Acasă Blog Pagina 7

Cu ce rămânem după serialul care a îngrozit părinții din toată lumea. „Scenariul se poate repeta oricând“

0

Miniseria „Adolescence“ a pus pe gânduri întreaga planetă: cum poate transforma mediul online un copil aflat în preadolescență într-un criminal.

Specialiștii consultați de „Adevărul” oferă o serie de sfaturi de urmat împotriva escaladării de la o mică tensiune la violență extremă.

În primăvara acestui an, miniseria „Adolescence“ a pus pe gânduri întreaga planetă: cum poate transforma mediul online un copil aflat în preadolescență într-un criminal. Filmul oferă și o privire asupra manosferei, o colecție de forumuri online, site-uri și influenceri care promovează misoginia și o viziune rigidă asupra masculinității.

Este menționat și numele lui Andrew Tate, unul dintre reprezentanții curentului de influenceri care promovează masculinitatea toxică.

Părinții îi protejează excesiv pe copii în mediul fizic

Pe lângă faptul că a impresionat milioane de telespectatori din întreaga lume, serialul distribuit de Netflix și-a pus amprenta și asupra premierului Marii Britanii, Keir Starmer. Acesta s-a întâlnit, la finalul lunii martie, cu persoanele care au produs „Adolescence“ și a anunțat că va pune la dispoziție miniseria în toate școlile de pe teritoriul Regatului.

„Trăim o perioadă în care părinții, pe de o parte, îi protejează excesiv pe copii în mediul fizic, lucru care înseamnă că nu au suficiente oportunități să-și dezvolte reziliența, să depună efort, să aibă responsabilități, fără contexte care să le permită dezvoltarea abilităților sociale”, spune Domnica Petrovai, psiholog clinician și psihoterapeut cu o experiență de peste 20 de ani în consilierea și psihoterapia familiei și terapia cuplului.

„Pe de altă parte, există o lipsă de protecție în mediul online. Cumva, diferențele acestea două fac ca, din păcate, copiii să fie supuși multor situații riscante pe care ei nu le pot evalua ca atare. Serialul „Adolescence“ propune ipoteze cu care noi deja eram obișnuiți: comportamentul tânărului a fost cauzat poate de neglijența sau de abuzul fizic și sexual al tatălui. Însă aceste ipoteze cu care noi eram familiarizați până acum observăm că, de fapt, nu explică comportamentul tânărului. Ceea ce ne arată că e important să începem să privim lucrurile dintr-o altă perspectivă, anume că o responsabilitate individuală nu mai este cauza tragediei. Când spun responsabilitate individuală mă refer la comportamentul copilului care este determinat de abuzul tatălui, așa cum e adus în discuție. Înseamnă că e nevoie să găsim o altă explicație pentru ceea ce se întâmplă cu copiii și, cu siguranță, alte soluții,” mai spune specialista.

Cum putem să-i protejăm?

Pe de o parte, să existe restricții de acces. Pe de cealaltă parte, a-i sprijini să dobândească aceste abilități sociale, de reglare emoțională și în situații de conflict, sentimentul de apartenență prin relațiile față în față, mediate și sprijinite de adulți.

Cele mai recente studii ne arată că dezvoltarea cognitivă și biologică a copiilor se încheie la 24 de ani, deci numim adolescență perioada de până la această vârstă, ceea ce înseamnă că au nevoie de protecția adulților o perioadă mult mai lungă de timp, nu așa cum ne așteptam. Dacă toate aceste ipoteze nu sunt suficiente, soluția apare în literatura de specialitate drept reziliență digitală.

Ce înseamnă reziliența digitală?

Capacitatea și abilitatea tinerilor de a selecta care sunt contextele sănătoase pentru ei și contexte de învățare, dar și abilitățile sociale de a le dezvolta în mediul fizic, susținuți de adulți prin această creare a unor altfel de contexte.

De exemplu, o universitate britanică a realizat un studiu care a constat într-un experiment: copiii unei școli au stat o săptămână fără telefoane. Evident că au început să fie mult mai conectați, mult mai prezenți, să se observe unii pe ceilalți. În mediul online nu ai nevoie de empatie să relaționezi, pentru că răspunsul e întârziat, nu-l vezi imediat, iar riscul de agresivitate este mult mai mare.

În interacțiunea fizică, când copiii au certuri sau dispute, faptul că există această reglare imediată și sentimentele de rușine, de vină, îi ajută pe copii să-și rezolve tensiunile, conflictele într-un mod non-agresiv.

Ce altceva poate să facă părintele?

Cu siguranță, petrecerea unei perioade mai îndelungate de timp, de exemplu, făcând sport. Foarte importantă este și interacțiunea între fete și băieți – apropo de toate conversațiile despre ce înseamnă masculinitate toxică – și influența unor persoane abuzive asupra lor. O influență în această situație o reprezintă și lipsa încrederii în autoritate, iar aici mă refer la faptul că profesorii nu mai sunt mentori pentru copii.

Există o perioadă în dezvoltarea lor când e foarte important rolul părinților, însă după o anumită vârstă sunt importanți mentorii. Dar dacă nu ai mentori în școală, alți profesori, de la care să învețe, de exemplu, interacțiunile sociale, cum să relaționeze cu o fată, de exemplu? Dacă nu ai niște mentori care să ofere aceste repere, există riscul de a fi influențați de persoane abuzive din mediul online.

Limitarea timpului în mediul online. Cu ce ar trebui să înceapă părinții?

În primul rând, să limiteze accesul la tehnologie. Anxietatea multor părinți împiedică implementarea acestor reglementări, din păcate. Ar trebui să existe mult mai mult timp petrecut împreună – părinții pot organiza vizite astfel încât copiii să se joace în afara cadrului școlar. Toate lucrurile acestea, așa cum am văzut și în serial, se întâmplau, dar nu sunt suficiente.

Nu e suficient dacă nu ne asumăm o mai bună colaborare și sprijin din partea părinților față de profesori – sunt studii care arată creșterea semnificativă a abuzului părinților și copiilor față de profesori.

Copiii au nevoie de o colaborare bună între profesori și părinți pentru a construi alte contexte sociale mult mai sănătoase pentru ca ei să nu petreacă timp în mediul online.

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Se schimbă Săptămâna Altfel pentru elevii din România: „Două teme obligatorii, pe care le vom structura”

0
sursa: Guvernul României

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că ordinul privind „butonul roșu” prin care vor fi semnalate cazurile de violență și de consum de droguri în școli se află pe circuitul de avizare. Ministrul a vorbit și despre schimbările decise deja pentru „Săptămâna Altfel.”

„Avem pe circuit ordinul de ministru cu „butonul roșu” pentru a permite să se semnaleze cazurile de violență și cazurile de consum de droguri, de substanțe interzise în școli. După ce trece etapele interne, o să îl vedeți. Ideea generală este aceasta pe care am anunțat-o deja: putem anunța acest lucru și printr-o variantă anonimă, ceea ce cred că va ajuta prevenirea și controlul acestui fenomen în școli”, a spus David, într-o conferință de presă.

Se schimbă „Săptămâna Altfel”

El a menționat că programul „Săptămâna altfel” din noul an școlar va avea două teme – violența și consumul de droguri, iar activitățile vor fi „semi-structurate”.

„Am vorbit cu domnul secretar de stat ca „Săptămâna altfel” din noul an școlar să aibă două teme obligatorii, pe care le vom structura. (…) În perioada aceasta, în „Săptămâna altfel” cele două teme vor fi clar definite: violența și consumul de substanțe și activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo. Și ne dorim două lucruri: profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de specialiști pentru a putea identifica astfel de fenomene (…) și să cunoască și să exerseze fie și într-o variantă de simulare, în prima fază în timpul școlii, dar după aceea să poată să aplice în viața de zi cu zi, procedurile de management pe care le avem pentru aceste cazuri”, a explicat ministrul Educației.

Pe de altă parte, Daniel David și-a exprimat dorința ca examenul de Bacalaureat din acest an să fie unul de succes, având în vedere că se împlinesc 100 de ani de la introducerea acestui tip de examen în România.

„În acest an trebuie să sărbătorim 100 de ani de la introducerea Bacalaureatului. Cred că primul examen de Bacalaureat a fost în 1925. (…) M-aș bucura ca acest Bacalaureat să fie nu doar unul de succes ci și unul corect, bine organizat, cum au fost și celelalte, dar la 100 de ani aș vrea să arate și mai bine”, a afirmat ministrul Daniel David.

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Eroarea uriașă pe care o comit părinții din ziua de azi: „Am observat asta și la grădiniță”

0
Sursa foto: Freepik.com

Presiunea de a ține pasul cu ceilalți și a le oferi copiilor oportunități de dezvoltare de la vârste foarte mici îi transformă în elevi cu performanțe remarcabile, dar îi poate duce de asemenea în pragul epuizării.

Într-un interviu pentru „Weekend Adevărul“, psihologul Mirela Ustucă atrage atenția că în toate trebuie măsură, iar ce le cerem copiilor trebuie să fie în concordanță cu etapa de dezvoltare pe care o traversează și cu nevoile lor.

Părinții au cerințe foarte mari de la copii, încă de mici

Trebuie ținut cont de faptul că, la vârste mici, copiii au foarte mare nevoie de joacă și timp petrecut cu părinții, spune psihologul, or, mulți tind să satisfacă din ce în ce mai puțin tocmai această nevoie.

„Părinții au cerințe foarte mari de la copii, încă de mici, nu au timp de joacă. Investesc foarte mult și, am observat asta și la grădiniță, părinții nu se mai joacă cu copiii, părinții fac fișe cu copiii“, atrage atenția psihologul.

În plus, există presiunea pe care o exercită societatea, părinții ajungând de multe ori să-și compare copiii cu ai prietenilor, ai vecinilor, ai rudelor.

„Societatea te presează, nu sistemul grădiniței, pentru că, cel puțin la grădiniță, nu ți-l cere nimeni învățat. Cerințele la grădiniță sunt de alt tip: să fie dezvățat de pampers, să fie un pic detașat de părinte“, precizează specialistul.

Dorința de a atinge performanțele celorlalți copii îi face în schimb pe părinți să pluseze: „Când vorbesc cu părinții, la grădiniță, mai discutăm despre programul de acasă, ce fac ei într-o zi obișnuită. Și aflu că cei mai mulți fac foarte multe fișe“, adaugă Mirela Ustucă.

Stresul ne secătuiește de toate puterile

La vârsta preșcolară, joaca nu este doar o dorință foarte mare a copiilor, ci și esențială pentru dezvoltarea lor fizică, emoțională, socială și cognitivă. Astfel, specialistul recomandă ca părinții să își facă timp pentru astfel de activități:

„Ne putem juca de-a v-ați ascunselea, ne putem juca cu mingea. Acum noi nu prea mai avem timp, pentru că ne acaparează foarte mult tehnologia, iar asta este o realitate, iar stresul ne secătuiește de toate puterile și, când ajungem acasă, suntem la rândul nostru epuizați“.

Psihologul le recomandă părinților în primul rând să înțeleagă această nevoie a copiilor, să le-o satisfacă și, deloc de neglijat, să fie atenți la eventualele semne care ar putea indica epuizarea la copii. Un mediu bogat în oportunități de joc îi va ajuta pe cei mici să crească sănătoși, echilibrați și pregătiți pentru provocările viitoare.

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Secretul pentru rezultate mai bune. Ce trebuie să facă adolescenții

0
Sursa foto: Kampus Production, Pexels

Adolescenții care se culcă mai devreme și dorm mai mult decât colegii lor tind să aibă abilități mentale mai bune și să obțină rezultate mai bune la testele cognitive, au concluzionat cercetătorii, scrie The Guardian.

Un studiu efectuat pe mai mult de 3.000 de adolescenți a arătat că cei care s-au culcat mai devreme și au dormit cel mai mult au obținut rezultate mai bune decât ceilalți la citire, vocabular, rezolvarea problemelor și alte teste mentale.

Cercetătorii se așteptau ca adolescenții cu obiceiuri sănătoase de somn să obțină scoruri mai bune decât cei care dormeau prost, dar au fost surprinși de impactul pe care îl aveau chiar și diferențele mici de somn.

„Credem că somnul determină abilitățile cognitive mai bune, în parte pentru că ne consolidăm amintirile în timpul somnului”, a declarat Barbara Sahakian, profesor de neuropsihologie clinică la Universitatea din Cambridge.

Ce se întâmplă în adolescență

O noapte bună de odihnă a fost asociată de mult timp cu performanțe mentale mai bune, însă cercetătorii sunt încă pe cale să stabilească ce se întâmplă în adolescență, când dezvoltarea crucială a creierului coincide cu o schimbare către ore de culcare mai târzii și mai puțin somn în general.

Echipa lui Sahakian și cercetătorii de la Universitatea Fudan din Shanghai au analizat datele a 3.222 de tineri care au participat la studiul privind dezvoltarea cognitivă a creierului adolescenților, cea mai mare investigație pe termen lung privind dezvoltarea creierului și sănătatea copiilor din SUA. Cei care au participat au fost supuși unor scanări ale creierului, unor teste cognitive și și-au urmărit somnul cu ajutorul Fitbits.

Conform studiului, chiar și cei cu cele mai bune obiceiuri de somn au dormit mai puțin decât recomandă experții. Potrivit Academiei Americane de Medicină a Somnului, tinerii între 13 și 18 ani ar trebui să doarmă între opt și 10 ore pe noapte.

Trei grupuri diferite

Adolescenții s-au împărțit în trei grupuri distincte. Primul, aproximativ 39%, se culca cel mai târziu și se trezea cel mai devreme, dormind în medie șapte ore și 10 minute pe noapte. Al doilea grup, aproximativ 24%, a dormit în medie șapte ore și 21 de minute. Al treilea, aproximativ 37%, s-a culcat cel mai devreme, a dormit cel mai mult, aproximativ 7 ore și 25 de minute.

Deși nu au existat diferențe semnificative în realizările educaționale ale diferitelor grupuri, cei din grupul trei au obținut cel mai mare scor la testele cognitive, urmați de grupul doi, iar grupul unu a obținut cel mai slab scor. Scanările cerebrale au arătat că cei din grupul trei aveau cele mai mari volume cerebrale și cele mai bune funcții cerebrale. Detaliile sunt publicate în Cell Reports.

Sahakian a declarat că a fost „surprinzător” faptul că diferențele minore în somn au avut un astfel de impact, adăugând: „Aceasta sugerează că diferențele mici în cantitatea de somn se acumulează în timp pentru a face o mare diferență în rezultate”.

Pentru adolescenții care doresc să își îmbunătățească somnul și să stimuleze abilitățile mentale, Sahakian recomandă exerciții fizice regulate pentru a ajuta la somn și să nu folosească telefoanele mobile sau computerele seara târziu.

În calitate de oameni, suntem deosebit de dependenți de somn

Colin Espie, profesor de medicina somnului la Universitatea din Oxford, care nu a fost implicat în studiu, a declarat: „Una dintre consecințele faptului că avem creiere foarte evoluate, care pot efectua sarcini complexe, este că, în calitate de oameni, suntem deosebit de dependenți de somn, nu în ultimul rând în anii de dezvoltare.”

„După cum arată această cercetare, adormitul târziu și somnul mai puțin sunt problematice. Fără îndoială, acest lucru este exacerbat în zilele de școală, când tinerii trebuie să se trezească relativ devreme pentru școală și să recupereze în weekend – un fenomen cunoscut sub numele de „jet lag social”.

El a adăugat: „Am face bine ca societate să punem mai mult accentul pe somn, de exemplu, încorporând mai mult conținut privind sănătatea somnului în educația personală și socială la școala secundară.”

Proiectul Teensleep de la Oxford propune modalități de a-i ajuta pe adolescenți să-și îmbunătățească sănătatea somnului.

Gareth Gaskell, profesor de psihologie la Universitatea din York, a salutat accentul pus pe adolescența timpurie. „Aș dori să văd mai multe studii de intervenție în timpul adolescenței, astfel încât să putem afla cum să ajutăm adolescenții care ar putea avea modele de somn suboptimale. Adesea, se pot face schimbări destul de simple ale rutinei de culcare, de exemplu în ceea ce privește utilizarea ecranului, pentru a îmbunătăți momentul și durata somnului.”

Sondaj: Pericolele cu care se confruntă copiii în mediul online: revenge porn, grooming, cyberbullying

6 efecte psihologice negative ale utilizării Instagram de către adolescenți

Emoji și culori. Cum să decodezi corect limbajul codificat folosit de adolescenți online

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Greșeala pe care o fac extrem de mulți părinți. Medicul Mihai Craiu: „Degeaba este tratament personalizat”

0
Sursa foto: Captură video YouTube Lucian Mindruta

Mulți copii folosesc inhalatoarele exact pe dos – trag aerul prea încet, prea superficial, sau chiar suflă în aparat înainte de folosire.

Rezultatul? Tratamentul nu are efect, iar părinții cred că „nu merge”. Mihai Craiu, medic pediatru recunoscut pentru activitatea sa de educație medicală pe pagina Spitalul Virtual pentru Copii, a transmis un avertisment important pentru toți părinții ai căror copii folosesc inhalatoare pentru afecțiuni respiratorii precum astmul.

Medicul a distribuit pe Facebook un videoclip explicativ despre greșelile comune ale părinților și utilizarea corectă a dispozitivului turbuhaler, folosit frecvent în tratamentul astmului la copii.

Un flacon cu medicament nu face minuni de unul singur. Contează enorm cum e folosit. Iar câteva minute de atenție pot face diferența între o criză de astm și un copil liniștit care doarme bine.

O eroare comisă, uneori, de către părinți

În lipsa unei inhalări corecte, tratamentul eșuează. Pulberea rămâne blocată în gura copilului sau în gât, neajungând la bronhii. Iar părinții, observând că simptomele nu se ameliorează, presupun că medicamentul este ineficient – sau, mai grav, cresc doza din proprie inițiativă.

Dr. Mihai Craiu recomandă părinților să nu ezite să ceară explicații detaliate atunci când li se prescrie un tratament inhalator. Este esențial ca medicul să demonstreze practic cum se utilizează dispozitivul, iar părintele să repete gesturile sub supraveghere. Orice ambiguitate sau presupunere poate duce la o utilizare incorectă.

Cele mai frecvente greșeli:

  • Confundarea tipurilor de inhalatoare și folosirea lor în mod similar
  • Lipsa spacer-ului la spray-urile presurizate
  • Inhalarea superficială sau greșită în cazul dispozitivelor DPI
  • Folosirea Ventolinului fără indicație clară sau în absența bronhospasmului
  • Administrarea tratamentului în poziții incorecte (culcat, lateral, fără supraveghere)
  • Omiterea explicațiilor de la medic sau farmacist privind modul corect de utilizare

Ce ar trebui să facă un părinte responsabil

În cazul copiilor de vârstă școlară, aceștia pot fi învățați să-și administreze singuri tratamentul, însă doar după ce stăpânesc tehnica corectă și sub controlul unui adult.

Inhalatoarele nu sunt gadgeturi intuitive, ci instrumente medicale sofisticate. Diferențele între ele nu sunt de formă, ci de funcționare. Administrarea greșită poate însemna tratament ratat, boală agravată și riscuri pe termen lung.

Mesajul lui Mihai Craiu e clar: un inhalator folosit greșit nu face nimic. Iar părinții trebuie să înțeleagă că rolul lor nu este doar să ofere tratamentul, ci să se asigure că acesta este aplicat corect.

Dacă folosești un inhalator acasă, verifică modelul, întreabă medicul și urmărește demonstrația medicului Mihai Craiu. E poate cea mai importantă lecție de azi pentru sănătatea copilului tău.

Citește și:

„Bleah! Nu vreau!” 14 idei salvatoare când copilul bolnav refuză tratamentul

Simptomele bronșiolitei. Cum deosebești bronșiolita de o simplă răceală

Copilul tușește? Dr. Mihai Craiu prezintă lista medicamentelor de tuse periculoase pentru copii

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Să creștem un om nu înseamnă să educăm un copil „cuminte” sau „corect”. Gáspár György prezintă cele 5 R-uri ale parentingului conștient

0
Sursa foto: Captură video YouTube Liana Stanciu

A crește un om viu, conștient de emoțiile sale și ale altora, curajos, care se ridică după eșecuri nu înseamnă a educa un copil „cuminte” și nici „corect”, afirmă cunoscutul psiholog Gáspár György. Bazându-se pe știința relațiilor, El prezintă câteva repere menite să-i ajute pe părinții care doresc să practice parentingul conștient.

Gáspár György este psiholog clinician, psihoterapeut relațional și autor de cărți bestseller. De asemenea, el este președintele Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie și președintele Academiei Imago România.

„A crește un astfel de om e poate cea mai delicată și profundă muncă de pe pământ”

„Ce înseamnă, cu adevărat, să creștem un om?”, întreabă psihologul, într-o postare pe contul său de Facebook.

Și continuă: „Nu un copil „cuminte”, care tace și (aparent) se conformează. Nu unul „corect”, croit după standardele rigide ale lumii. Ci un om viu pe dinăuntru – capabil să simtă cu alții, să-și îmbrățișeze propriile emoții fără rușine, să se ridice blând după căderi și să pășească prin viață cu demnitate, curaj și compasiune.”

Potrivit specialistului citat, „a crește un astfel de om e poate cea mai delicată și profundă muncă de pe pământ. Nu e despre control, nici despre perfecțiune. E despre inimă. Despre conexiune. Despre a învăța, împreună, ce înseamnă să fii om”.

Gáspár György spune că știința relațiilor ne oferă o busolă psihologică în acest sens, citând din „The 5 Principles of Parenting” de Aliza Pressman, 2024, cele 5 R-uri ale parentingului conștient. „Ele nu sunt rețete, ci repere. Nu sunt reguli, ci rădăcini”, precizează psihologul.

Cele 5 R-uri ale parentingului conștient

1. Relația: pentru că relațiile sunt solul în care cresc copiii noștri. Dacă solul e sigur și hrănitor, totul devine posibil.

2. Reglarea: pentru că învățăm să ne liniștim nu prin ordine, ci prin prezență. Emoțiile nu trebuie corectate, ci însoțite.

3. Reflecția: pentru că a ne întreba „Ce simt? De ce reacționez așa?” e primul pas către înțelepciune emoțională.

4. Regulile: nu ca lanțuri, ci ca lumini de veghe. Reguli care ghidează, nu care înăbușă.

5. Reparația: pentru că legăturile se mai rup. Dar se pot coase la loc, adesea mai frumoase decât înainte.

„Aceste principii sunt fragmente de viață trăită, nu doar în biroul terapeutului, ci în fiecare dimineață grăbită, în fiecare ceartă cu lacrimi, în fiecare îmbrățișare care repară o zi întreagă”, explică specialistul în sănătatea mintală.

Pentru copii, această înțelepciune relațională poate începe de la o vârstă fragedă, prin povești care le vorbesc direct inimii lor. Un exemplu este cartea „Harta magică a sinelui, pentru copii” de Daniel Siegel, o lectură scrisă special pentru cei mici, dar cu ecou profund și în inimile adulților.

Citește și:

Legătura dintre relația proastă cu părinții și problemele de sănătate. 7 sfaturi de la Gáspár György pentru construirea încrederii în relația părinte-copil

Parentingul inconștient vs. parentingul conștient. 25 de deosebiri făcute de psihologul Gáspár György

Aware Parenting. Cele 10 principii ale parentingului conștient

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură video YouTube Liana Stanciu

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Anunț pentru părinții care au copii de până în 16 ani. Acest lucru va fi interzis

0
Sursa foto: Freepik.com

Meta introduce restricții suplimentare pentru protejarea adolescenților pe Instagram. Tinerii sub 16 ani nu vor mai putea face transmisii live fără aprobarea părinților și vor avea nevoie de permisiune pentru a dezactiva filtrul care estompează imaginile cu nuditate, informează Sky News.

Actualizările fac parte din extinderea programului „Teen Accounts”, lansat de Meta în septembrie, care le oferă părinților mai multe opțiuni de supraveghere a activității online a copiilor.

Meta a anunțat că aproximativ 54 de milioane de adolescenți din întreaga lume au fost deja trecuți pe acest tip de cont, iar noile măsuri vor fi aplicate mai întâi în Marea Britanie, Statele Unite, Canada și Australia.

Printre celelalte măsuri de siguranță deja implementate pe Instagram pentru adolescenți se numără: setarea conturilor ca private în mod implicit, blocarea mesajelor de la necunoscuți, limitarea conținutului sensibil, memento-uri pentru pauze de ecran și restricționarea notificărilor în timpul nopții.

Mai mult control pentru părinți

Creșterea reglementărilor în domeniu determină platformele sociale să le ofere părinților mai mult control asupra accesului copiilor la rețelele sociale.

În Regatul Unit, Legea privind siguranța online (Online Safety Act) urmează să intre în vigoare și impune platformelor mari să prevină expunerea utilizatorilor, în special a copiilor, la conținut ilegal sau dăunător.

În același timp, companiile din domeniul tech sunt criticate pentru utilizarea criptării end-to-end în aplicațiile de mesagerie, precum Messenger sau WhatsApp, ceea ce, potrivit autorităților, îngreunează lupta împotriva abuzurilor asupra copiilor.

NSPCC (National Society for the Prevention of Cruelty to Children) a acuzat compania lui Mark Zuckerberg că „alege să închidă ochii în fața infracțiunilor comise împotriva copiilor” prin introducerea criptării în Messenger. Meta susține, însă, că această funcție este esențială pentru protejarea intimității utilizatorilor.

Sondaj: Pericolele cu care se confruntă copiii în mediul online: revenge porn, grooming, cyberbullying

6 efecte psihologice negative ale utilizării Instagram de către adolescenți

Emoji și culori. Cum să decodezi corect limbajul codificat folosit de adolescenți online

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

4 cauze care pot distruge o vacanță frumoasă cu copilul

0
Sursa foto: Freepik.com

Vacanța de Paște a început pentru copiii de la școlile și grădinițele din România. Desigur, de la mic la mare, cu toții ne dorim să ne bucurăm cât mai mult de această perioadă, de timpul pe care îl petrecem împreună și de activitățile la care participăm. În plus, fiecare ne dorim să ne relaxăm, să ne reumplem bateriile cu energie după o perioadă în care am lucrat sau am învățat lucruri noi.

În spatele acestor dorințe justificate se află, însă, oboseala acumulată, specificul personal al fiecăruia și diferențele dintre membrii familiei. Exact din această zonă există riscul să apară diferite situații care ar putea distruge vacanța cu familia.

În acest articol, vom discuta despre 4 asemenea cauze de care să ții cont pentru a evita situațiile tensionate și pentru a te asigura că vacanța va fi una în care toți membrii familiei se vor simți bine.

4 cauze care pot distruge o vacanță frumoasă cu copilul

1. Tensiune în familie, în urma dorinței fiecărui membru de a se detensiona

Părinții la serviciu, iar copiii la școală și la grădiniță adună diferite tensiuni, pentru că lucrurile nu sunt întotdeauna așa cum ni le dorim și pentru că nu știm cum să gestionăm cu brio toate situațiile care apar. Familia este acel mediu de siguranță în care fiecare membru al ei se poate simți liber să se exprime așa cum simte nevoia și cum dorește. Și uneori, mai ales atunci când au fost acumulate tensiuni, familia este acel mediu care ne permite o relaxare, o detensionare.

Asta înseamnă că ne putem trezi cu părinți și copii tensionați, nervoși, care vor să exprime furii și tensiuni acumulate în mediul profesional sau educațional.

Ce putem face în asemenea situații pentru a evita conflictele și a readuce liniștea în familie este să discutăm despre cauzele reale ale stărilor de nervozitate, să manifestăm empatie și să-i oferim celuilalt un context potrivit pentru a vorbi despre ce îl deranjează sau îl apasă.

De asemenea, e important să organizăm vacanța astfel încât fiecare membru al familiei să aibă contexte adecvate în care se poate relaxa într-un mod care i se potrivește.

 

2. Comportamentele negative ale copiilor

Atunci când petrec mult timp la grădiniță și la școală, copiii au anumite comportamente, adună frustrări, poate reprimă anumite emoții și simt nevoia de mai multă iubire și conectare din partea părinților. Aceste nevoi se manifestă pe deplin atunci când copiii au ocazia să petreacă mai mult timp cu părinții lor.

De multe ori, copiii recurg la comportamente negative având ca scop de fapt conectarea cu părinții. Așa au învățat mulți copii că pot obține mai ușor atenția părinților. Dacă nu pot obține atenția prin lucrurile pozitive pe care le manifestă, cu siguranță o primesc atunci când fac ceva negativ.

Așadar, poți decide să profiți de această perioadă pentru a-i oferi copilului mai multă atenție, iubire și conectare decât în mod obișnuit. Ideal ar fi să previi această nevoie de conectare, fără să aștepți să apară manifestările neplăcute ale copilului.

 

3. Lipsa de motivație de moment a părintelui

Adevărul este că vacanța este pentru toată lumea, nu doar pentru copii, nu-i așa? Și că ai acumulat și tu suficientă oboseală încât să ai nevoie de mai mult somn și de mai multă relaxare. Asta poate însemna inclusiv că nu ai chef să aplici tehnici, să tot încerci să împaci pe toată lumea și să-i înțelegi pe toți. Poate că ai chef ca, în vacanță, să te înțeleagă cineva și pe tine

Referitor la acest lucru, am o veste proastă: realitatea este că meseria de părinte este una de la care nu îți poți lua vacanță decât atunci când copilul este plecat de acasă în vreo tabără sau la bunici. În rest, tu ești modelul lui de comportament și de gestionarea emoțiilor pentru viața pe care o va avea.

Având în vedere această responsabilitate, poți găsi resursele să ai o comunicare empatică și calmă cu copilul chiar și pe durata vacanței, indiferent ce face și cum se manifestă. Iar pentru a găsi aceste resurse, e important să-ți rezervi timp special pentru tine și pentru activitățile care îți plac.

 

4. Lipsa de organizare

Atunci când fiecare membru al familiei așteaptă vacanța pentru a face ceea ce își dorește, este nevoie să organizăm lucrurile din timp. Sunt persoane care, pentru a se relaxa, au nevoie de mai mult somn, în timp ce altele au nevoie de comunicare. Sunt persoane care se încarcă de energie în singurătate, în timp ce altele își încarcă bateriile printre oameni. Este esențial să comunicăm, să ne spunem așteptările, astfel încât vacanța să fie plăcută pentru toată lumea.

Știind care sunt posibilele cauze care pot afecta o vacanță frumoasă cu copilul și cu familia în general, poți preveni eventualele neînțelegeri și poți readuce armonia în relațiile cu cei dragi.

 

Iată și un video pe care l-am înregistrat pe acest subiect și pe care te invit să-l vizionezi:

 

 

Îți doresc o vacanță frumoasă și relaxantă!

Citește și:

Copilul stă mult la ecrane în vacanță? 5 pași ca să limitezi timpul pe telefon și tabletă

10 greșeli pe care să le eviți când pleci în vacanță cu copilul

Fenomen periculos în vacanță: inactivitatea copiilor ca mod de petrecere a timpului liber 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Decizie după serialul „Adolescence”. Ce vor să facă producătorii filmului

0

Compania de producție Plan B a lui Brad Pitt este în discuții pentru a realiza un alt sezon din „Adolescence”, după ce serialul britanic a devenit un succes răsunător pe Netflix, scrie The Guardian.

Vorbind cu „Deadline” în primul lor interviu de când spectacolul a decolat pe platforma de streaming luna trecută, copreședinții Plan B, Dede Gardner și Jeremy Kleiner, au declarat că discută cu regizorul Philip Barantini despre „următoarea iterație” a producției, un succes care a declanșat conversații despre expunerea copiilor la masculinitatea toxică online.

Seria de patru episoade, fiecare filmat într-o singură dublă, spune povestea unui băiat de 13 ani, Jamie, interpretat de Owen Cooper, acuzat că a înjunghiat mortal o colegă de clasă, Katie, după ce a fost absorbit de „manosfera” online.

Gardner a declarat că echipa de dezvoltare ia în considerare modalități de a „lărgi deschiderea” serialului, „rămânând fideli ADN-ului său și să nu fie repetitivi”. Kleiner a adăugat că speră ca Stephen Graham, co-creatorul și scenaristul serialului, care joacă rolul tatălui băiatului, precum și scenaristul Jack Thorne, să se întoarcă pentru un al doilea sezon.

Există posibilitatea de a dezvolta o altă poveste

Graham și soția și partenera sa de producție, Hannah Walters, au făcut deja aluzie la o continuare pentru un serial conceput ca un one-off, deși nimic nu a fost confirmat.

„Posibil, să vedem cum sunt cifrele”, a declarat Graham pentru Variety când a fost întrebat despre o continuare. „Dar da, există posibilitatea de a dezvolta o altă poveste”. Walters a spus că ar lucra cu plăcere cu Netflix „toată ziua”, dar că „este greu” să vii după un succes precum Adolescence.

Producția a devenit un succes internațional pentru platforma globală de streaming, adunând 114,5 milioane de telespectatori de la lansarea sa pe 13 martie. A devenit primul show de streaming care a ajuns în topul audiențelor săptămânale în Marea Britanie și a stabilit un nou record Netflix pentru o serie limitată, cu 66,3 milioane de telespectatori după două săptămâni. Mai mult, a devenit, de asemenea, al patrulea cel mai mare serial în limba engleză al platformei.

Temele sale privind extremismul online, violența și complicitatea au atins un nerv cultural în toate țările, vorbind despre temerile legate de misoginismul online adresat copiilor. Netflix a pus serialul la dispoziția tuturor școlilor din Regatul Unit.

„Povestea lui Jamie este terminată”

Un al doilea sezon s-ar concentra, probabil, pe personaje diferite într-un cadru diferit, cel puțin potrivit lui Thorne. „Povestea lui Jamie este terminată”, a spus el într-un interviu cu ITV de la sfârșitul lunii martie. „Nu cred că mai avem unde să-l ducem pe Jamie, așa că nu cred că există o a doua serie.

Scopul nostru a fost să încercăm să spunem povestea lui Jamie cât mai complet posibil, și poate că încercarea de a spune povestea lui Katie ar dilua asta într-un fel și poate că am fi inadecvați pentru această sarcină”, a adăugat el.

Barantini, regizorul, a respins inițial și ideea unui al doilea sezon. „Eu personal nu cred că ar trebui să existe un alt serial, cred că este un pachet al acestui moment în timp și cred că, personal, asta este ceea ce simt despre asta”, a declarat el pentru The Independent în martie.

Vorbind pentru Deadline, Gardner a spus că stilul de o singură dublă al lui Barantini a fost „esențial” pentru succesul serialului. „Stilul lui Phil de a face episoadele într-o singură dublă nu este un truc. Este foarte mult în conversație cu subiectul”, a spus ea. „În acest fel de vizionare prismatică, poți evita problema. Așa că teoria noastră a fost: ce s-ar întâmpla dacă nu ai putea privi în altă parte? Și asta va face ca subiectul să se integreze în tine într-un mod diferit? Acesta a fost un lucru palpitant”.

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Supraexpunerea la ecrane a copiilor în perioada școlii primare duce la probleme de învățare și socializare. Sfaturi de la Psihologul Diana Stănculeanu

0
Sursa foto: Freepik.com

În perioada în care copiii se află în școala primară, la vârsta de 7-11 ani, supraexpunerea la ecrane afectează procese esențiale precum cele de dezvoltare cognitivă și socializare.

Vorbim despre supraexpunere la ecrane atunci când sunt depășite intervalele recomandate de specialiști, pe care le poți consulta în acest articol.

Despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare a vorbit psihologul Diana Stănculeanu, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.

Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.

Interferențele negative ale ecranului la vârsta școlară mică: dezvoltare cognitivă și socializare:

1. Stabilitatea funcției atenționale (atenția voluntară)

2. Emoția de plictiseală în raport cu activitățile care solicită efort și atenție voluntară (de exemplu, însușirea abilităților de scris și citit)

3. Întreruperea sau diminuarea socializării ca mecanism esențial de dezvoltare în această etapă de vârstă

Copiii supraexpuși la ecrane manifestă stângăcie socială

Obiectivele de dezvoltare a copiilor în perioada școlii primare sunt legate în mod special de dezvoltarea cognitivă și de socializare.

Psihologul Diana Stănculeanu a subliniat că modul în care socializează copilul școlar este diferit de cel al preșcolarului:

“Avem o explozie pe partea de socializare, deși socializarea școlarului mic este diferită de socializarea preșcolarului. Școlarul mic vine cu relațiile cu preferință, cu reciprocitate, cu alegere: la grădiniță mă joc cu copiii care sunt prin preajmă, prietenul meu cel mai bun este Ionică, care se joacă astăzi cu același camion cu care vreau și eu să mă joc. În școlaritate, lucrurile se rafinează un pic, devin mult mai stabile. Copiii nu sunt mulțumiți de orice alți copii. Vor avea aceste relații de prietenie cu reciprocitate și cu preferință și am nevoie, mie îmi place de tine și eu cu tine vreau să mă joc și pe mine m-ar ajuta foarte tare dacă și ție îți place de mine și ai vrea să ne jucăm astăzi împreună. Deci, manifestăm aceste alegeri în dinamica relațională.”

Potrivit expertei în sănătatea mintală, copiii din școala primară care petrec mult timp în fața ecranelor manifestă stângăcie socială, din cauză că nu reușesc să decodifice semnalele pe care le transmit alți copii:

“Vom vedea în rândul copiilor cu foarte multă expunere la ecran un soi de stângăcie socială, o abilitate foarte mică de a transfera niște abilități de interacțiune poate exersate în joc în relațiile interumane directe, din nou pe același component legat de o predictibilitate diminuată, de o inabilitate de a citi niște semnale vizuale. Sunt copilași despre care spunem uneori că nu citesc camera (“They don’t read the room” – engl.). Pare că ei nu se prind de niște nuanțe sociale, de niște subtilități relaționale pe care copiii cu multe experiențe sociale le decodifică cu foarte multă ușurință. Unii dintre copiii cu o foarte, foarte mare expunere la ecran au o lentoare, o latență în a decodifica aceste semnale și asta are un impact mai degrabă negativ asupra calității vieții lor sociale.”

Mintea suprastimulată de ecran nu poate învăța

În ceea ce privește activitățile școlare, psihologul citat reamintește că acestea presupun din start efort pentru copii, nevoia de a-și concentra atenția voluntară, oboseală.

Și, “dacă eu ies din preșcolaritate cu o toleranță foarte scăzută la frustrare, cu o abilitate foarte scăzută de a gestiona momentele de plictiseală, dacă pe mine mă plictiseau boardgame-urile sau jocurile cu alți copii, preșcolar fiind, imaginați-vă cum o să mă simt după o explozie de stimulare senzorială și de acțiune în jocul video sau în online, în momentul în care am în față un manual în care practic am un șir de semnale negre pe foi albe-crem, eu trebuie să învăț să scriu, trebuie să învăț să citesc, trebuie să învăț să socotesc?”, a afirmat Diana Stănculeanu.

Conform acesteia, în fața exploziei senzoriale, de acțiune și de dinamică cu care vine jocul video, activitatea de învățare, – adică abilitățile de scris, de citit și de calcul aritmetic, – “nu are nicio șansă, pierde războiul din capul locului”.

Potrivit Dianei Stănculeanu, “activitatea școlară nu-i aduce dopamină” copilului. “Singurul moment în care, într-o activitate de învățare, copilul trăiește plăcere, – care poate să vină sub formă de ușurare că, în sfârșit, am terminat tema, sau poate să vină sub formă de mândrie și de realizare personală, mamă, ce probleme am rezolvat, – se întâmplă la final. Până atunci, în ceea ce ține de dinamica de activitate școlară, eu trebuie să dau plictis, frustrare, oboseală. Trebuie să stau cu aceste emoții”, a explicat psihologul.

Emoțiile care ajută învățarea

Potrivit acesteia, în situații excepționale și tot mai greu de realizat, “în dinamica școlară am și niște curiozitate, am și niște uimire. O structură emoțională pusă în pachetul nostru emoțional de bază, e ca și când cine ne-a creat ca ființe emoționale și-a dorit nu doar să rămânem în viață, ci să și creștem, să ne dezvoltăm, să învățăm și avem uimirea care ne ajută foarte mult din acest punct de vedere. Dar nu toate contextele de învățare vor fi însoțite de uimire, de curiozitate naturală”.

Sfaturi de la Diana Stănculeanu pentru părinții copiilor din școala primară

Specialista în sănătatea mintală a precizat că, în afara situației în care uimirea și curiozitatea naturală sunt prezente în procesul de învățare, “celelalte emoții prezente în dinamica școlară sunt greu de gestionat de către copii”.

De aceea, copiii “au nevoie să fie ajutați să le gestioneze”. Iar pentru aceasta, “avem nevoie să nu îi fragilizăm suplimentar, prin scăderea foarte puternică a pragului de toleranță la aceste emoții, pentru că ei expuși mult în ecran pe această descărcare de dopamină pe care mi-o aduce ecranul, pe această recompensă imediată pe care mi-o aduce ecranul, eu voi vrea din ce în ce mai mult și din ce în ce mai des, tot mai multă plăcere, tot mai multă intensitate, tot mai mult entuziasm”.

În aceste condiții, “orice activitate cu responsabilitate și cu efort va avea șanse mult diminuate în această cursă, cu plăcerea dopaminergică pe care o aduce ecranul”.

Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii

Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

Citește și:

Cum sunt afectați de ecrane copiii de 0-3 ani. Psihologul Diana Stănculeanu: “Ecranul stopează aceste procese esențiale”

Ecranul la copiii de 3-6 ani duce la intoleranță la frustrare, instabilitate emoțională și probleme de atenție. Sfaturi de la Psihologul Diana Stănculeanu

Cât timp pot sta copiii la ecrane? Regulile specialiștilor care arată când începe supraexpunerea la tehnologie

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.