Sorin Cîmpeanu susține introducerea uniformelor în școli. Ești de acord cu uniformele în școli?

În prezent, în România, nu există obligativitatea școlilor de a le solicita elevilor să poarte uniforme. Deciziile se iau de fiecare instituție de învățământ în parte. Totuși, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, susține introducerea uniformelor în școli.

Atenție, ministrul nu a afirmat că uniformele vor redeveni obligatorii, ci doar a susținut prezența lor în instituțiile de învățământ preuniversitar.

„Sunt peste 17.000 de școli în România, condițiile diferă foarte mult de la o școală la alta. M-aș bucura să existe acest sistem în care elevii să considere școala un mediu prietenos, școala să fie un loc în care ei merg cu plăcere, un loc în care ei sunt mândri.

Dacă sunt mândri de școală vor fi mândri să poarte și însemnele acelei școli. Este un lucru care, însă,  trebuie abordat diferențiat de la o școală la alta”, a declarat ministrul Educației, la Antena 3.

Pro și contra uniformelor în școli

Atunci când în spațiul public apar discuții despre uniformele în școli, există atât persoane care le susțin, cât și persoane care nu le consideră oportune și benefice.

Argumente care susțin introducerea uniformelor în școli

  1. Uniformele elimină diferențele care apar între copii din cauza hainelor pe care le poartă
  2. Scade riscul de bullying bazat pe diferențele sociale dintre elevi
  3. Elevii care provin din familii cu posibilități financiare reduse se simt mai încrezători și având șanse egale cu cele ale colegilor lor
  4. Se reduc motivele de conflicte, de agresivitate verbală sau fizică și de stres în rândul elevilor
  5. Eliminând preocuparea excesivă a elevilor pentru felul în care se îmbracă la școală, le rămâne mai multă atenție pentru studiul materiei școlare
  6. Elevii învață că adevărata valoare umană nu este definită de aparențe, de hainele pe care le poartă persoana, ci de felul în care persoana se comportă, gândește, simte, de ce talente și abilități are, de felul în care interacționează cu cei din jur și își construiește relațiile, de inteligența emoțională.
  7. Uniformele pot crește sentimentul de apartenență la o comunitate, mai ales atunci când sunt susținute de anumite valori și acțiuni ale cadrelor didactice în această direcție.
  8. Siguranța elevilor – atunci când toți elevii dintr-o școală poartă uniforme, orice intrus va fi descoperit rapid, evitându-se anumite evenimente negative. De asemenea, polițiștii locali sunt informați în legătură cu uniformele școlilor din aria lor de responsabilitate și pot interveni rapid în caz de necesitate.
  9. Elevii învață să respecte regulile, să fie disciplinați și să se îmbrace adecvat mediului în care se află.

 

Argumente împotriva introducerii uniformelor în școli

  1. Uniforma duce la o uniformizare ce se poate extinde nu doar la hainele pe care le poartă elevii, ci și la ce simt, ce gândesc și cum trebuie să fie ca persoane.
  2. Mulți părinți asociază uniformele obligatoriu cu perioada comunistă, definită de restricții și limitarea libertății de gândire inclusiv prin uniforme identice pentru toți elevii.
  3. Costul uniformelor care devine obligatoriu pentru toți părinții și care este restrictiv, deoarece, de regulă, uniformele sunt produse de un singur furnizor care stabilește un anumit preț, fără alte opțiuni.
  4. O parte dintre părinții de fete critică obligația de a purta fustă în cadrul uniformei, indiferent de sezon, de vremea de afară și de preferințele elevei. Mai mult, uniforma care presupune fustă pentru eleve poate fi interpretată într-o conotație sexistă, deoarece obligă fetele să poarte fuste, ca în vremurile vechi. Asta în condițiile în care, la nivel de societate, ne dorim egalitate de șanse și drepturi pentru femei și bărbați.
  5. De multe ori, uniformele sunt incomode pentru copii, mai ales când trebuie purtate o mare parte din zi.
  6. Uniformele pot crește nivelul de stres în rândul elevilor atunci când profesorii sunt foarte stricți, când îi monitorizează constant și îi pedepsesc în cazul în care încalcă regulile uniformelor.
  7. Fiind lipsiți de modul de exprimare prin vestimentație, elevii simt nevoia să-și manifeste individualitatea prin alte moduri pentru a-și impresiona colegii și pentru a-și manifesta revolta și libertatea (machiaj, bijuterii, gadgeturi, diverse alte obiecte și accesorii).
  8. Uniformele ar putea întârzia maturizarea copiilor, trecerea la adolescența psihologică, prin faptul că interzic luarea deciziilor care privesc un aspect de bază pentru corpul lor și pentru exprimarea individualității lor.

 

Iată înregistrarea video a știrii difuzate de Antena 3 în care ministrul Sorin Cîmpeanu vorbește despre uniformele în școli:

 

 

Tu ce părere ai? Crezi că uniformele sunt necesare în școli sau nu? Care sunt argumentele tale?

 

Sursa foto: Guvernul României

 

 

Abonează-te GRATUIT

la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Articole similare

1 COMENTARIU

  1. Susțin introducea uniformelor in sistemul de învățământ atât in ciclul primar, gimnazial, inclusiv liceal in considerarea argumentelor pro expuse in articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,208FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole