Specialiștii vorbesc atât de mult despre dezvoltarea motricității fine a copiilor mici, deoarece această abilitate stă la baza unor aptitudini importante precum prinderea obiectelor, îmbrăcatul, dezbrăcatul, dezvoltarea gândirii, scrierea și chiar și vorbirea.
Din acest motiv, este esențial să îi oferi copilului oportunitatea ca, prin anumite activități specifice, să-și dezvolte motricitatea fină a mâinilor.
Iată 36 de idei de activități pe care le poate face un copilaș de 1,5 ani pentru dezvoltarea motricității fine:
1. Activități cu plastilină (rulare, frământare, apăsare etc.)
19. Jocuri unde copilul introduce obiecte cu ajutorul unui ciocan special
20. Să scoată cu lingura, apoi cu lingurița, obiecte mici dintr-un vas cu sau fără apă
21. Să ducă obiecte rotunde într-o lingură prin casă fără ca acestea să cadă
22. Transferul apei dintr-un recipient în altul. Este un joc ideal pentru baia de seară!
23. Jocuri cu jucăriile care stropesc
24. Să pescuiască bile din apă
25. Oferă-i telul pentru a „bate” spumă în puțină apă și puțin detergent de vase
26. Lucrul cu aluatul: să facă forme de biscuiți, să-și pună amprentele etc.
27. Desenatul cu un băț pe pământ sau pe nisip
28. Desenatul cu degetul pe o tăviță cu griș sau cu mălai
29. Lipirea abțibildurilor
30. Deschiderea și închiderea capacelor de la borcănele, cutiuțe etc.
31. Activități cu elastice mici: să le pună pe degete, pe jucării etc.
32. „Pușculița”: copilul poate pune obiecte de mici dimensiuni (monezi, nasturi, boabe de fasole etc.) în găuri potrivite făcute în cutii sau în capacele de plastic ale unor borcane
33. Să apese corect butoanele jucăriilor pentru ca acestea să scoată anumite sunete
34. Jocurile cu diferite tipuri de mingi (are loc și un masaj al degețelelor)
35. Jocuri cu obiecte mici, sub supravegherea unui adult: nasturi, scoici, pietricele, mărgele mai mari
36. Lipirea și dezlipirea ariciului de la încălțăminte, de la diferite obiecte sau de la jucării
Pornind de la aceste idei de activități, poți crea și mai multe jocuri pentru copilul tău, pentru a-l ajuta în dezvoltarea motricității fine ale mâinilor.
Atunci când vine vorba de temele pentru acasă, părinții pur și simplu explodează la auzul unor propoziții precum:
„Le-am făcut în clasă.”
„Nu ne-a dat nimic pentru acasă.”
„Nu contează pentru medie.”
„Profesorul oricum nu ne verifică niciodată tema.”
„Tema asta este opțională” etc.
Dacă ești părinte care ai un copil care merge la școală, oricare dintre cele de mai sus te poate înfuria în câteva clipe.
Psihologul american Jeffrey Bernstein, care are o experiență de peste 25 de ani în lucrul cu copiii, adolescenții și cuplurile și este autor de cărți, spune, într-un articol publicat pe blogul site-ului PsychologyToday.com, că părinții nu trebuie să se lase dominați de emoțiile negative atunci când văd că fiii și fiicele lor nu își fac temele pentru acasă.
În schimb, psihologul Jeffrey Bernstein vine cu 10 trucuri care să-l ajute pe copil să iasă din modul de gândire și de comportament în care a fost până acum.
Iată 10 pași pe care îi poți face pentru a înceta războiul temelor pentru acasă:
1. Încetează să-l mai cicălești pe subiectul temelor pentru acasă
Sâcâiala continuă din partea părinților duce copilul într-un comportament contradictoriu, în care se simte rușinat, fără ca problema să fie rezolvată cu adevărat. Această strategie eșuează întotdeauna.
Ce poți face în schimb este să încerci o abordare calmă, fermă și lipsită de control. Ajută-ți copilul sau adolescentul spunându-i cu empatie: „Văd că te simți frustrat. Hai să ne gândim la modalități care te-ar putea ajuta să ajungi din nou pe drumul cel bun cu temele.”
2. Încurajează efortul în defavoarea perfecțiunii
Părinții trebuie să fie conștienți că odraslele lor au tendința de a se simți intimidate atunci când le ia mult timp pentru a înțelege materia școlară. În acest caz, copiii pot începe să-și spună lucruri negative precum: „Eu nu pot face asta”. Și, atunci când gândesc așa, ei exprimă lucruri pe care părinții le aud precum comentarii de genul: „Urăsc materia asta!” sau „E o prostie”.
Amintește-i copilului că a face cât poate este mai bine decât a nu face nimic.
3. Prioritizarea
Ajută copilul și încurajează-l să-și organizeze ordinea în care își face temele pentru acasă după criteriile urgenței, complexității și volumului de muncă. În același timp, e nevoie să fii conștientă că unii elevi au rezultate mai bune atunci când încep cu sarcini mai ușoare, acest lucru ajutându-i să adune forțe pentru a aborda sarcini mai solicitante.
4. Sparge tema pe bucăți
Ajută-l pe copil să-și spargă tema pentru acasă în bucăți mai mici ușor de gestionat. Încurajează-l să ia pauze la intervale regulate.
De asemenea, încurajează-l în pauze să facă puțină mișcare și să meargă câțiva pași. Într-o pauză poate lua o gustare, de exemplu, ar putea mânca un măr, care îi va aduce energie să continue cu temele.
5. Durată limitată. „15 minute de durere”
Roagă-ți copilul să-și seteze un cronometru pentru doar 15 minute. Explică-i cu gingășie faptul că, deși să faci tema „doare”, după 15 minute se va opri din lucru. Și, la fel ca majoritatea lucrurilor din viață, odată ce ne urnim din loc și ne punem în mișcare, observăm că nu este chiar atât de rău.
6. Nu pedepsi
Impunerea unor consecințe negative pentru temele nefăcute se poate întoarce împotriva ta cu un comportament sfidător din partea copilului.
Iar dacă, totuși, vrei să-i impui niște pedepse, nu i le prezenta țipând la el. Păstrează pedepsele în limite rezonabile și cere-i copilului să te ajute încercând să facă ce depinde de el astfel încât să nu mai fie nevoie de ele pe viitor. Totuși, consecințele naturale, din viața lui reală, îl vor motiva cel mai mult.
7. Încurajează relațiile frumoase
Încurajează-ți copilul să realizeze sau să restabilească o relație bună cu profesorul său. „Am văzut sute de copii care și-au dat cu stângul în dreptul cu teme incomplete din cauză că nu au o relație decentă cu profesorul lor”, afirmă psihologul Jeffrey Bernstein.
8. Modifică mediul de lucru
Modificarea mediului de lucru poate îmbunătăți rezultatele copilului. Încearcă să pui un afiș cu un citat inspirațional deasupra biroului. Sau copilul se poate muta să-și facă temele într-o altă cameră. De asemenea, pune telefonul mobil pe silențios, pentru a nu-l deranja. Noile schimbări pot aduce mai multe modificări la nivelul comportamentului copilului.
9. Profitați de after school și de sălile de studiu
Încurajează-ți copilul să facă temele, pe cât posibil, la școală. Unii copii pierd din vedere faptul că, pe măsură ce fac mai mult la școală, vor avea mai puțin de lucru acasă.
10. Permite-i și lasă-i timp să se distreze
Observă dacă elevul se grăbește să-și termine temele pentru acasă doar pentru a se distra. Dacă distracția înseamnă privitul la televizor, statul pe smartphone, pe tabletă sau navigarea pe internet, este în regulă, dar asigură-te că ai pus limite timpului petrecut într-un asemenea mod.
La final, iată cu o recomandare de lectură pentru părinții care doresc să afle mai multe despre cum îi pot ajuta pe copii să învețe fără să-i pedepsească și fără să-i constrângă: cartea „Riscurile parentingului competitiv”, de Tanith Carey, publicată de Editura Polirom, și pe care o poți comanda AICI:
Poate că îți este cunoscut și ție acest scenariu pe care îl trăiesc, zilnic, multe mame: atunci când sunt grăbite, agitate și obosite, nu mai găsesc resursele de răbdare pentru a vorbi calm și a-i explica celui mic de câte ori este nevoie un anumit lucru.
Iar copilul, care este, la rândul lui, obosit și poate încărcat și cu alte emoții dificile de la grădiniță sau din timpul zilei, nu reacționează deloc bine la tonul grăbit și răstit al mamei lui. Atunci, începe să se alinte, să mârâie sau să-și ceară drepturile țipând sau lovind. Pe fondul lipsei de răbdare, mama se enervează și mai mult și, atunci, chiar nu mai poate opri accesul de furie și țipă la copil sau chiar îi dă o palmă la fund.
O mămică ne-a trimis un email pe adresa redacției în care a descris exact prin ce trece cu băiețelul ei de aproape doi ani și jumătate:
„Cred că relația noastră are de suferit când încep să-mi pierd răbdarea. Băiețelul meu de 2 ani și 5 luni este un puști isteț și înțelept (dacă pot spune asta despre un copil de vârsta lui) și reacționează pozitiv și colaborează foarte bine când îi vorbești pe tonuri joase, cu răbdare și explicându-i orice.
Ei bine, sunt momente destul de dese când vin obosită de la serviciu, iar el e înfometat sau obosit și începe să se alinte sau să devină agresiv. În acele momente, nu mai am răbdare să-i explic de 10 ori și încep să ridic tonul, el începe să mă lovească. Dacă mă lovește, fiind obosită, îl bruschez sau îl lovesc la fund. Începe să plângă, se lipește de piciorul meu și cere dragoste în semn de împăcare. Mi se frânge inima, însă nu pot să-l iau în brațe să-l liniștesc după ce s-a purtat urât și îl las singur să se liniștească în timp ce îi pregătesc cina sau îmi termin treaba pentru a putea sta cu el. Ăla e momentul în care cred că îl pierd și crede că sunt rea sau împotriva lui.
De unde să fac rost de răbdare și cum să depășesc momentele astea fără să ne mai certăm?”
De unde să fac rost de răbdare? și Cum să depășesc aceste momente dificile? sunt două întrebări care ne chinuie, pe unele dintre noi, zilnic sau aproape zilnic.
Vestea bună este că există și răspunsuri la aceste întrebări. Iar simplul fapt că ești în căutarea unor soluții și a unor răspunsuri reprezintă garanția că le vei obține, mai devreme sau mai târziu. Cine știe, poate chiar din acest articol 🙂
Împărtășesc și cu tine, în continuare, câteva idei care te vor ajuta să fii mai calmă și să ai mai multă răbdare pentru a gestiona situațiile tensionate care apar în relația cu copilul tău, mai ales dacă este încă mic, până în 4-5 ani.
Exprimarea emoțiilor copilului e un lucru bun, chiar dacă nu-ți place modul în care se manifestă
Până la vârsta de 5-6 ani, copilul abia începe să învețe să-și înțeleagă și să-și exprime emoțiile. De obicei, alege modul brut de manifestare a emoțiilor, adică țipă, mușcă sau lovește. Și este foarte bine că își manifestă emoțiile de supărare și furie! Asta deoarece, dacă nu și le-ar manifesta, ar însemna că și le reprimă și că adună în el supărare și furie care, ulterior, se pot transforma în boli fizice (somatizare) sau în comportamente nedorite în societate (copiii care bat alți copii și care nu se pot integra în colectiv sunt cei care au probleme emoționale și nu au un cadru emoțional sigur acasă).
Deci, deși sună paradoxal, bucură-te când copilul tău își exprimă, își exteriorizează emoțiile, chiar dacă asta înseamnă să te lovească sau să te muște.
Ești un model pentru copil în ceea ce privește reglarea și exprimarea emoțiilor
Un părinte are o vârstă mai mare și o experiență de viață cu mult mai bogată comparativ cu copil. Cu toate acestea, pe mulți dintre părinți nimic nu pare să-i ajute să-și regleze emoțiile dificile astfel încât să reușească să fie mereu calmi și empatici cu copiii lor.
Altfel spus, îți dorești și te aștepți ca cel mic să-și gestioneze emoția de furie, în condițiile în care nici tu, care dispui de mult mai multe resurse decât el, nu reușești să faci asta.
Acum nu trebuie decât să observi că modul tău de a te comporta și de a reacționa în momentele de furie este exemplul pe care i-l oferi copilului. El nici nu știe să citească, nici nu poate întreba un prieten, chiar nu are resurse să rezolve singur această problemă. Te ia pe tine drept model. Nu uita acest lucru.
Când țipi la copil și îl lovești, îl înveți că este în regulă să țipe și să-i lovească pe ceilalți
Atunci când copilul lovește sau mușcă (când era mic, fiul meu a avut o perioadă când mă mușca atunci când era foarte supărat), iar părintele îl lovește / mușcă înapoi, „ca să vadă că doare și să nu mai facă”, de fapt, obține efectul invers: validează comportamentul copilului.
Ce vede, de fapt, copilul? Eu am mușcat/lovit, și mama/tata mușcă sau lovește, deci e în regulă să fac asta. Degeaba îi citim lecții de morală, când acțiunile arată asemenea gesturi. Copilul ne copiază acțiunile și manifestările mai degrabă decât să asculte cuvintele pe care i le spunem. Deci, atunci când țipi la copil, când îl bruschezi sau când îl dai o palmă la fund, nu faci decât să îl înveți că este în regulă să se comporte așa și îi încurajezi acest comportament. Asumă-ți din start acest lucru.
Copilul nu va rezolva problema. Tu ești adultul
Nu este pentru prima dată când îți dai seama cât este de greu uneori să-ți gestionezi aceste emoții dificile. Și ai o vârstă și destulă experiență de viață. Chiar te aștepți ca un copil să facă primul pas pentru a rezolva problema? Vestea proastă este că cel mic nu prea are cum să rezolve singur problema, chiar dacă și-ar dori foarte mult, deoarece nu are resursele necesare.
În schimb, tu poți face o alegere conștientă. Poți alege să fii tu adultul din relația voastră și să-ți asumi responsabilitatea. Copilul nu o va face oricât de mult ai aștepta.
Ai făcut ce ai știut mai bine. Ești o mamă bună
Știi exact cum se derulează situațiile tensionate cu copilul, deoarece se repetă. Și, totuși, ajungi să te enervezi de fiecare dată. Și asta, probabil, pentru că ai anumite așteptări de la copil și îl și judeci pentru faptul că s-a purtat urât. Și este foarte bine. Ai făcut până acum cel mai bun lucru pe care ai știut să-l faci cu resursele pe care le aveai și cu acea perspectivă.
Acum, poți trage linie și poți schimba ceva, deoarece ai o înțelegere mai complexă a situației.
Acceptarea realității
În primul rând, poți alege să accepți situația. Adică, te poți aștepta ca, în anumite zile, să existe acele momente dificile în care tu nu ai răbdare, iar copilul e agitat și ajunge să te lovească sau să te muște. Știind că ai trecut prin această experiență de mai multe ori, poți să-ți asumi că se va mai întâmpla. Și, chiar poți alege să privești situația ca pe o scenă de film, în care tu și copilul tău sunteți actori și o jucați din nou și din nou. Știi ce urmează. Te poți detașa de ea inclusiv anticipând ce urmează să se întâmple, dacă îți spui ție însăți că acum o să-i spui de mai multe ori, el nu ascultă, iar tu te vei enerva, vei țipa, apoi el te va lovi și tu îl vei brusca etc. Vei vedea că, de prima dată când vei gândi așa, vei fi mai detașată și emoțiile nu vor mai fi atât de puternice.
Poți alege, de asemenea, să fii conștientă că tu ești cea care trebuie să-l învețe pe copil cum să-și regleze emoțiile. Adică, scopul atunci când simte furie nu este să nu se manifeste deloc, ci să se manifeste într-un mod acceptabil, care nu rănește pe nimeni. Dacă tu nu îi vei arăta, copilul nu va ști cum să se comporte. Eventual, la un moment dat, pentru a nu pierde iubirea ta, își va reprima aceste emoții.
Ce poți face în momentele tensionate cu copilul:
1. Evită să îi spui de 10 ori același lucru, căci în felul acesta alegi să te enervezi. Se știe că, dacă cel mic nu a reacționat de la a doua sau a treia oară atunci când i-ai spus ceva, nu mai are niciun sens să-i spui în această formă. Poți schimba modul de a-i spune, poți cauta alte soluții, eventual sub formă de joc, o metodă preferată de copii.
2. Fii conștientă că tu ești adultul. Asumă-ți acest rol. Tu ai misiunea de a-i fi un exemplu. Gândește-te ce fel de exemplu vrei să-i dai.
3. După ce te lovește, e un moment educativ de maximă importanță. Fii 100% acolo pentru a-l gestiona bine. Spune-i: „M-ai lovit. Te simți supărat/furios pentru că…” și lasă-l să spună sau, dacă nu spune, spune tu: „…pentru că am țipat la tine”. Poți discuta situația, îți poți cere scuze că ai țipat la el, deși te-ai enervat că nu te făceai auzită. Și spune-i că te doare lovitura lui și că este în regulă să-și manifeste furia, supărarea, însă te doare când te lovește. Întreabă-l cum ar putea să-și manifeste furia altfel data viitoare? Ar putea să-ți spună pur și simplu în cuvinte? Că se simte supărat, furios etc.
4. Mai târziu, când va calmați, puteți discuta despre ce s-a întâmplat. Sau poți face jocuri de rol cu jucării, cu obiecte, cu mașinuțe. Văzând situația din exterior, copilul va înțelege cu mult mai ușor complexitatea ei.
5. Ai răbdare, căci acest comportament nu va înceta imediat. Însă, dacă ai răbdare și încredere în copilul tău, cu siguranță va înceta, la un moment dat. Depinde, însă, foarte mult de modul în care gestionezi situațiile pe viitor.
Acum, la finalul articolului, te invit să îți pui următoarea întrebare: „Cum mi-aș dori să se deruleze momentele tensionate cu copilul?” Și observă care este răspunsul tău.
Apoi, întreabă-te ce depinde de tine pentru ca lucrurile să se desfășoare așa cum îți dorești?
Poți avea convingerea că ai o putere cu mult mai mare decât crezi în relația cu copilul. Poți face relația cu copilul tău mai frumoasă printr-o simplă schimbare de atitudine. Fă acest pas și te vei bucura de beneficiile lui de acum încolo.
Ce vei face diferit în relația cu copilul de acum încolo?
Dacă dorești să afli mai multe despre cum îți poți ajuta copilul/copiii să-și calmeze emoțiile dificile, te invit să descarci un scurt ghid pdf de o pagină abonându-te la newsletterul nostru:
Ministerul Educației a pus în dezbatere un proiect de Hotărâre de Guvern care reduce oficial numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat cu 14.048, de la 307.900 la 293.852.
Proiectul vine după aplicarea prevederilor Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, care a impus o serie de măsuri contabile în Educație.
Documentul, publicat pe site-ul ministerului, modifică anexa nr. 4 din HG 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării și este însoțit de o notă de fundamentare care confirmă legătura directă cu măsurile impuse prin Legea 141/2025.
În actuala Hotărâre de Guvern este precizat faptul că „Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, este de 307.900 de posturi”.
În proiectul publicat de Ministerul Educației și Cercetării scrie că „Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special, centrele județene de resurse și asistență educațională / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, este de 293.852 de posturi”.
Cum argumentează Ministerul Educației decizia
În Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, Ministerul Educației oferă explicații în legătură cu această măsură.
Potrivit documentului, prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, au fost modificate unele prevederi privind:
Norma didactică de predare a profesorilor, maiștrilor-instructori și profesorilor pentru instruire practică din învățământul gimnazial, liceal, profesional și postliceal, din unitățile de educație extrașcolară, precum și pentru personalul didactic de predare din învățământul special, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029–2030
Numărul de elevi, preșcolari și antepreșcolari pentru ca o unitate de învățământ să funcționeze cu personalitate juridică
Efectivele de elevi, preșcolari și antepreșcolari din care se constituie formațiunile de studiu în învățământul preuniversitar de stat
Degrevarea de normă didactică de predare a personalului didactic care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat, pentru anul școlar 2025-2026
„Implementarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, au influențat implicit numărul de posturi din învățământul preuniversitar de stat ocupate cu personal în anul școlar 2025-2026”, se precizează în Nota de fundamentare.
Unele dintre măsurile adoptate prin Legea Bolojan sunt temporare:
Pentru un an școlar, măsura privind degrevarea de normă didactică de predare a personalului didactic care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar de stat
Pentru 4 ani școlari, măsura privind norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar de stat.
Măsura privind efectivele de elevi/preșcolari/antepreșcolari din care se constituie formațiunile de studiu în învățământul preuniversitar de stat se aplică progresiv din anul școlar 2025-2026, începând cu formațiunile de început de ciclu de învățământ.
Având în vedere situația actuală, prin acest proiect de act normativ se propune reducerea numărului maxim de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special și din centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.
Copiii de 3-5 ani sunt activi și foarte receptivi la activități și jocuri, fiind într-o perioadă de explorare și descoperire a propriilor simțuri și a lumii înconjurătoare. Așa că poți profita de acest lucru pentru a facilita procesul de dezvoltare a copilului tău.
Mereu există posibilitatea de a vă juca și de a face activități educative sau doar de a vă distra, însă ai nevoie să fii un pic creativă și să vezi oportunitățile indiferent de mediul în care vă aflați, afară sau în interior, și indiferent de ceea ce aveți la dispoziție.
Joaca este un lucru foarte frumos pe care este indicat să îl practici alături de copilul tău pentru a întări conexiunea dintre voi și pentru a te relaxa și detașa de problemele de la serviciu sau de altă natură. Nici nu contează ce faceți, atâta timp cât faceți ceva împreună.
Puteți să vă uitați la desene animate sau să alergați prin casă în diverse jocuri de rol. Atâta timp cât va distrați, este suficient.
Iată 9 activități pentru copiii de 3-5 ani, educative pentru el, și distractive pentru tine:
1. Pictați cu degetele
Este o activitate care presupune într-adevăr să vă murdăriți, însă este și foarte amuzantă. Pentru a face lucrurile cât mai sigure, puteți să găsiți câteva rețete pentru vopsea comestibilă, care ar fi foarte recomandată, deoarece copiii la această vârstă încă își mai bagă degetele în guriță, se scarpină pe față sau duc mânuțele la ochi. De aceea, este bine să te asiguri că metoda pe care o folosiți este sigură și că nu se pot întâmpla accidente.
2. Faceți puzzle-uri
Puzzle-urile reprezintă o activitate cu foarte multe efecte pozitive. Pe lângă faptul că este distractivă și provocatoare pentru copii, îi ajută și în dezvoltarea mai multor procese cognitive și a motricității. Trebuie doar să fii atentă să alegi acele puzzle-uri care sunt potrivite pentru copiii din această categorie de vârstă.
3. Jucați-vă cu tuburile de hârtie igienică
Dacă nu ai aruncat tuburile de hârtie igienică, atunci înseamnă că ai materialele necesare pentru o activitate foarte creativă și distractivă care este pe deasupra și educativă. Copiilor le este stimulată creativitatea și imaginația. Puteți folosi creioane colorate, carioci, lipici, foarfeca și să decupați și să colorați, făcând diverse forme. Folosiți și alte cutii goale pe care le aveți pentru a putea crea ceva cât mai divers.
4. Lasă copilul să se plictisească!
Da, este în regulă să îl lași să se plictisească pentru că așa va fi nevoit să își stimuleze creativitatea și imaginația și va descoperi ceea ce îi place să facă. Șansele ca cel mic să își descopere pasiunile și interesele sunt foarte mari în momentele de plictiseală. Atunci când se plictisește, copilul va încerca diverse lucruri până când le va găsi pe acelea care îl fac să se simtă suficient de bine încât să aleagă să le facă în continuare. Dacă vei urmări acest proces, vei observa cum cel mic se descurcă de unul singur și cum își conturează interesele și viitoarele pasiuni.
5. Jocuri de rol cu păpușile și jucăriile
Pentru copiii aflați la această vârstă este foarte potrivit jocul de rol cu păpușile sau cu diverse jucării, în funcție de genul copilului și de preferințele pe care le are. Acest joc are mai mult un scop distractiv decât unul educativ, însă pentru copii aceasta este o distracție pe care o caută des și care îi încântă în mod special.
6. Învățați cifrele și literele prin joacă!
De ce să nu începi de pe acum să îi transmiți copilului tău că este distractiv să învețe și să acumuleze informații noi? Există diverse materiale ajutătoare, precum cărțile specifice sau abțibildurile cu litere și cu cifre. Dacă aveți și un caiet la îndemână, atunci puteți să lipiți literele sau să le desenați și alături puteți lipi poze cu animăluțe sau cu obiecte care încep cu litera respectivă sau care ilustrează corect cifra pe care ați lipit-o sau desenat-o.
7. Dansați
Dacă ai suficientă energie și îți dorești că și copilul să o consume pe a lui, atunci puteți apela la această variantă. Alegeți muzica pe care o preferați de obicei și care vă face să dansați și petreceți împreună în acest fel până când simțiți că nu mai aveți energie. Este o metodă foarte sănătoasă de a consumă energia și de a face sport în același timp.
8. Jucați “Baba-Oarba”
Acesta este un alt joc de pe lista de activități pentru copiii de 3-5 ani. Este un joc care îi amuză foarte mult pe copii, până când ajung să radă în hohote. Puteți să vă legați la ochi pe rând, însă ai grijă la obiectele din casă și asigura-te că spațiul este suficient de sigur pentru a evita eventualele mici accidente de împiedicare, înțepare, ciocnire sau alte lucruri care se pot întâmpla.
Este un joc foarte util pentru dezvoltarea vocabularului copilului și poate fi foarte amuzant pentru cei mici. Este important să ții cont de vârstă copilului: să nu îl soliciți mai mult decât poate să facă față și ține cont de faptul că nu știe foarte multe cuvinte. Poți, în schimb, să folosești acest joc pentru a repeta anumite cuvinte despre care știi că le-a învățat de curând sau cu care are anumite dificultăți. Fazan este un joc ideal pentru a face mai plăcute momentele atunci când sunteți la cumpărături, călătoriți, gătiți și nu puteți să vă jucați altfel.
Activitățile pentru copii sunt nenumărate, iar acestea sunt printre cele mai ușor de pus în practică, având și un scop educativ în același timp.
Jocurile excesive pe calculator îi expun pe copii la un risc crescut de dezvolta o dependență de jocuri de noroc, o problemă care afectează 80 de milioane de oameni la nivel global, potrivit unui raport al ONU.
Minecraft și Fortnite au fost jocurile identificate de experți drept cele mai periculoase pentru creierele în formare ale copiilor și adolescenților, care își petrec zile întregi în aceste lumi virtuale, relatează New York Post. Elementul care diferențiază aceste două jocuri de altele este că își pot cumpăra progresul în joc.
Experții avertizează demult că timpul îndelungat petrecut în fața calculatorului în timpul jocurilor video crește nivelul de anxietate și depresie, dar și pe cel de obezitate și poate duce la oboseală oculară.
Minecraft și Fortnite, deosebit de periculoase pentru copii
Cercetările au arătat, de asemenea, că există o legătură între jucatul excesiv pe calculator și o altă problemă gravă – dependența de jocuri de noroc. Un expert a evidențiat Minecraft și Fortnite ca fiind în mod deosebit de periculoase pentru copii.
„În multe privințe, jocurile video la care tinerii au avut acces în copilărie — multe dintre ele având loot box-uri care pot fi câștigate sau cumpărate în joc pentru a permite progresul — i-au condiționat pentru jocurile de noroc de la o vârstă foarte fragedă, prin influențarea proceselor cognitive”, a declarat Heather Hugelmeyer, director pentru servicii de adicție la spitalul Northwell Zucker Hillside.
Bărbații tineri sunt deosebit de vulnerabili deoarece cortexul lor prefrontal, partea creierului responsabilă de luarea deciziilor, evaluarea riscurilor și controlul impulsurilor, este încă în dezvoltare.
Un sondaj realizat anul trecut a arătat că 10% dintre bărbații între 18 și 30 de ani prezintă semne ale unei probleme de jocuri de noroc, comparativ cu doar 3% din populația generală.
„Și exact asta vedem acum, în grupul tinerilor de vârstă universitară. Aceștia sunt copiii care au crescut cu jocuri precum Minecraft și Fortnite și care sunt mai susceptibili la această problemă”, a spus Hugelmeyer.
Ce sunt loot box-urile
Această problemă își are adesea rădăcinile înainte de adolescență. Expunerea la pariuri aparent inofensive până la vârsta de 12 ani crește de patru ori șansele de a dezvolta o problemă de jocuri de noroc mai târziu, arată studiile.
Expunerea poate veni lua multe forme — inclusiv publicitate online, rețele sociale și jocuri video cu caracteristici asemănătoare jocurilor de noroc, cum sunt loot box-urile, unde jucătorii pot cumpăra sau câștiga recompense.
În 2020, Entertainment Software Rating Board a început să impună o etichetă de avertizare pentru jocurile care conțin loot box-uri.
Dar criticii spun că măsura nu este suficientă. De altfel, împotriva industriei jocurilor pe calculator s-au înmulțit procesele în care dezvoltatorii sunt acuzați că proiectează experiențe adictive, asemănătoare jocurilor de noroc, care exploatează utilizatorii.
În ceea ce privește Minecraft, versiunea oficială nu vinde loot box-uri, dar unele servere multiplayer neoficiale, gestionate de terți, au oferit astfel de opțiuni.
În 2022, compania Epic Games, producătorul Fortnite, a ajuns la o înțelegere cu Federal Trade Commission privind acuzațiile de practici comerciale înșelătoare, susținând că „nu au existat niciodată mecanici de tip pay-to-win sau pay-to-progress în experiențele player-versus-player din Fortnite. Iar în 2019 am eliminat loot box-urile cu obiecte generate aleatoriu din Fortnite: Save the World.”
Combinația periculoasă
Jocurile video nu sunt singura problemă potențială. Emisiunile sportive, unde sunt prezentate cotele pentru pariuri sau acestea rulează pe burtieră, pot de asemenea deveni periculoase.
„Acum avem o întreagă generație care crește cu această normalizare a pariurilor. Asta are repercusiuni. Iar împreună cu comoditatea pariurilor online, formează o combinație foarte periculoasă”, a spus Hugelmeyer.
Părinții sunt încurajați să nu normalizeze jocurile de noroc în clasă. Lozurile nu ar trebui oferite cadou, iar copiii nu trebuie îndemnați să parieze pe evenimente sportive alături de părinți
Cum pot recunoaște părinții o eventuală dependență
Iată câteva semne pe care să le urmărești, ca părinte, pentru a descoperi apariția unei eventuale dependențe la copilul tău:
1. Fii atent/ă dacă adolescentul manifestă brusc interes pentru competiție, pentru a câștiga cu orice preț sau pentru a avea mereu dreptate.
2. Urmărește dispariția banilor din casă, cheltuieli nejustificate, datorii mari pe card sau ascunzători de bani în camera copilului. El poate cere bani pentru a paria.
3. Fii atent/ă dacă joacă jocuri video cu loot box-uri sau monedă plătită. Cere explicații atunci când vrea să folosească cardul tău pentru achiziții în joc.
4. Observă schimbările semnificative în atitudinea față de școală și activități, mai ales absențe de la cursuri sau lipsa temelor.
5. Pot apărea și schimbări de comportament precum furie crescută, anxietate sau depresie.
Studiile din ultimii ani din SUA arată că unul din opt copii se confruntă cu probleme de anxietate. În România, nu sunt disponibile informații centralizate privind această afecțiune mintală.
Potrivit specialiștilor, anxietatea nu este același lucru cu stresul. În ciuda faptului că acești doi termeni sunt folosiți frecvent ca sinonime, între ei există diferențe importante.
„Eu definesc stresul ca pe o presiune sau tensiune externă care este exercitată asupra copilului. Surse ale stresului pentru copii ar putea fi conflictele dintre părinți, mutarea într-o casă nouă, temele pentru acasă în exces, hărțuirea la școală sau chiar un film sau o carte care îl sperie”, a explicat Dr. Aarti Gupta, psiholog și directorul clinic al Centrului pentru Anxietate și Terapie de Familie TherapyNest din Palo Alto, California, SUA, pentru publicația Popsugar.com.
Potrivit medicului citat, anxietatea reprezintă răspunsul la acest stres.
Semnele anxietății pe care le pot observa părinții sunt:
Îngrijorare
Stări de nervozitate
Sentimentul de nesiguranță.
Având în vedere că starea de anxietate poate apărea ca efect al oricărui stres experimentat de copil, este important ca părinții să poată recunoaște semnele tulburărilor de anxietate și să acționeze cât mai rapid cu putință.
Astfel, un lucru pe care îl poți face în acest sens este să-ți ajuți copilul să-și dezvolte abilitatea de a-și exprima îngrijorările într-un mod clar.
Iată 4 strategii simple sugerate de psihologul Aarti Gupta pe care le poți folosi atunci când observi semnale de stres sau anxietate la copilul tău:
1. Validează-i sentimentele și ascultă-l
Mesajul pe care îl transmiți copilului trebuie să fie mai degrabă de acceptare decât de negare a îngrijorărilor și temerilor sale.
Este important să-ți încurajezi copilul să-ți împărtășească gândurile și sentimentele sale, chiar și pe cele mici și aparent nesemnificative. Astfel, copilul se va simți confortabil și în siguranță să vină la tine și să-ți spună despre temerile sau îngrijorările sale.
2. Fă schimbări în programul copilului
Dr. Gupta avertizează în legătură cu riscurile supraaglomerării programului copilului cu activități extracuriculare și cu întâlniri. Conform psihologului citat, chiar dacă aceste activități nu reprezintă o sursă de stres, deseori un copil anxios se liniștește și își regăsește confortul în timpul petrecut acasă cu familia.
3. Organizează și respectă o rutină
Părinții ar trebui să facă un efort pentru a păstra aceeași rutină benefică pentru copii.
„Pentru copii, în special pentru cei mai mici, o rutină predictibilă le asigură starea de confort, iar apariția bruscă a surprizelor și activitățile noi ar putea fi percepute drept copleșitoare și stresante”, spune Dr. Aarti Gupta.
„Încearcă să formezi și să menții cât de mult poți un program regulat pentru mese, somn și activități”, îi îndeamnă specialista citată pe părinți.
4. Nu-ți fie teamă să ceri ajutorul, chiar dacă celui mic îi e teamă
Dacă simți că eforturile pe care le faci nu ajută și dacă observi că simptomele stresului și ale anxietății copilului se agravează, Dr. Gupta îți sugerează să cauți ajutor de specialitate la un specialist care să-l ajute pe copil să învețe strategii eficiente de a gestiona această situație.
Știm că rezolvarea oricărei probleme pornește de la recunoașterea ei, de la a ști că respectiva problemă există. De aceea, este foarte important să fim atenți la starea emoțională a copiilor noștri. Să observăm fiecare schimbare și să aflăm ce a provocat-o.
În egală măsură, este important să încurajăm copilul să ne vorbească despre trăirile și emoțiile lui, fără să-l judecăm sau să-l criticăm. În felul acesta, vom reuși să păstrăm o relație de comunicare și copilul va simți susținerea noastră în orice situație dificilă.
Dacă dorești să afli mai multe despre o metodă simplă de a-ți ajuta copilul să se calmeze când simte emoții dificile, te invit să descarci un scurt ghid de o pagină în format pdf printabil, abonându-te la newsletterul nostru:
În special în perioadele tensionate din punct de vedere economic, politic și social, presiunea asupra populației și a familiilor este foarte mare.
Anul acesta este unul greu pentru familiile din România: alegeri prezidențiale, măsuri de austeritate, reduceri de venituri și scumpiri pe linie. Această presiune se suprapune peste stresul și așa prezent în viața obișnuită a mamelor, care simt pe umerii lor presiunea de a avea grijă de foarte multe aspecte: copii, soț, job, casă, mese sănătoase etc. Astfel, nivelul de stres și de anxietate resimțit de o mamă din ziua de astăzi este destul de ridicat.
Ce putem face pentru a scăpa de el sau cel puțin pentru a-l reduce? Să devenim proactive! Acesta este răspunsul pe care îl oferă Marika Lindholm, fondatoarea site-ului ESME.com, Empowering Solo Moms Everywhere, un site dedicat mamelor care își cresc singure copiii, într-un articol publicat pe site-ul PsychologyToday.com.
Potrivit autoarei, nimic nu reduce anxietatea mai rapid decât acțiunea.
Marika Lindholm propune 10 moduri de a reduce stresul, astfel încât să reușești să fii o mamă bună pentru copilul tău în orice situație:
1. Compartimentează timpul petrecut pe rețelele de socializare
Este extrem de ușor să fii prinsă pentru mult timp în Facebook sau Instagram, unde apar noi postări în fiecare secundă, ceea ce crește nivelul de stres. Apoi, anxietatea este contagioasă. De aceea, nu te implica în dezbaterile de pe Facebook pentru a încerca să convingi o altă persoană că nu are dreptate.
Cel mai potrivit este să intri pe rețelele de socializare mai rar, să verifici ce ai de verificat, apoi să închizi aplicațiile. Evită să intri pe Facebook în special atunci când ești cu copiii și înainte de culcare.
2. Consum moderat de știri
Este destul de greu să gândești clar și să acționezi corect atunci când te afli într-o stare de stres. Conform studiilor, cu cât mai multă atenție atragi lucrurilor pe care nu le poți controla, cu atât mai lipsită de control te vei simți. Este adevărat, nu poți controla evenimentele din jurul tău, însă poți controla expunerea ta la ele.
Asta nu înseamnă că nu trebuie să fii informată, însă limitarea consumului de știri va reduce anxietatea și sentimentul că nu poți controla nimic.
3. Dormi o oră în plus
Atunci când dormi insuficient și te simți prea obosită, îți este mai greu să gestionezi stresul. O mamă supărată, ajunsă la capătul puterilor este o mamă care, mai târziu, se va simți vinovată din cauza greșelilor de parenting pe care le face.
Ce poți face este să dormi și tu în timpul somnului copiilor în timpul zilei, iar seara să renunți la privitul la televizor în favoarea unei ore de somn în plus. Profită de momentul când ți se face somn pentru a te duce la culcare și a adormi mai repede.
4. Practică starea de relaxare
Simpla acțiune de a medita și de a respira adânc îți poate aduce relaxare și îți poate întări sănătatea.
Găsește un moment când copiii sunt plecați sau ocupați cu o activitate interesantă, când dorm sau când urmăresc desenul animat preferat. Chiar și 5-10 minute de relaxare pot face o mare diferență în ceea ce privește abilitatea ta de a face față provocărilor pe care le întâmpini.
5. Fă zilnic exerciții fizice
Dacă ai deja o rutină de exerciții fizice, adaugă o jumătate de oră în plus și o intensitate suplimentară. Exercițiile fizice sunt o modalitate minunată de a te simți puternică și de a scoate la suprafață tensiunile acumulate.
Dacă nu faci exerciții zilnice, acum este un moment foarte bun pentru a începe. Nu da vina pe copii pentru că nu faci mișcare. Îi poți lua cu tine pentru o tură de alergare. Dacă ai bebeluș, îl poți lua cu tine în timp ce urcați împreună scările. Corpul uman a fost creat pentru a face mișcare. Exercițiile fizice stimulează secreția de endorfine, așa că ai foarte multe de câștigat dacă faci mai multă mișcare. Rezultatul va fi nu doar reducerea stresului, ci și faptul că vei fi un model pozitiv pentru întreaga familie!
6. Petrece mai mult timp în natură
Când te simți stresată, ieși afară și fă o plimbare, de preferat în natură. Este dovedit faptul că plimbările în natură reduc răspunsul psihologic asociat cu stresul.
Stresul se instalează mai ușor atunci când petreci mult timp în interior, deconectată de natură. Mergi împreună cu copiii în cel mai apropiat parc, pe plajă sau în pădure pentru joacă sau pentru un picnic. Peisajele frumoase au un impact imediat de reducere a stresului, iar plimbarea îți va da o stare de bine. Multe persoane merg de acasă spre serviciu și de la serviciu spre casă fără să aprecieze lucrurile frumoase pe care le văd în drumul lor. Așa că ieși afară, plimbă-te și respiră!
7. Comunică cu prietenele
Oricând te simți stresată, apelează la prietenii și prietenele de care te simți apropiată. Să te îngrijorezi sau să simți starea de disperare în singurătate nu face decât să agraveze lucrurile. În schimb, atunci când simți că cineva te susține, nivelul de stres scade și crește abilitatea ta de a acționa. În același timp, susținerea altor persoane care trec prin perioade de stres îți poate fi de ajutor.
8. Canalizează-ți stresul către ceva concret
Mamele stresate nu pot pur și simplu să-și ascundă capul sub o pătură și să pună lumea pe pauză. Copilul tău se bazează pe tine să funcționezi, indiferent de starea ta interioară.
Dacă te simți depășită de situație, furioasă sau dezamăgită de ce se întâmplă în jurul tău, mută-ți atenția înspre a face ceva nou, ceva diferit pentru tine sau pentru familie. Ocupă-te de acel proiect pe care îl tot amâni, fă ordinea și organizarea la care te gândești de mult timp, învață o nouă abilitate sau urmează-ți o pasiune pe care ai ignorat-o până acum, pentru a-ți direcționa anxietatea într-un mod productiv. Important e să acționezi.
9. Exprimă-ți recunoștința
Studiile arată că, atunci când ne concentrăm atenția pe recunoștință, facem față mai ușor emoțiilor dificile. Ia-ți zilnic un moment pentru a-ți exprima recunoștința. Ca mama, s-ar putea să-ți vină în minte mai degrabă situații pentru care te simți vinovată și supărată. Totuși, poți alege, pentru câteva momente, să-ți îndrepți atenția și să observi acele lucruri pe care le ai în viața ta și pentru care ești recunoscătoare. Gândește-te la momentele cu copilul tău. Copiii aduc bucurie în viețile noastre și e important să fim recunoscătoare pentru această bucurie.
10. Îmbrățișează cu toată inima
Atunci când lumea pare total ieșită de sub control și chiar periculoasă, o îmbrățișare poate face minuni. Îmbrățișările persoaneor dragi, adulți sau copii, inspiră o stare pozitivă și alungă stresul.
Iată, așadar, 10 lucruri pe care le poți face în mod concret pentru a reduce starea de stres și pentru a-ți menține starea de echilibru emoțional, astfel încât să fii un sprijin pentru familia ta chiar și în perioadele mai dificile.
Un număr de 900 de copii din București ar urma să beneficieze de un sprijin de până la 500 de lei pentru achiziționarea ochelarilor, conform unui proiect care urmează să fie dezbătut în ședința de marți a Consiliului General al Capitalei.
Proiectul „Focus VDR” se va derula în perioada septembrie 2025 – decembrie 2026 şi va avea un buget multianual de 478.000 de lei.
Bugetul alocat proiectului va fi de 110.000 de lei în 2025, dintre care 90.000 de lei pentru 180 de beneficiari, iar 20.000 de lei pentru aplicația destinată înregistrării cererilor (creare, mentenanță și hosting).
Bugetul din 2026 va totaliza 368.712 lei, dintre care 360.000 de lei pentru 720 de beneficiari, iar 8.712 lei pentru aplicație (mentenanță și hosting).
Banii vor fi alocați din bugetul propriu al Municipiului București, prin Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București.
Cine poate primi acești bani
Beneficiarii proiectului vor fi copiii din București cu vârste de până la 17 ani.
Beneficiarii cu vârsta de peste 14 ani trebuie să aibă domiciliul stabil sau viza de reședință în București, obținută cu cel puțin șase luni înainte de depunerea cererii. În cazul celor care nu au împlinit 14 ani, reprezentantul legal trebuie să aibă domiciliul stabil, sau viză de reședință în București, cu cel puțin șase luni înainte de depunerea cererii.
De asemenea, este necesară o recomandare medicală de la medicul oftalmolog specialist/primar.
Sprijinul financiar se acordă o singură dată pentru un beneficiar pe toată perioada de implementare a proiectului și va reprezenta contravaloarea unei perechi de ochelari, care include rame şi lentile.
Dacă ai copii la școală în una din clasele a II-a, a IV-a sau a VI-a, știi că, anul acesta, urmează să aibă testarea de Evaluarea Națională. Însă, testele pe care le vor primi elevii anul acesta vor fi diferite față de cele din anii trecuți.
Îți prezentăm, în continuare, care sunt schimbările pentru Evaluarea Națională a elevilor claselor a II-a, a IV-a sau a VI-a în anul școlar 2025-2026.
Ministerul Educației și Cercetării a aprobat, prin prin Ordinul de ministru nr. 6.405/23.09.2025, metodologia de organizare și desfășurare a acestor testări, potrivit unui comunicat de presă.
Iată două schimbări importante în teste de Evaluarea Națională pe care le vor da elevii claselor a II-a, a IV-a sau a VI-a:
1. Subiectele vor pune accent și pe aplicații practice – cunoștințe, deprinderi, valori și atitudini utile în viața reală, conectate cu viața de zi cu zi a elevilor.
2. Extinderea competențelor evaluate, pentru o imagine mai relevantă și mai clară asupra progresului elevilor.
Cerințe care se aplică în viața de zi cu zi
„Evaluările nu sunt doar teste, ci instrumente formative: oferă feedback personalizat pentru elevi, părinți și profesori și sprijină o educație adaptată fiecărui copil”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Ministerului Educației.
Potrivit reprezentanților instituției, „s-a accentuat rolul formativ al acestor evaluări prin impactul asupra școlii și asupra educației personalizate la nivelul fiecărui copil (inclusiv cu implicarea părinților în asimilarea comprehensivă a rezultatelor)”.
Astfel, în anul școlar 2025 – 2026, în cadrul Evaluărilor Naționale pentru clasele II – IV – VI, „în vederea realizării cerințelor vizând aplicabilitatea în viața de zi cu zi a elevilor, se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare”, transmite Ministerul Educației.
Conform instituției, „în acest mod, evaluările vor reflecta noua abordare curriculară prin care subiectele vizează și aspectele concrete ale aplicării în viața elevilor de zi cu zi a cunoștințelor, deprinderilor, atitudinilor și valorilor construite în procesul de învățare. Extinderea, prin evaluare/testare a competențelor evaluate, în direcția noii logici a învățării, cu focalizare pe aplicare și transfer în contexte noi a cunoștințelor, pe mobilizarea cunoștințelor pentru rezolvare de situații-problemă, pe formulare de opinii și argumentare ca antrenare a gândirii critice aplicate și dincolo de disciplinele școlare, în învățarea pentru viață, va furniza date, informații obiective atât profesorilor de la clasă, cât și unității de învățământ, fundamentând feedbackul personalizat către elev, către părinte și către comunitatea educațională”.
Itemi pentru alfabetizarea funcțională și gândirea critică,
„În premieră, sunt incluși itemi care vizează alfabetizarea funcțională și gândirea critică, în linie cu testările internaționale (PISA, TIMSS, PIRLS)”, se arată în informarea Ministerului Educației.
„Această abordare sistematică, graduală, adaptată nivelului de vârstă al elevilor, țintește nu doar rezultate și o mai bună performanță sistemică la studiile comparative internaționale la care participă România (de ex.: OECD-PISA, IEA-TIMSS, IEA-PIRLS etc.), ci și concentrarea programatică pe responsabilizarea pentru propria învățare, pe conștientizarea punctelor tari și a celor ce necesită efort pentru propria dezvoltare, pentru atingerea propriului potențial, pe internalizarea principiului învățării pe tot parcursul vieții, pe orientarea către o carieră și o viață împlinite”, mai scriu reprezentanții instituției.
Calendarul testelor de Evaluarea Națională în anul școlar 2025-2026
Calendar Evaluarea Națională 2026 clasa a II-a:
12 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba română (scris)
12 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba maternă (scris)
13 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba română (citit)
13 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba maternă (citit)
14 mai 2026: Matematică și Explorarea mediului
15 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba română pentru minoritățile naționale (scris, citit)
Calendar Evaluarea Națională 2026 clasa a IV-a:
19 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale
20 mai 2026: Matematică și științe ale naturii
21 mai 2026: Limbă și comunicare – Limba maternă
Calendar Evaluarea Națională 2026 clasa a VI-a:
26 mai 2026: Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.