Critica și inducerea rușinii în rândul copiilor se numără printre cele mai comune greșeli ale profesorilor și părinților, a avertizat Dr. Petronela Nechita, medic primar psihiatru la Institutul de Psihiatrie „Socola” Iași.
Într-un interviu acordat agenției de presă Agerpres, specialista a oferit explicații și soluții pentru a preveni frica de eșec a elevilor în contextul examenelor importante pe care trebuie să le susțină. Totodată, aceasta a făcut câteva recomandări pentru un sistem de învățământ mai bun pentru elevi.
„Educația ar trebui să pună accent pe dezvoltarea creativității și a gândirii critice”
Perfecționismul și teama de eșec ne urmăresc pe tot parcursul vieții, mai ales când vine vorba de examene, evaluări sau concursuri, care se dovedesc ulterior a fi doar momente stresante și provocatoare pentru mulți dintre noi.
Potrivit Dr. Petronela Nechita, indiferent că vorbim despre un test, despre Evaluarea Națională, Bacalaureat, admiterea la facultate, un examen din sesiune, licență sau pur și simplu un concurs ori olimpiadă, este necesar autocontrolul. Stăpânirea de sine este esențială în fața oricărui examen important.
„Abilitatea de a gestiona stresul și presiunea, de a rămâne concentrat și de a aborda problemele într-un mod calm și rațional poate face o diferență semnificativă în performanța tinerilor”, a explicat medicul psihiatru.
Pentru asta, e nevoie atât de educație, cât și de gestionarea emoțiilor. Iar educația ar trebui să pună accentul pe dezvoltarea creativității și a gândirii critice: „Ca medic psihiatru, sunt ferm convinsă că educația ar trebui să pună accent pe dezvoltarea creativității și a gândirii critice. Rareori cadrele didactice percep eșecul ca fiind o parte intrinsecă a procesului de învățare. Cred că este nevoie să încurajăm elevii și tinerii să își asume riscuri într-o măsură mai mare.”
Citește și:
Creierul plin cu rușine nu poate învăța. Gabor Maté: „Școlile îi rușinează pe copii, apoi se așteaptă ca ei să învețe”
Cele 5 emoții care îi blochează pe copii în mediocritate
Cum apare teama de eșec la copii
Medicul ieșean a afirmat că atât profesorii, cât și părinții sunt responsabili de transmiterea fricii de eșec către elevi, care, apoi, îi urmărește constant:
„Teama de eșec îi urmărește constant pe tineri, atât în mediul școlar, cât și în viața privată, manifestându-se ca o frică de a nu reuși în relații sau de a nu îndeplini așteptările, în special cele ale profesorilor și ale părinților. Responsabilitatea pentru transmiterea acestor emoții negative copiilor, legate de experiența lor educațională, nu revine doar profesorilor, ci și părinților care, fie conștient, fie inconștient, au promovat ideea că greșelile nu sunt permise”.
Dr. Petronela Nechita susține că teama de eșec apare în copilărie și are drept sursă dezamăgirea părinților în unele situații: „Critica și inducerea sentimentului de rușine în rândul elevilor sau copiilor reprezintă unele dintre cele mai comune erori săvârșite de profesori sau părinți. Eșecul e considerat devastator și generează sentimente de rușine și de furie. Teama de eșec apare încă de la vârste mici și evoluează odată cu maturizarea.”
Așadar, continuă aceasta, „dacă perfecționismul vizează mai degrabă îndeplinirea unei sarcini fără niciun fel de greșeală, cum este, spre exemplu, necesar să scrii perfect, iar perfecționiștii se concentrează mai mult pe ideea de succes, teama de eșec la tineri se concentrează chiar pe eșec, iar cei care o experimentează se confruntă cu stări ca panica, anxietatea sau îngrijorarea legată de ceea ce s-ar putea întâmpla dacă eșuează”.
Citește și:
Parentingul inconștient vs. parentingul conștient. 25 de deosebiri făcute de psihologul Gáspár György
Cum emoțiile pot afecta sănătatea. 4 sfaturi de la psiholog pentru a face față somatizării
Frica de insucces afectează capacitatea elevilor de a face alegeri
În opinia specialistei citate, eșecul la un examen sau învinovățirea pentru greșelile făcute sunt aspecte care pot alimenta teama de nereușită a tinerilor și pot genera anxietate sau rușine:
„Frica de insucces este atât de intensă încât le poate afecta semnificativ capacitatea de a face alegeri, cum ar fi participarea la un examen. Cultura populară prezintă eșecul drept un semn negativ de slăbiciune și lipsă de inteligență. Elevii sunt încurajați să aspire la perfecționism și să evite eșecul, în loc să îl accepte ca oportunitate de învățare și adaptare, iar părinții susțin adesea această tendință.”
„Emoțiile fac parte din fiziologia umană. Ele ne ajută să ne reglăm mintea și corpul, ajutându-ne să facem față complexității luării deciziilor și interacțiunilor cu oamenii. Examenele pot reprezenta momente stresante și provocatoare pentru mulți tineri. Ele implică evaluarea cunoștințelor și abilităților acumulate într-un anumit interval de timp, putând fi considerate situații noi și excepționale întrucât adesea presupun un context diferit față de rutina zilnică de învățare”, explică medicul psihiatru.
Citește și:
Părinții copiilor de succes au în comun aceste 7 lucruri
16 greșeli ale părinților care scad motivația școlară a copiilor
Rolul părinților este de a-și sprijini copiii cu înțelegere și diplomație
Conform acesteia, este important ca tinerii să aibă un mediu de învățare care să-i pregătească nu doar pentru a acumula cunoștințe, ci și pentru a dezvolta abilități critice, precum gândirea analitică, rezolvarea problemelor și gestionarea stresului. Sprijinul și încurajarea din partea profesorilor sau a părinților pot contribui mult la pregătirea elevilor pentru examene și la gestionarea emoțiilor dificile legate de acestea.
