Acasă Blog Pagina 14

Zile libere pentru elevi. Când va fi vacanța de Paște 2025

0
Sursa foto: Cottonbro Studio, Pexels.com

După încheierea celui de-al patrulea modul de învățare din anul școlar curent, elevii din România vor intra în vacanța de Paște.

A patra vacanță din anul școlar 2024-2025 este vacanța de primăvară sau de Paște. În acest an, atât Paștele Ortodox, cât și cel Catolic se sărbătoresc pe 20 aprilie 2025.

Astfel, conform structurii anului școlar 2024-2025, vacanța de Paște pentru școlarii și preșcolarii din România va începe vineri, 18 aprilie, și se va încheia duminică, 27 aprilie. Elevii vor reîncepe luni, 28 aprilie, cursurile ultimului modul, care se va desfășura până vineri, 20 iunie 2025, astfel încât pe 21 iunie va începe vacanța de vară.

Vacanța de vară 2025 se va încheia pe 7 septembrie, iar noul an școlar 2025-2026 va începe luni, 8 septembrie 2025, conform anunțului făcut de Ministerul Educației.

Ce zile libere mai au elevii până la sfârșitul acestui an școlar

În Modulul 4, după vacanța de schi și până la vacanța de Paște, elevii nu au nicio altă zi liberă.

Însă, după vacanța de Paște, în Modulul 5, elevii și preșcolarii vor mai avea două zile libere:

  1. Joi, 1 mai, Ziua Muncii
  2. Luni, 9 iunie, a doua zi de Rusalii

Din cauză că anul acesta nimeresc duminica, alte două zile libere legale nu vor fi zile în care elevii nu merg la școală. Este vorba despre 1 iunie – Ziua Copilului și 8 iunie – prima zi de Rusalii.

Citește și:

Structura anului școlar 2025-2026. Când vor avea elevii vacanțe

Copilul nu își face temele? 8 secrete prin care să pui capăt definitiv problemei

20 de moduri în care poți să calmezi rapid un copil agitat

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Cottonbro Studio, Pexels.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Ar trebui interzise telefoanele în școală? Ce spune ministrul Educației

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a afirmat, joi, că nu susține interzicerea totală a telefoanelor mobile în școală, însă, în spiritul practicilor psihopedagogice și al reglementărilor legale existente, trebuie să fie asigurat un control „riguros” în privința utilizării acestora în sălile de curs, pentru a ajuta când este cazul și pentru a evita „interferența perturbatoare” cu actul educațional.

„Toți actorii sistemului de educație – elevi, profesori, părinți – trebuie să cunoască aceste reglementări și să le implementeze riguros și curajos, inclusiv pe linia sancțiunilor existente. În cazul specific al telefoanelor mobile, așa cum am mai declarat, nu susțin interzicerea totală a acestora în școală, însă, în spiritul practicilor psihopedagogice și al reglementărilor legale existente, trebuie să asigurăm un control riguros în privința utilizării acestora în sălile de curs, pentru a ajuta când este cazul și mai ales pentru a evita interferența perturbatoare cu actul educațional”, a declarat ministrul Daniel David.

Ministerul Educației și Cercetării solicită tuturor inspectorilor și directorilor de unități școlare examinarea regulamentelor proprii privind prevenirea, controlul și sancțiunile impuse în astfel de situații, inclusiv evaluarea modalității de implementare a acestora.

„Obiectivul este protejarea contextului educațional şi a intereselor educaționale ale elevului, implicit ale statutului cadrului didactic”, a transmis MEC.

Reprezentanții ministerului reamintesc că, în cazul concret al telefoanelor mobile, există – prin lege şi prin alte norme legale subsecvente – reglementări privind interdicția utilizării acestora pe durata orelor de curs, cu excepția situațiilor în care sunt folosite cu acordul cadrului didactic în scop educațional.

Citește și:

O fată de 13 ani din Brăila s-a aruncat de la etaj, după ce părinții i-au luat telefonul

Ghidul părintelui în era digitală. Limite optime între copii și ecrane

Copilul stă mult la ecrane în vacanță? 5 pași ca să limitezi timpul pe telefon și tabletă

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

O fată de 13 ani din Brăila s-a aruncat de la etaj, după ce părinții i-au luat telefonul

0
Sursa foto: Debraila.ro

Tragedie într-o familie din Brăila. O fată în vârstă de 13 ani s-a aruncat de la etajul 4 al blocului în care locuiesc după o ceartă cu părinții, în urma căreia mama ei i-a luat telefonul mobil.

În prezent, fata se află în comă, fiind internată Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii din Galați.

„Am auzit zgomote, țipete. Striga cineva tare: Salvați-o! Salvați-o! Cred că era mama ei”, a declarat un vecin, pentru DeBraila.ro.

Incidentul s-a petrecut în parcarea din spatele unui bloc aflat la intersecția străzilor Anton Pann și Hipodrom din Brăila.

Fata se află în comă

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Brăila, marți, în jurul orei 20:35, polițiștii au fost sesizați prin apel la 112 cu privire la faptul că o persoană a căzut de la etajul 4, pe strada Anton Pann.

În urma apelului, la fața locului s-au deplasat polițiști, un echipaj de descarcerare din cadrul ISU Dunărea Brăila și un echipaj al ambulanței.

Sosiți la fața locului, medicii au resuscitat-o pe fată timp de mai multe minute, după care au intubat-o. Victima a fost transportată la spitalul de urgență în stare critică pentru îngrijiri medicale. Ulterior, medicii brăileni au decis să o transfere pe adolescentă la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii din Galați. Fata se află în comă.

Poliția a deschis un dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.

Pericolul dependenței de telefon

Dependența copiilor de internet și de telefoanele mobile devine o problemă tot mai amenințătoare în societatea modernă, când majoritatea copiilor primesc, de la vârste fragede, propriul smartphone și sunt expuși de mici conținutului online care le afectează dezvoltarea sănătoasă.

De aceea, este esențial, ca părinți, să ne documentăm și să ne protejăm copiii de aceste pericole.

Vizionează Webinarul despre dependența de ecrane la copii, realizat cu Georgiana-Ramona Dabija, directorul Agenției Naționale Antidrog:

 

 

Dacă dorești să afli mai multe informații de la specialiști despre efectele ecranelor asupra copiilor și despre cum să punem limite sănătoase, te invit să te alături grupului nostru de Facebook dedicat, unde poți accesa gratuit materialele (articole și webinarii cu psihologi, logoped, directoarea Agenției Naționale Antidrog) din cadrul campaniei de conștientizare “Copiii și ecranele. Cum să creștem copiii sănătoși și echilibrați în era tehnologiei”:

Grupul de Facebook “Copiii și ecranele”

 

Citește și:

Cum oprim ecranele fără dramă. Sfaturi de la psihologul canadian Dr. Vanessa Lapointe

Top 5 activități pentru care copilul va lăsa ecranele deoparte

“Dacă nu faci ce îți cer, îți iau telefonul!” 6 motive pentru care să NU folosești ecranele pentru a pedepsi copilul

Doi adolescenți din Franța s-au sinucis sub influența videoclipurilor TikTok. Părinții au intentat proces

 

La final, pentru inspirație, poți răsfoi în librăriile online câteva cărți din care mai poți găsi inspirație și motivație pentru limitarea ecranelor copilului:

„7 zile fără ecrane”

Cartea conține idei practice de activități și jocuri pentru întreaga familie, utile atunci când doriți să găsiți alternative la jocurile pe calculator, smartphone-uri, videoclipurile de pe YouTube, la filme si seriale TV. Sunt incluse și diverse ponturi pentru ca ziua să înceapa bine, precum și sfaturi demne de luat în seamă (și de reținut) pe parcursul unei zile aglomerate.

Fiecare pagină îți propune modalități de a reduce folosirea dispozitivelor electronice și de a mari timpul de socializare. Cartea este împărțită în capitole reprezentând cele 7 zile ale săptămânii, fiecare dintre ele cu sfaturi pentru ca ziua să înceapă bine, o serie de sugestii de activități, jocuri și povești, rime și ilustrații, cântece sau pagini dupa formatul „caută și găsește imaginea”, toate potrivite pentru lectura cu voce tare sau pentru a fi realizate în familie.

 

 

„Copiii în fața ecranelor. Cum îi protejăm” de Anne-Lise Ducanda

Impactul ecranelor asupra copiilor a devenit o problemă care nu mai poate fi pusă la îndoială, dând naștere tot mai multor întrebări și îngrijorări în rândul părinților.

Ecranele oferă plăcere fără a ne solicita vreun efort și creează o puternică dependență. În consecință, părinții, nepregătiți să-și crească și să-și educe copiii într-o lume digitală, se simt adeseori dezorientați și caută sprijin din partea psihoterapeuților sau a cărților de specialitate.

După ce a lansat un semnal de alarmă pe internet, prin realizarea unui video despre supraexpunerea copiilor la ecrane (430k vizualizări), Dr. Ducanda și-a dorit, prin publicarea acestei cărți, să contribuie la conștientizarea pericolului pe care îl reprezintă acest aspect.

 

 

„Copiii și ecranele luminoase” de Nicholas Kardaras

Dr. Nicholas Kardaras este specialist în dependență cu reputație internaționalâ. Interesat de noile fenomene culturale care își fac loc cu destul de multă perfidie în viața contemporană, a cercetat în ultimii ani posibilele efecte ale „revoluției tehnologice” din ultimele decenii. Rezultatele sunt în același timp uimitoare și grăitoare pentru toți părinții care cred că sunt foarte grijulii, atunci când le pun copiilor la dispoziție foarte devreme tehnologia modernă. Dincolo de corul vocilor care încurajează această atitudine, estompate de publicitatea interesată a producătorilor de jocuri și spații virtuale, tot mai multe cercetări scot la iveală efectele negative ale interacțiunii timpurii cu ecranele.

„Copiii și ecranele luminoase” ar trebui să fie un semnal de alarmă – și totodată un ghid de îngrijire corectă a copilului – pentru orice părinte responsabil. Cu multă răbdare și experiență, autorul explică în detaliu paleta de afecțiuni cărora copiii le pot cădea victime, oferind totodată argumentele și soluțiile care îi pot ajuta pe părinți să intervină la timp.

 

 

„Vraja ecranelor. Ema și Eric regăsesc placul de joc” de Ioana Chicet-Macoveiciuc

Această carte se adresează copiilor de peste 3 ani pe care îi invită să descopere cum familia Pofticioșilor regăsește plăcerea de a se juca.

Ema și Eric, micii eroi ai cărților scrise de Prințesa Urbană, dezvăluie momentele prin care trece micul Eric din cauza ecranelor.

Din pricina pandemiei și după multe ore de grădiniță online, Eric descoperă ceva care-i place chiar mai mult decât șnițelul, pastele cu sos și pizza caldă la un loc: ECRANUL, de care Eric nu se mai poate desprinde. Se pare că există două tratamente eficiente…

 

 

Sursa foto: Debraila.ro

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp:

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Fenomen îngrijorător în România. De modul în care vom rezolva situația depinde chiar existența națiunii noastre

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministrul Educației şi Cercetării, Daniel David, a afirmat, astăzi, că este nevoie de o strategie pentru sănătatea familiei și natalitate, pentru prevenirea îmbătrânirii populației, bazată pe educație şi cunoaștere științifică.

Ministerul Educației și Cercetării a luat act cu îngrijorare de comunicatele Organizației Națiunilor Unite, care menționează și România ca țară aflată în situație de risc prin prisma îmbătrânirii populației (sănătății familiei și natalității). Acest fenomen se va accentua în anii următori, pe fondul scăderii segmentului de populație de vârstă fertilă și ca urmare a scăderii natalității.

Potrivit unui comunicat al ministerului, acest fenomen se va accentua în anii următori, pe fondul scăderii segmentului de populație de vârstă fertilă și ca urmare a scăderii natalității.

Prin politicile educaționale, formale și nonformale și prin educația pe tot parcursul vieții, și de cercetare-dezvoltare-inovare, ministerul are rolul-cheie în a înțelege, preveni și corecta această problemă socială a țării. În acest sens, a solicitat o strategie națională bazată pe educație și cunoaștere științifică actorilor principali implicați deja în astfel de analize, în primul rând pornind de la proiectul național pluridisciplinar „Sănătatea familiei şi natalitate”, desfășurat prin Academia de Științe Medicale, sub auspiciile Academiei Române, în colaborare cu o serie de universități reprezentative ale țării, se explică în comunicat.

Daniel David: De modul în care vom rezolva situația depinde chiar existența națiunii noastre

„De modul în care vom rezolva situația sănătății familiei și a natalității (îmbătrânirii populației) depind în viitor chiar existența națiunii noastre și bunăstarea acesteia. Primul și cel mai important plan (planul A) este cel legat direct de îmbunătățirea sănătății familiei și creșterea natalității. Există deja idei bune, derivate din cercetarea științifică, astfel încât cred că suntem în faza în care putem propune o nouă Strategie națională în acest sens, inclusiv cu implicarea autorităților relevante în domeniile de profil”, a declarat ministrul Daniel David.

Conform acestuia, ca demers secundar, pornind și de la observațiile „Raportului Draghi” trebuie și un plan B, derulat în paralel cu cel principal sau ca plan de siguranță, dacă planul A nu funcționează cu efecte rapide, anume compensarea pentru o vreme a natalității scăzute cu dezvoltări inovativ-competitive care să asigure, totuși, și bunăstarea socială.

El a adăugat că va susţine astfel de demersuri ca ministru al Educației și Cercetării atât pe linia cercetării-dezvoltării-inovării, cât și în privința educării populației în acest sens.

Citește și:

Un specialist celebru spune adevărul despre creșterea copiilor: „Dragostea influențează sănătatea copilului!”

Cele mai periculoase 12 cuvinte pe care le poate auzi un copil de la părinții lui

Suferința care se transmite din generație în generație. Cum ieșim din tiparele transgeneraționale

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Conferința Forbes Kids – Rădăcini sănătoase pentru viitor are loc pe 12 martie, la București

0

Proiectul Conferințele Forbes Kids – Rădăcini sănătoase pentru viitor va debuta la București, pe 12 martie, moment urmat de o serie de evenimente ample în orașe precum Timișoara, Craiova, Cluj-Napoca, Iași și Brașov.

Este o inițiativă de anvergură, desfășurată la nivel național, ce aduce pe aceeași scenă speakeri din țară și străinătate, experți renumiți în sănătate, educație și parenting, pentru a oferi perspective valoroase părinților și cadrelor didactice.

Valoarea adăugată a acestor evenimente constă în reunirea celor doi piloni fundamentali în creșterea și dezvoltarea copiilor: educația și sănătatea, valori inseparabile în procesul de educare a unor copii sănătoși și echilibrați. Astfel, abordarea conferințelor Forbes Kids – Rădăcini sănătoase pentru viitor integrează sănătatea fizică, mentală și emoțională a copiilor, tratându-le ca un întreg și o prioritate pentru un start bun al copilului de astăzi, adultul de mâine.

În data de 12 martie, în București, la Hotel Sheraton, Sala Platinum, veți avea ocazia să interacționați cu un număr mare de specialiști ce ne vor vorbi despre fundamentele unei copilării echilibrate, mișcarea copiilor, postura, sedentarismul și tehnicile de rezolvare a conflictelor cu copiii.

Printre speakerii evenimentului se numără:

  • Dr. Mihaela Oros – Coordonator Centrul de somnologie pediatrică Ponderas Academic Hospital și Președinte Asociația pentru Tulburările de Somn la Copii și Adolescenți
  • Dr. Bogdan Pascu – Medic Specialist Endocrinologie Pediatrică, Doctorand UMFCD, Asistent Universitar Pediatrie UMFCD
  • Diana Stănculeanu – psihoterapeut și expert național în sănătate mintală
  • Speaker internațional: Dr. Madhumitha Ezhil – metode eficiente pentru a ajuta copilul tău să reducă timpul petrecut pe ecrane
  • Gabriela Maalouf – Psiholog și Consilier școlar
  • Dr. Diana Ispir – Medic Generalist, specialist în nutriție și siguranță alimentară, Health Coach
  • Dr. Cristina Obreja – Director Medical în rețeaua de clinici dentare laser LIFE Dental Spa, medic stomatolog cu 20 de ani de experiență, specialist în laser dentar

Conferințele Forbes Kids – Rădăcini sănătoase pentru viitor vor fi moderate de Dr. Alina Epure, biochimist, Doctor în Medicină, Health Coach și fondatoare a Clinicii Nutribalance.

Ocupă-ți locul la eveniment apăsând butonul de mai jos:

Conferințele Forbes Kids – Rădăcini sănătoase pentru viitor

 

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Planul tău rapid cu 46 de activități pentru copilul de 2-3 ani

0
Sursa foto: Kaboompics.com via Pexels.com

Ca părinți, știm că, pentru a-și dezvolta abilitățile înnăscute, cei mici au nevoie de anumite activități. Pe măsură ce copiii cresc, ei învață tot mai multe lucruri și pot face tot mai multe acțiuni, astfel încât ne este din ce în ce mai ușor să găsim activități potrivite pentru ei.

Ce facem, însă, când copiii sunt mici, în jur de 2-3 ani? Dacă ai un copil de această vârstă, cel mai probabil ești în căutare de idei de activități interesante și plăcute care să-l ajute pe micuț să se dezvolte.

Îți prezint mai jos 46 de activități pe care le poți face oricând cu un copilaș de 2-3 ani, astfel încât să nu rămâi niciodată în pană de idei:

Dezvoltare senzorială:

1. Culori: patru culori de bază: roșu, galben, albastru, verde

2. Dimensiune: lung-scurt, înalt-mediu-scund, mare-mijlociu-mic

3. Forme: cerc, pătrat, triunghi, romb, oval, trapez

4. Senzații: moale-tare, se scufundă-nu se scufundă

 

Dezvoltarea noțiunilor matematice de bază:

5. Concepte: identic, mult-puțin, la fel, egal

6. Orientarea în spațiu: sus-jos, dreapta-stânga, în colț, în centru

7. Număratul până la 5-10

 

Dezvoltarea limbajului:

8. Exerciții ușoare de respirație

9. Gimnastică pentru gură, pentru articularea corectă a sunetelor

10. Dezvoltarea auzului: tare-încet, distingerea sunetelor, distincție între cuvintele diferite, dar care sună asemănător, repetarea ritmului

11. Imitarea sunetelor: animale și păsări

12. Dezvoltarea abilității de a vorbi în propoziții

 

Dezvoltarea motricității fine a mâinilor:

13. Apucarea obiectelor cu două degete

14. Activități și jucării cu șireturi

15. Labirinturi

16. Depănarea firelor de ață într-un ghem

17. Prinderea obiectelor cu lingura

 

Dezvoltarea abilităților de construcție:

18. Pe suprafețe plane: bețișoare din lemn sau din plastic

19. În volum: turnulețe din două cuburi, un gard din cărămizi, o cabina din trei elemente

 

Mediul înconjurător:

20. Animalele și păsările domestice: descrierea lor, ce sunete emit, ce mănâncă

21. Animalele și păsările sălbatice: descrierea lor, ce sunete emit, ce mănâncă

22. Instrumente muzicale: tobă, xilofon

23. Fructe

24. Proprietățile hârtiei

25. Aerul

26. Cele patru anotimpuri

 

Jocuri pentru dezvoltarea fizică:

27. Plimbările pe drumuri șerpuite, pe bușteni, urcușul la deal, pe pietre etc.

28. Alergarea: jocuri de-a prinselea cu sau fără obstacole

29. Jocuri cu mingea sau cu mai multe mingi: aruncă, rostogolește, le duce dintr-o parte în alta, le prinde

30. Sărituri peste obstacole, peste un elastic etc.

31. Cățărări pe canapea, la locul de joacă

32. Activități pentru tălpi: covorașe speciale pentru masaj, să meargă pe vârfuri

33. Dansuri

34. Să stea agățat în aer

35. Înotul, jocurile în apă

36. De-a ascunselea

37. Gimnastică

38. Mersul pe bicicleta pentru micuți

 

Dezvoltarea proceselor psihice:

39. Percepția

40. Reprezentarea vizuală

41. Jocuri de memorie

42. Antrenarea atenției

43. Dezvoltarea creativității

44. Diferite tehnici de desen și pictură

45. Aplicații

46. Plastilină

Citește și:

17 sugestii de la Oana Moraru cum să-i citești copilului de 1-3 ani

Programul complet al activităților cu copilul de 1-3 ani (toddler). 65 de lucruri de făcut cu cel mic

Află ce gândește, dar nu-ți spune. Cum să interpretezi corect desenul copilului 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Kaboompics.com via Pexels.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Un specialist celebru spune adevărul despre creșterea copiilor: „Dragostea influențează sănătatea copilului!”

0
Sursa foto: Pavel Danilyuk, Pexels

Celebrul psiholog Sandra O’Connor, psiholog clinician, dr. în medicină comportamentală și psihologia sănătății, a dezvăluit o serie de informații importante pentru părinții care vor o creștere sănătoasă pentru copiii lor.

„Creșterea unui copil nu ține doar de mâncare sănătoasă și mișcare, e acolo ceva mult mai important, ceva ce nu poate fi măsurat în grame sau calorii, ceva ce lasă amprente adânci în fiecare celulă a corpului, iubirea.

Studiile ne arată că nu doar abuzul din copilărie afectează sănătatea pe termen lung, ci și fiecare gest de afecțiune primit. Fiecare îmbrățișare e înregistrată de memoria copilului nostru, la fel de atent ca fiecare lovitură,” scrie specialistul pe contul său de Facebook.

Riscuri mai mici de boli cardiovasculare, colesterol crescut, diabet sau accident vascular

Mai mult, psihologul spune clar că este o legătură directă între iubirea părinților și riscul de boli cardiovasculare sau chiar diabet și accidente vasculare.

„Copiii care au simțit căldura și iubirea părinților lor au devenit adulți mai sănătoși, cu riscuri mai mici de boli cardiovasculare, colesterol crescut, diabet sau accident vascular cerebral. Chiar și atunci când un copil trece prin momente grele, efectele durerii pot fi atenuate dacă are parte de un mediu plin de iubire. Nu o iubire care doar încearcă să îndulcească realitatea sau să-l distragă de la suferință, ci una care îl conține, care rămâne alături de el în toată intensitatea trăirilor sale. O iubire care nu spune „Nu e mare lucru” atunci când ochii lui sunt plini de lacrimi, ci care îi șoptește „Sunt aici” chiar și când nu are cuvinte să explice ce simte,” scrie Sandra O’Connor.

Unul dintre cele mai puternice medicamente

În plus, cunoscutul psiholog vorbește despre importanța iubirii în procesul de vindecare.

„Pentru un copil care a trecut printr-o traumă, prezența unui adult care îl vede cu adevărat este unul dintre cele mai puternice medicamente. Copilul va învăța că durerea nu trebuie purtată singur, că rănile pot fi atinse cu blândețe, nu doar cu rușine sau frică, că există loc pentru el, așa cum este, cu toată vulnerabilitatea și toată speranța lui nespusă.

Un copil care simte această siguranță afectivă va găsi în timp puterea de a nu se defini prin ceea ce i s-a întâmplat, ci prin modul în care a fost iubit în mijlocul acelei dureri. Iar din acest loc, poate începe vindecarea,” spune specialistul.

În concluzie, spune psihologul, fiecare clipă de iubire devine un zid de protecție pentru copil.

„Nu doar mintea și încrederea copiilor sunt hrănite de dragoste, ci și corpul lor.
Felul în care îi privești, îi asculți, îi îmbrățișezi le modelează nu doar emoțiile, ci și sănătate fizică.

Fiecare clipă de iubire devine, în timp, un zid de protecție,” încheie specialistul.

Citește și:

Copiii noștri, liberi la aroganță și lipsă de respect? Cu ce înlocuim metodele de educație moștenite

Psiholog Sandra O’Connor: „Niciodată nu este responsabilitatea copilului să aibă grijă de starea emoțională sau fizică a părintelui”

Ajută-ți copilul să respecte regulile și limitele. Soluția simplă care face diferența

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Pavel Danilyuk, Pexels

Oana Moraru spune cum ne putem repara greșelile: „Cred că putem călători în trecut”

0
Sursa foto: Captură video YouTube ZUnivers Podcasts

Cum reparăm greșeli mari în relația cu propriii copii? Cum dăm timpul înapoi, acum, că ne dăm seama că a trecut o etapă importantă despre care nu am știut multe? Consultantul educațional Oana Moraru explică ce anume trebuie să facem și care este mentalitatea care ne ajută în astfel de situații.

„Citind cartea lui Lawrence Heller, aflu că până și primele 4-6 luni de viață pot fi traversate de dificultăți care rămân acolo, încapsulate în timp și în devenirea copilului. Că până și nașterea poate fi un eveniment capabil să inducă în sistemul nervos al copilului un reflex purtat pe termen lung; că însăși evoluția intrauterină este profund condiționată de mine, de gândurile mele, de trăirile mele, ca mamă. Mai nou, se vorbește despre cine suntem chiar înainte de conceperea copilului. Ramuri diverse ale psihologiei vorbesc inclusiv de transferul transgenerațional al unor teme traumatice.

Cu atâtea informații astăzi, despre fiecare etapă de creștere a copiilor noștri, nu avem cum să nu ne simțim vinovați. Întotdeauna părem cu un pas în urma nevoilor lor.

Cu toate astea, există reparație. Chiar și cu un munte de poveri ale trecutului în spate. Cum? Cu niște puteri miraculoase, pe care le avem cu toții și despre care am învățat să fim cinici,” scrie Oana Moraru, într-o postare pe contul său de Facebook.

Oana Moraru spune ce trebuie să facem: „Cred că putem călători în trecut”

Specialistul vorbește despre o adevărată călătorie în trecut, pe care o putem facem și în urma căreia putem ajunge înapoi la cine am fost la un moment dat.

„Cred că putem călători în trecut, cu puterea gândului și a emoțiilor noastre – înapoi la cine am fost la un moment dat, înapoi în filmul greșelilor pe care ni le reproșăm. Cred că în această călătorie, ca într-o uriașă și întunecată magazie, purtăm în mână lanterna conștiinței noastre – vii, atente, curioase, maturizate. Cu fascicolul ei de lumină putem focaliza unul dintre rafturile mici pe care stau regretele noastre, reacțiile impulsive de atunci, deconectarea noastră inconștientă de altcândva.

Vizitatorul acesta ajunge să fie un mare reparator dacă este capabil să aducă claritate în diverse colțuri ale magaziei și dacă învață să aibă înțelegere, recunoștință chiar pentru partea lui din trecut, aceea plină de greșeli. Cum? Curățând și rearanjând raftul cu mintea de acum. Rescriind filmul cu imaginația și înțelepciunea omului care este astăzi,” explică Oana Moraru.

Oana Moraru: Încercați întâi cu ceva simplu

Deși poate părea dificilă această introspecție, Oana Moraru spune că cel mai bine este să încercați, la început, cu ceva simplu.

„Ca un regizor care simte nevoia să rescrie și să reînregistreze o scenă, tu, vizitatorul propriului sine din trecut, îți poți imagina cum ți-ai dori să fi reacționat atunci, să te fi purtat atunci. Poți recrea scena ca și cum are loc acolo, acum, dând copilului tău, în imaginație, tot ce simți că nu i-ai dat atunci.

Încercați întâi cu ceva simplu. Cu un regret punctual. Cu un cadru scurt pe care îl rescrieți azi, convingându-vă corpul și inima să simtă ca și cum i se întâmplă cu adevărat această călătorie în trecut,” spune Oana Moraru.

Rezultatul călătoriei voastre va fi simțit și de copil

În final, Oana Moraru vorbește despre efectele și beneficiile acestui exercițiu, efecte care vor fi resimțite și de copil.

„Dacă experimentul vă reușește, în sensul că vă puteți ”minți” corpul că ați dat timpul înapoi, veți simți eliberare, împăcare, iertare.

Dar și mai interesant este că rezultatul călătoriei voastre va fi simțit și de copil. Vor ajunge la el mai multă conectare, siguranță, încredere; pentru că părinții care își reproșează lucruri din trecut emit frecvențele unor oameni îndoiți, care aparțin nu momentului prezent, ci, mai degrabă, unei lumi interioare încă neorganizate,” conchide Oana Moraru.

Citește și:

Oana Moraru: „Copiii cresc mereu în lumina în care îi vedem”

Suferința care se transmite din generație în generație. Cum ieșim din tiparele transgeneraționale

Cele mai periculoase 12 cuvinte pe care le poate auzi un copil de la părinții lui

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Captură video YouTube ZUnivers Podcasts

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Structura anului școlar 2025-2026. Când vor avea elevii vacanțe

0
Sursa foto: Vitolda Klein, Unshplash.com

Ministerul Educației și Cercetării a publicat proiectul de ordin privind structura anului școlar 2025-2026. Proiectul prevede 36 de săptămâni de cursuri pentru majoritatea elevilor, împărțite în cinci module și tot atâtea vacanțe.

Structura anului școlar 2025-2026

Cursurile sunt organizate astfel:

  • Modulul 1: 8 septembrie – 24 octombrie 2025
  • Modulul 2: 3 noiembrie – 19 decembrie 2025
  • Modulul 3: 8 ianuarie – 6, 13 sau 20 februarie 2026, în funcție de decizia inspectoratelor școlare
  • Modulul 4: 16, 23 februarie sau 2 martie – 3 aprilie 2026, tot la decizia inspectoratelor
  • Modulul 5: 15 aprilie – 19 iunie 2026

Structura anului școlar pentru elevii din clasele terminale

Elevii care susțin Evaluarea Națională și Bacalaureatul 2025 au un an școlar mai scurt:

  • Clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă: 34 de săptămâni, finalizând pe 5 iunie 2026
  • Clasa a VIII-a: 35 de săptămâni, terminând pe 12 iunie 2026
  • Liceu – filiera tehnologică și învățământ profesional: 37 de săptămâni, încheindu-se pe 26 iunie 2026
  • Învățământ postliceal: durata stabilită prin planurile-cadru în vigoare

Vacanțele anului școlar 2025-2026

În anul școlar 2025-2026, vacanțele școlare sunt programate astfel:

  • Vacanța de toamnă: 25 octombrie – 2 noiembrie 2025
  • Vacanța de Crăciun: 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026
  • Vacanța de schi: o săptămână în februarie, stabilită de inspectoratele școlare
  • Vacanța de Paște: 4 – 14 aprilie 2026
  • Vacanța de vară: 20 iunie – 6 septembrie 2026

Fiecare unitate de învățământ va comunica elevilor și părinților, până la 1 octombrie 2025, structura detaliată a anului școlar, incluzând deciziile pentru elementele flexibile.

Citește și:

Ce trebuie să știe părinții care au copii sub 12 ani. Cifrele publicate în premieră în România

Ascultarea de bunăvoie. 9 principii de parenting și 7 condiții care îl fac pe copil să te asculte

3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Vitolda Klein, Unshplash.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Cele mai bune 10 reguli pentru cuplurile fericite de la psihologul Harville Hendrix

0
Sursa: StockSnap, Pixabay.com

Copiii apar pe lume pentru că, înainte de asta, un bărbat și o femeie au fost atrași unul de celălalt și s-au dăruit, fiecare cum a știut și cum a putut mai bine, iubirii dintre ei.

Oricât ne-am dori să fim cei mai buni părinți pentru copiii noștri, suferința și neîmplinirea cauzată de relația de cuplu (fie că ești căsătorită sau nu cu partenerul, sau poate că nu ai un partener și te simți singură) ne împiedică să ne dedicăm cu adevărat momentelor cu copilul.

Putem să trăim și singuri, la nevoie, însă împlinirea ca femeie sau ca bărbat o simțim atunci când suntem fericiți în relația de cuplu. Și, înainte de a fi părinți, suntem femei și bărbați. Pentru că nu putem ignora acest lucru, cu mult mai de ajutor este să ne preocupăm de îmbunătățirea relației de cuplu sau de pregătirea pentru o relație cu un partener potrivit.

În acest articol, doresc să-ți împărtășesc cele mai bune informații despre relația de cuplu pe care le-am citit până acum.

Autorul lor este Harville Hendrix, psihologul care a creat, împreună cu cea de-a doua sa soție, Helen LaKelly Hunt, Terapia Imago de Cuplu, dezvoltând și conceptul de „parteneriat conștient”.

Terapia Relațională Imago combină mai multe discipline printre care: științele comportamentale, psihologia abisală, terapia cognitivă și terapia Gestalt, într-un program ce ajută la rezolvarea conflictelor și la înnoirea comunicării și a pasiunii în cuplu.

În ghidul său pentru cupluri „Primește iubirea pe care o dorești”, Harville Hendrix face diferența între parteneriatul inconștient și parteneriatul conștient.

Potrivit autorului, o persoană poate face trecerea de la abordarea inconștientă a relației de cuplu la cea conștientă. Care sunt diferențele care apar atunci când începi să devii un partener conștient? Psihologul prezintă în carte 10 cele mai importante diferențe.

Zece trăsături caracteristice ale parteneriatului conștient, conform autorului Harville Hendrix:

„1. Înțelegeți că relația voastră de iubire are un scop profund – vindecarea rănilor din copilărie. În loc să vă concentrați toate forțele asupra satisfacerii anumitor nevoi și dorințe neimportante, învățați să recunoașteți afacerile neîncheiate din copilărie care le-au generat. Când vă supuneți relația unei asemenea analize, interacțiunile voastre zilnice capătă mai mult înțeles. Aspectele neclare ale relației voastre încep să capete sens pentru voi și aveți sentimentul unui control sporit.

2. Vă formați o imagine mai corectă despre partenerul vostru. Chiar din primul moment de atracție, începeți să suprapuneți imaginea persoanei iubite peste imaginea celor mai importante persoane care au avut grijă de voi în copilărie. Mai târziu, veți proiecta trăsăturile negative asupra partenerului vostru, punând în continuare în umbră realitatea esențială a acestuia. Pe măsură ce vă îndreptați spre o relație conștientă, renunțați treptat la aceste iluzii și începeți să vedeți mai clar adevărul despre partenerul vostru. Îl vedeți nu ca pe un salvator, ci mai degrabă ca pe o altă ființă umană rănită, care luptă să se vindece.

3. Vă asumați responsabilitatea de a vă comunica nevoile și dorințele partenerului vostru. Într-un parteneriat inconștient, rămâneți agățat de credința, moștenită din copilărie, că partenerul intuiește automat nevoile voastre. Într-un parteneriat conștient, acceptați faptul că, pentru a vă înțelege unul pe celălalt, trebuie să dezvoltați căi clare de comunicare.

4. Deveniți mai intențional în interacțiunile voastre. Într-un parteneriat inconștient, aveți tendința să reacționați fără să reflectați înainte. Permiteți reacției instinctive a creierului vechi să vă controleze comportamentul. Într-un parteneriat conștient, vă antrenați singur pentru a vă comporta într-o manieră constructivă.

5. Învățați să acordați importanță nevoilor și dorințelor partenerului în aceeași măsură în care vă ocupați de ale voastre. Într-un parteneriat inconștient, presupuneți că rolul partenerului vostru în viață este să aibă grijă ca prin farmec de nevoile voastre. Într-un parteneriat conștient, renunțați la această perspectivă narcisistă și canalizați din ce în ce mai multă energie spre satisfacerea nevoilor partenerului vostru.

6. Îmbrățișați latura întunecată a personalității voastre. Într-un parteneriat conștient, acceptați în mod deschis faptul că aveți, la fel ca oricine altcineva, trăsături negative. Atâta vreme cât acceptați responsabilitatea pentru această latură mai puțin plăcută a firii voastre, aveți mai puțin tendința de a vă proiecta trăsăturile negative asupra perechii, ceea ce creează un mediu mai puțin ostil.

7. Învățați noi tehnici de a vă satisface nevoile de bază și dorințele. Pe parcursul luptei pentru putere, vă amăgiți partenerul cu vorbe dulci, îi țineți predici și îl învinovățiți în încercarea de a-l forța să vă satisfacă nevoile. Când veți depăși această etapă, veți înțelege că partenerul vostru poate fi, într-adevăr, o resursă pentru voi – odată ce abandonați tacticile defensive.

8. Căutați în voi înșivă punctele forte și abilitățile care vă lipsesc. Un motiv pentru care sunteți atras de partenerul vostru este acela că el sau ea are punctele forte și abilitățile care vă lipsesc. De aceea, faptul că sunteți în compania partenerului vostru vă dă senzația iluzorie că v-ați reîntregit. Într-un parteneriat conștient, învățați că singurul mod în care puteți să redobândiți cu adevărat sentimentul unității este să dezvoltați acele trăsături ascunse în voi înșivă.

9. Deveniți mai conștient de dorința voastră de a fi o ființă iubitoare și completă, care aspiră la uniunea cu universul. Capacitatea de a iubi în mod necondiționat și de a experimenta contopirea cu lumea din jurul vostru face parte din darurile cu care v-a înzestrat Dumnezeu. Condiția socială pe care ați moștenit-o și parentajul imperfect v-au făcut să pierdeți legătura cu aceste calități. Într-un parteneriat conștient, începeți să vă redescoperiți natura originară.

10. Acceptați că este dificil să puneți bazele unei relații de iubire durabile. Într-un parteneriat inconștient, credeți că modul în care puteți avea o relație de calitate este să vă alegeți partenerul potrivit. Într-un parteneriat conștient, realizați că voi trebuie să fiți partenerul potrivit. Pe măsură ce dobândiți o perspectivă mai realistă, conștientizați că o relație de calitate cere angajament, disciplină și curajul de a te dezvolta și de a te schimba; crearea unei relații de iubire în care să vă simțiți împliniți presupune un efort susținut.”

Dacă dorești să citești și tu cartea lui Harville Hendrix „Primește iubirea pe care o dorești”, una dintre cele mai bune cărți pentru cupluri, o poți face dând click pe link sau pe imaginea de mai jos:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: StockSnap, Pixabay.com

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.