Oana Moraru: „Toți copiii încrezători au simțit de mai multe ori refuzuri și respingeri”

Drumul spre încrederea în sine și spre echilibrul emoțional al copilului este unul de durată, presărat cu momente neplăcute. În acest proces, copiii au nevoie de susținerea și ghidarea cu răbdare părinților, și nu de nerăbdarea lor.

Mai multe despre provocările prin care au nevoie copiii să treacă pentru a deveni încrezători, curajoși și comunicativi scrie, într-o postare pe contul său de Facebook, consultantul educațional Oana Moraru.

Oana Moraru este pedagog cu peste 30 de ani experiență, autoare de carte și fondatoare a sistemului privat de educație Helikon. Este implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Iată ce scrie expertul în educație despre eforturile și provocările necesare pentru ca un copil să ajungă să se bucure de rezultate frumoase pe plan social și emoțional:

  • „Ca să își dezvolte încredere în sine, toți copiii trec în mod necesar prin perioada de îndoială, respingere, nesiguranță legată de imaginea proprie în ochii celorlalți.
  • Ca să găsească liniște și siguranță interioară, toți copiii trec prin perioada de comparare cu ce e în exteriorul lor – unde descoperă contraste îngrijorătoare, dar necesare.
  • Ca să își descopere vocea, toți copiii au fost, la un moment dat, acoperiți de vocea altcuiva.
  • Ca să conducă jocuri, cu inițiativă și curaj, toți copiii stau, o vreme, în roluri mimetice sau submisive.
  • Toţi curajoșii trebuie să fi simțit frica.
  • Toate mânuțele nerăbdătoare să se spele bine cu săpun trebuie să fi simțit noroiul cleios al prăjiturilor modelate în pământ.
  • Toți copiii cu prieteni buni au simțit cu adevărat singurătatea.
  • Toți copiii încrezători au simțit de mai multe ori refuzuri și respingeri.
  • Toți copiii puternici au trecut prin greu ca să afle că acel „am ceva, numai al meu” este ancora lor în lumea asta diversă, în perpetuă transformare.”

Citește și:

Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru

Pregătește copilul pentru școală: 5 jocuri pentru dezvoltarea atenției

Părinții „bat din picior”, pentru că vor vor rezultate ACUM

Este un proces natural care, însă, poate fi sabotat de părinți, atunci când aceștia nu au suficientă răbdare pentru a-l susține.

Potrivit Oanei Moraru, „părinții lor vor ACUM încredere, curaj, liniște interioară, stimă de sine și reziliență pentru copii. Bat din picior cu îngrijorare. Nu au ei înșiși răbdare să treacă prin travaliul emoțiilor de mai sus, alături de copii.”

Totuși, „nu există cale „către” decât „prin”, subliniază consultantul educațional.

Iată ce mesaj le transmite ea părinților:

„Aveți răbdare! Copiii trec prin toate marile mici neplăceri pentru a deveni un aluat puternic. Trec prin necesare frământări, care nu-s probleme repede de înlăturat.”

Citește și:

Oana Moraru: „Copiii își schimbă comportamentele când adulții sparg tiparul”

“Folosim rușinea ca pe o tehnică de parenting”. Gabor Maté, despre Time-out și rușinea care traumatizează copiii

La final, Oana Moraru recomandă noua carte a Olinei Ortiz „Am ceva numai al meu”, despre un pantof de dans roz, neîmperecheat, pierdut și singur, „e acolo și povestea încrederii în sine, după un lung drum al singurătății”.

„Cu toții ne simțim așa la un moment dat. Cu toții avem norocul de a găsi acel ceva, numai al nostru, dacă învățăm să trecem prin tunelul acesta al experiențelor nu tocmai roz”, mai spune fondatoarea de școală privată.

La finalul cărții, sunt prezentate ideile Oanei Moraru despre cum putem stimula atenția și memoria pornind de la texte. Este o carte potrivită pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 și 8 ani.

Citește și:

Ce să faci și ce să nu faci pentru a-ți motiva copilul să-i placă să citească

„De ce numai pe-al meu îl necăjesc colegii?” 5 soluții de la Oana Moraru pentru a ajuta copiii să pună limite

Află mai multe despre cartea recomandată de Oana Moraru, precum și despre cărțile scrise de consultantul educațional:

 

„Am ceva numai al meu” de Olina Ortiz

Rămas singur-singurel pe o grămadă de moloz, pantoful roz de dans pornește la drum. Își caută o pereche, un stăpân sau măcar niște prieteni. Oricâte întâlniri dezamăgitoare are, cu bocanci încruntați, cu cizme de călărie sclifosite, cu sandale certărețe, el nu-și pierde speranța. Știe că are ceva numai al lui, care-i va aduce mulți admiratori. Iar când își găsește perechea, ce spectacol, ce piruete, ce dans!

Povestea sprințară a minunatului pantof roz este însoțită de sugestiile Oanei Moraru pentru exerciții care dezvoltă memoria copiilor.

 

 

Pachet 3 cărți de Olina Ortiz

Pe lângă cartea „Am ceva numai al meu”, acest  pachet format din 3 cărți semnate de Olina Ortiz mai cuprinde cartea „Somnul care nu voia să meargă la somn”.

Doamna Soamna și domnu’ Somnu sunt îngrijorați din cauză că puiul lor, Somnic, nu are somn. Apoi, cine se trezește târziu, fără vlaga unui răpitor destoinic, și nu reușește să vâneze? Și cine ajunge să slăbească pentru că nu mănâncă destul? Un somn ușor nu prea prinde peștișori! Noroc că somnul îl răpește pe Somnic chiar când are mai mare nevoie de un pui de somn!

Cea de-a treia carte din pachet se numește „Kinetozaurul Moovy și vrăjitoarea Tabletita”. Maimuțica Hoțomana are chef de joacă, dar nimeni nu vrea să i se alăture. Oricâte zburdălnicii caraghioase ar face, oricâte strâmbături amuzante, niciun copil nu se desprinde din fața ecranului ca să se joace cu ea. Tristă și supărată, Hoțomana îi cere ajutor kinetozaurului Moovy, expert în zbenguială. Amândoi pornesc în căutarea vrăjitoarei care fură energia copiilor: este Tabletita cea rotundă și malefică! Să sperăm că reușesc să-i spulbere planurile și să salveze copiii, redându-le pofta de joacă!

 

„Copilul tău scrie” de Oana Moraru

În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?

În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.

 

„Copilul tău citește” de Oana Moraru

Oana Moraru, fondatoare a Școlii Helikon, profesor, formator și publicist pe teme educaționale, cu o experiență de 30 de ani în învățământ, răspunde în această carte la întrebarea: Cum îi învățăm pe copii să citească, să gândească critic și, mai ales, să le placă lectura?
Descoperă metode detaliate, exemple practice pornind de la poveștile Olinei Ortiz și activități distractive pentru părinți și copii.
Părinții și profesorii sunt instructori de zbor, copiloți doar pentru o scurtă vreme, iar lectura este cel mai puternic instrument de orientare în viață.
 
 
 
 
 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

121,271FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole