Sunt copii care refuză școala, deoarece refuză să repete emoțiile dificile pe care le-au trăit acolo. Copiii au nevoie să-și dezvolte reziliența în fața provocărilor, afirmă psihologul Mihai Copăceanu.
Mihai Copăceanu este doctor în medicină, specialist în dependențe și autor. Este dublu licențiat în psihologie și teologie și și-a aprofundat cunoștințele în cadrul unor burse de cercetare la Bologna, Oxford și la Institutul de Psihiatrie Kings College London.
Psihologul a împărtășit, într-o postare pe contul său de Facebook, câteva mesaje importante pentru elevi, părinți și profesori, la începutul unui nou an școlar.
Copiii au nevoie să-și dezvolte reziliența în fața provocărilor
„Un nou an școlar aduce noi provocări: oameni noi, locuri noi, situații noi. Mă gândesc la copiii care merg pentru prima dată la școală, la cei care încep un nou ciclu sau la cei transferați dintr-o școală într-alta (în același oraș, în alt oraș sau altă țară). Nu este deloc ușor pentru un copil să se adapteze la școală, mai ales în cazul celor introvertiți, timizi și rușinați, cei care intră la o școală nouă și le este teamă de nou sau cei care au avut experiențe negative anul anterior”, afirmă specialistul.
Potrivit acestuia, „sufletul unui copil este pur, iar încrederea lui poate fi afectată după niște experiențe negative”.
Psihologul Mihai Copăceanu arată că „sunt copii care refuză școala, de fapt refuză să repete situația cu care s-au confruntat acolo și emoțiile pe care le-au trăit, de la respingere și izolare la jigniri, agresiuni și bullying”.
Noi, adulții, le spunem copiilor: „Hai că o să fie bine anul ăsta” și credem că deja i-am încurajat suficient și am rezolvat problema adaptării. Însă, nu este suficient.
În același timp, „fără provocări nu putem crește! De aceea, copiii au nevoie de a-și dezvolta reziliența în fața provocărilor așa cum părinții au nevoie să-și revizuiască din când în când mentalitatea”, susține specialistul citat.
Citește și:
Psiholog Mihai Copăceanu: Copiii au nevoie de abilități de a refuza consumul drogurilor atunci când sunt la risc!
Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze
8 mesaje pentru copii la început de an școlar de la psihologul Mihai Copăceanu:
1. Priviți eșecurile ca fiind temporare. Dacă ne gândim la eșecurile din trecut, ne dăm seama cât de mult ne-am stresat atunci pentru ele, cât de supărați sau nervoși am fost, iar acum parcă nu ne mai influențează atât de mult sau chiar suntem indiferenți („Am și uitat”).
2. Priviți „eșecurile” ca pe oportunități de învățare și creștere
3. Recunoaște care este propriul tău gând negativ și care este realitatea!
4. Nu te considera o victimă, ci un copil curajos și puternic.
5. O modalitate excelentă de a începe noul an este reflectând asupra succeselor – și provocărilor – pe care le-ai experimentat anul trecut. Să fii conștient de lucrurile care îți plac cel mai mult și de lucrurile care ți se par mai dificile.
6. Nu vă fie teamă să vă faceți noi prieteni! Să te împrietenești cu copii diferiți față de tine face parte din viața de zi cu zi. Indiferent la ce școală studiezi, intră în noul an acționând cu bunătate în școala și în clasa ta. Stai lângă un nou elev, prezentați-vă unor colegi necunoscuți, acordați-vă timp pentru a pune întrebări celor din jur. Aceste lucruri construiesc cetățeni responsabili.
7. După o lungă pauză de vară, poate fi greu să-ți faci creierul să lucreze la niveluri optime! Înainte de începerea școlii, împrospătează-ți mintea cu privire la ceea ce ai învățat la fiecare materie și notează-ți obiectivele pe termen scurt și pe termen lung pentru anul următor. Amintește-ți să întrebi mereu și să fii curios, să provoci informațiile care ți se oferă și să gândești în afara cutiei, astfel încât să vii cu idei noi!
8. Dacă ți se pare provocatoare realitatea noului an școlar, comunică-le acest lucru profesorului, părinților sau unui prieten bun. Școala ta dorește tot ce este mai bun pentru tine și colaborarea cu ei în orice problemă va fi benefică. Uneori poate fi util să faci o listă cu lucrurile pe care le faci cu ușurință ușor și lucrurile pe care le găsești dificile la școală, cele cu care te confrunți, pentru a te ajuta să-ți comunici preocupările cu mai multă claritate.
Citește și:
Copilul se trezește greu dimineața pentru a merge la școală? 6 sfaturi de la Oana Moraru
Scriitoarea Andreea Ionescu: „Dacă ești proastă și nu te duce capul, să stai acasă! Te-am crescut cu de toate ca să ne faci de rușine”
7 mesaje pentru părinți la început de an școlar de la psihologul Mihai Copăceanu:
Potrivit psihologului, „pentru mulți elevi, întoarcerea la școală poate fi puțin copleșitoare, deoarece nu numai că trebuie să se adapteze la un nou program, ci și la un volum de muncă mai mare și adesea mai dificil”.
De aceea, specialistul le transmite părinților următoarele mesaje:
1. Ajută-ți copilul să stabilească o rutină de studiu
Începe prin a stabili un moment în care pot fi finalizate temele zilnice. Pentru majoritatea, aceasta va fi imediat după școală, cât timp sunt încă în dispoziția de studiu.
Alți copii pot avea nevoie de timp liber mai întâi și vor începe să lucreze puțin mai târziu.
Odată ce s-a decis un program, este important ca acesta să fie respectat de copii chiar dacă nu au chef.
2. Încurajează independența
Comunicarea cu copilul în ceea ce privește așteptările școlare este esențială. La fel și responsabilizarea pentru propria învățare.
Încurajează-ți copilul să ceară ajutor profesorului sau să-și facă brainstorming cu propriile soluții la orice probleme legate de școală. Mai degrabă decât a-i spune tu ce să facă. În felul acesta, îi vei stimula independența și îl vei ajuta cu adevărat să reușească la școală.
De asemenea, este important să-ți ajuți copilul să se concentreze mai mult pe construirea de obiceiuri bune, cum ar fi gestionarea timpului, organizarea, decât să se concentreze doar pe note.
3. Gândește-te dacă așteptările tale ca părinte sunt realiste
Gândește-te dacă așteptările tale nu sunt cumva exagerate și dacă nu cumva pui o presiune prea mare pe copil anul acesta.
„Eu o tot zic mereu: îți dorești un copil fericit și cu note peste medie sau un copil cu note foarte mari, dar stresat și furios și nefericit? Procesul educației este mai important decât niște note în catalog, pe care de multe ori elevul le obține pentru a-și mulțumi părinții și în unele situații trișează, copiază doar pentru a obține acele note”, afirmă psihologul Mihai Copăceanu.
Citește și:
Psihologul Diana Stănculeanu prezintă simptomele tulburărilor emoționale la copii și adolescenți
Terapeut Georgiana Pop: Tensiunile dintre părinți afectează profund copilul, până la tulburări de comportament și scăderea capacității de învățare
4. Fii conștient de ceea ce se întâmplă
În calitate de părinți, este important să fim conștienți de ce se întâmplă în viața școlară a copilului.
Începe prin a verifica în mod regulat caietele școlare pentru a te asigura că își notează temele corect și pentru a vedea dacă există comentarii importante din partea profesorilor.
Să vorbești cu copiii tăi despre cum merge școala în fiecare zi este, de asemenea, o idee excelentă. Întreabă-i despre cum își găsesc volumul de muncă, testele și examenele viitoare și cum decurg cursurile în general. Acest lucru îți va arăta dacă elevul tău are nevoie de ajutor suplimentar.
„Și să vorbești cu educatoarea, învățătoarea sau diriginta este de asemenea important și responsabil. Unii diriginți că nu au cunoscut deloc tatăl unui copil vreme de 4 ani de școală, doar mama venea la ședințe. Și totuși lași copilul în mana unui profesor și tu ca părinte nu îi dai un telefon?”, se întreabă retoric psihologul.
5. Ajută-ți copilul să-și stabilească obiective
Stabilirea obiectivelor este o abilitate importantă care poate ajuta cu adevărat copiii să rămână concentrați, motivați și productivi, mai ales când încep un nou an școlar.
Fă-ți timp să stai cu copilul tău pentru a identifica unele obiective educaționale și a pune în aplicare un plan pentru a le atinge în următoarele câteva luni.
Încurajează-ți copilul să aleagă două sau trei obiective pe care să se concentreze. Ajută-l să stabilească un termen și să-și împartă obiectivele în sarcini mai mici și ușor de gestionat.
Acest lucru ar trebui să-l ajute să se simtă mult mai inspirat și entuziasmat să facă tot posibilul pentru a reuși la școală.
Citește și:
Vânzarea de energizante și țigări electronice, interzisă minorilor (Proiecte de lege)
Adolescență fără dependență. Petronela Rotar: Rușinea și vinovăția, emoțiile ce constituie eșafodajul pe care cresc dependențele
6. Fă din casă un mediu plăcut și util
„Of, cât de mult contează camera copilului tău, e universul lui, în care se simte bine sau poate refuza să se întoarcă. E sediul gândurilor lui intime și poate fi aranjat într-un mod plăcut. Întreabă-l cum vrei să o redecorezi, ce mobilier nou, ce culori își dorește. Uneori, cu eforturi mici financiare se pot întâmpla minuni și copiii pot fi atât de bucuroși de camera lor nouă”, subliniază specialistul.
7. Demonstrează o atitudine pozitivă față de educație
Poți face asta arătându-le copiilor tăi că prețuiești educația și că o folosești în viața de zi cu zi. Acest lucru oferă modele puternice și contribuie foarte mult la succesul lor la școală.
Acest lucru este valabil mai ales atunci când începe un nou an școlar, când totul se simte nou și înfricoșător, ceea ce înseamnă că a avea pe cineva acasă care demonstrează o atitudine pozitivă îl va ajuta pe copil să se simtă mai interesant și mai util.
„Sunt prea dese situațiile în Romania când acasă părinții sunt critici la adresa școlii, la adresa educației în general și mai ales la adresa profesorilor din școală și a dirigintelui. Ce atitudine îi transmiți copilului cat tu ești negativist și critic față de mediul în care copilul tău învață 4-6 ore zilnic? Părinți care reclamă la inspectorate învățătorul propriului copil”, scrie psihologul.
De fapt, manifestarea unui interes activ și pozitiv pentru educația copiilor tăi poate ajuta cu adevărat să stârnească entuziasmul și să-i conducă la o înțelegere foarte importantă – că învățarea poate fi plăcută, dar și plină de satisfacții și merită efortul necesar.
Citește și:
Prea multă școală și prea puțină joacă, o cauză a depresiei la copii și adolescenți (Studiu)
De ce sunt adolescenții egoiști? Explicațiile psihologului Corina Lupău
Gânduri pentru profesori la început de an școlar
Specialistul o citează pe autoarea și educatoarea americană Carol Ann Tomlinson, care descrie importanța de a vedea, de a cunoaște și de a răspunde elevilor cărora le predăm.
„Profesorii intră în profesie dorind să facă o diferență în viața copiilor, vin cu o motivație și o pasiune foarte ridicată, sunt entuziasmați (sau ar trebuie să fie) dar construirea relațiilor cu copiii și predarea eficientă poate deveni o experiență incredibil de copleșitoare”, scrie psihologul citat.
Totuși ce contează cel mai mult la școală?
Potrivit acestuia, una dintre cele mai mari oportunități pe care le avem ca profesori este să ne provocăm pe noi înșine să devenim cei mai buni oameni care putem fi.
Cercetările au arătat că relațiile pozitive profesor-elev duc la o educație mai provocatoare și la rezultate academice mai bune.
Citește și:
Creierul plin cu rușine nu poate învăța. Gabor Maté: „Școlile îi rușinează pe copii, apoi se așteaptă ca ei să învețe”
6 lucruri pe care medicii și-ar dori ca toți părinții să le știe la început de an școlar
Carol Ann Tomlinson subliniază următoarele întrebări pentru a ajuta profesorii în relații cu elevii:
1. Ce procent de timp ați spune că petreceți gândindu-vă, planificând și vorbind cu „clasa” în comparație cu gândirea, planificarea și vorbirea cu elevii ca persoane?
2. Cum împiedicați comentariile negative ale colegilor sau stereotipurile care există în școală și în afara acesteia să vă modeleze sentimentul despre cine este și cine ar putea deveni un elev?
3. Cum încerci să te asiguri că fiecare elev părăsește clasa ta în fiecare zi, simțindu-te ca și cum ai avea o conexiune comună?
4. Cum investiți în a vă cunoaște mai bine elevii pe zi ce trece… în profunzime?
5. Cum folosiți noile informații și perspective despre un elev pentru a-l învăța mai eficient? În ce moduri îi permiți elevului să fie partenerul tău în munca pentru creșterea lui?
Cu toate acestea, construirea relațiilor poate fi dificilă dacă nu știți cum vă prezentați elevilor. Pentru a evita acest lucru, spune Tomlinson, profesorii se pot angaja într-o altă practică de gândire la începutul anului școlar: să facă un inventar al propriilor trăsături umane.
Citește și:
40 de activități faine de toamnă pentru părinți și copii
Top 5 activități pentru care copilul va lăsa ecranele deoparte
Unde te afli în următoarele domenii?
1. Convingerile despre capacitatea fiecărui elev de a reuși: Cât de fermă este încrederea ta în capacitatea că fiecare copil din clasă poate face progrese uimitoare cu sprijinul potrivit?
2. Limbaj: Cum te adresezi elevilor, cum vorbești cu ei? Ai un limbaj care îi solicită, cu un nivel ridicat sau e vorba despre altceva?
3. Răbdare: Cum te descurci în ceea ce privește răbdarea, când un copil manifestă comportamente provocatoare? Același copil este copil în alte zile la școală?
4. Empatie: Ce faci pentru a exersa empatia?
5. Studiu: Cum poți continua să înveți într-o profesie care continuă să se schimbe?
6. Claritatea gândirii: Cât de clară și analitică este gândirea ta despre ceea ce faci?
7. Încredere: Cât de demn de încredere ești față de tinerii cărora le predai? Și câtă încredere ai în tine și în capacitățile tale?
8. Optimismul: Cum văd elevii optimismul?
9. Etica în muncă: Care este etica ta în muncă?
10. Persistență: ești persistent?
11. Flexibilitate: Ești flexibil?
12. Creativitate: Exersezi creativitatea?
13. Leadership: Care este capacitatea ta de a conduce copiii?
Citește și:
Lista scurtă de 5 cărți de parenting pe care merită să le citești
Drepturile și obligațiile elevilor. Ce sancțiuni li se aplică elevilor care încalcă regulile
Parentingul anti-dopamină. 5 soluții care reduc nevoia copilului de ecrane și de dulciuri
Sursa foto: Captură video YouTube
Multumita acestei postari cu sfaturi Ale lui Mihai Copaceanu, copiii, dar si parintii si profesorii pot prelua cunostinte si instrumente necesare pentru a oferi incurajare elevilor de a se adapta in situatii dificile.