Acasă Blog Pagina 104

„Turning Red”/ „Roșu aprins”. Alegerea imposibilă a copilului când mama nu și-a vindecat rănile emoționale

0
Turning Red / Roșu aprins
Turning Red / Roșu aprins

Copilul preferă să se nege pe sine, propriile nevoi și dorințe pentru a fi iubit și acceptat de către părinți.

În copilărie, durerea pe care o presupune neacceptarea de către părinți este mai mare decât durerea renunțării la sine. Totuși, copilul care se neagă pe sine trăiește în reprimare și, la maturitate, cu tot efortul de a păstra aparențele, în momentele dificile, adevărata sa natură iese la suprafață. Așa cum s-a întâmplat cu Ming, mama lui Mei.

Fiecare dintre noi avem o parte luminoasă, care ne place și pe care vrem să o vadă toți, precum și o parte sălbatică, o fiară. Un Panda Roșu. O Umbră, așa cum a denumit-o psihiatrul și psihoterapeutul Carl G. Jung.

Întrebarea este: Ce facem cu ea?

O încorsetăm ca să nu ne împiedice să ne conformăm așteptărilor părinților noștri?

Sau o lăsăm liberă, riscând să fim neacceptați și respinși de părinți, de neam, de societate?..

Sau, – o a treia variantă, – o îmblânzim, transformând-o într-un dar?.. În definitiv, ea a fost creată cu intenții bune. Mai exact, în film, a fost creată cu intenția de a proteja.

Deși toate urmașele o onorau pe strămoașa care a creat o legătură specială cu Panda Roșu, niciuna dintre ele nu a reușit să o înțeleagă cu adevărat și să se folosească de darul pe care l-a creat și l-a lăsat moștenire. Până la Mei Mei, tânăra urmașă a neamului, care a ales să-și păstreze Panda Roșu.

Însă, nu voia să piardă relația cu mama…

Ce face o mamă care s-a negat pe sine, atunci când copilul se alege pe sine?

Dezvoltarea, alegerile bune ale copilului în armonie cu Sine și cu Lumea din jur pot fi făcute atunci când mama își vindecă rănile emoționale ale fetiței interioare. Și mama lui Mei a reușit să facă acest lucru.

Copiii sunt ghizii noștri, ai mamelor, în vindecarea noastră emoțională. Mai mult, ei ne împing să parcurgem acest proces deoarece au nevoie de noi mature și asumate alături de ei. Au nevoie ca brațele noastre să fie disponibile pentru ei. Iar pentru asta, avem nevoie să ne eliberăm brațele de povara moștenirilor traumatice de la părinți și din neamul nostru, în general. Înainte ca ei să devină, la rândul lor, adulți condamnați să ducă trauma mai departe.

Filmul animat „Turning Red” / „Roșu aprins”, realizat de Disney Pixar, rulează în cinematografele din țară. L-am vizionat în prima săptămână de lansare, am râs și am plâns nu o singură lacrimă. Așa că, dacă decizi să mergi și tu la acest film, ai grijă să ai șervețele la tine.

Iată teaserul trailerului „Turning Red” / „Roșu aprins”:

Și trailerul „Turning Red” / „Roșu aprins”:

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    „De câte ori să-ți spun?!” 10 cauze de ce nu ne ascultă copiii

    0
    Sursa foto: Pexels

    „Trebuie să-i spun de 100 de ori ca să mă audă!”

    „Nu se lipește nimic de el, ca nuca de perete!”

    „Până când nu țip la el/ea, nu face nimic!”

    Acestea sunt cele mai frecvente nemulțumiri ale părinților la adresa copiilor lor pe care le menționează atunci când se adresează unui psiholog pentru copii.

    Din ce cauză copiii nu își ascultă părinții?

    „Cea mai mare greșeală a părinților constă în faptul că ei încearcă să le dea indicații copiilor ca și cum ei ar fi niște adulți în miniatură”, explică Oxana Lisikova, psiholog pentru copii  din Rusia. „Însă, în această „lume mică” funcționează anumite reguli ale percepției de care este nevoie să ținem cont dacă dorim să fim auziți”, afirmă specialistul.

     

    Psihologul prezintă 10 greșeli care ne împiedică să le comunicăm eficient copiilor dorințele noastre:

     

    Greșeala nr. 1: Lipsa contactului vizual

    Copiii se pot concentra pe o singură sarcină într-un anumit interval de timp. Din această cauză, nu ar trebui să te irite faptul că cel mic „nu te aude” în timp ce face ceva, de exemplu, în timp ce construiește un tunel din scaune. La vârsta lui, copilul încă nu are capacitatea de a se concentra pe ambele lucruri în același timp.

    Așadar, înainte de a-i spune ceva copilului, asigură-te că i-ai captat atenția. Așează-te la nivelul lui, privește-l în ochi și chiar îl poți lua de mânuță. Spune-i pe nume: „Violeta, uită-te, te rog, puțin la mine” sau „Vlad, ascultă, te rog, ce vreau să-ți spun”. Dacă ai în fața ta un copil mai mare de 3-4 ani, îl poți ruga să repete rugămintea ta.

    Citește și:

    Copilul nu ascultă? 5 greșeli de comunicare ale părinților care provoacă neascultarea copiilor

    Oana Moraru: „Nu e niciodată vina copilului dacă este foarte neascultător”

    Greșeala nr. 2: O cerere care cuprinde, de fapt, mai multe cereri

    „Descalță-te, spală-te pe mâini și vino repede la masă” este, din punctul nostru de vedere, o cerere foarte simplă. Însă, pentru un copil mai mic de 3 ani poate fi un algoritm destul de complicat. Este dificil pentru copiii de această vârstă să rețină consecutivitatea acțiunilor, fără sa uite nimic. Acesta este motivul pentru care copilul s-ar putea să rămână blocat în hol.

    Dimpotrivă, atunci când spargi cererile mai complexe în mai multe solicitări simple, copilului îi va fi mai ușor să facă ce îi spui. Cere-i copilului un singur lucru, de pildă, să se descalțe. Treci la a doua cerere doar după ce a îndeplinit-o pe prima.

     

    Greșeala nr. 3: Indicațiile indirecte

    Uneori, părinții nu își exprimă cererile în mod direct, folosind formulări din care se așteaptă ca cei mici să deducă ce au de făcut. De exemplu: „Ai de gând să mai stai mult în mizerie?” sau „Îți place să stai așa cu mâinile lipicioase?”

    „Copiii înțeleg totul literalmente. Din acest motiv, le este greu să deducă faptul că acest tip de întrebări conține, de fapt, un îndemn la o acțiune”, explică psihologul citat.

    Ține cont de faptul că cel mic este în plin proces de învățare a limbii materne. Astfel, cererile trebuie să fie formulate astfel încât să nu lase loc de interpretări.

     

    Greșeala nr. 4: Prea multe cuvinte

    „De câte ori trebuie să-ți spun să nu mai sari în pat de pe fotoliu! Ai uitat cum ai căzut și ți-ai julit nasul? Vrei să mai cazi o dată?”

    Iată ce spune psihologul Oxana Lisikova în legătură cu asemenea exprimări: „Este clar că părintele care ajunge să vorbească în acest fel a ajuns la o limită și vrea să oprească un comportament periculos al copilului. Însă, ascultând un discurs prea lung, copilul nu face decât să se rătăcească printre cuvinte și să uite despre ce este vorba de fapt”.

    În plus, nu ajută să-i aduci aminte copilului de greșelile din trecut. Și nici nu e cazul să-l sperii cu eventuale necazuri care ar putea urma. Copilul trăiește aici și acum, de aceea încercarea de a-l influența spunându-i explicații lungi nu va ajuta.

    Cel mai indicat în asemenea momente este să spui scurt: „Este periculos să sari de pe fotoliu”, apoi să transformi situația într-un moment distractiv. Ai putea, de exemplu, să-l iei pe copil din fotoliu, să-l învârți, să vă jucați de-a avionul etc.

    Sau îi poți direcționa atenția către un alt joc cu sărituri, cum ar fi: cine sare mai departe peste câteva foi de hârtie puse pe covor. Altfel spus, găsești o modalitate în care face o activitate similară cu cea dorită, însă în condiții de siguranță.

    O altă soluție este să modifici mediul mutând fotoliul în altă cameră.

    Citește și:

    Părintele-alchimist: Cum transformăm tensiunea în iubire atunci când copilul nu ascultă

    Sărbătorește greșelile copilului tău. Dr. Shefali Tsabary spune cum să abordăm constructiv greșeala

    Greșeala nr. 5: Părinții țipă la copil

    După țipetele furioase ale părintelui, copilul va spune ca a auzit și a înțeles totul. Însă, în realitate, nu a auzit nimic, deoarece singura lui preocupare în acele momente tensionate era să evite pedeapsa și toată tensiunea emoțională să se termine cât mai repede.

    În plus, țipetele trezesc frică și neliniște. Iar frica reduce capacitatea creierului de a gândi, orientând resursele către supraviețuire.

    „Amintește-ți cum te simți atunci când cineva ridică vocea la tine, de exemplu șeful”, sugerează psihologul. „Probabil că apare senzația că te pierzi, că e ca și cum uiți anumite lucruri. La fel se întâmplă și cu copilul”.

    Cea mai bună modalitate de nu ajunge la furie și la țipete este consecvența în aplicarea limitelor. Atunci când copilul va înțelege că nu are nicio șansă de a obține mai mult timp la ecran decât cel stabilit, va înceta să ignore rugămintea părintelui.

     

    Greșeala nr. 6: Așteptarea de schimbare imediată a comportamentului

    Pedagogii americani au descoperit în urma experimentelor că cei mici nu percep cuvintele atât de repede ca adulții, având o întârziere de câteva secunde. Una dintre cauze ține de faptul că un anumit tip de atenție, cel care îi permite persoanei să-și mute concentrarea de la un lucru interesant la un lucru util se formează abia la vârsta de 6-7 ani. Asta înseamnă că un copil mai mic se va concentra repede asupra unui lucru care îl interesează, însă nu va reuși să se concentreze pe lucrurile importante din punctul de vedere al părinților, cum ar fi să se îmbrace și să iasă din casă.

    În acest context, este util să-i oferi copilului o marjă de timp. De exemplu, sunteți în parc și e timpul să plecați spre casă, însă copilul nu vrea deloc să renunțe la joc. Discută cu el și stabiliți împreună de câte ori să se mai dea pe tobogan înainte de a pleca. Formulată în felul acesta, cererea ta are șanse cu mult mai mari să fie ascultată.

    O altă variantă ar fi, de exemplu, dacă micuțul refuză să vină la masă deoarece îl pasionează jocul cu mașinuțele, să-i propui o cursă de mașini: care dintre mașini ajunge mai repede în bucătărie.

    Citește și:

    Limbajul respingerii sau limbajul acceptării? 6 exemple cum poți reacționa când copilul refuză să facă ce îi ceri

    Copilul are comportamente opoziționiste și sfidătoare? Checklist-ul lui Janet Lansbury pentru părinți

    Greșeala nr. 7: Repetarea mesajului de prea multe ori

    Repetarea de prea multe ori a mesajelor îl face pe copil să devină dependent: „De data asta mama nu mi-a spus să mă spăl pe mâini înainte de masă, deci nu trebuie să mă spăl pe mâini”.

    „Copiii au o memorie vizuală foarte bună. Din acest motiv, pentru reținerea momentelor care fac parte din rutina cotidiană sunt foarte utile imaginile de reamintire. De exemplu, la vârsta de 1,5-2 ani, micuțul este capabil să rețină că trebuie să se spele pe mâini în 3 situații: înainte de masă, după mersul la oliță/toaletă și după plimbarea afară. Agață în baie și în hol imagini în culori vii care să ilustreze aceste momente”, sugerează psihologul citat.

     

    Greșeala nr. 8: Cererea care conține o negație

    „Nu intra în băltoacă!”, „Nu trânti ușa!” sunt exemple în acest sens. Copilul nu percepe partea „nu” din propoziție și, deseori, formulând astfel cererile, nu facem decât să-i dăm noi idei copilului care, altfel, nu i-ar fi trecut prin cap.

    În schimb îi poți oferi copilului o alternativă interesantă. De exemplu: „Hai să încercăm să trecem peste băltoacă pe aceste pietre” sau „Ai putea să închizi ușa ca să nu te audă nimeni?”

     

    Greșeala nr. 9: Sâcâiala permanentă

    Această greșeală o fac, de regulă, mamele foarte îngrijorate care au tot felul de frici legate de copil și scapă de ele prin hiperprotecție, consideră psihologul Oxana Lisikova.

    „Nu călca în mizerie!”, „Ai grijă la prag”, „Stai pe loc, e un câine acolo” etc. La un moment dat, copilul obosește de aceste indicații permanente și începe să le perceapă ca pe un zgomot de fundal.

    Poți număra de câte ori pe oră îi faci observații copilului tău. Apoi, te poți gândi care dintre aceste observații ar putea fi eliminate. Nu sâcâi copilul pentru orice motiv, în schimb fii alături de el atunci când este activ. Urcă împreună cu el pe deal, mergeți împreună să vedeți ce se află în tufiș, uitați-vă împreună la câine. Copilul va copia comportamentul tău care îl va feri de pericole.

    Citește și:

    Nevoia „negativă” vs. nevoia „pozitivă”. Cum să formulăm cerințele astfel încât copiii să ne asculte

    De ce să nu folosești telefonul pentru a liniști copilul mic. Riscurile sunt mai mari pentru băieți

    Greșeala nr. 10: Părintele nu ascultă copilul

    „Sunt situații în care mama și copilul petrec împreună o zi întreagă, însă e greu de spus că au fost mult timp împreună”, consideră psihologul citat. De exemplu, micuțul vrea să-i povestească mamei ceva care, din punctul lui de vedere, este foarte important în legătură cu o piatră pe care a găsit-o în nisip.

    Însă, mama este preocupată de discuția cu o prietenă, spunându-i doar „Așteaptă puțin!” Sau, în drum spre magazin, copilul povestește ceva cu entuziasm, iar mama dă din cap formal, fiind de fapt cufundată în propriile gânduri.

    Nu uita că un copil învață totul de la părinți, inclusiv arta comunicării și a ascultării. „Nu este într-atât de important cât timp petreci cu copilul, ci cum petreci acest timp”, susține psihologul.

    „Încearcă pentru o oră-două să te dedici jocului copilului, concentrându-te exclusiv pe comunicarea cu el. Cel mai probabil, el se va „sătura” de atenție și va dori să se joace și singur, lăsându-ți timpul necesar pentru discuția cu prietena și pentru reflecție. În schimb, copilul cu care mama stă toată ziua alături, însa nu și împreună, se obișnuiește să ceară atenție prin alte modalități”, conchide specialistul citat.

     

    Sursa foto: Luna Lovegood, Pexels

    Vrei să afli ce fel de părinte ești?

    Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

      Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

      Relația cu copilul este o luptă? 10 moduri prin care să-ți manifești autoritatea de părinte

      0
      Sursa foto: Pexels
      Luptele în relația cu copilul nu sunt ceva firesc pentru părinții care își asumă rolul de adult matur.

      Relația cu copilul este o luptă care este câștigată uneori de tine, iar alteori de copil?

      Acesta este un semnal de alarmă care indică faptul că rolurile în relația părinte-copil nu sunt clarificate și bine definite.

      Conflictele pot apărea în diferite contexte printre care:

      • Ora de culcare
      • Mersul la școală sau la grădiniță
      • Ce vrea să mănânce copilul
      • Activitățile la care dorește sau nu să participe
      • Îmbrăcămintea și încălțămintea pe care le preferă
      • Preparatele pentru tratarea unor afecțiuni sau pentru întărirea imunității pe care e nevoie să le ia copilul
      • Temele pentru acasă etc.

      În unele familii, orice acțiune pe care părintele dorește ca cel mic să o facă se poate transforma rapid într-o ceartă sau într-o criză de furie a ambelor persoane implicate.

      Dacă se întâmplă așa, înseamnă că ambele persoane, atât părintele, cât și copilul, sunt poziționate în roluri similare, de egalitate. O ceartă sau o luptă de putere sunt posibile între persoane aflate în poziție de egalitate, de exemplu între frați, colegi, parteneri de cuplu, între doi adulți sau doi copii.

      Citește și:

      Copilul refuză să meargă la școală? Cum descoperi cauza reală și cum motivezi copilul

      Copilul își face rău pe termen lung și nu te ascultă? 5 pași pentru a-l ajuta să ia decizii bune

      Doar că părintele și copilul nu se află în poziții de egalitate.

      Atenție, asta nu înseamnă situarea părintelui pe o poziție autoritară de dominator și a copilului pe o poziție de supus ascultător. 

      Dimpotrivă, părintele pentru care să-l asculte copilul este mai important decât relația cu copilul, decât conectarea cu el și decât consecințele pe termen lung ale educației nu face decât să-și asigure o luptă în care scopul (de multe ori neconștientizat) devine să-i demonstreze copilului că el deține autoritatea, puterea. Că el este cel care are dreptate.

      Este o luptă de putere în care fiecare dintre cei doi concurenți se folosește de propriile pârghii de influență pentru a-i arăta celuilalt că deține puterea și că are dreptate.

      Și atunci, care sunt rolurile, pozițiile potrivite într-o relație sănătoasă părinte-copil?

      Părintele se află în poziția de părinte matur, asumat în rolul său de ghid adult al copilului în cunoașterea lumii, în gestionarea emoțiilor și în dezvoltare.

      Copilul se află în poziția de copil curios să cunoască lumea și deschis să fie ghidat, protejat, acceptat, iubit și susținut de către părinte.

      E important ca părinții să știi că ei sunt cei care stabilesc regulile în relația cu copiii lor. Tot ei sunt cei care dau tonul și pun limitele în această relație. 

      Însă, atunci când părintele nu are maturitatea necesară pentru a-și conține propriile emoții, pentru a conține emoțiile copilului și pentru a nu-l implica în propriile provocări emoționale, apare această luptă de putere. Este o luptă de la egal la egal din punct de vedere emoțional, chiar dacă nu este și din punctul de vedere al dezvoltării fiziologice.

      Citește și:

      De ce părinții cedează și nu reușesc să impună limite? Soluția simplă care te va ajuta | VIDEO

      “Dacă nu faci ce îți cer, îți iau telefonul!” 6 motive pentru care să NU folosești ecranele pentru a pedepsi copilul

      Descoperă, în continuare, 10 moduri prin care se manifestă părintele care își asumă rolul de adult matur în relația cu copilul

      Părintele care știe cine este în raport cu copilul său nu are de ce să intre în lupte de putere, deoarece:

      1. Nu ia personal cuvintele, comportamentele și emoțiile copilului.

      2. Este conștient că educația este un proces care durează mulți ani pe parcursul căruia e firesc să existe și nereușite.

      3. Ia în calcul premisa că cel mic este bine intenționat și că are nevoie de ghidare cu iubire și blândețe pentru a se dezvolta frumos.

      4. Știe ce face. Și nu simte nevoia să demonstreze nimănui nimic.

      5. Nu are nevoie de confirmarea copilului că are autoritate.

      6. Știe că, atunci când se simte iritat, enervat de manifestările copilului, este momentul să lucreze cu sine (singur sau alături de un psiholog, coach, terapeut) pentru a dezamorsa butoanele emoționale încă active.

      7. Este conștient că enervându-se, forțându-l pe copil, șantajându-l, mituindu-l sau țipând la el, obține doar un rezultat pe termen scurt, însă pierde mult pe termen lung.

      8. Își asumă faptul că el este cel care dă tonul în relația cu copilul, iar cel mic doar îi oglindește emoțiile, răspunde la mesajele transmise de părinte

      9. Are așteptări realiste de la copil: nu se așteaptă ca el să-și gestioneze emoțiile mai bine decât o face părintele

      10. Este conștient că este modelul de bază pentru copilul său în ceea ce privește credințele, comportamentele, tiparele emoționale și de gândire, strategiile de rezolvare a problemelor.

      În acest context, copilul nu poate face ceea ce nu vede că face părintele. De asemenea, copilul face ceea ce vede că face părintele.

      În această abordare a părintelui, luptele de putere nu își au locul.

      Citește și:

      De ce să nu-i faci observație copilului atunci când se comportă urât

      Psihologul Gáspár György: Comportamentul urât al copilului se schimbă doar după ce ne schimbăm noi

      Sursa foto: Stephen Andrews, Pexels

      Vrei să afli ce fel de părinte ești?

      Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

        Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.