Acasă Blog Pagina 5

Noutăți AI pentru copiii sub 13 ani. Ce trebuie să știe părinții

0
Sursa foto: Freepik.com

Google face un pas îndrăzneț și anunță că va lansa chatbotul său AI, numit Gemini, pentru copiii sub 13 ani.

Decizia vizează familiile care folosesc conturi Google administrate prin Family Link, un serviciu ce permite părinților să controleze activitatea online a celor mici, anunță The New York Times.

Ce va putea face copilul cu Gemini: de la teme la povești inventate

Printr-un e-mail trimis părinților, compania americană a anunțat că aplicațiile Gemini vor fi disponibile pentru copii de la mijlocul luni mai 2025. Chatbotul Gemini le va permite copiilor să pună întrebări, să ceară ajutor la teme sau chiar să creeze povești. Pentru acces, părinții trebuie să fi introdus deja date personale despre copil, precum numele și data nașterii, în contul Google al acestuia.

Reprezentanții Google spun că Gemini va avea filtre speciale pentru a împiedica apariția unor conținuturi periculoase. Mai mult, compania a precizat că informațiile generate în interacțiunile copiilor cu Gemini nu vor fi folosite pentru antrenarea AI-ului.

Riscuri: chatbotul poate greși și uneori „inventează” informații

Chiar Google recunoaște că Gemini poate face greșeli și îi încurajează pe părinți să-și ajute copiii să gândească critic. De asemenea, părinții sunt sfătuiți să le reamintească celor mici că Gemini nu este o persoană reală și să nu introducă date personale în conversațiile cu botul.

În ciuda filtrelor de siguranță, Google admite că există totuși riscul ca cei mici să întâmpine conținuturi nepotrivite.

Mai mult, un profesor de drept administrativ de la Universitatea din Barcelona, Juli Ponce, a avertizat că, spre deosebire de oameni, „100% din mașinile de inteligență artificială sunt psihopate, pentru că le lipsește empatia”.

UNICEF avertizează: copiii pot fi ușor manipulați de AI

Organizații internaționale, precum UNICEF, trag un semnal de alarmă. AI-ul generativ poate fi periculos pentru copii, pentru că aceștia nu înțeleg întotdeauna că vorbesc cu o mașină, nu cu un om. Chatboții pot induce în eroare, pot manipula și pot genera informații false care par reale.

„Generative AI a produs conținut periculos”, avertizează direct biroul global de cercetare UNICEF, într-un raport despre riscurile și oportunitățile acestor tehnologii pentru copii.

Competiția pentru mințile tinere: de la Google la Meta și Amazon

Industria tech încearcă tot mai mult să atragă copii și adolescenți. Deja milioane de adolescenți folosesc chatboți ca asistenți pentru teme sau ca „prieteni” virtuali. Chiar președintele SUA, Donald Trump, a încurajat școlile să integreze AI-ul în procesul de învățare.

În trecut, astfel de inițiative au fost criticate dur. De exemplu, în 2021, Meta a fost nevoită să oprească planurile pentru Instagram Kids după ce procurorii generali din zeci de state americane au acuzat compania că nu protejează suficient copiii online.

Părinții vor putea opri chatbotul, dar doar după ce copilul îl accesează prima dată.

Odată cu lansarea Gemini, copiii cu conturi Google gestionate de părinți vor putea accesa chatbotul imediat, însă Google promite că părinții vor fi notificați și că, apoi, vor putea modifica setările, inclusiv oprirea accesului.

Google susține că respectă legea americană pentru protecția copiilor online (COPPA), care obligă companiile să ceară acordul părinților înainte de a colecta date de la copiii sub 13 ani.

Citește și:

ChatGPT: Elevii pun inteligența artificială să le facă temele pentru acasă. În New York a fost interzis pentru elevi și profesori

Sondaj: Pericolele cu care se confruntă copiii în mediul online: revenge porn, grooming, cyberbullying

3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Efectele reclamelor pentru copii. Ce se întâmplă după doar 5 minute

0
Sursa: Pexels

Copiii vor consuma mult mai multe calorii într-o zi după ce vor viziona doar cinci minute de publicitate la junk food, arată rezultatele unui studiu.

Tinerii care au văzut sau au auzit reclame la produse bogate în grăsimi saturate, zahăr și sare au consumat în medie 130 de calorii în plus, echivalentul a două felii de pâine, a constatat cercetarea, informează BBC.

La studiu au participat 240 de tineri cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani, de la școli din Marea Britanie.

În două ocazii separate, acestora li s-au arătat sau redat 5 minute de reclame la junk food și apoi reclame la produse nealimentare. Ulterior, li s-au oferit gustări precum struguri sau bucăți de ciocolată, iar mai târziu, prânzul cu o gamă de produse sărate, dulci și sănătoase.

Autorii au calculat că, după reclame, copiii au consumat cu 58 de calorii mai mult în gustări și au mâncat cu 73 de calorii mai mult la prânz decât după expunerea la reclame nealimentare.

Publicitatea afectează alimentația copiilor

Cercetarea, care urmează să fie prezentată la Congresul european privind obezitatea de la Malaga, Spania, a mai constatat că impactul asupra consumului de calorii a fost același, indiferent dacă reclamele erau pentru anumite alimente sau erau reclame generice pentru mărci de fast-food. Și nu a fost afectat de tipul de reclamă, cum ar fi video cu sunet, postări pe rețelele sociale, reclame podcast și postere sau panouri publicitare.

Emma Boyland, autoarea principală al studiului și profesoară de marketing alimentar și sănătatea copilului la Universitatea din Liverpool, a declarat: „Acesta este primul studiu care arată că publicitatea alimentară exclusiv de marcă afectează ceea ce mănâncă copiii. Copiii nu mănâncă mai mult doar imediat după publicitatea alimentară, ci au mâncat de fapt mai mult și la masa de prânz, la câteva ore după ce au văzut publicitatea”.

Citește și:

Ministerul Sănătății a publicat lista sucurilor și alimentelor nesănătoase care vor fi interzise în școli

Mihaela Bilic: Cantitatea de Vitamina C și D necesară pentru imunitate. Vitamina D în exces, periculoasă!

Viața sănătoasă începe din copilărie. 7 obiceiuri sănătoase recomandate de medici pentru copii

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Pexels.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Holistic Women, conferința care aduce împreună sănătatea, feminitatea și echilibrul interior

0
Holistic Woman
Holistic Woman

Pe 22 mai 2025, în inima Capitalei, la Hotel Capitol (Calea Victoriei 29), are loc conferința HOLISTIC WOMEN – Femei sănătoase și fericite, un eveniment dedicat femeilor care își doresc mai mult decât supraviețuire în rutina zilnică: echilibru, vitalitate, reconectare cu sinele și o viață trăită în armonie.

Am răspuns cu drag invitației de a fi ambasadoare a acestui eveniment, deoarece știu cât de mare este nevoia femeilor, în special a mamelor, să aibă timp pentru sine și să facă lucruri care le reconectează cu ele însele!

Evenimentul se adresează femeilor care se simt copleșite de stres, oboseală sau lipsă de energie, dar care simt în același timp că a sosit momentul pentru o schimbare profundă. HOLISTIC WOMEN este un spațiu sigur și inspirațional în care sănătatea fizică, emoțională și spirituală se întâlnesc pentru a susține femeia în întregul ei.

Speakeri de top și teme care transformă

Conferința reunește specialiste din domenii-cheie, care vor oferi informații valoroase și instrumente concrete pentru o viață trăită conștient, cu bucurie și sănătate:

  • Dr. Cristina Obreja, medic stomatolog și consilier în dezvoltare personală, va explora legătura dintre dinți și emoții și va vorbi despre îngrijirea dentară holistică.
  • Anca Alungulesei, terapeut în nutriție, va dezvălui cum funcționează psiho-dieta, o abordare inovatoare pentru obținerea siluetei dorite, în armonie cu mintea și sufletul.
  • Gabriela Maalouf, psiholog și specialist NLP, va susține o prezentare despre puterea feminității și echilibrul delicat dintre maternitate și nevoile personale.
  • Cristina Flueraș, psiholog și psihoterapeut Gestalt, va aborda subiecte sensibile, esențiale despre erotismul și sexualitatea feminină.
  • Diana Stejereanu, personal trainer, va încuraja mișcarea ca formă de iubire de sine, în prezentarea Puternică, frumoasă și sănătoasă prin sport.

Un eveniment dedicat femeii care vrea să-și regăsească energia

Conferința oferă nu doar inspirație, ci și soluții practice pentru îmbunătățirea stilului de viață.

Vei descoperi metode prin care poți introduce schimbări benefice în rutina ta zilnică, vei învăța să-ți asculți corpul, să-ți onorezi nevoile și să-ți afirmi feminitatea cu încredere.

Detalii organizatorice:

Urmărește și evenimentul pe Facebook aici pentru a fi la curent cu toate informațiile.

Evenimentul este organizat cu grijă pentru sufletul și corpul femeii moderne și promite o seară de conștientizare, conexiune și reconectare.

Rezervă-ți locul acum și pregătește-te să redescoperi bucuria de a trăi în corp de femeie:

Conferința HOLISTIC WOMEN – Femei sănătoase și fericite

 

Greșeala pe care au tendința să o facă părinții care au copii mici. Oficial din ministerul Educației: „Asta se întâmplă în școală”

0
Sursa foto: Freepik.com
Fiind obosiți după școală, copiilor le vine greu să se concentreze imediat pe rezolvarea temelor pentru acasă.

În această săptămână, elevii din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a susțin examenul de Evaluare Națională 2025. Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a precizat că testarea copiilor nu ar trebui să fie un factor de stres pentru ei și le recomandă părinților să nu pună presiune pe cei mici.

Scopul testării elevilor din clase mici. Specialist: „Nu facem ierarhii”

„Scopul nu este să facem ierarhii, ci să stabilim eventuale planuri remediale acolo unde este cazul”, a precizat oficialul într-un interviu acordat Radio România Actualități.

„Fiecare copil discută rezultatele testului cu învățătorul de la clasă, dacă ne referim la clasele a II-a și a IV-a, în prezența părintelui și, în funcție de rezultate, se stabilește dacă este nevoie de un plan individualizat”.

Sorin Ion a precizat că rezultatele nu vor fi afișate public și nu vor fi trecute în catalog.

„Nu afișăm rezultate public sau chiar la nivel de clasă sau de școală, pentru că nu acesta este scopul fundamental al acestor evaluări. Aceste evaluări sunt pentru stabilirea traseului individualizat al copilului şi pentru eventualele planuri remediale acolo unde se impune, dar şi pentru analiza de sistem, pentru că rezultatele se centralizează la nivelul Ministerului Educaţiei, iar în baza acestora putem elabora ulterior politici educaționale în concordanță cu nivelul copiilor”.

Mesaj pentru părinți: „Nu stresați copiii”

Secretarul de stat a precizat că nimeni nu dorește să pună presiune pe copii iar aceștia nu ar avea nici un motiv să se pregătească suplimentar.

„De-asta şi durata unui astfel de test este egală cu o durată de oră de curs obișnuită. Nu recomandăm, de exemplu, pregătiri suplimentare, presiune pe copii, astfel încât să denaturăm scopul acestei evaluări. Scopul evaluării este să surprindă exact fotografia de moment a fiecărui copil și a sistemului în general”.

Oficialul face apel la părinți să nu-i streseze pe elevi, să nu transforme această testare într-un bau-bau care să-i intimideze pe copii, care să le producă angoase și anxietate. Pentru că nu este cazul. Vorbim despre o evaluare fără miză în catalog.

„Dar să nu uităm că teste copiii dau în mod curent. Nu este nimic nou să susții un test la o disciplină. Asta se întâmplă în școală şi este unul din scopurile școlii”.

Oficialul a precizat că, în general, părinții au tendința să exagereze și să dea acestui examen o importanță mai mare decât ar fi cazul.

„Nu trebuie să privim acest eveniment ca un lucru excepțional, în care copilul trebuie să iasă bine, să facem totul să iasă bine. Nu! Pe noi ne interesează să vedem starea reală a fiecărui copil, a sistemului în general. Iar în ceea ce privește sistemul, reamintesc: nu este pentru prima dată când dăm aceste teste”.

Sorin Ion a declarat că nu există o noutate nici în ceea ce priveşte structura subiectelor pentru copiii de clasa a II-a.

„Sunt teste care au conținuturi uzuale la nivelul lor de vârstă. Noțiunea de evaluare este parte a procesului de învățământ. Ea se face în fiecare zi. Nu putem să dăm altă denumire unui lucru care este evident. Poate cuvântul „națională” sună mai presant pentru părinți, dar evaluarea e un lucru firesc pe care îl facem zi de zi la școală”.

Rezultatele, un diagnostic și pentru învățători

Lucrările se evaluează în format clasic. Ele nu vor fi introduse în platforma digitală, așa cum se întâmplă la testarea pentru clasa a VIII-a.

„Doar rezultatele evaluării la fiecare item se introduc ulterior într-o platformă digitalizată, pentru a putea – la nivel central – să facem interpretări de rezultate pe grupuri mari, chiar la nivel național”.

Scopul testării este și o evaluare a modului în care predau cadrelor didactice la clasă, nu numai a elevilor.

„În momentul în care constată că rezultatele sunt foarte slabe la nivelul unei clase, evident că și la nivelul școlii se pot lua măsuri de îmbunătățire a activității învățătorului, dar să spunem că este un rezultat secundar, rezultatul principal este cel al diagnosticării elevilor”.

Anul acesta examenul de Evaluare Națională la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vine cu câteva noutăți.

„Prima dintre ele este că rezultatul evaluării se poate transforma în calificativ la clasele a II-a şi a IV-a, respectiv în notă la clasa a VI-a. În afară de asta, la clasa a II-a, de exemplu, am mărit timpul de lucru de la 30 de minute /la 45/ de minute”, a mai spus oficialul.

Citește și:

Copilul lovește și este agresiv cu alți copii? Cum schimbi acest comportament

Studiu Salvați Copiii România: Jumătate dintre elevi sunt victime ale bullying-ului

Primul proces pentru bullying în școli din România s-a încheiat după 2 ani. Ce verdict a dat instanța

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Evaluări pentru copii care sunt abia în clasa a doua: „Devin inutile!”

0
Sursa foto: Freepik.com

Elevii din clasele primare au început evaluările de final de an școlar, concepute pentru a oferi o imagine generală asupra progresului educațional.

Totuși, aceste testări au stârnit controverse. Părinții le consideră inutile, iar profesorii atrag atenția că nu sunt corelate cu activitatea didactică de la clasă.

Evaluările la clasele mici – controverse și critici

În această perioadă sunt testați primii elevi din clasa a doua, iar ulterior urmează cei din clasele a patra și a șasea.

Specialistul în educație Ovidiu Pânișoară subliniază că „dacă ceea ce se întâmplă la clasă sau modul în care se învață nu are legătură cu modul în care se construiesc itemii și dacă profesorii nu sunt întrebați pentru a corela modul în care predau, atunci aceste evaluări devin inutile”, potrivit Digi24.

Acesta pune și o întrebare esențială privind utilitatea acestor testări: „În fond, aș întreba ministerul dacă se întorc cumva și asupra programelor și a modului în care ar trebui să se facă activitatea didactică”.

Mulți părinți și profesori susțin că elevii nu simt presiunea acestor teste, dar nici nu înțeleg rostul lor.

Testele, realizate de Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație, au un caracter orientativ și nu se soldează cu note sau calificative.

Cu toate acestea, specialiștii în educație ridică semne de întrebare privind utilitatea lor reală, invocând lipsa unui feedback clar și faptul că rezultatele nu influențează în niciun fel structura curriculară sau procesul didactic.

Citește și:

Copilul lovește și este agresiv cu alți copii? Cum schimbi acest comportament

Studiu Salvați Copiii România: Jumătate dintre elevi sunt victime ale bullying-ului

Primul proces pentru bullying în școli din România s-a încheiat după 2 ani. Ce verdict a dat instanța

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Un medic din România spune ce trebuie să facă părinții: „Modelul de familii post-decembriste s-a cam schimbat”

0
Sursa foto: Ricardo Maruri, Unsplash

Medicul psihiatru Florin Ene de la Spitalul dr Alexandru Obregia din Capitală a explicat că familiile trebuie să susțină copiii să treacă cu bine prin adolescență, scopul fiind autonomia acestora.

Este nevoie de susținere și încredere, iar copilul trebuie lăsat treptat să experimenteze lucruri, să nu aibă senzația că este ținut în cușcă. De teama ca propriul copil să nu intre în contact cu unele substanțe, multe familii greșesc, controlându-și excesiv copiii.

”Dacă există o frică foarte mare în familie de a nu ajunge în contact cu diverse substanțe, poate să țină foarte aproape copilul și copilul tot trebuie să trăiască adolescența. Ce înseamnă adolescența? Adolescența înseamnă că copilul se va desprinde prin experiențe repetate de mediul familiar, astfel încât să ajungă autonom. Ținta este autonomia copilului. Și autonomia emoțională, profesională, din toate punctele de vedere, nu se dezvoltă prin control excesiv”, a declarat la Medika Antidrog, medicul Florin Ene.

Autonomia se dezvoltă prin încredere

Potrivit acestuia, autonomia ”se dezvoltă prin încredere progresivă și cumva a lăsa copilul să experimenteze din timp diverse lucruri, dar cu o încredere în el, nu cu o ținută foarte strânsă”.

”În același timp, încrederea trebuie să transmită emoționalitate bună copilului în timpul dezvoltării. Copilul nu trebuie să fie un sperios, nu trebuie să aibă sentimentul de ținut în cușcă, pentru că în presiunea mediului social găsește rapid alternativa libertății, sentimentul de libertate care dintr-o dată îl face să întoarcă spatele complet unei educații care a fost de foarte bună calitate”, a adăugat medicul.

”Modelul de familii post-decembriste s-a cam schimbat, deci nu mai există familia aceea cu delimitare foarte clară”, a adăugat medicul, vorbind fie de familiile monoparentale, fie de cele în cadrul cărora unul dintre părinți lucrează în străinătate sau copiii sunt lăsați cu bunicii.

”Atunci deja alternativa de ambianță emoțională bună este îndepărtată. Și atunci ne ducem și la antecedentele cumva sociale. (…) Este foarte importantă atmosfera din familia de origine. Dacă există pattern-uri disfuncționale în familie, (…) toate acestea, de mic, îl fac pe copil să fie mai vulnerabil sau mai rezistent”, a adăugat specialistul.

Citește și:

Oana Moraru: Părinții sunt singura salvare a copiilor. Școlile sunt aruncate în aer de minți împrăștiate, deconectate, fragmentate

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

Cum oprim ecranele fără dramă. Sfaturi de la psihologul canadian Dr. Vanessa Lapointe 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Gáspár György spune cum să le vorbim copiilor despre alegeri

0
Sursa foto: Captură YouTube Radu Constantin

Ne aflăm în perioada dintre primul și cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale din România și o mare parte din societate este împărțită între cele doi candidați care au ieșit în finală.

În acest context, nu ne putem ține copiii departe de politică și nici nu e necesar, dacă știm cum să le vorbim despre alegeri fără panică și fără politică agresivă. Acest subiect a fost abordat de către cunoscutul psiholog Gáspár György, într-o postare pe contul său de Facebook.

Gáspár György este psiholog clinician, psihoterapeut relațional și autor de cărți bestseller. Totodată, este președintele Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și președintele Academiei Imago România.

Alegerile trec, valorile rămân

Potrivit psihologului Gáspár György, alegerile vor trece, dar vor rămâne valorile pe care le transmitem copiilor noștri: „Alegerile vin și trec, dar valorile pe care le transmitem copiilor rămân. De multe ori, ne ferim să discutăm despre politică cu cei mici, considerând că „nu e de vârsta lor” sau „e prea urât ce se întâmplă”. Dar copiii aud, văd, simt. Mai ales în aceste zile, când conversațiile dintre adulți se încing, televizorul merge mai mult decât de obicei și totul pare „pe muchie de cuțit”.”

Psihoterapeutul spune că putem transforma acest moment într-o lecție despre curaj, adevăr și implicare: „Poate că n-ai chef de politică. Poate te-ai săturat de promisiuni goale și de scandaluri televizate. Dar dacă tot trăim într-o țară unde, măcar teoretic, votul nostru contează, de ce să nu transformăm acest moment într-o lecție despre curaj, adevăr și implicare?”

Înainte de toate: mergem la vot

„Dacă vrei ca al tău copil să învețe că vocea sa e importantă, arată-i că și a ta contează. Nu trebuie să-i explici toate detaliile tehnice. Ajunge să-i spui: „Azi mergem să alegem oamenii care ne vor conduce. Eu vreau să aleg cu gândul la viitorul nostru.” Nu e nevoie de discursuri pompoase. Doar autenticitate”, ne sfătuiește Gáspár György.

Ia copilul cu tine când mergi la vot

Dacă e posibil, psihologul îți sugerează să iei copilul cu tine când mergi la vot: „Explică-i cum funcționează o secție de vot, ce e buletinul, cum se pune ștampila. E o experiență civică, dar și emoțională. Îi arăți că lumea nu e doar despre Netflix și tabletă, ci și despre alegere, implicare și asumare.”

Iată câteva principii de care psihologul ne recomandă să ținem cont, indiferent de vârsta copilului:

1. Să avem granițe/limite clare

„Nu lăsa zgomotul din afară să devină zgomot în casă. Informația e necesară, dar dozată. Copiii nu au nevoie de un fundal constant de breaking news. Au nevoie de calm”, spune Gáspár György.

2. Să ne gestionăm emoțiile

Potrivit acestuia, „dacă te enervezi sau îți pierzi cumpătul când auzi o declarație politică, copilul va crede că lumea e un loc nesigur. Nu e rolul lui/ei să-și facă griji. E treaba noastră, a adulților, să gestionăm „realitatea”.”

3. Să inițiem conversații sigure

Întreabă copilul: „Tu ai auzit ceva despre alegeri?” S-ar putea să te surprindă, consideră psihoterapeutul citat. „Copiii trag concluzii din frânturi de discuții. Ascultă-l cu răbdare înainte să explici.”

 

4. Să răspundem cu blândețe

„Chiar dacă și tu ai temeri legate de viitor, copilul tău are nevoie să-i simtă pe „mami” sau „tati” ca pe o ancoră. Spune-i că veți trece împreună peste orice schimbare și că el/ea este în siguranță”, sugerează specialistul.

 

5. Să punem accent pe valori

Iată ce te îndeamnă acesta: „Spune-i ce contează pentru tine: onestitate, educație, grijă față de oameni. Nu e nevoie să-i spui „ăla e bun, celălalt e rău”. Învață-l că în democrație e loc pentru opinii diferite, dar exprimate cu respect și argumente.”

 

6. Să fim modele demne de urmat

„Dacă tu spui că „ăia sunt toți hoți” sau „doar nebunii mai votează cu X”, copilul va învăța că e ok să judeci fără să înțelegi. Explică-i că oamenii au păreri diferite pentru că au trăit lucruri diferite. Și că în România, ca peste tot, adevărul se vede mai bine când ne ascultăm unii pe alții”, spune Gáspár György.

 

7. Să vorbim despre cum funcționează votul

Acesta spune că e nevoie să vorbim cu copiii despre faptul „că fiecare om are un buletin de vot, că există reguli clare, că sunt oameni care verifică și supraveghează tot procesul. Spune-i că nu e perfect, dar că se încearcă, din greu, să fie corect.”

 

8. Să admitem când nu știm ceva

E important să admitem când nu știm ceva. Iată ce putem spune: „Nu știu sigur, hai să căutăm împreună.” „Și în timp ce o faceți, arată-i cum alegi surse de încredere. Cum nu iei de bun tot ce apare pe internet. Îl ajuți astfel să-și construiască propria viziune – una dintre cele mai importante „unelte cognitive” într-o societate liberă”, spune psihologul.

 

„Alegerile nu sunt doar despre cine câștigă. Sunt despre ce alegem să transmitem mai departe. Despre cum creștem copii care vor ști nu doar să pună ștampila, ci să aleagă conștient, responsabil, uman”, conchide cunoscutul psiholog și autor Gáspár György.

Citește și:

Parentingul inconștient vs. parentingul conștient. 25 de deosebiri făcute de psihologul Gáspár György

“În pubertate și adolescență nu mai este despre cum interzic ecranul.” Sfaturi de la Psihologul Diana Stănculeanu

Ce înseamnă educație emoțională sănătoasă? 9 abilități emoționale de care au nevoie copiii

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Captură YouTube Radu Constantin

 

S-a propus interzicerea laptopurilor în școli: „Este ultimul lucru de care au nevoie”

0
Sursa foto: Freepik.com

Actorul britanic Hugh Grant militează împotriva laptopurilor în școli, declarând că „este ultimul lucru de care au nevoie”, scrie NME.

Potrivit The Telegraph, Hugh Grant, care are cinci copii, a vorbit la Școala Knightsbridge din Londra în cadrul unui eveniment organizat de un grup de advocacy.

Picătura care a umplut paharul a fost atunci când școala a început să spună, cu o oarecare îngâmfare, că le dăm fiecărui copil un Chromebook”, a afirmat Grant în discursul său, „și ei fac multe lecții pe Chromebook, și își fac toate temele pe Chromebook, și te-ai gândit că este ultimul lucru de care au nevoie, și ultimul lucru de care avem nevoie”.

Grant este căsătorit cu Anna Elisabet Eberstein, iar cuplul are împreună trei copii. Actorul are un fiu și o fiică din relațiile anterioare.

Hugh Grant duce „depresiva luptă cu copiii care vor doar să stea cu un ecran în față”

Grant s-a prezentat mulțimii ca „un alt părinte furios care duce eterna, epuizanta și depresiva luptă cu copiii care vor doar să stea cu un ecran în față”.

Grant a apărut alături de psihologul american Jonathan Haidt, autorul cărții „O generație în pericol”, care militează pentru ca școlile să fie lipsite de telefoane, pentru interzicerea accesului la smartphone-uri pentru cei sub 14 ani și pentru interzicerea rețelelor sociale pentru toți cei sub 16 ani.

Aceasta nu este prima dată când actorul Hugh Grant participă la campanie. În luna februarie, grupul de advocacy a distribuit o înregistrare a unui eveniment online. În videoclip, Grant l-a lăudat pe Dr. Haidt ca fiind „marele erou din avangarda acestei lupte împotriva unei masive… poate cea mai mare și mai puternică industrie din lume, care și-a propus să distrugă copilăria copiilor noștri”.

Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii

Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

 

Citește și:

Oana Moraru: Părinții sunt singura salvare a copiilor. Școlile sunt aruncate în aer de minți împrăștiate, deconectate, fragmentate

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

Cum oprim ecranele fără dramă. Sfaturi de la psihologul canadian Dr. Vanessa Lapointe 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Avertisment pentru părinții care au fete: „Expunerea este generalizată”

0
Sursa foto: Freepik.com
Fetele care consumă frecvent carne și ouă riscă să devină supraponderale sau obeze din cauza bisfenolilor conținuți în ambalaje.

Obezitatea infantilă a devenit una dintre cele mai presante probleme de sănătate publică la nivel global, iar România nu face excepție. Tot mai mulți copii sunt expuși riscurilor de boli cronice și dezechilibre metabolice încă din primii ani de viață.

Efectele pe termen lung ale obezității infantile sunt devastatoare: un risc crescut de diabet, boli cardiovasculare și tulburări metabolice, care își fac simțite efectele încă din copilărie.

În Europa, cifrele sunt deja alarmante: între 2% și 10% dintre copiii cu vârste între 2 și 6 ani sunt obezi, iar procentul ajunge la 20% în rândul celor între 6 și 9 ani, și atinge 15% în rândul adolescenților.

În România, situația când vine vorba despre obezitatea infantilă este chiar mai gravă: conform datelor din cadrul unei campanii derulate de Ministerul Sănătății în 2023, unul din trei copii este supraponderal sau obez, iar fenomenul continuă să crească, mai ales în mediul urban, scrie Adevărul.

În acest context alarmant, un studiu recent realizat de Institutul de Cercetare Biosanitară din Granada a adus în prim-plan un potențial factor agravant: expunerea la bisfenoli — compuși chimici care se regăsesc adesea în ambalajele alimentare și care pot fi întâlniți în alimente de bază, precum carnea și ouăle.

Fetițele, de trei ori mai expuse riscului

Bisfenolii sunt compuși chimici care pot contamina alimentele, în special carnea și ouăle, prin intermediul ambalajelor alimentare. Aceștia sunt utilizați frecvent în fabricarea plasticului și a rășinilor epoxidice pentru a întări materialele, a preveni oxidarea și a împiedica pătrunderea bacteriilor. Cu toate acestea, utilizarea lor excesivă în industria alimentară a stârnit tot mai multe controverse, din cauza potențialelor efecte nocive asupra sănătății, în special în rândul copiilor.

Cercetătorii au analizat dieta și nivelul de expunere la bisfenol A (BPA) și bisfenol S (BPS) a 303 copii cu vârste între 3 și 12 ani. Rezultatele au fost îngrijorătoare: fetițele care consumau frecvent carne și ouă prezentau un risc de aproape trei ori mai mare de a deveni supraponderale sau obeze, comparativ cu cele care aveau o expunere mai redusă la acești compuși.

„Este posibil ca bisfenolii, prin acțiunea lor disruptivă asupra sistemului endocrin, să influențeze acumularea de grăsime corporală, mai ales la fete. Este crucial să investigăm în continuare efectele acestor substanțe asupra sănătății”, a explicat profesorul Alberto Zafra, autorul principal al studiului despre obezitate infantilă și cauzele acesteia.

Și modul în care mâncăm contează, nu doar cantitatea

Paradoxal, studiul a descoperit că fetițele cu o alimentație aparent sănătoasă aveau cele mai mari niveluri de expunere la bisfenoli. O posibilă explicație ar fi prezența acestor compuși în ambalajele alimentelor procesate „curat” sau „eco”, care, deși adesea considerate „sigure”, pot fi încărcate cu substanțe chimice.

În schimb, la băieții cu greutate normală, calitatea dietei a rămas constantă, indiferent de nivelul de expunere la aceste substanțe chimice.

Copiii consumă mai mulți bisfenoli decât permite legea europeană

Una dintre cele mai grave concluzii ale studiului este că dozele estimate de bisfenol A și bisfenol S ingerate de copii depășesc limitele considerate sigure de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA). Acest fapt subliniază o problemă sistemică ce necesită reglementări mai stricte.

Cercetătorii solicită măsuri urgente pentru a reduce prezența acestor compuși în produsele alimentare. „Expunerea este generalizată și nu poate fi ignorată. Avem nevoie de mai multă transparență în ceea ce privește ambalajele care intră în contact cu produsele alimentare, de limite mai stricte și de o monitorizare atentă pentru a proteja sănătatea copiilor”, se arată în concluziile raportului.

Citește și:

Oana Moraru: Părinții sunt singura salvare a copiilor. Școlile sunt aruncate în aer de minți împrăștiate, deconectate, fragmentate

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

Cum oprim ecranele fără dramă. Sfaturi de la psihologul canadian Dr. Vanessa Lapointe 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Semnal de alarmă pentru școlile din România: „Vom asista la o nouă formă de agresiune, mai subtilă și aproape diabolică”

0
Sursa foto: Pexels
82% dintre elevii participanți la un studiu Salvați Copiii România au declarat că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala lor

Legea care le permite școlilor să monteze camere de supraveghere audio-video încearcă descurajarea bullying-ului, prevenirea actelor de violență și vandalism.

Însă, dacă pe hârtie lucrurile arată bine, în realitate această măsură nu va avea prea mari efecte, consideră psihologii.

Cum va funcționa bullying-ul de la distanță

„În primul rând, un agresor va rămâne agresor întreaga lui viață, indiferent de pedepsele cu care ar fi amenințat. În al doilea rând, bullying-ul va deveni o formă de abuz extrem de subtilă. La prima vedere, ai putea spune că fenomenul este eradicat. Însă, el va exista în continuare. Și, ce este cel mai grav, va evolua, atingând forme aproape diabolice”, a declarat pentru Libertatea psihologul Radu Leca.

Amplasarea camerelor audio-video în școli se va face cu acordul majorității părinților și angajaților unității de învățământ respective. Cu o singură excepție: acolo unde există un grad ridicat de violență, decizia va fi luată fără a mai fi nevoie de acceptul celor vizați. Însă, chiar și așa, camerele nu pot fi amplasate oriunde. Acestea nu pot pătrunde, de exemplu, în toalete, în vestiarele sălilor de sport și în dormitoarele internatelor.

Totuși, această monitorizare nu va avea efectele scontate, sunt de părere specialiștii.

Psihologul Radu Leca a explicat că bullying-ul va deveni o formă de abuz extrem de subtilă.

„Din păcate, va îngenunchea la fel de tare victima, așa cum o face și bullying-ul clasic. Indiferent dacă școlile vor instala sau nu camere de supraveghere audio-video, acest abuz va exista în continuare și într-un mod poate chiar mai perfid”.

Prin bullying-ul subtil se înțeleg cuvinte jignitoare șoptite, tipuri de mirosuri degajate în jurul victimei, anumite priviri aruncate într-un anumit fel, zâmbete neprietenoase, explică Radu Leca. „Dacă, până acum, această formă de violență era cumva fățișă, abuzul va evolua. Prin urmare, vor exista în continuare abuzatori și abuzați, iar agresiunile verbale și fizice se vor transforma în agresiuni subtile, ascunse, dar cu un impact cel puțin la fel de puternic”.

Psiholog: „Victima ar trebui să reacționeze pe loc și vehement”

Singurul mod prin care un copil sau un adolescent poate lupta împotriva bullying-ului este reacția. Psihologul se referă, în primul rând, la o reacție directă a celui agresat, care-l vizează pe agresor:

„Reacția trebuie să fie pe loc și repetată de fiecare dată când victima se simte încolțită. Acest copil nu trebuie să cedeze, nu trebuie să facă pasul înapoi. Nu trebuie să accepte sub nicio formă agresiunea respectivă. Apoi, reacția lui trebuie să fie vehementă, nu timidă. De exemplu, elevul agresat trebuie să filmeze sau să fotografieze momentul agresiunii pentru a avea dovezi. De asemenea, el trebuie să vorbească deschis despre acest lucru cu profesorii, cu dirigintele, cu conducerea școlii, cu familia”.

Victima, continuă specialistul, nu trebuie să creadă nicio clipă că, dacă îi face pe plac agresorului, acesta se va opri, o va lăsa în pace. „Asta nu se va întâmpla niciodată. Dimpotrivă! Bullying-ul va continua în forme din ce în ce mai agresive sau umilitoare”.

Copiii victime ale bullying-ului au nevoie de terapie

Din punct de vedere psiho-emoțional, un copil victimă a bullying-ului este afectat extrem de puternic.

„Nu mai vrea să meargă la școală, nu mai mănâncă, nu mai doarme, poate avea rezultate din ce în ce mai slabe la învățătură, poate deveni anxios până la depresie. Iar de aici până la o tentativă de suicid nu mai este decât un pas”, atenționează psihologul.

Este motivul pentru care, aflat într-o astfel de situație, copilul victimă a bullying-ului are nevoie de terapie:

„Trebuie dus la psiholog. Fără ajutor de specialitate, problema lui nu se va rezolva. Chiar dacă tindem să credem că timpul le rezolvă pe toate, trebuie să fim conștienți de faptul că este doar o amăgire. Starea emoțională a copilului nu numai că nu se va îmbunătăți, dar se poate chiar agrava”.

Citește și:

Copilul lovește și este agresiv cu alți copii? Cum schimbi acest comportament

Studiu Salvați Copiii România: Jumătate dintre elevi sunt victime ale bullying-ului

Primul proces pentru bullying în școli din România s-a încheiat după 2 ani. Ce verdict a dat instanța

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Pexels.com