Psihologul Gáspár György: Pretindem iubire copiilor, sperând să ne satisfacem golurile afective din propria copilărie

Relația părinților sau a educatorilor cu copiii devine sănătoasă și constructivă abia după ce adulții își conștientizează bagajul emoțional de răni și traume pe care îl cară în spate din propria lor copilărie. Până atunci, durerea adultului se poate activa oricând, inclusiv din cauza unor aspecte de suprafață cum ar fi rezultatele școlare sau comportamentul.

„Ca părinți sau îngrijitori pretindem iubire copiilor din viața noastră, sperând (inconștient) că astfel ne vom satisface golurile afective dobândite în propria copilărie”, scrie psihologul și psihoterapeutul relațional, autorul Gáspár György, într-o postare pe contul său de Facebook.

El dă câteva exemple de convingeri de viață, dar și manevre psihologice, prin care adulții își satisfac (implicit) nevoia de apreciere, afecțiune și importanță:

  • „Trebuie să iei coroniță și premiul întâi!”
  • „Trebuie să mănânci tot din farfurie!”
  • „Trebuie să mă asculți!”
  • „Trebuie să îți păstrezi hăinuțele curate!”

Durerea și trauma sufletească ne orbesc pe toți

Potrivit specialistului, numeroși adulți iau personal refuzul copilului de a face ce i se cere: „Dacă copilul refuză să execute o solicitare, dacă nu se conformează doleanțelor sau alege să procedeze diferit – luăm totul personal, îl percepem ca fiind răuvoitor, lipsit de respect și vrednic de o pedeapsă zdravănă”.

De altfel, nivelul de educație și de cunoștințe al părinților nu are importanță, deoarece „toate acestea se petrec și în familiile cu părinți iubitori, cu bunăstare materială sau cu înalte studii academice; pentru că durerea și trauma sufletească ne orbesc pe toți – indiferent de gen, statut sau imagine socială”.

Gáspár György subliniază diferența dintre a ne dori să vedem rezultate bune la copiii noștri pentru a ne bucura de șansele lor la un viitor mai bun, pe de o parte, și reacția emoțională dramatică la rezultatele proaste ale copilului ca răspuns la trecutul nostru traumatic, pe de altă parte.

„Este un aspect să ne dorim (ca în rolurile lor de elevi) să treacă cu bine peste examene și evaluări, să-și dovedească competența și să-și aștearnă un viitor. Dar dacă lucrurile stau altfel și rezultatele nu sunt cele dorite, reacționăm nu la situația actuală (pentru că dacă ar fi vorba despre prezent, nu am dramatiza atât de mult), ci la trecutul nostru traumatic. Ni se stârnesc furtunile emoționale, iar trecutul ne umbrește prezentul”, explică psihoterapeutul relațional.

„Notele, hainele curate sau comportamentele noastre nu oglindesc esența a cine suntem”

Conform acestuia, „notele, hainele curate sau comportamentele noastre nu oglindesc esența a cine suntem”. Acestea sunt doar aspecte superficiale și de suprafață. Acest lucru este valabil atât în cazul adulților, cât și în cazul copiilor.

În aceste condiții, Gáspár György atrage atenția asupra a două nevoi importante ale copiilor:

1. Copiii au nevoie să-i cunoaștem pe interior, pentru a putea să le descifrăm corect comportamentele vizibile la exterior

2. Copiii au nevoie să le fim alături atunci când se întâlnesc cu eșecul, să le oglindim valoarea interioară, să le transmitem că aspectele de suprafață nu egalează frumusețea și puterea lor invizibilă

Doar că, pentru a ne putea conecta cu adevărat cu copiii, pentru a le putea fi alături așa cum au nevoie, e necesar să parcurgem propriul proces de conștientizare și lucru cu sine:

„Până când nu ne vom accepta propria durere sufletească și nu ne vom conștientiza bagajele invizibile pe care le cărăm în spate, nu vom putea vedea nici zbuciumul în care se pierd copiii din familia, clasa sau comunitatea noastră”, precizează cunoscutul psiholog.

Totodată, el oferă un indiciu important pentru a fi folosit de către părinții deschiși să privească în sufletul lor cu sinceritate: „Cu cât punem mai multă valoare pe aspectele vizibile și de suprafață, cu atât s-ar putea să fim mai flămânzi afectiv, spiritual și relațional.”

Cu alte cuvinte, părinții care pun un mare accent pe aspectele de suprafață pe care le observă la copiii lor sunt cei care au cea mai mare nevoie de lucru cu sine pentru a-și acoperi golurile emoționale formate în propria lor copilărie.

În fiecare duminică, psihologul Gáspár György discută cu Mirela Retegan, fondatoarea Gașca Zurli, despre subiecte importante în educația copiilor la emisiunea „Antrenorul Părinților”, difuzată de Radio Europa FM.

 

Sursa foto: Captură video emisiunea Antrenorul Părinților

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

111,146FaniÎmi place
49CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole