Pedepsiți prin note și dați afară din clasă. 10 moduri în care sunt încălcate Drepturile Copilului în comunitățile dezavantajate

În ciuda faptului că România s-a angajat să respecte Drepturile Copilului, conform prevederilor internaționale, și în ciuda reglementărilor specifice naționale referitor la educație, Drepturile Copilului sunt încălcate în mod constant în comunitățile dezavantajate din România. La această concluzie au ajuns reprezentanții organizației World Vision România, în urma unui sondaj realizat recent cu 629 elevi de gimnaziu și liceu din comunități dezavantajate din mediul urban și rural.

Iată 10 moduri prin care sunt încălcate Drepturile Copilului în comunitățile dezavantajate din România, conform sondajului World Vision România:

  1. 32% dintre copii spun că, în clasa lor, profesorii discriminează elevii în baza capacității intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminții sau dizabilității
  2. 45% dintre copii spun că, în clasa lor, colegii sunt cei care discriminează în baza capacității intelectuale, aspectului fizic, religiei, îmbrăcăminții sau dizabilității.
  3. 52% dintre tinerii respondenți spun că ei sau colegii lor au fost dați afară din clasă de către profesori.
  4. 41% dintre copii primesc note mici drept pedeapsă. Profesorii recurg cel mai des la această practică dacă elevul și-a deranjat colegii vorbind neîntrebat.
  5. 70% dintre copii afirmă că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri și alte caiete speciale cu exerciții de lucru.
  6. 51% dintre copii spun că li se cer bani și pentru fondul clasei
  7. 43% dintre elevi nu au fost consultați anul trecut nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă.
  8. 35% dintre copii petrec peste 3 ore pentru teme în afara programului școlar, uneori alocând chiar și peste 4 ore cu lecțiile pentru acasă.
  9. 47% dintre copii nu se simt liberi să-și exprime opiniile în fața profesorilor
  10. 18% dintre copiii consultați nu se simt liberi să își exprime opiniile în fața părinților

Citește și:

Copile, ai dreptul… Drepturi nescrise de Ziua Internațională a Drepturilor Copilului

Cum ne exprimăm iubirea față de copil, în funcție de vârstă. 6 sugestii de la psihologul Gáspár György

A demarat campania „Autorități La Sat”

Peste jumătate dintre copiii din comunitățile dezavantajate spun că profesorii le cer bani pentru fondul clasei ca să ia diverse materiale pentru clasă (de la burete și cretă la topuri de hârtie sau alte materiale pentru desfășurarea orelor), arată sondajul. Asta, deși Legea Educației și Constituția României subliniază că accesul la învățământ este gratuit și obligatoriu.

În apropierea Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, fundația a demarat campania „Autorități La Sat”, prin care încurajează politicienii și alți reprezentanți ai autorităților statului să meargă în comunitățile vulnerabile. Astfel, decidenții vor putea să identifice nevoile elevilor și apoi să promoveze măsuri prin care să protejeze drepturile tuturor copiilor, se arată într-un comunicat de presă al World Vision România. 

Prima vizită a avut loc vineri, 18 noiembrie, de către Ligia Deca, ministrul Educației, Cristina Cuculaș, secretar general al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului, Cătălina Galer, consilier de stat la Administrația Prezidențială, europarlamentarul Dragoș Pîslaru, Jean Badea, subprefect la Prefectura București, Gica Dinu, inspector școlar de educație permanentă și activități extrașcolare ISJ Ialomița, Ileana Buzea, inspector pentru Management instituțional la ISJ Ialomița.

Program extenuant de teme pentru acasă

Cu ocazia Zilei Internaționale a Drepturilor Copilului, Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România a realizat acest sondaj în rândul a 659 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, majoritatea din mediul rural sau din orașe mici. Membrii Consiliului i-au întrebat pe colegii lor de problemele care îi dor cel mai mult în relația cu școala sau cu părinții.

Unu din 5 copii (21%) petrece zilnic, în medie, între trei și patru ore pentru teme și alte activități de învățare în afara programului școlar. Mai mult de unu din zece adolescenți (14%) petrece chiar și mai mult de patru ore.

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România atrage atenția că un astfel de program poate fi extenuant pentru elevi și cere aplicarea Ordinului de ministru privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar. Actul normativ prevede că timpul petrecut de un elev pentru teme nu trebuie să depășească 2 ore pe zi.

„Noi, copiii, suntem tratați ca adulți cu normă întreagă de muncă. Dreptul nostru la odihnă, joacă și timp liber ne este încălcat. Suntem adesea obosiți, nu mai avem timp pentru hobby-uri, iar anxietatea noastră este în creștere”, spune Mara, elevă în clasa a VIII-a la o școală dintr-un sat din județul Ialomița și membră a Consiliului Copiilor World Vision România.

Citește și:

Cum afli ce face copilul la școală fără a-l întreba direct? 24 de idei bune de aplicat imediat

Petronela Rotar: Dacă mamele nu tratează depresia, copiii lor vor avea nevoie de psiholog

Profesorii nu au voie să dea elevii afară din clasă

Peste jumătate dintre copiii respondenți (52%) spun că ei sau colegii lor au fost dați afară din clasă de către profesori ca pedeapsă pentru un comportament considerat de pedagogi deranjant sau deviant. Totodată, 4 din 10 copii spun că profesorii lor dau note mici ca pedeapsă. 

Motivul cel mai des întâlnit pentru ambele practici ale profesorilor este legat de gălăgia pe care copiii o fac în clasă, urmat de întârzierea lor la ore.

Însă, conform Statutului Elevului, aprobat prin ordin al ministrului Educației, singurele sancțiuni pe care le pot primi elevii sunt:

  • Observație individuală
  • Mustrare scrisă
  • Retragerea temporară sau definitivă a bursei
  • Mutarea la o altă clasă
  • Preavizul de exmatriculare și exmatricularea

Acces gratuit la învățământ cu bani de acasă

Mai mult de două treimi (70%) dintre copii spun că profesorii le cer să aducă bani de acasă pentru culegeri și alte caiete speciale cu exerciții de lucru.

În plus, 51% spun că li se cer bani și pentru fondul clasei ca să cumpere materiale pentru desfășurarea orelor: topuri de hârtie, markere, bureți, cretă etc.

„Accesul la învățământul obligatoriu de stat ar trebui să fie gratuit. Este un drept garantat prin Consituție și prin Legea educației naționale nr. 1/2011. Profesorii care cer bani de la elevi și părinți comit o ilegalitate și exercită o presiune enormă, mai ales asupra familiilor dezavantajate. Avem mai multe reglementări și în ROFUIP (Art. 170), cât și în Codul de Etică pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar (Art. 6), care interzic profesorilor colectarea de bani de la părinți sau de la elevi ori chiar cer recomandarea, cu precădere, de auxiliare curriculare (culegeri și alte asemenea) deschise şi gratuite. Din păcate, vedem că aceste prevederi nu sunt respectate de toți profesorii”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

Citește și:

Studiu Salvați Copiii România: Jumătate dintre elevi sunt victime ale bullying-ului

Copilul refuză să meargă la școală? Cum descoperi cauza reală și cum motivezi copilul

Copii discriminați atât de colegi, cât și de profesori

45% dintre copii spun că, în clasa lor, au colegi care discriminează alți elevi în baza capacității intelectuale, aspectului fizic, îmbrăcăminții, religiei sau dizabilității. Totodată, o treime dintre elevii respondenți spun că și profesorii discriminează din motive similare.

Copiii discriminează cel mai des în funcție de greutatea sau înălțimea corpului și de îmbrăcăminte.

Iar profesorii discriminează cel mai mai mult în funcție de capacitatea intelectuală a elevilor, mai arată sondajul realizat de World Vision România.

Potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), nu doar că orice formă de discriminare este interzisă în unitățile de învățământ (Art. 187), ci ar trebui ca la nivelul fiecărei școli să existe o comisie permanentă pentru „prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității” (Art. 71).

Elevii nu sunt consultați de către cadrele didactice

43% dintre elevii respondenți spun că nu au fost consultați, anul trecut, nici măcar o dată de către profesori referitor la predarea și evaluarea din clasă. Alți 28% spun că li s-a cerut doar o singură dată feedback în anul școlar trecut. 

Conform Statutului Elevului, elevii au dreptul să acorde feedback de două ori pe an prin fișe anonime care să fie completate la clasă. 

Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România solicită actualizarea Statutului Elevului în acord cu noua structură a anului școlar care cuprinde 5 module de studiu.

De asemenea, reprezentanții copiilor din mediul rural cer ca feedbackul lor să fie adaptat în funcție de nevoile tuturor elevilor: să poată fi trimis atât de acasă, cât și din clasă, și să existe posibilitatea transmiterii online a feedback-ului către profesori.

Totodată, Consiliul Copiilor solicită #OraDeDirigențiePeBune. Mai exact, activitățile extrașcolare și cele de la orele de dirigenție să fie realizate după consultarea elevilor. În plus, după cum se precizează în ROFUIP, dirigintelesă ofere consiliere școlară și orientare profesională elevilor.

Citește și:

Competiția toxică în rândul copiilor. 9 semne prin care se manifestă

Cum pui capăt unui conflict cu copilul în 5 minute. Soluția părintelui conștient

Copiii au nevoie de siguranță pentru a se exprima liber

Aproape jumătate (47%) dintre copii simt că nu se pot exprima liber în fața profesorilor. 18% simt același lucru referitor la părinți.

Copiii au nevoie să fie în siguranță în cadrul tuturor spațiilor unde se iau decizii care îi privesc – fie că vorbim de familie, școală, autoritățile locale etc.

Iată câteva dintre solicitările Consiliului Consultativ al Copiilor World Vision România legat de dreptul lor la participare:

  • Participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar și specific definită în legislația privind Protecția și Drepturile Copilului și să devină obligatorie pentru fiecare structură a autorităților publice cu responsabilități în domeniu. 
  • Asigurarea unei metodologii care să permită și să susțină procesele participative cu copiii, în parteneriat cu ONG-urile care au expertiză în acest domeniu.
  • Crearea unei platforme informatice pentru copii care să integreze: informații la zi despre proiectele și modificările legislative/administrative, posibilitatea transmiterii opiniilor copiilor şi a grupurilor formale sau informale care promovează participarea copiilor.
  • Asigurarea finanțării programelor dedicate participării copiilor de la bugetul autorităților centrale/naționale.

Citește și:

9 alternative la pedepse care chiar funcționează. Cum corectăm greșelile copilului prin metode pozitive [VIDEO]

„Nu are cum să iasă ceva frumos dacă e presiune și rigiditate”. Sfaturile lui David Popovici pentru părinți

Droguri în școli. Gabor Maté: “Dependența este un răspuns la suferința traumei”. Care e soluția pe care o propune

World Vision România este o organizație care desfășoară programe de educație, intervenție umanitară de urgență, dezvoltare și advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului.

Organizația se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile și comunitățile, în scopul depășirii sărăciei și nedreptății. Fundația lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de țări din întreaga lume. În 32 de ani de prezență în România, am ajutat peste 500.000 de copii și adulți, în aproape 500 de comunități din 18 județe.

 

Sursa foto: World Vision România

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    122,745FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole