Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională de studiu, potrivit unui ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial.
Ordinul privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, prevede includerea următoarelor discipline:
„Educație nutrițională”, pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar
„Educație prin minibaschet” și „Minihandbal – mișcare, joc și fairplay”, clasele a III-a şi a IV-a, învățământul primar
„Armonie și expresie corporală”, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial
„Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a, învățământul primar
„Muzică și dans”, clasele a V-a şi a VI-a, învățământul gimnazial
„Aventura cunoașterii Universului”, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial
Programele pentru aceste discipline au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial.
Conform Ordinului semnat de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și publicat în Monitorul Oficial, programele școlare menționate se aplică începând cu anul școlar 2025-2026.
Opționalul pe care l-au dorit zeci de mii de români
Proiectul inițiat de Gabriel Toncean, președintele Federației Române de Culturism și Fitness, pentru introducerea, în școala primară, a unei discipline privind educația nutrițională, a beneficiat de sprijinul a zeci de mii de români, care au semnat o petiție națională, precum și de implicarea unei echipe formate din experți în nutriție, educație și sănătate publică.
Ministerul Educației a susținut inițiativa și a facilitat includerea acestei noi materii în oferta curriculară a școlilor.
Introducerea materiei Educație nutrițională în școli vine ca un răspuns concret la una dintre cele mai îngrijorătoare probleme ale generației tinere: creșterea alarmantă a cazurilor de obezitate infantilă. Noua disciplină are scopul de a forma obiceiuri sănătoase încă din primii ani de școală, contribuind astfel la formarea unei societăți mai responsabile și mai bine informate.
Un sfert dintre copiii români sunt obezi
Potrivit datelor din Atlasul Mondial al Obezității 2024, un sfert dintre copiii români suferă de obezitate. Numărul acestora este în continuă creștere, astfel încât noua disciplină este necesară pentru a-i educa pe cei mici.
Atlasul Mondial al Obezității, ediția 2024, arată că România are o rată de creștere anuală de 3,1% a cazurilor de obezitate pentru perioada 2020-2035, iar acest procent ne situează în clasament peste țări precum Ungaria (2,5%) sau Bulgaria (1,3%).
Estimările specialiștilor sunt grave: peste 500.000 de români ar putea suferi de obezitate peste 5 ani, dacă nu vor fi luate măsuri eficiente.
În anul 2020, trei din zece copii cu vârsta de 7-9 ani din România erau supraponderali sau sufereau de obezitate, arăta un studiu realizat de Institutul Național de Sănătate Publică. România ocupă primele locuri în Europa într-un top negativ în ceea ce privește obezitatea infantilă.
Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!
Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.
În grădinițe și școli, gesturile de recunoștință au devenit obligații financiare, reclamă numeroși părinți, citați de Adevărul. Unii dintre ei au relatat că se simt presați a contribui la cadouri tot mai costisitoare, care rareori mai au o valoare simbolică.
Mulți români și-au exprimat nemulțumirea, pe rețelele sociale, față de obiceiul strângerii de bani pentru cadouri destinate cadrelor didactice, practicat în unele grădinițe și școli, mai ales în apropierea sărbătorilor.
Deși regulamentele școlare interzic explicit astfel de gesturi, unii părinți spun că se simt presați să contribuie, temându-se că altfel copiii lor vor fi marginalizați.
Alții reclamă valoarea tot mai mare a acestor cadouri, care și-au pierdut caracterul simbolic: carduri de cumpărături, parfumuri scumpe sau alte obiecte de lux, propuse adesea în discuțiile de pe grupurile de părinți.
„Unii părinți de la grădinița fiului meu din Deva au propus recent să strângem bani pentru a le oferi educatoarelor un card de cumpărături la mall, cu ocazia Paștelui. Eu am refuzat, pentru că ni s-au mai cerut bani și cu alte ocazii – pentru flori, cadouri, fondul clasei – și deja e prea mult. Unii părinți par să vrea să le impresioneze pe educatoare, dar nu sunt de acord să dau aproape lunar 20–30 de lei pentru astfel de gesturi. Când am scris pe grupul de mămici că refuz, pentru că e ilegal să se ceară așa ceva, celelalte nu au fost deloc încântate. Acum mă consideră oaia neagră sau, pur și simplu, aia zgârcită”, povestește o mamă.
Bursa cadourilor pentru pentru dascăli
Strângerea banilor pentru a oferi cadouri dascălilor, o practică nepermisă de regulamentele școlare și controversată, stârnește nemulțumiri multor părinți, însă alții români s-au împăcat cu ideea de a fi „moș Crăciun” sau „iepurași de Paște” pentru cei care se ocupă de educația copiilor lor.
Pe Reddit, se plâng unii dintre aceștia, deși sunt de acord cu chetele pentru cadouri, nu știu cu cât ar trebui să contribuie la chetă.
„Cred că suma potrivită este cea pe care ți-o permiți. Anul acesta nu avem bani în plus pentru cadouri pentru profesori. O să-i rog pe copii să facă o felicitare și să includem un mesaj scris de mână din partea familiei noastre”, scrie un părinte.
Părinte: „Nu dau niciun ban, nu-mi permit”
Un părinte scrie că s-a hotărât inițial să îi ofere profesoarei fiului său un card cadou, dar câinele a avut nevoie urgentă de veterinar și l-a costat 400 de dolari. Astfel, el va rămâne cu scuzele, iar profesoara preferată cu o felicitare din partea copilului, cu amprentele palmelor sale pe ea.
„Eu nu dau niciun ban pentru cadouri. Am patru copii și nu le-am dat niciodată profesorilor lor cadouri, pur și simplu nu-mi permit. De fapt, am avut profesori care le-au dat copiilor mei haine second-hand Mi-aș dori din suflet să le pot oferi tuturor ceva. Fac o treabă incredibilă și le sunt profund recunoscătoare”, spune o altă mamă.
Cele mai apreciate cadouri sunt cele sincere, crede un dascăl.
„O felicitare făcută de copil, un bilet din partea părintelui în care își exprimă recunoștința pentru impactul pe care l-a avut profesorul sunt suficiente. Nu cred că ar trebui să te simți vinovat dacă nu le cumperi ceva”, adaugă acesta.
Profesoară despre cadouri: „sunt o prostie”
O fostă învățătoare le recomandă însă părinților să nu mai cheltuie bani pe cadouri.
„Cred că sunt o prostie, deși probabil sunt în minoritate. De 8 Martie, unele colege aveau un fel de „competiție” – cine primește cele mai multe flori, ca semn al popularității. La fel de sărbători: cadourile scumpe erau considerate dovadă de cât de „apreciată” ești. Unele își marcau și ziua de naștere cu așteptări similare”, scrie fostul cadru didactic.
Aceasta adaugă că i se pare absurd să fie cheltuiți bani pe flori care sunt aruncate în următoarele zile sau pe bijuterii, eșarfe ori parfumuri alese la întâmplare.
„Eu le spuneam mereu părinților că nu vreau nici flori, nici cadouri – doar o atitudine respectuoasă și colaborativă. Unii tot veneau cu cadouri, dar le dădeam femeilor de la curățenie, care sunt adesea ignorate și subapreciate. În schimb, felicitările făcute de copii, cu mesaje de la ei și părinți, mi-au rămas cu adevărat în suflet”, scrie fostul dascăl.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat cât timp ar trebui să aloce elevii temelor pentru acasă, în funcție de ciclul de învățământ pe care îl parcurg. Ministrul i-a încurajat pe profesori să se ”coordoneze” în așa fel încât timpul recomandat pentru a fi alocat temelor să nu fie depășit.
”Există reglementări, sunt reglementări mai vechi. Temele nu ar trebui, la nivelul învățământului primar, să depășească o oră pe zi, două ore la gimnaziu și învățământul liceal. De aceea, îi încurajez pe profesori să se coordoneze între ei și pe diriginți să aibă grijă de această coordonare, pentru a nu încărca mai mult decât este cazul copiii”, a afirmat, joi seară, pe Facebook, Daniel David.
Ministrul Educației a reafirmat că, în opinia sa, curriculumul este unul ”foarte încărcat” și că urmează să fie redus numărul de discipline și de ore ”până la nivelul bunelor standarde” practicate la nivel european.
Burnoutul, o constantă încă de la vârste mici
Presiunea de a ține pasul cu ceilalți și de a le oferi copiilor oportunități de dezvoltare de la vârste foarte mici îi transformă în elevi cu performanțe remarcabile, însă îi poate duce și în pragul epuizării.
Într-un interviu pentru „Weekend Adevărul“, psihologul Mirela Ustucă atrage atenția că în toate trebuie măsură, iar ce le cerem copiilor trebuie să fie în concordanță cu etapa de dezvoltare pe care o traversează și cu nevoile lor.
Trebuie ținut cont de faptul că, la vârste mici, copiii au foarte mare nevoie de joacă și timp petrecut cu părinții, spune psihologul, or, mulți tind să satisfacă din ce în ce mai puțin tocmai această nevoie.
„Părinții au cerințe foarte mari de la copii, încă de mici, nu au timp de joacă. Investesc foarte mult și, am observat asta și la grădiniță, părinții nu se mai joacă cu copiii, părinții fac fișe cu copiii“, atrage atenția psihologul.
Prezența ecranelor digitale în viața copiilor le influențează dezvoltarea anumitor aspecte, în funcție de vârsta la care se află. În cazul preșcolarilor, expunerea la ecrane are un impact major asupra formării abilității de reglare emoțională.
Despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare a vorbit psihologul Diana Stănculeanu, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.
Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.
Interferențele negative ale ecranului în perioada 3-6 ani: reglare emoțională
1. Mecanismele de autoreglare emoțională: toleranța la frustrare, instabilitate emoțională, iritabilitate
2. Coordonarea vizuală și spațială, tridimensionalitatea (experimentul Lego)
3. Supraîncărcarea senzorială
4. Controlul impulsurilor, instant gratification, hiperfuncție dopaminergică
5. Dezvoltarea atenției voluntare vs. atenția involuntară
Oportunități ratate de reglare emoțională
Potrivit psihologului Diana Stănculeanu, la vârsta grădiniței, între 3 și 6 ani, “ecranul vine și interferează puternic cu obiectivele de dezvoltare ale acelei etape. Preșcolaritatea este despre învățarea abilităților de reglare emoțională și socială. Este perioada de vârstă în care copiii noștri se întâlnesc masiv cu alți copii” la grădiniță, la locul de joacă. Este “o modalitate extraordinar de bună pentru ei să învețe experimente sociale, să învețe să inițieze, să mențină, să negocieze, să exploreze, să se înfurie, să se liniștească, să trosnească, să se retragă”.
Potrivit expertei în sănătatea mintală, dinamica relațională și emoțională a copilului preșcolar “este una extraordinar de intensă”.
În cazul unui preșcolar, zilnic apar numeroase “oportunități pentru a exersa reglarea emoțională și noi și el: intensitatea emoțională este foarte puternică, toleranța la frustrare este destul de mică, exploziile de furie sunt foarte intense, episoadele de tristețe sunt cu plâns de neconsolat”, a spus Diana Stănculeanu.
Conform acesteia, în cazul expunerii preșcolarilor la ecrane, “ce face un ecran este că fragilizează și mai mult abilitatea de reglare emoțională și de control pe impulsuri”.
Acest lucru se observă cu ușurință atunci când dorim să oprim televizorul la care se uită copilul de 3-6 ani sau să-i oprim tableta sau telefonul:“de foarte multe ori, ne vom aștepta la o criză de furie, la comportamente de agresivitate, la plâns de neconsolat, la o lipsă de colaborare la aproape orice propunem sau solicităm după aceasta. Orice joc aduc ca o completare a ecranului va fi etichetat de preșcolar ca fiind plictisitor sau neinteresant”, explică psihologul citat.
Potrivit acesteia, “avem de a face cu intensificarea răspunsului de furie și de frustrare, de scădere a toleranței la frustrare”.
Ecranul afectează atenția voluntară
Un alt efect al expunerii la ecrane a copiilor preșcolari este exersarea foarte puternică a mecanismului de atenție involuntară în detrimentul atenției voluntare, de care va fi atât de mare nevoie odată cu începerea școlii, pentru învățare.
Iată explicațiile expertei în sănătatea mintală:
“Avem aceste rețele, aceste structuri atenționale condiționate mult de răspunsul nostru de supraviețuire sau de răspunsul nostru de plăcere. Ce vedem de foarte multe ori la copiii care sunt foarte agitați sau care se mișcă foarte mult sau despre care putem spune că sunt neatenți este că, dacă le pun un ecran în față, devin brusc foarte atenți. Sunt copii care pot sta cu orele în fața unui desen animal, dar în momentul în care le propunem în puzzle sau un boardgame sau orice alt joc, acolo par să-și piardă răbdarea și atenția destul de repede. Și de multe ori spunem despre acești copii că au deficit atențional, când în realitate exersează foarte mult mușchiul altui tip de atenție. O atenție ghidată foarte mult fie de plăcere, fie de supraviețuire.”
Cum sunt impactate relațiile cu alți copii
Expunerea la ecrane îi aduce copilului și o plăcere imediată, “instant gratification”. Potrivit Dianei Stănculeanu, este vorba despre “foarte multă plăcere rapidă, obținută repejor, fără efort, în doze foarte, foarte mari în viața copilului”.
Specialista a avertizat că, după expunerea la ecranele care aduc plăcerea fără efort, copiii tind să evite efortul necesar în viața reală pentru a ajunge la un rezultat:
“După ce mă întâlnesc cu ecranul și cu această modalitate de a duce atât de repede plăcerea în viața mea, și fără să depun niciun fel de efort, păi să mă joc “Nu te supăra, frate”, să fac un puzzle, să mă joc jocuri cu alți copii care nu par să aibă această funcție de undo, rewind, fast forward? Jocurile video ale preșcolarului au toate butoanele care mie îmi permit să anulez orice fel de rezultat care pe mine mă face să fiu nemulțumit. Am pierdut în joc? Nu e nimic, nu se pune. Punem stop, dăm înapoi și o luăm de la capăt.”
În felul acesta, copilul este scutit de nevoia de a răspunde frustrării, consolidându-și mecanismele de control, astfel încât lucrurile să iasă cum vrea el. Apoi, când întâlnește afară alți copii care doresc să se joace altfel decât copilul nostru, acesta începe să aibă dificultăți de relaționare și reglare emoțională:
“Acești copii nu au acest buton care să mă ajute pe mine să restabilesc condițiile de control și de predictibilitate pe care mi le dă jocul. Și atunci pentru unii dintre preșcolarii, socializați foarte mult la ecran, și această interacțiune socială naturală cu alți copii de vârsta lor devine provocatoare. Deoarece copiii sunt, ca toți copiii, impredictibili, spontani, au aceleași reglaje emoționale”.
Copiii au nevoie de ajutorul nostru pentru a se regla emoțional
Psihologul citat spune că în aceste momente este nevoie de prezența noastră, a părinților, pentru a ajuta copilul să-și liniștească aceste emoții, “să le reglăm prin modalități sănătoase de coreglare și de liniștire împreună”.
Iată cum ecranul în perioada preșcolară “pune la risc dezvoltarea acestor abilități de reglaj emoțional și de relaționare socială, cu care dacă copiii noștri nu ies din grădiniță destul de bine exersate și consolidate, ulterior în dinamica școlară (…) când văd un copil cu o explozie emoțională, cu foarte multe tantrumuri, cu o toleranță foarte scăzută la frustrare, cu inabilitate atențională, cu abilitățile de relaționare socială foarte compromise, etichetele deja vor fi din cu totul alt spectru. Deja vom vorbi despre dificultăți, deja vorbim despre probleme, deja vorbim de nevoia ca acel copil să fie văzut de un specialist sau ajutat de o echipă multidisciplinară de adulți, pentru a funcționa așa cum se așteaptă să funcționeze un copilaș de 8, 9 sau 10 anișori”.
Sfaturi de la Diana Stănculeanu pentru părinții copiilor de 3-6 ani
Specialista citată le recomandă părinților de preșcolari să fie foarte atenți la abilitățile care se formează și se dezvoltă în această etapă de vârstă a copilului:
Reglajul emoțional
Toleranța la frustrare
Relaționarea socială spontană
Reglajele fine ale atenției, atât de necesare la școală
Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii
Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.
Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că în bugetul Ministerului există fonduri pentru construirea de toalete în toate școlile care nu au grupuri sanitare în interior. Ministrul se așteaptă ca, din toamna acestui an sau cel târziu din primăvara anului viitor, să nu mai fie astfel de situații.
”Am reușit să prindem în bugetul din acest an toate unitățile școlare care încă aveau probleme cu unitățile sanitare. În formula metaforică, să spun așa, erau școlile cu toaleta în curte. Am vrut să încheiem problema asta odată, fiindcă mereu susțineam diverse școli, după aceea apăreau altele. Am cerut inspectorilor să facă o analiză foarte riguroasă să știm exact câte sunt, după aceea am solicitat buget, Hotărârea de Guvern a trecut astfel încât din acest moment mă aștept ca, din toamnă, cel târziu din primăvara anului viitor, să nu mai avem această problemă”, a anunțat, joi seară, ministrul Daniel David.
El a precizat că a gândit un mecanism de control în așa fel încât măsura să fie implementată.
Una dintre măsuri este aceea ca evaluarea periodică a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) să includă existența grupurilor sanitare în interiorul școlilor, în așa fel încât să fie descurajată menținerea unităților de învățământ cu toalete în curte.
Ministrul a spus că ar fi fost ”cumva penibil” ca în școli să fie introduse cele mai noi tehnologii, în timp ce toaletele să rămână în curțile acestora.
Câte școli din România au toalete în curte
În luna martie, Daniel David a spus că în România mai sunt circa 70 și ceva de unități școlare care au toaleta în curte.
La acel moment, oficialul guvernamental le-a cerut primarilor, în subordinea cărora se află școlile, să construiască noi unități de învățământ la cerințe moderne.
„În urmă cu 4-5 ani, existau spre 2.000 de unități școlare cu toaletă în curte. Lumea trebuie să înțeleagă că nu Ministerul Educației construiește aceste lucruri, ci autoritățile locale. Primarul. Totuși, realizând faptul că unele primării n-au forță să schimbe aceste lucruri, Guvernul, prin intermediul Ministerului nostru, a inițiat un program la nivel național pentru a schimba această situație și am început să dăm bani către autoritățile locale, către primării, pentru a construi toalete adecvate. Și lucrurile, în ultimii 4-5 ani, au început să funcționeze tot mai bine. În acest moment, când am venit eu la Minister, cred că avem nu mai mult de 70 și ceva de unități școlare în toată țara (cu toaletă în curte – n.r.). (…) Am prins în bugetul Ministerului în acest an toate cele 70 de unități școlare, astfel încât, când va apărea Hotărârea de Guvern, într-o săptămână sau două, vom putea spune că toate unitățile școlare care au toalete în curte sunt prinse în programe ale Ministerului pentru a schimba acest lucru”, a spus Daniel David.
Din anul școlar 2025-2026, școlile din România nu vor mai avea voie să organizeze cursuri în trei schimburi, a anunțat ministrul Educației, Daniel David.
Ministrul Educației, Daniel David, a transmis joi seara, printr-o postare pe Facebook, că începând cu anul școlar viitor va fi interzisă, prin lege, organizarea cursurilor în trei schimburi în învățământul preuniversitar.
„Conform legii învăţământului, începând cu anul universitar 2025-2026 acest lucru este interzis”, a declarat ministrul, potrivit News.ro.
El a subliniat că această practică, încă prezentă în unele școli din România, este „o problemă majoră, care afectează calitatea actului educaţional” și trebuie eliminată.
Trebuie să găsim soluţii pentru a corecta această situaţie
Ministrul a recunoscut că în prezent sunt oferite unele excepții pentru desfășurarea cursurilor în acest mod, însă a precizat că acestea sunt rare și trebuie găsite soluții pentru a nu mai fi necesare.
„Acest lucru este descurajat prin legislaţia pe care o avem, se mai dau unele excepţii doar ca să putem derula activitatea educaţională, dar sunt excepţii şi nu reprezintă ceva foarte răspândit în sistem. Dar este drept, şi puţine fiind, trebuie să găsim soluţii pentru a corecta această situaţie”, a precizat David.
Decizia face parte dintr-un plan mai amplu de îmbunătățire a condițiilor din școli și vine în sprijinul elevilor și profesorilor care, potrivit ministrului, au nevoie de un mediu educațional echilibrat și eficient.
Prezența ecranelor digitale în viața copiilor mici, fie că au forma unui televizor, a unui calculator, a unei tablete sau a unui smartphone, are efecte majore asupra dezvoltării lor.
Despre impactul ecranelor asupra copiilor aflați în diferite etape de dezvoltare a vorbit psihologul Diana Stănculeanu, în cadrul prezentării susținute la Conferința „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, organizată de Asociația „Din grijă pentru copii”, pe 18 martie, la Hotel Sheraton din București.
Diana Stănculeanu este psihoterapeut și expert național în sănătate mintală, colaborând cu mai multe ONG-uri naționale pe strategii de promovare și intervenție în psihologia și psihoterapia familiei, formator al Asociației Multiculturale de Psihologie și Psihoterapie.
Interferențele negative ale ecranului în perioada 0-3 ani: atașament și explorare
1. Dezvoltarea senzorio-motrică, atașament, explorare
2. Ecranul blochează principalele variabile asociate cu dezvoltarea în această perioadă de vârstă: explorarea motrică, experimentele senzoriale, contactul vizual și interacțiunea directă cu adultul
Potrivit Dianei Stănculeanu, “în primii 2-3 ani, în mod ideal, în viața copilului nostru nu ar trebui să intre ecranul”.
Atunci când tehnologia intră în viața unui bebeluș, a unui toddler sau a unui antepreșcolar, “sunt extraordinar de afectate aspecte de dezvoltare psiho-emoțională care rămân cu noi pentru tot restul vieții. Primii ani de viață sunt despre dezvoltarea relațiilor de atașament, despre învățarea acelei relații sigure, cu încredere, cu protecție, cu conectare, care rămâne cu noi ca model, ca matrice pentru tot ce o să însemne restul relaționării noastre în viață”, a afirmat psihologul.
Ea l-a citat pe psihologul Jean Piaget, potrivit căruia, “la această vârstă foarte mică, inteligența copiilor este senzorio-motrica. Asta înseamnă că copiii noștri au nevoie să se miște și au nevoie de experiențe senzoriale foarte, foarte diverse pentru a se dezvolta, pentru a crește, pentru a explora”.
Așadar, în intervalul de vârstă 0-3 ani, misiunile de dezvoltare țin de relații, de experimentul senzorial divers, de explorare și de mișcarea corpului.
Când are ecranul, se deconectează de ființele umane din jur
Diana Stănculeanu avertizează că ecranul stopează aceste procese esențiale: “În momentul în care pun în mâna unui bebeluș un ecran, sau pun în camera unui bebeluș un ecran, una sau mai multe dintre toate aceste demersuri care contribuie în mod fundamental la dezvoltarea copilului se va opri. În momentul în care are ecranul, se va deconecta la modul cel mai propriu de ființele umane din jur. Se oprește contactul vizual, se oprește interacțiunea aceasta directă, se oprește curiozitatea față de mediul înconjurător.”
Mersul de-a bușilea și explorarea mediului înconjurător pentru bebeluși reprezintă prima mare experiență de învățat. “Să îl oprești în această explorare pe care el o face cu corpul și cu toate simțurile sale la această vârstă foarte mică este ca și când i-aș spune clasa a doua “nu citi că îți face rău”, a subliniat experta în sănătatea mintală.
Potrivit acesteia, în cadrul relației de atașament, “părinții devin acele matrici relaționale pe care copiii le vor reproduce ulterior în tot restul relațiilor lor”.
Însă, “în această etapă de vârstă există riscul să se întâmple ceea ce noi numim substitutul ecran-persoană: ecranul să devină un stimul mult mai puternic, mult mai relevant, mult mai interesant, mult mai atractiv decât ar putea să devină o ființă umană”, a arătat Diana Stănculeanu.
Autism virtual: copii cu simptome identice celor din spectrul autist
În ceea ce privește dezvoltarea limbajului, a continuat psihologul, copiii expuși la ecrane “învață cuvinte în limbi străine, învață culori în limbi străine, însă pierd din funcționalitatea limbajului. Sunt copii care pot numi culoarea verde în cinci limbi, pentru că le-au învățat de pe o aplicație de pe YouTube, dar în momentul în care facem solicitări care trimit la culorile din mediul înconjurător, ei nu pot face această conectare prin cuvinte cu mediul înconjurător. Este irelevant că poate să numere până la 10 într-o limbă străină sau să-mi spună care este culoarea verde în mai multe limbi, câtă vreme, dacă eu îi invit să exploreze prin cameră și să-mi spună, “Arată-mi o minge verde din mediul înconjurător”, el să nu fie capabil să facă acest tip de conectare și de explorare”.
Ecranele în acest interval de vârstă i-au făcut pe mulți specialiști să vorbească despre sintagma controversată de autism virtual. “N-am vrea să înțelegem de aici că expunerea de timpuriu a copiilor la ecrane generează tulburare de spectru autist. Suntem departe de a elucida cu totul cauzele acestor tipuri de tulburări. Pe de altă parte, ce vedem în modul de funcționare al unui copilaș foarte, foarte mic, expus la ecrane sunt aspecte pe care le vedem în tabloul clinic al unui copil cu o tulburare din spectru: această deconectare de persoanele din jur, această diminuare puternică a curiozității și a nivelului de explorare cu mediul înconjurător, fără de care procesele ulterioare de învățare ale copiilor în mică măsură se întâmplă”, a arătat experta în sănătate mintală.
Sfatul Dianei Stănculeanu pentru părinții care au copii de până în 3 ani:
De aceea, recomandarea ei este ca, în intervalul de vârstă 1-3 ani, “ținem cât putem noi de mult cu dinții de recomandarea ca ecranul, independent de conținutul educațional cu care vine, să fie cât mai limitat, spre absent din viața copiilor noștri”.
Susținem respectarea unor limite ferme privind consumul de tehnologie de către copii
Parenting 2.0 susține cu tărie necesitatea limitării consumului de ecrane în rândul copiilor, pentru a evita problemele de dezvoltare și pentru a crește copii echilibrați și sănătoși fizic și psiho-emoțional.
Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog, webinar cu tema „Bebelușii și ecranele”) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:
Ajunsă la vârsta de 36 de ani, actrița Vero Căliman a avut un moment emoționat de destăinuire pe care l-a publicat pe internet. Confesiunea are loc la un an de la plecarea din Gașca Zurli, unde vreme de aproximativ 15 ani a interpretat rolul fetiței Zurli.
Confesiunea făcută de Vero Căliman la un an de la plecarea din Gașca Zurli Vero Căliman a decis să vorbească despre vocea pe care a avut-o multă vreme în Gașca Zurli. Actrița este confundată și acum cu personajul fetița Zurli pe care l-a interpretat ani la rând, cu toate că a plecat din trupă în urmă cu un an.
Decisă să facă lumină în această situație, actrița a subliniat faptul că, de fapt, glasul său nu este un rol, ci face parte din sine. Este conștientă că are o tonalitate care a făcut milioane de copii să râdă cu bucurie și cu multă veselie.
„O voce care a dat viață unui personaj atât de viu, încât lumea a început să mă confunde cu el. Dar vocea aceea… nu era «a fetiței Zurli». Era a mea. Uneori, în viața de zi cu zi, se întâmplă să fiu recunoscută «după voce».
În spații publice, în supermarketuri, la terase… Iar unele persoane bine intenționate îmi spun, zâmbind: «În toate reel-urile tale… încă mai vorbești ca fetița Zurli». Și atunci, o parte din mine se strânge.
Nu pentru că n-ar fi adevărat — ci pentru că nu e întreaga poveste. Vocea aceea nu e o mască pe care am uitat s-o dau jos. E vocea mea entuziastă. Vocea mea autentică. Vocea mea prezentă.
Da, vocea mea a fost acolo. Dar este în continuare aici. Și nu mai are nevoie să se justifice”, a notat Vero Căliman pe pagina de Instagram. Îndrăgita actriță a primit numeroase comentarii de la fani.
Vero Căliman: ”Nu mai sunt un personaj”
„Nu mai sunt un personaj. Nu mai sunt o mască. Nu mai sunt o poveste spusă de alții, chiar dacă a fost spusă frumos. Sunt o femeie întreagă, care a traversat o poveste mare, care a iubit-o, care a pierdut mult în ea.
Și care astăzi alege să se recunoască pe sine în afara costumelor, dincolo de aplauze. Nu am de ce să mă ascund. Nu am de ce să mă micșorez. Nu am de ce să mă justific pentru cum vorbesc, pentru cine mă recunoaște, pentru cine nu.
Sunt Vero. Și vocea mea este întreagă. Ea poate să fie jucăușă sau fermă, copilăroasă sau profundă, ascuțită sau blândă. Pentru că este vie. Pentru că este a mea. Iar dacă seamănă cu ce-a fost… e pentru că eu am fost acolo.
Dar acum sunt aici. Și aici, îmi aleg eu replicile”, a completat Vero Căliman, pe social media. Vedeta nu este singura care a plecat din Gașca Zurli. Ionuț Varodi și Răzvan Marina au decis la rândul lor să părăsească proiectul.
Începând de joi, 10 aprilie, timp de patru zile, Pavilionul B1 de la Romexpo devine locul unde cei mici și viitorii părinți descoperă un univers dedicat lor: Baby Boom Show, cel mai mare târg din România pentru familii aflate la început de drum.
Ce înseamnă Baby Boom Show
Un spațiu plin de noutăți, emoții, zâmbete și informații utile. De la primele produse necesare pentru îngrijirea bebelușului și emoția listelor pentru camera lui, până la cursuri gratuite susținute de specialiști despre „parentingul real”.
Iată cele mai bune motive pentru care să nu ratezi Baby Boom Show:
Peste 400 de branduri prezente cu oferte exclusive: produse pentru gravide, nou-născuți, copii mici, dar și pentru părinți – de la cărucioare high-tech, la cele mai bune scaune auto și gadgeturi pentru îngrijirea bebelușului, la oferte valabile doar pe perioada târgului.
Lansări de produse în premieră: Baby Boom Show aduce la Romexpo cele mai noi și utile produse pentru copii. Descoperă-le și bucură-te de avantajele lor.
Workshop-uri gratuite și discuții cu specialiști: nașterea, alăptarea, diversificarea, somnul bebelușului, siguranța auto, primul ajutor, stomatologie, nutriția mamei, psihoterapie – pe înțelesul tuturor.
Activități distractive pentru cei mici: mini-orășel cu căsuțe de poveste, unde cei mici pot juca jocuri de rol, ateliere creative, piscine cu bile, masă cu LEGO, mascote, spectacole de magie, clovni și multe surprize.
Premii pentru vizitatori la Tombola Cadou de bun-venitsau la tombolele organizate la standurile expozanților.
PROGRAMUL TÂRGULUI:
Joi – Sâmbătă (10–12 aprilie): 10:00 – 19:00
Duminică (13 aprilie): 10:00 – 18:00
Copiii au acces gratuit pe tot parcursul târgului. Adulții au intrare gratuită joi și vineri, dacă descarcă invitația de pe site, unde găsești mai multe detalii despre târg:
Iată ce gadgeturi vor fi lansate la Baby Boom Show:
Pătuț Transformabil Ingvart Nika Slim 5-în-1. De la naștere până la 5 ani (și chiar mai mult), acest pătuț va crește odată cu copilul tău, adaptându-se perfect fiecărei etape. (stand 40, CAMERA BEBELUSULUI BY ANNEBEBE)
Pătuț Oval Smart Bed 9-în-1 Ingvart. Este un adevărat partener de drum lung: de la primele zile de viață și până la vârsta de 10 ani, se transformă și se adaptează nevoilor copilului tău. (stand 40, CAMERA BEBELUSULUI BY ANNEBEBE)
Iepurașul Moonie 2.0 din bumbac organic cu lampă de veghe şi înregistrare voce mamă. Cu 5 sunete naturale liniștitoare, o lumină de veghe în 7 culori, funcție inteligentă de detectare a plânsului, funcţie de înregistrare vocală, baterie reîncărcabilă prin USB-C. (stand 40, CAMERA BEBELUSULUI BY ANNEBEBE)
Noul Thermomix® TM7.Cu peste 100.000 de rețete cu Gătire ghidată, gamă largă de moduri și funcții: Gătire fără Capac, Gătire la aburi, Rumenire, Sous-vide, Fermentare, Gătire lentă etc, conectivitate inteligentă: Wi-Fi și Bluetooth. (stand 61, THERMOMIX)
Reer – Sterilizator UV pentru biberoane, cu funcție de uscare, până la 12 biberoane. Elimină până la 99,9% viruși, bacterii și germeni. Folosește o metodă sigură și ușoară de dezinfectare, fără substanțe chimice și fără apă (nu există risc de opărire). (stand 67, ABI SOLUTIONS)
Venicci Upline 2. Noua versiune a căruciorului iubit de mii de părinți – lansată în martie 2025 – este o combinație de fiabilitate și design excepțional, care îți face viața de zi cu zi mai ușoară. (stand 17, VENICCI)
Cea mai inovatoare stație de călcat de la Braun – Braun CareStyle 9 IS9090BK, 2700W, 9 bari, abur variabil 190g/min, jet de abur 750g/min, rezervor detaşabil 2L, tehnologie AutoClean, tehnologie AutoSteam, tehnologie iCare, tehnologie FreeGlide, talpă EloxalPlus, oprire automată. (stand 1, BRAUN)
Purificator de aer Dreame PM20 – tehnologia inteligentă de inducție și radarul cu unde milimetrice ajută la ajustarea fluxului de aer în funcție de unde te afli. (stand 34, DREAME)
Beaba Hands-Free – compactă, discretă și eficientă, pompa permite extragerea laptelui matern fără a întrerupe activitățile zilnice. (stand 27, ERFI KIDS)
Beaba Milkeo Plus este aparatul inteligent care prepară laptele praf la temperatura ideală, dozează precis ingredientele și le amestecă uniform, eliminând riscul formării cocoloașelor. (stand 27, ERFI KIDS)
Cybex e-Gazelle S – Primul cărucior electronic pentru familii în creștere oferă asistență la deplasare, reducând efortul părinților și oferind confort maxim celor mici. (stand 27, ERFI KIDS)
Kinderkraft cărucior sport PILOT 2, 0-22 KG. Este perfect pentru părinții dinamici, fiind compact și ușor de manevrat. Conform cu standardele IATA, poate fi folosit ca bagaj de mână pe avion, oferind libertate în călătorii. (stand 40A, VIVA TOYS)
Neno Vento – Pompă de sân electrică fără fir, cu trei faze, care imită reflexul natural de supt al bebelușului, asigurând o extragere eficientă și confortabilă. (stand 47&47C, SUPERBEBESHOP)
OMRON MiniAir 360+, aparat de aerosoli portabil, perfect pentru întreaga familie
Omron M7 Intelli IT Afib (validat pentru femei însărcinate) – Monitor de tensiune arterială cu detectarea fibrilației atriale. (stand 47B, MED.CO)
SHIFT – Dușul care protejează pielea întregii familii. Fabricat în Coreea, SHIFT este un produs unic în lume, cu filtrare dublă: filtrul elimină impuritățile fizice, iar capsulele neutralizează clorul, echilibrează pH-ul și dedurizează apa. (stand 45, SHIFT AROMA)
Află mai multe detalii și asigură-ți participarea la târg:
Industria meditațiilor clasice este puternic amenințată de meditațiile online şi de platformele de învățare pentru examene. În condițiile în care profesorii care oferă ore suplimentare au triplat tarifele în ultimii ani, elevii au căutat alternative.
Acum, tot mai mulți aleg meditațiile online, pentru a economisi timp și bani. Mai norocoși, unii școlari beneficiază de sprijin gratuit din partea voluntarilor care îi pregătesc pentru Evaluarea Națională sau Bacalaureat.
Elevii care fac însă meditații la două materii, dau în medie aproape o mie de lei pe lună. În schimb, cei înscriși la meditații online achită 680 de lei lunar, ceea ce înseamnă că fac o economie de 280 de lei, iar câteodată pot beneficia și de reduceri.
Părinții care nu își permit aceste costuri pot opta pentru platforme online, cu teste interactive, lecții explicative, fișe de lucru structurate sau flashcard-uri, ale căror prețuri sunt mai mici.
„Sunt o soluție prin care elevii pot învăța mai ușor toată materia de care au nevoie pentru BAC, pentru Evaluarea Națională, și o pot structura prin scheme logice, simple, pe care le au la ei acasă. Învață practic din confortul casei lor. Sistemul pe care l-am creat îi ajută să vină cu propriile idei și cu creativitatea proprie,” spune Alexandru Ciurea, fondatorul unei platforme pentru elevi, citat de Antena 3 CNN.
În unele orașe, precum Cluj-Napoca, mai mulți voluntari, sprijiniți de Primărie și de un ONG, oferă gratuit meditații liceenilor ai căror părinți au venituri mici.
„Din 7-8 aprilie începem propriu-zis sesiunile de pregătire care vor fi la fiecare materie, câte o întâlnire săptămânală până în săptămâna premergătoare examenului de Bacalaureat”, spune Ana Maria Pop, membru Centru Pentru Tineret.
Tarifele meditațiilor clasice au crescut cu 45% în ultimii ani
Potrivit unui studiu Salvați Copiii, tarifele meditațiilor clasice au crescut cu 45% în ultimii ani. Chiar și aşa, 64% dintre elevii de gimnaziu şi 66% dintre liceeni apelează la ore suplimentare contra cost.
Într-un singur an școlar, profesorii au recunoscut că au obținut din meditații aproape 34 de milioane de euro. În realitate, cifrele sunt mult mai mari, pentru că puțini își declară aceste venituri la ANAF.
Ministrul Educației, Daniel David, a venit cu o reacție și susține că meditațiile sunt decizia părinților și că dorința unor profesori de a pregăti în privat elevii nu trebuie să afecteze calitatea actului educațional în școală.
„Ce pot să spun ca ministru? Unu: meditațiile nu le forțează ministrul și nu le forțează, ca să spun așa, inspectorii. Părinții sunt interesați și deschiși spre acest lucru. Mare parte din suma respectivă este cheltuită pe meditații. (…) Nu ministrul duce copiii la meditații, părinții vor să-i ducă la meditații. Cheltuielile merg în zona aia. După aceea, avem after school-ul. Iarăși, after school-ul, până la urmă, nu este treaba ministerului să reglementeze acel lucru. Părintele alege să-și ducă copilul la after school. Așa că, până acum, toate costurile nu vin ca urmare a unor acțiuni ale ministerului, ci ca urmare a unor decizii din partea părinților. Singurul lucru care îmi atrage atenția cu implicarea noastră este faptul că în acest studiu am văzut că o parte din cost merge spre diverse manuale alternative și așa mai departe. E ok. Dar și acolo părinții pot avea un cuvânt de spus, în sensul că sunt în boardul școlii, dacă profesorul exagerează și cere nu știu ce culegeri și alte materiale didactice, cum să spun, dacă nu ai resurse sau nu vrei să pui resursele pentru asta, poți să ai vocea ascultată. Acolo ar trebui să ai vocea ascultată ori să le ceri gratuit pentru copil, ori să ceri să nu fie folosite acele materiale. Cam asta este atitudinea mea”, a declarat Daniel David la Insider Politic, potrivit News.ro.
Ce spune ministrul Educației despre interzicerea meditațiilor
Ministrul este de părere că meditațiile pot exista, însă acestea trebuie „clar reglementate și sub aspect financiar și sub aspectul procedurii, cine cu cine poate să facă meditații”.
„Atenție, să avem grijă ca meditațiile să nu fie un motiv pentru a face lucrurile prost în sistemul de educație. Adică, cum să spun, nu prea fac treaba la școală că vine copilul să meargă la meditații. Altfel, a interzice meditațiile mi se pare, iarăși, o abordare așa cu heirupul. Nici să le lași oricum, trebuie să existe, dar reglementat”, adaugă ministrul.
Părinții sunt nevoiți să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice, arată un sondaj Salvați Copiii România, pe baza datelor culese la finalul anului 2024.
Astfel, comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinți pentru educația copiilor a crescut cu aproximativ 3.100 de lei, până la 9.818 de lei anual. Mai mult, suma pe care părinții o plătesc pentru educația gratuită a crescut cu aproape 45%, față de 2021 și s-a triplat față de cea din 2018: cei mai mulți bani se duc pe meditații, care au apărut și la ciclul primar.
Cele mai importante creșteri sunt cele legate de meditații, aproximativ 3.700 lei, și after school, aproximativ 2.500 lei.
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.