„Ciudate, dar adevărate”. Recomandările Oanei Moraru pentru o acomodare ușoară în clasa pregătitoare

Peste o lună, începe noul an școlar și o nouă generație de copii va începe clasa pregătitoare. Dacă fiul sau fiica ta începe școala în septembrie, citește articolul pentru a descoperi câteva informații utile de la experta în educație Oana Moraru, care are o vastă experiență în învățământ.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, a fondat sistemul privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Consultantul educațional a făcut câteva recomandări din categoria „ciudate, dar adevărate” pentru începutul de clasă pregătitoare, în luna iulie, în cadrul evenimentului de lansare a Școlii Primare Camigo de la Cluj, după 10 ani de grădiniță. Despre aceste recomandări a scris într-o postare pe contul său de Facebook.

Citește și:

Oana Moraru: E absurd să cerți copilul că nu are chef să lucreze. Efortul intelectual, disciplina și concentrarea nu vin din voință

Noi sancțiuni pentru elevi: Retragerea burselor. Ce prevede noul Statut al Elevului

Dacă îi este ușor la început, copilul va considera școala un loc bun

Specialista în educație afirmă că „primele senzații legate de școală tind să se repete, să se lipească de ideea copilului despre învățare”.

De aceea, „dacă îi este ușor la început, școala va fi primită în suflet ca pe un loc bun. Dacă simte că trage de el, copilul va asocia școala cu greul pe termen lung”.

Oana Moraru punctează importanța pregătirii emoționale a copilului pentru începerea școlii: „Dacă îl dăm prea devreme sau nepregătit emoțional, învățarea va fi legată de sentimentul indigest pe care îl ai când tot trebuie să îi prinzi pe alții din urmă”.

Citește și:

Adaptarea copilului la grădiniță și la școală. 18 sfaturi foarte bune pentru prima lună

Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru

Ce obstacole discrete, la care adesea nu ne gândim, pot apărea în calea bunei adaptări a copilului la clasa pregătitoare:

1. Dificultăți legate de motricitatea fină

Oana Moraru avertizează că „cel mai dificil le este copiilor care au probleme de motricitate fină”. Este vorba despre acei copii cărora le vine greu să coloreze și să deseneze.

„Școala este locul de cucerit cu creionul sau stiloul în mână. Copiii care fac mari eforturi de coordonare fină simt că școala este un loc nedrept și neplăcut. Multora li se face silă de statul în bancă doar pentru că mușchii mici ai mâinii sunt mereu tensionați la limita durerii”, scrie consultantul educațional.

Dacă ai observat această situație la copilul tău, iată sugestia Oanei Moraru: Să desenați mult în vara aceasta – după tutoriale, după model, pe sistem de puncte, după linia de simetrie sau liber”.

 

2. Abilitățile corpului insuficient dezvoltate

„La fel de greu le e copiilor care nu au învățat deja că pot face lucruri dificile cu propriul corp”, susține experta în educație.

Aceasta continuă: „De aici, din corp, vine prima oară senzația că suntem capabili. Un copil care merge la școală trebuie să știe să desfacă ambalaje, să curețe un of fiert, să își întindă untul de pâine, să care o sacoșă grea, să descuie o ușă, să își ordoneze dulapul cu haine. Credeți sau nu, sentimentul că suntem cauza vieții noastre și nu efectul altor forțe externe este mai ales determinat de cum se simte corpul de abil„.

 

3. Începerea școlii imediat după călătorii

„Le e foarte greu copiilor aduși direct din vacanțe la școală”, arată Oana Moraru. Conform acesteia, copiilor „le trebuie două săptămâni acasă, cu trezit devreme și culcat devreme, ca să nu fie nevoie din septembrie să lupte în fiecare zi cu senzația de acomodare a organismului la noul stil de viață. Pentru că, iarăși, vor asocia școala cu o luptă interioară.”

Citește și:

Copilul se trezește greu dimineața pentru a merge la școală? 6 sfaturi de la Oana Moraru

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

4. Dificultăți de relaționare în grup

De asemenea, „le este greu la școală copiilor care încă au dificultăți de acomodare la jocul cu trei sau patru prieteni simultan”, spune consultantul educațional.

Potrivit acesteia, pentru copiii care încep în toamnă clasa pregătitoare „e important să își petreacă vara cu mult joc în grup, cu renunțări și negocieri, cu parcurs jumătate de drum către nevoile partenerilor de joacă”.

Oana Moraru subliniază efectele pandemiei asupra dezvoltării inteligenței sociale a copiilor: „Sunt mulți copii de 6-7 ani peste care pandemia a trecut cu această mare ratare a etapelor de dezvoltare a inteligenței sociale – atunci când sunt cele mai mari salturi”.

 

5. Spațiul de acasă al copilului

„La fel de dificilă este acomodarea pentru copiii care nu au deja un spațiu personal bine delimitat acasă: o cameră, un birou doar al lor”, subliniază specialista în educație.

Potrivit acesteia, „copiii încă invadați fără avertisment de îmbrățișările mamei sau de curiozitatea intruzivă a frățiorilor mai mici se adaptează greoi la școală. Marea temă a clasei pregătitoare este delimitarea spațiului personal – penarul meu, caietul meu, banca mea, responsabilitățile mele. Un loc numai al lor, unde și părinții cer permisiunea să se uite sau să intre – este ideal pentru maturizare”.

Citește și:

Copilul nu poate să pună limite? 7 moduri în care părinții încalcă limitele copiilor

6 lucruri pe care le fac părinții cu copii independenți

La finalul postării sale, Oana Moraru invită părinții să citească ultima sa carte „Cum își găsesc copiii motivația școlară”, care vine la pachet cu o altă carte cu cinci povești despre reziliență și perseverență, potrivite copiilor între 6 și 10 ani și însoțite de câte o hartă mentală, adică un desen logic al cauzelor și efectelor prezentate de naratoare, Olina Ortiz – ”Vreau și pot – Cinci povești cu hărți mentale”. Sunt povești detectivistice, cu pirați, cu dinozauri sau cu ninja – cu eroi capabili, amuzanți și inteligenți. Pachetul mai conține o carte o carte scrisă de Olina Ortiz cu glume, bancuri și povești cu tâlc, care stimulează logica, inteligența verbală și simțul umorului la copiii între 6 și 12 ani sau chiar mai devreme.

„Între timp, pregătirea pentru școală poate începe așa, cu lucrurile mici și nu neapărat vizibile la copii, ca cele de mai sus. Dar dramatic de importante”, își încheie postarea consultantul educațional Oana Moraru.

Citește și:

16 greșeli ale părinților care scad motivația școlară a copiilor

Plastilina, cea mai eficientă jucărie de dezvoltare pentru copii. Cum o alegi pe cea potrivită

Jocul care îl va ajuta pe copil să se adapteze la grădiniță sau școală, de la psihologul Otilia Mantelers

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    122,738FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole