Acasă Blog Pagina 17

Au început schimbările în sistemul de învățământ. Primul ordin dat de ministrul Daniel David: „Legea ne obligă să ne asumăm”

0
sursa foto: captura video podcast George Buhnici

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că în România sunt multe universități foarte bune, însă adesea misiunea acestora nu este diferențiată, deși Legea învățământului superior obligă la asumarea unei misiuni „într-o manieră foarte clară”.

În acest sens, Daniel David a vorbit despre unul dintre primele ordine importante pe care le-a emis în calitate de ministru al Educației. 

„Avem multe universități, unele dintre ele foarte bune, dar adesea misiunea este nediferențiată, deși Legea învățământului superior ne obligă să ne asumăm această misiune într-o manieră foarte clară. Săptămâna trecută am dat acel ordin care se referă la faptul că toate universitățile trebuie să-și asume explicit una din misiunile care apar în Legea învățământului superior tot într-o manieră voluntară de jos în sus, să știm ce doresc să facă și studenții, și societatea și mediul socio-economic”, a afirmat Daniel David.

El a spus că ciclurile universitare trebuie să fie mult mai flexibile în cadrul aceleiași instituții de învățământ.

„Tot în acel ordin am discutat despre ideea că ciclurile universitare trebuie să fie mult mai flexibile în aceeași instituție, astfel încât treptat să avem instituții care se pot focaliza cum fac marile universități ale lumii mai mult pe programe de tip graduate şi nu neapărat și programe de tip undergraduate”, a explicat ministrul.

Ordin legat de noile criterii CNADTCU

David a adăugat că tot în zona învățământului superior a mai dat un ordin de ministru, privind Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU).

„În zona învățământului superior am dat și ordinul legat de noile criterii CNADTCU. (…) S-ar putea ca unele criterii să nu fie foarte bine primite în anumite subsegmente ale mediului academic, în anumite domenii, dar trebuie să înțelegem că până la urmă decizia a fost a comisiei de specialitate. Dacă însă vor fi discuții și probleme justificate, sunt dispus să mai analizăm și să discutăm unele aspecte”, a susținut ministrul Educației și Cercetării.

El a menționat că au fost definitivate şi conducerile Consiliului Național al Cercetării Știinţifice și Consiliului Național de Etică a Cercetării.

„Zilele trecute am definitivat și Consiliul Național al Cercetării Științifice și Consiliul Național de Etică a Cercetării, de fapt, conducerea acestor consilii, astfel încât în acest moment cred că suntem în faza în care o mică reformă a început prin procesul de evaluare, stabilizare a consiliilor și în următoarele luni vom lucra pe alte aspecte importante care ţin de funcționare acestui domeniu”, a declarat Daniel David.

Citește și:

Comportamentul urât al copilului este strigătul lui disperat după ajutor. Soluții pentru un comportament mai bun la școală și acasă

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori

Ministrul Educației, mesaj de forță pentru profesorii din România: „Trebuie să o facem de dragul elevilor”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Astăzi începe examenul de Bacalaureat. Ce trebuie să știe elevii de clasa a XII-a

0
Sursa foto: Andrea Piacquadio, Unsplash

Astăzi începe examenul de Bacalaureat. Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, în intervalul 27 – 29 ianuarie are loc evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A; între 29 şi 31 ianuarie vor fi evaluate competenţele lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B, care va fi susţinută de elevii din partea minorităţilor naţionale.

De asemenea, în intervalul 3 – 5 februarie, vor fi evaluate competenţele lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională – proba C, iar între 5 şi 7 februarie vor fi evaluate competenţele digitale – proba D.

Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la probele A, B, C şi D din cadrul examenului naţional de Bacalaureat – 2025, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, le pot susţine în perioada 30 mai – 4 iunie.

Conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, în perioada 2 – 6 iunie va avea loc înscrierea candidaţilor la probele scrise ale primei sesiuni de examen.

Cursurile claselor terminale de liceu se vor încheia pe 6 iunie.

Prima probă scrisă – cea la Limba şi literatura română – se va desfăşura pe 10 iunie, iar pe 11 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului.

Pe 13 iunie, candidaţii vor susţine proba la alegere a profilului şi specializării.

Elevii din partea minorităţilor naţionale vor susţine pe 16 iunie proba scrisă la Limba şi literatura maternă.

În data de 20 iunie se vor afişa rezultatele la probele scrise (până la ora 12,00). Cei care vor dori să depună contestaţii pot să vizualizeze lucrările în intervalul orar 14,00 – 18,00, dar şi în zilele de 23 şi 24 iunie.

Rezultatele finale vor fi afişate pe 30 iunie.

Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj elevilor înainte de începerea probelor de evaluare a competenţelor.

Mesajul ministrului Daniel David pentru elevi

„În zilele următoare veţi participa la probele de evaluare a competenţelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului naţional de Bacalaureat 2025 – prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi şi pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din şcoli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Şi o voi mai face când este cazul de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condiţiile sistemului nostru educaţional pentru a vă putea exprima cât mai bine competenţele dobândite”, a scris Daniel David joia trecută pe Facebook.

În calitate de psiholog, el le-a transmit elevilor care vor participa la Bacalaureat că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu îi ajută, dar o motivare adecvată, în condiţii de echilibru psihologic, şi chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres) îi poate mobiliza la examinări.

Daniel David i-a sfătuit pe participanţii la examen să nu se teamă de propriile emoţii, dar nici să nu se îngrijoreze mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută.

„Doar fiţi curajoşi şi încrezători şi daţi toţi ce aveţi mai bun la momentul examinărilor! Celor care veţi obţine performanţa aşteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veţi atinge performanta aşteptată vă reamintesc că, deşi este o evaluare importantă, aceasta nu vă defineşte valoarea personală, ci doar performanţa punctuală; să învăţăm din rezultat şi să încercăm să-l folosim cât mai înţelept! Aşadar, doriţi-vă să reuşiţi şi daţi tot ce puteţi, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obţineţi performanţa dorită, poate exista totuşi un câştig personal, în spiritul vorbelor înţelepte ale lui Nelson Mandela: ‘Eu nu pierd niciodată. Fie câştig, fie învăţ!’ „, a mai spus Daniel David.

El le-a mulţumit cadrelor didactice şi personalului administrativ pentru eforturile în pregătirea în bune condiţii a acestei etape a Bacalaureatului, conform noii metodologii.

„Nu este uşor să-ţi schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor! Nu în ultimul rând, părinţilor le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze şi să-i susţină empatic înainte şi după examen (indiferent de rezultat), învăţând din proces (inclusiv prin discuţii cu elevii şi profesorii) şi încercând să-l utilizeze cât mai bine în educaţia copiilor lor”, a arătat ministrul Educaţiei.

Citește și:

Comportamentul urât al copilului este strigătul lui disperat după ajutor. Soluții pentru un comportament mai bun la școală și acasă

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori

Ministrul Educației, mesaj de forță pentru profesorii din România: „Trebuie să o facem de dragul elevilor”

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Andrea Piacquadio, Unsplash

Ministerul Educației se transformă radical. Daniel David: „Cred că asta este funcția unui ministru”

0
sursa foto: captura video Digi24

Ministrul Daniel David a vorbit, de curând, despre culisele ministerului pe care îl conduce și a dat detalii despre ce transformări vrea să facă în instituție.

Astfel, ministrul nu va mai face micro-management, ci se va ocupa doar de viziune și de problemele importante. Așadar, marea transformare constă în faptul că ministerul va deveni complet funcțional pe toate palierele instituționale, astfel încât să nu mai fie nevoie să se discute cu ministrul pentru orice problemă.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că nu a venit la conducerea ministerului pentru interese politice sau personale, ci să facă lucrurile să funcționeze bine, şi a susținut că un ministru nu trebuie să facă „micro-management”.

„Dacă au fost miniștri care au vrut să facă micro-management, eu cred că este o mare greșeală pentru un sistem atât de complicat și complex și eu vreau să fiu sincer de la început şi să vă spun că rolul meu este să ies în față întotdeauna când trebuie să discutăm despre viziune, despre strategie, să monitorizez implementarea operațională, dar nu s-o fac eu, să fiu atent să funcționeze bine lucrurile alea iar când apar probleme mari, nu orice problemă minoră de sistem trebuie să ajungă la ministru. Când apar probleme mari, să mă asigur că reacționăm rapid, transparent şi în acelaşi timp, dacă nu există reguli prin care să corectăm problema care a apărut, să creezi rapid regulile respective. Cred că asta este funcția unui ministru, nu să fie un fel de administrator care face micro-management la un sistem atât de complicat, de complex”, a transmis ministrul, într-un mesaj video pe Facebook.

El a subliniat că nu a venit la minister pentru interese politice sau personale, ci să facă lucrurile să funcționeze bine, astfel încât, atunci când va vedea că există probleme, să caute soluții.

Daniel David: „Toată lumea dorește să vorbească cu ministrul pentru orice problemă”

„Aveți, în acest moment, un ministru care n-a venit nici pentru interese politice, nici pentru interese personale, ci să facă lucrurile să funcționeze bine, astfel încât, atunci când voi vedea astfel de probleme, voi încerca să caut soluții la ele, nepretinzând că sistemul e perfect sau că deciziile mele totdeauna sunt fără greșeală”, a arătat Daniel David.

Ministrul a mai spus că a observat o doză „prea mare de neîncredere, suspiciune”, dar și faptul că lumea dorește să vorbească pentru orice problemă cu ministrul.

„Din păcate, vedem cu toții că există o doză prea mare de neîncredere, suspiciune, cooperarea nu funcționează foarte bine. Văd o zonă de concentrare foarte mare a puterii, adică toată lumea dorește să vorbească cu ministrul pentru orice problemă. Nimeni nu are încredere să discute cu alte instituții, cu profesorul, cu directorul de școală, cu inspectorul, cu directorii de minister, cu secretarii de stat. Toți vor să discute cu ministrul ceea ce mie îmi arată că sistemul nu funcționează bine”, a explicat Daniel David.

Citește și:

Comportamentul urât al copilului este strigătul lui disperat după ajutor. Soluții pentru un comportament mai bun la școală și acasă

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori

Ministrul Educației, mesaj de forță pentru profesorii din România: „Trebuie să o facem de dragul elevilor”

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură video Digi24

 

Schimbare uriașă în sistemul de educație. Cum ar putea arăta o zi de școală pentru liceeni

0
Sursa foto: Ivan Samkov, Pexels.com

Noul an vine cu schimbări uriașe pentru sistemul de educație românesc. Noul ministru a anunțat deja mai multe schimbări pe care le are în vedere, însă, cel mai recent, Daniel David a vorbit despre măsurile pe care urmează să le implementeze în învățământul liceal.

Astfel, Ministrul Educației a anunțat că noile planuri-cadru pentru liceu vor aduce o mai mare flexibilitate în organizarea orarului elevilor. Așadar, în funcție de specificul disciplinei și de nivelul de vârstă al elevilor, unele materii ar putea fi predate modular. Această abordare presupune comasarea orelor pentru anumite discipline și desfășurarea acestora în regim intensiv, evitând astfel risipa de timp și eficientizând procesul de învățare.

„Planurile-cadru pe care o să le propunem vin cu această idee de a flexibiliza foarte mult orarul, deși noi eram obișnuiți în școală să avem una sau două ore în fiecare săptămână pe parcursul mai multor săptămâni (…). Dacă unii profesori, în funcție de specificul materiei și de vârsta pe care o au elevii, depinde de clasă, doresc să facă module, ar putea să se organizeze astfel. Deci, altfel spus, există această flexibilitate,” a spus Daniel David, citat de Adevărul.

Această opțiune de predare a materiei trebuie însă decisă împreună cu elevii și părinții. „Nu există o chestie psihopedagogică care să spună că este o prostie să faci modular”, a mai precizat ministrul.

Daniel David anunță o flexibilitate la nivelul liceului

Comasarea orelor este indicată în cazul disciplinelor care au alocate una, maximum două ore pe săptămână. „Dacă nu e foarte intensiv, ci o oră pe săptămână, te poți întreba „dar oare nu cam pierdem vremea?”, ca să spun așa. Pe de altă parte, dacă aduc acele ore în două săptămâni și fac intensiv acel lucru, încep să leg mai bine lucrurile și conținuturile între ele. Deci, psihopedagogic, există ambele modele. Iar planurile-cadru pe care le propunem încurajează această flexibilitate la nivelul liceului. Ea există și acum. În unele zone se și folosește acest lucru pentru anumite discipline care fac parte din oferta școlii și din care alege elevul. Dar în planurile-cadru voi face din asta un principiu, ca să spun așa, această flexibilitate va fi foarte importantă”.

Ministrul a spus că se ia în calcul reducerea materiei predate la clasă, însă, în același timp, „noi avem printre cele mai puține săptămâni de școală. E foarte greu să ai și puține materii, și puține săptămâni de școală, și să vrei să și acoperi conținut relevant pentru diverse aspecte sociale”.

Daniel David a mai menționat că modificări va suferi și trunchiul comun, care va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi pe de-o parte cultura generală, pe de altă parte competențe de bază: „Va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii, care vizează interesele lui personale.

Noul ministru, despre elevii de liceu: Sunt dispuși să încerce lucruri riscante

Ministrul consideră că școala se adresează, până la urmă, unor tineri care intră în faza de adolescență și au două-trei mari nevoi, printre care căutarea identității. „Și atunci, acolo la consiliere-orientare, avem nevoie să-i ajutăm cu autocunoașterea și dezvoltarea personală. Sunt dispuși să încerce lucruri riscante și trebuie să prevenim lucrul acesta cu abordări legate de stil de viață sănătos, care să prevină și să blocheze lucrurile grave pe care le vedem în acest moment: consumul de droguri, fumatul, alcoolul, mâncatul nesănătos”.

Ministrul a spus că noile planuri-cadru vor fi implementate în anul 2026, după ce vor fi puse la punct toate detaliile și toate aspectele. „După ce lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și de asemenea trebuie regândite, după mine, manualele”.

Practic, dacă acest termen va fi respectat, primii elevi care vor învăța după noile programe școlare vor fi elevii care acum sunt în clasa a VII-a.

„Când ai o astfel de schimbare în sistem, sunt două mari modalități. Unii miniștri preferă o abordare de tip expert. Adică se duc cu grupul de experți și stabilesc ei care sunt planurile-cadru. Fac după aceea și o dezbatere, după care le publică.. că doar ei, ca experți, știu ce se întâmplă și le dau drumul. Sunt alții care au abordare de tip bottom-up, de jos în sus. Adică nu mergem cu experți în domeniul ăsta, cu oamenii din științele educației, ci discutăm cu inspectorii, profesorii și vedem de jos în sus ce se naște și ce va fi”.

Ministrul a precizat că el nu este de acord cu aceste abordări. El a declarat că în grupul de experți pe care l-a format sunt incluși atât specialiști în educație, cât și oameni din sistem.

„După aceea faci o dezbatere publică și națională cu adevărat. Pentru că e foarte probabil ca din dezbaterea respectivă, să apară lucruri care efectiv te ajută în a avea un proiect și mai bun,” spune Daniel David.

Citește și:

De ce nu mai au respect copiii din ziua de azi? Un psiholog a spus ce trebuie să știm, de fapt: „Ar trebui să ne vindecăm de asta”

Ce fac părinții pe care îi ascultă adolescenții

Psiholog Otilia Mantelers: Copilul adolescent „ne forțează să evoluăm”. 7 moduri în care are nevoie de noi

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Ivan Samkov, Pexels.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

„România Educată,” un vis care nu poate deveni realitate. Cu ce probleme se confruntă elevii de la sate

0
Sursa foto: Freepik.com

Importanța continuării studiilor este tot mai mică printre tinerii din România, în special cei care trăiesc la sate. Astfel, peste 40% dintre copiii de gimnaziu din mediul rural nu intenționează să continue studiile la liceu, preferând să se angajeze, să ajute în gospodărie sau să urmeze un curs de calificare, conform raportului „Bunăstarea copiilor din mediul rural 2024” realizat de World Vision România.

În același timp, jumătate dintre liceeni sunt nevoiți să parcurgă zilnic mai mult de o oră dus-întors pentru a ajunge la școală.

Părinții au doar 8 clase și nu îi pot ajuta la teme pe copii 

Un alt aspect îngrijorător relevat de studiu este că aproape 20% dintre copiii din mediul rural nu primesc niciodată ajutor la teme. Acest lucru se întâmplă în special în familiile în care adulții au cel mult opt clase absolvite. Totodată, aproape jumătate dintre părinți sunt nemulțumiți de evoluția școlară a copiilor lor în ultimul an.

Pentru a sprijini elevii din comunități vulnerabile, 86 de copii vor beneficia anul acesta de suport educațional prin proiectul „Educație pentru Bunăstare”, derulat de World Vision România în parteneriat cu un lanț de retail european.

Inițiativa face parte din programul „Vreau în clasa a 9-a” și își propune să reducă inegalitățile de acces la educație, oferind elevilor șansa de a-și continua studiile și de a-și atinge potențialul personal și profesional.

În anul școlar 2023-2024, 110 elevi din mediul rural au fost sprijiniți să meargă la liceu, iar alți 40 au beneficiat de oportunități de practică de specialitate. Proiectul „Educație pentru Bunăstare” extinde inițiativele anterioare, adăugând sesiuni individuale de consiliere, ateliere de dezvoltare personală și grupuri de suport pentru sănătatea mentală.

De asemenea, vor fi organizate patru școli de vară, în care elevii, părinții și profesorii vor participa la activități educative menite să îmbunătățească bunăstarea și performanța școlară a copiilor.

Citește și:

Comportamentul urât al copilului este strigătul lui disperat după ajutor. Soluții pentru un comportament mai bun la școală și acasă

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori

Ministrul Educației, mesaj de forță pentru profesorii din România: „Trebuie să o facem de dragul elevilor”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

Ministrul Educației, mesaj de forță pentru profesorii din România: „Trebuie să o facem de dragul elevilor”

0
sursa foto: captura video fain si simplu

Noul ministru al Educației a ținut să transmită un mesaj înainte de probele de evaluare a competenţelor din cadrul examenului naţional de bacalaureat 2025. Mesajul său s-a îndreptat atât către elevi și părinți, dar și către profesorii de liceu.

„În zilele următoare veţi participa la probele de evaluare a competenţelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului naţional de bacalaureat 2025 – prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi şi pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din şcoli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Şi o voi mai face când este cazul de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condițiile sistemului nostru educațional pentru a vă putea exprima cât mai bine competențele dobândite”, a scris David pe Facebook.

Sfaturile psihologului Daniel David

În calitate de psiholog, Daniel David le-a transmit elevilor care vor participa la bacalaureat că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu îi ajută, dar o motivare adecvată, în condiții de echilibru psihologic şi chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres), îi poate mobiliza la examinări.

Daniel David i-a sfătuit pe participanții la examenul de bacalaureat să nu se teamă de propriile emoţii, dar nici să nu se îngrijoreze mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută.

„Doar fiți curajoși și încrezători și dați toți ce aveți mai bun la momentul examinărilor! Celor care veți obține performanța așteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veți atinge performanta așteptată vă reamintesc că, deși este o evaluare importantă, aceasta nu vă definește valoarea personală, ci doar performanța punctuală; să învățăm din rezultat şi să încercăm să-l folosim cât mai înțelept! Așadar, doriți-vă să reușiți și dați tot ce puteți, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obțineți performanța dorită, poate exista totuși un câștig personal, în spiritul vorbelor înțelepte ale lui Nelson Mandela: „Eu nu pierd niciodată. Fie câștig, fie învăț!”„, a mai spus Daniel David.

Mesaj de forță pentru profesori

El le-a mulțumit cadrelor didactice şi personalului administrativ pentru eforturile în pregătirea în bune condiții a acestei etape a bacalaureatului, conform noii metodologii.

„Nu este ușor să-ți schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor! Nu în ultimul rând, părinților le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze și să-i susțină empatic înainte și după examen (indiferent de rezultat), învățând din proces (inclusiv prin discuții cu elevii și profesorii) și încercând să-l utilizeze cât mai bine în educația copiilor lor”, a mai susținut ministrul Educației.

Citește și:

6 lucruri pe care să NU le faci dacă adolescentul tău are rezultate sub așteptări la examen

Te stresezi cu examenele copilului mai tare decât el? 7 recomandări de la psihologul Mihai Copăceanu

Mirela Retegan: „Există viață și după examen! Nu cred că un examen este definitoriu pentru viitorul unui copil”

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură video „Fain și Simplu”

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

O nouă tulburare afectează elevii. Medic din România: „Copiii refuză cu totul intrarea în şcoală”

0
Sursa foto: Freepik.com

Medicii specialiști din România vorbesc, în premieră, despre apariția unei noi tulburări în rândul copiilor. Află, în rândurile de mai jos, ce este fobia școlară și ce recomandă medicii specialiști.

Tulburarea numită „fobie școlară” apare tot mai des la copii, indiferent de vârstă, au constatat specialiștii, care vor să tragă un semnal de alarmă pentru ca părinții să fie atenți la simptome, în Arad fiind diagnosticate 16 cazuri.

Medicul neuropsihiatru Diana Trifa, de la Compartimentul de Psihiatrie Pediatrică Arad, a afirmat că „fobia școlară este un fenomen în creștere, față de anii trecuți”.

„Factorii (declanșatori – n.r.) sunt multipli, copiii refuză cu totul intrarea în școală și dacă ajung la școală, refuză să intre în clasă. Uneori, părinții stau cu ei. Sunt pe medicație, sunt consiliați, dar totuși măsurile luate nu ajută întotdeauna. Trebuie tras un semnal de alarmă pentru părinți, să fie atenți la stările de anxietate ale copilului, în general apar dimineața simptomele. Copiii au dureri de burtă, au nod în gât, plâng…”, a declarat medicul Diana Trifa.

Șeful Inspectoratului Școlar Județean Arad, Marius Gondor, a declarat, pentru Agerpres, că 16 cazuri sunt diagnosticate în județ, iar unii dintre acești copii sunt nevoiți să învețe acasă.

Fobia școlară poate debuta la orice vârstă

„Avem copii care își desfășoară școala la domiciliu, peste 90, din diferite motive. Sunt copii ai învățământului special, care au probleme locomotorii sau neuromotorii, dar avem şi copii care sunt diagnosticați cu fobie școlară. În acest moment, avem 16 elevi diagnosticați cu fobie școlară și care sunt supuși unui tratament sau învățământului la domiciliu”, a spus Marius Gondor.

Inspectorul școlar general a explicat că, pentru învățământul la domiciliu, profesorii sau învățătorii sunt plătiți cu ora.

„Toate aceste activități încarcă numărul de posturi, dar facem tot posibilul să putem să ajutăm și acești copii”, a precizat Marius Gondor.

Consilierul școlar Ana Gavrilă a afirmat că afecțiunea poate debuta la orice vârstă și a subliniat că „fenomenul este într-o ușoară creștere, din păcate”.

Ea a spus că unii părinți refuză inițial să accepte diagnosticul și încearcă să găsească diferite explicații pentru comportamentul copilului, însă ulterior colaborează cu medicii și, odată aplicat tratamentul, cei mai mulți ajung la recuperare completă.

Specialiștii cred că există mulți elevi care suferă de fobie școlară, dar nu sunt diagnosticați pentru că părinții nu consideră că este o problemă medicală, ci una ce ține de mofturile copiilor.

Citește și:

Psiholog Mihai Copăceanu: „Sunt copii care refuză școala”. Sfaturi pentru elevi, părinți și profesori la începutul anului școlar

Oana Moraru explică de ce avem astăzi atât de mult opoziționism din partea copiilor. Ce soluție propune

Copilul are dificultăți de adaptare la școală? 7 sfaturi pentru părinți pentru a-l ajuta să se acomodeze

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Marea schimbare pe care vrea să o facă noul ministru al Educației: „Am de gând să încep corectarea acestui lucru”

0
Sursa foto: captura video Euronews

De când a preluat mandatul, noul ministru al Educației a vorbit în mai multe rânduri despre schimbările pe care vrea să le facă în sistemul de învățământ. Despre foarte multe dintre ele Parenting.2.0 a scris pe larg și le puteți citi în acest articol.

Mai mult, noul ministru a vorbit, printre altele, despre fiscalizarea meditațiilor, despre faptul că manualele vor fi regândite, dar și despre faptul că predarea prin dictare ar trebui interzisă.

Într-un interviu pentru Adevărul, Daniel David a vorbit despre una dintre cele mai mari schimbări pe care dorește să le implementeze și anume reformarea mediului academic românesc.

„Da, una dintre problemele majore ale mediului academic românesc este fragmentarea, lucru semnalat frecvent și de Comisia Europeană. Prin diverse programe (ex. PNRR / Programe de Guvernare) ne-am angajat la corectarea acestui lucru. Am de gând să încep corectarea acestui lucru, dar prin demersuri de tip „bottom-up” (de jos în sus), voluntare și cu încurajare și susținere financiară, nu impuse de sus în jos („top-down”). În esență, voi încuraja concentrările academice acolo unde acest lucru ajută țara și corespunde setului de bune practici europene, dar voi încuraja și statutul actual (poate și noi dezvoltări mai specifice) acolo unde acest lucru este cu sens,” a declarat ministrul Daniel David.

Daniel David: Eu nu doresc să reformez pentru mine

Mai mult, ministrul a vorbit despre o altă problemă importantă din sistemul universitar de educație și anume plagiatele și doctoratele, domeniu în care trebuie implementate o serie de măsuri.

„Sunt mai multe analize la care lucrez acum cu un grup de experți. Se vor vedea în raportul de care am pomenit mai sus. În esență, cred că aspectul juridic trebuie să ajute implementarea eficientă a setului de bune practici internaționale/europene de etică, nu să-l constrângă sau să-l distorsioneze,” a spus ministrul.

Întrebat dacă nu cumva schimbările pe care vrea să le facă vor bulversa și mai mult sistemul de educație, Daniel David a spus care este rațiune din spatele acestor schimbări și care sunt motivele pentru care dorește să ia o serie de măsuri.

Eu nu doresc să reformez pentru mine sau gloria de a mă prezenta ca un „reformator” (unii au avut complexul Spiru Haret), ci pentru copiii și oamenii din sistem. Iar reforma trebuie făcută doar acolo unde este cazul și doar dacă duce la progres și bunăstare, altfel a face reformă de dragul reformei este o greșeală,” a precizat Daniel David.

Citește și:

Elevii care lipsesc de la școală, căutați acasă de Poliție. Se întâmplă într-un oraș din România

Copilul e dezinteresat de școală? Cu ce să înlocuiești criticile astfel încât să-ți asculte sfaturile

Cum să motivezi copilul pentru succes. 2 strategii de la Laura Markham

 

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Captură video Euronews

 

De ce nu mai au respect copiii din ziua de azi? Un psiholog a spus ce trebuie să știm, de fapt: „Ar trebui să ne vindecăm de asta”

0
Sursa Freepik.com

Foarte mulți adulți se arată nemulțumiți de faptul că nu mai există un respect al copiilor „din ziua de azi.”

În cadrul unei postări pe contul său de Facebook, psihologul Sandra O’Connor a vorbit despre ce înseamnă respectul, cum ajung copiii să aibă, de fapt, respect și ce ar trebui să știm, de fapt, noi, adulții.

„Adultul cere respect doar când copilul din sufletul său nu a fost ocrotit și iubit de adultul său de referință. Dacă a avut iubire și ocrotire, nu simte că acest respect îi poate fi luat în interacțiunea cu un copil, știe să îl cultive și să îl mențină. Am văzut în 26 de ani de lucru în domeniul acesta mulți respectați, iubiți, adorați, ascultați. Erau ascultați pentru ceea ce ofereau, nu pentru că au implementat sisteme punitive de pedeapsă cu puncte negre (da, există încă așa ceva chiar dacă vă va fi greu să credeți), cu amenințări și cu umilire,” spune psihologul.

De la ce pornește, de fapt, respectul față de alții 

Specialista a explicat cum anume ajung copiii să aibă respect față de adulți și care este motivul pentru care noi, adulții, ajungem să fim revoltați pentru că tinerii nu mai au respect.

„Un copil nu te respectă pentru că tu îi arăți cât de mare și de puternic ești, copilul știe că adultul e mare și puternic, el te respectă pentru tot ceea ce învață de la tine în ocrotire, pentru sprijinul și susținerea pe care o aduci în dezvoltarea și creșterea sa.

Știți la ce reacționăm cu cea mai mare revoltă, cu cea mai intensă și mai impulsivă revoltă? La ceea ce avem de vindecat. De ce spun asta? Pentru că sunt situații în care am tot dreptul de a mă revolta, deoarece modul în care mi se răspunde nu este echitabil, nu îmi satisface și mie nevoile de conectare și de manifestare și sunt situații în care mă revolt efervescent, cu o reacție viscerală nepotrivită în context. Acelea ultimele sunt fie situațiile abuzive, în care repetitiv mi se anulează nevoia de conectare și de manifestare autentică, fie situațiile în care mi se activează rănile nevindecate,” explică specialista citată.

Pentru a oferi mai multă claritate, psihologul Sandra O’Connor a prezentat și un exemplu.

„Vă dau un exemplu care este foarte relevant pentru mine în acest punct din viața mea de adult: dacă eu, ca adult, sunt revoltată că nu sunt respectată, nu știu cum să primesc respectul, deoarece nu mi-a fost respectată autonomia în copilărie și atunci am să consider că respectul e impus de statut. Am să dezvolt această afirmație, deoarece după cum am scris și la început, am citit și am auzit în ultimul timp despre respectul pe care trebuie să îl aibă copiii și consider că e important să scriu despre asta,” scrie psihologul.

Dacă ne luăm după definiție, din start nu are de ce să ne respecte un copil

Plecând de la definiția de dicționar, specialista ajunge la o concluzie surprinzătoare și anume că „dacă ne luăm după definiție, din start nu are de ce să ne respecte un copil”, decât dacă noi merităm acest respect.

„Ce înseamnă respectul?

Dex-ul ne spune așa: 1. Atitudine sau sentiment de stimă, de considerație sau de prețuire deosebită față de cineva sau de ceva. sinonime: cinste, deferență, stimă, venerație antonime: dispreț, nerespect *A ține (pe cineva) la (sau în) respect = a ține pe cineva la distanță, a nu-l lăsa să devină prea familiar. *A pune (pe cineva) la respect = a impune cuiva o atitudine respectuoasă. *Respectele mele, formulă respectuoasă de salut

Așaaaaa, să ne întoarcem acum la respectul copilului față de alte persoane. Ați citit definiția? Dacă ne luăm după definiție, din start nu are de ce să ne respecte un copil, decât atunci când noi merităm asta. De ce? Pentru că noi așa îl educăm. Îi educăm că pentru a merita considerație și prețuire ei trebuie să bifeze căsuțe, să ne satisfacă nevoile, să respecte regulile pe care încă nu le înțeleg. Ei nu sunt stimați și respectați pur și simplu pentru că ar exista, ci primesc aceste “distincții” doar atunci când satisfac cerințele și așteptările adulților din jur. Ei cresc învățând că respectul nu se primește din start, ci se câștigă, așa funcționăm noi ca societate, totuși, paradoxal, avem așteptarea ca un copil să îl ofere necondiționat unui adult, pur și simplu. În traducere: noi nu te respectăm pe tine, doar dacă meriți, tu în schimb ești obligat să respecți TOȚI adulții. Păi atunci, evident, acest copil va crește lipsit de respect față de sine, fără stimă de sine, bifând listele celor din jur pe sistemul acesta de “acum merit”, așteptând să devină adult ca să poată să primească respect necondiționat… ammm, de la cine??? De la copii, că doar aceia sunt educați să facă asta. Uite așa, perpetuăm un calcul complet toxic în care nu ne respectăm copiii și le impunem să respecte adulți, care apoi vor cere cu vehemență respect din partea unor copii care o vor face mecanic, pentru a ajunge cât mai repede să fie adulți care să primească respect impus.

Ar trebui să ne vindecăm de asta,” este de părere Sandra O’Connor.

„Ar trebui să nu mai perpetuăm faptul că respectul este impus de statut, iar asta pornește de la modul în care noi ca adulți respectăm și prețuim cu considerație deosebită nevoile copiilor, stadiile lor de dezvoltare, capacitățile lor reale și îi învățăm în mod real ceea înseamnă să ai respect și considerație față de altă ființă umană, nu doar față de adultul în poziție de autoritate și putere,” concluzionează psihologul Sandra O’Connor.

Citește și:

Copiii noștri, liberi la aroganță și lipsă de respect? Cu ce înlocuim metodele de educație moștenite

Psiholog Sandra O’Connor: „Niciodată nu este responsabilitatea copilului să aibă grijă de starea emoțională sau fizică a părintelui”

Ajută-ți copilul să respecte regulile și limitele. Soluția simplă care face diferența

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

Un medic din România răstoarnă tot ce știam până acum despre febra la copii: „Nu i se topește creierul nici la 41 de grade”

0
Sursa foto: Freepik.com

Mulți dintre noi suntem tentați să tratăm febra copiilor imediat cum apare, însă medicul Sorin Man, vicepreședintele Societății Române de Pediatrie, explică de ce ar trebui să nu ne mai grăbim cu tratarea acestui simptom atunci când copiii răcesc, chiar și atunci când vorbim despre temperatură mare.

Da, există iar un mit, cum că la 40 de grade se topește creierul. Nu i se topește creierul nici la 41 de grade. Sigur că intervenim cu antitermice, pentru că deja efectele asupra stării generale de obicei sunt prezente la temperaturi așa de mari. Legat de riscul de convulsii, de fapt s-a dovedit că terapia anti-piretică sau anti-febrilă nu previne convulsia febrilă. De obicei, aceasta apare la primul croșet febril, când mama nici nu își dă seama că e bolnav copilul, deci n-are cum să prevină. În state dezvoltate din punct de vedere medical, cum ar fi Statele Unite ale Americii sau Marea Britanie, convulsiile febrile nu se mai tratează. S-a văzut că toți pacienții și-au revenit. Arată dramatic în timpul episodului, dar toți pacienții și-au revenit fără sechele, fără risc de epilepsie,” spune vicepreședintele Societății Române de Pediatrie, într-un interviu pentru Weekend Adevărul.

Sorin Man: „Recomand miere de albine, dar direct cu lingurița din borcan”

În intervenția sa pentru publicația mai sus-amintită, profesorul Sorin Man vorbește și despre tuse și despre ce ar trebui să știe, de fapt, părinții ai căror copii tușesc.

„Tusea este de multe ori dificil de tratat și trebuie abordată în funcție de localizarea ei și de tipul de tuse. Tusea uscată, înecăcioasă, este cea mai grea tuse de tratat, și părinții sunt disperați că cel mic tușește încontinuu și nu se poate face nimic. Se încearcă diferite preparate. Sunt multe siropuri de tuse. Trebuie să vă spun că orice sirop care este dulce are un efect benefic asupra tusei, dar s-au făcut mai multe studii cu mierea de albine, pe care eu o recomand, deoarece a depășit siropul de tuse ca eficacitate. Recomand miere de albine, dar direct cu lingurița din borcan, și nu un sirop de tuse care are adaos și de miere de albine. Recomand mierea de albine pură, fără propolis, fără muguri de pin sau brad sau altceva. Deci s-auzi că tușesc mai puțin, nu deloc. De fapt, nu acesta e obiectivul, nu vrem să inhibăm tusea, s-o aducem la zero, pentru că tusea este un reflex benefic, ca și febra. Vrem doar să o aducem la un nivel fiziologic, să se poată odihni copilul, să se poată alimenta,” afirmă medicul Sorin Man.

Cum tratăm nasul înfundat

Nu în ultimul rând, vicepreședintele Societății Române de Pediatrie explică ce anume trebuie făcut atunci când copilul are nasul înfundat.

„Și pentru asta sunt multe preparate. Mulți părinți insistă foarte mult cu aspirarea lor mai ales la copilul mic, deși aspirarea prea frecventă poate irita mucoasa nazală; acel copil ajunge să producă mai mult mucus. Așadar, trebuie un balans între curățarea acelor secreții urmate eventual de aspirarea lor. Sunt multe produse, de la banalul ser fiziologic, adică clorura de sodiu 0,9%, la acele sprayuri cu apă de mare, soluții saline hipertone etc. Atenție la preparatele care conțin vasoconstrictoare! Nu pot să spun denumiri comerciale, însă mă refer la xilometazolină, nafazolină care sunt contraindicate la sugari. Deci atenție la vârsta minimă pentru care este aprobat produsul respectiv pentru decongestionarea mucoasei nazale, pentru dezobstrucția nasului,” explică profesorul Man.

Citește și:

Val de îmbolnăviri cu febră și tuse. Dr. Mihai Craiu spune când să mergi cu copilul la spital

Antitermice naturale. 11 moduri să scazi febra copilului dacă nu ai Nurofen sau Panadol

De la ce temperatură vorbim de febră la copii? Răspunsul pediatrului Mihai Craiu

 

Fii la curent cu articolele pe care le publicăm abonându-te la canalul nostru de WhatsApp (apasă clopoțelul din dreapta sus):

Canalul Whatsapp Parenting 2.0

 

Sursa foto: Freepik.com

 

 

 

Vrei să afli ce fel de părinte ești?

Abonează-te gratuit la newsletterul nostru și primești pe email un exercițiu pentru a descoperi ce fel de părinte ești. PLUS articole exclusive, soluții la provocările tale și invitații la evenimente gratuite de parenting!

 
 
 
 

Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.