Ministrul Educației, Daniel David, a explicat, de curând, ce îi împinge pe tineri către consumul de droguri și a reiterat ideea că valorile care îi împiedică să recurgă la aceste substanțe se învață acasă, în familie.
Întrebat ce-i mână pe tineri către consumul de droguri, ministrul Educației, psiholog, a afirmat: ”Uneori consumul de droguri vine pe linia a ceea ce noi în psihologie numim întărire negativă. Consum droguri ca să eviți ceva neplăcut. De exemplu, stres, depresie, anxietate, faptul că sunt nemulțumit de propria viață. Deci, consum drog pentru a evita ceva negativ. În cazul altora, consumul de droguri este asociat cu întărire pozitivă. Consum droguri, pentru că consumul îmi produce plăcere. Nu neapărat că evit ceva negativ, îmi produce plăcere. Iar în cazul altora, e o combinație între cele două mecanisme, întăriri pozitive și întăriri negative”.
Adolescenții și preadolescenții au tendința să copieze comportamente
Potrivit lui Daniel David, aceste mecanisme psihologice de bază sunt amplificate, mai ales în zona preadolescenței și în zona adolescenței, când emoțiile negative sunt mult mai puternice, cu atât mai mult dacă au în jur exemple.
”Adolescenții și preadolescenții au tendința să copieze acele comportamente, automat totul se complică. Și, de asemenea, adolescenții, preadolescenții mai au și o creștere a nivelului de impulsivitate, tind să caute să fie rebeli, să iasă din reguli, să forțeze limite. Și, iarăși, dacă la îndemână ai droguri, grupuri care consumă droguri, în cazul lor, acest comportament va crește în frecvență, în intensitate”, a adăugat ministrul Educației.
Acesta consideră că actualul sistem de învățământ nu îi învață pe copii ce este important și, mai ales, de ce este important: ”Foarte mulți ne focalizăm pe cunoștințe, uităm să transferăm competențe, dar, repet, responsabilitatea nu este doar a școlii. Când ajungi la școală, tu ar trebui deja să ai niște valori despre ce-i bine, ce-i rău. De aceea vorbeam de bunul simț, cei șapte ani de acasă. Acum nu mai sunt șapte, că îi aducem mai repede în sistem, dar, totuși, nu te oprește nimeni să faci de la o vârstă mai fragedă această pregătire valorică”.
Ministrul crede că ”simplul fapt că suntem părinți, simplul fapt că ne iubim copiii, simplul fapt că vrem să fim buni părinți nu înseamnă că și știm cum să fim buni părinți”.
Ministrul Educației, despre parenting: „Apelează la un specialist”
”De aceea există (…) parenting, sau proceduri de cum să-ți crești copiii, cum să fii un bun părinte, astfel încât atunci când simți că ai probleme în interacțiunea cu copiii, atunci când simți că nu mai știi ce se întâmplă cu copiii tăi, că încep să aibă probleme, îi încurajez pe toți să apeleze la specialiști în psihologie. Pentru că, atunci când te doare un dinte, mergi la un stomatolog, atunci când ai o problemă cu inima, mergi la un cardiolog. Când ai o problemă în relațiile interpersonale cu copiii sau în familie, apelează la un specialist în psihologie. Nu căuta singur, este pierdere de vreme”, a mai declarat ministrul.
Potrivit acestuia, ”suntem în plină revoluție industrială, lucrurile pe care le-am învățat cândva pentru a fi buni părinți, de multe ori, nu mai funcționează”.
”Dacă simți că ești depășit, (…) apelează la un specialist, că este păcat să îți sacrifici, ca să spun așa, nu numai copilul, ci și relația ta cu copilul”, a conchis ministrul Educației.
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat că utilizarea telefoanelor în școli este interzisă, există clar reglementări în acest sens. Acestea trebuie, însă, și implementate, spune ministrul, care adaugă că nu se poate duce el să verifice dacă în fiecare școală copiii lasă telefoanele la intrarea în sala de clasă.
„Hai să ne asumăm responsabilitatea, fiindcă nu poți da o lege ca să respecți o lege”, a declarat Daniel David.
Ministrul Educației a fost întrebat, vineri seară, dacă are în vedere modificări în ceea ce privește utilizarea telefoanelor în școală. Iată ce a răspuns:
”Lucrurile sunt foarte clare, doar părinții uită că lucrurile sunt clare și profesorii uită că lucrurile sunt clare. Și fiecare, după aceea, vine și îl întreabă pe ministru «Ce vreți să faceți?». Nu mai am ce să fac. Lucrurile sunt foarte clare. Există o lege, dincolo de lege există o hotărâre de guvern, dincolo de hotărârea de guvern există ordin de ministru, ai toate nivelurile pe care le dorești, care ți se spune că telefonul și conectarea la telefon nu pot fi utilizate în timpul activității educaționale decât cu acordul profesorilor. Altfel spus, în timp ce sunt la clasă, la ora de matematică, fizică, chimie, nu am voie să folosesc telefonul decât dacă profesorul îmi spune «Cei care aveți telefon puteți face calculele, nu știu, pe telefon sau vă puteți conecta la nu știu ce site pentru a face nu știu ce exercițiu». Altfel este interzis”.
Ministrul afirmă că ”fiecare școală ar trebui să ia măsuri, când intri la sala de clasă, să-ți lași telefoanele, de exemplu, la intrare, într-un sertar, într-un dulap și după aceea ți-l poți lua, eventual, în pauză”.
„Dar lucrurile astea sunt reglementate, doar că trebuie și aplicate. Or, eu am spus de foarte multe ori că trebuie să ne asumăm responsabilitatea. Nu pot toți să se aștepte că ministrul va merge și o să pună dulapuri în fiecare sală de clasă sau o să verifice ce se întâmplă în mii de școli cu telefoanele. Hai să ne asumăm responsabilitatea, fiindcă nu poți da o lege ca să respecți o lege. E foarte important lucrul ăsta. Deci, cu telefoanele nu mai avem ce să discutăm. Există pârghiile necesare. Nici măcar pârghii, există reglementări foarte clare. Și am spus inspectorilor și directorilor să se asigure că se implementează legislația”, a adăugat Daniel David, potrivit News.ro.
Acesta crede că și părinții ar trebui să fie implicați: „Și, în același timp, părinții nu cred că ar trebui să fie foarte încântați și mulțumiți când își văd copiii că la ora de matematică sau la ora de istorie sunt conectați pe TikTok și fac alte lucruri decât ar trebui să facă”.
Probabil că ai văzut și tu în viața ta că, după apariția copiilor, relația cu partenerul se schimbă. În fiecare dintre noi apare, pe lângă rolul de soț/soție, și rolul de părinte căruia, cel puțin la început, nici nu știm cum să-i facem față.
După ce lucrurile se așază, în multe cupluri, apare pe parcurs acuzația, din partea unuia dintre parteneri, că relația dintre ei nu mai este importantă și că cei mici sunt mai importanți decât el/ea.
Cu siguranță, cu toții ne-am dori să avem suficient de mult timp pentru copii și suficient de mult timp pentru partenerii de viață. Realitatea în care e nevoie să lucrăm la job și să facem treburile casnice, face, însă, ca timpul să fie limitat și să fie nevoie să facem alegeri.
Ce se întâmplă, însă, dacă îți alegi mereu copiii în defavoarea partenerului de viață?..
Mike Berry, autor, blogger, speaker și tată adoptiv, care scrie, alături de soția sa Kristin, pe resilientcaregiver.org, a publicat un articol în care abordează acest subiect extrem de delicat și intim din viață unei familii.
Redau mai jos, în traducere, articolul publicat pe brightside.me.
„Este, de obicei, ora 8:30 seara, când le dau primul avertisment fetelor mele adolescente.
La 9:00, le spun: „Este timpul că voi amândouă să mergeți sus.” Repet acest lucru aproape în fiecare seară.
Și aproape în fiecare seară ele vin cu argumente. „Dar de ce trebuie să ne culcăm la 21:00?”, se lamentează ele. „Nu mai suntem copii.”
„Nu trebuie să va culcați, dar nici nu puteți rămâne aici jos, în sufragerie, după ora 21:00. Acesta e timpul nostru. Nu ne-am văzut toată ziua și, în cea mai mare parte a zilei, ne-am concentrat asupra voastră și am lucrat. Avem nevoie și de timp pentru noi.”
Ele își dau ochii peste cap și pufăie la adresa noastră.
Seara trecută, am ajuns atât de departe încât am cântat melodia Semisonic „Closing Time” până când au aruncat cu perne în mine. Am continuat să repet: „Este ora de închidere, nu trebuie să te duci acasă, dar nu poți … să rămâi … aici!”
Ele nu rădeau. Deloc. Cu toate acestea, nouă ni s-a părut amuzant.
Sincer să fiu, am avut mereu această regulă. Suntem părinți de aproape 15 ani și nu a existat niciun moment în care copiii noștri să fi fost lăsăți să domine TOT timpul nostru pe parcursul unei zile. Ei domină o mare parte din zi, însă nu pe toată. Ne iubim copiii și considerăm că rolul nostru în viața lor este o investiție uriașă. Cu mult timp în urmă, ne-am angajat să fim acolo pentru ei și să fim întotdeauna implicați în viețile lor.
Dar, mai existăm și noi. Mai există și relația noastră. Mai există și sănătatea căsniciei noastre pe care trebuie să o luăm în considerare și căreia trebuie să-i acordăm atenție.
Avem câteva motive serioase pentru care acest lucru este atât de important pentru noi. Iată câteva dintre ele…
1. O căsnicie sănătoasă este piatra de temelie a casei
Piatra de temelie a familiei tale nu sunt copiii. Ei fac parte din fundație și reprezintă o parte importantă a structurii, dar nu sunt principalul lucru care menține întreagă toată această dezordine frumoasă. Ceea ce ține totul împreună ești tu și soția ta, tu și soțul tău, tu și partenerul tău. Este responsabilitatea ta să-ți conduci familia și casa. Copiii voștri se uită la voi doi pentru îndrumare și exemplu (mai multe despre asta, într-un minut).
2. Înaintea lor, am fost noi
Înainte de a exista copiii, am fost noi doi. Ne-am îndrăgostit, chiuleam de la ore pentru a fi împreună, stăteam până foarte târziu vorbind la telefon (care era legat de perete printr-un fir) și, în cele din urmă, ne-am angajat într-o relație pentru totdeauna. Noi am fost începutul. Noi am început toată această petrecere. Apoi, au venit acești copii frumoși. Și, cu siguranță, suntem recunoscători că au venit, deoarece ne-au umplut viața cu atâta bucurie. Însă, căsnicia noastră este sacră. Căsniciia noastră este sfântă. Cu toată puterea noastră trebuie să protejăm această sfințenie.
3. După ei, vom fi noi
Nimic nu durează la nesfârșit. Dragii noștri vor crește și vor ieși din cuibul nostru, la un moment dat. Nu știu ce părere ai tu, dar în subsolul meu nu există loc pentru un copil de 30 de ani. După ce au plecat din lume, trăind singuri, întemeindu-și propria familie, fiind ființele umane care își doreau să fie, vom rămâne doar noi doi. Și vrem ca noi să fim sănătoși, puternici și în continuare la fel de angajați ca atunci când am început această călătorie. Pentru a ne asigura că viitorul lui noi este protejat, trebuie să îl punem astăzi pe noi pe primul loc. Acest lucru nu este ușor. O să ajungem la asta într-o secundă …
4. Trebuie să stabilim un exemplu pentru viitor
Așa cum am menționat mai devreme, copiii tăi și ai mei ne privesc pentru a primi indicii de viață, direcție și exemplu. Fiind copii, ei ne urmăresc fiecare mișcare pentru a înțelege cum ar trebui să-și trăiască viața. Deseori spunem: „Creștem adulți, nu copii”. Nu știu tu ce crezi, dar eu vreau ca ai mei copii să crească având o viziune sănătoasă asupra relațiilor – fie că sunt în perioada întâlnirilor, fie că sunt logodite sau căsătorite. Vreau ca sănătatea căsniciei mele să le ofere o viziune sănătoasă asupra căsniciei și a ceea ce ar trebui să fie căsnicia. De aceea îmi pun soția pe primul loc, iar copiii pe al doilea. Un al doilea loc foarte apropiat, dar totuși al doilea.
Până la urmă, este o tensiune pe care trebuie să o gestionezi. Copii tăi au nevoie de tine și ei sunt importanți. Ei vin imediat după partenerul de viață. Nu prieteniile, nu carierele, nu hobby-urile. Copiii. Și trebuie să ai grijă de ei. Dar ai grijă de căsnicia ta în primul rând. În cazul în care căsnicia se rupe, încrederea pe care o au copiii tăi acum va începe să se erodeze. Când te văd că le iubești mama sau tatăl, ei îl vor iubi și ei. Dar, cel mai important, ei vor avea încredere în ei înșiși și în lumea din jurul lor.
Programul nostru este foarte plin tot timpul. Adică…. tot … timpul! Se pare că asta nu se termină niciodată. Suntem împreună cu copiii noștri tot timpul. De aceea, păzim ora 21:00 în fiecare seară. De aceea ne planificăm în mod intenționat întâlniri de câteva ori pe lună. Deoarece este important.
Iată de ce soția mea contează mai mult decât copiii mei.”
A venit primăvara. Sărbătorim astăzi Ziua Internațională a Femeii, în mod tradițional considerată și Ziua Mamei – 8 Martie.
Zilele trecute, am intrat într-un magazin și mi-am cumpărat câteva haine noi pentru noul sezon de primăvară-vară. Înainte de a fi mamă, înainte de a fi coach, trainer sau antreprenor, sunt femeie.
Până să înțeleg acest lucru atât de simplu, am avut tot felul de priorități, în funcție de rolul care mă domina în momentul respectiv. Când eram jurnalistă, scriam articole și din vacanță, și chiar și în seara de Revelion. Când Emanuel era bebeluș și rolul de mamă mă acaparase total, nu-l puteam lăsa cu nimeni altcineva, deoarece mă simțeam vinovată să stea cineva cu copilul meu, în timp ce eu mă relaxez sau fac ceva pentru mine.
În timp, am mai făcut cursuri, am mai citit cărți, am mai făcut terapie și coaching și m-am mai maturizat, ajungând să-mi dau seama că viața este mai simplă decât ne place nouă să ne-o complicăm. Și că ceea ce evităm să facem de cele mai multe ori, din cauză că nu le considerăm activități prioritare, sunt chiar acele lucruri care ne aduc energie, cu care putem face apoi celelalte activități de pe „to do list”-ul cel de toate zilele pe care fiecare dintre noi îl are, în agendă sau în minte.
Știu că nu ne place să facem multe lucruri și ne sperie să mai adăugăm noi și noi lucruri de făcut pe acea listă și așa prea lungă. În niciun caz nu mi-am propus să te sperii. Scriu acest articol pentru tine ca și cum l-aș scrie pentru mine. Și mie nu-mi place vorbăraia lungă. Vreau soluții clare, la obiect și care să funcționeze rapid. Exact asta o să-ți propun acum.
Pornesc de la premisa că avem nevoie să facem lucruri care să ne ajute să avem mai multă energie și care să ne ajute să fim bine cu noi. Pentru că, atunci când ne este bine cu noi însene, ne este bine și cu lumea din jur.
Dacă ar fi să aleg un set de 5 cele mai importante acțiuni pe care să le faci ca femeie pentru a fi bine cu tine și pentru a avea energie în fiecare zi, iată care ar fi acestea:
1. Dormi suficient
Pentru fiecare persoană suficient înseamnă un anumit număr de ore. Fă tot posibilul să nu dormi mai puțin de 8 ore pe noapte. Studiile efectuate de cercetătorii americani au arătat că femeile au nevoie de mai mult somn decât bărbații cu aproximativ 20 de minute.
În plus, atunci când o femeie nu doarme suficient și nu are un somn odihnitor, ea riscă afecțiuni cardiace, depresie sau alte tulburări psihice, crește riscul de infarct și accident vascular cerebral, precum și cel al inflamațiilor.
Știu cât de greu poate fi să îți asiguri un somn odihnitor atunci când ai copii, mai ales dacă sunt mici. Personal, am alăptat până la vârsta de 2 ani și 8 luni a copilului și știu ce înseamnă să te trezești de câteva ori pe noapte. Însă, ce e important este să știi că somnul tău este o prioritate. Dacă te simți obosită, nimic nu te va ajuta mai mult decât câteva ore bune de somn.
Ce poți face este să profiți inclusiv de somnul de prânz al copilului pentru a te odihni și tu în acel interval. Și, atunci când ai de ales între somn și alte lucruri de făcut, să alegi fără niciun regret somnul. Pentru că atunci când dormi suficient, îți asiguri o stare de bine, o concentrare mai mare, atenție, memorie mai bună și o bună dispoziție de care toți cei dragi se vor bucura.
2. Dansează
De multe ori, poate că nu ai timp să faci niciun fel de altă mișcare decât mersul pe jos spre și dinspre grădiniță/școală – serviciu – magazin – casă. Găsește câteva minute pe zi pentru a dansa fie singură, fie împreună cu copilul/copiii câteva melodii care îți plac. Acesta nu doar va fi un moment distractiv de conectare în familie. Ci chiar îți va aduce o stare de bine deoarece:
Mișcarea energică din timpul dansului pune în mișcare energia stagnantă în corp. Astfel, depășești mai ușor provocările emoționale și reduci riscul apariției unor afecțiuni.
Mișcarea fizică produce endorfine, hormonul fericirii. Din acest motiv, doar după câteva minute de dans, vei vedea cât de bine te vei simți!
Îți tonifiază musculatura și te ajută să arzi niște calorii.
Dacă ai o stare emoțională neplăcută, dacă te simți tensionată sau stresată, ascultă o melodie ritmată care îți place și dansează. La finalul melodiei, vei avea o stare total diferită!
3. Alege să fii frumoasă
Fiecare femeie este frumoasă. Dacă acest lucru nu este evident din prima, este din cauza grijilor care o apasă, din cauza stării emoționale negative, din cauza oboselii sau din cauza faptului că nu mai are timp sau energie să se preocupe să fie frumoasă în fiecare zi, în fiecare clipă.
Ce poți face este să alegi în mod conștient să faci zilnic anumite lucruri care să te ajute să arăți mai bine și să te simți mai frumoasă.
Iată câteva idei:
Asigură-te că părul tău arată bine – este mai simplu decât crezi. Pe lângă simpla spălare a părului la timpul potrivit, în funcție de tipul de păr, de multe ori anumite produse care te ajută să-l aranjezi fac minuni, precum și anumite ustensile. Pe mine, personal, peria rotativă mă ajută să-mi rezolv rapid orice problemă legată de aranjarea părului. Poate că în cazul tău soluția ar putea-o reprezenta un anumit tip de ondulator sau o placă. Cert este că, atunci când te privești în oglindă și vezi că părul tău arată bine, te simți imediat mai frumoasă!
Un strop (…sau mai mult) de machiaj – desigur, stima de sine nu are de ce să depindă de măsura în care ești machiată. Însă, când ai genele date cu rimel, sprâncenele conturate și un ruj sau un gloss pe buze, sau cel puțin una dintre acestea, parcă te simți mai altfel. Fiecare femeie are stilul propriu de a se machia și produsele preferate. În ceea ce mă privește, îmi place mult procesul de a mă machia și chiar îmi aduce o stare de bine și de bucurie de fiecare dată când îl parcurg, adică în fiecare zi.
Scoate în lume cele mai frumoase haine – cu siguranță, ai în șifonier fuste, rochii, sacouri sau pantaloni care îți plac, însă pe care eviți să îi porți deoarece îi păstrezi pentru ocazii mai speciale. De ce ziua de astăzi nu ar fi specială? Până la urmă, momentul prezent este singurul real și pe care îl putem simți în mod concret (nu doar ni-l putem aminti sau imagina), deci este și cel mai important, nu-i așa? Și chiar ai acest drept de a te simți bine în fiecare zi!
Accesoriile – poate ți-ar plăcea să-ți schimbi cerceii? Sau poate că ai niște coliere colorate pe care nu prea le-ai mai purtat? Dacă îți mai plac, ia-le la purtat, te vor face să ieși din rutină și să te simți diferit.
Fă mișcare – dacă programul îți permite să mergi la sală, la înot, să alergi sau să practici orice alt sport, e minunat! Dacă nu, atunci poți alege să faci un set de exerciții acasă care să te ajute să ai greutatea dorită și pielea mai fermă. În măsura în care reușești să faci exercițiile constant, vor apărea și rezultatele.
4. Alege oamenii potriviți în anturajul tău
Se spune că noi reprezentăm o medie din suma celor cinci persoane cu care comunicăm cel mai mult și ne petrecem cel mai mult timp. Dacă lărgești acest cerc la cele mai apropiate 10-20 de persoane de tine, vei obține o imagine și mai clară despre tine. Dacă simți că anumite persoane sunt toxice pentru tine, nu te poate obliga nimeni să menții respectiva relație. E vorba despre partener, părinți sau copii? Atunci, e cazul să te întrebi foarte clar ce îți dorești, ce așteptări ai, care dintre ele sunt realiste și ce depinde de tine ca să deblochezi respectiva relație.
5. Lucrează cu tine
Liniștea interioară și echilibrul emoțional nu vin de la sine, mai ales dacă ai avut o copilărie mai dificilă, cu anumite răni emoționale. Poate că e mai simplu să așteptăm ca ceilalți să facă pași în întâmpinarea noastră, eventual să-și ceară scuze pentru neplăcerile sau chiar suferința pe care ne-au provocat-o. Însă, cât timp suntem în această așteptare, ne aflăm într-o poziție de dependență față de persoana respectivă, deoarece gândurile, emoțiile și acțiunile noastre depind de ce face sau spune acea persoană.
Or, din poziția de adult, este important să ne recunoaștem nu doar dreptul de a reacționa la celălalt, ci și pe cel de a acționa conștient, maturi și asumat. Pentru aceasta, e nevoie să parcurgem procesul de vindecare emoțională și de maturizare emoțională, astfel încât să devenim femei adulte asumate.
În plus, de multe ori, pe parcurs, e nevoie să ne schimbăm anumite convingeri și obiceiuri pe care ni le-am format în trecut, dar care nu ne mai ajută în prezent sau, mai rău, ne împiedică evoluția.
În plus, ca femeie, este important să cultivi relații frumoase cu alte femei, în care să vă sprijiniți reciproc și să împărtășiți experiențe de viață. Comunicarea cu alte femei la fel ca tine te va umple de energie.
Pe măsură ce faci zilnic aceste cinci lucruri, viața ta va căpăta mai multă culoare, mai multă bucurie și vei avea mai multă energie pentru activitățile tale și pentru evoluția ta!
Ne aflăm în plin sezon de gripă și viroze respiratorii, însă și banala răceală, mai ales în cazul copiilor, ne dă emoții. De multe ori, tusea, strănutul, nasul care curge sau starea ușor febrilă ne panichează și ne trimite cu cei mici direct la spital. Deși, poate, ar fi nevoie să ne adresăm mai întâi medicului de familie. Prin urmare, cum ar trebui să procedăm corect în așa fel încât să ne protejăm copilul dar, în același timp, să nu aglomerăm inutil camerele de gardă? Doi medici au explicat pentru „Adevărul” traseul pe care micul pacient ar trebui să-l urmeze.
Dr. Emiliana Costiug, medic de familie și președintele Asociației Medicilor de Familie din Cluj, a declarat că traversăm o perioadă în care numărul de viroze respiratorii este la apogeu. „Ne aflăm în sezonul rece, perioada virozelor. Avem gripa A, gripa B, ne confruntăm cu virusul sincițial respirator, cu infecții cu adenovirus dar și enteroviroze”, explică specialistul.
Însă, ca în fiecare an, ne confruntăm odată cu boala în sine, care îi afectează mai ales pe copii, dar și cu frica, de multe ori nejustificată, a părinților, care se panichează încă de la primul strănut și ajung să blocheze camera de gardă a spitalelor. „Sunt situații când copilul nu ar trebui adus nici măcar la cabinetul medicului de familie” a precizat dr. Costiug.
Când ținem copilul bolnav acasă
„E mult mai bine pentru copil, atunci când are febră, să rămână acasă, să fie hidratat, să primească vitamina C, antitermice, adică siropuri cu paracetamol sau ibuprofen”, mai spune medicul. Însă, continuă specialistul, cel mai important aspect este respectarea hidratării copilului, a repausului și izolarea.
„E foarte greu pentru copil să-l duci într-o colectivitate, într-o sală de așteptare la medicul de familie sau la unitatea de primiri urgențe, la centrele de pediatrie, la centre de permanență pentru că-l supui unui risc epidemiologic crescut”. În sălile de așteptare ale cabinetelor medicale se prezintă pacienți cu afecțiuni diferite. Prin urmare, poți veni cu o boală și pleca cu alta. „Sunt alți copii cu alte viroze și atunci trecem dintr-o viroză în alta. De ce să riscăm dacă cel mic nu se află într-o stare gravă?”
E bine de știut că o viroză respiratorie poate să evolueze cu febră până la trei zile. În această perioadă, este important să hidratăm copilul cu apă, cu ceai, cu lichide pe care le agreează. În același timp, trebuie să ținem febra sub control. „Dar mă refer aici la o febră care trece de 38 de grade Celsius. O temperatură corporală de 37.5 nu este periculoasă. Până în 38 este o febră benefică, o febră care ajută organismul să scape de microorganismele invadatoare. Dacă temperatura sare de 38 de grade, atunci administrăm paracetamol sau ibuprofen, hidratăm copilul și îi oferim odihna necesară într-un spațiu cât mai aerisit. Asta e tot ce avem de făcut”, continuă medicul de familie. Dacă cel mic se simte rău, dacă îl doare gâtul, dacă îl doare capul, părinții pot administra antitermice care care au și un rol analgezic, de combatere a durerii.
Când ar trebui să mergem cu copilul la medicul de familie
Dacă lucrurile se complică, dacă febra durează mai mult de trei zile, copilul nu mănâncă, nu se hidratează, are o stare generală proastă, dacă în perioadele fără febră crescută nu se joacă, nu are un comportament normal, atunci trebuie să ne adresăm medicului de familie. „Dar nu este neapărat nevoie să mergem fizic la cabinet. Medicul de familie poate fi consultat și online, și la telefon”, recomandă dr. Emiliana Costiug. În acest fel, vom feri copilul de alte viroze pe care le-ar putea lua de la ceilalți pacienți aflați în sala de așteptare. Atenție, însă! Există medici de familie care te primesc doar cu programare și medici care te pot primi urgent, „între pacienți”. Trebuie să știi exact cum procedează medicul tău. Dacă te primește, mergi direct la el, dacă nu, recomandat este să te adresezi unui spital sau să chemi Ambulanța.
Președintele Comisiei pentru bunăstare din Danemarca spune că țările ar trebui să urmeze exemplul acestei țări pentru a stopa digitalizarea vieții copiilor.
Întreaga Europă ar trebui să urmeze exemplul Danemarcei, interzicând telefoanele mobile în școli pentru a le împiedica să fie „colonizate de platformele digitale”, a declarat președintele comisiei pentru bunăstare din această țară.
Ce efecte are renunțarea la telefoanele mobile
Îndepărtarea telefoanelor mobile din școli le-a oferit tinerilor o „pauză” de la viața online, învățându-i cum să facă parte din comunități analogice și să-și antreneze atenția, a declarat Rasmus Meyer, care a condus comisia guvernamentală pentru a investiga nemulțumirea crescândă în rândul copiilor și tinerilor, potrivit Adevărul, care citează The Guardian.
Raportul comisiei, publicat luna trecută, a tras un semnal de alarmă cu privire la digitalizarea vieții copiilor și tinerilor. Printre cele 35 de recomandări ale raportului se numără o modificare a legislației în vederea interzicerii telefoanelor în școli și în cluburile extrașcolare – pe care guvernul a declarat că o va impune în toate folkeskole (școli primare și gimnaziale complete). Comisia a afirmat, de asemenea, că elevii sub 13 ani nu ar trebui să aibă propriul lor smartphone sau tabletă.
Toate țările europene ar trebui să interzică telefoanele mobile în școli
Într-un interviu acordat cotidianului The Guardian, Meyer a declarat că toate țările europene ar trebui să interzică telefoanele mobile în școli și a solicitat un regulament UE în acest sens, adăugând: „Și dacă vom descoperi peste cinci ani că era mai bine cu telefoanele, le putem reintroduce. Dar nu cred că va fi cazul”.
Școlile ar trebui să fie lipsite de telefoane „pentru a le oferi tinerilor o pauză de la viața online, pentru a-i învăța cum să fie în comunități analogice și pentru a le antrena capacitatea de atenție … Este, de asemenea, o modalitate de a proteja școlile și de a le respecta ca instituții importante în societatea noastră care nu ar trebui să fie colonizate de aceste platforme digitale”.
Copiii cărora nu li se permitea să aibă telefoane în școli aveau o perioadă de atenție mai bună, a spus el, se jucau mai bine unii cu alții și erau mai liniștiți în timpul lecțiilor.
Se speră că petrecerea timpului împreună, departe de telefoanele lor, la școală, va ajuta la „formarea” copiilor în ceea ce privește modul de a fi în preajma colegilor lor în afara școlii.
„Aceste evoluții au avut loc atât de repede încât noi, ca societate, am rămas în urmă. Aceasta este încercarea noastră de a devansa dezvoltarea și de a respinge această digitalizare comercializată a vieții copiilor”, a declarat Meyer.
Copii care petrec chiar și 10 ore pe zi pe telefon
„Puteți să o vedeți ca pe o respingere sau ca pe o modalitate de a proteja copilăria împotriva tehnologiilor care s-au dovedit a afecta stima de sine și atenția multor copii.”
Comisia a constatat că 94% dintre tinerii din Danemarca aveau un profil de social media înainte de a împlini 13 ani – în ciuda faptului că aceasta este vârsta minimă pentru multe platforme de social media – și că tinerii între nouă și 14 ani petreceau în medie trei ore pe zi pe TikTok și YouTube.
În ciuda unei legături clare între multe dintre problemele care afectează copiii mici și tinerii – inclusiv cu atenția și stima de sine – multor copii din Danemarca și din întreaga Europă li se permite încă să le ia la școală.
Meyer a declarat: „Nu le-am permite copiilor să își aducă PlayStation-ul în clasă, dar asta este ceea ce se întâmplă cu adevărat în fiecare zi când le permitem să își aducă telefonul”.
Siguranța online a copiilor a fost adesea trecută cu vederea, a spus el. „Este cu adevărat șocant că … acceptăm faptul că mulți copii petrec 8-10 ore pe zi pe telefon. Ne concentrăm foarte mult pe securitatea lor în lumea fizică, dar, ca părinți și ca societate, am cam renunțat la online.”
Consultantul educațional Oana Moraru a vorbit despre copiii de până în șase ani și despre câteva elemente esențiale pe care părinții care au copii din acest segment de vârstă trebuie să le știe.
„Episodul de astăzi este despre grădinițe de toate felurile – clasice și alternative. Despre ce învață și ce nu învață copiii în grădinițele românești. Despre pași câștigați în intervalul 0-6 ani și despre marile noastre rateuri în educația preșcolară.
Marile dificultăți școlare și demotivarea copiilor noștri au trei mari cauze. Una este o rădăcină adâncă, înțepenită de mult timp, în anii de grădi. Iată aceste trei mari cauze„, spune Oana Moraru, într-o postare pe contul său de Facebook.
De ce au dificultăți copiii de până în 6 ani
Una dintre cauze, spune Oana Moraru, este urcatul la școală cu foarte multe achiziții nefăcute la vârsta preșcolară, exact când copiii trec prin cele mai deschise ferestre de oportunitate ale dezvoltării limbajului, gândirii logico-matematice, atenției, bucuriei de a lucra.
„Fiindcă le este greu, foarte mulți copii români asociază școala cu neputințe de care nu sunt răspunzători – dificultăți de coordonare motrică fină și grosieră, de procesare vizual-spațială, de limbaj, de atenție, de maturizare socio-emoțională etc.,” afirmă Oana Moraru.
Mai mult, Oana Moraru vorbește despre o a doua cauză: săritul peste un an de dezvoltare, în programa școlară, la clasele a II-a, a V-a și a IX-a – în sensul că le cerem brusc, la aceste clase, mult peste nivelul mediu al intelectului copiilor. Ca și cum au crescut peste vară încă un an față de vârsta reală, cronologică.
„În special, la aceste clase, pierdem cei mai mulți copii atât în înțelegere, cât și în motivație. Cu alte cuvinte, acestea sunt clasele când mulți copii încep să creadă că nu sunt suficient de deștepți,” explică Oana Moraru.
Nu în ultimul rând, putem vorbi și despre o a treia cauză și anume: lipsa de inteligență didactică și de ghiduri practice scrise pentru profesori, cu pașii dezvoltării gândirii, la fiecare disciplină (lipsa manualului profesorului, pe lângă cel al elevului).
„Predăm, în clase, după ureche, fără mentori pedagogici, cu un model de autoritate învechit sau prăbușit,” încheie Oana Moraru.
Într-o perioadă dominată de tehnologie, ecranele sunt parte integrantă din viața noastră și a copiilor noștri. Rolul nostru de părinți, bunici, educatori este să ne asigurăm că timpul petrecut în lumea virtuală este echilibrat și nu dăunează sănătății lor fizice și psihice.
Pe 18 martie, părinții se întălnesc cu specialiștii în cadrul conferinței „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”, parte din seria de conferințe „Pediatrie pentru părinți”, organizate de Asociația „Din grijă pentru copii”.
Evenimentul se va desfășura marți, 18 martie, începând cu ora 17:30, la Hotel Sheraton București, în Sala Platinum. Biletele sunt disponibile AICI. Prețul pentru participarea în sală este de 99 lei, iar pentru acces online este de 45 lei.
Părinții vor avea ocazia să afle de la specialiști cum prea mult timp petrecut într-o lume virtuală poate dăuna creierului, ochilor, posturii sau chiar întregului organism. Și vor descoperi ce soluții avem în fața acestor provocări și cum să găsim echilibrul între sănătatea copiilor și lumea digitală.
Iată care sunt temele abordate în cadrul conferinței „Sănătatea copiilor în fața ecranelor”:
PANEL I – 18:00-19:45 – Ecranele și sănătatea emoțională a copilului
– Dr. Raluca Teleanu, medic primar neurologie pediatrică – Creierul copiilor pe înțelesul părinților:
Creierul, ca organ
Dezvoltarea creierului, pe etape de vârstă
Stimuli buni și stimuli nocivi
Studii/recomandări despre folosirea ecranelor/tehnologiei și sănătatea creierului
– Prof. Oana Moraru, profesor, consultant educațional – Efectele supraexpunerii la tehnologie în procesele de învățare:
Despre comportamentul preșcolarului mare și al școlarilor mici și de gimnaziu în general (cum li se formează comportamentele legate de școală, cum îi ajută socializarea și experiențele reale)
Cum se răsfrânge asupra școlarului mic și, mai târziu, asupra școlarului de gimnaziu timpul îndelungat petrecut în fața ecranelor
Dependența de tehnologie – când ne dăm seama că a apărut, ce îi oferă tehnologia creierului ca să-l facă dependent și cum explică neuroștiința asta
Cum interacționează această dependență cu învățarea și concentrarea
Soluții pentru părinți
– Psih. Diana Stănculeanu, psihoterapeut și expert în sănătatea mintală a copilului și a adolescentului – Impactul ecranelor în diferite etape de dezvoltare:
Ce efecte aduce petrecerea timpului într-o lume virtuală la vârstă foarte mică
Ce spun studiile despre expunerea prelungită la ecrane în perioada școlarității mici
Cum impactează lipsa de socializare în lumea reală perioada de pubertate și preadolescență
Ce dependențe le poate crea copiilor activitatea în lumea virtuală
Cum putem echilibra nevoia de tehnologie și ce soluții practice avem
Mirajul apartenenței la comunitate/ socializare/ interacțiune prin tehnologie și pericolele reale
Soluții pentru părinți
PANEL II – 20:15-21:30 – Ce implicații are tehnologia asupra sănătății fizice?
– Dr. Sînziana Istrate, medic primar oftalmologie – Ochii copiilor sub efectul luminii albastre:
De ce dăunează lumina albastră ochilor copiilor
Ce înseamnă timp limitat în fața ecranelor
Care sunt problemele care țin se sănătatea ochilor care pot apărea pe termen lung
Care sunt soluțiile recomandate de oftalmolog
– Alexandru Ilie, kinetoterapeut, specialist în recuperare medicală – Spatele drept! Despre postura corectă a copilului”:
Despre sănătatea sistemului osos pentru organismul în creștere – nevoi!
Ce înseamnă ”stai drept”? Câteva repere pentru o postură corectă în bancă, în timpul mersului
Care sunt perioadele de creștere cu risc pentru sănătatea coloanei vertebrale
Care sunt implicațiile, pentru postură, în cazul petrecerii unui timp îndelungat în fața ecranelor
Despre mișcare și importanța ei la copii. Ce fel de mișcare, ce sporturi alegem?
Soluții și recomandări pentru părinți
– Dr. Mihaela Niță – medic specialist pediatrie – Sănătatea copilului- monitorizare și semnale de alarmă
Ce înseamnă o monitorizare corectă a copilului preșcolar mic și școlar? Dacă la bebeluși știm că frecvența unei monitorizări pediatrice este mult mai mare, cum se modifică această monitorizare la vârste mari?
Care sunt semnele care recomandă analize la copii
Care este periodicitatea unui set de analize la școlarii mici și mari
Care sunt semnele care pot indica medicului că un copil petrece un timp îndelungat în fața ecranelor
Riscuri/studii și recomandări pentru părinți
Ocupă-ți locul la conferință apăsând pe butonul de mai jos:
Ministerul Educației și Cercetării a aprobat calendarul de înscriere în învățământul primar pentru anul școlar 2025 – 2026.
Completarea şi validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar se va face în perioada 31 martie – 6 mai.
Cererile de înscriere vor fi completate de către părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali. Cererile pot fi completate online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor.
A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare este prevăzută între 23 și 29 mai 2025, când se vor putea depune sau transmite cereri-tip de înscriere la secretariatul școlii aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.
În perioada 1 – 2 septembrie se vor soluționa de către inspectoratul școlar cererile părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la o unitate de învățământ.
Care sunt copiii care pot fi înscriși în clasa pregătitoare în 2025
Copiii care împlinesc 6 ani până la data de 31 august 2025, inclusiv, trebuie să fie înscriși în clasa pregătitoare în acest an.
Copiii care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025, inclusiv, pot fi înscriși în clasa pregătitoare în baza unei recomandări (dacă au frecventat grădinița), respectiv a unei evaluări (dacă nu au frecventat grădinița sau se întorc din străinătate), în vederea înscrierii în învățământul primar.
Pentru copiii care au frecventat grădinița, recomandarea este eliberată de această instituție.
Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate, evaluarea pentru obținerea recomandării se face de către centrele județene de resurse și asistență educațională (CJRAE)/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională.
Cunoscutul pediatru Mihai Craiu anunță că încă „un mit a fost spulberat în România”. Este vorba de una dintre medicațiile foarte folosite la noi, despre care a avertizat în repetate rânduri că este „o practică greșită”.
„România este în stare de șoc! Încă un mit a fost spulberat. Faimoasa nebulizare cu dexametazonă din fiola de uz intravenos, una din medicațiile favorite la noi, în România (despre care scriu periodic, aici în SVC, dar și în articole de specialitate sau în prezentări la congrese medicale naționale sau internaționale de peste un deceniu) este o practică greșită”, a anunțat dr. Mihai Craiu, medic primar pediatru la Institutul pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu“ din București, într-o postare pe pagina sa de Facebook Spitalul Virtual pentru Copii.
„Nu administrați dexametazonă aerosoli”
Medicul spune că a participat zilele acestea la Conferința „Virtual school on Nebulisation of drugs for treatment of respiratory infections and disease”, unde au fost discutate cele mai detaliate aspecte despre tehnicile de nebulizare, aparatele de nebulizare, medicamentele care pot fi nebulizate sau care se află în studiu în vederea aprobării pentru uz uman pe cale inhalatorie (antibiotice, antivirale, anticorpi monoclonali, mucoregulatorii, enzime etc).
„Am pus întrebarea: <se poate utiliza la copil, în copul nebulizării, dexametazona de uz intravenos?> Răspunsurile formulate elegant (nu a ridicat nimeni sprâncenele sau vocea pentru a întreba <de unde vine prostia asta???>) au fost foarte clare – nu există dovezi că poate fi utilizată în siguranță și, ca atare, nu se recomandă!”, susține dr. Craiu.
În consecință, medicul insistă să „nu administrați dexametazonă aerosoli, indiferent de cine vă recomandă această procedură”.
„Este o indicație greșită, cu posibile efecte adverse grave și care are alternative de tratament sigure și validate prin studii”, subliniază pediatrul Mihai Craiu.
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.