În era tehnologiei, a apărut un fenomen periculos în rândul copiilor: inactivitatea, ca formă de ocupare a timpului liber în vacanțe, avertizează Corina Cușa, profesoară de Limba și literatura română la Școala Gimnazială nr. 7 „Remus Opreanu” din Constanța.
Ea a discutat despre vacanța de vară din ziua de astăzi comparativ cu cea din copilăria noastră, despre temele de vacanță și cum cultivăm dragostea de carte la copii, într-un interviu pentru Weekend Adevarul.
„Pe lângă faptul că unii nu mai știu să se joace, a apărut și un fenomen periculos: inactivitatea, ca formă de ocupare a timpului liber, căci nu pot spune de petrecere a timpului liber. Prin inactivitate mă refer la a sta și a da scroll pe platforme de social media”, spune profesoara Corina Cușa. Ea afirmă că interesele și activitățile copiilor din ziua de astăzi sunt diferite de cele pe care le aveam noi în anii de școală.
Citește și:
40 de idei ieftine sau gratuite cum să-ți petreci vacanța de vară cu copilul
Când se termină vacanța de vară și începe anul școlar 2024-2025
Vacanța mare, o igienă mentală
În opinia profesoarei din Constanța, vacanța mare este necesară copiilor ca o igienă mentală, pentru a se detașa de școală.
Întrebată ce ar trebui să facă profesorii și părinții pe timpul vacanței pentru ca elevii să nu piardă de tot legătura cu școala, ea a răspuns că a pierde pentru o anumită perioadă legătura cu școala nu este ceva rău pentru un elev.
„Nu cred că vreunui adult, când pleacă în concediu, i˗ar plăcea să să gândească sau să˗și ocupe o parte din timp cu rezolvarea unor sarcini de serviciu. Este vorba de o igienă mintală firească. Nu credeți că și copiii au nevoie de așa ceva? Un adult are un program de opt ore pe zi. Un elev, dacă adunăm orele petrecute la școală și cele dedicate temelor pentru acasă, cam tot acolo ajunge, sau chiar la mai multe ore. Nu e firesc să simtă nevoia să se detașeze și el, în vacanță, de școală? În ultimele săptămâni de școală, se fac recapitulări și sistematizări ale materiei. În primele săptămâni din noul an școlar se face actualizarea cunoștințelor din anul școlar anterior. Mie, personal, îmi este suficient asta, ca să mă asigur că elevii mei au cunoștințele și deprinderile de lucru, astfel încât să ajungem împreună la un alt nivel. Lucrurile învățate temeinic nu se uită”, argumentează Corina Cușa.
Citește și:
PARENTING ÎN VACANȚĂ: Cum creăm amintiri frumoase
5 lucruri de făcut în vacanța de vară pentru amintiri de neuitat
Cu sau fără lecturi de vacanță?
Profesoara afirmă că, pentru perioada vacanței de vară, profesorii recomandă lecturi în funcție de nivelul de vârstă și de maturitate ca cititor al elevilor, oferindu-le o listă cu titluri de cărți, dintre care câteva sunt obligatorii, iar cele mai multe la alegere.
„Ideal ar fi ca de la o anumită vârstă (11˗12 ani) copilul să aibă competența de a selecta ce să citească, astfel încât lectura să fie o activitate plăcută și hrănitoare cu adevărat”, susține aceasta.
Citește continuarea articolului pe Adevarul.ro.
Citește și:
10 greșeli pe care să le eviți când pleci în vacanță cu copilul
Un părinte atent la nevoile copilului. Ce înseamnă attachment parenting
Copilul stă mult la ecrane în vacanță? 5 pași ca să limitezi timpul pe telefon și tabletă
Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:
Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”
Sursa foto: Jessica Lewis, Pexels