„Adesea, elevii trebuie să rezolve sarcini complexe într-un interval limitat de timp, ceea ce poate genera anxietate și stres. Fie că este vorba de Bacalaureat, Evaluare Națională, olimpiade, diverse concursuri importante, teze sau teste, toate necesită autocontrol. Însă înainte de aceste examene, unii tineri și chiar unii părinți experimentează foarte mult stres, încât le poate dăuna serios sănătății lor. Tinerii nu și-au rodat încă mecanismele de adaptare la provocările vieții, nu stăpânesc încă tehnicile de gestionare a stresului. Rolul părinților este să reușească să le ofere acestora sprijinul de care au nevoie, cu înțelegere și diplomație”, recomandă Dr. Petronela Nechita.
Citește și:
Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru
Copilul face lucrurile importante doar când e forțat? 8 idei care te vor ajuta să educi un copil responsabil și motivat
Din punctul acesteia de vedere, stăpânirea de sine este foarte importantă în contextul examenelor.
„Abilitatea de a gestiona stresul și presiunea, de a rămâne concentrat și de a aborda problemele într-un mod calm și rațional poate face o diferență semnificativă în performanța tinerilor. Este important ca elevii să înțeleagă că este normal să simtă presiune înaintea unor examene importante, însă abordarea acestor situații cu o atitudine pozitivă și cu tehnici adecvate de gestionare a stresului poate să faciliteze experiența și să conducă la rezultate mai bune. Este indicat ca tânărul sau copilul să fie învățat să aibă o gândire flexibilă asupra unor situații dificile pe care le vede ca probleme de nedepășit, tratându-le ca experiențe de învățare şi oportunități de dezvoltare”, sugerează medicul psihiatru.
Potrivit acesteia, „încurajarea gândirii pozitive și recunoașterea succeselor anterioare pot consolida încrederea în sine și pot ajuta elevii să abordeze examenele cu o mentalitate pozitivă”.
Medicul ieșean subliniază că o pregătire adecvată poate reduce anxietatea. De aceea, sunt importante crearea unui plan de învățare, împărțirea materialului în secțiuni mai mici și gestionarea eficientă a timpului. „Toate acestea, separat sau împreună, pot facilita o abordare mai relaxată a examenelor”, consideră dr. Petronela Nechita.
Citește și:
Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori la începutul anului școlar
Cum să corectăm corect copilul. 8 greșeli pe care le fac părinții când copiii greșesc
Perioada în care elevii învățau de frică trebuie să apună
În opinia Petronelei Nechita, școala trebuie să emane mai întâi o atmosferă de siguranță, iar copiii merită instituții de educație în care să fie cu adevărat văzuți.
Iată cum vede specialista citată școala viitorului: „Pe viitor, eu cel puțin mă aștept ca profesorii să adopte o abordare mai mult centrată pe o relație de tip adult-adult, decât pe una de tip părinte-copil. Profesorul ar trebui să îi considere pe elevi drept parteneri în procesul educațional. Avem nevoie de școli moderne, atmosferă entuziastă, dascăli creativi, consilieri pe probleme de psiho-educație, elevi curioși și fascinați de cunoaștere, ore atractive, program de dimineață, teme rezolvate la școală, iar după-amiaza și seara timp de relaxare, petrecut cu prietenii și familia”.
Conform acesteia, perioada în care elevii învățau de frică trebuie să apună, mai ales că este recomandat să se pună accentul în special pe dezvoltarea aptitudinilor fiecărui elev în parte, în funcție de potențialul său.
„Imaginează-ți o școală unde copiii vin cu drag și entuziasm, conștienți că în fiecare zi vor descoperi ceva nou, stimulați fiind de curiozitatea lor naturală. O școală unde se simt în siguranță, valorizați și apreciați pentru propriile calități și realizări, fără a fi criticați pentru ceea ce nu știu. O modalitate prin care copiii pot fi ajutați să depășească frica de eșec este prin împărtășirea experiențelor părinților, cazurile lor personale de eșec. Tinerii au nevoie de instrumente mentale adecvate pentru a înfrunta eșecul fără frică”, a adăugat Petronela Nechita, medic primar la Institutul de Psihiatrie Socola din Iași.
Citește și:
Cum să crești un copil cu încredere în sine. 3 lucruri pe care să NU le faci
Comportamentul urât al copilului este strigătul lui disperat după ajutor. Soluții pentru un comportament mai bun la școală și acasă
Sărbătorește greșelile copilului tău. Dr. Shefali Tsabary spune cum să abordăm constructiv greșeala
Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):
Canalul Whatsapp Parenting 2.0
Sursa foto: Facebook Dr. Petronela Nechita
Este extrem de important ca profesorii si parintii sa fie constienti de impactul pe care il au asupra copiilor atunci cand ii critica sau ii induc in mod constant sentimentul de rusine. Aceste actiuni pot duce la aparitia fricii de esec si a perfectionismului, care ii urmaresc pe copii pe tot parcursul vietii. In loc sa le promovam sa isi asume riscuri si sa greseasca, suntem preocupati mai mult de rezultate si de indeplinirea perfecta a sarcinilor. Asa cum afirma si medicul Petronela Nechita, educatia ar trebui sa se axeze pe dezvoltarea creativitatii si a gandirii critice, iar frica de esec nu ar trebui sa fie o constanta in viata unui copil sau elev. Este nevoie de o schimbare in sistemul de invatamant si de o implicare mai mare din partea parin