și faptul că i se iau jucării sau faptul că alți copii își impun voința mai repede. Copilul descoperă ca trebuie să se descurce singur la masă, la îmbrăcat, să nu se lase intimidat de alți copii, să se apere, să comunice, să-și construiască relații, să se adapteze unui program coordonat de altcineva.

 

3. Copilul trage de timp dimineața, până când atmosfera se tensionează

Până acum, copilul a fost pus rareori în situația de a se grăbi zi de zi. Situațiile în care erați în întârziere au fost mai degrabă excepții până acum, însă acum, iată, devin regula. Și e cu atât mai provocator cu cât copiii mici încă nu au noțiunea timpului. Și pentru că ei trăiesc cu toată ființa lor în timpul prezent, poți observa cum, deși l-ai trimis să-și ia șosetele din dulap, el s-a oprit să cerceteze ce mai face mașinuța sau păpușa cu care s-a jucat aseară. Copilul are nevoie să se odihnească suficient, încât să nu mai aibă nevoie de somn dimineața și să fie ghidat pas cu pas de tine în procesul de formare a unor noi rutine de dimineață.

 

4. Copilul refuză să doarmă la prânz la grădiniță

Chiar dacă acasă doarme după masa de prânz, e posibil ca, la grădiniță, cel mic să refuze să mai rămână după ce ia masa, mai ales dacă încercarea de a-l lăsa la programul prelungit are loc în primele săptămâni de colectivitate. Cel mic are nevoie de timp mai întâi pentru a se obișnui cu noul program în care merge în prima parte a zile la grădiniță și abia după ce a integrat această schimbare, este pregătit pentru următoarea etapă a somnului la grădiniță.

 

5. Copilul începe să folosească acasă un limbaj diferit și devine irascibil

Unii părinți observă la copilașii lor un comportament nu atât agresiv, cât irascibil, ceea ce face să se înțeleagă mai greu cu ei. Într-adevăr, copilul poate prelua comportamentul și limbajul altor copii din grupa lui. După o discuție cu cu educatoarea sau cu învățătoarea, descoperi cu surprindere că în clasă copilul este cuminte, la fel și colegii săi. Care este explicația? El își epuizează „rezerva de cumințenie”, iar acasă, în mediul familial, se va exterioriza și va simți nevoia să descarce tensiunea acumulată în orele în care a fost cuminte și ascultător. La fel de bine, grădinița și școala sunt obositoare, astfel că reacția lui poate fi legată și de epuizarea mentală și emoțională.

Citește și:

Jocul care îl va ajuta pe copil să se adapteze la grădiniță sau școală, de la psihologul Otilia Mantelers

Copilul plânge și nu vrea la grădiniță? Verifică dacă nu ai ratat aceste 3 lucruri esențiale

Iată 18 soluții care te vor ajuta în prima lună de acomodare a copilului la grădiniță sau la școală:

 

1. Stabiliți un program nou pentru copil și pentru voi, părinții

Un program nou presupune o nouă oră de culcare și de trezire, care să permită odihna adecvată și suficient timp pentru rutina de dimineață și pentru drumul spre grădiniță/școală. Organizează de cu seară hainele copilului pentru ziua următoare, ingredientele pentru micul dejun, încălțămintea să fie curată, ghiozdanul pregătit. Dacă se anunță ploaie, poți pregăti umbrela lângă ușă. Pune de seara, după ce adoarme copilul, lucrurile pe care el vrea să le ia cu el a doua zi. Dimineața trebuie să ofere ocazia unei tranziții cât mai ușoare de acasă până la grădiniță sau școală.

 

2. Grădinița și școala trebuie integrate în rutină, ele nu trebuie să schimbe obiceiuri

De exemplu, dacă ora de culcare s-a decalat, nu renunța și nu reduce timpul pentru povestea de seară. De asemenea, cina în familie trebuie să se mențină în continuare.

 

3. Implică-ți copilul în cât mai multe decizii potrivite vârstei

În acest fel, copilul simte ca are control în cadrul acestei schimbări din viața lui pe care nu o poate controla. În plus, îl ajuți să-și crească stima de sine și îi încurajezi independența și responsabilitatea. Copilul poate să-și aleagă singur ghiozdanul, hainele de grădiniță/școală, oferă-i două alternative de haine pentru a doua zi, pantofii pe care vrea să-i încalțe.

 

4. Nu te crampona în lucrurile mici, fără importanță, care îți consumă răbdarea

Mai mult, aceste lucruri îți consumă și timp, dar și resursele de voință și de atenție. Dacă cel mic vrea să meargă la grădiniță în pijamale, în hainele de casă sau cu șosete de culori diferite, îl poți lăsa așa pentru a experimenta. Oricum, la grădiniță îl vei schimba cu altceva. Iar dacă în aceste hăinuțe se simte bine si este dispus să meargă, nu face rău. Atenție doar la temperatura de afară: fiind toamnă, să ai o jachetă pregătită.

Citește și:

„Am păcălit copilul că îl aștept acasă și am plecat. Acum nu vrea să stea la grădiniță singur”

Cele 3 mari provocări cu acomodarea copilului meu la grădiniță. Cum le-am depășit

5. Păstrează o legătură strânsă cu educatoarea și învățătoarea

Este important pentru a fi la curent cu eventualele schimbări de sănătate sau de comportament ale copilului. Este indicat, de asemenea, să-ți faci obiceiul de a discuta cu educatoarea/învățătoarea în absența copilului. Asta nu pentru că te-ai ascunde de copilul tău, ci, de exemplu, dacă el a avut un accident din cauză că nu a ajuns la timp a toaletă, nu are rost să i se aducă aminte și să se rușineze.

 

6. Oferă-i copilului șansa să se adapteze ușor

Dacă grădinița oferă această posibilitate, optează pentru un proces de acomodare treptată. În primele zile, mergi la grădiniță cu copilul și mai stai pe hol o perioadă, astfel încât copilul să știe că poate să iasă la tine, dacă simte nevoia. Dacă ai o atitudine liniștită și încrezătoare, vei vedea că în 2-3 zile nici nu va mai fi nevoie să iasă pe hol, deoarece va dobândi tot mai multă încredere în mediul din colectivitate, dar și în el că poate rămâne acolo singur, împreună cu copiii și educatoarea.

 

7. Încurajează copilul să ia cu el un obiect drag

Poate fi o jucărie, o carte sau o păturică preferată. Când i se face dor de tine și, mai ales, la ora somnului de prânz – al doilea cel mai sensibil moment al zilei – copilașul poate ține în brațe obiectul familiar și, astfel, se poate simți mai în confort, mai în siguranță. O idee bună este să ai două astfel de obiecte. Mai cumpără unul, astfel încât, dacă se întâmplă să piardă obiectul inițial, să îl poți înlocui. Copilul poate înțelege când se pierde o jucărie, însă, în această perioadă sensibilă, e bine să se concentreze pe procesul de acomodare, fără ca atenția să-i fie distrasă de suferința de a pierde jucăria preferată.

 

8. Un drum plăcut spre grădiniță sau școală

Pe drum spre grădiniță sau spre școală evită să-i ții morală, să-i spui cum să se joace, cum să vorbească, cum să se comporte etc. Acele 20-40 de minute pe care le petreceți le puteți dedica discuțiilor vesele, pe subiecte simple și neutre. Este momentul în care copilul are nevoie de calmul și siguranța ta, de o energie pozitivă, de încurajările și de mângâierile tale. Îi poți trezi copilului curiozitatea față de ce urmează să facă astăzi în clasă. Cu copilul mai mare poți stabili ce veți face împreună seara, după grădiniță/școală.

Citește și:

Stresul adaptării la grădiniță. 6 conflicte emoționale care cauzează răceli

Copilul s-a schimbat de când merge la grădiniță? 17 semne că poate fi agresat de educatoare

9. Nu ridiculiza copilul dacă plânge

De asemenea, nu rezolvi problema nici dacă îi arăți un alt copil de lângă el care nu plânge și care „e deja mare” sau „e puternic”. Dacă plânge, copilul tău are nevoie de înțelegere pentru dificultatea schimbării, de empatie, nu de argumente raționale, nici de comparații, exemple sau alte argumente care ție ți se par logice. Arată-i copilului empatie și înțelegere: „Știu că îți este greu. Te înțeleg. E normal să simți asta. Sunt alături de tine”.

 

10. Nu pleca fără a-ți lua rămas bun de la copil

În procesul de acomodare la grădiniță sau școală, copilul are nevoie ca de aer de certitudinea că tu (sau cineva apropiat) vei veni să-l iei la timp. El are nevoie să știe de la tine că vei pleca și te vei întoarce. Pentru aceasta, oferă-i un reper temporal pe care îl înțelege: „Voi veni să te iau după masa de prânz” sau „Voi veni să te iau dupa ce te trezești”.

