Cu sau fără premiere și coronițe la final de an școlar?

Premierile și coronițele în cadrul festivităților publice la final de an școlar au intrat în vizor, după publicarea unei petiții online împotriva premierii publice a elevilor.

Petiția online, inițiată de un profesor doctor la o școală din Bacău, este intitulată „Petiție împotriva premierii publice a elevilor, la sfârșitul anului școlar, și a încălcării datelor cu caracter personal”.

Redăm mai jos textul petiției online, publicate pe 12 iunie de Ana-Nela Popoveniuc, profesor doctor la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău:

„Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separându-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați.

Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.

Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți.

Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil.”

Lucian Mândruță: „Nimeni nu se gândește decât la protejarea loazelor și a mediocrităților”

Jurnalistul și prezentatorul Lucian Mîndruță critică această petiție, considerând că renunțarea la premiere și coronițe ar însemna „protejarea loazelor și a mediocrităților”.

Iată ce a scris Lucian Mîndruță într-o postare pe contul său de Facebook:

„Aceiași oameni care vor să fim conduși de cetățeni cu competențe recunoscute și serioase vor să nu mai existe festivități de premiere în școli, ca să nu mai subliniem diferențele dintre elevi.

Observați că în toată povestea asta nimeni nu se gândește decât la protejarea loazelor și a mediocrităților. Limitații sau leneșii nu trebuie să sufere și mai ales nu trebuie să afle!

Și după aia ne supărăm când îi vedem la televizor, 20 de ani mai târziu, jurând credință României în cine știe ce funcție pentru care nu au niciun merit.

Îmi pare rău, dar eu sunt pentru premii, coronițe, diplome și recunoaștere!

Copilul trebuie să afle cum stă de la cea mai mică vârstă cu putință.

Pentru că exact de la vârsta aia poate începe să schimbe ceva din el însuși!”

Iată câteva comentarii pe social media care susțin premierile la final de an școlar:

  • „Da, și eu sunt pentru tot ceea ce înseamnă recunoașterea și aprecierea perseverenței și a muncii depuse de elev!! Mândria elevului este de nedescris atunci când își primește premiul ce încununează un an de muncă!!! Eliminarea acestor festivități mi se pare o mare greșeală!”
  • „Se pare că în România se înmulțesc cazurile în care cei care performează au drepturi mai puține decât cei ce nu au treabă cu reușita! Cei care plătesc au drepturi mai puține decât cei ce fură… și exemplele pot continua… Ideea acestei petiții se încadrează în acest trend….”
  • „Eforturile, munca, performanța, trebuie încurajate. Dacă nu mai premiem, atunci de fapt îi facem pe toți egali, pe ăia leneși cu ăia muncitori. Nici comuniștii nu aveau așa idei de uniformizare. Oribil!”
  • „Sunt pentru premii, coronițe și recunoașterea meritelor! Sunt copii care își sacrifică timpul de joacă, distracție etc. pentru a studia, iar de cele mai multe ori nici măcar nu se pot bucura de reușitele lor, ca să nu se simtă discriminați cei care nu sunt interesați de școală!”
  • „De acord. Competiția (corectă) precum și recompensa, trebuie să existe. Cu abordările astea moderne (!) vom ajunge să ne cerem scuze că suntem deștepți sau pregătiți ca să nu lezăm loazele!!”

Sidonia Bogdan: Școala nu e despre premii, e despre evaluări făcute în pripă

La rândul său, jurnalista Sidonia Bogdan critică atitudinea defensivă a contestatarilor petiției. În opinia sa, premiile nu își ating scopul de a evalua corect elevii.

Iată postarea integrală publicată de Sidonia Bogdan pe pagina sa de Facebook:

„Înțeleg din social media că dacă nu suntem de acord cu premiile la școală, suntem niște frustrați proști cu copii frustrați și proști.

Premiile aveau o logică daca primul cel mai bun lua coroniță, urmat de al doilea și al treilea. Ca la sport, cu medii departajate clar.

Dar când premiul 1 din clasă înseamnă 10 copii, premiul 2 alți 10 și tot așa, asta nu e premiere, asta arată că școlile stau foarte prost la evaluarea școlară.

Iar pe mine mă interesează mai degrabă să știu cât anume știe copilul, ce nu știe, ce pot face pentru el să înțeleagă și lucrurile pe care nu le-a înțeles, nu să ia 10 pe linie, crezând că am un copil genial, când în realitate nu e deloc așa.

În realitate, școala nu e despre premii, e despre evaluări făcute în pripă și despre o continuă alergare după profesori buni care să suplinească la pregătire ce copilul nu a înțeles la școală.

Diferența dintre primii cu coroniță pentru premiu 1 și celălalt lot este că s-a întâmplat ca cei din urmă să încaseze un 9. Serios, atât de relevant e asta pentru procesul de învățare a copilului?

Numai proștii și frustrații pot emite verdicte că școala e despre aceste premii. Eu mă bucur foarte tare că fie-mea a încasat un 9 și nu a luat marele premiu cu coroniță.”

Iată și câteva comentarii publicate pe social media care susțin eliminarea festivităților de premiere:

  • „Loaze, limitați, leneși? Vorbim despre copii aici, mai ales copii mici! (…) Fix atitudinea asta limitează copiii mici. Etichetele care li se pun. Și din proprie experiență spun că inclusiv pe premianți îi poate afecta în mod negativ ridicarea în slăvi.”
  • „Mie mi se pare mai bună abordarea din Occident. Copiii nu știu notele altor copii, decât dacă le văd întâmplător când li se dă lucrarea înapoi. Copiii nu sunt puși în competiție. Eventual, se formează grupuri de copii care au facilități pentru diverse materii și aceștia îi ajută pe alți colegi care întâmpină greutăți.
    Nu ne fălim cu copilul că a luat coroniță. Poate are un coleg dislexic, care este evident de ce nu poate avea aceleași rezultate, în primii ani cel puțin.
    Festivitățile de premiere din România pun o presiune prea mare pe copii, de la o vârstă când ea nu ar trebui să existe în viața lor. Competiție în clasele I-IV, groaznic!”
  • „Fix împărțirea asta in deștepți și leneși nu o să îi motiveze cu nimic pe cei din urmă. Iar copiii care eșuează la școală din cauza contextului personal ce vină au? De ce nu am aprecia fiecare copil pentru talentele sale și nu doar pe baza unui sistem de notare care apreciază doar un set limitat de competențe? Cred că nimeni nu are o problemă cu festivitatea sau cu sărbătorirea succesului. Însă avem o problemă cu felul în care este evaluat succesul și deșteptăciunea în sistemul românesc de învățământ. Și fix acest sistem produce analfabeți cu diplome și doctorate.”
  • „Școala nu e un concurs, unde unii pierd iar alții câștigă, ci locul unde toți trebuie să ajungă la linia de finiș. Până la urmă, ce rezolvăm prin umilirea publică a celor mai puțin pricepuți sau ghinioniști? De cele mai multe ori o și mai mare aversiune față de școală. Ce oricum vine din cauza profesorilor și sistemului, că doar nu de „a dracului” nu vrea copilul să învețe.
    Iar cei premiați, din contră, învață că totul li se cuvine, că ceilalți sunt inferiori și doar propria persoană contează.
    În ambele cazuri este vorba de o alienare de la principiile ce au construit societățile.
    Ce să mai vorbesc de problema datelor cu caracter personal. De ce trebuie să știe tot cartierul ce medie are Fănică de la scara 2?”
  • „Postarea colegei care a adus in discuție acest lucru nu este de fapt despre protejarea loazelor, ci despre faptul că fiecare copil este unic și fiecare poate avea un talent special. De exemplu, eu am într-o clasă un copil care nu învață pentru că nu poate foarte mult, nu pentru că nu se străduiește. În schimb, acest copil își dorește să devină mecanic auto. Are 13 ani și poate să desfacă o mașină și să o monteze la loc. Oare el de ce nu ar merita un premiu? Am copii în clasă foarte talentați la desen. Ei nu vor ajunge niciodată la Tonitza, fiindcă în România desenul nu este considerat important. Dacă un copil nu învață română sau matematică, dar are alte abilități, înseamnă că e loază, prost și leneș? La asta se referea doamna care a inițiat petiția respectivă. Și apropos, în ce țară mai există această tradiție a coronițelor și a premiilor la final de an?”

Cum se procedează în alte țări

Autoarea Ioana Chicet-Macoveiciuc a adunat, pe pagina sa de Facebook, mărturiile părinților din diferite țări referitor la acest subiect. Iată ce a rezultat:

Premiere publică a rezultatelor în sistemele de stat din România, Republica Moldova, Rusia, Singapore.

Nu există premiere publică în SUA, Canada, Japonia, Finlanda, Luxemburg, Irlanda, Elveția, Austria, Spania, Portugalia, UK, Italia, Franța, Regatul Țărilor de Jos (Olanda), Danemarca, Germania, Suedia, Belgia, Slovenia, Cehia.

 

În opinia ta, ar trebui să fie organizate premieri publice la final de an școlar?

Reprezintă premiile și diplomele o evaluare corectă a cunoștințelor și abilităților elevilor?

Ajută la motivarea copiilor?

 

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

122,208FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole