Cum sunt afectați de ecrane copiii de 0-3 ani. Psihologul Diana Stănculeanu: “Ecranul stopează aceste procese esențiale”

Prezența ecranelor digitale în viața copiilor mici, fie că au forma unui televizor, a unui calculator, a unei tablete sau a unui smartphone, are efecte majore asupra dezvoltării lor.

Despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare a vorbit psihologul Diana Stănculeanu, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.

Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Ea a vorbit și despre limitele recomandate de specialiști pentru expunerea la ecrane, în funcție de vârsta copilului.

Interferențele negative ale ecranului în perioada 0-3 ani: atașament și explorare

1. Dezvoltarea senzorio-motrică, atașament, explorare

2. Ecranul blochează principalele variabile asociate cu dezvoltarea în această perioadă de vârstă: explorarea motrică, experimentele senzoriale, contactul vizual și interacțiunea directă cu adultul

Potrivit Dianei Stănculeanu, “în primii 2-3 ani, în mod ideal, în viața copilului nostru nu ar trebui să intre ecranul”.

Atunci când tehnologia intră în viața unui bebeluș, a unui toddler sau a unui antepreșcolar, “sunt extraordinar de afectate aspecte de dezvoltare psiho-emoțională care rămân cu noi pentru tot restul vieții. Primii ani de viață sunt despre dezvoltarea relațiilor de atașament, despre învățarea acelei relații sigure, cu încredere, cu protecție, cu conectare, care rămâne cu noi ca model, ca matrice pentru tot ce o să însemne restul relaționării noastre în viață”, a afirmat psihologul.

Ea l-a citat pe psihologul Jean Piaget, potrivit căruia, “la această vârstă foarte mică, inteligența copiilor este senzorio-motrica. Asta înseamnă că copiii noștri au nevoie să se miște și au nevoie de experiențe senzoriale foarte, foarte diverse pentru a se dezvolta, pentru a crește, pentru a explora”.

Așadar, în intervalul de vârstă 0-3 ani, misiunile de dezvoltare țin de relații, de experimentul senzorial divers, de explorare și de mișcarea corpului.

Când are ecranul, se deconectează de ființele umane din jur

Diana Stănculeanu avertizează că ecranul stopează aceste procese esențiale: “În momentul în care pun în mâna unui bebeluș un ecran, sau pun în camera unui bebeluș un ecran, una sau mai multe dintre toate aceste demersuri care contribuie în mod fundamental la dezvoltarea copilului se va opri. În momentul în care are ecranul, se va deconecta la modul cel mai propriu de ființele umane din jur. Se oprește contactul vizual, se oprește interacțiunea aceasta directă, se oprește curiozitatea față de mediul înconjurător.”

Mersul de-a bușilea și explorarea mediului înconjurător pentru bebeluși reprezintă prima mare experiență de învățat. “Să îl oprești în această explorare pe care el o face cu corpul și cu toate simțurile sale la această vârstă foarte mică este ca și când i-aș spune clasa a doua “nu citi că îți face rău”, a subliniat experta în sănătatea mintală.

Potrivit acesteia, în cadrul relației de atașament, “părinții devin acele matrici relaționale pe care copiii le vor reproduce ulterior în tot restul relațiilor lor”.

Însă, “în această etapă de vârstă există riscul să se întâmple ceea ce noi numim substitutul ecran-persoană: ecranul să devină un stimul mult mai puternic, mult mai relevant, mult mai interesant, mult mai atractiv decât ar putea să devină o ființă umană”, a arătat Diana Stănculeanu.

Autism virtual: copii cu simptome identice celor din spectrul autist

În ceea ce privește dezvoltarea limbajului, a continuat psihologul, copiii expuși la ecrane “învață cuvinte în limbi străine, învață culori în limbi străine, însă pierd din funcționalitatea limbajului. Sunt copii care pot numi culoarea verde în cinci limbi, pentru că le-au învățat de pe o aplicație de pe YouTube, dar în momentul în care facem solicitări care trimit la culorile din mediul înconjurător, ei nu pot face această conectare prin cuvinte cu mediul înconjurător. Este irelevant că poate să numere până la 10 într-o limbă străină sau să-mi spună care este culoarea verde în mai multe limbi, câtă vreme, dacă eu îi invit să exploreze prin cameră și să-mi spună, “Arată-mi o minge verde din mediul înconjurător”, el să nu fie capabil să facă acest tip de conectare și de explorare”.

Ecranele în acest interval de vârstă i-au făcut pe mulți specialiști să vorbească despre sintagma controversată de autism virtual. “N-am vrea să înțelegem de aici că expunerea de timpuriu a copiilor la ecrane generează tulburare de spectru autist. Suntem departe de a elucida cu totul cauzele acestor tipuri de tulburări. Pe de altă parte, ce vedem în modul de funcționare al unui copilaș foarte, foarte mic, expus la ecrane sunt aspecte pe care le vedem în tabloul clinic al unui copil cu o tulburare din spectru: această deconectare de persoanele din jur, această diminuare puternică a curiozității și a nivelului de explorare cu mediul înconjurător, fără de care procesele ulterioare de învățare ale copiilor în mică măsură se întâmplă”, a arătat experta în sănătate mintală.

Sfatul Dianei Stănculeanu pentru părinții care au copii de până în 3 ani:

De aceea, recomandarea ei este ca, în intervalul de vârstă 1-3 ani, “ținem cât putem noi de mult cu dinții de recomandarea ca ecranul, independent de conținutul educațional cu care vine, să fie cât mai limitat, spre absent din viața copiilor noștri”.

Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii

Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog, webinar cu tema „Bebelușii și ecranele”) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

Citește și:

Autismul virtual: copii cu simptome de autism după ce au stat la ecrane

Dr. Alexandru Vlad Ciurea: Dependența copiilor de tehnologie poate duce la autism digital dobândit

7 soluții pentru a ține copiii mici departe de ecrane

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

 

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

123,207FaniÎmi place
373CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole