Acasă Blog Pagina 3

Semnal de alarmă pentru părinții care au copii sub 6 ani: „Nu sunt adulți în miniatură”

0
Sursa foto: Yan Krukau, Pexels.com

Copiii sub 6 ani nu ar trebui expuși deloc la ecrane, avertizează experți medicali din Franța, care trag un semnal de alarmă privind efectele grave asupra dezvoltării creierului și sănătății mintale a celor mici.

Un grup de organizații medicale din Franța avertizează că utilizarea ecranelor, – de la televizoare și tablete, până la smartphone-uri și jocuri video, – poate afecta grav și ireversibil dezvoltarea creierului copiilor mici, potrivit The Guardian.

Într-o scrisoare deschisă adresată guvernului francez, cinci dintre cele mai importante societăți de specialitate, din domeniul pediatriei, sănătății publice, oftalmologiei, psihiatriei infantile și sănătății mediului, atrag atenția că: „Ecranele, sub orice formă ar fi, nu satisfac nevoile copiilor. Mai rău, ele împiedică și alterează dezvoltarea creierului”, provocând „o modificare durabilă a sănătății și capacităților lor intelectuale”.

Reglementările actuale sunt considerate insuficiente

Potrivit recomandărilor actuale în Franța, copiii sub 3 ani nu ar trebui expuși deloc la ecrane, iar între 3 și 6 ani, doar ocazional și în prezența unui adult.

Cu toate acestea, experții spun că aceste măsuri sunt insuficiente și cer interzicerea completă a expunerii copiilor sub 6 ani la ecrane, inclusiv acasă și în instituțiile de învățământ.

„Copiii nu sunt adulți în miniatură”

„Nici tehnologia ecranelor, nici conținutul acestora, inclusiv așa-numitul conținut «educațional», nu sunt adaptate unui creier mic, aflat în curs de dezvoltare. Copiii nu sunt adulți în miniatură: nevoile lor sunt nevoi diferite”, subliniază autorii scrisorii.

Medicii și educatorii semnalează că, tot mai des, întâlnesc copii mici cu întârziere în dezvoltarea limbajului, dificultăți de concentrare, probleme de memorie și hiperactivitate – toate corelate cu expunerea precoce și constantă la ecrane.

Efecte și asupra dezvoltării sociale și emoționale

Ei avertizează și asupra impactului negativ asupra dezvoltării sociale și emoționale a celor mici. Deși fenomenul afectează toate categoriile sociale, copiii din medii defavorizate sunt cei mai vulnerabili, ceea ce adâncește inegalitățile sociale.

Citește și:

Oana Moraru: Părinții sunt singura salvare a copiilor. Școlile sunt aruncate în aer de minți împrăștiate, deconectate, fragmentate

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

Cum sunt afectați de ecrane copiii de 0-3 ani. Psihologul Diana Stănculeanu: “Ecranul stopează aceste procese esențiale”

Ecranul la copiii de 3-6 ani duce la intoleranță la frustrare, instabilitate emoțională și probleme de atenție. Sfaturi de la Psihologul Diana Stănculeanu

 

Sursa foto: Yan Krukau, Pexels.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Revoluție în școlile din România: Adio, note puse din burtă!

0
Sursa foto: Freepik.com

Elevii români vor fi evaluați după metodele revoluționare care funcționează de ani de zile în școlile din străinătate.

Noile standardele naționale de testare vor fi gândite și implementate de doi specialiști internaționali în știința evaluării, a anunțat platforma BRIO.

Testarea va urmări progresul real al elevilor

Prof. Dr. Mark Reckase și Prof. Dr. Eduardo Cascallar îi vor instrui pe experții români în cadrul unui proiect inițiat de Ministerul Educației și câștigat prin licitație de consorțiul format din companiile locale BRIO și Ascendia.

România se îndreaptă către un învățământ de secol XXI, lăsând în urmă paradigmele învechite care au sufocat educația în ultimii 30 de ani.

În cadrul procesului de evaluare nu va mai conta atât de mult volumul de informație deținut de copii, ci, mai degrabă, modul în care ei reușesc să folosească această informație în viața de zi cu zi. Mai mult, testarea va urmări modul în care elevii reușesc să progreseze în procesul de învățare.

În urma acestor evaluări aliniate la aceleași criterii de competență cu cele din afară, sistemul educațional românesc va putea defini politici educaționale bazate pe date relevante și comparabile.

La rândul lor, profesorii vor putea iniția intervenții personalizate la nivel de elev, clasă, școală.

Cine sunt cei doi experți străini care vor moderniza învățământul românesc

Dragoș Iliescu, fondator al companiei BRIO și profesor la Facultatea de Psihologie din cadrul Universității București, a declarat că miza este una istorică pentru educația românească.

„Este un moment definitoriu, cu un impact major asupra viitorului școlii românești și o șansă rară de a contribui la o schimbare fundamentală”, a declarat Dragoș Iliescu.

Mark Reckase este un profesor recunoscut la nivel mondial, expert în domeniul psihometriei și al testării educaționale.

Profesor emerit al Universității de Stat din Michigan și fost președinte al Asociației Naționale de Măsurare în Educație (NCME), una dintre cele mai importante organizații din lume în domeniul evaluării standardizate, Reckase este considerat unul dintre fondatorii testării adaptive computerizate și al teoriei răspunsului la itemi multidimensionali.

Mark Reckase a participat la proiecte internaționale ale OECD și UNESCO privind măsurarea performanței elevilor și definirea unor cadre comune de evaluare și a oferit expertiză în implementarea testărilor standardizate în țări din Europa, America Latină și Asia.

Prof. Dr. Eduardo Cascallar este un expert internațional în psihometrie, evaluare educațională și modelare predictivă, cu o carieră academică și de cercetare desfășurată la intersecția dintre științele cognitive, inteligența artificială și politicile educaționale.

A fost profesor și cercetător în SUA și Europa, colaborând cu instituții din Argentina, Spania, Germania, Olanda și Regatul Unit, iar în prezent este profesor invitat la KU Leuven, Belgia.

A coordonat și a participat la proiecte internaționale de evaluare comparativă, dezvoltând metodologiile utilizate în testări naționale și internaționale oferind consultanță pentru organisme internaționale precum OECD, UNESCO, ETS și ministere ale educației din mai multe țări.

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Zi liberă pentru elevi săptămâna aceasta

0
Sursa foto: 2y.kang, Unsplash.com

Joi, 5 iunie, cadrele didactice din România marchează Ziua Învățătorului și în această zi elevii nu vor face ore.

Chiar dacă Ziua Învățătorului este marcată pe 5 iunie începând din anul 2007, în toate unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale din sistemul de educație românesc, această sărbătoare a devenit zi nelucrătoare după greva profesorilor din 2023.

Astfel, Ziua Învățătorului a fost instituită ca zi nelucrătoare pentru personalul din învățământ prin Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învățământ Preuniversitar semnat în 2023. Deoarece noul contract colectiv de muncă al profesorilor a intrat în vigoare pe 6 iulie 2023, acesta este al doilea an când nu se fac ore pe 5 iunie.

De ce Ziua Învățătorului este marcată pe 5 iunie

Ziua Învățătorului este sărbătorită pe 5 iunie, ziua nașterii marelui pedagog Gheorghe Lazăr.

O personalitate complexă, pedagog, teolog, traducător și inginer român, Gheorghe Lazăr este considerat fondatorul învățământului în limba română din Țara Românească. El a înființat, în anul 1818, la București, prima școală cu predare în limba română.

Actul de înființare al primei școli naționale românești l-a constituit anafora boierilor-efori din data de 6 martie 1818. Între semnatarii acesteia, pe lângă mitropolitul Nectarie, se numărau Constantin Bălăceanu, Iordache Golescu, Grigore Dimitrie Ghica.

Cererea boierilor-efori a fost aprobată pe data de 24 martie 1818, de domnul Ioan Caragea, urmând deschiderea, în august, a primei școli superioare românești, în localul de la „Sf. Sava”. La început, elevii săi erau băieți de mici meseriași, târgoveți și dascăli, deoarece fiii de boieri frecventau în continuare școala grecească.

Noua școală și-a început activitatea în august 1818. La inaugurarea sa, Gheorghe Lazăr a lansat cunoscuta „Înștiinţare”, în care expunea proiectul de organizare a învățământului românesc în patru trepte („tagme”) de învățături.

În procesul de predare, a fost frecvent ajutat de Eufrosin Poteca, Petrache Poenaru, Simion Marcovici, Ioan Pandele și, din 1819, de fostul său elev Ion Heliade-Rădulescu. Gheorghe Lazăr a predat matematica și filosofia în prelegeri destinate elevilor, dar și publice, prin care urmărea educația auditoriului.

Citește și:

Structura anului școlar 2025-2026. Când vor avea elevii vacanțe

Se schimbă bursele din România. Daniel David: „De multe ori nu mai înțelegi ce vrei să faci”

40 de idei ieftine sau gratuite cum să-ți petreci vacanța de vară cu copilul

 

Sursa foto: 2y.kang, Unsplash.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Modalitatea simplă prin care îți poți face copilul fericit

0
Sursa foto: Daria Trofimova, Unsplash.com

Majoritatea persoanelor care devin părinți în această perioadă au crescut și au fost educați în medii foarte competitive, în care trebuiau să lupte pentru note bune, pentru atenția părinților, pentru un loc la olimpiadă etc. Iar de stimulat eram stimulați mai degrabă cu efectele negative ale neîndeplinirii vreunei acțiuni decât cu cele pozitive ale îndeplinirii ei.

În multe cazuri, părinții noștri ne spun și astăzi că e mai bine să punem răul înainte, pentru a fi pregătiți, căci dacă va fi bine, ne vom bucura oricum.

Din nefericire, însă, acest mod de gândire ne face să ne concentrăm pe partea goală a paharului, să fim mereu nemulțumite de cine ce suntem și de realizările noastre și să nu ne putem bucura de viața pe care o avem, oricare ar fi nivelul la care am ajuns. Practic, nu ne putem relaxa deloc, știind că ar fi trebuit să facem lucrurile mai bine, mai repede, să fim mai bune decât colegul, vecinul, fratele sau sora.

Știm deja că, la rândul nostru, noi suntem modelele de viață pentru copiii noștri. Felul cum gândim formează modul de gândire al copiilor noștri. Chiar dacă mai avem și noi de luptat cu elemente de gândire negativă, îi putem ajuta pe copii să-și dezvolte gândirea pozitivă printr-o modalitate foarte simplă și la îndemână.

Jurnalul bucuriilor

Îi poți sugera copilului școlar să înceapă un Jurnal al bucuriilor. La fel de bine, acesta se poate numi Jurnalul fericirii. Important este ca, la finalul fiecărei zile, copilul să noteze în acest jurnal gândurile și emoțiile pozitive pe care le-a trăit pe parcursul zilei.

De asemenea, în acest jurnal, micuțul va putea să-și scrie gândurile despre natura fericirii, să reflecteze despre lucrurile care îl fac fericit pe un om, despre acțiunile pe care le poate face chiar el pentru a aduce fericirea în viața sa și a altor persoane, despre motivele pentru care oamenii se bucură de lucruri diferite etc.

100 de motive care mă fac fericit

Câteva pagini de la finalul jurnalului ar putea fi alocate unui capitol separat „100 de motive care mă fac fericit”, unde copilul să le noteze pe măsură ce le descoperă. Va fi un bun exercițiu de autocunoaștere pentru copil care îi va transforma modul de gândire, orientându-l către aspectele frumoase și plăcute ale vieții.

Pentru a observa beneficiile acestui proces, reține cum este și cum gândește copilul în momentul în care începe să scrie în acest jurnal și compară apoi cu gândurile pe care le va avea peste trei luni.

Chiar dacă micuțul nu excelează la capitolul perseverență pentru a scrie zilnic în jurnal, efectele pozitive vor apărea chiar și după o săptămână de jurnal. Copilul va începe să observe mai multe întâmplări pozitive, se va trezi dimineața și va adormi seara cu gânduri mai bune, va deveni mai calm și mai răbdător cu cei din jur.

Cum să faci jurnalul atractiv

Dacă îți dorești ca acest exercițiu să devină permanent pentru copil, există un mic secret care ar putea ajuta. Permite-i copilul să-și aleagă un jurnal care îi atrage privirea, care îi place mult și îi trezește emoții plăcute. Dacă găsiți jurnalul potrivit într-un magazin, îi poți cumpăra încă două exemplare, deoarece copilul s-ar putea să se obișnuiască cu formatul lui și, după ce se termină, s-ar putea să vrea unul identic.

Însă, dacă nu găsiți în comerț niciun carnețel sau agenda potrivită, poți cumpără una cu un interior plăcut, iar coperta o puteți înfrumuseța împreună cu copilul cu hârtie colorată, abțibilduri, creioane colorate, carioci, glitter, flori decupate, elemente de quilling, stofă, mărgele, paiete etc. – orice îi trezește bucurie și o stare de bine.

5 motive de bucurie

Bineînțeles, exercițiul descoperirii micilor bucurii și fericiri din viața de zi cu zi nu trebuie să se limiteze doar la a nota în jurnal la sfârșitul zilei.

Ați putea începe un joc numit 5 motive de bucurie. Seara, fiecare membru al familiei va enumera 5 motive de bucurie pe care le-a avut pe parcursul zilei. În cazul copilului, acestea pot fi o vreme frumoasă, o notă bună la școală, o plimbare plăcută în parc, întâlnirea cu bunica sau cu cel mai bun prieten, o prăjitură gustoasă etc.

De asemenea, în acel jurnal, copilul poate nu doar să scrie lucrurile care îi plac și care îl fac fericit, ci să și deseneze, să lipească poze, citate din cărți etc. Și fii convinșă, copilului o să-i placă să fie fericit!

Citește și:

7 sfaturi pentru părinții care vor un copil fericit la școală și acasă

Pedagogia Waldorf te ajută să crești un copil liber și fericit. 33 de idei de activități pentru acasă

Gáspár György: „Cel mai mare dar pe care-l pot face părinții copilului este să aibă o relație trainică și fericită”

Tu și copilul tău puteți fi fericiți în 3 minute. Magia recunoștinței

 

Sursa foto: Daria Trofimova, Unsplash.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Interzis total pentru copii care au până în 8 ani. „Riscurile depășesc beneficiile”

0
Sursa foto: Freepik.com

Copiii preșcolari nu ar trebui să consume băuturi care conțin îndulcitori artificiali, ci să fie obișnuiți de la o vârstă fragedă cu apa ca sursă principală de hidratare – acesta este noul sfat al experților din Marea Britanie, formulat de Comitetul Consultativ Științific pentru Nutriție (SACN), scrie BBC.

Recomandările vizează băuturi precum sucurile „toothkind”, considerate prietenoase cu dantura, dar care conțin îndulcitori precum aspartam, stevia, zaharină sau sucraloză. Deși îndulcitorii pot ajuta copiii mai mari să reducă aportul de zahăr, în cazul celor mici, riscurile ar putea depăși beneficiile.

Ce sunt îndulcitorii artificiali

Consumul excesiv de zahăr este asociat cu un risc crescut de carii dentare și afecțiuni cronice precum diabetul de tip 2, obezitatea sau bolile cardiovasculare. Îndulcitorii artificiali au fost creați ca alternativă, oferind gust dulce cu un aport caloric redus sau inexistent. Toți cei utilizați în Marea Britanie sunt aprobați și au trecut prin teste de siguranță riguroase.

Cu toate acestea, experții SACN sunt îngrijorați că acești îndulcitori pot amplifica preferința copiilor pentru gustul dulce, ceea ce devine apoi greu de corectat.

După revizuirea dovezilor existente, SACN afirmă că eficiența îndulcitorilor în prevenirea cariilor dentare este „slab susținută” științific. Totuși, reducerea consumului de zaharuri libere, alături de alte schimbări pozitive în alimentație, este considerată benefică pentru sănătate.

Comitetul recunoaște că, pe termen scurt și mediu, îndulcitorii pot ajuta la controlul greutății, dar subliniază că „nu sunt esențiali și nu reprezintă singura soluție”. Mai mult, există „lacune semnificative” în datele privind expunerea populației din Regatul Unit la acești îndulcitori, ceea ce împiedică realizarea unei evaluări complete a riscurilor. În acest sens, SACN solicită guvernului să colecteze mai multe informații.

Reacții oficiale

Un purtător de cuvânt al Departamentului pentru Sănătate și Asistență Socială a declarat că guvernul este hotărât să combată obezitatea, luând măsuri ferme pentru a limita publicitatea la alimente nesănătoase destinate copiilor, în mediul online și la TV.

Profesorul Robin May, consilier științific-șef al Autorității pentru Siguranța Alimentară (FSA), susține apelul SACN către industrie de a face publice datele privind cantitățile exacte de îndulcitori din produse: „Acest lucru va oferi informații esențiale despre consumul real și va ajuta la evaluarea ingredientelor.”

La rândul său, profesorul Graham Finlayson, expert în psihobiologie la Universitatea din Leeds, consideră că prudența este justificată, mai ales în cazul copiilor, dar avertizează că dovezile actuale nu sunt suficient de solide pentru a exclude complet îndulcitorii ca instrument de reducere a consumului de zahăr:

„Având în vedere creșterea alarmantă a obezității și diabetului, schimbările pripite de politici ar putea face mai mult rău decât bine.”

Asociația Internațională a Îndulcitorilor (ISA) a reacționat, afirmând că: „în cadrul unei diete și a unui stil de viață sănătos, îndulcitorii cu conținut scăzut sau fără calorii pot contribui la atingerea obiectivelor de sănătate publică privind reducerea consumului de zahăr.”

Sursa foto: Freepik.com

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Reformarea Evaluării Naționale: „Corect este să evaluăm toate competențele-cheie”

0
sursa: Guvernul României

Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că nu este corect ca la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a să fie doar două materii, atât timp cât elevilor li se cer mai multe competențe.

Eu consider Evaluările naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui, pe de-o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competențe-cheie, dar în Evaluările naționale tu te cam focalizezi pe două. Hai să spunem că în celelalte clase mai mici mai pui Matematică și Științe, dar în clasa a VIII-a mergi pe Matematică și pe Limba și literatura română. Nu este ok. Fiindcă întrebarea e: și cu celelalte competențe cheie ce facem?! Ele nu au nevoie de niște valori standardizate, ca să știm – le-au asimilat copiii, nu le-au asimilat, să știm cum se compară o școală cu o altă școală, să știm cum se comportă profesorii?! (…). Și atunci corect este să evaluăm toate competențele cheie. Acum este o discuție, că am fost surprinși de mișcarea pe care a făcut-o Comisia Europeană la început de an, că ați văzut că au discutat despre faptul că cele opt competențe-cheie ar trebui cumva minimal să fie reduse la cinci ‘basic skills’, adică cinci competențele focalizate pe abilități„, a declarat Daniel David, care a prezentat Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu.

Ce vrea să facă ministrul Educației 

El a spus că ia în calcul și o metodologie pentru ocuparea locurilor în licee.

Sunt de acord și vreau să păstrez ideea bună din lege (…) ca măcar până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de licee. Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. Cred că este un lucru important. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. (…) Poate cineva în ziua respectivă chiar a avut o zi proastă când dă examenul național. Poate e foarte bun la Biologie și Chimie și pur și simplu la Matematică și Limba și literatura română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. I-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de Științe. El poate fi foarte, foarte bine pregătit pe acele componente. Deci, aș lăsa-o, dar după o metodologie în care să controlăm, ca să spun așa, arbitrariul și lucrurile incorecte care pot să apară„, a explicat ministrul Educației.

Daniel David: Am avut o problemă de la început cu acest examen

Tot ca „principiu”, a arătat el, ar descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar, ca să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în Evaluarea națională.

Din nou mi se pare că personalizăm bine educația dacă facem acest lucru. Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Adică, când noi știm că învățământul obligatoriu va merge până la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii, care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului, cred că este incorect„, a transmis ministrul Educației.

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

5 nevoi vitale ale copilului despre care aproape că nu se vorbește

0
Sursa foto: Thomas Park, Unsplash.com

Generația noastră de părinți este prima care are acces la atâtea informații despre psihologie și parenting, despre ce are nevoie un copil pentru a crește sănătos și echilibrat fizic, psihic și emoțional.

Mă bucur mult că am devenit mamă într-un moment al istoriei în care aceste informații au fost studiate, sunt transmise pe scară largă și sunt accesibile oricărui părinte responsabil care dorește să le acceseze.

Așa am aflat cât de importante sunt nevoile emoționale copilului, dincolo de nevoia de hrană, de odihnă, de îngrijire, de un acoperiș deasupra capului. Și se discută mult în spațiul public despre nevoia de iubire necondiționată a copilului, despre nevoia de acceptare sau despre nevoia de conectare.

Însă, cu cât studiem mai mult, cu atât descoperim detalii subtile, dar care contează foarte mult. Și așa ajungem la alte nevoi ale copilului despre care aproape că nu se vorbește, însă care au un impact uriaș pe termen lung.

Despre aceste nevoi prea puțin cunoscute te invit să discutăm la întâlnirea comunității Parenting 2.0 din luna mai, care va avea loc marți, 3 iunie, de la ora 13:00 (ora României):

Webinar Gratuit 5 nevoi vitale ale copilului despre care nu se vorbește

 

Iată agenda Webinarului Gratuit:

  • 5 nevoi vitale ale copilului despre care se vorbește prea puțin
  • Impactul acestor nevoi pe termen lung, în viața de adult
  • În ce moduri neobservate sunt încălcate aceste nevoi
  • Soluții dacă nu reușești să satisfaci aceste nevoi ale copilului, deoarece nu au fost satisfăcute în copilăria ta
  • Răspunsuri la întrebări

Click pe butonul de mai jos pentru a-ți ocupa locul și trimite articolul și altor părinți care sunt interesați să educe copii sănătoși și echilibrați:

Webinar Gratuit 5 nevoi vitale ale copilului despre care nu se vorbește

 

Sursa foto: Thomas Park, Unsplash.com

 

Adevărul despre febra la copii. Mihai Craiu, informații importante pentru părinți: „Poate ascunde și altceva”

0
Sursa foto: Facebook Dr. Mihai Craiu - Sănătatea copilului tău

Dr. Mihai Craiu, medic pediatru recunoscut din România, a lansat un avertisment cu privire la modul în care părinții tratează febra la copii.

Medicul atrage atenția că un copil mic cu febră mare necesită consult medical de urgență, nu tratamente aplicate „după ureche” sau pe baza sfaturilor citite pe rețelele de socializare.

„Un copil nu este un adult în miniatură. Febra la copilul mic NU se tratează la fel ca o boală acută febrilă la adult”, subliniază Dr. Mihai Craiu, într-o postare pe pagina sa Facebook Dr. Mihai Craiu – Sănătatea copilului tău.

Acesta explică faptul că vârsta copilului este cel mai important factor în evaluarea febrei. Există protocoale medicale diferite pentru nou-născuți, sugari sub 28 de zile, copii între 1 și 3 luni, și așa mai departe.

Ce trebuie să știi despre convulsii

De asemenea, medicul avertizează că febra trebuie măsurată corect, cu un termometru adecvat – rectal, auricular etc. Nu sunt recomandate suzetele cu termometru sau benzile de frunte care își schimbă culoarea.

Convulsiile febrile apar în general la copiii între 6 luni și 6 ani. Dacă un bebeluș de doar câteva săptămâni are convulsii, cauza poate fi gravă, de exemplu, o meningită.

Mai mult, febra fără cauză evidentă (fără tuse, diaree sau alte simptome clare) necesită consult clinic obligatoriu, precizează Dr. Mihai Craiu.

Este nevoie de consult de specialitate 

Febra însoțită de erupții cutanate, somnolență extremă sau comă este o urgență medicală majoră care nu trebuie trecută cu vederea.

Medicul pediatru mai avertizează că sfaturile primite online sau prin telefon, fără un consult de specialitate, pot fi periculoase, întrucât nuanțele clinice pot fi ușor trecute cu vederea de către părinți.

„Copil mic cu febră mare = consult medical și administrare de antitermice cât mai rapid”, concluzionează specialistul.

Citește și:

Un medic din România răstoarnă tot ce știam până acum despre febra la copii: „Nu i se topește creierul nici la 41 de grade”

Antitermice naturale. 11 moduri să scazi febra copilului dacă nu ai Nurofen sau Panadol

De la ce temperatură vorbim de febră la copii? Răspunsul pediatrului Mihai Craiu

7 semne că infecția respiratorie a sugarului este extrem de gravă. Mihai Craiu: NU sunt febra și tusea!

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Facebook Dr. Mihai Craiu – Sănătatea copilului tău

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Rubik School lansează a doua ediție a Festivalului Drag de Învățare

0
Sursa foto: Rubik School

Copiii cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani sunt așteptați împreună cu familiile lor la cea de-a doua ediție a Festivalului #DragDeÎnvățare, organizat de Rubik School, care va avea loc în weekend-ul 14-15 iunie, între orele 10:00 și 19:00, la Hotel Caro din București.

Acest eveniment este gratuit și este conceput pentru a le oferi copiilor oportunitatea de a-și descoperi și dezvolta pasiunile prin diferite metode și stiluri de învățare.

Festivalul își propune o serie de activități și ateliere menite să încurajeze învățarea și explorarea pe cinci arii:

  1. Învăț să trăiesc ca cetățean al lumii, parte din comunitățile în care exist
  2. Învăț să trăiesc în acord cu mine și să învăț autodirijat
  3. Învăț să gândesc critic și să înțeleg tot ce mă înconjoară
  4. Învăț să trăiesc experiențial și învăț abilități de viață ale prezentului și ale viitorului
  5. Învăț să relaționez cu mine, cu ceilalți și cu forme de artă

Iată care sunt zonele întâlnite în festival:

Stații de învățare:

Copilul tău poate explora alături de tine peste 30 de stații de învățare și joacă ce îmbină domenii precum: dezvoltare emoțională, artă și exprimare artistică, educație digitală, educație financiară, bricolaj și construcții, tehnologie și sport.​

 

Ateliere ghidate:

Organizatorii au pregătit în cadrul festivalului numeroase ateliere dintre care copilul tău poate să aleagă. Participarea este gratuită, iar copilul poate alege un atelier la care participă cu durata de 50 minute.

Expoziții:

În cadrul festivalului copiii vor putea explora proiecte, afaceri și standuri create de copii cu vârsta între 8-12 ani sau de către partenerii festivalului.​

 

Spațiul Părinților:

Este o zonă dedicată exclusiv adulților însoțitori din festival ce include:

  • Atelierele părinților – workshop-uri pe teme diverse în funcție de intervalul selectat: educație financiară, nutriție, Public Speaking, părinți conectați
  • Zona Părinților – o zonă de relaxare dedicată familiilor

Acest eveniment este susținut de KRUK România, Asociația Ține de Noi și Fundația Hanns Seidel.

Pentru mai multe informații și pentru înregistrare, accesează butonul:

Festivalul Drag de Învățare

Educație financiară pentru toate vârstele

Împreună cu mentorii KRUK România, festivalul promovează educația financiară atât pentru copii, cât și pentru părinți. Prin tehnologii interactive și sesiuni de învățare adaptate, participanții vor avea oportunitatea de a înțelege mai bine conceptele economice și de a le aplica în viața de zi cu zi.

„Pasiunea și dragostea pentru învățare sunt esențiale în modelul educațional alternativ propus de Rubik School. Festivalul Dragului de Învățare este o inițiativă menită să ofere copiilor șansa de a explora, descoperi și acționa pentru un viitor mai bun”, a declarat Luiza Apostu, fondatoarea Rubik School.

„Alături de Rubik School, accelerăm alfabetizarea financiară a viitoarelor generații prin programe educaționale interactive, care pun accent pe înțelegerea conceptelor și dezvoltarea inteligenței financiare”, a adăugat Cosmina Marinescu, CEO KRUK România.

Rubik School este o comunitate de învățare alternativă unde copiii sunt încurajați să descopere cum să învețe, să ia decizii autonome și să dezvolte o pasiune autentică pentru cunoaștere. Printr-o abordare inovatoare, Rubik School pregătește copiii pentru a deveni adulți responsabili, echilibrați și fericiți.

Click pe buton pentru mai multe informații și pentru înregistrare:

Festivalul Drag de Învățare

 

Sursa foto: Rubik School

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

„Copiii trebuie să ne aducă în pragul exasperării”. Oana Moraru explică de ce copiii obraznici devin și mai obraznici

0
Sursa foto: Facebook Oana Moraru

Deși multe persoane cred că un părinte bun este cel care educă un copil bun, adică ascultător și înțelegător, care este corectat rapid când greșește, experiența în educație arată că, de regulă, copiii obraznici devin și mai obraznici, cei mincinoși și mai mincinoși, iar cei furioși și mai furioși.

Despre acest subiect, precum și despre ce anume înseamnă un copil bun și cum e sănătos să ne poziționăm, ca părinți, față de emoțiile dificile ale copiilor noștri a vorbit consultantul educațional Oana Moraru, într-o postare pe contul de Facebook.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, ea este fondatoarea sistemului privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Copil bun înseamnă comod pentru noi sau bun cu propriile sale emoții?

Potrivit acesteia, „cei mai mulți dintre noi încă presupunem că un părinte este bun dacă reușește să crească un copil bun. Adică ascultător, rezonabil, înțelegător. Mulți credem că bun înseamnă „fără probleme”. Mai bine spus, cineva care nu ne face nouă probleme”. Astfel, continuă specialista, „puțini ne creștem copiii ca să fie buni cu propriile emoții, cu propriile decizii, instincte, aspirații”.

Iată ce se întâmplă în continuare: „Când copiii greșesc, presupunem că buna creștere ne cere să le explicăm greșelile și apoi să le îndepărtăm. O facem adesea cu vehemență, critică, urgență”, spune Oana Moraru.

Ea explică în ce mod percepe copilul aceste lucruri. Acesta este motivul pentru care copiii obraznici devin și mai obraznici:

„Numai că subconștientul copilului decide în acel moment că, de fapt, lupți cu el, nu cu greșeala. Imediat ce vrei să schimbi un lucru anume la el, sistemul nervos percepe acest lucru ca pe un atac. Ca o luptă cu un inamic.

De aia copiii obraznici devin și mai obraznici. Mincinoșii și mai mincinoși. Furioșii și mai focoși.”

Cum să îndreptăm copilul care greșește într-o direcție bună

Oana Moraru afirmă că a îndrepta un copil nu înseamnă să înlăturăm părțile negative care se manifestă, ci să le integrăm:

„Îndreptarea unui copil spre bine nu înseamnă înlăturarea umbrei, ci integrarea ei.
Faci răul parte din tine, îl metabolizezi, îl transformi, îl echilibrezi. Când lupți cu el, îl faci mai mare şi mai puternic. Îl transformi într-un inamic despre care crezi că se liniștește dacă îl hrănești cu ceartă, pedepse, consecințe.”

Așadar, ce facem, de fapt? „Luptăm cu copiii noştri, deci. Fiindcă îi vrem buni, adică ușor de crescut. Comozi emoțiilor noastre. Visăm copilul care să nu ni le stârnească prea tare pe acelea grele”, explică specialista în educație.

Cauza pentru care copiii se comportă urât și nu ascultă

În continuare, ea vorbește despre cauzele pentru care copiii se comportă urât sau nu ascultă: „Când un copil se comportă rău, motivul este o emoție pe care nu și-o poate încă echilibra. O emoție în interiorul căreia se simte singur și neajutorat. Copilul neascultător e cel care are nevoie să fie ascultat. Copilul trist, singur, respins, iritat, are nevoie să te vadă că poți sta cu el, fără să îl miști imediat din disconfortul emoțiilor lui.”

Oana Moraru spune că empatia pe care o manifestă părinții față de emoțiile copiilor lor nu este suficientă. Iată de ce mai este nevoie:

„Mulți părinți au învățat astăzi să empatizeze cu trăirile copiilor lor. Dar asta nu e suficient. Au nevoie și de un model de ședere în ele, fără frică, și abia apoi de mișcare de acolo încet, fără presiune, fără fugă, fără luptă, fără intervenționism presant.

Abia în timpul acestei mișcări, pui și limitele, ești și ferm, și de neînduplecat dacă trebuie.”

„Copiii trebuie să ne aducă în pragul exasperării”

„Copiii trebuie să ne aducă în pragul exasperării. Trebuie să ne sfideze. Să ne înfrunte. Să ne sperie. Să ne înfurie. Să ne obosească”, susține consultantul educațional.

De ce? Deoarece „numai așa au ei șansa să vadă – în funcție de cum reacționăm lângă ei – ce e de făcut când simțim trăiri tulburătoare”.

„Ce e de făcut? De stat acolo, nu de fugit”, răspunde Oana Moraru. Potrivit acesteia, „calea de a ieși din ceva ce se simte rău este pe dinăuntrul acestei simțiri, nu pe dinafara ei. Cu prezență, curiozitate, încredere”.

În concluzie, specialista în educație afirmă: „Nu creștem copiii ca să fie buni pentru noi. Ci buni pentru ce apare în ei.”

Citește și:

Ce înseamnă educație emoțională sănătoasă? 9 abilități emoționale de care au nevoie copiii

Parenting necondiționat? Ce faci când nu reușești să schimbi metodele de educație moștenite

Psihologul Gáspár György: Comportamentul urât al copilului se schimbă doar după ce ne schimbăm noi

6 sugestii care te ajută să eviți traumele copilului

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.