Acel moment din zi când copilul trebuie să își facă temele pentru acasă. O neplăcere pentru el, un stres pentru tine. El nu înțelege așa ca tine faptul că este important să învețe și să-și facă temele. Iar tu nu vei fi vreodată atât de nepăsătoare, ori relaxată, atunci când știi că fiul sau fiica ta nu își face temele și se duce nepregătit/ă la școală. În această situație apare războiul temelor!
Într-o situație diferită se află doar puțini părinți ai căror copii sunt foarte responsabili, le place mult să învețe și fac exerciții suplimentare din proprie inițiativă, pe lângă tema pentru școală.
În situația ta sunt aproape 80% dintre părinții care au copii la școală. Așa că, măcar din acest punct de vedere poți fi puțin liniștită. Ceea ce ți se întâmplă întră în normalitate și nu ești singurul părinte care se confruntă cu această provocare: de a face, cumva, copilul să fie responsabil față de temele sale și să le facă. Poate nu de nota 10, nu la perfecțiune, dar să-și asume această responsabilitate a temelor.
Adevărul este că mai mult nu înseamnă în mod necesar mai bine. Regula, însă, este omisă, din păcate, de majoritatea profesorilor. Astfel că, până și mulți copii din clasele primare vin acasă cu un volum foarte mare de teme pe care trebuie să le facă.
Îngrijorarea crește puțin, dacă aducem în discuție o cercetare realizată de Duke University, în SUA, care, în urma analizei altor 60 de studii, a ajuns la concluzia că, pentru cei mai mici dintre elevi, timpul optim pe care ar trebui să-l petreacă seara făcând teme este de 10 minute.
Astfel, dacă pentru un copil de clasa I-a se recomandă 10 minute, pentru un copil de clasa a V-a 50 de minute și tot așa. Ideea este ca timpul petrecut pentru învățare și teme să crească treptat, deoarece copiii își dezvoltă în timp abilitatea de studiu independent.
Iată 9 secrete pe care le poți aplica pentru a pune capăt războiului temelor în familia voastră:
1. Trebuie să știi așteptările fiecărui profesor
Fiecare dintre profesori are un set minim de cerințe și de așteptări din partea elevilor. Este important pentru părinte să fie primul care înțelege acest aspect. Având această informație, părintele va ști aproximativ volumul de teme pentru acea materie. Și, astfel, va evalua cât timp are nevoie copilul să facă acea temă (se întinde prea mult cu ea sau este eficient).
Pentru că, atunci când copilului îi ia prea mult să facă o temă ușoară, timpul se pierde, oboseala se acumulează, lipsa de răbdare crește. Astfel, copilul poate ajunge în situația în care nu are teme complexe de făcut, cu toate acestea, rămâne fără timp, din cauza lipsei de organizare. Nu ne ajută să avem așteptarea de la copiii noștri să aibă abilități native pentru învățarea performantă.
Însă, abilitatea de a învăța eficient, da a ști cum să-ți organizezi timpul eficient, de a învăța cum să ia notițe – toate acestea se deprind. Pentru unii copii este foarte ușor, iar acest set de abilități native se continuă și la maturitate.
2. Laudă efortul, nu rezultatul final
Vei obține rezultate mai bune atunci când îi arăți copilului că nu depune singur tot acest efort și nu că nu e singur în această activitate solicitantă. Fii galeria lui. Încurajează-l, oferă-i suport și încredere. Un copil nu trebuie evaluat după un rezultat. Efortul său în drumul spre atingerea rezultatului este cel asupra căruia trebuie să-ți concentrezi atenția. Sunt detalii definitorii nu doar pentru acum, ci pentru întreaga lui viață: modul în care alege să-și organizeze acțiunile pentru a-și atinge obiectivele, importanța pe care o dă studiului.
Scopul vostru, ca echipă, nu este să aibă 10 pe linie. Scopul vostru este asimilarea informațiilor, iar la final de clasa a VIII-a sau a XII-a să nu stați cu stresul examenelor. Foarte puțini elevi au 10 pe linie la toate materiile. Ceea ce acum este un lucru extraordinar, mai târziu, la maturitate, se poate dovedi că acel copil nu se poate adapta la realitate, își găsește cu greu un drum și o vocație, este hipercompetitiv, perfecționist și își impune singur standarde greu de atins.
Astfel, în loc de „Ești așa de deștept!”, mai bine alege să-i spui „Muncești atât de mult!”
3. Fii un ghid, nu un executant
Oricât de multe teme și proiecte ar avea copilul, evită să faci temele sau proiectele în locul lui. În timp, va învăța să aibă pe cineva de rezervă lângă el, pentru a-i face temele. Încă de mic, copilul trebuie lăsat să-și facă singur temele, chiar dacă apelează la ajutor atunci când are nevoie. Așadar, fii un ghid, explică-i cu atenție, citește-i de câte ori este nevoie cerința exercițiului, însă, nu te apuca să-i rezolvi temele. Acestea trebuie să fie în responsabilitatea copilului 100%.
Explică-i cerința, apoi îi poți spune copilului de clasa pregătitoare sau a I-a că îți poate arăta imediat ce a încheiat primul rând de litere sau cifre. Scopul său este de a primi validarea că a înțeles. Apoi, va avea încredere să continue singur, până la final.
Folosește tehnica pașilor de bebeluș pentru a-ți ajuta copilul să-și însușească responsabilitatea de a face singur temele.
4. Temele sunt obligatorii, nu opționale
Din păcate, temele sunt obligatorii. Aici nu se poate negocia: a face sau nu tema pentru acasă. Dacă ar avea opțiunea, mulți elevi ar alege să nu-și facă temele. De aceea, e important ca atitudinea părinților față de școală să rămână fermă și serioasă.
Totuși, asta nu înseamnă să nu existe pauze atunci când copilul a obosit sau nu se mai poate concentra. De exemplu, după ce vine de la școală și ia prânzul, o repriză de joacă și relaxare va ajuta copilul să-și poată menține atenția pe rezolvarea temelor. Atenție, este vorba de joacă offline, în niciun caz de timp petrecut în fața ecranelor, care au efectul de a diminua atenția și concentrarea copilului.
5. Un calendar al temelor
Unul dintre secretele legate de școală este organizarea. Încurajează copilul să țină un calendar săptămânal cu temele și proiectele pe care trebuie să le facă, precum și alte activități pe termen lung: un concurs școlar, liste de lectură etc. Pentru copiii care încă nu citesc foarte bine, poți folosi imagini.
Acest calendar îl va ajuta pe copil să nu uite diferite lucruri. În același timp, te ajută și pe tine să fii la curent cu toate termenele limită, astfel încât să nu te trezești duminică seara cu copilul cuprins de panică din cauză că luni trebuie să predea un proiect mare.
6. Un loc special pentru teme
Alege împreună cu copilul un loc special pentru teme, unde să se simtă productiv și încurajat să facă temele. De preferat, nu printre jucării întinse pe covor sau alte elemente care să-l distragă de la studiu. De asemenea, e nevoie să fie un loc unde să fie liniște. Iar dacă trebuie să folosească calculatorul pentru a face temele, amplasează-l într-un loc din care să observi și tu ceea ce face – o recomandare pentru copiii mai mici.
7. O rutină a temelor
Împreună cu copilul, stabiliți un program al temelor, în funcție și de programul la școală: după masa de prânz, după somnul de după-amiază, înainte de cină etc. Un program îl va ajuta pe copil să intre în rutină și să se organizeze singur, mai ales atunci când tu nu ești acasă să îi amintești că este timpul pentru teme.
8. Ia în calcul ajutorul specializat
În momentul în care observi că fiul sau fiica ta nu face față ritmului de la clasă, ori dacă începe să aibă lacune în materie, în special la matematică, poți lua în calcul să apelezi la ajutor specializat, adică la un profesor sau la un pedagog. Acesta îl va ajuta pe cel mic să recupereze materia. În timp și în special la matematică, lucrurile rămase neînțelese nu se vor rezolva de la sine, iar în lipsa unei baze solide, întreaga materie ce urmează nu va fi înțeleasă. Copilul va dezvolta neplăcere față de materia respectivă, din cauza faptului că știe că nu se descurcă prea bine și nu este motivat.
Foarte multe dintre problemele de școală pot fi evitate dacă părintele îi oferă copilului soluții din timp. Chiar dacă este un copil de clasa a V-a ce are nevoie de meditații, ajutorul poate fi doar de moment, pentru a-l ajuta pe copil să recupereze materia și să-și însușească un stil eficient de învățare. Aceste abilități, odată deprinse, îi vor oferi copilului instrumentele care îi lipseau pentru a se descurca în continuare singur.
Temele pentru acasă și școala nu trebuie să reprezinte un stres pentru familie, deși sunt percepute așa de multe familii. Există soluții ce pot fi aplicate pentru a ne ajuta copiii să învețe să fie responsabili și să-și facă temele mai ușor.
Iată și alte articole pe această temă care conțin sugestii utile:
Temele pentru acasă, un chin? Aceste mici schimbări în programul copilului fac minuni!
3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala
„Mai întâi fă-ți temele, apoi te joci”. De ce acest îndemn este distructiv
Oana Moraru: E absurd să cerți copilul că nu are chef să lucreze. Efortul intelectual, disciplina și concentrarea nu vin din voință
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0
Sursa foto: Freepik.com