Oana Moraru: Umbra vechilor noastre traume nu trebuie să fie cea în care ne creștem copiii

Copiii noștri sunt persoane diferite de noi. Așadar, fiecare părinte are nevoie să facă diferența între propriile sale trăiri și nevoi, pe de o parte, și trăirile și nevoile copilului său. În caz contrar, se produce o confuzie care are drept consecință o atitudine nepotrivită a părintelui în raport cu copilul său.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, Oana Moraru, consultant educațional aduce clarificări foarte utile pentru părinții aflați în procese terapeutice referitor la mesajele pe care le transmit copiilor lor.

Oana Moraru este pedagog cu o experiență de predare de peste 30 de ani și autoare de carte. De asemenea, ea a fondat sistemul privat de educație Helikon, fiind implicată constant în procesul educațional atât la clasă, cât și în tabere școlare.

Citește și:

Oana Moraru: Copilul trebuie să trăiască emoțiile negative

Cele mai periculoase 12 cuvinte pe care le poate auzi un copil de la părinții lui

Copilul tău nu este trauma ta

Potrivit consultantului educațional, blândețea terapeutică de care are nevoie un părinte aflat în proces de vindecare emoțională poate să nu fie și cea de care are nevoie copilul său, apărând riscul de a hipermenaja copilul:

„Copilul tău nu este și trauma ta. Cum îți vorbești tu ție, cel care ai nevoie să te menajezi, să nu pui presiune pe tine, să iei lucrurile încet, să te protejezi de orice disconfort – nu trebuie să fie cum îi vorbești și lui.

Blândețea terapeutică pe care ți-o acorzi ție, adultul care trece prin procese de vindecare – nu este neapărat și cea de care are nevoie copilul tău. Tendința de a hipermenaja un copil, de a-l asigura excesiv că este iubit, de a-l privi mereu cum milă, de a pune limite doar cu super-justificări vine din confuzia celor două voci.” 

Conform Oanei Moraru, este foarte important, în calitate de părinți, să facem diferența între nevoile noastre și nevoile reale ale copiilor noștri.

„Uneori, pentru că sistemul nostru e tare încărcat, avem nevoie să simțim viața la foc mai mic, pâlpâit. Avem nevoie să facem pași mărunți, să mai zăbovim în pat, să mai amânăm treaba, să ne ferim de emoții puternice, să controlăm cât mai mult, să ne îngăduim, din intenția de vindecare, un ritm mai neaventuros al zilei. Fără să conștientizăm că lângă noi se află, poate, un copil, care, în mod natural, are nevoie de experiențe exact inverse: are nevoie să fie provocat, tachinat, încurcat, pus în situații neprevăzute; lăsat să își simtă frustrările, lăsat să exploreze limite, să se aventureze”, spune specialista citată.

Citește și:

Ce înseamnă educație emoțională sănătoasă? 9 abilități emoționale de care au nevoie copiii

Educația emoțională a copiilor: Principalele 3 blocaje ale părinților

Energia dinamică, vitală a copilului NU este o problemă

„E cel mai probabil ca exact când părintele a pornit pe drumul vindecării interioare, copilul să fi pornit pe drumul acela unde trebuie să își simtă spiritul neînfricat. Adică să se întâlnească cu suficiente conflicte, probleme, cu suficient neprevăzut”, precizează consultantul educațional.

Oana Moraru împărtășește din experiența ei de la clasă: „Întâlnesc mulți copii cuminți, conformiști, cu frică să nu se murdărească pe mâini. Întâlnesc din ce în ce mai multe fetițe cuminți, răbdătoare și ascultătoare și din ce în ce mai mulți băieței care nu au voie să își exprime agresivitatea naturală nici măcar în jocuri de rol super-regizate.

De ce? Pentru că li se vorbește prea mult sau prea des cu vocea terapeutică pe care o folosește mami, de pildă, cu ea însăși. Din nevoia de blândețe interioară, confundăm energia dinamică, vitală, imprevizibilă și impetuoasă a copiilor cu o problemă în sine. Și ne grăbim să o fals-rezolvăm, stingând-o, diminuând-o.”

Citește și:

Gáspár György: Emoțiile nu se „controlează” și nu se „corectează”. Emoțiile se simt! Regula din 4 pași

Oana Moraru: „Să refuzi copilului tău 15 minute de așteptare este crimă”

Emoțiile care ne obosesc pe noi îi tonifiază pe copiii noștri

Conform specialistei citate, umbra vechilor noastre traume nu trebuie să fie cea în care ne educăm copiii, mai ales că unele emoții care ne obosesc pe noi sunt cele care îi tonifiază pe copiii noștri:

„Dacă pornim pe un drum interior de vindecare, este extraordinar de bine. Din ce în ce mai mulți părinți fac asta și e admirabil. Dar umbra lungă a vechilor noastre traume nu trebuie să fie cea în care ne creștem și copiii. Dacă pe noi ne obosesc emoțiile puternice, pe ei îi tonifiază. Dacă pe noi ne sperie neprevăzutul, pe ei îi flexibilizează. Dacă noi avem nevoie de liniște, ei au nevoie de provocări. Dacă intenția pentru noi înșine este de luare în brațe, pentru ei intenția cea mai sănătoasă ar fi dat drumul din brațe.”

„Începeți cu aceste mici conștientizări și nu uitați că nevoile noastre nu sunt și ale lor. Copiii noștri nu sunt trauma noastră. Ei nu suntem noi„, conchide consultantul educațional Oana Moraru.

Citește și:

Oana Moraru, despre oamenii antiparenting, care se declară „realizați” chiar dacă „au mâncat ceva bătaie de la părinți”

Cele 5 emoții care îi blochează pe copii în mediocritate

Copilul simte frică și nesiguranță? De ce mesajul “Ești în siguranță” nu ajunge la copil

Îți place abordarea Oanei Moraru? Atunci, te invit să descoperi cărțile pe care le-a publicat:

 

„Copilul tău scrie”

În anii de școală, exercițiile de scriere sunt printre cele mai eficiente mecanisme de dezvoltare a gândirii, cu antrenarea etajelor ei, de la recunoaștere și memorare la ordonare, clasificare, analiză, sinteză și creație. Abilitatea copiilor de a scrie text devine o competență fundamentală pentru viitorul lor. Dar uneori copiii, indiferent de nivelul de inteligență sau de competență în alte arii ale dezvoltării, se confruntă cu dificultăți sau neplăcere în privința scrisului. Cum pot fi sprijiniți acești copii la școală? Ce pot face părinții acasă, încă din primii ani de viață ai copilului lor, pentru a-i dezvolta inteligența emoțională, imaginația și creativitatea, pentru a-i cultiva reziliența și determinarea?

În cartea aceasta, Oana Moraru le propune părinților și profesorilor informații și soluții practice despre cele mai eficiente metode de învățare a scrisului. Ultimul capitol este povestea fetiței Oanei, de la naștere la anii studenției, cu exemple inedite despre cum scrisul a propulsat-o pe o linie școlară de succes.

 

 

„Copilul tău citește” 

Oana Moraru, fondatoare a Școlii Helikon, profesor, formator și publicist pe teme educaționale, cu o experiență de 30 de ani în învățământ, răspunde în această carte la întrebarea: Cum îi învățăm pe copii să citească, să gândească critic și, mai ales, să le placă lectura?
Descoperă metode detaliate, exemple practice pornind de la poveștile Olinei Ortiz și activități distractive pentru părinți și copii.
Părinții și profesorii sunt instructori de zbor, copiloți doar pentru o scurtă vreme, iar lectura este cel mai puternic instrument de orientare în viață.
 

 

 

Dacă dorești să afli mai multe despre cum îți poți ajuta copilul/copiii să-și calmeze emoțiile dificile, te invit să descarci un scurt ghid pdf de o pagină abonându-te la newsletterul nostru:

GHID DE CALMARE A EMOȚIILOR COPIILOR

 

Sursa foto: Captură video YouTube ZUnivers Podcasts

 

Fii mereu la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp:

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Articole similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

INTRĂ ÎN COMUNITATE

121,275FaniÎmi place
295CititoriConectați-vă
0AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole