Acasă Blog Pagina 6

“În pubertate și adolescență nu mai este despre cum interzic ecranul.” Sfaturi de la Psihologul Diana Stănculeanu

0
Sursa foto: Freepik.com

În pubertate și adolescență, scopul părinților nu mai este să interzică ecranul, ci să se conecteze cu copiii lor, să le ofere valori reale și să le asigure activități interesante care le stimulează creierul să rămână deschis către diferite domenii, a recomandat psihologul Diana Stănculeanu.

Ea a vorbit despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.

Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Interferențele negative ale ecranului în pubertate și adolescență:

1. Pruning neuronal: “Use it or lose it”

2. Afectarea circuitelor dopaminergice și a sistemului natural de recompensă

3. Imagine corporală și influența social media

4. Presiunea grupului și identitatea de sine

Părțile nefolosite din creier se pierd în pubertate

În pubertate, după vârsta de 10-11 ani, în creierul copilului are loc o revoluție. “Avem o altă etapă de reorganizare a creierului pe principiul folosește sau vei pierde, este etapa de pruning, în care toate structurile noastre neuronale de învățare se vor reorganiza pe principiul utilizării frecvente. Creierul nostru care este atât de deștept și de atent și cumva disponibil în arhitectura lui la tot ceea ce fac eu zi de zi, îmi face această mapare de activități. Se uită un pic la lucrurile și activitățile către care eu duc resurse” și duce în activitatea preferată pe care o facem atât de mult toate resursele de învățare, a explicat Diana Stănculeanu. Astfel, creierul copilului se organizează pe principiul utilizării frecvente.

Însă, pentru că la 10-12 ani copilul încă nu știe ce va face preponderent în viața adultă, este foarte important să-și păstreze creierul deschis și antrenat pentru activități cât mai variate.

“Poate n-am decis la 10-12 ani că voi fi medic. Da? Sau educator. Sau sudor. Sau fotbalist. Eu nu știu unde voi folosi resursele mele de învățare preponderent. Și atunci am nevoie de șanse egale. Am nevoie de un creier care să rămână suficient de disponibil pentru diferite categorii de învățare, astfel încât (…)  să creăm aceste șanse egale, păstrând varietate și diversitate în viața copiilor”, a precizat psihologul citat.

Potrivit acesteia, e nevoie să ne preocupăm nu doar de stimularea cognitivă a copiilor noștri, ci și de aspectele legate de relațiile lor, de corpul lor, de emoțiile lor. “Toate acestea e important să se regăsească în rutina lor de zi cu zi.”

Nu mai este despre cum interzic ecranul

Conform specialistei în sănătatea mintală, “întrebarea corectă din preadolescență încolo nu este despre cum interzic ecranul”.

Aceasta spune în ce direcție e nevoie să privească părinții de adolescenți care petrec mult timp în fața ecranelor: “Dacă am un preadolescent sau un adolescent care stă 6-7 ore la ecrane zilnic, trebuie să mă întreb ce lipsește din viața acestui copil?, care presupunem că doarme 8-10 ore pe noapte, că merge la școală, unde petrece 6 ore fără ecran, se mișcă zilnic măcar o jumătate de oră – o oră, are rutinele de masă, toaletă, culcare, care nu includ telefon.

De asemenea, e important să observăm dacă fiul sau fiica noastră (pre)adolescent/ă are cel puțin un prieten. “Dacă nu are niciun prieten, big, big, big red flag. Este un semnal de alarmă foarte, foarte puternic în preadolescență și adolescență”, a avertizat Diana Stănculeanu.

Iată sfatul ei pentru părinți:Preferați oricând prieteniile complicate decât lipsa completă a acestora. În prieteniile complicate încă mai avem de lucru, avem de negociat, de vorbit, de modelat, de exemplificat, decât să am un copil perfect izolat social, fără prieteni, în condițiile în care socializarea rămâne o nevoie de dezvoltare extraordinar de importantă” la această etapă de vârstă.

Atunci când adolescentul meu este în Chicago, mă duc și eu acolo

Potrivit psihologului, părinții de adolescenți e nevoie să aibă “și zone de utilizare comună” a ecranelor.

“Regula adolescenței ne spune că, atunci când adolescentul meu este în Chicago, singurul loc unde pot să-l întâlnesc este dacă mă duc în Chicago. Mergeți în digitalul lor, mergeți în online-ul lor, vedeți ce îi interesează, ce se joacă, ce consumă și faceți-o dintr-un loc al curiozității, nu dintr-un loc al criticii. Ne văităm de ei când își dau genele peste cap. Suntem primii care ne dăm genele peste cap când aflăm ce muzică ascultă, la ce filme se uită, ce influenceri consumă, ce youtuberi, ce vloggeri”, a clarificat specialista în sănătatea mintală.

În continuare, ea a împărtășit din experiența sa personală:

“Nepotul meu are 11 ani. Mă uit la vloggerii pe care îi urmărește. Mă doare pe dinăuntru. Mă scurg de plictis. Este crâncen. Dar stau acolo și încerc să fiu și un pic autentică, habar n-am ce să zic oamenii ăștia aici, dar te rog, explică-mi. Rămân în acest loc al curiozității și el înflorește și îmi explică. Și încetișor, încetișor văd că-și mută ochișorii din ecranul ăla mare și se uită către mine și îmi spune “Ngl ești chiar cool”. Și eu îi zic: “Ce înseamnă ngl?” “Not gonna lie”. În fiecare zi învăț niște cuvinte de la ei și rămânem conectați.”

Lumea din online construiește identitatea adolescenților

Potrivit Dianei Stănculeanu, serialul britanic “Adolescence” “ne arată că copiii noștri trăiesc și într-o altă lume decât aceia care credem noi că trăiesc, iar acea altă lume este accesată din camera lor proprie, în care noi uneori nu intrăm cu orele, dar din care ei ne dau afară, tocmai pentru că, apropo de a merge la ei în Chicago, dacă mă duc cu critică, – ce faci tu aici? Consumi toate prostiile, iar te uiți la ăștia, iar pierzi vremea, – acolo este o altă lume, care pentru ei poate să devină o sursă de construct identitar.”

Adolescenții învață despre cine sunt ei, raportându-se nu doar la modelele din viața reală, de zi cu zi, ci și din modelele pe care le descoperă în online, pe care le consideră relevante.

Psihologul ne sugerează să observăm motivele pentru care adolescenți consideră relevante anumite modele din online:

“Am stat de vorbă cu adolescenți care se declarau fani Andrew Tate și care îmi spuneau: Nu îmi place ce face, dar îmi place că e șmecher, îmi place că are mușchi, îmi place că are bani mulți, îmi place că e puternic, îmi place că obține lucruri ușor. Dincolo de aspectele absolut reprobabile pe care le fac unii dintre influencerii din online pe care copiii noștri îi urmăresc, acolo ei își văd împlinite niște nevoi absolut normale”.

Dacă nu le împlinim nevoile în viața reală, ei vor căuta să și le împlinească în lumea digitală

Este vorba de nevoi normale umane, universale, pe care le avem cu toții, precum nevoia “de atenție, de a se simți puternici, de a se simți competenți, de a fi acceptați, doriți, căutați”.

Ce au nevoie să știe părinții de preadolescenți și adolescenți este că, “dacă nu ne străduim să le împlinim un pic aceste nevoi în viața reală, și le vor găsi în această dinamică digitală complicată și vom vedea dezastrele pe care le-am văzut în serialul “Adolescence” căpătând viață, îngrozindu-ne și lăsându-ne cu această întrebare: ce aș fi putut să fac mai mult?”

În aceste condiții, a continuat Diana Stănculeanu, primul lucru pe care îl avem de făcut este să ne ducem acolo unde acum nu ne vine să ne ducem, deoarece ne plictisește și ne vine să-l catalogăm ca fiind superficial, needucativ, neconstructiv. Însă, “poate deveni foarte constructiv și extrem de relevant pentru ei. Și, dacă îi lăsăm fără ghidajul nostru în această lume, atunci consecințele vor fi destul de complicate.”

Și, de obicei, copiii au acces în online în mod autonom, fără ghidajul părinților, din școlaritatea mică, de la 7-8 ani.

Discuții necesare cu copiii despre pericolele din online

Studiile arată că întâlnirea majoră cu conținuturile pornografice are loc sub vârsta de 8 ani.

“Am avut o discuție cu copilul meu despre asta, înainte să-i dau un telefon cu wifi pe mână? De cyberbullying este plin digitalul, sunt pline rețelele sociale de aspecte și comportamente de bullying. Am discutat despre asta? Știe copilul meu să pună limită unui mesaj nepotrivit? Am discutat cu copilul meu despre furtul de date și de identitate personală? Știe copilul meu să deosebească un fake news, să-și caute alte surse de informație, să se îndoiască de lucrurile pe care le vede acolo, adică să aibă niște abilități minimale de gândire critică?”, a atras atenția specialista în sănătatea mintală.

Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii

Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

Citește și:

Sondaj: Pericolele cu care se confruntă copiii în mediul online: revenge porn, grooming, cyberbullying

“Dacă nu faci ce îți cer, îți iau telefonul!” 6 motive pentru care să NU folosești ecranele pentru a pedepsi copilul

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

De ce adolescenții își sfidează părinții și vor să facă doar ce au chef? 8 soluții de la psihologul Diana Stănculeanu pentru părinții de adolescenți

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Supraveghere totală în școlile din România. Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial

0
sursa: PickPik

Ordinul privind supravegherea audio-video în școli a fost publicat în Monitorul Oficial, a anunțat Ministerul Educației. Actul normativ stabilește un cadru clar pentru instalarea și utilizarea camerelor audio-video în scopul prevenirii violenței și asigurării protecției elevilor și angajaților. Conform ordinului, pentru monitorizarea audio-video școala are nevoie de acordul părinților, al elevilor și al angajaților.

”Școlile noastre devin mai sigure și prin monitorizarea audio-video neintruzivă. Ca ministru am responsabilitatea ca actul educațional să se desfășoare nu doar eficient, ci și într-un context în care toți actorii se simt în siguranță și au o calitate bună a vieții”, a afirmat ministrul Educației, Daniel David, transmite News.ro.

Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial

Ministerul Educației și Cercetării a emis Ordinul nr. 3781/2025, care aprobă Procedura privind monitorizarea audio-video în unitățile de învățământ preuniversitar, acesta fiind publicat în Monitorul Oficial.

”Suntem în plină analiză, propuneri de politici educaționale și început de reforme pentru a eficientiza actul educațional (vezi analizele curriculare, promovarea unor noi metode de predare-învățare). În paralel, însă, am gândit un sistem care să asigure și contextul adecvat acestei eficientizări”, a arătat Daniel David.

Ministrul Educației: „Acum a fost timpul acțiunii, pentru a ne proteja școala”

Ministrul Educației a adăugat că, deși comportamentele agresive, consumul de droguri și alte substanțe interzise și violările normelor sociale și ale procesului educațional în școlile din țară se află adesea sub nivelul celor din alte țări dezvoltare, ”simpla existență a acestora în școlile noastre este de neacceptat”.

”Discuțiile despre acest lucru trenau de prea mult timp. S-a stabilit în anii trecuți contextul legal și s-au exprimat toți actorii relevanți, iar acum a fost timpul acțiunii, pentru a ne proteja școala. Acest demers se înscrie, însă, într-o viziune mai complexă, care încearcă să ordoneze într-un demers mai coerent numeroasele demersuri bune făcute până acum în sistem, dar adesea prea fragmentate, pentru a avea efecte cumulative cu impact semnificativ:

(1) Protejăm cu ajutorul autorităților naționale (ex. Ministerul Afacerilor Interne) și locale mediul din jurul unităților de învățământ. Colaborările noastre cu aceste autorități sunt tot mai coordonate și mai strategice, cu efecte tot mai vizibile.

(2) Protejăm prin educație (ex. educație formală și nonformală dedicată acestor teme), cultură organizațională (ex. promovarea valorilor prosociale) și proceduri/regulamente mediul din cadrul unităților de învățământ.

(3) Intervenim prin prevenție și tratament în cadrul școlilor și/sau în colaborare cu unitățile specializate din afara școlilor.

Săptămâna «Școala altfel» va avea un rol important în cunoașterea și exersarea implementării acestei viziuni, sigur, alături de alte măsuri care vor fi anunțate la nivel de minister sau de unități școlare”, a argumentat Daniel David.

Ce prevede ordinul de ministru

Potrivit Ministerului Educației, ordinul prevede stabilirea unui cadru clar pentru instalarea și utilizarea camerelor audio-video în scopul prevenirii violenței și asigurării protecției elevilor și a personalului, precum și faptul că pentru monitorizarea audio-video școala are nevoie de acordul părinților, al elevilor și al angajaților.

Totodată, sunt prevederi legate de respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR), clarificarea responsabilităților și a regulilor privind accesul la înregistrări, durata de stocare a imaginilor: 30 de zile, cu excepții justificate, faptul că înregistrările nu pot fi folosite pentru evaluarea profesorilor și obligația de a informa părinții, elevii și personalul asupra deciziilor de instalare.

Ministerul Educației precizează că supravegherea este permisă doar în spații prevăzute de lege: săli de clasă, holuri, exteriorul clădirilor, săli de sport (însă, fără, de exemplu, vestiare etc.).

Manualele școlare, „haotice, fără logică”. Cum este formulată o definiție într-o carte de clasa a 6-a

0
Sursa foto: Freepik.com

Manualele școlare care, în teorie, sunt instrumente de învățare, în practică, sunt mai degrabă obstacole pentru elevii români. Într-o serie de studii realizate recent, cercetătorii în lingvistică de la Universitatea de Vest din Timișoara au descris cărțile școlare ca fiind „haotice, fără logică, cu prea multe cuvinte și prea puțină claritate”. Calitatea manualelor ar putea fi și una dintre explicațiile pentru rezultatele dezastruoase de la testările PISA sau de la examenele naționale, sunt de părere specialiștii.

„Produsul a doua numere întregi este un număr întreg egal cu produsul modulelor celor două numere întregi precedat de semnul plus, dacă cele două numere întregi sunt nenule și au același semn”, este una dintre definițiile din manualele elevilor.

Definiția, așa cum este ea formulată, poate fi găsită într-un manual de matematică de clasa a VI-a. În încercarea de a o rescrie pe înțelesul copiilor, cercetătorii de la Universitatea de Vest au obținut următoarea variantă: „Dacă înmulțim două numere întregi care au același semn, rezultatul este pozitiv și se obțin în mulțimi valorile lor absolute”, potrivit Observator News.

Abecedarele de acum au cu 309% mai multe cuvinte decât cele vechi

Specialiștii în lingvistică de la Timișoara au analizat, într-o serie de studii, toate manualele școlare de pe platforma Ministerului Educației, pentru elevii din ciclurile primar, gimnazial și liceal. Asta după ce au constatat că studenții universității lor au mari probleme de scriere și înțelegere a cerințelor.

„Am găsit din punct de vedere lingvistic ceea ce constată fiecare părinte și cadru didactic: un haos generalizat, pe lângă textul extrem de încărcat mai există căsuțe informative, mai există imagini, mai există schițe care nu au de-a face cu înțelesul textului”, a declarat Mădălina Chitez, cercetător principal la Universitatea de Vest Timișoara.

Experții au analizat și abecedarele. Dacă renumitul Abecedar, folosit de majoritatea adulților de astăzi în primii ani de școală, conținea aproximativ 6.000 de cuvinte repartizate pe 135 de pagini, manualele actuale includ între 18.000 și 25.000 de cuvinte, ajungând la o densitate de până la 173 de cuvinte pe pagină. Aceasta reprezintă o creștere de 309% comparativ cu edițiile mai vechi.

„Alegerea manualului nu e cea mai simplă muncă, pentru că ele trebuie, evident, analizate, textele nu le simțim întotdeauna cele mai potrivite. Nu știu dacă e neapărat problema formulării, cât problema apare la lipsa cunoașterii termenilor”, a declarat Adelina Bătăneaț, profesor de Limba și Literatura Română.

Ce spun părinții despre manualele copiilor lor

„Nu știu eu ca părinte de unde mă uit, de sus în jos sau de la stânga la dreapta. E multă, e foarte multă informație”, a spus un părinte.

De asemenea, cercetătorii de la Universitatea de Vest din Timișoara susțin că există o legătură directă între rezultatele la examenele naționale și testările PISA și felul în care sunt concepute manualele elevilor.

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Oana Moraru, decizie radicală pentru elevii de până în 12 ani: „Sub nicio formă la această școală”

0
Sursa foto: Captură YouTube ZUnivers Podcasts

„Nu pe grupuri de WhatsApp până la clasa a VI-a, la 12 ani. Sunt și de la clasa a II-a și este cea mai mare toxicitate”, spune profesoara Oana Moraru, fondatoare și manager al școlii private Helikon, cu peste 30 de ani de experiență în învățământul privat și public.

„Până ajung ei să se înțeleagă, să se agrege în grupuri sociale, cam până la 12 ani, terenul lor de joacă arată plin de conflicte care trebuie tot timpul mediate, învățate, explicate, pus replici în gură, ascultați. Ai nevoie să stai pe șantierul ăsta al socializării, pentru că își dau foarte multă respingere unul altuia. Trebuie să știe copilul să învețe cum să managerieze și să metabolizeze respingerea, cum să se ducă în întâmpinarea celuilalt, cum să renunțe”, a declarat Oana Moraru, în podcastul SmartJob moderat de jurnalista Adriana Nedelea, la Europa Liberă România.

Autoarea volumelor „Copilul tău citește” și „Copilul tău scrie”, precum și coautoarea unui caiet de literație și a unei serii de cărți destinate în special copiilor de învățământ primar, Oana Moraru a explicat decizia pe care a luat-o în școala pe care o conduce și a vorbit despre ce fac copiii, atunci când primesc telefoane și permisiunea de a face și intra în grupuri online.

„Când am văzut că se întâmplă și la mine la școală, am dat eu pe grupurile de WhatsApp ale părinților un mesaj, ca pilotul din avion, care le spune: sub nicio formă la această școală! Dacă mai aud că ați pus în mâna copiilor grupuri de WhatsApp – și am început să explic, dar pe un ton ferm, de pilot care trebuie să facă o aterizare forțată și nu cere permisiunea nimănui”, a povestit aceasta.

Declarațiile Oanei Moraru, în podcastul SmartJob:

  • „Poți să-i dai telefon de la clasa a V-a, a VI-a, când pleacă singur la școală, cu harta, cu GPS-ul, dar fără social-media. Poți să îl lași acasă cu Youtube-ul sau cu un Kahoot pe telefon, o oră, dar doar în sufragerie, cu tine de față, nu neapărat că stai peste el. Fă o regulă: device-ul doar în camera mare, unde stăm cu toții. Niciodată în baie, niciodată la tine în dormitor, niciodată în bucătărie la masă. Deci, poți să dai treptat, dar cu limite.
  • Nu pe grupuri de WhatsApp până la clasa a VI-a. Sunt și de la clasa a II-a și este cea mai mare toxicitate. Până la 12 ani, copiii abia navighează în straturile cele mai de jos ale relaționărilor sociale reale, fizice, în curtea școlii, acolo sunt achizițiile cele mai importante de schimb de replici, de experiență, de întoarceri, de întâlnire la mijloc, de schimb de priviri, de citire a intențiilor, a intențiilor din spatele cuvintelor, se dezvoltă gândirea critică în schimb direct. Copiilor le e foarte greu să facă asta.
  • Până ajung ei să se înțeleagă, să se agrege în grupuri sociale, cam până la 12 ani, terenul lor de joacă arată plin de conflicte care trebuie tot timpul mediate, învățate, explicate, pus replici în gură, ascultați. Ai nevoie să stai pe șantierul ăsta al socializării, pentru că își dau foarte multă respingere unul altuia. Trebuie să știe copilul să învețe cum să managerieze și să metabolizeze respingerea, cum să se ducă în întâmpinarea celuilalt, cum să renunțe. Știi câtă lume își dă block, se înjură, își dau unfriend, noi suferim în spațiul virtual, darămite copiii!
  • Când am văzut că se întâmplă și la mine la școală, am dat eu pe grupurile de whatsapp ale părinților un mesaj, ca pilotul din avion, care le spune: sub nicio formă la această școală! dacă mai aud că ați pus în mâna copiilor grupuri de WhatsApp – și am început să explic, dar pe un ton ferm, de pilot care trebuie să facă o aterizare forțată și nu cere permisiunea nimănui. Ce fac ei? De-abia așteaptă să se adune acolo și să-și dea respingeri unul altuia, să se scoată reciproc din grupurile de WhatsApp. Este un joc pe care îl practică și pe teren, doar că în mediul virtual sentimentul că sunt respins dintr-un spațiu pe care nu îl văd, la care n-am acces, nu știu ce s-a discutat fără mine… – în curtea școlii văd, simt, miros de la distanță, îmi spune cineva, privesc și îmi dau seama de limbajul nonverbal. Faptul că eu acum am fost scos de pe grupul acestor 5 băieți aruncă emoțiile copilului într-o panică extraordinară de la care nu mai poți construi. Tu nu ai apucat să construiești baza și de fapt ridici ștacheta către niște zone incredibile ale conflictului uman, pe care nici eu, la vârsta mea, nu-l pot gestiona cu ușurință. Știi câtă lume își dă block, se înjură, își dau unfriend, noi suferim în spațiul virtual, darămite copiii! Deci grupuri de WhatsApp după clasa a VI-a și cu control parental”.

 

Iată mai multe detalii despre cărțile scrise de Oana Moraru pentru părinți și dascăli, amintite în articol:

„Copilul tău scrie” de Oana Moraru

În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?

În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.

 

„Copilul tău citește” de Oana Moraru

Oana Moraru, fondatoare a Școlii Helikon, profesor, formator și publicist pe teme educaționale, cu o experiență de 30 de ani în învățământ, răspunde în această carte la întrebarea: Cum îi învățăm pe copii să citească, să gândească critic și, mai ales, să le placă lectura?
Descoperă metode detaliate, exemple practice pornind de la poveștile Olinei Ortiz și activități distractive pentru părinți și copii.
Părinții și profesorii sunt instructori de zbor, copiloți doar pentru o scurtă vreme, iar lectura este cel mai puternic instrument de orientare în viață.
 
 
 
 
 
 
 
 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Captură video YouTube ZUnivers Podcasts

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Dr. Shefali: 10 lecții pentru băieții noștri din serialul “Adolescence”

0
Sursa foto: Facebook Dr. Shefali

Seria “Adolescence”, lansată de Netflix la sfârșitul lunii martie, a marcat milioane de părinți din întreaga lume prin problemele pe care le ridică legate de parenting și în mod special de educația băieților în ziua de astăzi.

“Băieții noștri nu sunt stricați, ei sunt împovărați. Împovărați de tăcere, deconectare și de o lume care le spune că puterea înseamnă stoicism, iar vulnerabilitatea este slăbiciune. Dar, dincolo de furie, de izolare, de scrolling… se află un suflet care tânjește să fie văzut. Atunci când alegem să simțim cu ei în loc să-i reparăm, totul începe să se schimbe”, susține Dr. Shefali, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Dr. Shefali Tsabary este doctor în psihologie clinică la Universitatea Columbia din New York. De asemenea, este autoare, speaker, trainer și expert internațional în parenting, devenită cunoscută în special după aplicarea tehnicii mindfulness în relația părinte-copil.

Iată cele 10 lecții de la Dr. Shefali pentru băieții noștri, extrase din serialul “Adolescence”:

1. Ei nu se “comportă urât” – ei strigă

“Ceea ce noi etichetăm ca “neascultare” este, deseori, suferință, confuzie sau durere neprocesată”, explică specialista în parenting.

 

2. Băieții au nevoie de oglinzi, nu de monitoare

Potrivit acesteia, “atunci când niciun adult nu vede băiatul cu adevărat, el devine invizibil pentru sine însuși. Fiii noștri au nevoie de cineva care să le reflecte înapoi propria lor valoare.”

 

3. Furia este deseori durere sufletească mascată

“Acea lovitură? Acea izbucnire? Acea ceartă? În cea mai mare parte, este durere fără limbaj”, explică Dr. Shefali.

Conform acesteia, “atunci când îi învățăm pe băieți fluența emoțională, le oferim o cale de ieșire din violență”.

 

4. Tăcerea nu este putere

“Atât de mulți băieți poartă o durere pe care nu o pot numi. Asta se întâmplă atunci când vulnerabilitatea este supusă rușinii. Trebuie să normalizăm sentimentele, nu să-i pedepsim”, argumentează psihologul citat.

 

5. Nu ecranele sunt problema, ci deconectarea

“Băieții nu sunt dependenți de telefon. Ei tânjesc după un scop, după o comunitate și după siguranță emoțională. Ecranul umple un gol pe care noi l-am lăsat deschis”, scrie Dr. Shefali.

 

6. Fiii noștri sunt recrutați

“În absența mentorilor bărbați, băieții se întorc spre bărbații alfa de pe TikTok și spre influenceri. Dacă noi nu îi învățăm ce înseamnă adevărata putere, o va face internetul”, spune cunoscuta autoare americană.

 

7. Băieții tânjesc după structură cu blândețe

Potrivit acesteia, “disciplina fără conectare dă naștere la rebeliune. Fiii noștri au nevoie de limite ferme, și, în același timp, de căldură, de prezență și de permisivitate emoțională”.

 

8. Sexualitatea are nevoie de conversație, nu de rușine

“Este nevoie ca sexul să iasă din toaletă. Dorința lor este confuză și intensă și noi o agravăm prin tăcere. Vorbește. Normalizează. Educă”, ne îndeamnă Dr. Shefali.

 

9. Masculinitatea nu are nevoie să fie dezvățată, ea trebuie recuperată

“Nu prin dominare, ci prin sentimente. Prin empatie. Prin a fi conștient de sine. Aceasta este adevărata bărbăție”, clarifică aceasta.

 

10. Băieții noștri nu trebuie să fie “reparați”. Ei trebuie să fie simțiți

“Fiecare adolescent furios este un copil care întreabă: “Sunt în siguranță să fiu eu însămi?” Răspunsul începe cu noi”, spune cunoscutul psiholog Dr. Shefali.

 

Lucrând cu noi înșine și înțelegând perspectiva copiilor noștri, devenim părinți mai buni pentru copiii noștri, pentru băieții noștri!

Citește și:

Dr. Shefali Tsabary: „Nu există comportament rău al copiilor”. Ce se întâmplă de fapt când copilul are comportamente neplăcute

Oana Moraru explică de ce avem astăzi atât de mult opoziționism din partea copiilor. Ce soluție propune

Cu ce rămânem după serialul care a îngrozit părinții din toată lumea. „Scenariul se poate repeta oricând“

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Facebook Dr. Shefali

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Sfat drastic pentru părinți: „Nu ar trebui să fii prietenul copilului tău”

0
Sursa foto: Freepik.com

Părinții ar trebui să fie pregătiți să ia decizii dificile cu privire la utilizarea smartphone-ului copilului lor, în loc să încerce să le fie prieteni, spune comisarul englez pentru drepturile copiilor, Rachel de Souza.

„Nu ar trebui să fii prietenul copilului tău. Uneori, a fi părinte înseamnă să iei decizii dificile în interesul copilului tău pe termen lung, indiferent cât de tare nu ar fi de acord”, a spus aceasta, potrivit The Guardian.

Comisarul a afirmat că părinții ar trebui să ia în considerare exemplul pe care îl oferă copiilor lor prin utilizarea propriului telefon. Aceasta a afirmat că, „dacă suntem serioși să ne protejăm copiii, trebuie să ne uităm la propriul comportament”.

„Tentația ca părinte de a ceda rugăminților unui copil este una reală. Fiecare părinte a fost în această poziție. Câteva minute în plus în fața televizorului. Un nou smartphone, ignorând vocea sâcâitoare din capul tău care îl pune la îndoială, pentru că „toți prietenii mei au unul”, în ciuda faptului că știi cât timp petreci pe propriul tău smartphone”, a adăugat aceasta.

A fi părinte înseamnă să iei decizii dificile în interesul copilului tău

„Nu ar trebui să fii prietenul copilului tău. Uneori, a fi părinte înseamnă să iei decizii dificile în interesul copilului tău pe termen lung, indiferent cât de tare nu ar fi de acord. Are nevoie de tine să-i oferi iubire, înțelegere, sprijin și limite. Înseamnă să-ți asculți copilul, să-l încurajezi mereu la înălțimea aspirațiilor lor, dar nu doar să faci exact ceea ce își dorește”, a afirmat ea.

Aproape un sfert dintre copiii din Marea Britanie petrec mai mult de 4 ore pe zi pe un dispozitiv cu internet, arată un sondaj realizat în acest an. Un sondaj YouGov efectuat pe 502 copii din Anglia, cu vârste cuprinse între 8 și 15 ani, a constatat că 23% petrec mai mult de patru ore pe zi folosind un computer, un telefon, o tabletă sau o consolă de jocuri.

Unul din patru copii (25%) a petrecut două până la 3 ore pe zi pe un astfel de dispozitiv, în timp ce fiecare al cincilea (20%) a petrecut trei până la 4 ore pe zi, potrivit sondajului, care a fost realizat în martie și aprilie.

De Souza a adăugat că părinții trebuie să „se simtă încrezători în conversațiile provocatoare cu copiii lor despre lucrurile pe care le văd online”.

Ca adulți, suntem noi înșine dependenți de dopamină

„Avem nevoie de părinți să le ofere copiilor lor oportunități de a vorbi despre conținutul violent sau sexual pe care îl văd online, fără pur și simplu să li se confisce dispozitivul, pentru că îi va găsi în altă parte. Ca adulți, suntem noi înșine dependenți de dopamină, blocați într-un ciclu de defilare, dar încă nu avem idee despre ceea ce văd copiii noștri”, susține De Souza.

Secretarul pentru educație, Bridget Phillipson, analizează efectele interzicerii smartphone-urilor în unele școli din Anglia, o idee de politică susținută de Uniunea Națională pentru Educație, pe fondul preocupărilor tot mai mari cu privire la impactul rețelelor sociale asupra copiilor.

Îndrumările nestatutare actuale afirmă că școlile ar trebui să interzică utilizarea telefoanelor mobile pe tot parcursul zilei de școală, în timpul lecțiilor, precum și în pauze și orele de prânz, dar nu precizează cum ar trebui școlile să pună în aplicare interdicțiile.

O soluție necesară: interzicerea telefoanelor mobile

Sondajul lui de Souza asupra a 15.000 de școli de stat din Anglia a constatat că 99,8% din clasele primare și 90% din cele secundare au limitat utilizarea telefoanelor mobile în timpul zilei, inclusiv interzicerea telefoanelor pe terenurile școlii, impunând copiilor să predea telefoanele sau să le lase într-un loc sigur, la care nu pot avea acces în timpul zilei, sau cerând ca acestea să fie ținute departe de vedere.

De Souza, fostă directoare, a spus anterior că interzicerea telefoanelor mobile ar trebui să fie alegerea liderului școlii, mai degrabă decât impusă la nivel național de guvern.

„Directorii mi-au spus că, în ciuda propriilor politici, ei rămân profund îngrijorați de siguranța copiilor online, deoarece majoritatea timpului pe care copiii îl petrec pe telefoane este în sarcina părinților lor, în afara orelor de școală”, a spus ea.

Luna trecută, liderul conservator, Kemi Badenoch, a pus la îndoială de ce guvernul s-a opus unui amendament conservator la proiectul de lege privind bunăstarea copiilor și școlile pentru a cere școlilor să interzică utilizarea telefoanelor.

Premierul Keir Starmer a descris propunerea ca fiind „complet inutilă”, susținând că „aproape fiecare școală” a interzis deja telefoanele.

Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii

Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Tot mai mulți elevi intră în sevraj în timpul orelor: „Nu e de la ADHD, nici de la tehnologie”

0
Sursa foto: Pixabay
În ce măsură simți că școala te-a pregătit pentru viața reală care a urmat după finalizarea studiilor?

Psihologul Mihai Copăceanu trage un mare semnal de alarmă: mulți dintre elevi se confruntă cu dependența de nicotină, iar sevrajul în care ajung tinerii se observă chiar în sălile de clasă.

„Mă uit la elevii de liceu și la cei de gimnaziu și îi văd agitați și iritabili. Și nu e de la ADHD, nici de la tehnologie. Există explicații noi. Sunt în sevraj”, a afirmat psihologul Mihai Copăceanu, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Specialistul amintește, în acest context, declarația unui profesor din Marea Britanie care a recunoscut public un fenomen alarmant: „Unii copii sunt incapabili să se concentreze și devin agitați pentru că nu pot obține acea doză de nicotină și acest lucru duce la agitație. Am văzut cazuri de copii care vapau în clasă”.

„Vaparea are un efect negativ asupra comportamentului elevilor”, consideră psihologul Mihai Copăceanu.

„În cele din urmă, va avea un efect și asupra performanței elevilor, deoarece dacă nu se pot concentra, nu pot învăța. Vaparea are un efect asupra creierului copiilor.

Avem o lege, dar nu se aplică. „Elevii se duc în timpul orelor la toaletă pentru a vapa”

La sfârșitul lunii februarie 2024, Camera Deputaților, for decizional, a adoptat un proiect de lege care prevede interzicerea vânzării țigărilor electronice copiilor sub 18 ani. Mai mult, produsele care conțin tutun, țigaretele electronice, flacoanele de reumplere pentru țigaretele electronice nu mai pot fi vândute prin automate.

De asemenea, s-a interzis și vânzarea prin dispozitive de tipul easybox. Legea prevede sancțiuni de până la 100.000 lei, în funcție de gravitatea faptei. Această lege însă nu se aplică în foarte multe școli, atrage atenția psihologul Mihai Copăceanu.

„Vaparea în școală devine o problemă mult mai gravă decât în anii trecuți, iar regulamentele școlare, deși existente, nu au nici o eficiență”, precizează acesta.

„Copiii ies în timpul orelor, merg la toaletă tocmai pentru a vapa. În timpul pauzelor, liceele din România (dar și școlile gimnaziale), și desigur facultățile și aici mă refer la curți dar și la spațiul din fața școlii sunt zone cu aglomerații de tineri care fumează. Sute de tineri, pe scări, pe drum”.

Ce poate fi mai nepotrivit decât studenți la medicină fumând masiv pe scările facultății de Medicină, se întreabă, retoric, psihologul: „În România, căci în niciun alt stat european nu veți vedea asemenea conduită publică”.

Există, însă, și excepții, mai punctează Mihai Copăceanu. Este vorba despre acele instituții de învățământ unde disciplina și respectul sunt aproape materii de sine stătătoare:

„Arătați-mi un liceu militar unde elevii îmbrăcați în uniformă în timpul pauzelor stau în curte sau în afara liceului și fumează privind la comandantul liceului cum le trece prin față. Ar fi posibil? Sau, și mai simplu, arătați-mi un seminar teologic în care elevii să fumeze în fața preoților profesori. Cum interdicția funcționează acolo și nu și în alte licee?”, se întreabă, retoric, psihologul care vine și cu un răspuns:

„E simplu: pentru că nu ne pasă, pentru că nu e treaba noastră. În acest timp avem un număr prea ridicat de tineri dependenți de tutun astăzi care vor dezvolta și alte dependențe și iată o societate mult mai bolnavă”.

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Pixabay.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Se dau 2.000 de lei pentru mamele din România. Cine poate primi banii

0
sursa foto: pexels Fotografie de la Jakub Zerdzicki

Programul financiar prin care mamele de bebeluși, cu venituri mici sau aflate în situații critice de viață ori cele minore beneficiază de ajutor bănesc va fi reluat.

Actul normativ care actualizează cadrul legal a intrat în vigoare, conform B1 TV.

OUG nr. 34/2024 prevede că mamele de nou-născuți aflate în situații de vulnerabilitate vor primi un sprijin financiar în valoare de 2.000 de lei. Banii vor fi acordați sub formă de tichete sociale emise pe suport electronic. Practic, este vorba despre un card electronic alimentat cu suma respectivă, conform programului, actualizat printr-un nou act normativ, OUG nr. 28/2025.

Măsura face parte din Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021–2027, finanțat prin Fondul Social European Plus și Fondul European de Dezvoltare Regională, aprobat de Comisia Europeană în decembrie 2022. Astfel, sprijinul va fi acordat pe toată durata perioadei 2024–2027. Vor beneficia mamele de nou-născuți care îndeplinesc criteriile de eligibilitate.

Conform reglementărilor adoptate, cuplurile mamă–nou-născut aflate în situații de vulnerabilitate vor mai primi, pe lângă tichetul social, acces la sesiuni de informare privind igiena, consiliere pentru alăptare și îngrijirea nou-născutului. De asemenea, vor avea acces la servicii medicale și sociale.

Tichetul social, de 2.000 de lei se acordă într-o singură tranșă, pentru fiecare nou-născut cu condiția ca mama să îndeplinească criteriile de eligibilitate, iar copilul să se fi născut cu cel mult trei luni înainte de a fi solicitat. Primăriile vor verifica îndeplinirea acestui criteriu legat de vârsta copilului.

Cine are dreptul la tichet și cum poate fi utilizat

Începând cu acest an, tichetul social pentru nou-născut va putea fi utilizat timp de șase luni de la data alimentării cardului, și nu de la data emiterii acestuia, așa cum era anterior.

Banii pot fi utilizați pentru achiziția unor produse necesare îngrijirii copilului, precum scutece, produse de igienă, articole de îmbrăcăminte pentru nou-născut, dar și pentru articole medicale și sanitare destinate mamei și copilului.

Conform regulilor programului, au dreptul la ajutorul social:

  • Mamele cărora le este stabilit dreptul la componentele venitului minim de incluziune
  • Mamele cu dizabilități
  • Mamele aflate temporar în situații critice de viață. Este vorba despre victime ale calamităților, ale violenței domestice sau alte situații de vulnerabilitate identificate prin anchetă socială
  • Mamele fără acte de identitate
  • Mamele minore
  • Mamele refugiate din zone de conflict, chiar dacă nu au cetățenie română

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Chiul masiv în România. Ministrul Educației anunță măsuri după vacanța de Paște

0
Sursa foto: gov.ro

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la chiulul elevilor și al profesorilor cu câteva zile înainte de vacanța de Paște, că o „să avem o discuție cu inspectoratul și directorul zilele acestea”. Ministrul a mai spus că „sesizări în scris n-am primit”.

Un elev de liceu a declarat, pentru știrile ProTV, că sunt profesori care nu vin la ore cu câteva zile înainte de vacanța de Paște. „Profesorii au venit doi astăzi, atât. Șase ore am avut și au venit doar doi profesori”, a menționat acesta.

Elevii și copiii de grădiniță au intrat în vacanța de primăvară vineri, 18 aprilie, potrivit calendarului privind structura anului școlar 2024-2025, iar vacanța s-a încheiat pe 28 aprilie, după care elevii vor veni doar 3 zile la școală. Asta pentru că joi este 1 mai, zi liberă, iar 2 mai a fost declarată zi liberă de la Guvern, anul acesta ca punte între 1 mai și weekendul primului tur de alegeri prezidențiale 2025. Următoarea vacanță va fi cea de vară, care începe pe 21 iunie.

„Domnule ministru, știți că vorbeam la începutul mandatului dumneavoastră despre chiulul elevilor și al profesorilor. Noi am făcut un reportaj, miercuri, înainte de Paște, înainte să înceapă vacanța. Am avut 6 licee în reportaj. Într-unul singur am găsit câțiva elevi și câțiva profesori. Erau 3 licee teoretice, 3 tehnologice. Știți că spuneați că aveți nevoie de niște dovezi care să vină din teritoriu. Noi am ajuns la concluzia că nu o să aveți sesizări în sensul acesta, deși, după reportaj, am primit zeci de mesaje de la părinți, care ne-au dat alte licee unde se întâmplă acest lucru”, l-a întrebat reporterul ProTV pe ministrul Educației:

Ministrul Educației anunță măsuri după vacanța de Paște

Iată ce a răspuns Daniel David: „N-am văzut reportajul, dar faptul că l-ați făcut înseamnă că există undeva public. Îl rog pe domnul secretar de stat să se uite care au fost școlile, liceele implicate și să avem o discuție cu inspectoratul și directorul zilele acestea (pentru a afla – n.red) de ce și cum s-a întâmplat. Verificăm de la ce ați prezentat. Sesizări în scris n-am primit”.

La sfârșitul lunii ianuarie, ministrul Educației a anunțat, în cadrul unui interviu pentru Edupedu.ro, că va iniția „în următoarele săptămâni o analiză la nivelul sistemului” în privința profesorilor care nu se prezintă la ore.

Tot în ianuarie, ministrul Educației și Cercetării a spus, la Antena 1, că este o problemă faptul că profesorii nu vin la ore. Ministrul Educației a precizat că părinții pot protesta și că directorul școlii ar trebui să monitorizeze prezența profesorilor la ore. „Dacă directorul de școală nu răspunde, discuți cu inspectoratul”, a precizat acesta.

În luna aprilie 2024, Ligia Deca, ministrul Educației la acea vreme, spunea că în cazurile în care profesorii lipsesc nemotivat de la ore “trebuie sesizat inspectoratul școlar și chiar Ministerul ca să putem să luăm măsurile necesare”.

Pe 5 februarie, într-o dezbatere în matinalul Europa FM, mulți părinți din țară au spus că lipsesc profesori de la ore, des.

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Adevărul tulburător despre Roblox. Ce trebuie să știe, de fapt, părinții ai căror copii se joacă acest joc

0
roblox
captura video

Un studiu „profund tulburător” arată cât de ușor le este copiilor să se confrunte cu conținut neadecvat și să interacționeze nesupravegheați cu adulți pe platforma de jocuri Roblox.

Această cercetare vine în contextul în care părinții și-au împărtășit îngrijorările serioase cu privire la copiii care se confruntă cu dependența, văd conținut traumatizant și sunt abordați de străini pe Roblox, scrie The Guardian.

Roblox recunoaște că există riscul ca persoanele care utilizează platforma să fie expuse la conținut dăunător și la „actori rău intenționați”. Roblox afirmă că depune eforturi susținute pentru a remedia această situație, dar că sunt necesare colaborarea la nivelul întregii industrii și intervenția Guvernului.

„Universul virtual suprem”: peste 85 de milioane de utilizatori

Autointitulată „universul virtual suprem”, Roblox găzduiește milioane de jocuri și medii interactive, cunoscute sub numele de „experiențe”. O parte din conținut este creat de Roblox, însă majoritatea este generat de utilizatori.

În 2024, platforma avea peste 85 de milioane de utilizatori activi zilnic, dintre care se estimează că 40% sunt copii sub 13 ani.

Deși compania a declarat că „empatizează profund” cu părinții ai căror copii au avut experiențe negative pe platformă, a susținut totodată că „zeci de milioane de oameni au, zilnic, o experiență pozitivă, educativă și sigură pe Roblox”.

Măsurile de siguranță existente sunt limitate în eficiență

Totuși, într-o investigație realizată pentru The Guardian, experții în comportament digital de la Revealing Reality au descoperit „ceva profund îngrijorător… o discrepanță tulburătoare între imaginea prietenoasă pentru copii a platformei Roblox și realitatea pe care o experimentează aceștia”.

Echipa de cercetare a creat mai multe conturi pe Roblox, atribuite unor utilizatori fictivi cu vârste de 5, 9, 10, 13 și peste 40 de ani. Aceste conturi au interacționat doar între ele, pentru a exclude influența externă asupra comportamentului avatarurilor. Chiar și după introducerea, săptămâna trecută, a unor noi instrumente destinate părinților pentru a avea mai mult control asupra conturilor copiilor, cercetătorii au concluzionat: „Măsurile de siguranță existente sunt limitate în eficiență, iar riscurile pentru copii rămân semnificative pe platformă”.

Copii de 5 ani pot comunica liber cu adulți

Raportul a arătat că inclusiv copiii de doar 5 ani puteau comunica liber cu adulți în timp ce se jucau, fără ca sistemele de verificare a vârstei să intervină eficient.

Deși în noiembrie 2023 Roblox a modificat setările, astfel încât conturile asociate copiilor sub 13 ani să nu mai poată trimite mesaje private altor utilizatori în afara jocurilor, cercetarea a arătat că limitările sunt ușor de eludat. Un alt exemplu îngrijorător a fost faptul că un cont fictiv, asociat unui copil de 10 ani, a avut acces la „medii virtuale extrem de sugestive din punct de vedere sexual”.

Acestea includeau o cameră de hotel unde un avatar feminin purta ciorapi tip plasă și dansa provocator pe un pat, în timp ce alte avataruri imitau poziții sexuale.

Într-un alt mediu — o baie publică virtuală — jucătorii puteau alege accesorii cu tentă fetișistă pentru a-și personaliza avatarurile. Cercetătorii au mai observat că avatarurile test au auzit conversații între alți jucători, discuții care descriau acte sexuale, sunete de sărut, suspine și alte zgomote explicite, toate în timpul utilizării funcției de chat vocal.

Roblox susține că acest tip de comunicare vocală este monitorizat în timp real prin AI, fiind disponibil doar pentru conturile verificate cu număr de telefon și marcate ca fiind pentru utilizatori de minimum 13 ani. Mai mult, un avatar asociat unui adult a reușit să ceară detaliile de Snapchat ale avatarului de 5 ani, folosind un limbaj abia mascat.

Deși Roblox afirmă că chat-ul text este filtrat automat, raportul arată cât de ușor pot fi ocolite aceste filtre, creând contexte favorabile comportamentelor prădătoare.

Verificarea vârstei este o provocare pentru industrie

Roblox a recunoscut existența „actorilor rău intenționați” pe internet, dar a adăugat că această problemă „depășește Roblox și trebuie abordată printr-o colaborare cu guvernele și printr-un angajament ferm din partea întregii industrii pentru măsuri solide de siguranță pe toate platformele”.

Compania a mai admis că verificarea vârstei pentru copiii sub 13 ani „rămâne o provocare pentru întreaga industrie”.

„Eșec sistematic al platformei de a proteja copiii”

În urma unei solicitări lansate de The Guardian către comunitate, mai mulți părinți au povestit experiențele negative ale copiilor lor. Un băiat de 10 ani a fost racolat de un adult cunoscut pe platformă, iar o fată de 9 ani a început să aibă atacuri de panică după ce a fost expusă la conținut sexual în timpul jocului.

Damon De Ionno, director de cercetare la Revealing Reality, a declarat: „Noile funcții de siguranță anunțate de Roblox săptămâna trecută nu sunt suficiente. Copiii încă pot conversa cu străini care nu sunt pe lista lor de prieteni, iar cu peste 6 milioane de experiențe disponibile, adesea cu descrieri și evaluări inexacte, cum pot părinții să gestioneze această situație?”.

Beeban Kidron, membru al Camerei Lorzilor și activist pentru siguranța online, a spus că cercetarea a scos la iveală „un eșec sistematic al platformei de a proteja copiii”, adăugând că „acest gen de cercetare ar trebui să fie o rutină pentru un produs ca Roblox”.

Matt Kaufman, directorul de siguranță al companiei Roblox, a declarat: „Încrederea și siguranța sunt în centrul a tot ceea ce facem. Ne îmbunătățim constant politicile, tehnologia și eforturile de moderare pentru a proteja comunitatea, în special pe cei mici. În 2024, am adăugat peste 40 de noi măsuri de siguranță și suntem complet dedicați să mergem mai departe pentru a transforma Roblox într-un spațiu sigur și civilizat pentru toți utilizatorii”.

Citește și:

Sondaj: Pericolele cu care se confruntă copiii în mediul online: revenge porn, grooming, cyberbullying

Parentingul anti-dopamină. 5 soluții care reduc nevoia copilului de ecrane și de dulciuri

Ghidul părintelui în era digitală. Limite optime între copii și ecrane

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.