Oana Moraru: „Detenția va aduce în școlile românești și mai multă agresivitate din partea elevilor”

Aplicarea metodei detenției în școlile din România nu va rezolva problemele de comportament ale elevilor, ci va genera și mai multă agresivitate din partea lor, avertizează consultantul educațional Oana Moraru.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, a fondat sistemul privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Specialista în educație prezintă, într-o postare pe contul de Facebook, cum se aplică detenția pentru elevi ca metodă de management al clasei: „Acolo unde a fost introdus timpul de detenție pentru elevi, ca metodă de management al clasei – s-a stabilit clar că elevul este „reținut” din activitățile libere sau extracurriculare ale școlii: pauze, excursii, bibliotecă etc. Principiul a fost „timp pentru timp”. De exemplu, dacă nu și-a făcut tema acasă, va petrece timp sub supraveghere, să-și rezolve datoria, pierzând din timpul lui liber de la școală.”

Totuși, continuă Oana Moraru, aceasta este o metodă „cu două tăișuri” și sunt „sute de cărți pe tema managementului clasei în care se fac clarificări și avertismente asupra acestei metode”.

„Metoda, ca orice metodă, se pervertește automat în mâna pedagogilor cu slab control al clasei. Este folosită, în scurt timp, ca armă, ca pedeapsă”, avertizează consultantul educațional.

Citește și: 

Oana Moraru: „Copiii își schimbă comportamentele când adulții sparg tiparul”

3 moduri să previi comportamentul negativ al copilului + Soluția de avarie

Ce prevede legea

Statutul Elevului, publicat, luni, în Monitorul Oficial, reglementează detaliile legate de așa-numita sală de detenție, idee inspirată din sisteme educaționale din străinătate, precum este cel american, francez sau britanic.

Totuși, legislația românească nu folosește termenul de „detenție”, ci „spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc.”

Iată ce prevede Statutul Elevului:

„În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-un spațiu supravegheat video din unitatea de învățământ stabilit pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz, părintele/ reprezentantul legal al elevului va fi informat în scris/prin mijloace de comunicare electronică. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat.”

Potrivit noului document, cadrul didactic poate decide ca elevul să desfășoare activitatea în spațiul descris mai sus doar pentru ora sa. „Pentru respectiva oră de curs, elevului nu i se consemnează în catalog absență”, se arată în document.

Modul de aplicare a acestor prevederi se reglementează prin regulamentul de ordine interioară al fiecărei unități de învățământ.

Citește și:

Oana Moraru: E absurd să cerți copilul că nu are chef să lucreze. Efortul intelectual, disciplina și concentrarea nu vin din voință

“Ai avut un comportament urât!” Pentru a reuși, copilul tău are nevoie de încrederea ta, nu de pedeapsa ta

Ligia Deca: Este o opțiune, nu o obligație

Noile prevederi prezentate mai sus reprezintă o opțiune pentru cadrele didactice, nu o obligație, a precizat ministrul Educației, Ligia Deca, într-o postare pe contul de Facebook.

„Posibilitatea ca un profesor să decidă ca un elev să desfășoare activități în alt spațiu din școală, dacă deranjează ora, este o opțiune, nu este o obligație. În plus, este o măsură a cărei modalitate de aplicare va fi stabilită în regulamentul fiecărei școli, iar la elaborarea acestui regulament participă și reprezentanții părinților, ai elevilor și ai sindicatelor”, a afirmat Ligia Deca.

„Am încredere că la nivel local se vor identifica cele mai bune soluții, pentru că avem nevoie să respectăm nevoile fiecărui elev din sala de clasă”, a mai spus aceasta.

Citește și:

Creierul plin cu rușine nu poate învăța. Gabor Maté: „Școlile îi rușinează pe copii, apoi se așteaptă ca ei să învețe”

Cum se construiește motivația școlară, pe vârste. Sfaturi de la Oana Moraru

Tulburări grave de comportament în școlile românești

În momentul de față, școlile noastre se confruntă cu probleme grave de comportament, drept consecință a disfuncționalităților din societate în general și din sistemul de învățământ în mod special, arată Oana Moraru: „Înțeleg disperarea din sistemul nostru. Neavând un bun control instituțional, școlile românești au de-a face acum cu tulburări grave de comportament. Cu efectul bulgărelui rostogolit de mulți ani la vale: familii cu probleme mari, copii cu nevoi emoționale dezorganizate, profesori cu pregătire precară.”

„Când situația e atât de gravă, mai că îți vine să crezi că introducerea detenției ca mijloc coercitiv pentru cei care deranjează orele e o metodă promițătoare. Mai ales dacă ai vizionat recent un film american de prin anii ’80-’90. Sau, mai ales dacă vin alegerile şi profesorii trebuie să simtă că gata, pot scăpa de copiii disruptivi”, spune specialista în educație.

Citește și:

Oana Moraru prezintă 6 tipuri de părinți, în funcție de implicarea în parcursul școlar al copilului. În care dintre ele te regăsești?

Copilul refuză să meargă la școală? Cum descoperi cauza reală și cum motivezi copilul

Elevii cu probleme de comportament devin staruri în școlile cu săli de detenție

În aceste condiții, Oana Moraru este de părere că introducerea sălilor de detenție nu doar că nu va rezolva problemele de comportament ale elevilor, ci chiar le va agrava:

„Detenția va aduce în școlile românești, dacă e folosită, și mai multă agresivitate din partea elevilor. Sunt zeci de studii care arată că elevii cu probleme şi dificultăți comportamentale devin staruri în școlile care au săli de detenție. Nu li se rezolvă problema, ci, mai degrabă li se cimentează eticheta, pe care o vor folosi ca mici celebrități anti-sistem.”

Atunci când face aceste afirmații, specialista în educație se bazează pe experiența sa de lucru în numeroase instituții de învățământ din țară și din străinătate: „Am lucrat în multe școli aici și în afară. Am participat la sute de ședințe de management al disciplinei școlare. Am văzut de multe ori cum dezbaterile cu obidă despre elev alunecă pe panta asta iluzorie a introducerii unor măsuri de pedepsire. Niciodată nu au funcționat. Dar, pentru zeci de minute în șir, mulți profesori au sperat exaltați. Pentru ca la final, directorii bătrâni, cu experiență multă, să curme discuțiile fanteziste.”

Citește și:

Noi sancțiuni pentru elevi: Retragerea burselor. Ce prevede noul Statut al Elevului

Oana Moraru, despre violența în școli: „Urâțenia asta este sub ochii noștri din anii de dinainte de ’89”

Ce soluții funcționează pentru îmbunătățirea comportamentului elevilor în școli

În schimb, sunt eficiente și funcționează pentru schimbarea comportamentului elevilor în școli, potrivit Oanei Moraru, următoarele soluții:

  • Controlul atent, pe reguli mici
  • Comunicarea empatică
  • Armatele de consilieri și psihologi
  • Figurile de autoritate în școală
  • Chemarea la apel a familiei, cu școlirea treptată a părinților

„E greu de orchestrat tot aparatul acesta, mai ales în România”, recunoaște specialista.

De aceea, și spune că înțelege speranța adusă de metoda detenției.

„Eu doar sper că rămâne pe hârtie. Pentru că, altfel, va face ravagii, adâncind și mai mult prăpastia între tabere”, avertizează, la finalul postării sale, Oana Moraru.

Citește și:

„Aici greșesc incredibil de mulți părinți!” Ce spune tatăl lui David Popovici despre felul în care a fost crescut campionul olimpic

Oana Moraru, despre oamenii antiparenting, care se declară „realizați” chiar dacă „au mâncat ceva bătaie de la părinți”

Droguri în școli. Gabor Maté: “Dependența este un răspuns la suferința traumei”. Care e soluția pe care o propune

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură YouTube ZUnivers Podcasts

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Articole similare

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    INTRĂ ÎN COMUNITATE

    122,736FaniÎmi place
    295CititoriConectați-vă
    0AbonațiAbonați-vă

    Ultimele articole