Înscrierile la grădiniță, creșă și în serviciile de educație timpurie complementare, pentru anul școlar 2025-2026, încep astăzi.
În grupele de nivel antepreșcolar (creșă) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 luni și 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri.
În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.
Ordinea înscrierii nu constituie un criteriu
”Vă rugăm să aveți în vedere că înscrierea nu se face pe principiul „primul venit, primul servit”, deci ordinea înscrierii/numărul de înregistrare al cererii nu constituie un criteriu, arată Ministerul Educației și Cercetării.
Înscrierea se face pe baza criteriilor generale și specifice descrise în metodologia de înscriere.
Ce copii se pot înscrie la grădiniță
Conform Ministerului Educației, în grupele de nivel antepreșcolar (creșă) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 luni și 3 ani, în limita numărului de locuri disponibile după etapa de reînscrieri. În grupele de nivel preșcolar (grădiniță) pot fi înscriși copiii cu vârste între 3 și 6 ani, în limita locurilor disponibile după etapa de reînscrieri.
”În cererile-tip de înscriere părinții pot trece trei opțiuni, în ordinea preferințelor. Cererea se depune la unitatea de învățământ aleasă ca primă opțiune. Vă reamintim, grupa mare și grupa mijlocie fac parte din învățământul obligatoriu. Înscrierea la grădiniță se va face acordându-se prioritate cuprinderii în grădinițe a copiilor de 4 și 5 ani”, se arată în mesajul Ministerului Educației.
MInisterul mai arată că la nivelul inspectoratelor școlare va funcționa o linie telverde, la care părinții pot obține gratuit informații referitoare la înscrierea copiilor la grădiniță/creșă și în serviciile de educație timpurie complementare.
Numărul de telefon telverde, data de la care acesta este funcțional, programul de funcționare sau alte informații utile vor fi comunicate de fiecare inspectorat școlar.
Numeroase persoane din generația părinților de astăzi au înțeles cât de mult le-au influențat caracterul și viața metodele vechi de educație, cele aplicate de părinții lor cu ei. Și e greu să te lupți, adult fiind, cu lipsa de încredere în sine, cu o grămadă de frici, cu neputința de a spune „nu”, cu dependența emoțională sau cu dependența de părerea celor din jur. Sunt provocări care ar fi putut să nu apară niciodată în viețile noastre dacă părinții noștri ar fi știut cum să ne asculte și ce să ne spună.
Tocmai de aceea, ne dorim să le oferim copiilor noștri un altfel de viitor. Vrem să creștem copii echilibrați și sănătoși din punct de vedere fizic și emoțional. Pentru a face asta, știind că modelul de parenting învățat de acasă nu se potrivește copiilor de astăzi, ai căutat informații, citești cărți, te documentezi, asculți videouri, poate ai urmat cursuri pentru părinți, astfel încât ai deja un set de soluții și reguli de comunicare pe care le respecți în relația cu copilul.
Mai mult decât atât, poate că ți-ai propus din start să nu repeți greșelile pe care părinții tăi le-au făcut cu tine, drept pentru care faci lucrurile diferit. Știi că, pentru a avea un copil echilibrat, trebuie să te comporți într-un anumit fel, trebuie să fii altfel decât ai fost educată să fii.
Și îți asumi acest efort de a te comporta diferit.
Astfel, aproape niciodată nu i-ai spus copilului „nu”, fără să-i explici sau să-i oferi alternative. Niciodată nu ai țipat la el, nici vorba să-l lovești. Îți tratezi copilul cu respect și îi ești alături în fiecare moment important.
Cu toate acestea, ai sentimentul că nimic nu merge bine: copilul pare să fie dependent de tine, uneori chiar nu te poți înțelege cu el, îți cere prea multă atenție, iar tu simți că nu mai poți, nu mai ai energie. Deși vrei să-l educi frumos și știi că e bine educat, relația cu copilul pare să fie un câmp de luptă pentru putere: copilul luptând pentru atenție, iar tu luptând pentru timp cu tine, pentru tine și pentru felul tău de a fi.
Conflictul interior
La un moment dat, îți dai seama că acest efort pe care ți l-ai asumat este prea mare pentru tine. Pentru că, în sinea ta, deși îți este foarte greu să recunoșți, îți vin cuvintele auzite de la mama ta sau de la tatăl tău. Și vrei să vezi aceeași disciplină și aceeași ascultare pe care le-au vrut și părinții tăi, dar nu poți să te comporți cu copilul așa cum s-au comportat ei, pentru că asta ar însemna să-l educi așa cum ai fost educată tu și nu vrei asta.
Și de aici apare conflictul interior, un conflict între cine ești de fapt (credințele pe care ți le-au transmis părinții, valorile, programele mentale învățate în copilărie) și cine îți dorești să fii, de fapt cine crezi că trebuie să fii – un părinte bun pentru copilul tău.
Dacă e să compari, desigur, primează cine trebuie să fii, pentru că știi că tot ceea ce spui și faci îl influențează și îl formează pe copil. Și cu tine cum rămâne?.. Atâta timp cât în sinea ta te bazezi pe tiparele din copilărie, vei aplica noile metode de educație forțat, ca și cum ți-ai pune o mască de părinte perfect peste cine ești tu cu adevărat.
Însă, vezi tu, nu putem trăi prea mult timp cu o mască. Fiecare persoană vrea să fie iubită și acceptată drept cine este cu adevărat. Ai nevoie să te poți exprima autentic. Până și copilul tău are nevoie de părinți autentici, pentru a fi pentru el un model de autenticitate.
Mai mult decât atât, oricât ți-ai ascunde gândurile și emoțiile în spatele unor cuvinte corecte și al unor tehnici moderne de comunicare cu copilul, copilul este conectat mai mult decât crezi la starea ta interioară și crede mai degrabă ceea ce simți decât ceea ce îi spui. Și de aici apar neînțelegerile, care se pot manifesta în diverse moduri în plan concret.
Iată câteva lucruri care te vor ajuta
Ce poți face dacă te afli în această situație, în care pe de o parte știi că trebuie să te comporți într-un anumit fel cu copilul pentru a-l crește frumos, însă, pe de altă parte, știi că nu ești așa și că toată această situație te depășește?
1. În primul rând, dacă simți că există tensiune în relația cu copilul, aveți nevoie de o gură de aer pe care poți decide să o organizezi tu, oferindu-i copilului timp, atenție și joacă pentru câteva minute sau câteva ore, făcând ce vrea el, în ritmul lui, doar pentru a vă reconecta. Și ai grijă că, în acest interval, să te deconectezi de gândurile tale, de grijile tale, știind că vei face ce ai de făcut mai târziu. Așa vei scăpa de o presiune urgentă, deoarece copilul va fi mai cooperant.
2. În al doilea rând, e nevoie să recunoști pentru tine că există acest conflict interior. Și nu e nimic rău sau greșit în asta. Nu ești o mamă rea dacă mai funcționezi după principiile învățate în copilărie. Toți oamenii fac asta până când decid conștient să schimbe ceva și apoi lucrează la schimbarea tiparelor din copilărie. Dacă simți că respingi ceea ce au făcut părinții tăi spunând „Eu niciodată nu voi face că mama/tata”, atunci e foarte posibil să nu observi atunci când acționezi ca ei, deoarece sunt lucruri pe care le respingi atât de mult încât probabilitatea e mare să refuzi să le vezi. Ce te va ajuta este să accepți că este firesc să moștenim comportamente de la părinții noștri și că le putem schimba doar atunci când le recunoaștem, când le vedem că există.
3. În al treilea rând, e important să lucrezi cu tine pentru a aduce armonia și echilibrul în interiorul tău, depășind tiparele din trecut, făcând pace cu tine, cu mama ta, cu tatăl tău, cu trecutul tău și învățând niște lecții din tot ce s-a întâmplat. Poți lucra cu tine fie singură, fie ajutată și însoțită de un specialist – coach, psiholog, psihoterapeut, terapeut, în ședințe individuale sau în programe de grup. Dacă vrei să lucrezi cu mine pentru a-ți depăși tiparele din trecut și a aduce echilibrul tău interior, scrie-mi pe adresa de email ana.batcă@parenting20.ro și spune-mi mai multe. Vreau să știi din start că toate aceste provocări și dezechilibre pot fi depășite și voi fi alături de tine că să reușești, astfel încât chiar să devii cel mai bun părinte pentru copilul tău!
Președintele ales, Nicușor Dan, a declarat că învățământul va reprezenta o prioritate în mandatul său și că sunt multe aspecte de schimbat în acest domeniu, inclusiv reducerea discrepanțelor și dezvoltarea gândirii critice.
El a spus, la B1 TV, că așteaptă să vadă planul de reformă propus de ministrul Educației, Daniel David.
„Sunt multe lucruri de schimbat în învățământ. Trebuie să reducem foarte mult discrepanțele, pentru că sunt locuri în care calitatea învățământului este foarte slabă. (…) Gândirea critică este extrem de importantă. În societatea foarte complexă în care începem să trăim, gândirea critică e ceva foarte important și trebuie să avem o schimbare fundamentală în educația din România. O să îl aștept pe domnul ministru David, în care am mare încredere – e o persoană serioasă, un om care a studiat – a spus că în vara asta, deci în câteva săptămâni, ar trebui să vină cu un plan de reformă pentru învățământ. Sunt foarte curios ce o să fie acolo”, a precizat Nicușor Dan.
Una dintre principalele preocupări: „Cum controlăm într-un fel spațiul virtual”
În altă ordine de idei, noul președinte a atras atenția asupra faptului că în campania electorală au fost promovate pe rețelele sociale „multe minciuni”, fără „bază reală” și că sunt oameni care le dau crezare.
„E o discuție foarte serioasă în societatea românească despre cadrul de informații care se prezintă publicului, pentru că nu mai avem referință. Au fost așa de multe minciuni, care erau flagrante și care erau promovate pe rețele sociale către milioane de oameni – și sunt oameni care cred în continuare lucrurile acestea – care nu au nicio bază reală. Și întrebarea este care este referința la care te raportezi, în momentul în care vrei să combați”, a spus Nicușor Dan.
Potrivit acestuia, la nivel european există preocupări pentru combaterea „influențelor” din partea unor state adverse în spațiul virtual.
„Am discutat cu secretarul general al Consiliului Europei și era una dintre principalele sale preocupări, cum controlăm într-un fel spațiul virtual, cum facem ca diferite influențe (…) să poată să fie combătute”, a afirmat el.
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat, joi seară, că i-ar plăcea să renunțăm la Evaluarea Națională din clasa a VIII-a cu rol de selecție și să rămână cu rol informativ.
El a precizat că acum nu poate fi făcut acest lucru, deoarece profesorii nu folosesc o scală suficient de omogenă pentru a da note, iar un 8 într-o comună înseamnă altceva decât un 8 în Cluj sau în București.
„În viitor mi-ar plăcea și mie să renunțăm la această Evaluare din clasa a VIII-a cu rol de selecție. Cu rol informativ cred că trebuie menținută. Dar să nu o folosim cu un rol atât de puternic în selecție. Nu putem acum, vă spun de ce. Pentru că școlile de la noi sunt foarte inegale. Nu poți să mergi pe portofoliul educațional al unui copil și, în plus, profesorii nu folosesc o scală suficient de omogenă pentru a da note. Un 8 într-o comună nu știu care înseamnă altceva decât un 8 în Cluj sau în București. Și atunci nu ai cum să iei în calcul notele obținute pe parcursul gimnaziului”, a afirmat Daniel David, într-un live pe pagina de Facebook a Ministerului Educației.
El a precizat că acest lucru s-ar putea realiza atunci când vor fi tot mai mulți profesori bine pregătiți în sistem.
„Sper ca pe măsură ce școlile vor deveni mai puternice, când vom avea tot mai mulți profesori bine pregătiți în sistem și ceea ce am propus la titularizare sper să ducă la acest lucru și prin schimbarea curricumului pe care l-am propus. Sper să vină o vreme când vom putea să renunțăm la utilizarea Evaluării Naționale ca probă de selecție sau să o folosim așa ca una dintre altele și să ne focalizăm mai mult pe un portofoliu educațional”, a mai declarat Daniel David.
O nouă Evaluare Națională pentru clasa a VIII-a chiar de la anul
Ministerul Educației își dorește ca examenul de Evaluare Națională de la clasa a VIII-a să fie schimbat chiar de la anul, dacă se ajunge la un consens cu profesorii, părinții și sindicatele.
Daniel David a spus, miercuri, într-o conferință de presă că acest examen național reprezintă o „problemă majoră” în prezent deoarece este „limitat” și „foarte restrictiv”.
Ministrul Daniel David a fost întrebat dacă această nouă Evaluare Națională ar putea fi aplicată de la anul.
„Am zis că am putea, dacă ne punem de acord. Vedeți, eu întotdeauna când vorbesc despre modalități de testare, mă uit dacă este o metodologie în derulare, că de aceea n-am vrut să schimb metodologia de bacalaureat în ianuarie, în ciuda diverse presiuni. Încă metodologia pentru anul viitor nu este bătută în cuie și dacă ne punem de acord, sistemul educațional, părinți, sindicate că e ok, putem să începem mai devreme acest lucru.
De ce? Fiindcă pentru mine e o problemă majoră examenul național în clasa a VIII-a. Acum, repet, îl consider limitat prin cele două discipline și îl consider foarte, foarte restrictiv prin faptul că este o evaluare punctuală, ca după aceea grevează parcursul educațional al copiilor.
Am zis că, poate, dacă considerăm că e prea repede și nevoie de un timp astfel încât să gândim, hai să vedem cum o să fie, poate facem niște simulări.
Eu nu țin să-l implementez de anul viitor, dar la un moment dat va trebui să schimbăm examinarea evaluarea națională la modul în care o avem acum”, a spus el.
Ministrul Educației a dat drept exemplu de bune practici examenele din Italia și Franța.
„(…) Vă rog să vă uitați și voi examenul care există în Italia sau în Franța. Au și ei un examen național, care nu contează în aceeași logică pe care o folosim noi. Dar uitați-vă că nu se reduce la matematică și română, deși acestea sunt abilități fundamentale. Și eu v-am spus de ce cred acest lucru? (…)
Practic și n-am văzut niciunde în spațiul european un examen de acest tip pe cele două materii. Și logic vorbim, că a spus că ne gândim și logic și reflectând asupra domeniului. Încă o dată mă întreb, dacă noi ne propunem să formăm prin educație mai multe competențe, nu ar fi bine să vedem standardizat cum le-am format?”, a spus ministrul.
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a anunțat că își dorește o modificare a modului în care se acordă bursele pentru elevi. El susține că trebuie recompensați financiar elevii care dau dovadă de excelență și trebuie sprijiniți cei aflați în situații sociale dificile.
”Cred că toate bursele vor trebui reanalizate. Avem un sistem atât de stufos de burse, încât de multe ori nu mai înțelegi ce vrei să faci din punct de vedere educațional cu acel sistem. Am spus în raport, eu cred că bursele trebuie să susțină două lucruri: excelența și componenta socială”, a afirmat Daniel David, miercuri, într-o conferință de presă.
Declarațiile ministrului au fost făcute în contextul în care a fost întrebat dacă acordarea de burse elevelor care devin mame nu încurajează acest fenomen.
”Nu am un răspuns specific acum pentru această situație, dar cam ăsta este principiul pe care aș dori să-l folosesc când reanalizăm bursele: cei buni să ia bursă și cei care au nevoie din punct de vedere social, cred că cele două categorii ar trebui să fie împinse în față. Şi prefer mai puțin și mai bun și mai relevant decât irelevant și puțin”, a adăugat ministrul.
Referindu-se la tinerele care devin mame, minore fiind, Daniel David spune că educația este cea care contează, subliniind că e vorba despre educație în comunitățile din care aceste fete fac parte, dar și despre educația în familie, dincolo de bursa pe care ele o primesc.
Statul român acordă mai multe tipuri de burse elevilor:
Bursă de excelență olimpică I: între 750 și 3000 lei
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, afirmă că își dorește ca în termen de zece ani Inspectoratele Școlare județene să fie desființate și în locul acestora să existe centre regionale care să se ocupe de problemele legate de sistem.
David a explicat că o astfel de măsură nu poate fi implementată acum, deoarece școlile nu au suficientă autonomie. Daniel David și-a argumentat poziția conform căreia inspectorii școlari generali ar trebui numiți politic, menționând că și acum se întâmplă de multe ori acest lucru, dar că, în mod „ipocrit”, nu e recunoscut public.
„Unele lucruri sună bine, dar duc spre ipocrizie. Eu vorbesc de depolitizare și am spus: politica se oprește la poarta școlii. Asta înseamnă că directorii să dea concurs și să fie protejați după aceea, că degeaba dau concurs și după aceea nu-i protejezi și tot politic îi numești. Politicul trebuie controlat drastic odată ce vorbim de școală. În cadrul Inspectoratului sau a structurii, cum o să o numim în viitor, și acolo am spus că avem nevoie de profesionalizare, concurs pe post la nivelul inspectorilor şi pe management, și pe discipline, deci nu am vorbit de inspectori în general, care trebuie să fie protejați, dar în același timp am spus că cel care coordonează unitatea respectivă trebuie să fie numit politic”, a afirmat Daniel David, într-o conferință de presă.
Inspectorii școlari, numiți politic pe față
Ministrul Educației și-a argumentat punctul de vedere spunând că și acum, în numeroase cazuri, inspectorii școlari generali sunt numiți politic, dar că, în mod ipocrit, acest lucru nu e recunoscut public.
„De ce trebuie să fie numit politic? Cum se întâmplă lucrurile? Vine un nou guvern, care are un program de guvernare. Ministrul are niște obiective. Cine este reprezentantul ministerului în teritoriu? Păi, este coordonatorul acelei structuri. Dacă ăla, de exemplu, are o altă perspectivă sau nu este de acord cu programul de guvernare, încep niște lupte și politice, și de alt tip, încât devenim foarte ipocriți în momentul respectiv. Ăla care va fi acolo trebuie să știe că vine și pleacă cu ministrul. Ceilalți inspectori rămân pe poziții și trebuie apărate pozițiile respective”, argumentează Daniel David.
Ministrul Educației mai spune că „în acest moment, ne mințim de foarte multe ori” în legătură cu autonomia inspectorilor generali.
O ipocrizie de care trebuie să scăpăm
„Hai să recunoaștem că e o funcție politică și că răspunde politic și public și voi (presa – n.r.) puteți să-l monitorizați altfel atunci. Acuma, când îi spuneți că e politic, spune că «eu nu sunt politic». Voi știți că este politic, este o ipocrizie de care trebuie să scăpăm”, le-a spus Daniel David jurnaliștilor.
Acesta susține că speră ca, într-un deceniu, inspectoratele școlare să fie desființate și înlocuite cu structuri regionale.
„Sper ca, în zece ani, să le putem desființa, să facem, de exemplu, cum se întâmplă în alte țări, în care ai eventual ceva regional sau, dacă ai la nivel de județ, de teritoriu, sunt mai degrabă inspectorii de specialitate și inspectorii de management, nu ai structura mamut. De ce nu o putem desființa în acest moment, și vorbim, iarăși cinstit? Fiindcă sper ca, prin măsurile pe care le propun, să întăresc, în timp, autonomia și forța unității școlare, autonomie și forță care nu există în acest moment. Am văzut această lipsă de autonomie și de forță când am vorbit despre planurile-cadru, când directorii veneau să-mi spună: foarte bună idee, am avea mai multă putere, dar nu vrem, fiindcă o să ne certăm cu colegii pe disciplinele care sunt la dispoziția școlii, o să ne certăm cu părinții pe disciplinele care trebuie să fie alese de către elevi. Adevărul este că nu avem școli autonome și puternice în acest moment”, mai afirmă Daniel David.
Un proiect de lege privind înăsprirea sancțiunilor pentru minorii ce comit acte de violență a fost depus de deputatul liberal Florin Roman.
„Am depus proiectul de lege care înăsprește sancțiunile pentru minorii ce comit acte de violență. Alături de colegi liberali și social-democrați. Până acum, singura sancțiune ce putea fi aplicată în astfel de situații era doar amenda aplicată părinților. Și parcurgerea unei perioade de consiliere psihologică. Numai că acest ultim lucru nu se mai petrecea”, a scris Florin Roman, pe Facebook.
El precizează că legea prevede că părinții care nu își duc copiii agresori la consiliere psihologică riscă sancțiunea cu închisoarea de la unu la trei ani.
De asemenea, în cazul minorului care nu răspunde penal și a săvârșit o faptă cu violență, se poate dispune plasamentul într-un centru rezidențial specializat.
Proiectul stipulează și că direcțiile județene de asistență socială și protecția copilului au obligația să înființeze cel puțin un centru rezidențial specializat de consiliere și integrare socială a copilului care a săvârșit o faptă penală și nu răspunde penal.
„E nevoie de măsuri dure pentru ca fenomenul delicvenței juvenile să fie combătut, iar părinții minorilor violenți să înțeleagă că, dacă nu își supraveghează copiii, riscă viitorul familiei”, subliniază Florin Roman.
Ministrul Educației, Daniel David, a vorbit din nou despre meditațiile de care beneficiază unii dintre elevi, acesta arătându-se un susținător al pregătirii în particular, cu condiția ca acest lucru să fie reglementat.
”Eu sunt un susținător al meditațiilor bine reglementate. Sigur că pare un truism, dar nu are sens să le ascundem, dacă le ascundem se vor întâmpla oricum, prin mijloace pe care nu le controlăm. Ce ar fi să recunoaștem că există, există și în alte sisteme, dar hai să le reglementăm și sub aspect fiscal, și sub aspectul conflictului de interese, fiindcă aici sunt cele mai multe probleme, nu la faptul că nu poți să faci cu copiii de la clasa ta. Întrebarea este: când faci? Faci în timpul celor opt ore când ar trebui să fii la clasă? Profesorii înțeleg că sunt plătiți pentru opt ore pe zi în școală?”, a afirmat Daniel David.
El a spus că meditaţiile trebuie lăsate să funcționeze, dar protejând copiii și sistemul public de învățământ.
Raport al ministrului Educației: Învățământul preuniversitar, ineficient
Educația este ineficientă în învățământul preuniversitar, generând absolvenți cu o calitate slabă a competențelor, abandon școlar mare şi analfabetism funcțional crescut, aspecte care devin risc de securitate naţională, relevă un raport prezentat, luni, de ministrul Educației, Daniel David.
Documentul, intitulat „Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării din România. Realizările prezente şi implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, este asumat de ministrul Daniel David, nefiind un document al Guvernului sau al Ministerului Educației și Cercetării.
Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii
„Învățământul preuniversitar obligatoriu – preșcolar-primar-gimnazial-liceal – trebuie să transfere, prin educație, cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni satisfăcuți de propria viață. Educația antepreșcolară trebuie generalizată și regândită pentru a asigura prerechizitele necesare învățământului obligatoriu. Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competențelor, dar și al accentuării înțelegerii modalităţii de generare științifică a cunoștințelor declarative și procedurale și a valorilor cuprinse în acestea – lucru considerat până acum esențial, mai ales pentru învățământul superior -, pentru a-și dezvolta competențele prin învățare pe parcursul vieții și ca antidot la pseudoștiință/pseudocunoaștere”, se arată într-o sinteză a raportului.
Potrivit documentului, „sistemul național de învățământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licență; 7 – master; 8 – doctorat), care să își păstreze și să își dezvolte competențele prin învățare pe tot parcursul vieții”.
„În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piaţa muncii existentă – mai specifică în domeniile cu accent vocațional și mai generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate) în celelalte domenii -, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările și astfel să dinamizeze şi să dezvolte noi segmente ale pieţei muncii. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul generării şi/sau utilizării celei mai avansate cunoașteri științifice, astfel încât absolvenţii să nu rămână prizonierii cunoaşterii asimilate în timpul studiului, cunoaștere care în timp devine depăşită, ci să înţeleagă şi modalitatea de generare a acestei cunoaşteri, pentru a se putea dezvolta, asimilând noile dezvoltări ale ştiinţei”, se menţionează în raport.
România „produce prea puțină cunoaștere”
Documentul relevă în ceea ce priveşte sistemul naţional de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) „o arhitectură depăşită (fragmentată, greu de coordonat, prost distribuită la nivel naţional şi cu suprapuneri care frânează dezvoltarea şi iroseşte resurse), care nu atrage resurse internaţionale majore şi este vulnerabil la ‘brain drain'”.
În CDI, faţă de potenţialul pe care îl are, România, a şasea ţară a Uniunii Europene ca mărime a populaţiei, „produce prea puţină cunoaştere, din cunoaşterea produsă prea puţină este de calitate, iar din cunoaşterea de calitate prea puţină este de concepţie românească”.
„În plus, resursa umană este demotivată şi angajată uneori necompetitiv. Prin reformele propuse, arhitectura sistemului naţional de CDI va include actori diverşi, dar (a) cu misiuni diferite – satisfăcând astfel mai bine nevoile ţării, (b) cu coordonări între ei, care să genereze cunoaştere cumulativă performantă, fără suprapuneri care să consume resurse şi (c) cu o masă critică mai mare – contând la nivel de competitivitate şi clasamente internaţionale şi eficientizând costurile. Resursa umană va deveni mai competitivă şi mai bine finanţată. După reformele propuse, sistemul naţional de CDI va genera cunoaştere ştiinţifică avansată, cu impact asupra inovaţiilor tehnologice şi culturale”, se punctează în document.
1.500 de elevi de gimnaziu vor putea urma cursuri gratuite de înot în cadrul proiectului „Academia Sportului”, în perioada 7 – 29 iunie, anunță Primăria Capitalei.
Potrivit Radio București FM, proiectul lansat de PROEDUS se adresează elevilor din clasele V – VIII, înscriși în unitățile de învățământ din București sau care au domiciliul în Capitală.
Înscrierile se fac online, până pe data de 25 mai, în limita locurilor disponibile şi a bugetului alocat, în baza principiului „primul venit, primul servit”, aici, pe site-ul oficial.
Cursurile se vor desfășura de două ori pe săptămână, în următoarele intervale orare:
Luni – vineri, între orele 16:00 – 19:00;
Sâmbătă – duminică, între orele 9:00 – 19:00
Programările vor fi stabilite de PROEDUS, în funcție de numărul de participanți și de nivelul acestora.
Proiectul are o capacitate maximă de 1.500 de elevi, organizați în 100 de grupe a câte 10 – 15 participanți, împărțite pe niveluri de competență: începător, mediu și avansat.
Repartizarea pe grupe se va realiza în perioada 26 mai – 6 iunie, urmată de publicarea listelor pe site-ul instituției.
Nu este normal ca elevii din România să primească des teme pe WhatsApp, acest lucru fiind de exemplu de neconceput în Marea Britanie, afirmă antropologul Răzvan Nicolescu, într-un interviu acordat pentru „Adevărul”.
Răzvan Nicolescu este antropolog social specializat în tehnologia digitală și cercetător asociat al Colegiului Noua Europă din România. Răzvan este autorul cărții „Social Media in Southeast Italy: Crafting Ideals” și co-autor al volumului „How the World Changed Social Media”.
„De multe ori nu ne dăm seama cât de mult noi, adulții, încurajăm copiii să folosească dispozitivele digitale”
Întrebat cât de mult dăunează rețelele sociale copiilor și adolescenților și care ar fi doza recomandată, Răzvan Nicolescu a răspuns că este dăunătoare folosirea excesivă și inadecvată a dispozitivelor electronice
„Răspunsul scurt este că nu rețelele sociale in sine dăunează, ci în primul rând folosirea excesivă și inadecvată a dispozitivelor electronice. Copiii și adolescenții sunt mult mai atrași de gadget-uri electronice și de a explora capabilitățile lor, inclusiv de a se juca și a urmări clipuri și celebrități pe youtube, decât de a socializa online”, a afirmat specialistul citat.
Potrivit acestuia, „aplicații de gestionare a activităților online, precum Family Link sau Qustodio, dau informații valoroase în acest sens”.
„Problema este că de multe ori nu ne dăm seama cât de mult noi, adulții, încurajăm copiii să folosească dispozitivele digitale. Spre exemplu, mi se pare greu de explicat de ce în România unii profesori insistă să trimită în mod frecvent teme și prezentări pe WhatsApp-ul elevilor de clasa a V-a sau creează pentru ei grupuri de lucru online. În Marea Britanie, unde am trăit mai mult de 12 ani, aceste lucruri ar fi de neconceput. Mai mult, există acolo o presiune publică uriașă de a interzice folosirea telefoanelor smart în școli”, a precizat antropologul.
Adolescenții au nevoie de rețele sociale
Conform acestuia, „adolescenții au nevoie de rețele sociale. Aici, părinții nu mai pot interveni prea mult”. De aceea, în opinia acestuia, „este important ca tinerii să fie obișnuiți de mici cu o anumită utilizare responsabilă a dispozitivelor electronice. Cel mai important mi se pare stabilirea și respectarea unui program săptămânal clar de folosire a dispozitivelor electronice. Apoi, este importantă cunoașterea limitelor de utilizare în cadrul acestui program. Spre exemplu, cred că este mai bine să vizionăm, pe cât posibil, filme împreună cu copiii noștri sau să ne asigurăm că aceștia vizionează canale potrivite, mai degrabă decât să-i lăsăm să caute singuri clipuri pe YouTube. În al treilea rând, exemplul personal al părinților reprezintă un model pentru copii. În toată această construcție, timpul petrecut în aer liber, jocul offline, comunicarea directă și construirea unui mediu sigur și de încredere trebuie să prevaleze timpului petrecut online. Sunt multe resurse bune în această privință, apreciez în mod deosebit munca de cercetare și policy making condusă de Sonia Livingstone de la London School of Economics în cadrul Centrului Digital Futures for Children”.
Deci, nu ar fi vorba despre doze recomandate, ci mai degrabă despre găsirea unui ritm echilibrat, cu limite clare și potrivite fiecărei vârste, familii și comunități.
Cum arată viitorul rețelelor sociale
Întrebat în ce nuanțe vede viitorul rețelelor sociale și impactul lor asupra vieții de zi de zi, Răzvan Nicolescu a răspuns: „În nuanțe viu colorate, care corespund gusturilor și nevoilor atât de diferite pe care le avem. Cred că rețelele sociale au ajuns relativ repede la o anumită maturitate. Parcă este momentul ca și noi, utilizatori obișnuiți, să ne maturizăm, nu?”
Antropologul a mai subliniat că suntem împreună cu tehnologia, nu împotriva ei: „Rețelele sociale ne-au învățat să gândim mai des și mai temeinic în termeni de grupuri și comunități, să navigăm cu relativă ușurință între audiențe de diferite mărimi și între grade diferite de confidențialitate și încredere socială. Am învățat să diferențiem între tipurile de rețele sociale și să ne schimbăm rapid modul de a comunica, spre exemplu prin imagini, folosind emoticoane, simboluri și apropos-uri indirecte. Dar de multe ori uităm că suntem împreună cu rețelele sociale, cu tehnologia – iar nu împotriva ei – în acest proces de învățare și adaptare continuă. Este drept că acest proces ne poate și obosi, întrista, revolta, înfiora, marginaliza”.
„De aceea trebuie mai multă educație formală și non-formală și politici pentru a diminua efectele negative. Trebuie să înțelegem prin educație că trăim într-o lume în care doi sau mai mulți amici online pot să pretindă că spun adevăruri care ni se par sucite și contradictorii și că poate exista cel puțin o altă conspirație, mai bună, mai cuprinzătoare, decât cea în care noi credem cu tărie”, a precizat antropologul social Răzvan Nicolescu.
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.