„Mai întâi fă-ți temele, apoi te joci”. De ce acest îndemn este distructiv

„Mai întâi îți faci temele și apoi poți să te joci”. Cu acest principiu am crescut nu doar eu, ci și marea majoritate a persoanelor din generația mea, cei care suntem astăzi, la rândul nostru, părinți.

Și, pentru că așa au fost învățați de mici, majoritatea părinților le transmit mai departe copiilor lor această abordare: mai întâi să-și facă temele pentru acasă și abia apoi să se joace, să se relaxeze.

Totuși, acest principiu, deși are la bază o intenție bună, – ca temele copilului să fie făcute la timp, – este unul distructiv atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Le voi lua pe rând.

Citește și:

Părinte autoritar vs. părinte cu autoritate. Cum îți poți păstra autoritatea fără să fii autoritar

3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala

Ce se întâmplă pe termen lung

La un moment dat, am conștientizat că principiul din copilărie „Mai întâi fă-ți temele, apoi te joci” s-a transformat, – pentru mine și pentru mulți adulți din generația noastră, în special pentru cei care doresc să fie persoane responsabile, – în principiul „Mai întâi fă-ți toată treaba, apoi poți să te relaxezi și poți avea timp pentru tine”. Ceea ce pentru mine, și poate și pentru tine, la câte avem de făcut pentru activitatea profesională, pentru copii, pentru treburile casnice etc., înseamnă… cam niciodată.

Luptându-mă să mai iau pauze, să mă relaxez, chiar dacă aveam foarte multe lucruri de făcut, habar nu aveam că mă luptam cu această convingere învățată în copilărie. Și nu este chiar atât de ușor să schimbi o convingere veche din copilărie și în special obiceiurile pe care le-ai practicat de zeci de ani de la nivel de comportament.

Asta se întâmplă pe termen lung atunci când insistăm ca ai noștri copii să-și facă mai întâi temele și abia apoi să se relaxeze, să se joace, să aibă timp pentru ei.

De fapt, avem nevoie de echilibru în toate domeniile vieții. Și, pentru a face lucrurile bine și eficient, avem nevoie de o stare de bine, de energie de relaxare și de concentrare. Asta deoarece, pe fond de oboseală și de stres, nu mai avem rezultate la fel de bune.

Citește și:

5 moduri prin care îți poți ajuta copilul să învețe de două ori mai repede

Cum pot școlile să-i ajute pe copii să învețe mai ușor. 3 recomandări de la Gabor Maté

Ce se întâmplă pe termen scurt

În timpul orelor de la școală, copiii obosesc destul de mult. Cinci zile din șapte, timp de câteva ore pe zi, tot mai multe pe măsură ce se apropie de finalul școlii, ei stau concentrați și asimilează un volum foarte mare de informații noi, foarte diferite între ele, ceea ce le solicită mult creierul.

De aceea, după ce vine de la școală, copilul are nevoie de o pauză, are nevoie să se relaxeze, să-și reumple bateriile de energie. Nu este suficient doar să mănânce pe fugă pentru a se grăbi să se așeze la teme.

În felul acesta, nu va avea suficiente resurse mentale pentru a fi eficient. Și ce se întâmplă în acest caz este următorul lucru: în ciuda eforturilor pe care le face de a se concentra, copilul nu reușește și pare că trage de timp, că tot amână începerea temelor pentru acasă, fapt care îi enervează în mod special pe părinți.

Citește și:

16 greșeli ale părinților care scad motivația școlară a copiilor

Copilul se trezește greu dimineața pentru a merge la școală? 6 sfaturi de la Oana Moraru

Iată ce ne-au scris două dintre mamele din comunitatea de abonați Parenting 2.0:

  • „Mă nemulțumește faptul că amână temele până când ori e obosit, ori abia apucă să le termine. Iar învățatul este întotdeauna cu ceartă. Învață sau își face temele doar împins de la spate.”
  • „Pe mine mă deranjează cel mai mult la efectuarea temelor faptul că durează prea mult și copilul nu se poate concentra suficient. Din cauza faptului că nu se concentrează, nu înțelege cerința și de aici începe frustrarea: mă solicită de multe ori și încep să mă enervez la un moment dat.”

Așadar, având în vedere aceste lucruri, ideal ar fi ca fiul tău școlar sau fiica ta școlară să aibă o pauză de joacă și relaxare între școală și începerea temelor pentru acasă. O pauză eficientă poate avea aproximativ 30-60 de minute, în funcție de nevoile copilului, dar și de volumul de teme pe care le are de pregătit.

Atenție, pauza de joacă și relaxare nu trebuie să presupună niciun fel de ecran digital (telefon, tabletă, televizor, computer, laptop), deoarece efectul va fi contrar celui așteptat. După 30 de minute de stat pe telefon, copilului îi va fi și mai greu să se concentreze și să-și mențină atenția la teme. Mai multe informații despre efectele ecranelor asupra copiilor poți descoperi în Grupul de Facebook dedicat acestei teme „Copiii și ecranele”.

Și mai bine ar fi dacă în această pauză copilul ar avea ocazia să se conecteze cel puțin cu unul dintre părinți.

Fiind relaxat și simțindu-se iubit și acceptat de părinții lui, copilul va avea acces la mult mai multe resurse interioare și, astfel, își va face temele pentru acasă mai ușor și mai bine.

Citește și:

Creierul plin cu rușine nu poate învăța. Gabor Maté: „Școlile îi rușinează pe copii, apoi se așteaptă ca ei să învețe”

Cele 5 emoții care îi blochează pe copii în mediocritate

Psihologul Otilia Mantelers: 3 tactici prin care îi manipulăm pe copii, fără să ne dăm seama

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

  Sursa foto: Freepik.com 

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,745FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole