Cunoscutul pediatru Mihai Craiu anunță că încă „un mit a fost spulberat în România”. Este vorba de una dintre medicațiile foarte folosite la noi, despre care a avertizat în repetate rânduri că este „o practică greșită”.
„România este în stare de șoc! Încă un mit a fost spulberat. Faimoasa nebulizare cu dexametazonă din fiola de uz intravenos, una din medicațiile favorite la noi, în România (despre care scriu periodic, aici în SVC, dar și în articole de specialitate sau în prezentări la congrese medicale naționale sau internaționale de peste un deceniu) este o practică greșită”, a anunțat dr. Mihai Craiu, medic primar pediatru la Institutul pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu-Rusescu“ din București, într-o postare pe pagina sa de Facebook Spitalul Virtual pentru Copii.
„Nu administrați dexametazonă aerosoli”
Medicul spune că a participat zilele acestea la Conferința „Virtual school on Nebulisation of drugs for treatment of respiratory infections and disease”, unde au fost discutate cele mai detaliate aspecte despre tehnicile de nebulizare, aparatele de nebulizare, medicamentele care pot fi nebulizate sau care se află în studiu în vederea aprobării pentru uz uman pe cale inhalatorie (antibiotice, antivirale, anticorpi monoclonali, mucoregulatorii, enzime etc).
„Am pus întrebarea: <se poate utiliza la copil, în copul nebulizării, dexametazona de uz intravenos?> Răspunsurile formulate elegant (nu a ridicat nimeni sprâncenele sau vocea pentru a întreba <de unde vine prostia asta???>) au fost foarte clare – nu există dovezi că poate fi utilizată în siguranță și, ca atare, nu se recomandă!”, susține dr. Craiu.
În consecință, medicul insistă să „nu administrați dexametazonă aerosoli, indiferent de cine vă recomandă această procedură”.
„Este o indicație greșită, cu posibile efecte adverse grave și care are alternative de tratament sigure și validate prin studii”, subliniază pediatrul Mihai Craiu.
Nevoia copiilor noștri de iubire necondiționată nu este un moft și nu este un mit. Copiii noștri au nevoie să fie iubiți necondiționat pentru a crește echilibrați, pentru a se dezvolta armonios și pentru a fi sănătoși din punct de vedere fizic și echilibrați emoțional.
Despre iubirea necondiționată pentru copii am discutat în cadrul întâlnirii lunare online a comunității noastre din luna februarie 2019, cu tema „Cum iubești necondiționat copilul când nu te ascultă”.
Vizionează înregistrarea webinarului „Cum iubești necondiționat copilul când nu te ascultă”:
(Dacă nu ai timp să vizionezi acum înregistrarea, găsești sub video rezumatul prezentării, pe puncte.)
Dacă știi alți părinți pe care i-ar ajută acest webinar, nu ezită să le trimiți și lor linkul – cine știe, poate că gestul tău care îți va lua doar câteva secunde va aduce mai multă liniște și iubire în familia lor.
Care sunt beneficiile iubirii necondiționate pentru copil? De ce e important să îți iubești copilul necondiționat:
Siguranță emoțională
Echilibru emoțional
Inteligență emoțională
Sănătate fizică
Stimulează dezvoltarea creierului
Sudează legătura părinte – copil
Reduce fricile și nesiguranța copilului
O comunicare deschisă și eficientă
Copilul învață empatia, acceptarea, toleranța
5 moduri în care ne manifestăm iubirea necondiționată
Am discutat în cadrul webinarului și despre ce face și ce nu face un părinte care își iubește necondiționat copilul.
Acceptare necondiționată
Încredere necondiționată
Iertare necondiționată
Non-judecată
Respect necondiționat
Soluția este să ajungem la o iubire autentică de sine, care ne ajută să iubim necondiționat.
5 pași care te apropie de iubirea de sine:
Asumarea responsabilității pentru emoțiile tale
Să te pui pe primul loc în viața ta
Timp și activități plăcute pentru tine, care te inspiră și îți aduc energie
Stop autojudecății, autocriticii și victimizării
Depășirea rănilor emoționale din trecut – prin lucrul cu tine, în cadrul unor programe de vindecare emoțională sau în cadrul ședințelor individuale de terapie sau de Coaching.
Dacă ai nevoie de ajutor, de ședințe individuale de Coaching în relația ta cu copilul sau de Coaching pentru a învăța să-ți gestionezi emoțiile sau să-ți schimbi convingerile, scrie-mi un email pe adresa ana.batca@parenting20.ro și îți voi fi alături în procesul tău de a deveni cea mai bună variantă a ta!
Să începem să aducem mai multă iubire în viețile noastre, astfel încât copiii noștri să se simtă iubiți necondiționat și să se dezvolte în armonie și echilibru!
Indiferent pe ce aspect al vieții cade accentul, într-un moment sau altul, cu toții ne dorim, în esență, să ne bucurăm de o familie fericită și de echilibru pe toate planurile. Cred cu tărie că fiecare dintre noi poate contribui la propria sa familie fericită.
La un moment dat, am pus în comunitatea de abonați la newsletterul Parenting 2.0 următoarea întrebare:
Care ar fi un singur lucru care depinde de tine și pe care îl poți face și care să te apropie cu un pas de familia fericită pe care ți-o dorești?
Am primit drept răspuns multe idei provenite din experiența mamelor pe care le împărtășesc cu tine în acest articol. Consider că experiența de viață este cea mai valoroasă.
Există sau nu o familie fericită? De multe ori m-am întrebat acest lucru. Sincer, cred că există, dacă ne dorim și dacă facem ceva pentru asta.
Sau, după cum spune una dintre mamele din comunitatea Parenting 2.0: „Părerea mea este că puține sunt familiile fericite tot timpul. În majoritatea familiilor există conflicte sau probleme, tot timpul trebuie să te îngrijești de relația ta, să lucrezi la ea sau să construiești. Dar numai împreună”.
12 lucruri de care avem nevoie pentru o familie fericită
Cu siguranță, ele pot fi mult mai multe sau pot fi rezumate în mult mai puține cuvinte, însă am pus cap la cap sfaturile pe care le-am primit pentru a construi o familie fericită și te las acum pe tine să vezi ce am descoperit:
1. Iubire necondiționată
„Ce pot face eu? Să învăț să iubesc necondiționat și să nu mai am pretenții.” – C.S.
2. Empatia și înțelegerea celuilalt
„Cred că familia mea ar fi mai fericită/echilibrată dacă aș reuși să empatizez mai des.” – M.S.
***
„Îmi doresc să îmi cunosc fiica cu adevărat, să înțeleg punctul ei de vedere, că sa nu greșesc prea mult față de ea; același lucru îl vreau și de la relația cu soțul meu, să îl înțeleg mai bine, și să conteze perspectiva pe care o are asupra vieții, astfel încât să mă simtă alături.” – A.B.
3. Dedicare și susținere reciprocă
„Trebuie să fim dedicați unul altuia și să ne susținem, cred că depinde și de puterea fiecăruia de a trece peste încercări.” – A.E.
4. Respect reciproc, încredere în celălalt, comunicare cu calm
„Comunicare. Respect. Încredere. Acestea sunt bazele căsniciei mele.” – I.T.
***
„Aș putea să îmi fac timp, 5 minute, măcar, să discutăm și altceva decât despre casă, copii, somn, mâncare și grădiniță.” – D.A.
***
„O relație oricât de frumoasă și minunată este la început nu are cum să reziste timpului, încercărilor/ greutăților, rutinei fără COMUNICARE, respect, apreciere. Prea adesea uităm că cele mai simple lucruri și gesturi, un mulțumesc, un zâmbet, o atingere fac mai mult decât orice într-o relație.” – S.V.
***
„Primul lucru care îmi vine în minte legat de ceea ce pot face eu pentru familie este să fiu mai calmă și să nu mai țip.” – R.E.
***
„Poate e mai bine să nu reproșăm când suntem pline de nervi și să le spunem în alt context mai calm, mai altfel. Când ești nervos, te descarci mai tare ….și poți spune multe lucruri pe care le regreți după….. și așa se răcește relația….câte puțin câte puțin….” – A.D.
5. Renunțarea la încăpățânare și la orgoliu
„Eu sunt foarte încăpățânată și orgolioasă… dacă aș mai reteza puțin din aceste defecte…. aș face nu unul, ci mult mai mulți pași spre familia fericită în totalitate.” – C.I.P.
***
„Lucrul care depinde de mine și care uneori stă în calea fericirii familiei mele e orgoliul meu care e destul de mare uneori… doar din orgoliu apar neînțelegerile, justificările, frustrările.” – A.P.
6. Starea de prezență
„Încerc să fiu cât mai prezentă, și să discut ce mă supără cu soțul.” – G.M.
7. Activități noi și interesante în familie
„Am stabilit cu soțul și cu fiica noastră adolescentă să mergem de două ori pe lunăa la cinema. Alegem filmul pe raând. Nu sunt convinsă că e un pas spre fericire, dar suntem împreună.”- L.G.
***
„Ce îmi propun: mai multe momente de bucurie cu copiii mei și realizarea unor ritualuri de familie și eficiente, și calde.” – R.
***
„Din când în când să faci surprize sau chestii cu familia pe care nu le faci în fiecare zi, să schimbi cumva rutina. Așa pare mai interesantă viața de familie.” – A.D.
8. Răbdare și… foarte multă răbdare
„Cred că răbdarea este cheia în unele situații, pe lângă iubirea, sinceritatea, încrederea, respectul, a asculta și a vorbi deschis… dar, nu știu de ce, am impresia că răbdarea cuprinde puțin din fiecare enumerat mai sus… pare că poți avea răbdare cu toate… doar timp să fie. Acum, diferă oricum de la om la om/cuplu/familie/înțelepciunea fiecăruia etc.” – O.N.P.
9. Iertare
„Învață să ierți și totul se schimbă.” – A.C.
***
„Ce depinde de mine este să-l iert, să fiu caldă și iubitoare, să nu-l mai pedepsesc.” – A.F.
10. Valori comune
„Pentru o familie fericită, ambii parteneri trebuie să împărtășească, în mare parte, aceleași valori. Dacă partenerul nu are aceleași valori, sunt șanse mari ca conviețuirea să fie nefericită.” – D.M.
11. Lucrul cu sine pentru a evolua ca persoană, pentru a fi o persoană centrată, echilibrată și energică, pentru a te iubi pe tine însăți
„Să devin cea mai bună versiune a mea.” – M.Z.
***
„Tot ce pot face e să găsesc fericirea și iubirea în mine. Adică să mă iubesc pe mine, să mă accept pe mine și să nu caut fericirea în altă parte decât în mine. Nu știu dacă asta mă apropie de familie, dar e important să fiu eu bine cu mine.” – A.C.
***
„Să mă iubesc pe mine! Să înțeleg că sunt parte de Divinitate și că sunt unică!” – S.V.
***
„Astfel, eu cred că cel mai important lucru pe care îl putem face ca să fim fericiți (familial și nu numai) este să fim sinceri cu noi înșine. Și să acționăm apoi în consecință.” – I.B.
***
„Un prim pas pe care l-aș face către o familie fericită este să am mai multă grijă de mine: de sănătate, de sufletul meu, de pasiunile mele, de ceea ce mă face pe mine completă. Căci doar atunci când eu voi fi fericită, voi putea dărui la rândul meu iubire și tot ce am mai bun pentru o familie fericită.” – G.I.P.
***
„Un singur lucru pe care aș putea eu să îl fac este să fiu și să mă simt veselă, jucăuță … să nu mai iau totul așa în serios și să dramatizez.” – N.H.
***
„Ce aș face pentru o familie fericită? Nu aș mai accepta compromisuri.” – I.R.
12. Grija constantă pentru relația de cuplu
În mai multe dintre răspunsuri am regăsit diferite probleme care țin de relația de cuplu: soțul a devenit, cu timpul și susținut de comportamentul femeii, un alt copil de îngrijit. Sau relația a devenit una de abuz emoțional. Sau s-a instalat răceala și partenerii au devenit doar niște colegi de apartament. Sau chiar a apărut o a treia persoană în cuplu. Sau…
Este foarte important să ne preocupăm de păstrarea armoniei în relația de cuplu inclusiv după apariția copiilor. Mai întâi a fost relația de cuplu, apoi au apărut copiii. Și, când relația este durabilă, partenerul de cuplu este cel care îți este în continuare alături și după ce copiii pleacă de acasă.
Ce NU ajută la fericirea familiei (deși pare)
Mare mare atenție, există și o capcană. Anumite lucruri par că ar aduce mai multă liniște și înțelegere în familie, însă este o mare păcăleală, deoarece starea de bine ar fi doar pe termen scurt. Pe termen lung ar duce la și mai multă suferință și neînțelegeri:
„Lucrul care mă poate duce spre o familie fericită ar fi să fiu cum vrea soțul: ascultătoare, iubitoare, tot timpul cu zâmbetul pe buze și mereu de aceeași părere cu el. Aș putea să fac asta, dar m-aș sacrifica pe mine.” – V.
„Un lucru care ar asigura într-o oarecare măsură liniștea în familie ar fi cumva „renunțarea la mine” și ocuparea celor 24 de ore cu nevoile copilului și ale soțului.” – I.
Niciodată, chiar niciodată fericirea familiei nu se poate construi pe baza nefericirii unuia dintre membrii acesteia. Și, dacă tu ca mamă, ca femeie, nu te simți fericită și plină de bucurie, nici soțul tău nu se va simți fericit, deși crede acum că transformarea ta într-o altă persoană ar fi ceva benefic. Nu este așa.
Desigur, din diferențele de opinii apar conflictele, însă conflictele nu sunt ceva distructiv decât dacă nu știm cum să le gestionăm. În timpul unui conflict, putem alege între a dori să-l distrugem pe celălalt și a dori să găsim un numitor comun, o soluție care să ne ajute pe amândoi. Tu ce alegi de obicei? Și partenerul tău?
O familie fericită se construiește ÎMPREUNĂ, cu asumare și dorința de a avea familia și de a acționa pentru asta. Acesta e începutul. Continuarea ține de context și de fiecare în parte, de ce aveți tu și partenerul tău de făcut pentru a vă bucura de relația fericită și de familia fericită.
Pentru că a venit perioada în care toți părinții se gândesc la cadourile pe care le cumpără pentru profesoarele care predau la școlile unde învață copiii lor, ministrul Educației a ținut să le reamintească românilor că există o lege în acest sens și că ea trebuie respectată.
Oficiali din Ministerul Educației au vorbit, joi, despre obiceiurile unor părinți de a colecta sume mari de bani pentru a oferi cadouri scumpe profesoarelor.
Răspunzând unor întrebări, reprezentanții Ministerului au arătat că există o lege care interzice colectarea de bani.
„Nu putem inventa o altă reglementare”
„Nu putem inventa o altă reglementare în care să îi rugăm pe colegii noștri să respecte legea”, spune ministrul Daniel David.
„Mereu ne gândim să mai dăm o lege ca să respectăm legea. Nu se poate! Avem o reglementare, pot să facă sesizări către Inspectorate sau către noi părinții nemulțumiți, pot să facă profesorii, directorii. În condițiile în care ai lege, ea trebuie aplicată. Putem cere inspectorilor să fie mai atenţi la astfel de acțiuni care există în școli, dar mai mult nu putem să face decât să aplicăm legea nu putem inventa o altă reglementare în care să îi rugăm pe colegii noștri să respecte legea”, a afirmat ministrul Educației, Daniel David, răspunzând unei întrebări.
La rândul său, secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion a explicat că există reglementare care interzice colectarea de fonduri. Acesta subliniază că ministerul nu dorește să devină „Grinch ai mărțișorului”, subliniind că speră ca profesorii să nu condiționeze calitatea actului didactic de cadourile primite.
Foarte mulți părinți „se luptă” și au probleme în a gestiona organizarea temelor pe care copiii le au pentru acasă. De cele mai multe ori, copiii nu vor să facă teme, în momentul în care trebuie să facă teme își găsesc altceva de făcut sau se concentrează foarte greu.
Oana Moraru a vorbit despre toate aceste probleme în cadrul unui podcast publicat recent, a spus care sunt cauzele pentru care apar aceste situații și ce este de făcut.
Mai întâi, este foarte important ca părinții care au copii sub 12 ani să știe faptul că sub această vârstă copilul nu este pregătit pentru muncă autonomă, această abilitate dezvoltându-se abia după această vârstă.
Astfel, spune Oana Moraru, conținuturile învățării trebuie să fie organizate după ritmul natural de creştere a copilului mediu, normal dezvoltat.
„De ce ne chinuim atât acasă cu lecțiile?
– pentru că nu am organizat conținuturile învățării după ritmul natural de creştere a copilului mediu, normal dezvoltat. Până la 12 ani, şcoala ar trebui să fie la pas, de plăcere, cu activități care să asigure competențe de bază pentru toți copiii,” spune Oana Moraru.
Ulterior vârstei de 12 ani, aceste abilități se dezvoltă mai bine, iar acest lucru ar trebui să fie urmat de o accelerare a învățării.
„Accelerarea învățării şi detaşarea plutoanelor de copii foarte competitivi ar trebui să aibă un salt începând cu 12 ani, apoi 14 şi 16. Cu cât îi forțăm mai de mici, cu atât mai mulți copii pierduți pe drum avem. Primii 12 ani decid dacă şcoala e plictisitoare sau prietenoasă,” spune specialistul.
Un alt motiv pentru care ne chinuim cu temele este pentru că nu producem învățare în clasă, spune Oana Moraru.
„Familiile şi copiii primesc leapşa adevăratelor etape ale învățării acasă: aplicare, exersare, autonomie în rezolvare. De ce nu producem învățare în clasă? De ce nu avem suficient timp pentru lucru independent, supravegheat şi ajustat de profesor? Pentru că programele sunt dense, nealiniate la stadiile de dezvoltare ale copilului şi pentru că avem profesori foarte slab pregătiți,” spune Oana Moraru.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a atras atenția asupra nivelului ridicat de analfabetism funcțional din diverse domenii și a faptului că mulți dintre adulții care au absolvit liceul au competențe îngrijorător de reduse, el reiterând necesitatea reformării planurilor-cadru pentru învățământul liceal.
În timpul unei intervenții online în cadrul dezbaterii regionale privind planurile cadru pentru liceu, eveniment organizat marți după-amiaza la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, ministrul Educației a afirmat că planurile-cadru pentru liceu reprezintă necesitatea reformării Legii Educației.
Trebuie depus un efort colectiv
„Mă uit că intră în zona liceului copii, și eu știu, ca psiholog, cu un nivel de creativitate și de inteligență comparabil cu ceea ce vedem în spațiile vestice, dar pe prea mulți îi scoatem într-o formă și cu un profil care nu ar trebui să ne placă. Adevărul este că nivelul de analfabetism funcțional în diverse domenii, competențele pe care le vedem în cazul adulților care au terminat zona de liceu arată foarte, foarte rău. (…) În acest moment, modul în care se exprimă competențele adulților în România (…) analfabetismul funcțional este de netolerat pentru o țară, cu atât mai mult pentru o țară care are alte ambiții în Educație”, a afirmat ministrul Daniel David.
Totodată, acesta a afirmat „un ministru trebuie să fie responsabil pentru modul în care se face educația într-o țară, fie că-i place sau nu” și a reiterat faptul că trebuie depus un efort colectiv pentru regândirea planurilor-cadru întrucât această reformă trebuia făcută în urmă cu mai mult timp.
„Am spus că discutăm despre proiecte de planuri-cadru. Am spus că modelul pe care îl avem sau modelele pe care le avem în diverse discipline nu mai pot funcționa. (…) Modelele pe care le avem au dat greș. De 20 de ani folosim astfel de modele în diverse discipline, și zona de analfabetism funcțional, pseudo-cunoaștere, pseudo-religie, zona respectivă este de neacceptat pentru o țară modernă”, a declarat ministrul Daniel David.
Daniel David: De obicei în mintea noastră este că lucrurile sunt cam tranșate deja
El a adăugat că înțelege reticența oamenilor din Educație întrucât nu au experiența unor „dezbateri cinstite și deschise”.
„Noi suntem obișnuiți atunci când vine un ministru și pune în dezbatere ceva, de obicei în mintea noastră este că lucrurile sunt cam tranșate deja. Adică dezbaterea e de formă și lucrurile vor fi făcute cam în varianta pe care a promis-o sau a propus-o ministrul. Eu am spus foarte clar din prima zi de când am lansat proiectele de planuri-cadru: cum avem sau ce avem nu poate continua. Aici sunt niște propuneri. Vă rog să veniți cu analize, cu simulări, cu propuneri noi, astfel încât în final să avem proiecte de planuri cadru care să fie larg acceptate de sistem, și de elevi, și de părinți, și de profesori, și de autoritățile locale, și de mediul socio-economic. Dar, sigur, în primul rând contează triada elev – profesor – părinte. Mai degrabă relația directă elev – profesor”, a punctat ministrul Educației.
Nu ne naștem având o identitate clară, gata formată, ci o descoperim treptat, oglindindu-ne în cei care ne văd sau cei care nu ne văd și ne lasă oglinzile goale, scrie psihologul Sandra O’Connor într-o postare în care vorbește despre felul în care tații ne-au modelat identitatea.
„La fel de mult pe cât ne definesc prezențele celor care ne văd, ne construim și prin ceea ce lipsește, prin tăcerile care lasă spațiu gol acolo unde ar fi trebuit să fie răspunsuri, prin absențele care devin ecouri interioare, prin întrebările care rămân suspendate în aer, fără o voce care să le clarifice sensul sau să le aline greutatea. Astfel, identitatea noastră nu este doar rezultatul a ceea ce am primit, ci și al lipsei, al vidului, al golurilor pe care, uneori, ajungem să le umplem singuri, fără să fi avut vreodată un model care să ne arate cum.
Un tată care este prezent nu doar fizic, ci și emoțional, devine o ancoră interioară, un punct de sprijin care oferă repere clare despre ce înseamnă protecția, despre cum se construiește o relație bazată pe încredere, despre cum arată iubirea exprimată nu prin cuvinte mari, ci prin gesturi simple și constante, prin stabilitate, prin prezență necondiționată,” scrie Sandra O’Connor.
„Absența tatălui nu rămâne doar un gol în trecut, ci devine o prezență invizibilă”
„În opoziție, un tată absent, fie că lipsește fizic, fie că este inaccesibil emoțional, lasă în urmă nu doar un gol, ci și o întrebare nerostită despre valoarea noastră, despre ce anume din noi nu a fost suficient pentru ca el să rămână, să fie acolo, să vadă, să audă, să ofere.
Iar în fața acestei absențe, fiecare copil găsește propria modalitate de a supraviețui – unii devin experți în a căuta validare în exterior, crezând că trebuie să dovedească necontenit că sunt demni de iubire, în timp ce alții învață să se protejeze printr-o autosuficiență rigidă, convingându-se că nu au nevoie de nimeni și că a cere ajutor sau a se baza pe cineva este un risc mult prea mare. În ambele situații, fie că ne agățăm de ceilalți pentru confirmare, fie că ne distanțăm pentru a nu mai simți durerea respingerii, absența tatălui nu rămâne doar un gol în trecut, ci devine o prezență invizibilă, care ne influențează alegerile, felul în care ne raportăm la noi înșine și la cei din jur, modul în care iubim și modul în care ne permitem să fim iubiți.
Și totuși, la un moment dat, povestea nu mai este despre tatăl care a fost sau despre cel care nu a fost niciodată acolo, nu mai este despre ceea ce ne-a lipsit sau despre ceea ce am primit, ci devine despre noi, despre alegerile pe care le facem și despre modul în care decidem să ne scriem propriul destin, dincolo de ceea ce am moștenit,” arată specialistul.
La nici două luni de când a preluat mandatul de ministru al Educației, Daniel David a promis și a și început să opereze o serie de schimbări în sistemul de învățământ. Unele dintre ele au iscat neclarități și critici, altele au fost destul de bine primite de către opinia publică.
Mai nou, Daniel David este de părere că gramatica este esențială ca materie în liceu, în condițiile în care, în opinia sa, adolescenții au probleme în a se exprima corect în limba română.
Gramatica, o prioritate pentru ministrul Educației
„Ați văzut în propunerile pe care le-am făcut în planurile-cadru, gramatica trebuie readusă la liceu. Copiii noștri nu mai vorbesc corect limba română, astfel încât avem nevoie de acea componentă despre care discutam, și anume o componentă de cultură și identitate națională, în care eu văd elementele de gramatică, elementele de istorie, dar nu orice istorie, ci istoria românilor și a României, componentele de geografie, dar nu orice geografie, ci geografia României.
Așa cum am spus de la început și în toate discuțiile publice, sunt dispus să gândesc număr de ore în condițiile în care venim cu această conceptualizare și în condițiile în care venim cu noi modele, în care promovăm istoria și geografia, și gramatica, sigur”, a spus Daniel David.
Planurile-cadru pentru liceu, contestate de elevi
Amintim că, pe 31 ianuarie, Ministerul Educației și Cercetării a pus în dezbatere publică planurile-cadru pentru liceu, care au atras numeroase nemulțumiri în special, cum era de așteptat, în rândul elevilor.
Recent, un elev olimpic la geografie din Dolj i-a scris, revoltat, ministrului educației, Daniel David, exprimându-și îngrijorarea față de noile planuri-cadru propuse pentru programa școlară, care susțin, printre altele, eliminarea geografiei și istoriei din trunchiul comun.
Ceea ce se întâmplă în ultimii ani nu favorizează deloc fericirea în cuplu: numărul divorțurilor este în creștere, durata unei relații de cuplu a scăzut considerabil, iar oamenii devin tot mai depresivi din cauza nemulțumirilor din cuplu.
De ani de zile, specialiștii caută formula pentru cea mai fericită relație de cuplu și se pare că au ajuns la un consens. Printre cercetătorii fenomenului de fericire în cuplu se regăsește și psihologul român Lenke Iuhos, care a studiat tendințele comportamentale ale oamenilor, ca individualități și ca parte dintr-o relație.
În opinia psihologului Lenke Iuhos, majoritatea oamenilor percep relația de cuplu ca pe o „pierdere a libertății”. Evident, această percepție le schimbă comportamentul până în punctul în care se simt mai fericiți singuri decât în relație.
„La fel ca oricare apariție publică pe care o avem, în care ne impunem o mască socială, așa se întâmplă și în cazul relației: ne impunem un anumit standard, un anumit tip de comportament, astfel încât partenerul să nu ne identifice defectele. În realitate, purtarea acelei măști sociale ne obosește atât de mult, încât la un moment dat vom ceda presiunii psihice și – așa cum este vorba românească – „ne vom da arama pe față”. Atunci partenerul nostru va întră în panică, se va simți păcălit de comportamentul nostru aproape de perfecțiune și se va depărta de noi. Pentru că masca socială devine tot mai grea de la o zi la alta, iar oamenii nu vor să renunțe la ea nici în ruptul capului, tot mai mulți preferă să se izoleze și să se bucure de așa-zisul moment când pot fi ei înșiși și vor considera că relația e mai mult o corvoadă decât un izvor de fericire”, a explica psihologul Lenke Iuhos, specialistă în relații de cuplu, într-un comunicat de presă.
Psihologul consideră că cinci lucruri banale, pe care le putem insera în gestionarea relației noastre, ne vor ușura viața și ne vor schimba rapid prejudecata pe care o avem despre fericire și despre viața în doi.
5 lucruri de care să ții cont pentru a fi fericită în relație
1. SMS-ul sau Facebook-ul „omoară” comunicarea emoțională
„Tot mai multe cupluri iau decizii mai mici sau mai mari, își cer iertare sau încearcă să rezolve o problema prin intermediul Facebook-ului sau al SMS-ului. În astfel de cazuri, se pare că rata de fericire este mai scăzută, deoarece din întreg mecanismul de comunicare lipsesc emoțiile. Scuzele nu pot fi cu adevărat scuze până când partenerii nu se privesc ochi în ochi și își văd… sufletele. Problemele nu se pot rezolva în stil pompieristic, tastând câteva cuvinte pe telefonul mobil. Da, telefonul mobil ne-a ușurat comunicarea, însă ce este mai facil nu înseamnă că este și eficient din punct de vedere al relațiilor umane. Cuplurile trebuie să depună mai mult efort, să-și exprime direct sentimentele și emoțiile, ci nu prin intermediul telefoanelor mobile”, a explicat Lenke Iuhos.
2. Polii opuși… nu se atrag
„Studiile empirice au demonstrat că acele cupluri în care partenerii au multe trăsături comune sunt mai fericite. Creierul are o abilitate fantastică de a face asocieri între trăsăturile noastre și ale partenerului, ba chiar are puterea deosebită de a ne proiecta personalitatea în alții și a avea pretenția ca și alții să se comporte ca noi. Chiar dacă există o vorbă extrem de răspândită în spațiul public, și anume „polii opuși se atrag”, numeroase studii experimentale au demonstrat că mai trainice și mai fericite sunt cuplurile în care partenerii au trăsături asemănătoare”, a precizat specialista citată.
3. Egalitate în drepturi și obligații
„Împărțirea sarcinilor conferă subconștientului un sentiment de echilibru în relație, de egalitate între cei doi parteneri și de conlucrare. Atunci când ne împărțim sarcinile, în special cele domestice, devenim mai relaxați și fericiți împreună. Lipsa unui astfel de sistem de conlucrare conduce la tensiuni, resentimente, reproșuri, certuri și, inevitabil, despărțiri”, a explicat Lenke Iuhos.
4. Plictiseala afectează iubirea
„Odată cu dezvoltarea tehnologică, s-a constatat o descreștere a preocupării oamenilor pentru dezvoltarea personală. Este un proces invers proporțional în care oamenii și-au concentrat atenția asupra altor obiceiuri și și-au distras atenția de la propria persoană. La un moment dat, rutina această va conduce la plictiseală, care este un factor extrem de nociv pentru bunul mers al unei relații. Plictiseala nu face altceva decât să ne îndepărteze unul de altul, să aducă nefericirea în relații, deoarece oamenii sunt într-o continuă căutare de lucruri palpitante”, a mai spus psihologul.
5. Certurile de la începutul relației sunt bune
„Începutul relației este acea perioada frumoasă și totodată furtunoasă, deoarece încercăm să ne cunoaștem unii pe alții, să ne identificăm punctele slabe și să începem lupta de dominare. Tot atunci pot apărea și primele certuri majore, până când ambele persoane vor constata că relația nu este un câmp de luptă în care fiecare își joacă supremația, ci este un izvor al fericirii, al relaxării și al iubirii. Cu toate acestea, este bine ca acele certuri „furioase și sincere” să le avem încă de la bun început, pentru a scăpa de orice urmă de resentiment. Chiar dacă pe moment aceste conversații par să ne creeze un disconfort, ele sunt totuși benefice pentru bunul mers al relației pe termen lung și este important să le avem”, a conchis psihologul Lenke Iuhos.
Numeroase dintre produsele de înfrumusețare și de îngrijire a tenului conțin substanțe deosebit de periculoase pentru fete, cu efecte potențiale precum afectarea tiroidei, a neurodezvoltării sau a funcției reproductive, boli metabolice ori pubertate precoce, avertizează Psiholog Dr. Corina Lupău.
Corina Lupău este psiholog clinician, psihoterapeut, Doctor în Medicină care lucrează cu copii, adolescenți și adulți în Oradea, la Spitalul Județean și la cabinetul său de psihologie.
Fiind în contact permanent cu elevii și adolescenții, specialista spune că, din când în când, intră pe TikTok pentru a vedea care sunt trendurile și oamenii care îi influențează pe adolescenți.
„Prin bazarul de chilipiruri, o mulțime de fetițe care se machiază și folosesc produse de skin care (trad. îngrijirea pielii – n.r.), total nepotrivite vârstei. Și nu mă refer aici la aspectul emancipat al fetițelor, ci la conținutul produselor”, scrie Corina Lupău, într-o postare pe contul său de Facebook.
Ce produse ar trebui evitate de fete
Potrivit acesteia, „unele creme de față sau corp, fond de ten, creme de protecție solară sau produse de machiaj conțin substanțe care pot mima, bloca sau interfera cu hormonii proprii. Iar preadolescența este o fereastră de timp propice pentru modificări hormonale”.
În continuare, Dr. Corina Lupău punctează ce fel de produse trebuie evitate: „Produsele cu parabeni și derivați de benzofenonă imită estrogenii iar triclosanul și ftalații sau înlocuitorii de ftalați pot influența funcția tiroidei”.
Care sunt efectele utilizării acestor produse de beauty și îngrijire a pielii de către fete? „Expunerea la aceste substanțe denumite EDC (Endocrine-Disrupting Chemicals) în copilărie poate afecta neurodezvoltarea, funcția reproductivă, pot apărea boli metabolice sau se asociază cu instalarea pubertății precoce (incluzând dezvoltarea prematură a glandei mamare și a altor caracteristici sexuale secundare)”, avertizează psihologul citat.
Risc crescut de anxietate, depresie și probleme de comportament
Mai mult, specialista menționează că aceste produse pot afecta și sănătatea mintală a fetelor: „În planul sănătății mintale, unele studii sugerează o legătură între expunerea la EDC și creșterea riscului de anxietate, depresie sau probleme comportamentale, în special în rândul adolescentelor care sunt expuse constant”.
Dr. Psih. Corina Lupău își încheie postarea cu un îndemn către părinții de fete: „Așa că, vezi ce urmărește fetița ta pe TikTok și ce comportamente copiază!”
Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Durată
Descriere
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.