 

11. Nu îl asalta cu întrebări după ce vă reîntâlniți

E firesc să ai o curiozitate uriașă să descoperi cum sunt primele lui zile în colectivitate, ce s-a întâmplat, cum s-a simțit, cum s-au comportat colegii și educatoarea/învățătoarea cu el. Însă, e nevoie să te calmezi, deoarece cel mic se poate simți copleșit. Copilul va povesti, dar în ritmul său și, pentru că lucrurile sunt noi, sigur nu va reține din primele zile tot ce a făcut. Poți să-i pui, în timpul petrecut cu copilul, anumite întrebări prin care să afli ce a făcut la școală.

 

12. Inițiază un joc nou pe drumul de acasă spre grădiniță/școală și înapoi

Acest joc va face drumul mai distractiv și cu mai puțină presiune, acomodarea mai ușoară și ideile importante mai ușor de transmis. Dimineața, îl poți întreba pe copil ce planuri are pentru astăzi și tu îi poți împărtăși planurile tale. Puteți observa lucruri interesante din drumul vostru. Iar după orele de grădiniță/școală, îl poți întreba pe copil „Ce ți-a plăcut cel mai mult astăzi? Dar cel mai puțin?”. Povestiți amândoi despre ziua voastră.

Citește și:

Cum schimbi comportamentul copilului în doar 3 zile. Strategia eficientă a Laurei Markham

Cum înveți copilul mic să nu facă crize atunci când se înfurie?

13. Timp special pentru ascultare

Seara, când sunteți împreună acasă, ascultă-ți copilul cu adevărat. Acest exercițiu pe care îl vei face de acum, din primele zile de grădiniță, îl poți continua până când copilul va merge la liceu. Va intra în obiceiul vostru și va fi bine. Pentru că, mâine-poimâine, te vei trezi cu un adolescent la masă, despre care nu știi prea multe lucruri, pentru că nu i-ai oferit șansa să vadă că îți pasă suficient de activitățile sale mărunte, de trăirile lui, de ce îl frământă, încât să-i oferi toată atenția ta în cadrul unei discuții zilnice.

 

14. Discuții despre prietenie

Odată cu intrarea în colectivitate, copilul are prilejul de a-și face prieteni, de a construi relații și, în mod firesc, de a avea conflicte în relații. Vorbește-i copilului despre prietenie, despre cât de frumos este la grădiniță, câte lucruri interesante poate face împreună cu un prieten. Vorbește-i și despre faptul că suntem diferiți și că nu îi putem forța pe alții să facă așa cum ne dorim noi, cum nici alții nu e sănătos să ne oblige să ne comportăm cum vor ei, ignorând nevoile și dorințele noastre. Ajută-l să facă primii pași către construirea unor relații conștiente și sănătoase cu oamenii din comunitatea lui.

 

15. Comunicarea cu părinții din grupă

Cum majoritatea părinților au conturi pe rețelele de socializare, inițiați un grup privat dedicat doar părinților din grupa copiilor voștri. Astfel, aveți ocazia să vă cunoașteți mai bine și să vă țineți la curent cu ce se întâmplă în clasă. În perioada de acomodare, poți lansa invitația de a ieși împreună în parc sau la un muzeu. Sigur se vor găsi 2-3 părinți care vor dori să meargă. Iar în grupuri mici copiii se simt mai în largul lor, se deschid mai ușor și pot lega prietenii. Astfel, creezi un moment bun pentru copilul tău de a-și face un prieten nou. Astfel, acomodarea va fi mult mai ușoară când știe că în clasă îl așteaptă un prieten bun.

Citește și:

Când și cât e bine să lăsăm copilul să plângă. Evită aceste două mari greșeli pe care le fac părinții

Copilul nu se liniștește din plâns? 7 fraze ale părinților care agravează crizele de plâns ale copiilor

16. Citiți împreună cărți cu povești legate de grădiniță sau școală

Copilul se va șimti mult mai bine atunci când va înțelege că nu este singurul care trece prin această experiență. Aventurile prin care trece personajul cărții, soluțiile pe care le găsește și finalul optimist și vesel îl vor ajuta să aibă mai multă încredere în el.

 

17. Joaca de-a grădinița sau școala 

Puteți folosi păpuși, jucării de pluș, omuleți Lego, mașinuțe sau tot felul de alte jucării pentru a da viață unor situații cu care copilașul se confruntă la grădiniță/școală, mai ales momentul despărțirii de dimineață. Vezi ce soluții găsește pentru a-și încuraja personajele. Descoperă și un joc propus de psihologul Otilia Mantelers pentru a ne ajuta copiii să se adapteze mai ușor la grădiniță sau la școală.

 

18. Atitudinea părinților

Un părinte stresat, nervos și emotiv îi va transmite copilului aceleași stări. E posibil să-ți fie teamă că va plânge, să ai această așteptare și, deja, să te simți coplesită de tristețe sau de teama că se va simți abandonat. Apoi, noua rutină de dimineață, cu o nouă oră de trezire și cu puțin timp pentru a vă pregăti de plecare. Este un alt factor care poate să streseze parintele. Copilul vede că toate aceste schimbări afectează părintele. Și, pentru că nu știe ce îl așteaptă în continuare, se sperie. Lucrurile au importanța pe care le-o oferi. Tratează mersul la grădiniță/școală cu calm, cu entuziasm, fără a pune prea mare încărcătură emoțională pe această nouă etapă firească din viața copilului tău. Da, este un pas mare. Însă, cu o bună organizare, cu o atitudine optimistă și încrezătoare, cu comunicare permanentă cu educatoarea/învățătoarea, și rezolvând din mers problemele care apar, veți reuși!

Pentru mai multe resurse care să te ajute să-ți ghidezi copilul în procesul de acomodare în colectivitate, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat:

Grupul de Facebook „Adaptarea la Grădiniță”

 

Pentru că am vorbit, mai sus, despre ajutorul pe care îl pot oferi cărțile despre adaptarea la grădiniță și la școală, iată câteva idei dintre care poți alege:

 

„Eric merge la grădiniță”, de Ioana Chicet-Macoveiciuc

Este o carte potrivită copiilor cu vârsta peste 2 ani, pe care îi invită să descopere prima zi de grădiniță a lui Eric și momentele prin care trece.

Deoarece Eric a crescut și nu mai este bebeluș, a venit momentul să-și facă noi prieteni și să descopere noi aventuri. Și unde le poate face mai bine decât la grădiniță? Eric este puțin temător, fiindcă nu știe cum se va descurca fără mami și tati. Pentru el grădinița este un loc nou, plin de oameni și lucruri noi, în care trebuie să mănânce și să doarmă și care miroase diferit de casa lui. Dar, de curând, a primit două arme secrete și prețioase care îl ajută să găsească în el curajul, încrederea și, în cele din urmă, bucuria de a se descurca de unul singur la grădiniță.


„Fram la grădiniță” de Irina Forgaciu

Fram are parte de încă o aventură: grădinița. Cum se pregătește el pentru prima zi alături de educatoare și colegi? Îi va plăcea oare acolo? Și ce va face când unii dintre ei vor râde de el pentru că este diferit? Ție cum ți se pare grădinița?

Alături de Fram, vei descoperi cât de frumoasă poate fi această experiență. Hai la drum!

 

 

„Max merge la grădiniță” de Christian Tielmann și Sabine Kraushaar

În sfârșit, Max a început grădinița! Aici, așezați în cerc, copiii cântă un cântecel vesel de dimineață. Max desenează o cetate, se distrează de minune la locul de joacă, mănâncă paste delicioase și după-masă adoarme în camera de odihnă. Și mama lui a venit deja să-l ia acasă… Când te simți atât de bine la grădiniță, timpul parcă trece prea repede!

Seria „Șoricelul cititor” cuprinde numeroase povestiri care explică lumea din jurul nostru, povestiri interesante în special pentru copiii aflați la vârsta cititului. Iar cei mai mici care nu știu încă să citească se vor bucura de cărțile ilustrate pe care i le citesc părinții. Cititul cu voce tare este cel mai bun mod da a i-l insufla această pasiune.

 

„Mihai merge la școală” de Aniko Weber

Seria „Deja știu să citesc!” cuprinde texte compuse sistematic și cu profesionalism pedagogic pentru a-i ajuta pe cei mici să se familiarizeze cu lectura. Nivelul „Primii pași” este destinat începătorilor, astfel încât și cei mai mici pot avea parte de prima lor lectură independentă.

Mihai se pregătește să meargă la școală. Mama îl duce la magazin ca să cumpere rechizitele necesare. Mihai este fascinat de creioanele colorate, de caietele noi și de ghiozdanele cu imprimeu deosebite!

O poveste de început de an școlar, pentru cei mai mici cititori.

 

Sursa foto: cottonbro studio, Pexels

 

Îți dorești să îți ajuți copilul în momentele în care se confruntă cu emoții dificile? Abonează-te la newsletterul nostru și primește un scurt ghid pdf cu o strategie din 5 pași care te va ajuta să-ți ghidezi copilul în momentele în care simte emoții dificile:

GHID DE CALMARE A EMOȚIILOR COPIILOR

 

 

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

121,283FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole