Acasă Blog Pagina 5

O nouă materie în școlile din România: „Este o chestiune de siguranță națională”

0
Sursa foto: Pexels

Vicepreședintele Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), Valentin Jucan, a afirmat că pregătește o solicitare către președintele Nicușor Dan pentru ca educația media să fie introdusă în strategia privind securitatea națională.

Vicepreședintele CNA a menționat că educația media nu trebuie să fie o materie în plus, ci poate fi inserată în toate materiile.

Valentin Jucan s-a întrebat cum un tânăr care nu a trăit în comunism poate fi nostalgic după perioada de dinainte de 1989.

”Am descoperit cuiburi în online care erau formate din grupuri de tineri care promovau ideile socialiste, comuniste și fasciste”, a explicat el.

Valentin Jucan a fost întrebat, duminică, la Digi 24, cum ar descrie societatea românească în fața acestui război hibrid al Rusiei.

”Suntem vulnerabili. Cât de vulnerabili suntem în fața războiului informațional pe care și președintele României l-a numit ca atare? Mi-e teamă că, dacă anul viitor am avea din nou alegeri, cred că rezultatul ar fi cam același. Și asta nu din cauză că autoritățile nu dau jos suficient de mult conținut, ci probabil din cauză că nu avem cum să facem educație media într-un an, educație pe care nu am făcut-o în 30 de ani, nu au cum instituțiile să recupereze încredere într-un an cât nu au câștigat în 30 de ani”, a afirmat vicepreședintele CNA.

Educația media este ”o chestiune de siguranță națională”

El a afirmat că educația media trebuie să reprezinte o chestiune de siguranță națională.

”Atmosfera din societate este una care nu îmi dau seama când va exploda în sensul de clocot al ideilor și de renunțare a oricărui dialog civilizat. Ești ori-ori. Ori al lui, ori al celuilalt. Trebuie să recunosc că acest element la care se adaugă copiii pe care îi vedem abandonați în fața ecranelor cu un comportament total în zona anxietății, în zona lipsei și a pierderii de identitate, în zona abandonului complet în fața unei tehnologii pe care nu o conștientizează. Faptul că știu tehnicalități nu înseamnă că o conștientizează. Acești tineri care urmează să voteze peste patru, cinci, opt ani sau cărora trebuie să le predăm viitorul acestei țări sunt un risc sau sunt într-un risc extrem de pregnant. Este o chestiune de siguranță națională educația media. Noi pregătim o solicitare către președinte de a introduce în strategia privind securitatea națională educația media”, a explicat Valentin Jucan.

El a adăugat că educația media nu trebuie să însemne o materie în plus pentru elevi, ci trebuie inserată în toate materiile.

”Vom solicita Administrației Prezidențiale să dedice un capitol foarte clar educației media. Și educația media nu înseamnă neapărat o materie în plus, nu susținem acest lucru. Educația media trebuie inserată în toate materiile. Și am să dau un exemplu: istoria. Cum se poate ca un tânăr care nu a trăit în comunism să fie nostalgic după comunism? Evident că nu trăiește un sentiment real de nostalgie, dar el se manifestă și propagă în jurul său această iluzie a unor vremuri demult apuse, Epoca de Aur, în care se trăia mult mai bine”, a afirmat vicepreședintele CNA.

Tinerii au cuiburi online în care promovează comunismul

El a precizat că sunt grupuri online de tineri care promovează idei comuniste și fasciste.

”Este o întrebare la care sociologii, profesorii, psihologii ar trebui să vină și să ofere un răspuns chiar public, fiindcă acest comportament noi îl vedem și în online, pentru că primim sesizări privind promovarea regimului comunist. Am descoperit cuiburi în online care erau formate din grupuri de tineri care promovau ideile socialiste, comuniste și fasciste. Ei fiind reali, nu discutăm de boți sau de un comportament neautentic. Discutăm despre tineri români care s-au organizat în aceste așa-zise cluburi de discuții, dar care promovează în online, inclusiv prin intermediul luărilor de poziție și conținutului creat, regimul comunist”, a mai declarat Valentin Jucan.

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Homeschooling-ul va deveni legal în România. Ministrul David a făcut anunțul: „Există în toate țările moderne”

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că intenționează să reglementeze sistemul homeschooling în România, oferind astfel părinților care doresc această opțiune acces legal la educația la domiciliu.

„Eu vreau un sistem public, sănătos, normal, focalizat pe copii. În care și profesorii să se simtă bine, iar părinții să fie mulțumiți”, a precizat Daniel David, pentru Observator.

„Scopul meu este un sistem public puternic și sănătos. Pe lângă acesta, să existe diverse alternative, sisteme private, cum ai și în alte țări, și homeschooling. Nu văd homeschooling-ul ca un sistem pe scară largă, dar cei care doresc ar trebui să aibă acces la el”.

Întrebat dacă homeschooling-ul va fi reglementat oficial, ministrul a răspuns: „Da, ar trebui să fie. Trebuie discutat și văzut cum implementăm acest sistem. Există în toate țările vestice, în toate țările moderne. Miza mea principală rămâne un sistem public puternic, în care actorii educației să obțină performanță și să fie mulțumiți.”

Homeschooling-ul este ilegal în România

În urmă cu un an, Ministerul Educației, sub conducerea fostei ministre Ligia Deca, le comunica inspectoratelor școlare că homeschooling-ul înseamnă încălcarea articolului 32 din Constituție, așadar este ilegal și îndemna inspectorii să sesizeze organele de cercetare dacă părinții își retrag copiii de la școală.

În prezent, și Codul Penal pedepsește explicit retragerea copiilor de la școală. Art. 380 din Codul Penal prevede că „(1) Părintele sau persoana căreia i-a fost încredințat, potrivit legii, un minor și care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învățământului general obligatoriu se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”.

Ce spune Raportul QX al ministrului Daniel David despre homeschooling

Homeschooling – O cale complementară acceptabilă! (cu contribuția semnificativă a lui Dacian Dolean, consilier al ministrului)

Homeschoolingul este o practică cu o abordare extrem de diversă la nivel internațional, de la interdicție până la încadrarea în practicile educaționale acceptate.

Cred că, în România, putem accepta această practică, în condiții foarte bine precizate, pentru a diminua riscul ca școlarizarea la domiciliu, de către familie, să aibă un impact negativ asupra dezvoltării școlare și socio-emoționale a tinerilor din România, dar și pentru a oferi situațiilor excepționale o formulă de școlarizare acceptabilă.

Implementarea s-ar putea face în următorul cadru (care poate fi nuanțat/adaptat în faza formulării sale operaționale):

Solicitare scrisă: Părinții care doresc să își școlarizeze copiii la domiciliu vor începe procesul printr-o solicitare scrisă adresată autorităților locale („inspectoratul școlar”). În această solicitare, părinții trebuie să justifice cu argumente convingătoare nevoia școlarizării la domiciliu de către familie, să demonstreze că nivelul de educație al persoanelor care se vor ocupa de școlarizare este acceptabil, să prezinte un plan de lucru în care să detalieze explicit numărul de ore și de zile de predare-învățare-evaluare preconizat, să demonstreze că pot oferi condiții de lucru satisfăcătoare pentru atingerea obiectivelor conform programei școlare, să indice materialele folosite (manuale, auxiliare) și metodele prin care se face monitorizarea progresului elevului. De asemenea, în solicitare trebuie identificată o „școală umbrelă” (ex. școala la care este arondat elevul în funcție de rezidență sau Centrul Național pentru Învățământ la Distanță), care să faciliteze monitorizarea progresului elevului. Evaluarea fezabilității școlarizării la domiciliu se va face ținându-se cont de vârsta copiilor, de nivelul de educație al părinților sau al tutorilor angajați pentru a oferi aceste servicii și de rezultatele testării inițiale (a se vedea mai jos).

Testare inițială: Dacă motivele invocate în solicitare sunt evaluate ca fiind justificate, copiii trebuie să fie evaluați independent și comprehensiv din punct de vedere cognitiv, precum și din punctul de vedere al performanțelor școlare (sau preșcolare) și al dezvoltării socio-emoționale. Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea viitorului elev școlarizat la domiciliu este similară cu a altor copii de aceeași vârstă (și a identifica potențiali factori de risc care pot afecta negativ dezvoltarea copilului).

Raportare anuală: În cazul în care cererea de școlarizare la domiciliu de către familie este aprobată conform legislației și metodologiilor propuse de Ministerul Educației și Cercetării, se va solicita părinților să raporteze anual activitățile desfășurate în conformitate cu programa școlară. În plus, această raportare va include și măsuri luate de către familie pentru prevenția izolării sociale a copiilor (ex. implicarea lor în activități extracurriculare).

Monitorizare anuală a competențelor elevilor: Pentru a preveni carențe în dezvoltarea școlară și socio-emoțională a elevilor școlarizați la domiciliu de către familie, trebuie ca aceștia să participe la evaluări anuale, la finalul anului școlar. Aceste evaluări pot fi făcute de către profesorii și de către consilierii școlari din școala la care este arondat elevul sau de către o comisie stabilită la nivelul inspectoratului școlar. Standardele minimale de performanță vor fi stabilite conform programei școlare la nivelul inspectoratului școlar. Este indicat ca evaluările anuale să cuprindă atât dezvoltarea competențelor școlare ale elevilor, cât și cele socio-emoționale.

Reînnoirea periodică a solicitării: Contextul familial se poate schimba o dată cu trecerea timpului (ex. părinți care emigrează și își lasă copiii în grija bunicilor), iar acest fapt poate influența condițiile de școlarizare la domiciliu de către familie. Din această cauză, solicitarea va trebui reînnoită periodic, o dată la 3 ani.

Citește și:

Decizie finală a instanței: Închisoare pentru părinții din Bihor care fac homeschooling cu copiii lor

Te simți depășită și țipi la copil? 10 recomandări de la Laura Markham care rezolvă problema

Oana Moraru: E absurd să cerți copilul că nu are chef să lucreze. Efortul intelectual, disciplina și concentrarea nu vin din voință

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Cu sau fără camere de filmat la grădiniță? Argumente pro și contra

1
Sursa foto: Freepik.com

Am avut, recent, o discuție cu directoarea unei grădinițe, care spunea că, deși are camere de supraveghere instalate în instituție, părinții nu au acces la filmări. Înregistrările camerelor de filmat sunt doar pentru uz intern și pot fi accesate la cerere, în situații speciale.

Personal, ca părinte, sunt obișnuită cu propria mea experiență: copilul meu își petrecea ziua într-o grădiniță care nu avea instalată nicio cameră de supraveghere, astfel încât eu nu știam ce face cel mic pe parcursul zilei și nici nu puteam monitoriza comportamentul personalului.

Totuși, în ultimii ani, foarte multe grădinițe au instalat camere de luat vederi pentru a răspunde nevoii părinților de a-și ști copiii în siguranță. Temerile părinților s-au accentuat pe măsură ce au apărut în presă diferite cazuri în care s-a descoperit că educatoarele din cadrul grădinițelor agresau copiii.

Mai mult, în mai multe rânduri, au apărut și proiecte legislative care urmăreau obligativitatea instalării în creșe și grădinițe a camerelor de supraveghere video și audio, pe fondul creșterii violenței în mediul preșcolar.

Însă, cel puțin până în prezent, aceste proiecte nu au ajuns să fie adoptate și implementate în legislație. Prevederile legislative actuale lasă libertatea conducerii fiecărei grădinițe și creșe să decidă dacă instalează sau nu camere de luat vederi și, dacă face acest lucru, dacă le oferă sau nu părinților acces în timp real la ce se întâmplă în interiorul instituției.

Există argumente PRO și CONTRA accesării camerelor de filmat de către părinți.

Argumente PRO accesul părinților la camerele de filmat din creșă sau grădiniță:

  • Un plus de siguranță pentru părinți, care știu că pot intră oricând să vadă ce fac copilul sau la grădiniță
  • Părinții pot urmări procesul educațional, precum și modul în care sunt îngrijiți copiii
  • Eventualele abuzuri ale educatoarelor pot fi descoperite rapid
  • Părintele își cunoaște mai bine copilul, văzându-l cum se manifestă și în alte medii decât acasă

Argumente CONTRA:

  • Un părinte anxios și reticent va dedica mult timp și energie urmăririi copilului pe camerele de filmat, pentru a descoperi eventuale nereguli. Astfel, părintele nu se va putea concentra la activitățile sale
  • Prezența camerelor de filmat nu oferă o certitudine de 100% că la grădiniță nu se întâmplă ceva nepotrivit, deoarece există și anumite zone care nu se văd pe camere
  • Relația dintre părinți și educatoare se bazează în primul rând pe încredere. Cu sau fără camerele de luat vederi, neîncrederea părintelui poate ajunge să afecteze relația copilului cu grădinița
  • În contextul în care fenomenul supraprotejării copiilor este din ce în ce mai des întâlnit, un părinte cu această tendință și-o va accentua dacă își urmărește micuțul constant pe camere
  • Starea de disconfort a copilului, care știe că este permanent monitorizat de către părinți, inclusiv la grădiniță
  • Unii părinți nu sunt de acord cu faptul că și alte persoane (alți părinți) îi vor putea vedea și urmări în permanență copilul.

 

Acestea fiind spuse, tu ce părere ai? În opinia ta, este necesar sau nu ca creșele și grădinițele să aibă instalat un sistem de supraveghere video?

Și, dacă da, crezi că părinții trebuie să poată avea acces la camerele video în direct?

Te invit să îți scrii părerea într-un comentariu la acest articol!

Citește și:

Copilul s-a schimbat de când merge la grădiniță? 17 semne că poate fi agresat de educatoare

„Copilul plânge atunci când îl las dimineața la grădiniță. Ce să fac?”

Greșeala pe care mulți părinți o fac în procesul de adaptare a copiilor la grădiniță

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Criza vârstei de 7 ani. 8 sfaturi pentru a o trece mai ușor

0
Sursa foto: Freepik.com

Copilul se desparte de grădiniță și începe școala, o nouă etapă importantă din viața lui. În ciuda faptului că, inițial, părea încântat de idee, părinții observă cu surprindere că cel mic devine irascibil și tot mai neascultător.

Ce se întâmplă este că, în jurul vârstei de 7 ani, intervine o criză de creștere, criza vârstei de 7 ani, care este, totodată, una dintre cele mai importante etape ale maturizării copilului, care îi oferă o nouă viziune asupra lumii și îi permite să treacă la o nouă etapă de dezvoltare.

Iată că acest salt este însoțit de schimbări care par negative pentru cei din jur, precum crize de încăpățânare și irascibilitate.

Psihologul rus Ludmila Petranovskaia spune că, la această vârstă, copilul și-a format deja „părintele interior”, acea amprentă pe care și-o pun părinții și care îi sugerează ce comportament ar trebui să adopte în diferite situații de viață. Asta înseamnă că un băiat sau o fată, la vârsta de 7 ani, nu mai are nevoia de a auzi vocea părinților, că știe regulile stabilite de aceștia și că poate anticipa reacția părinților la propriul comportament sau la comportamentul altor persoane.

Ce trebuie să știm despre criza vârstei de 7 ani

La vârsta de 7 ani, copilul are personalitatea deja formată, capabilă să primească și să asimileze o cantitate mare de informații. Însă, în același timp, el continuă să fie copil și are nevoie de timp liber pentru joacă. O nevoie la fel de mare a sa este iubirea și acceptarea părinților, în condițiile în care, la această vârstă, micuțul devine foarte ușor de rănit, reacționând destul de afectat la eșecurile sale și la neacceptarea din partea adulților.

De regulă, la 7 ani, un copil are următoarele abilități:

  • Spune povestiri lungi, coerente
  • Desparte cuvintele în silabe
  • Desenează corect figurile geometrice, le colorează cu atenție
  • Știe să folosească foarfeca
  • Numără până la 20
  • Reține până la 10 cuvinte noi
  • Realizează desene pe diverse subiecte
  • Rezolvă probleme de logică

Criza vârstei de 7 ani are la bază trecerea de la comportamentul copilăresc la conștientizarea maturizării. Copilul începe să copieze comportamentul adulților, testând diferite roluri sociale. Din acest motiv, copilul trece prin schimbări dese de dispoziție.

Spre deosebire de criza de la 3 ani, copilul nu vrea doar autonomie și independență, ci vrea o poziție socială similară cu cea a adulților, posibilitatea de a lua decizii.

Conflictele apar atunci când această dorință de a lua decizii și de a fi independent se lovește de refuzul părinților, obișnuiți să acționeze după modelul obișnuit.

Iată 8 sfaturi care te vor ajuta să treci mai ușor peste criza vârstei de 7 ani:

1. Stabiliți în familie reguli pentru toată lumea, copilul contribuind la lista finală

Este important ca fiecare membru al familiei să facă propriile propuneri de reguli, care să fie acceptate de toată lumea, eventual într-un cadru mai formal de consiliu de familie. Aceste reguli trebuie respectate de toți cei din familie.

 

2. Comunicarea cu copilul de la egal la egal. Adresează-i întrebări

Indicațiile și ordinele nu mai sunt eficiente la această vârstă. Părintele va avea un succes mai mare și va fi auzit mai curând dacă se va raporta la copil ca la un adult, din punctul de vedere al comunicării, și îi va aduce argumente, fără să-l oblige să facă ce îi cere.

 

3. Atenție la programul copilului

Acest sfat simplu ajută la depășirea mai ușoară a oricărei crize atât în cazul copiilor, cât și al adulților. Copilul trebuie să doarmă suficient, să aibă mese regulate și sănătoase și să aibă timp pentru comunicarea cu prietenii și pentru relaxare.

 

4. Obiectivitate maximă atunci când evaluezi acțiunile copilului

Fără critici și fără laude! Asta nu înseamnă, însă, să nu-ți exprimi aprecierea când este cazul, însă laudele excesive au efecte cel puțin la fel de nefaste pe termen lung ca și criticile.

 

5. Află cât de confortabil se simte la școală

Psihologii ne sfătuiesc să fim atenți mai puțin la ce se întâmplă cu copilul la școală și mai mult la emoțiile pe care le simte în colectivul de copii. Îi place să se joace cu colegii în pauze? Cum sunt colegii lui, veseli, triști? Cât de bună e mâncarea de la școală?

 

6. Redu presiunea dacă obosește prea mult

Evaluează realist capacitățile copilului. Dacă observi că are probleme la școală și obosește repede, nu îl obliga să învețe și mai mult, nu pune presiune pe el și cu atât mai mult nu-i mai pune în cârcă alte activități extrașcolare.

 

7. Fii un bun exemplu și ai grijă la anturaj

Este important ca părinții să fie un model și o sursă de inspirație pentru copiii lor și nu numai prin cuvintele pe care le spun, cât, în special, prin propriul lor comportament. De exemplu, dacă tatăl petrece multe ore pe zi în fața calculatorului, iar copilului i se interzice acest lucru, niciun argument nu va fi convingător în ochii copilului. De asemenea, mare atenție la anturajul de prieteni ai copilului!

 

8. Joacă-te cu copilul

Jocul este limbajul cel mai ușor de înțeles de către copil. Alege jocurile relaxate, cât mai libere. Vei observă cum copilul alege anumite scenarii de criză care îi rezolva implicit problemele.

Citește și:

Adaptarea copilului la școală. 9 sfaturi care te vor ajuta la început de an școlar

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

Jocul care îl va ajuta pe copil să se adapteze la grădiniță sau școală, de la psihologul Otilia Mantelers

 

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Ce spune ministrul Educației despre temele făcute cu ChatGPT: „Acesta este sfatul meu”

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit despre inteligența artificială folosită de elevi în realizarea temelor. Fenomenul AI a luat amploare în ultimii ani, iar acest subiect a fost atins și de ministru.

Potrivit acestuia, cel mai eficient ar fi ca elevii să recunoască atunci când au realizat temele cu ajutorul AI-ului, dar a dat un sfat și profesorilor.

Ministrul a precizat că cel mai corect ar fi ca profesorii să le explice elevilor că există un astfel de instrument ajutător pe care îl pot folosi acasă în realizarea temelor.

„Le-aș spune profesorilor că ar trebui să le vorbească despre inteligența artificială, dacă tot dau teme acasă care pot fi făcute cu AI. Să îi învețe pe copii că inteligența artificială este un instrument pe care ei pot să-l folosească, să recunoască în lucrarea pe care au făcut-o că au lucrat cu un sistem de AI și să verifice lucrarea nu în varianta scrisă, ci în examen oral. Nu contează dacă ai lucrat-o singur sau ai lucrat-o cu AI. Vreau să stau față în față cu tine, să îți pun câteva întrebări și să văd dacă ai înțeles lucrurile scrise acolo. Acesta este sfatul meu”, a declarat ministrul, pentru Digi24.

Ce tip de evaluare a elevilor a propus ministrul

De asemenea, acesta a specificat că pentru ca nota să fie relevantă, atunci evaluarea făcută de profesori nu ar trebui să se bazeze exclusiv pe temele de acasă, ci să existe un tip de evaluare orală, în care elevul explică și vorbește cu ușurință despre ceea ce se regăsește în lucrarea lui.

„Treptat vom merge în această direcție. Când eram rectorul universității, am inițiat o astfel de procedură, în care am spus profesorilor să nu mai evalueze studenții doar pe baza unor teme sau lucrări scrise pe care le dau la seminarii sau între cursuri, pentru că nu știi cine le face”, a adăugat el.

În plus, Daniel David a încurajat ca elevii să recunoască atunci când folosesc AI-ul în realizarea proiectelor.

„Să-i educe înainte de faptul că există inteligența artificială. Dacă ei (elevii – n.r.) nu precizează într-un fel, este furt. Dar pe de altă parte, inteligența artificială încă nu a fost definită ca un agent cu drepturi și obligații, dar corect e să recunoști”, a mai spus ministrul.

Citește și:

ChatGPT: Elevii pun inteligența artificială să le facă temele pentru acasă. În New York a fost interzis pentru elevi și profesori

Roblox a fost interzis deja în mai multe țări. Anunț important pentru părinți

Noutăți AI pentru copiii sub 13 ani. Ce trebuie să știe părinții

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Denumirea de „istorie” se schimbă. Daniel David: E cazul să întoarcem lucrurile

0
Sursa foto: Guvernul României

Disciplina „istorie”, predată la liceu, va fi reconfigurată și redenumită, noua denumire urmând să fie stabilită împreună cu reprezentanții Academiei Române.

Într-un interviu acordat „Adevărul”, ministrul Educației, Daniel David, a anunțat schimbarea denumirii disciplinei „istorie” de la liceu. Actualul model, în care istoria națională și cea universală sunt amestecate, este considerat de Daniel David un experiment eșuat.

Ministrul Educației a declarat pentru „Adevărul” că disciplina „istorie”, predată acum la liceu sub o formulă generică, va fi reconfigurată și redenumită. Noul titlu, care va fi stabilit împreună cu Academia Română, va fi „Istoria României” sau „Istoria românilor”.

„Voi readuce istoria denumită așa cum îi ajută pe copii să înțeleagă cum o pot folosi. Adică, Istoria României sau Istoria românilor. O să discut cu Academia Română să văd care va fi titlul”, a spus ministrul.

Care este explicația lui Daniel David

Ministrul Educației a explicat că actuala formulă, în care elevii din clasele IX–XII parcurg teme de istorie națională și universală sub umbrela aceleiași discipline, nu a produs rezultatele așteptate.

„Până acum aveai pur și simplu, în fiecare clasă: a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a, disciplina istorie și făceai diverse teme. Unele de istorie națională, unele de istorie universală. A fost un model, l-am încercat, am văzut că nu funcționează. E cazul să întoarcem lucrurile”, a declarat Daniel David.

Ministrul a subliniat că aceste modificări fac parte din reforma curriculară începută în primul său mandat și că scopul lor este de a întări componenta de cultură națională și de a le oferi elevilor o perspectivă mai clară asupra propriei istorii.

Citește și:

Iată cele 4 emoții care stimulează învățarea mai mult decât orice

Literatura clasică predată în școală poate afecta echilibrul emoțional al copiilor? Scene de tortură în „Moartea lui Constantin Brâncoveanu”, din manualul de clasa a V-a

Guvernul a decis sistemul de burse pentru elevi. Cine va primi 450 de lei pe lună

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Iată cele 4 emoții care stimulează învățarea mai mult decât orice

0
Sursa foto: Freepik.com

Anul școlar a început pentru copiii noștri școlari. Și știm că toți copiii au momente când sunt mai predispuși să afle informații noi, când le asimilează mai ușor, când învățarea este un proces spontan sau aproape spontan, la fel cum au momente în care asimilează greu și învățarea pare o acțiune forțată.

Psihologul american Andy Tix, membru al Departamentului de Psihologie de la Normandale Community College din Bloomington, Minnesota, se întreabă, într-un articol publicat pe blogul Psychology Today, oare ce simt elevii în timp ce se află în clasă, la ore? Ce simt atunci când citesc? Ce emoții au atunci când nu înțeleg ceva? Când își fac temele? Ce simt în timpul unui test? Sau când primesc o notă mică? Diferiți studenți au diferite reacții emoționale în contextele enumerate. Totuși, pot fi definite anumite tendințe comune, consideră specialistul citat.

În opinia sa, înțelegerea sentimentelor unui elev ne poate ghida cum să-l ajutăm să depășească momentele dificile și să le transforme în succese.

Așadar, ce emoții încurajează cel mai mult învățarea, curiozitatea, explorarea și meditația elevilor în timpul anului școlar?

Cercetătorul în domeniul emoțiilor de la Universitatea din Carolina de Nord, Paul Silvia, sugerează că sunt patru emoții principale „ale cunoașterii” care ne sunt de mare ajutor în acest sens.

Iată care sunt cele 4 emoții care stimulează cel mai mult învățarea:

  1. Surprinderea
  2. Curiozitatea
  3. Confuzia
  4. Mirarea

Deși acestea diferă în anumite privințe, surprinderea, curiozitatea și confuzia au în comun faptul că sunt emoții care apar, de obicei, în prezența a ceva nou. Aceste emoții funcționează de multe ori atunci când vrem să captăm atenția persoanelor și sunt necesare în procesul de învățare.

Însă, mirarea apare atunci când persoanele sunt copleșite într-un fel de o anumită măreție sau vastitate și poate fi emoția cunoașterii care transformă în cea mai mare măsură. Mirarea îi face pe oameni să fie absorbiți de mister și pune o presiune atât de mare pe convingeri, încât, de multe ori, este nevoie să regândești lucrurile pe care le credeai a fi adevărate.

Mai multe studii interesante ale emoției de mirare au fost efectuate în ultimii ani. Acestea au arătat că mirarea poate fi stimulată de diferite activități, cum ar fi să privești un schelet de Tyrannosaurus Rex sau un copac falnic, să vizionezi un filmuleț cu peisaje superbe sau să privești cum picăturile de apă colorată cad într-un vas cu lapte.

Iar lucruri precum conectarea personală cu imensitatea naturii sau a Universului, operele de artă frumoase, arhitectura, povestea vieții unei persoane virtuoase sau un loc încărcat de istorie pot avea efecte puternice pe termen lung asupra oamenilor care trăiesc aceste experiențe.

Să stimulăm „emoțiile învățării”

Ce anume pot face profesorii pentru a trezi aceste emoții ale învățării? Psihologul Andy Tix afirmă că, printre factorii care influențează acest proces, se numără vârsta elevilor, abilitățile și educația lor de până acum.

În orice caz, profesorii și părinții își pot propune pentru noul an școlar care a început să se concentreze pe cele 4 emoții care-i stimulează cel mai mult pe elevi să învețe: surprinderea, curiozitatea, confuzia și mirarea. Astfel, elevii vor fi provocați de lucrurile extraordinare care ne intrigă pe noi toți la un moment dat, iar în jurul acestor lucruri pot apărea întrebări, discuții și se poate ajunge la un nivel superior de înțelegere.

În concluzie, fiecare învățător, profesor și părinte care vrea să-i ajute pe copii să asimileze mai ușor informația poate începe să caute diferite modalități prin care pot fi stimulate emoțiile de surprindere, curiozitate, confuzie și mirare.

Citește și:

Competiția toxică în rândul copiilor. 9 semne prin care se manifestă

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

Cum pot școlile să-i ajute pe copii să învețe mai ușor. 3 recomandări de la Gabor Maté

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Prima reacție după ce s-a vorbit despre greva generală. Ce spune Daniel David

0

Ministrul Educației, Daniel David, a comentat acuzațiile privind un posibil boicot al cursurilor. Oficialul spune că „școala continuă” și că are încredere că profesorii își vor respecta „datoria profesională și obligația morală” față de elevi.

În cadrul unei intervenții la Antena 3, ministrul Educației, Daniel David, a transmis că procesul de învățământ nu va fi perturbat, în pofida discuțiilor privind un eventual boicot al orelor.

Acesta a insistat asupra faptului că „școala continuă” și că este bucuros că în prima zi a noului an școlar elevii au fost primiți în unitățile de învățământ, în unele scoli ţinându-se chiar festivități de deschidere. De asemenea, el a susținut că situația este sub control.

„E obligația lor profesională şi o datorie morală”

„Bucuria mea e că în prima zi copiii au fost primiți în școli. Mâine (marți – n.r.) lucrurile continuă în mod normal. Mă îndoiesc că sunt profesori care vor merge în clasă și doar îi vor supraveghea pe copii, fără să țină ore”, a declarat ministrul.

El a subliniat că este vorba nu doar de o obligație legală a cadrelor didactice, ci și de una morală. „E obligația lor profesională și o datorie morală”, a spus oficialul, întrebat dacă se vor ține cursuri în școli, în condițiile în care sindicaliștii au anunțat că vor organiza un calendar de proteste și că iau în calcul greva generală.

Totodată, ministrul Educației a precizat că nu are informații oficiale despre boicotarea cursurilor, dar că directorii trebuie să monitorizeze atent situația în fiecare unitate de învățământ.

Ce spune Daniel David despre demisie

„În ceea ce privește demisia mea, care a fost cerută încă din ianuarie și chiar și în săptămânile trecute, este pe masa premierului și, dacă aceasta va salva situația bugetară și a învățământului, sunt dispus oricând să plec din funcție”, a spus ministrul Educației legat de una dintre principalele revendicări ale cadrelor didactice, care au protestat ieri în Capitală.

Referitor la finanțarea școlilor, Daniel David a dat asigurări că nu s-au făcut reduceri de personal sau de salarii și că există fonduri suficiente pentru plata acestora până la finalul anului.

Se ia în calcul greva generală

În prima zi a noului an școlar, reprezentanții sindicaliștilor din învățământ au protestat la București și au avut o întâlnire cu președintele României, Nicușor Dan, la care ministrul Daniel David nu a fost invitat. Întrebat în legătură cu acest subiect, acesta a declarat că nu știe ce anume s-a discutat și așteaptă să fie informat pe căi oficiale.

După discuțiile de la Palatul Cotroceni, sindicaliștii au anunțat că nu sunt dispuși să cedeze niciun pas și că intenționează să organizeze un calendar comun de proteste cu alte sindicate, amenințând cu greva generală și boicotarea cursurilor.

Citește și:

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

Adaptarea copilului la școală. 9 sfaturi care te vor ajuta la început de an școlar

Cum afli ce face copilul la școală fără a-l întreba direct? 24 de idei bune de aplicat imediat

 

Sursa foto: Captură video

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

BREAKING NEWS: Se pregătește greva generală în învățământ. Anunțul făcut chiar acum de sindicate

0
Sursa foto: Captură video Facebook FSLI România

Marius Nistor, președintele Federației „Spiru Haret”, a declarat, astăzi, după discuțiile pe care liderii sindicatelor din educație le-au avut cu președintele Nicușor Dan, că este luată în calcul declanșarea grevei generale în învățământ.

Marius Nistor a spus, într-o intervenție la România TV, că ziua de marți ar putea începe în școli cu „boicotarea activității didactice”.

Liderul Federației „Spiru Haret” a precizat că sindicatele au cerut demiterea ministrului Educației, Daniel David.

La această problemă președintele „nu a putut să dea niciun răspuns în momentul de față, doar a zâmbit”, a precizat Nistor, menționând că, totuși, nu este atribuția președintelui să demită un ministru.

A doua revendicare a profesorilor este abrogarea legii prin care au fost adoptate în iulie măsurile de austeritate în domeniul învățământului. În legătură cu această problemă, președintele Nicușor Dan „a cerut o păsuire de 2 luni pentru a analiza”.

„Drept urmare, i-am comunicat președintelui că protestele vor continua”, a precizat Marius Nistor.

„Luăm în calcul și declanșarea grevei generale”

Întrebat, în aceste condiții, cum va începe ziua de marți în școli, Marius Nistor a răspuns: „Ziua de mâine poate să înceapă cu boicotarea activității didactice”.

„Luăm în calcul și declanșarea grevei generale. Totul depinde de decizia colegilor noștri cărora le cerem să nu cedeze presiunilor”, a mai declarat Marius Nistor.

Anul școlar 2025 – 2026 a început luni, 8 septembrie, fără festivități în școli, în timp ce mii de profesori au protestat în București. Ei au mers în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni, unde liderii sindicatelor au avut o discuție cu președintele Nicușor Dan.

Citește și:

„NU mai avem bani!” Ministrul Educației a spus ce se întâmplă, de fapt, cu bursele

Roblox a fost interzis deja în mai multe țări. Anunț important pentru părinți

Ministrul Educației, anunț despre demisie: „S-a cerut din ianuarie”

 

Sursa foto: Captură video Facebook FSLI România

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Când va fi prima vacanță. Toată structura anului școlar 2025-2026

0
Sursa foto: RDNE Stock project, Pexels

Școlarii și preșcolarii din sistemul românesc de educație au revenit, astăzi, în sălile de clasă, la finalul vacanței de vară.

În acest articol, prezentăm care este structura anului școlar 2025-2026, așa cum a fost aprobată de Ministerul Educației.

Așadar, cursurile acestui an școlar au început pe 8 septembrie 2025. Vezi mai jos care este structura anului școlar 2025-2026.

Structura anului școlar 2025-2026

Anul școlar 2025-2026 începe pe data de 8 septembrie 2025, se încheie pe data de 19 iunie 2026, având o durată de 36 de săptămâni de cursuri.

Câte module sunt în anul școlar 2025-2026

Structura anului școlar care a început este organizată, la fel ca în anul școlar precedent, pe module și intervale de cursuri.

Anul de curs 2025-2026 va avea 5 module, care sunt separate de 5 vacanțe. Cursurile se vor încheia pe data de 19 iunie 2026, atunci când va începe oficial vacanța de vară.

Calendarul anului școlar 2025-2026

Anul școlar 2024-2025 se structurează pe intervale de cursuri și intervale de vacanță, astfel:

Intervale de cursuri în anul școlar 2025-2026

Modulul I: De luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025

Modulul II: De luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025

Modulul III: De pe 8 ianuarie 2026 – 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare, în urma consultărilor cu elevii, cu părinții și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ.

Modulul IV: De luni, 6 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026 sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare, până vineri, 3 aprilie 2026

Modulul V: De miercuri, 15 aprilie 2026 până vineri, 19 iunie 2026

Vacanțele în anul școlar 2025-2026

Vacanța de toamnă: De pe 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025

Vacanța de iarnă: Începând de sâmbătă, 20 decembrie 2025, până miercuri, 7 ianuarie 2026

Vacanța de schi/vacanța mobilă: O săptămână, la decizia inspectoratelor școlare, în intervalul 9 februarie – 1 martie 2026

Vacanța de Paște: De sâmbătă, 4 aprilie 2026 până marți, 14 aprilie 2026

Vacanța de vară: De sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026

„Școala altfel” și „Săptămâna verde” în anul școlar 2025-2026

În structura anului școlar 2025-2026, programul național „Școala altfel” și programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

La clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul programelor.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.

Când vor avea loc Evaluarea Națională și Bacalaureatul în 2026

Calendar Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a 2026:

  • 8 – 12 iunie 2026: Înscrierea la evaluarea națională
  • 12 iunie 2026: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 22 iunie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2026: Matematica – probă scrisă
  • 26 iunie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 2 iulie 2026: Afișarea rezultatelor inițiale (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00-18.00)
  • 3 – 4 iulie 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 5 – 8 iulie 2026: Soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2026: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Calendar Bacalaureat 2026

Simularea probelor scrise pentru Bacalaureat 2026:

  • 23 martie 2026: Limba și literatura română
  • 24 martie 2026: Proba obligatorie a profilului
  • 25 martie 2026: Proba la alegere a profilului și specializării
  • 26 martie 2026: Limba și literatura maternă
  • 16 aprilie 2026: Comunicarea rezultatelor

Probele de competențe

Candidații se pot înscrie la prima sesiune de examen între 2 și 4 iunie 2026, iar cursurile pentru elevii claselor a XII-a și a XIII-a se vor încheia pe 4 iunie 2026.

  • 8 – 10 iunie 2026: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română
  • 10 – 11 iunie 2026: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă
  • 11 – 12 iunie 2026: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională
  • 15 – 17 iunie 2026: Evaluarea competențelor digitale

Bacalaureat 2026: sesiunea iunie – iulie

  • 29 iunie 2026: Limba și literatura română – proba scrisă
  • 30 iunie 2026: Proba obligatorie a profilului – proba scrisă
  • 2 iulie 2026: Proba la alegere a profilului și specializării – proba scrisă
  • 3 iulie 2026: Limba și literatura maternă – proba scrisă
  • 7 iulie 2026: Afișarea rezultatelor inițiale la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00 – 18.00)
  • 8 – 9 iulie 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 9 – 10 iulie 2026: Soluționarea contestațiilor
  • 13 iulie 2026: Afișarea rezultatelor finale

Bacalaureat 2026: sesiunea iulie – august

  • 14 – 21 iulie 2026: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 3 – 4 august 2026: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română
  • 4 – 5 august 2026: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă
  • 5 – 6 august 2026: Evaluarea competențelor digitale – proba D; 10 august 2026: Limba și literatura română – proba scrisă
  • 6 – 7 august 2026: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională
  • 10 august 2026: Limba și literatura română – proba scrisă
  • 11 august 2026: Proba obligatorie a profilului – proba scrisă
  • 12 august 2026: Proba la alegere a profilului și specializării – proba scrisă
  • 13 august 2026: Limba și literatura maternă – proba scrisă
  • 18 august 2026: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00 – 18:00)
  • 19 – 20 august 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 20 – 21 august 2026: Soluționarea contestațiilor
  • 24 august 2026: Afișarea rezultatelor finale

Zile libere și sărbători legale în anul școlar 2025-2026

Pe lângă vacanțele aprobate de minister în structura anului școlar, elevii și profesorii vor mai beneficia de zile libere în plus în timpul sărbătorilor legale.

Iată care sunt zilele libere din cadrul anului școlar 2025-2026, în afara vacanțelor școlare:

  • Luni, 1 decembrie 2025 – Ziua Națională a României
  • Vineri, 1 mai 2026 – Ziua Muncii
  • Luni, 1 iunie 2026 – Ziua Copilului

Iată calendarul anului școlar publicat de Ministerul Educației:

Sursa: Ministerul Educației și Cercetării
Sursa: Ministerul Educației și Cercetării

 

Sursa foto: RDNE Stock project, Pexels.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0