Acasă Blog Pagina 16

Scandal uriaș în sistemul de educație. Motivul pentru care schimbările lui Daniel David au creat nemulțumiri: „Vor avea un impact negativ”

0
sursa foto: captura video fain si simplu

Deciziile de schimbare a sistemului de educație anunțate de noul ministru Daniel David au creat un adevărat scandal în mediul academic, nu toată lumea fiind mulțumită de noile măsuri.

Astfel, Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti și-a exprimat ”dezacordul profund” faţă de propunerile de modificare a planurilor-cadru, în special în ceea ce priveşte reducerea drastică a orelor alocate disciplinei Istorie.

”Aceste modificări vor avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor, asupra dezvoltării gândirii critice şi consolidării unei societăţi democratice responsabile. De asemenea, vor adânci unele dintre cele mai grave fenomene care deja afectează societatea: abandonarea gândirii raţionale, vulnerabilitatea în faţa pseudo-ştiinţei, succesul teoriilor xenofobe şi conspiraţioniste”, afirmă reprezentanţii facultăţii.

Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti avertizează, într-un comunicat de presă, asupra consecinţelor grave ale reducerii orelor de istorie în noul curriculum şcolar.

„Aceste modificări vor avea un impact negativ”

”Considerăm că aceste modificări vor avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor, asupra dezvoltării gândirii critice şi consolidării unei societăţi democratice responsabile. De asemenea, vor adânci unele dintre cele mai grave fenomene care deja afectează societatea: abandonarea gândirii raţionale, vulnerabilitatea în faţa pseudo-ştiinţei, succesul teoriilor xenofobe şi conspiraţioniste”, se arată în comunicat.

Reprezentanţii facultăţii atrag atenţia asupra unor ”probleme majore”, arătând că eliminarea istoriei din trunchiul comun al claselor a XI-a şi a XII-a este o ”eroare gravă”, care va priva o mare parte dintre elevi de o înţelegere aprofundată a istoriei naţionale şi universale.

”O singură oră pe săptămână, în clasele a IX-a şi a X-a, aşa cum prevede propunerea prezentată, este deja insuficientă pentru a asigura o pregătire adecvată în acest domeniu complex. Întreaga experienţă şi expertiză pe care o avem în domeniu ne arată că tinerii vor fi, în fapt, supuşi riscului de a deveni analfabeţi funcţional din perspectiva gândirii istorice, rămânând cu o perspectivă superficială şi disfuncţională asupra trecutului. Orele de istorie din învăţământul liceal au rolul de a consolida informaţiile şi competenţele dobândite anterior, de a corela trecutul cu prezentul şi viitorul, de a oferi fiecărei persoane instrumente de gândire care să-i permită să interpreteze raţional realitatea socială înconjurătoare. Este imposibil ca parcurgerea istoriei românilor şi a istoriei universale să fie eficientă în numai doi ani de învăţământ liceal, cu o singură oră de istorie pe săptămână, aşa cum se prefigurează în proiectul planului-cadru prezentat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, susţin ei.

”O decizie absolut surprinzătoare”

Totodată, aceştia afirmă că eliminarea istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie, este ”o decizie absolut surprinzătoare” şi care va avea multiple consecinţe negative.

”Gândirea şi cunoaşterea istorică fac parte din nucleul solid al educaţiei umaniste europene de secole, este fundamentul concepţiei noastre despre lume, societate şi cultură. Subminând importanţa sa în formarea unui cetăţean responsabil şi informat, capabil să înţeleagă complexitatea societăţii contemporane, contribuim la destrămarea unui model cultural care ne face români, europeni, oameni moderni!”, susţin reprezentanţii Facultutăţii de istorie.

Potrivit sursei citate, reducerea drastică a timpului dedicat educaţiei istorice va avea un impact negativ direct asupra dezvoltării competenţelor civice.

”Limitarea serioasă a cunoştinţelor şi a educaţiei istorice propusă în actualul proiect, fragilizează pe tinerii cetăţeni ai acestei ţări, diminuându-le capacitatea de a distinge între adevăr şi fals, limitându-le capacitatea de a participa în mod critic şi informat la viaţa democratică. Într-o lume unde bombardamentul informaţional este dublat de proliferarea falsurilor de tot felul, inclusiv a celor care privesc trecutul, studiul istoriei este esenţial pentru dezvoltarea discernământului critic, a capacităţii de analiză a informaţiilor şi a înţelegerii perspectivelor socio-culturale multiple”, arată ei.

Prin planul-cadru propus, educaţia naţională îi abandonează pe tineri

Totodată, susţin aceştia, Planul-cadru propus de Ministerul Educaţiei afectează şi mecanismele formării identitare.

”Istoria ne învaţă despre trecutul comunităţii din care facem parte şi este o componentă esenţială în formarea identităţii naţionale. Acest rol este extrem de important, deoarece fiecare individ şi grup uman are nevoie de «ancore identitare» care să-l ajute să se orienteze într-o lume din ce în ce mai complexă; pe de altă parte, excesele în definirea identitară au alimentat de-a lungul timpului destule derapaje, fenomene de xenofobie şi chiar conflicte politice şi/sau militare. Prin planul-cadru propus, educaţia naţională îi abandonează pe tineri, expunându-i fără instrumente de analiză şi evaluare în faţa discursurilor identitare ireale, xenofobe, rasiste, bazate pe falsuri şi iraţional”, mai scrie în comunicat.

De asemenea, reprezentanţii Facultăţii de Istorie susţin că, în absenţa unei abordări mai cuprinzătoare, introducerea unor cursuri tematice precum ”Istoria evreilor. Holocaustul” şi ”Istoria comunismului din România”, deşi foarte necesare, pot fi grav deservite prin neintegrarea lor într-o abordare mai amplă şi sistematică a istoriei generale din care aceste tragice fenomene fac parte.

Potrivit sursei citate, pentru a obţine efectele pozitive dorite, pentru a deveni în mod real şi eficient instrumente care întăresc cunoaşterea şi atitudinile critice şi mature intelectual, aceste cursuri trebuie să fie studiate ca parte a unui parcurs curricular mai amplu, care să ofere elevilor o perspectiva coerentă asupra trecutului. Riscul major al plasării lor într-un context educaţional necorespunzător este promovarea unor efecte contrarii celor dorite.

Planurile lui Daniel David „nu răspund necesităţilor şi schimbărilor cu care ne confruntăm”

”Analizând proiectul planurilor-cadru prezentate de Ministerul Educaţiei considerăm că acestea nu răspund necesităţilor şi schimbărilor cu care ne confruntăm, puse în evidenţă de fenomenele sociale şi culturale actuale. Din cele enumerate mai sus putem înţelege ce rol nou şi indispensabil joacă, în societatea de astăzi, cunoaşterea istorică: aceasta participă la educarea oamenilor pentru a distinge între realitatea faptelor şi ficţiune, între adevăr şi fals, între valorile şi modele politice şi civice constructive, participative şi umaniste şi ideologiile sau regimurile politice violente, liberticide şi genocidare. Fenomenul fake-news este una din marile probleme ale lumii contemporane. Abundenţa informaţională şi goana după senzaţional a multor mijloace mass-media face ca ştirile neverificate, unele produse cu intenţie, altele cauzate doar de neînţelegeri şi comoditate intelectuală, să inunde spaţiul public şi să genereze numeroase confuzii în societate. Prin sporirea capacităţii de a distinge adevărul de fals, prin cultivarea multiperspectivităţii şi a respectului pentru diversitate, prin educarea simţului complexităţii şi a sensibilităţii pentru dimensiunea temporală, cat şi prin dezvoltarea sentimentelor de solidaritate socială, cunoaşterea istorică este un element ce ridică nivelul de competenţă civică şi contribuie la consolidarea societăţii democratice”, scrie în comunicat.

Ca urmare, Facultatea de Istorie solicită Ministerului Educaţiei şi Cercetării o reevaluare urgentă a deciziei privind reducerea orelor de istorie, insistând asupra necesităţii unui curriculum echilibrat care să acorde importanţa cuvenită acestei discipline fundamentale pentru formarea viitorilor cetăţeni.

”Considerăm esenţială asigurarea unor oportunităţi egale de acces la o educaţie istorică solidă, pentru a contribui la dezvoltarea unei societăţi democratice, responsabile şi informate”, se mai arată în comunicat.

Citește și:

Ce salarii ar trebui să aibă profesorii din România. Ministrul Educației: „De aici, lucrurile cresc în funcție de gradul didactic”

Dictarea, interzisă în școlile din România?! Ministrul Educației: „Măsura trebuie să fie drastică”

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Marea schimbare din școlile din România. Ce a propus, de fapt, noul ministru al Educației

0
Sursa foto: captura video Euronews

Ministerul Educației și Cercetării a pus vineri în consultare publică planurile-cadru pentru liceu. Vă prezentăm, în cele ce urmează, care sunt principalele schimbări propuse de noile planuri-cadru. Trebuie precizat că ideea de la care pornesc noile planuri-cadru este autonomia, în sensul în care elevii să aibă o libertate cât mai mare de a-și alege ce să studieze, situație care în România nu a existat până acum, totul fiind decis de la minister. 

Daniel David susține că planurile-cadru propuse reflectă „constrângerile” legislației naționale (inclusiv prin unele discipline și teme stabilite prin lege) și bunele practici europene/internaționale, adaptate însă contextului național.

„Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare”, a explicat ministrul Educației.

Curriculumul de specialitate

Potrivit acestuia, curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie.

Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%).

De asemenea, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (15%) este prevăzut în legislație și înlocuiește segmentul curriculum la decizia școlii, existent în planurile-cadru în vigoare.

„Ponderea sa crește de la clasele IX/X (10%, reprezentând 1-3 ore) la clasele XI/XII (20%, reprezentând 5-8 ore). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul specializărilor (până la nivel de unitate școlară). Pentru filiera teoretică, decizia se face flexibil în cadrul filierei, iar pentru filierele vocațională și tehnologică, decizia se face prin alegerea specializării/calificării profesionale (cu o componentă semiflexibilă la nivel vocațional)”, mai arată Daniel David.

Anul școlar rămâne la 36 de săptămâni

Acesta a afirmat că, indiferent de filieră, va exista același număr de săptămâni de școală – 36, cu un număr mai mic de săptămâni pentru clasa a XII-a – 34.

De asemenea, se va menține organizarea anului școlar pe 5 intervale de cursuri, dar și programele naționale Săptămâna verde (o săptămână) și Școala altfel (o săptămână), incluse în cele 36/34 de săptămâni.

Totodată, numărul maxim de ore săptămânal recomandat/propus este de 30 (în medie, cu excepții pentru unele trasee educaționale specifice).

Astfel, prin această propunere de reorganizare numărul de zile de școală este 180 la clasele IX/XI, respectiv 170 la clasa a XII-a, iar numărul de ore pe an ajunge la 1080 la clasele IX/XI, respectiv 1020 la clasa a XII-a.

„Impactul estimat asupra resursei umane este unul ușor pozitiv, în ansamblu, anticipându-se o creștere a numărului de norme între 1,08% și 4,86% (în condițiile utilizării întregului buget de ore alocat de CDEOȘ). Creșterea numărului de norme se înregistrează în principal la învățământul tehnologic, pentru cadrele didactice cu norme constituite din discipline de specialitate și modulele de pregătire, dar și cu o scădere aici a numărului de norme pentru profesorii care predau disciplinele de trunchi comun. Un impact ușor pozitiv se înregistrează și în ansamblul filierei teoretice, mai ales când în cadrul unității există un echilibru al tipului de clase pe cele patru specializări. Chiar dacă poate exista un oarecare impact negativ asupra normelor din învățământul vocațional liceal, acesta este redus, sub 2% din totalul normelor estimate”, a mai susținut David.

În baza elaborării și aprobării tuturor elementelor curriculumului național – planuri-cadru de învățământ, programe școlare, standarde naționale de evaluare, prima generație de elevi, absolvenți ai învățământului gimnazial, va debuta studiul pe noul curriculum liceal începând cu elevii clasei a IX-a din anul școlar 2026-2027.

Acești elevi vor reprezenta și prima promoție care vor susține noul examen național de bacalaureat, prevăzut în Legea 198/2023. Elevii care vor fi în clasele a X-a – a XII-a/a XIII-a, în anul școlar 2026-2027, vor continua studiul pe actualul curriculum liceal până la finalizarea parcursului liceal.

Citește și:

Ce salarii ar trebui să aibă profesorii din România. Ministrul Educației: „De aici, lucrurile cresc în funcție de gradul didactic”

Dictarea, interzisă în școlile din România?! Ministrul Educației: „Măsura trebuie să fie drastică”

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Manualele se transformă radical: „O să vedeți o schimbare în conținut și în formă”

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministrul Educație, Daniel David, a anunțat că dorește doar manuale digitale la unele materii pentru elevii de liceu, însă acest lucru se va întâmpla treptat. Într-un interviu pentru Edupedu.ro, oficialul a explicat cum vede această transformare, precizând că accentul va fi pus pe creșterea calității.

„Să arate ca un manual pe care îl știm dintr-o școală, nu știu, americană, sau dintr-o școală vestică, în care te uiți cu plăcere, nu un manual pe care vrei să-l închizi cu rapiditate”, a declarat ministrul, care a precizat că se gândește ca pentru unele discipline să existe doar manuale digitale ce pot fi folosite cu ajutorul tabletelor.

Deocamdată, nu există calcule cât va costa un manual digital, însă ministrul spune că este dispus să ducă proiectul până la final:

„Cu cât o să creștem bugetul respectiv (n.r: anul trecut, Ministerul Educației a alocat 15 lei/manual) nu știm, dar ce pot să vă spun este că o să vedem și o să vedeți o schimbare în conținut și în formă în cazul manualelor care sunt asociate planurilor-cadru pentru liceu și voi spune câți bani trebuie să pun ca să iasă lucrurile”.

„Pentru mine, manualul bun este acela din care copilul citește de curiozitate, fără să-l forțeze nimeni”, este de părere Daniel David.

În prezent, manualele pe care le folosesc elevii de liceu sunt aceleași din 2004. O parte dintre acestea au fost digitalizate și urcate pe internet, pe platforma manuale.edu.ro a Ministerului Educației, însă în format PDF, nu într-un format interactiv, așa cum se dorește acum.

O reformă curriculară pentru liceu a fost oprită în 2021 de Sorin Cîmpeanu, ministru la acea dată, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru din cauză că au fost primite prea multe propuneri de modificare în sesiunea de dezbatere publică.

Citește și:

Ce salarii ar trebui să aibă profesorii din România. Ministrul Educației: „De aici, lucrurile cresc în funcție de gradul didactic”

Dictarea, interzisă în școlile din România?! Ministrul Educației: „Măsura trebuie să fie drastică”

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

Sursa foto: Freepik.com

Prima decizie majoră a noului ministru al Educației. Daniel David anunță transformări radicale în sistemul de educație

0
Sursa Foto: captura video ministerul Educatiei

Noul ministru al Educației începe deja să lucreze la schimbarea sistemului de învățământ. Prima decizie majoră în acest sens vizează planurile-cadru pentru liceu, planuri care tocmai au fost anunțate că vor fi puse în dezbatere publică. Ministrul Daniel David a spus de când vor intra în vigoare, ce presupun ele și care sunt primii elevi care vor intra pe noul sistem.

Planurile-cadru pentru liceu, a căror punere în consultare publică a fost anunțată, joi, de Ministerul Educației, se vor aplica elevilor care vor intra în clasa a noua în anul 2026-2027, anunță oficialii Ministerului. Aceeași generație va susține și un examen de bacalaureat modificat.

”Au fost discuții dacă vor intra din această toamnă. Realist vorbind, îmi place să fac lucrurile serios și repede, când pot, fără să afectez calitatea. Nu reușim până în toamnă să ai și plan-cadru și programe. Și, repet, fără să avem noi manuale și fără să facem trainingul profesorilor, inclusiv pe linia privind ideea de știință șamd nu se poate decât cu anul viitor-2026-2027”, a explicat Daniel David, întrebat când vor fi aplicate noile planuri-cadru pentru învățământul liceal.

Oficialii Ministerului Educației subliniază că elevii care acum sunt în clasa a noua vor studia în baza actualelor planuri-cadru.

Din anul școlar 2026-2027 elevii de clasa a noua vor studia după noile planuri-cadru, iar elevii din clasele a X-a, a XI-a și a XII-a vor studia după planurile-cadru aflate în vigoare când ei au început liceul.

”Bacalaureatul se va schimba în momentul în care vom avea generația care intră pe aceste planuri-cadru în clasa a XII-a și va da Bacalaureatul”, a precizat ministrul.

Daniel David: Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment

”Trebuie să înțelegem că e o problemă extrem de importantă pentru că fundamentul pe care îl avem acum a fost pus în urmă cu peste 20 de ani. Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ceea ce avem în acest moment. (…) Este momentul acestor planuri cadru pentru liceu. Când pornim această dezbatere publică vreau să avem toți în minte un lucru: aceste planuri cadru sunt în primul rând pentru elevi, scopul este să reușim ca cele opt competențe cheie despre care vorbim cu toții în spațiul public să fie cu adevărat competențe pe care liceenii să le dobândească. (…) Acest proces trebuie început de dragul elevilor, sunt planurile pe care orice ministru, în această fază trebuie să le pună în dezbatere publică pentru a ajunge, după aceea într-o variantă finală”, a afirmat Daniel David, joi, într-o conferință de presă.

Ministrul Educației a anunțat că vineri, după ora 18:00, vor fi afișate proiectele de planuri, iar ministerul așteaptă propuneri cu privire la acestea.

”Vom analiza serios feedbackurile și, dacă lucrurile merg bine, la sfârșitul lunii mai să le adoptăm, să începem lucrul la programe”, a adăugat David.

El spune că ideea de la care pleacă este ca planurile să pună accent pe competenţe ”fără ingerinţe ideologice”.

”Competențe pentru tineri fără discuții ideologice. Am insistat pe o regândire a curricumului, pentru că au mai pătruns elemente de pseudo-știință. Trei: distribuție mai clară a temelor care sunt impuse prin lege în disciplinele pe care le avem în trunchiul comun și în disciplinele care sunt la dispoziția elevului. Mă deranjează că începem să impunem discipline și conținuturi la nivel de lege. (…) Nici să ne trezim că prin lege și prin vot să ne trezim ce materii mai punem și ce teme”, mai afirmă Daniel David.

Ministrul Educației: Lăsăm o libertate foarte mare elevilor să aleagă

Ministrul susține că este nevoie ca învățământul liceal să includă teme și discipline care să le ofere tinerilor lucruri de care au nevoie ca adolescenți.

”Lucrăm cu adolescenți și trebuie să fim atenți la acest lucru. De asemenea, am ținut să stimulăm puțin şi să forțăm în sens bun limitele pe care le avem, în sensul că aș vrea să văd mai mulți specialiști în societate prezenți în școală. Vreau să-i văd în colaborare și sub coordonarea profesorilor din școală”, a adăugat Daniel David.

Acesta a explicat că astfel de specialiști pot fi invitați la module sau unități de învățare precum educație juridică, educație rutieră.

”Trebuie să deschidem școala către acești specialiști, pentru că altfel tratăm aceste teme într-o manieră de formă”, a argumentat ministrul.

Ministrul Daniel David a explicat că propunerile de planuri-cadru includ un trunchi comun pentru toate filierele – teoretică, vocațională și tehnologică – care va contribui la partea de cultură generală.

Ponderea trunchiului comun se va schimba pe parcursul anilor de liceu, de la 35% în primii ani la 65% în cei de la finalul ciclului liceal.

Ministrul spune că planurile includ o componentă fixă şi o componentă mobilă, aceasta din urmă având rolul de a accentua un element de specializare în funcție de interesul pe care îl au elevul și școala.

O componentă va fi legată de aceste teme care ne amintesc că lucrăm cu adolescenți și să particularizăm planurile-cadru pentru adolescenți. Doi: vor fi anumite teme care sunt propuse oarecum printr-un curriculum național, sugerate de minister, care sunt importante, școala le vede, le oferă elevului, acesta poate să aleagă. Și lăsăm a treia componentă care vine din oferta pe care o face școala. Având aceste trei componente lăsăm o libertate foarte mare elevilor să aleagă, dar îi conștientizăm în același timp de lucruri importante”, afirmă Daniel David.

Ministrul spune că ”va conta foarte mult cum vom gândi conținuturile acestor teme și discipline”.

”Mă aștept să avem o dezbatere civilizată, așa cum se cuvine mediului educațional. Eu, ca ministru, spun că propunerile noastre nu trebuie să fie bătute în cuie. Ascultăm argumentele, dar orice discuție avem să ne amintim că aceste planuri cadru sunt pentru elevi”, subliniază Daniel David.

Citește și:

Ce salarii ar trebui să aibă profesorii din România. Ministrul Educației: „De aici, lucrurile cresc în funcție de gradul didactic”

Dictarea, interzisă în școlile din România?! Ministrul Educației: „Măsura trebuie să fie drastică”

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

BREAKING NEWS: S-a declanșat starea de alertă epidemiologică în România

0
Sursa foto: Freepik.com

Ministerul Sănătății a instituit starea de alertă epidemiologică în România.

„Având în vedere evoluția rapid crescătoare a infecțiilor gripale din ultimele 3 săptămâni, asemănătoare cu cea din sezonul precedent, se introduce starea de alertă epidemiologică, pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei,” se arată în anunțul Ministerului.

Pentru prevenirea infecțiilor respiratorii, Ministerul Sănătății recomandă:

  • Spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun
  • Respectarea igienei tusei și a strănutului
  • Aerisirea zilnică a încăperilor
  • Evitarea locurilor aglomerate
  • Evitarea intrării în colectivitate a persoanelor cu simptome sugestive pentru gripă: febră, strănut, tuse, dureri în gât, dureri musculare
  • Vaccinarea antigripală

Pentru unitățile școlare și preșcolare Ministerul Sănătății recomandă:

  • Triaj observațional zilnic
  • Informarea părinților privind semnele și simptomele infecțiilor respiratorii
  • Izolarea la domiciliu a copiilor cu astfel de simptome
  • Asigurarea materialelor necesare dezinfecției periodice a mâinilor și suprafețelor

Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) a anunțat, astăzi, alertă epidemiologică în urma creșterii constante a numărului de infecții respiratori. Au fost raportate 133.635 cazuri, în săptămâna 20 -26 ianuarie, și 8 decese. De la debutul sezonului gripal au murit 22 de persoane, între care un copil de 3 ani din județul Argeș.

Ministerul Sănătății a precizat că decesul raportat la grupa de vârstă 0-4 ani a fost al unui copil de 3 ani din județul Argeș, nevaccinat, cu afecțiuni pre-existente.

„În săptămâna 20.01.2025 – 26.01.2025 (S 04/2025) au fost raportate: 133.635 cazuri de infecții respiratorii (gripă clinică, IACRS și pneumonii), înregistrându-se cu 0,4% mai multe cazuri comparativ cu aceeași săptămână a sezonului precedent (133.057) și cu 6,5% mai multe cazuri comparativ cu săptămâna anterioară (125.452). Variația în plus față de media calculată de 110.986 a cazurilor din 5 sezoane anterioare (fără sezoanele pandemice) a fost de 20,4%”, a transmis INSP, în raportarea săptămânală.

Câți români s-au îmbolnăvit de gripă

Potrivit datelor transmise de epidemiologi, s-au înregistrat 10.950 cazuri de gripă clinică la nivel național, comparativ cu 9.151 cazuri în aceeași săptămână a sezonului precedent și cu 6.994 înregistrate în săptămâna precedentă.

Cazurile de gripă clinică au fost raportate de toate județele, cele mai multe fiind în municipiul București (1.794) și în județele Cluj (1.147), Brașov (575), Prahova (510), Constanța (467), Iași (457), Sibiu (455) și Alba (410).

S-au raportat 42 cazuri de Infecții Respiratorii Acute Severe (SARI), cu 8 mai puține față de săptămâna precedentă și cu 1 mai puțin față de aceeași perioadă a sezonului precedent.

”Au fost raportate 191 cazuri de gripă confirmată de laborator (115 cu virus gripal tip A nesubtipat, 39 cu virus gripal AH1, 3 cu virus gripal AH3 și 34 cu virus gripal tip B). De la începutul sezonului au fost raportate: 958 cazuri de gripă confirmate de laborator. Au fost comunicate 8 decese noi confirmate cu virus gripal. Până în prezent au fost comunicate 22 decese confirmate cu virus gripal”, a mai transmis INSP.

Cele 22 decese au fost înregistrate la următoarele grupe de vârstă:

  • 1 până în 4 ani
  • 2 la 15-49 ani
  • 5 la 50-64 ani
  • 14 la peste 65 ani.

”Având în vedere succesiunea a 3 săptămâni care au evoluat cu o intensitate înaltă a activității gripale, cu depășirea mediei față de sezoanele anterioare și cu o răspândire geografică extinsă a circulației virusurilor gripale la nivelul întregii țări, putem vorbi de o situație de alertă epidemiologică”, a anunțat INSP.

Până la data de 26 ianuarie 2025, au fost înregistrate în Registrul Electronic Național de Vaccinări (RENV) un număr de 1.138.318 persoane vaccinate antigripal, dintre care 1.117.668 din grupele populaționale care beneficiază de decontare în regim compensat.

Citește și:

Ce facem și ce NU facem când copilul are gripă. 10 sfaturi de la Dr. Mihai Craiu

Antitermice naturale. 11 moduri să scazi febra copilului dacă nu ai Nurofen sau Panadol

Majoritatea medicamentelor pentru răceală și gripă conțin o substanță periculoasă! Dr. Sandra Alexiu: Risc de afectări cerebrale

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Cum arată „cușca emoțională”, blocajul emoțional care îi ține pe copii pe loc

0
Sursa foto: Freepik.com

În ultimii ani, se vorbește din ce ce în ce mai mult despre emoții și despre modul în care acestea ne influențează viața. După ce mult timp oamenii au încercat să-și controleze și să-și reprime emoțiile, din ce în ce mai multe persoane conștientizează că nu acestea sunt soluțiile pentru a avea o viață împlinită și că la starea dorită pot ajunge pe măsură ce își acceptă emoțiile, se simt împăcate cu ele, le procesează și apoi fac schimbări pe plan emoțional.

E important ca toți părinții să știe aceste lucruri pentru a învăța să-și autoregleze propriile emoții și, foarte important, pentru a-și ajuta copiii să-și cunoască viața emoțională, să-și accepte emoțiile și să învețe, treptat, cum să-și autoregleze și ei emoțiile.

După ce am crescut cu numeroase blocaje pe plan emoțional, foarte mulți părinți din generația noastră își doresc și și-au propus să-i crească pe copiii lor echilibrați emoțional. Și nu le putem asigura copiilor noștri echilibrul emoțional decât pe măsură ce fiecare dintre noi ne vindecăm rănile trecutului și depășim propriile noastre blocaje emoționale. Abia atunci vom reuși să facem loc în noi și să conținem emoțiile copiilor, astfel încât să-i ghidăm cu încredere către viitorul lor, către libertatea lor sufletească și către echilibrul emoțional.

Cum arată „cușca emoțională”

Oricât s-ar strădui, însă, sunt persoane cărora le este extrem de greu să iasă din blocajul emoțional în care se află. Este o stare de blocaj total, în care persoana nu mai este în stare să acționeze. Potrivit trainerului, coach-ului și terapeutului Grațian Sonu, atunci când o persoană simte frică, rușine și vinovăție, ea se află prinsă în „cușca emoțională”, aflându-se în blocaj total, motiv pentru care nu mai poate face nimic.

Atenție, așadar: atunci când copilul simte frică, rușine și vinovăție, el se afundă exact în combinația de emoții ce construiește „cușca emoțională” care îl ține pe loc, blocându-i accesul la resursele sale.

Frica

Frica este o emoție de mare ajutor în situațiile de pericol real, de exemplu, când suntem atacați de cineva sau când e nevoie să fugim de ceva ce ne pune siguranța sau viața în pericol. 

Însă, atunci când este simțită frecvent, poate chiar zilnic, frica mobilizează toate resursele persoanei doar pentru supraviețuire, pentru a se proteja de pericole. Astfel, dezvoltarea, evoluția, învățarea, creativitatea sau imaginația ies din discuție.

Vinovăția

Vinovăția este o emoție toxică și blocantă, deși pare o emoție benefică. Este emoția care apare atunci când credem că am făcut ceva rău. Rolul pozitiv al vinovăției este să ajute persoana să se simtă bine în pielea ei, în ciuda lucrurilor negative pe care le-a făcut, din perspectiva sa. În realitate, vinovăția nu face decât ca acel comportament de care persoană este nemulțumită să se repete în continuare.

Rușinea

Dacă vinovăția se traduce în gânduri ca „Am făcut ceva rău”, rușinea se traduce prin „Sunt o persoană rea, defectă, inadecvată”. Cu alte cuvinte, dacă vinovăția se referă la acțiunile persoanei, rușinea lovește direct în identitatea sa.

Mulți dintre noi am fost rușinați de către părinții, educatorii și profesorii noștri și adulții și-au dorit să ne simțim vinovați. Cumva, știam că adulții ne vor accepta mai mult dacă ne vom simți vinovați și rușinați, ceea ce a susținut această tendință.

Calea spre fericire

În cadrul conferinței „Rațiune și Simțire”, Grațian Sonu a explicat că, în ciuda faptului că oamenii încep prin a se gândi la ce vor să obțină, așteptând rezultate, și că se întreabă ce au de făcut pentru a se simți bine și a fi fericiți, lucrurile nu funcționează așa, ci exact invers.

Adică, emoția stă la baza comportamentului și, în funcție de acea emoție, persoana se comportă într-un anumit mod, ceea ce determină rezultatele pe care le obține, după care trage anumite concluzii sub formă de gânduri și convingeri despre sine. Astfel, dacă te simți bine, faci lucrurile bine, ai rezultate bune și crezi lucruri bune despre ține, a explicat Grațian Sonu.

În calitate de părinte, e important să cunoști aceste lucruri și să-ți ferești copilul de a rămâne blocat în starea de frică, vinovăție sau rușine. Pentru aceasta, în primul rând, e nevoie să nu îi induci tu aceste emoții criticându-l, acuzându-l, amenințându-l sau pedepsindu-l. În al doilea rând, e nevoie să-l ajuți să proceseze aceste emoții când apar în interacțiunea cu alte persoane sau cu alte circumstanțe din viața lui.

În felul acesta, copilul tău va ști ce să facă atunci când simte emoții dificile precum frica, rușinea și vinovăția și nu va rămâne blocat în ele, fiind mereu deschis către creștere, evoluție, învățare și creativitate.

Citește și:

Creierul plin cu rușine nu poate învăța. Gabor Maté: „Școlile îi rușinează pe copii, apoi se așteaptă ca ei să învețe”

“Nu ești cuminte! Ai greșit!” Marius Simion: Vinovăția nu este o tehnică de educație, ci de manipulare

8 fraze pe care le spun copiii și care ascund frica și anxietatea

Adolescență fără dependență. Petronela Rotar: Rușinea și vinovăția, emoțiile ce constituie eșafodajul pe care cresc dependențele

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Ce își doresc elevii din România. Lista cerințelor, trimisă la Ministerul Educației

0
Sursa foto: Freepik.com

Elevii din România au trimis, prin intermediul organizației care îi reprezintă, o listă întreagă de solicitări, cu dorința clară ca Ministerul Educației să le adopte și să le implementeze imediat.

Mai mult, Consiliul Național al Elevilor a prezentat care sunt provocările și problemele cu care se confruntă sistemul de învățământ românesc.

În prezent, sistemul educațional din România se confruntă cu provocări semnificative, reflectate în rezultatele scăzute obținute la evaluările internaționale (PISA), rata mare de abandon școlar, numărul record de mame minore la nivel european și oboseala elevilor față de un curriculum care pune accent pe memorare, nu pe gândirea critică și competențele practice necesare în viața reală, afirmă reprezentanții elevilor.

Potrivit acestora, este esențial ca reforma educațională, reprezentată de acest proces de tranziție, să fie centrată pe nevoile elevului și bazată pe adaptarea planurilor-cadru, a curriculumului și a metodelor de învățământ în acord cu schimbările societale și cu progresele tehnologice recente, inclusiv evoluția inteligenței artificiale.

Memorarea mecanică ar trebui înlocuită

Planurile-cadru nu au fost actualizate din 2009, iar acest lucru a dus la o desincronizare între curriculumul școlar și cerințele pieței muncii. Acestea urmează a fi puse în consultare publică pe 31 ianuarie.

Conform reprezentanților elevilor, reformarea planurilor-cadru trebuie să integreze competențe esențiale pentru viață, cum ar fi educația sexuală, educația pentru sănătate şi gândirea critică, educația media, educația pentru sustenabilitate și educația civică. Astfel, memorarea mecanică ar trebui înlocuită cu abordări bazate pe dezvoltarea gândirii critice și a abilităților practice.

Trebuie stabilit un procent clar de ore (cel puțin 30%) alocate Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii, pentru a permite elevilor să aleagă preponderent cursuri opționale care răspund intereselor şi nevoilor lor, afirmă elevii.

De asemenea, aceștia susțin posibilitatea ca elevii să participe la cursuri obligatorii care să îi învețe lecții esențiale despre viață, despre corpul lor şi despre cum să fie cetățeni activi și informați.

Ce își doresc elevii din România

Într-un raport anterior publicat de Consiliul Național al Elevilor, cu un eșantion de peste 16.000 de elevi respondenți, 87,6% dintre aceștia consideră că ar trebui să aibă o libertate mai mare în alegerea disciplinelor de studiu. De asemenea, doar 3,7% simt că au libertate deplină în alegerea acestora, în vreme ce 64,9% sunt de părere că opiniile lor nu contează.

În același raport, elevii își exprimă în scris dorința de a putea avea o libertate mai mare în alegerea disciplinelor de studiu, care să fie de asemenea mult mai bine concentrate pe profilul lor.

Consiliul Național al Elevilor propune ca noile planuri-cadru să ofere posibilitatea principalilor beneficiari ai educației să învețe despre educația pentru sănătate reproductivă în mod obligatoriu, sau cel puțin să fie integrată complet în materia pe care o învață la biologie, astfel încât această informație să ajungă la toți elevii. Conform statisticilor Organizației Salvați Copiii, aproximativ 45% dintre fetele sub 15 ani devenite mame în statele Uniunii Europene provin din România.

Mai mult decât atât, având în vedere nevoia de a oferi mai multă libertate și autonomie în deciziile pe care le iau elevii cu privire la materiile pe care vor să le studieze, ar trebui ca posibilitățile din care aceștia pot alege să fie mai variate, iar trunchiul comun să fie bazat strict pe materiile de profil și cele care sunt stabilite ca fiind obligatorii pentru toți elevii.

Propunerea Consiliului Național al Elevilor ar fi ca elevii să poată alege dintre acestea și alte materii opționale precum educație media, gândire critică, inteligență emoțională, sau altele care ar putea să îi pregătească ulterior pentru viața reală.

O implementare fezabilă a Curriculumului la Decizia Elevului din Oferta Școlii (CDEOS), cu un procent ridicat, este adoptarea sistemului de săptămână pară/impară, similar cu cel aplicat la materiile de educație muzicală şi educație plastică la profilul real. Acest sistem ar permite includerea atât a disciplinelor din trunchiul comun, mai puțin relevante pentru profilul ales de elev, cât și a curriculumului centrat pe competențele esențiale pentru viață.

Manualele școlare sunt depășite, parțial sau total incorecte

Astfel, fiecare elev ar urma aceeași programă de bază, dar având pentru prima oară oportunitatea de a dobândi competențele care actualmente nu au fost implementate prin planurile-cadru, ci doar prin ore suplimentare cu sprijinul profesorilor diriginți sau prin ora de dirigenție. Aceste materii, desfășurate o dată la două săptămâni, ar asigura un echilibru între educația multidisciplinară și complexă şi nevoile reale de viață ale elevilor, fără a supraîncărca programa.

Totodată, manualele școlare sunt depășite, parțial sau total incorecte, unele fiind chiar biased, reflectând o viziune îngustă și neactualizată asupra realității. Implementarea unui proces transparent de actualizare şi revizuire a manualelor, implicând experți din diverse domenii și având la bază standarde de calitate educațională ar asigura un proces de învățare obiectiv și holistic.

Încurajarea educației media și a utilizării resurselor educaționale alternative, care sunt mai adaptabile și mai atractive pentru elevi, precum și colaborarea cu organizații internaționale pentru a asigura accesul la materiale educaționale moderne și corecte din punct de vedere științific pot ușura și eficientiza procesul de predare-învățare.

Elevii spun că profesorii sunt insuficient pregătiți să predea noile competențe

Educația tradițională nu pregătește suficient elevii pentru provocările lumii moderne, unde progresele în domenii precum inteligența artificială, biotehnologia și schimbările climatice sunt rapide și necesită abilități noi. Profesorii nu beneficiază de suficiente oportunități de formare continuă, iar mulți dintre ei sunt insuficient pregătiți să predea noile competențe cerute de curriculumul modernizat.

„Propunem investirea în formarea continuă a cadrelor didactice, cu un accent deosebit pe noile metode pedagogice și pe utilizarea tehnologiilor moderne în educație. Crearea unor centre de resurse care să sprijine profesorii în procesul de implementare a noilor planuri-cadru și curriculumului adaptat și implementarea unui sistem de evaluare periodică a performanțelor profesorilor, cu accent pe dezvoltarea competențelor pedagogice relevante, ar putea spori calitatea actului de învățământ,” se arată într-un comunicat al Consiliului Național al Elevilor, în care se precizează că reforma educațională este esențială pentru viitorul României și al elevilor săi.

„Propunerile noastre vor contribui la crearea unui sistem educațional flexibil, care să răspundă nevoilor elevilor și cerințelor unei societăți în continuă schimbare. Este timpul ca Ministerul Educației și Cercetării să înțeleagă importanța modernizării curriculumului în acord cu planurile-cadru și creării unui mediu educațional centrat pe elevi.

Solicităm Ministerului Educației și Cercetării să adopte aceste propuneri și să înceapă implementarea lor imediat după aprobarea noilor planuri-cadru,” se mai arată în comunicat.

Citește și:

„România Educată,” un vis care nu poate deveni realitate. Cu ce probleme se confruntă elevii de la sate

O nouă tulburare afectează elevii. Medic din România: „Copiii refuză cu totul intrarea în școală”

Cum să motivezi copilul pentru succes. 2 strategii de la Laura Markham

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Copilul nu își face temele? 8 secrete prin care să pui capăt definitiv problemei

0
Sursa foto: Freepik.com

Acel moment din zi când copilul trebuie să își facă temele pentru acasă. O neplăcere pentru el, un stres pentru tine. El nu înțelege așa ca tine faptul că este important să învețe și să-și facă temele. Iar tu nu vei fi vreodată atât de nepăsătoare, ori relaxată, atunci când știi că fiul sau fiica ta nu își face temele și se duce nepregătit/ă la școală. În această situație apare războiul temelor!

Într-o situație diferită se află doar puțini părinți ai căror copii sunt foarte responsabili, le place mult să învețe și fac exerciții suplimentare din proprie inițiativă, pe lângă tema pentru școală.

În situația ta sunt aproape 80% dintre părinții care au copii la școală. Așa că, măcar din acest punct de vedere poți fi puțin liniștită. Ceea ce ți se întâmplă întră în normalitate și nu ești singurul părinte care se confruntă cu această provocare: de a face, cumva, copilul să fie responsabil față de temele sale și să le facă. Poate nu de nota 10, nu la perfecțiune, dar să-și asume această responsabilitate a temelor.

Adevărul este că mai mult nu înseamnă în mod necesar mai bine. Regula, însă, este omisă, din păcate, de majoritatea profesorilor. Astfel că, până și mulți copii din clasele primare vin acasă cu un volum foarte mare de teme pe care trebuie să le facă.

Îngrijorarea crește puțin, dacă aducem în discuție o cercetare realizată de Duke University, în SUA, care, în urma analizei altor 60 de studii, a ajuns la concluzia că, pentru cei mai mici dintre elevi, timpul optim pe care ar trebui să-l petreacă seara făcând teme este de 10 minute

Astfel, dacă pentru un copil de clasa I-a se recomandă 10 minute, pentru un copil de clasa a V-a 50 de minute și tot așa. Ideea este ca timpul petrecut pentru învățare și teme să crească treptat, deoarece copiii își dezvoltă în timp abilitatea de studiu independent.

Iată 9 secrete pe care le poți aplica pentru a pune capăt războiului temelor în familia voastră:

1. Trebuie să știi așteptările fiecărui profesor

Fiecare dintre profesori are un set minim de cerințe și de așteptări din partea elevilor. Este important pentru părinte să fie primul care înțelege acest aspect. Având această informație, părintele va ști aproximativ volumul de teme pentru acea materie. Și, astfel, va evalua cât timp are nevoie copilul să facă acea temă (se întinde prea mult cu ea sau este eficient).

Pentru că, atunci când copilului îi ia prea mult să facă o temă ușoară, timpul se pierde, oboseala se acumulează, lipsa de răbdare crește. Astfel, copilul poate ajunge în situația în care nu are teme complexe de făcut, cu toate acestea, rămâne fără timp, din cauza lipsei de organizare. Nu ne ajută să avem așteptarea de la copiii noștri să aibă abilități native pentru învățarea performantă.

Însă, abilitatea de a învăța eficient, da a ști cum să-ți organizezi timpul eficient, de a învăța cum să ia notițe – toate acestea se deprind. Pentru unii copii este foarte ușor, iar acest set de abilități native se continuă și la maturitate. 

2. Laudă efortul, nu rezultatul final

Vei obține rezultate mai bune atunci când îi arăți copilului că nu depune singur tot acest efort și nu că nu e singur în această activitate solicitantă. Fii galeria lui. Încurajează-l, oferă-i suport și încredere. Un copil nu trebuie evaluat după un rezultat. Efortul său în drumul spre atingerea rezultatului este cel asupra căruia trebuie să-ți concentrezi atenția. Sunt detalii definitorii nu doar pentru acum, ci pentru întreaga lui viață: modul în care alege să-și organizeze acțiunile pentru a-și atinge obiectivele, importanța pe care o dă studiului.

Scopul vostru, ca echipă, nu este să aibă 10 pe linie. Scopul vostru este asimilarea informațiilor, iar la final de clasa a VIII-a sau a XII-a să nu stați cu stresul examenelor. Foarte puțini elevi au 10 pe linie la toate materiile. Ceea ce acum este un lucru extraordinar, mai târziu, la maturitate, se poate dovedi că acel copil nu se poate adapta la realitate, își găsește cu greu un drum și o vocație, este hipercompetitiv, perfecționist și își impune singur standarde greu de atins.

Astfel, în loc de „Ești așa de deștept!”, mai bine alege să-i spui „Muncești atât de mult!”

3. Fii un ghid, nu un executant

Oricât de multe teme și proiecte ar avea copilul, evită să faci temele sau proiectele în locul lui. În timp, va învăța să aibă pe cineva de rezervă lângă el, pentru a-i face temele. Încă de mic, copilul trebuie lăsat să-și facă singur temele, chiar dacă apelează la ajutor atunci când are nevoie. Așadar, fii un ghid, explică-i cu atenție, citește-i de câte ori este nevoie cerința exercițiului, însă, nu te apuca să-i rezolvi temele. Acestea trebuie să fie în responsabilitatea copilului 100%.

Explică-i cerința, apoi îi poți spune copilului de clasa pregătitoare sau a I-a că îți poate arăta imediat ce a încheiat primul rând de litere sau cifre. Scopul său este de a primi validarea că a înțeles. Apoi, va avea încredere să continue singur, până la final.

Folosește tehnica pașilor de bebeluș pentru a-ți ajuta copilul să-și însușească responsabilitatea de a face singur temele.

4. Temele sunt obligatorii, nu opționale

Din păcate, temele sunt obligatorii. Aici nu se poate negocia: a face sau nu tema pentru acasă. Dacă ar avea opțiunea, mulți elevi ar alege să nu-și facă temele. De aceea, e important ca atitudinea părinților față de școală să rămână fermă și serioasă.

Totuși, asta nu înseamnă să nu existe pauze atunci când copilul a obosit sau nu se mai poate concentra. De exemplu, după ce vine de la școală și ia prânzul, o repriză de joacă și relaxare va ajuta copilul să-și poată menține atenția pe rezolvarea temelor. Atenție, este vorba de joacă offline, în niciun caz de timp petrecut în fața ecranelor, care au efectul de a diminua atenția și concentrarea copilului.

5. Un calendar al temelor

Unul dintre secretele legate de școală este organizarea. Încurajează copilul să țină un calendar săptămânal cu temele și proiectele pe care trebuie să le facă, precum și alte activități pe termen lung: un concurs școlar, liste de lectură etc. Pentru copiii care încă nu citesc foarte bine, poți folosi imagini.

Acest calendar îl va ajuta pe copil să nu uite diferite lucruri. În același timp, te ajută și pe tine să fii la curent cu toate termenele limită, astfel încât să nu te trezești duminică seara cu copilul cuprins de panică din cauză că luni trebuie să predea un proiect mare.

6. Un loc special pentru teme

Alege împreună cu copilul un loc special pentru teme, unde să se simtă productiv și încurajat să facă temele. De preferat, nu printre jucării întinse pe covor sau alte elemente care să-l distragă de la studiu. De asemenea, e nevoie să fie un loc unde să fie liniște. Iar dacă trebuie să folosească calculatorul pentru a face temele, amplasează-l într-un loc din care să observi și tu ceea ce face – o recomandare pentru copiii mai mici.

7. O rutină a temelor

Împreună cu copilul, stabiliți un program al temelor, în funcție și de programul la școală: după masa de prânz, după somnul de după-amiază, înainte de cină etc. Un program îl va ajuta pe copil să intre în rutină și să se organizeze singur, mai ales atunci când tu nu ești acasă să îi amintești că este timpul pentru teme.

8. Ia în calcul ajutorul specializat

În momentul în care observi că fiul sau fiica ta nu face față ritmului de la clasă, ori dacă începe să aibă lacune în materie, în special la matematică, poți lua în calcul să apelezi la ajutor specializat, adică la un profesor sau la un pedagog. Acesta îl va ajuta pe cel mic să recupereze materia. În timp și în special la matematică, lucrurile rămase neînțelese nu se vor rezolva de la sine, iar în lipsa unei baze solide, întreaga materie ce urmează nu va fi înțeleasă. Copilul va dezvolta neplăcere față de materia respectivă, din cauza faptului că știe că nu se descurcă prea bine și nu este motivat.

Foarte multe dintre problemele de școală pot fi evitate dacă părintele îi oferă copilului soluții din timp. Chiar dacă este un copil de clasa a V-a ce are nevoie de meditații, ajutorul poate fi doar de moment, pentru a-l ajuta pe copil să recupereze materia și să-și însușească un stil eficient de învățare. Aceste abilități, odată deprinse, îi vor oferi copilului instrumentele care îi lipseau pentru a se descurca în continuare singur.

Temele pentru acasă și școala nu trebuie să reprezinte un stres pentru familie, deși sunt percepute așa de multe familii. Există soluții ce pot fi aplicate pentru a ne ajuta copiii să învețe să fie responsabili și să-și facă temele mai ușor.

Iată și alte articole pe această temă care conțin sugestii utile:

Temele pentru acasă, un chin? Aceste mici schimbări în programul copilului fac minuni!

3 motive pentru care copilul nu-și face temele. Sfaturi de la psihopedagog cum îl poți ajuta să-i placă școala

„Mai întâi fă-ți temele, apoi te joci”. De ce acest îndemn este distructiv

Oana Moraru: E absurd să cerți copilul că nu are chef să lucreze. Efortul intelectual, disciplina și concentrarea nu vin din voință

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Măsuri drastice la Ministerul Educației. Daniel David: „Vor fi restructurări”

0
Sursa foto: Guvern

Sistemul bugetar din România a intrat în zodia austerității, iar Ministerul Educației nu face excepție, mai ales că instituția s-a comasat cu ministerul Cercetării. Astfel, noul ministru Daniel David a anunțat restructurări la nivelul instituției întrucât, spune ministrul, nu trebuie să fie structuri care să se ocupe de același lucru.

„Înseamnă că ai de combinat structuri din două ministere și trebuie să eviți suprapuneri”, a explicat ministrul în cadrul briefingului susținut după ședința de guvern.

Totodată, Daniel David a arătat că Ministerul Educației „nu trebuie să facă nicio reducere impusă de cineva printr-un ordin” iar în acest moment este în faza de organizare.

„Vor fi restructurări și prin faptul că Ministerul Educației trebuie să preia fostul Minister al Cercetării. Astfel, pentru mine este foarte important să nu avem structuri, direcții, oameni care se suprapun, care fac același lucru. Deci, da, vor fi astfel de restructurări”, a spus ministrul.

Ce spune ministrul despre alocarea bugetară

De asemenea, ministrul a afirmat marți că obiectivul de 6% din PIB pentru ministerul său este unul „aspirațional”, subliniind că una dintre prioritățile din acest domeniu este optimizarea cheltuielilor pentru a îmbunătăți calitatea.

„Cu siguranță, așteptarea mea este ca bugetul să fie mai mare, ușor mai mare decât execuția bugetară de anul trecut, dar încă sunt negocieri, sunt discuții. Știți bine că contextul economico-financiar nu arată bine, dar asta este așteptarea mea şi în această logică ducem această discuție – ținta de 6%, de fapt 15% din noua lege din bugetul general consolidat, este o țintă care rămâne mereu pentru noi una aspirațională și ca ministru al Educației și Cercetării nu pot decât să vorbesc mereu despre acest lucru, dar ideea fundamentală pentru mine, în paralel, este să eficientizez lucrurile din cadrul ministerului, astfel încât banii pe care îi primim să fiu sigur că sunt cheltuiți eficient, astfel încât să fiu sigur că nu merg în zone în care câștigurile educaționale nu sunt pe măsura investițiilor financiare”, a spus Daniel David în cadrul briefingului de la finalul ședinței de guvern.

Oficialul de la Educație a menționat că bugetul este în continuare în discuții cu Ministerul de Finanțe și a subliniat că, în prezent, Ministerul Educației și Cercetării se află în etapa de organizare.

„După ce facem această organizare. Și vocea mea pentru 6% sau 15% va fi mult mai puternică. Este puternică și acum, dar vreau să am și argumentul că banii sunt cheltuiți eficient”, a mai spus Daniel David.

Acesta a adăugat, de asemenea, că programul „Masă Sănătoasă” reprezintă un „mecanism fundamental” în contextul în care țara noastră are o problemă majoră în ceea ce privește abandonul școlar.

Citește și:

Ce salarii ar trebui să aibă profesorii din România. Ministrul Educației: „De aici, lucrurile cresc în funcție de gradul didactic”

Dictarea, interzisă în școlile din România?! Ministrul Educației: „Măsura trebuie să fie drastică”

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Guvernul României

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Ce trebuie să știm, de fapt, despre reguli. Oana Moraru: „Știu mulți părinți care trăiesc acest impas”

0
Sursa foto: Facebook Oana Moraru

Celebra specialistă în educație Oana Moraru a scris pe contul său de Facebook o serie de informații importante despre ce ar trebui să știe părinții despre reguli și care sunt motivele pentru care copii, de cele mai multe ori, nu iau în considerare regulile.

„La capătul puterilor, când nu ne mai ascultă, le spunem copiilor cu solemnitate că avem niște reguli. Că regulile trebuie urmate. Că dacă e regulă, nu ne mai tocmim. Că regula e regulă. Că familia noastră are niște reguli. Că dacă regula este așa și pe dincolo, apoi nu mai încape discuție.

Un cuvânt foarte uzat, pe care îl investim cu miraculoase puteri.

Cu puterea de a opri comportamente, reacții, dorințe și atitudini nepotrivite,” spune Oana Moraru.

Specialista spune, în continuare, care sunt motivele pentru care copii nu ascultă și de ce anume fac lucruri nepotrivite.

„Dar care este motivul neascultării? Faptul că nu și-au adus aminte, la timp, că ”noi avem o regulă?” Care este motivul unei izbucniri nervoase, al unui impuls vehement, al unui refuz teribilist, al unui gest agresiv? Uitarea regulii?

Evident că e ridicol să credem asta.

Când copiii fac lucruri nepotrivite, au, de fapt, nu o lipsă de reguli, ci de instrumente pentru autoreglementare internă,” explică Oana Moraru.

Care este, de fapt, problema cu regulile

Mai mult, detaliază Oana Moraru, nu lipsa regulilor e problema, de fapt, ci felul în care acestea sunt impuse și tensiunile emoționale din spatele regulilor.

„Frații ajung să se bată nu pentru că nu au citit recent regulile de toleranță în familie, ci pentru că intensitatea frustrării de moment nu are încă un termostat interior pentru autocalmare și gândire strategică. Mintea lor nu este suficient de matură pentru controlul instinctului teritorial.

Bullying-ul în școli nu înflorește pentru că nu s-au aplicat regulile comportamentale din legea anti-bullying. Ci pentru că tensiuni emoționale de tot felul înfloresc și culminează liber când nimeni nu a folosit conflictele ca surse de învățare și autoreglare emoțională,” explică Oana Moraru.

În acest caz, mai sunt importante regulile? Ce trebuie să știe, de fapt, părinții despre impunerea regulilor și cum trebuie să facem acest lucru.

Oana Moraru: Regulile sunt necesare. Dar nu sunt sursa autoreglării emoțiilor

„Copiii nu prea urmează reguli. Ei își urmează emoțiile. Unele nasc comportamente acceptabile, altele – alarmante.

Regulile sunt necesare. Dar nu sunt sursa autoreglării emoțiilor care nasc comportamente nepotrivite.

Regulile sunt importante. Ele pot fi urmate doar de copiii care au ajuns deja la un prag de maturizare emoțională.

Nu invocați regula când mustrați un copil. Nu îi reproșați că n-a urmat o regulă decât dacă știți sigur că o încalcă din neglijență sau din neatenție,” explică specialistul.

În definitiv, explică Oana Moraru, problema nu este la construirea regulilor, ci la ritmul în care se produce autoreglarea interioară a copiilor.

„Când nu ne plac sau nu ne convin comportamentele lor, nu este niciodată vorba de nerespectarea sau uitarea unor reguli externe. Ci de drumul interior pentru autoreglementare emoțională, care se întâmplă în ritm diferit de la un copil la altul. Și la care participăm direct, cu o mulțime de alte strategii.

Știu mulți părinți care trăiesc acest impas: ”de ce nu mă ascultă, dacă eu i-am spus care sunt regulile?”

Cuvântul, în sine, nu trezește niciun gong interior, să știți. Copiii nu se repliază de dragul unor insistențe semantice.

Nu renunțați la reguli, bineînțeles. Renunțați doar la ideea că emoțiile umane se maturizează doar pentru că trebuie,” adaugă Oana Moraru.

Citește și:

Autoreglarea copiilor este un mit. Cum ajunge un copil să-și autoregleze emoțiile și comportamentele

Ce înseamnă coreglarea în parenting. Cum să o aplici cu copilul pentru a-l ajuta să-și autoregleze emoțiile

Modul sănătos de a exprima verbal emoțiile negative [VIDEO]

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.