Acasă Blog Pagina 70

Psihoterapeut: „Părinții au responsabilitatea de a fi receptorii tuturor nemulțumirilor”. 8 sfaturi pentru părinții bobocilor de liceu

0
Sursa foto: Pexels
Copilul tău a început liceul? Descoperă cum îl poți susține emoțional în această perioadă

Trecerea de la gimnaziu la liceu generează provocări și imense frustrări pentru adolescenți și pentru părinții lor. După examenul de evaluare națională, primul examen serios din viața lor, bobocii liceeni se confruntă cu noi temeri.

Copiii au o capacitate imensă de adaptare și, de cele mai multe ori, fac față schimbărilor când sunt sprijiniți, ne asigură Beatrice Popescu, psihoterapeut în cadrul Centrului Medical Bellanima, într-un comunicat de presă.

Cum pot părinții să-și motiveze copiii să învețe

Potrivit lui Beatrice Popescu, părinții ar fi bine să se poziționeze ca observatori neutri în prima fază și să încerce să-și motiveze liceenii prin strategii non-invazive, apelând la plăcerea lor de a învăța la anumite materii.

Noile schimbări în curriculum sunt destul de bulversante în prima fază.

„Totuși, clasa a IX-a este un an de ajustare și, cum nu mai există celebrul examen de treaptă din clasa a X-a, pot profita de acest răgaz și le pot oferi copiilor o atât de mult necesară perioadă de ajustare. Practic, anii cu concentrare pe învățare activă, profundă și intensă sunt clasele a XI-a și a XII-a”, le reamintește părinților psihoterapeutul.

Potrivit acesteia, în primul an, unii copii nu sunt nici măcar foarte lămuriți în privința profilului pe care îl vor urma. E posibil să le placă informatica sau matematica, dar să constate apoi că au de fapt o pasiune pentru științele sociale sau medicină.

„Adolescența vine cu schimbări permanente, care uneori pot fi violente, așa că părinții nu ar trebui să intre în panică dacă în primul trimestru al clasei a IX-a, notele copilului scad de la 10 la 8 sau de la 9 la 7. Mai degrabă ar trebui investigate cauzele acestei scăderi, să încerce să afle dacă se datorează exclusiv inatenției lor sau poate tipului perfecționist de examinare, standardelor mai înalte de evaluare decât în gimnaziu”, spune specialistul.

Potrivit acestuia, o discuție sinceră cu copilul va aduce clarificări în ceea ce privește motivația lui și în legătură cu stilul de învățare.

Citește și:

7 pași pentru o relație bună cu adolescentul

Nu are cum să iasă ceva frumos dacă e presiune și rigiditate”. Sfaturile lui David Popovici pentru părinți

 

Amenințările și pedepsele nu ajută

„Presiunea de tipul amenințărilor sau pedepselor nu aduce un plus de valoare comunicării orientate spre soluții. Întotdeauna e nevoie să fim atenți ca părinți la mesajul pe care ei doresc să îl transmită, fie că găsesc anumite materii dificile și au nevoie de ghidare sau orientare din partea părinților, fie pentru că hobby-urile le ocupă prea mult timp și organizarea lor e slabă”, este de părere Beatrice Popescu.

Cum poate să susțină familia adaptarea adolescentului în noul mediu

Potrivit psihoterapeutului citat, întreaga familie poate contribui la menținerea stării de bine și de motivație a adolescentului în noul mediu școlar.

„De exemplu, bunicii pot asigura partea care ține de nutriția corectă la școală, pregătirea unui pachet sănătos și adăugarea unei note de umor în comunicare, iar frații mai mari prin împărtășirea propriilor experiențe din liceu și a unor tipare de comunicare care lor le-au fost utile”, punctează specialistul.

Potrivit acestuia, părinții sunt cei mai importanți în această ecuație, având o responsabilitate uriașă: aceea de a fi receptorii tuturor nemulțumirilor, frustrărilor, angoaselor copiilor lor în această perioadă de tranziție.

„Pe cât este posibil, ascultarea activă și implicată va fi apreciată, pentru că problemele adolescenților nu vor fi doar academice, legate strict de performanța școlară, ci vor fi mai mult de relaționare, atât cu noii colegi, cât și cu noii profesori. Frica de respingere este uriașă la aceasta vârstă, are legătură cu insecuritățile ce țin de înfățișare, de cum cred ei că sunt percepuți de colegii sau colegele lor”, afirmă Beatrice Popescu.

În acest context, atitudinea empatică a părinților, bunicilor și fraților mai mari pot reduce această anxietate de performanță a liceenilor, atât cea academică, dar mai ales cea socială.

Adolescenții vor căuta mai întâi aliați în familie. Dacă nu îi vor găsi, vor apela la alte grupuri din afara școlii sau familiei, la cei care propun o imagine dezinhibată, cool, rebelă, care pot tolera sau incita la comportamente din sfera sociopatiei, a consumului de substanțe interzise, avertizează specialistul.

Psihoterapeutul Beatrice Popescu prezintă două semne care indică o tristețe accentuată la adolescenții aflați la începutul liceului:

  • Retragerea exclusiv în mediul online
  • Refuzul de a se întâlni cu colegii sau vechii prieteni din gimnaziu

Adolescenții pot încerca să ascundă propriile suferințe sau dureri, mai ales atunci când nu sunt ascultați și suferințele lor nu sunt împărtășite cu nimeni. Uneori, stările de anxietate sau tristețe ascund o furie și o nemulțumire existențială.

Un adolescent furios se poate exprima prin diverse moduri, de la a le bloca părinților accesul în camera lor, până la refuzul de a merge la școală. De altfel, abandonul școlar este foarte mare în clasa a X-a.

Tocmai de aceea, conectarea emoțională cu copilul este cheia dezamorsării oricăror conflicte și cuprinde:

  • Ascultarea activă
  • Privirea lipsită de critică asupra unor gafe sau greșeli, pe care el singur le va detecta ulterior
  • Empatia
  • Iubirea necondiționată
  • Acceptarea necondiționată

„În general, nu este corect să le impunem copiilor reguli pe care nici noi nu le respectăm. De exemplu, este cel puțin forțat să le cerem să nu fumeze dacă noi o facem sau să nu se atingă de alcool dacă noi bem mai mult decât social. Da, e corect să scoatem în evidență pericolele unor gesturi împotriva sănătății proprii. Dar cel mai bun exemplu va fi mereu cel pe care îl oferim noi”, subliniază specialistul citat.

Psihoterapeutul Beatrice Popescu le oferă părinților de boboci liceeni 8 sfaturi utile:

  1. Fiți niște fini observatori, nu inchizitori hipercritici
  2. Afișați o atitudine de acceptare necondiționată atunci când încercați să înțelegeți comportamente mai rebele, apoi încercați să le corectați prin argumente
  3. Încercați să fiți persoana la care copilul va alerga să împărtășească orice experiență, pozitivă sau negativă
  4. Încercați să punctați și succesele lor, chiar cele modeste, nu doar să le scoateți în evidență defectele sau neajunsurile
  5. Încetați să îi comparați frecvent cu verișorii lor sau cu copiii prietenilor voștri ori cu premianții clasei
  6. Oferiți-le puncte de vedere clare, chiar și critice (dar care să aibă o valență constructivă)
  7. Oferiți-le ocazia să-și exploreze latura vocațională și nu încercați să le impuneți să urmeze propria voastră carieră sau profesie
  8. Amintiți-le că sunteți lângă ei dacă intervin momente dificile, de hărțuire psihologică (bullying). În același timp sprijiniți-i să-și dezvolte abilități de negociere a conflictelor și de exprimare asertivă a opiniilor proprii, mai ales dacă sunt timizi și evitanți

 

Citește și:

„Renunț la ASE după 2 ani, ca să dau la Psihologie”. 8 sfaturi ca să susții adolescentul în alegerea carierei

5 criterii să verifici dacă ai o relație bună cu adolescentul, de la psihologul rus Mihail Labkovskiy

Riscurile exprimării precoce a sexualității la adolescenți. 6 sfaturi pentru părinți de la psihologul Alexandru Pleșea

 

Sursa foto: Karolina Grabowska, Pexels

 

Abonează-te GRATUIT

la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

    Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

    Ministrul Sorin Cîmpeanu: „Școala nu se face pentru note”

    0
    Sursa foto: Guvernul României
    Ministrul Sorin Cîmpeanu le-a atras atenția părinților să nu pună un accent prea mare pe notele pe care le obțin copiii lor la școală, ci pe competențele pe care le dobândesc.

    Școala nu se face pentru note, ci pentru ca elevii să deprindă competențe care îi vor ajuta ulterior în viață, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, astăzi, cu ocazia participării la festivitățile de începutul anului școlar 2022-2023, la Colegiul „Sf. Sava” din București.

    În total, circa 3 milioane de elevi și preșcolari au început, astăzi, cursurile noului an școlar 2022 – 2023, în peste 17.800 de unități de învățământ din întreaga țară.

    „Ne dorim un învățământ centrat pe competențe, pe așteptările elevilor, pe ceea ce au nevoie pentru a se dezvolta armonios în societatea viitorului. (…) Să eliminăm acea presiune inutilă generată de goana după note a elevilor, goana după note a multor părinți care nu înțeleg că școala nu se face pentru note. Școala se face pentru ca ai lor copii să deprindă acele competențe care îi vor ajuta să se dezvolte în viață conform propriilor aspirații, atât personală, cât și profesională”, a declarat ministrul, citat de Agerpres.ro.

    Potrivit acestuia, „Curriculum-ul la dispoziția școlii, la alegerea elevului, va trebui să fie mult mai important decât până acum pentru a oferi fiecărui elev șansa de a-și atinge potențialul maxim”.

    Fără uniforme obligatorii

    Cu această ocazie, Sorin Cîmpeanu a pledat pentru ca fiecare școală să aibă un însemn propriu. Asta nu înseamnă, însă, că vor fi reintroduse uniformele obligatorii.

    „Nu am vorbit niciodată despre reintroducerea uniformelor obligatorii. Am spus întotdeauna că este bine. Atât cât am văzut în sisteme de educație avansate – Statele Unite, Marea Britanie, Franța. Să avem elevi mândri de școala lor. Să poarte un însemn, fie că este un pin așa cum purtăm tricolorul, putem purta însemnul școlii, fie că este o cravată, fie că este o eșarfă pentru fete. Îmi doresc să fie mândri de școala lor și acest lucru să se facă și prin însemne. Însemnele de apreciere la adresa școlii nu înseamnă uniformă obligatorie”, a precizat ministrul Educației.

    „În urmă cu exact 40 de ani, în septembrie 1982, aveam matricole, nu știu dacă aveam o uniformă standard, dar eram mândru de apartenența la Sf. Sava”, și-a adus aminte oficialul.

    Citește și:

    Elevii nu vor avea note la Educația Fizică și Desen. Lista schimbărilor din Legea Educației

    Ministrul Educației explică de ce dispar notele la Educație Fizică, Muzică și Desen

     

    Sursa foto: Guvernul României

     

    Abonează-te GRATUIT

    la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

      Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

      Ministrul Educației: Părinții au acces în școli la festivitățile de la începutul anului școlar. Normele de igienă recomandate de Ministerul Sănătății

      0
      Sursa foto: Guvernul României
      Ministerele Educației și Sănătății nu descurajează prezența familiilor la deschiderea anului școlar, afirmă ministrul Sorin Cîmpeanu

      Părinții au acces în școli la festivitățile de la începutul anului școlar, a precizat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

      „Părinții au acces în unitățile de învățământ la festivitățile care marchează începerea cursurilor noului an școlar! Informația potrivit căreia Ministerul Educației a emis o decizie restrictivă este falsă!”, a precizat oficialul de la Educație, într-o postare pe contul său de Facebook.

      Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, „Ministerul Educației și Ministerul Sănătății nu descurajează în niciun fel prezența familiilor la deschiderea anului școlar, cu atât mai mult cu cât marea majoritate a evenimentelor de acest tip se organizează în spații deschise.”

      În acest context, ministrul Educației a postat comunicatul de presă al Ministerului Sănătății cu recomandări privind normele de igienă pentru elevi și cadrele didactice în contextul pandemiei și al apropierii sezonului gripal.

      Normele de igienă recomandate de Ministerul Sănătății la începutul anului școlar 2022-2023 

      Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății, virozele respiratorii sunt frecvente în sezonul rece și pot afecta colectivitățile de copii.

      „Atât infecția cu SARS-CoV-2, cât și gripa fac parte din categoria virozelor respiratorii, care pot produce complicații, mai ales la persoanele care prezintă anumite comorbidități (boli cardiovasculare, boli pulmonare, diabet etc.)”, se arată în comunicat.

      Potrivit Ministerului Sănătății, prevenirea și controlul infecțiilor respiratorii sunt posibile în mare măsură dacă sunt respectate anumite reguli.

      Reguli de igienă:

      • Igiena mâinilor: spălarea frecventă a mâinilor și/sau dezinfecția lor înainte de intrarea în clasă, înainte de masă, după utilizarea toaletei, după tuse/strănut și ori de câte ori e necesar
      • igiena respiratorie: tuse, strănut în șervețel de unică folosința sau în plica cotului, aruncarea șervețelului la gunoi imediat după folosire, spălarea/dezinfecția mâinilor după tuse/strănut
      • Igiena în clase: aerisirea frecventă a sălilor de clasă (păstrarea ferestrelor deschise ori de câte ori este posibil sau aerisirea cel puțin 10 minute după fiecare oră de curs), curățenia și dezinfecția suprafețelor și obiectelor din unitățile de învățământ înaintea începerii cursurilor
      • Evitarea schimburilor de obiecte personale

      Reducerea transmiterii virusurilor respiratorii prin:

      • Purtarea măștii în spațiile închise aglomerate, slab ventilate
      • Respectarea distanțării fizice de minim 1,5 metri în timpul cursurilor, dacă e posibil
      • Informarea periodică a părinților de a nu trimite la scoală copilul atunci când se confruntă cu simptome de viroze respiratorii, dureri în gât
      • Personalul didactic și nedidactic cu simptome respiratorii va evita intrarea în colectivitate
      • Realizarea zilnică la prima oră de curs, de către cadrul didactic, a unei inspecții vizuale a elevilor prezenți în clasă cu scopul identificării unui eventual elev bolnav care prezintă semne de febră/boală infecto-contagioasă (față congestionată, tuse etc)
      • În cazul identificării unui elev cu semne de boală transmisibilă respiratorie, se recomandă izolarea lui față de restul clasei și informarea părinților în vederea îndrumării către un medic și asigurarea tratamentului specific
      • Anunțarea conducerii școlii, de către părinți/cadrele didactice, în cazul confirmării unui caz cu SARS-CoV-2 sau gripă

      Măsuri organizatorice și logistice:

      • Afișarea în clase/locuri vizibile a panourilor cu materiale informative privind modalităților de prevenire a îmbolnăvirilor respiratorii
      • Asigurarea cu materiale pentru igiena mâinilor (săpun lichid, substanțe dezinfectante și prosoape de hârtie) precum și pentru curățenia și dezinfecția sălilor de clasă
      • Respectarea ritmului de verificare, curățare și igienizare a aparatelor de aer condiționat

       

      Sursa foto: Guvernul României

       

      Abonează-te GRATUIT

      la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

        Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

        Studiu: Românii cheltuie, în medie, peste 2.000 lei pentru începerea anului școlar

        0
        Sursa: iSense Solutions
        Cheltuielile necesare pentru începerea anului școlar au crescut cu 51% comparativ cu anul trecut.

        Românii din mediul urban cheltuie aproximativ 2.043 lei pentru începerea anului școlar, cu 51% mai mult decât anul trecut, arată un studiu realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions.

        Chiar dacă școala începe mai devreme anul acesta, românii din mediul urban utilizatori de internet au început din timp pregătirile pentru cumpărarea celor necesare elevilor. Magazinele de specialitate oferă o gamă variată de produse pentru toate gusturile și buzunarele.

        8 din 10 părinți din orașe declară că achiziționează produse pentru noul an școlar înaintea începerii acestuia.

        Cele mai populare categorii de produse care au fost sau vor fi achiziționate pentru anul școlar 2022-2023 sunt:

        • Încălțăminte – 97%
        • Îmbrăcăminte – 96%
        • Rechizite – 92%
        • Manuale/ culegeri – 84%
        • Laptop/ tabletă – 48%
        • Mobilier școlar – 47%
        • Telefon mobil – 45%

        Bugetul mediu alocat pentru cumpărarea produselor pentru noul an școlar a crescut cu 51% față de anul trecut, de la 1.349 lei în 2021, la 2.043 lei în 2022.

        „Ca în anii trecuți, părinții sunt adevărații eroi ai crizelor succesive cu care se confruntă România. În 2022, familiile care au copii s-au adaptat din mers la inflație, sacrificând poate alte zone ale bugetului gospodăriei pentru a se asigura că cei mici sunt pregătiți de începerea școlii, chiar și prin creșterea bugetului până la 51% față de anul trecut”, declară Andrei Elvădeanu, Head of Quantitative Research la iSense Solutions, într-un comunicat de presă.

        Iată care sunt sumele alocate de părinții din mediul urban, în medie produselor necesare elevilor:

        • Laptopuri sau tablete – 1.428 lei
        • Telefoane mobile – 885 lei
        • Mobilier școlar – 587 lei
        • Îmbrăcăminte – 435 lei
        • Încălțăminte – 293 lei
        • Rechizite – 248 lei
        • Manuale/culegeri – 196 lei

        Câți bani de buzunar primesc copiii români

        2 din 3 părinți din mediul urban afirmă că le dau copiilor bani de buzunar. Suma medie pe care o vor primi elevii de la părinți pentru cele 5 zile din săptămână în care merg la școală este de 61 lei. Asta înseamnă aproximativ 12 lei pe zi.

        Elevii între 7-14 ani vor primi aproximativ 50 lei pe săptămână (circa 10 lei/zi). Cei cu vârsta cuprinsă între 15 și 17 ani vor primi mai mult, 68 lei pe săptămână (aproximativ 14 lei/zi).

        Metoda prin care părinții preferă să le dea copiilor banii de buzunar este în numerar (97% dintre părinți). 15% dintre părinți spun că le oferă copiilor bani de buzunar și prin transfer bancar pe card.

        Informațiile prezentate au fost culese online în perioada 10-11 august 2022, de către iSense Solutions. Eșantionul este format din 458 de părinți, iar datele sunt reprezentative pentru părinții din mediul urban din România.

         

        Abonează-te GRATUIT

        la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

          Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

          Greșeala pe care mulți părinți o fac în procesul de adaptare a copiilor la grădiniță

          0
          Sursa foto: Pixabay
          Vrei ca adaptarea copilului la grădiniță să fie ușoară? Evită această greșeală pe care mulți părinți o fac.

          La finalul lunii august, dinspre grădinițele private se aud plânsete de copii. Multe grădinițe private au ca regulă acomodarea pe rând a copiilor, în timp ce în alte grădinițe, inclusiv în toate grădinițele de stat, toți copiii încep procesul de adaptare în același timp.

          Fie că ai un copil care urmează să înceapă grădinița sau creșa în perioada următoare, fie care deja a început procesul de acomodare, îți dorești să-l ajuți să se adapteze cât mai ușor.

          Atunci când copiii încep grădinița sau creșa, părinții își doresc ca celor mici să le placă mediul, educatoarea, colegii, să se simtă bine acolo, să nu plângă și să-i placă să meargă zilnic acolo. O temere a multor părinți este că cei mici s-ar putea simți abandonați la grădiniță sau creșă.

          De aceea, este important ca părinții să susțină în mod adecvat procesul de adaptare a copilului în colectivitate. Este un proces sensibil și profund, care nu trebuie neglijat sau lăsat pe ultimul moment. În felul acesta, pot fi evitate posibile traume emoționale care l-ar putea urmări pe copil până în viața de adult.

          În acest articol, vom discuta despre una dintre cele mai frecvente greșeli pe care le fac părinții în procesul de (re)acomodare a copilului în colectivitate. Desigur, niciun părinte nu face intenționat această greșeală. Mai mult decât atât, majoritatea părinților nici nu știu că ceea ce fac îngreunează procesul de adaptare a copilului la noul mediu. În ciuda intenției lor pozitive de a feri copilul de suferință, de a reduce plânsul și de a ușura momentul despărțirii, riscurile sunt prea mari.

          Din experiența mea personală și din interacțiunile pe care le-am avut pe parcursul timpului cu numeroși părinți, am observat că o greșeală pe care părinții o fac frecvent în timpul procesului de adaptare a copiilor la grădiniță sau creșă este că își mint copiii.

           

          Iată două momente de bază în care părinții își mint copiii, cu consecințe negative asupra celor mici:

           

          1. Înainte de prima zi de grădiniță

          Dorind să le creeze copiilor lor o imagine frumoasă despre grădiniță sau creșă, unii părinți îi fac o descriere idilică. De exemplu, o mamă îi spunea fetiței sale că urmează să meargă într-un castel, cu zâne și prințese. După cum îți dai seama, fetița a fost foarte dezamăgită de grădiniță, care s-a dovedit a fi o clădire obișnuită cu oameni obișnuiți. Nici vorbă de castel și zâne.

          Situația ideală este să cunoști cât mai multe detalii despre grădiniță/creșă, despre educatoare, despre program înainte de intrarea în colectivitate. Astfel, descrierea ta va fi suficient de apropiată de realitate încât copilul să simtă mediul drept familiar chiar din prima zi. În caz contrar, copilul își va crea așteptări false și dezamăgirea va face acomodarea și mai dificilă.

          În plus, copilul se va simți mințit și își poate pierde încrederea în tine.

           

          2. În timpul procesului de acomodare la grădiniță/creșă

          O minciună a părinților care îi afectează într-un mod profund pe copii este aceasta: Dimineața, la grădiniță, copilul plânge și refuză să intre în clasă. La rândul său, părintele simte un mare disconfort emoțional și ar vrea să scurteze momentul de suferință. Și-ar dori ca cel mic să intre în clasă și să se joace liniștit cu colegii. Doar că acest lucru nu se întâmplă. Copilul se agață de părinte și nu vrea să-l lase să plece la serviciu. Atunci, părintele îi spune că trebuie să dea un telefon (sau că trebuie să meargă până la magazin sau un alt motiv pentru a ieși afară) și că revine. Însă, odată ieșit pe ușă, nu mai revine decât la finalul programului.

          Această situație este traumatizantă pentru copil, care se simte atât mințit, cât și abandonat de către părinte.

          Apoi, ne dăm seama că această soluție funcționează doar o singură dată. În ziua următoare, având experiența anterioară, copilul se va agăța și mai tare de părinte pentru a nu-i permite să plece, având în plus și teama că nu se mai întoarce. Iar copilul care își pierde încrederea în părinte își pierde încrederea și în lume, în oameni, în general.

           

          Oricum ar arăta situația, oricât de dificile ar fi emoțiile, copiii pot să le facă față cu ajutorul adulților.

          Minciuna nu ajută. Dimpotrivă, conturează o realitate falsă care iese rapid la iveală și erodează încrederea copilului în părinte.

          Simți temeri și îngrijorări legate de faptul că micuțul tău urmează să înceapă grădinița sau creșa în perioada următoare? Atunci, te invit să faci parte din Grupul de Facebook „Adaptarea la Grădiniță”.

           

          Sursa foto: Pixabay

           

           

          Abonează-te GRATUIT

          la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

           
           
           
           

          Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

          Este sau nu nevoie de aviz epidemiologic la începutul anului școlar?

          0
          Sursa foto: Pexels

          Una dintre sarcinile de rezolvat de către părinți la începutul anului școlar era obținerea avizului epidemiologic de la medicul de familie pentru (re)intrarea în colectivitate a copilului.

          Vestea bună este că avizul epidemiologic nu mai este necesar pentru marea majoritate a școlarilor și a preșcolarilor.

          „La revenirea din vacanțe NU se va solicita preșcolarilor și elevilor aviz epidemiologic”, a precizat reamintește Federația părinților, într-un comunicat primit de EduPedu.ro.

          Această adeverință medicală era necesară până acum doi ani. Însă, începând din toamna anului trecut, obligația prezentării acesteia la începutul fiecărui an școlar a fost eliminată printr-un ordin comun al Ministerelor Educației și Sănătății.

          Excepții de la regulă: Cine trebuie să prezinte avizul epidemiologic

          Atenție, există și excepții de la această regulă.

          Trebuie să prezinte avizul epidemiologic de intrare în colectivitate acei copii care își încep studiile într-o unitate de învățământ. Astfel, această adeverință medicală se solicită doar la prima înscriere într-o unitate de învățământ, nu la începutul fiecărui an școlar, explică Federația părinților.

          Așadar, avizul epidemiologic este necesar:

          1. La înscrierea la grădiniță
          2. La înscrierea în clasa pregătitoare (la școală)
          3. La înscrierea la colegiu în clasa a V-a
          4. La înscrierea la liceu în clasa a IX-a
          5. La orice altă înmatriculare într-o unitate de învățământ preuniversitar (de exemplu, în urma transferului)

          Până în 2021, toți elevii erau obligați să prezinte, la începutul fiecărui an școlar, avizul epidemiologic, ceea ce genera aglomerație în cabinetele medicilor de familie, periculoasă mai ales în contextul pandemiei.

          Așadar, în cazul în care copilul tău își continuă educația în aceeași unitate de învățământ unde a fost până la vacanța de vară, nu este nevoie să prezinte avizul epidemiologic.

          În schimb, dacă începe acum grădinița, școala, colegiul sau liceul, sau dacă a fost transferat într-o altă unitate de învățământ, atunci este nevoie să primească adeverința de la medicul de familie.

           

          Citește și:

          Ministrul Educației explică de ce dispar notele la Educație Fizică, Muzică și Desen

          Deloitte back-to-school 2022: O treime dintre părinți se așteaptă la cheltuieli mai mari cu produsele pentru școală

          Fără măști în școli în noul an de învățământ. Anunțul prefectului Capitalei, Toni Greblă

           

          Sursa foto: Arthur Krijgsman, Pexels

           

          Abonează-te GRATUIT

          la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

            Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

            Adaptarea la grădiniță. 8 lucruri de făcut pe ultima sută de metri pentru a pregăti copilul

            0
            Sursa foto: Pixabay
            Părinții își pot ajuta copiii să aibă un proces ușor de adaptare la grădiniță

            Copilașul tău începe, în curând, grădinița sau creșa? Cel mai probabil, îți apar anumite îngrijorări și temeri legate de acest proces. Și e normal să simți aceste emoții, mai ales dacă este pentru prima dată când treci prin acest proces.

            Unii părinți au început deja să-și ajute copilașii să cunoască grădinița/creșa pe care o vor frecventa. În special dacă ai ales pentru micuțul tău o instituție de învățământ preșcolar privată, care permite acomodarea treptată și interacțiunea copiilor cu mediul de acolo și înainte de începerea propriu-zisă a procesului de acomodare.

            Ca părinte îți poți ajuta mult copilul să se adapteze mai ușor la grădiniță/creșă. În acest articol, vei descoperi câteva acțiuni concrete pe care le poți face cu copilul înainte de prima zi de grădiniță sau creșă.

             

            8 lucruri de făcut pe ultima sută de metri pentru a-ți pregăti copilul de începerea grădiniței/creșei

             

            1. Însoțește-ți copilul într-o vizită la grădiniță/creșă, înainte de prima zi în colectivitate

            Făcând acest lucru, micuțul va avea timp să proceseze informațiile despre noul mediu. Practic, el va începe deja procesul de acomodare.

            Dacă este posibil, Ar fi de mare ajutor ca, în această vizită, copilul să interacționeze cu doamna educatoare, astfel încât să îi poți povesti mai multe despre ea în zilele care urmează, cu scopul de a crea o conexiune între ei. Fiecare detaliu pe care copilul îl cunoaște din timp face ca procesul de adaptare să fie mai ușor.

             

            2. Parcurgeți de câteva ori traseul înspre și dinspre grădiniță/creșă

            În timp ce vă plimbați, vorbește-i copilului despre clădirile și obiectele pe care le vedeți și spune-i că, în curând, veți parcurge zilnic acest traseu. Cu acest prilej, observă cât timp durează drumul de acasă până la grădiniță/creșă. Este un detaliu care, dimineața, când fiecare secundă e importantă, va conta mult în organizarea programului.

             

            3. Vorbește-i despre noul program

            Discută cu educatoarea sau directoarea pentru a afla care este programul copiilor din grupa copilului tău, ce fel de activități vor face. Apoi, povestește-i micuțului tău despre ele.

            Totodată, precizează care sunt momentele din program în care vei pleca de la grădiniță și cele în care vei reveni să-l iei acasă (de exemplu: „Vom veni împreună la ora 08:45, înainte de micul dejun, eu voi pleca la serviciu, iar apoi, după masa de prânz, voi veni să te iau.”).

             

            4. Ajută-l să-și dezvolte abilitățile și autonomia

            La grădiniță, copiii sunt puși în situația de a face cât mai multe lucruri singuri. În acest context, cu cât copilul este mai autonom, cu atât disconfortul pe care îl va resimți va fi mai mic. De aceea, ajută-l din timp să facă tot mai multe lucruri singur, pe măsură ce învață să le facă. Oferă-i ajutorul doar după ce a încercat să facă o anumită acțiune și nu a reușit și doar atunci când îți solicită ajutorul.

             

            5. Experiențe de separare cu suportul unui adult de încredere

            Separarea care se va produce inevitabil în prima zi de grădiniță/creșă va fi mai ușor de acceptat pentru copiii care au mai avut în trecut experiențe de separare de mama/figura de atașament. Astfel, lasă-ți copilul pentru perioade scurte de timp în compania unui adult de încredere, precum bunica, bunicul, bona, o mătușă etc.

             

            6. Interacțiune cu copiii

            Caută medii potrivite în care copilul tău să se joace cu alți copii de vârste apropiate. Asemenea oportunități includ locurile de joaca din parc sau întâlnirile de joacă organizate împreună cu prietenii sau vecinii. În acest fel, îi oferi copilului tău oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile sociale și de comunicare cu alți copii.

             

            7. Jocuri de societate

            Pentru a-ți ajuta copilașul să se integreze armonios în colectivitate, implică-l în jocuri de societate (board games) sau în alte activități în cadrul cărora este nevoie să-și aștepte rândul. Ajută-l să învețe să își aștepte rândul pentru o anumită activitate mai ales dacă este unicul copil în familie și nu a mai fost pus în asemenea situații.

             

            8. Strângerea jucăriilor la finalul reprizei de joacă

            Dacă cel mic încă nu știe să adune jucăriile după ce se joacă, îl poți încuraja să învețe să facă asta. Îi va fi de mare ajutor după începerea grădiniței. Pentru început, strângeți jucăriile împreună, până când observi că cel mic a înțeles ce are de făcut. Apoi, treptat, te poți retrage din proces.

             

            Intrarea copilului în colectivitate este o etapă delicată și provocatoare pentru fiecare familie. Vestea buna este că această etapă poate fi parcursă cu succes de către părinții responsabili, care se informează și care știu ce au de făcut pentru o acomodare cât mai ușoară a copilului la grădiniță/creșă.

             

            Sursa foto: Pixabay

             

             

            Abonează-te GRATUIT

            la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

             
             
             
             

            Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

            Maratonul Educației Alternative, pe 3 septembrie, în București

            0
            Maratonul Educației Alternative

            Maratonul Educației Alternative va avea loc sâmbătă, 3 septembrie, între orele 11:00-18:00, în Parcul Romniceanu-Cotroceni din București, anunță organizatorii într-un comunicat de presă.

            Evenimentul, organizat de Asociația PlaYouth, are, pe lângă învățarea prin joc și artă, și obiectivul caritabil de a contribui la implementarea proiectului „Biblioteca cu speranță” destinat copiilor din zonele defavorizate. În cadrul acestui proiect, vor fi adunate rechizite școlare, ghiozdane și materiale educaționale pentru 500 de copii din zonele sărace ale Bucureștiului, în cadrul Caravanei ABECEDAR.

            Maratonul Educației este un eveniment de o zi adresat copiilor de 5-14 ani și părinților acestora. Copiii vor descoperi 8 zone cu 36 de ateliere diferite de artă, știință, reciclare creativă, hand made, mișcare și teatru. Astfel, copiii vor avea ocazia să-și descopere pasiunile testându-le și să-și facă prieteni noi. Totodată, copiii din centrele de asistență socială se vor bucură de o zi frumoasă.

            Programul cuprinde multe activități creative și educative pentru cei mici și cei mari, începând de la modelaj în lut și pictură cu nisip colorat până la ateliere de astronomie și chimie distractivă.

            Mai multe informații despre activitățile care se vor desfășura în cadrul evenimentului sunt prezentate pe Pagina de Facebook a evenimentului.

            Biletul de participare la Maratonul Educației Alternative constă într-o carte pentru biblioteca copiilor și câteva rechizite școlare pe care să le aduci în ziua evenimentului, dacă dorești să participi.

            Înscrierea se face completând acest formular.

            Asociația PlaYouth aduce jocul, arta și bucuria în educația și dezvoltarea copiilor prin organizarea de activități educativ-creative atât pentru copii, la care pot participa și părinții, cât și pentru părinți sau profesori.

             

            Greșeala pe care o facem atunci când ne punem copiii să sufle nasul. „Poate face otită imediat”

            0
            Sursa foto: Pexels
            Dr. Bogdan Mocanu, medic primar ORL, spune că, în timp ce copilul își suflă nasul cu putere, secrețiile intră în urechi și în sinusuri.

            Modul în care foarte mulți părinți îi învață pe copii să-și sufle nasul poate să le provoace celor mici otite sau sinuzite, avertizează Dr. Bogdan Mocanu, medic primar ORL, Doctor în Științe Medicale, coordonatorul compartimentului ORL – BRAIN Institute din cadrul Spitalului Monza din București.

            Specialistul afirmă, într-un video publicat pe Facebook, că, în timp ce copilul își suflă nasul cu putere, secrețiile intră în urechi și în sinusuri:

            „Văd mămici cu copii în parc și le spun copiilor: „Suflă tare nasul, să te audă mami cum sufli tare de tot!” Și e exact modelul greșit de a sufla nasul, pentru că acel copil, în momentul în care își suflă nasul, își introduce secrețiile în urechi, în sinusuri, pentru că suflă cu putere foarte mare. Mămica e mulțumită pentru că cel mic nu mai are secreții multe în nas, dar nu știe că acele secreții lucrează undeva și copilul va face otită, sau va face sinuzită.”

            Medicul precizează că și adulții sunt la fel de predispuși la aceste afecțiuni atunci când își suflă nasul în modul prezentat.

            Cum se suflă nasul în mod corect, evitând otitele și sinuzitele

            Potrivit Dr. Bogdan Mocanu, „nasul se suflă cu gura deschisă. Pensăm o nară, după care exteriorizăm aerul prin nara cealaltă ținând gura deschisă. E foarte simplu”.

            În acest timp, aerul nu iese deloc pe gură, precizează specialistul ORL.

            Întrebat dacă este bine să dăm cu o soluție umectantă, cum ar fi apa de mare, înainte de suflarea nasului, medicul a răspuns:

            „Dacă avem secreții aderente, e bine să le înmuiem înainte cu niște ser fiziologic simplu sau apă de mare. Este foarte important să nu devenim dependenți nici de apa de mare. Utilizarea în exces a apei de mare poate să usuce nasul.”

            Te invit să vizionezi videoul în care Dr. Bogdan Mocanu, medic primar ORL, prezintă, în mai puțin de un minut, modul corect de suflare a nasului:

             

             

            Sursa foto: Andrea Piacquadio, Pexels

             

            Abonează-te GRATUIT

            la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

              Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.

              Ministrul Educației explică de ce dispar notele la Educație Fizică, Muzică și Desen

              0
              Sursa foto: Guvernul României
              Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, explică de ce notele la Educație Fizică, Muzică și Desen vor fi înlocuite de calificative

              Începând din 2023, dispar notele la Educație Fizică, Muzică și Desen. Acestea vor fi înlocuite cu calificative.

              Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a explicat, într-o postare pe contul său de Facebook, de ce a fost luată decizia de a se renunța la note la aceste materii și de a fi înlocuite de calificative.

              Potrivit cifrelor prezentate de ministrul Educației, „96% dintre elevi au medii anuale de 9.00, 9.50 și 10.00, iar aproape 90% au media anuală 10.00 la disciplina Educație Fizică. La Educație Muzicală și Educație Plastică cca. 93% dintre elevi au medii anuale de 9.00, 9.50 și 10.00”.

              Mai mult, dintre cele 192.843 de medii analizate, 162.052 sunt medii generale sau anuale de 10.00.

              „Am participat la o dezbatere constructivă cu reprezentanți ai sindicatelor din învățământul preuniversitar și profesori de Educație Fizică, întâlnire în cadrul căreia am prezentat o sinteză realizată prin agregarea unor seturi de date din SIIIR (Sistemul Integrat Informatic al Învățământului din România). Studiul a fost realizat la nivel național, pe o eșantionare reprezentativă (220 școli din toate județele; 64.281 de elevi/min 4 școli/județ, cu o distribuție echilibrată între mediile de rezidență: urban – rural)”, a scris Sorin Cîmpeanu.

              Potrivit ministrului, în foarte multe școli nu există nici măcar o medie diferită de 10.00 la aceste discipline. Este vorba de 37 de școli din eșantionul de 220 școli. „Practic, situația reală ne arată că mediile sunt distribuite pe 4 paliere, 10.00, 9.50, 9.00 și mai puțin de 9.00”.

              Calificative pe 4 nivele

              Fundamentat pe această situație, propunerea este de acordare a calificativelor pe 4 paliere:

              • Foarte bine
              • Bine
              • Suficient
              • Insuficient

              Pentru învățământul vocațional și pentru clasele cu profil sportiv va fi păstrat sistemul de notare de la 1 la 10, a subliniat ministrul Educației.

              „Ne exprimăm convingerea că acest sistem de evaluare, care ia în considerare realitățile din sistemul de învățământ romanesc, va încuraja participarea elevilor la aceste discipline, fără a simți presiunea notei”, a mai spus oficialul.

              În plus, a precizat că numărul de ore alocat săptămânal acestor discipline nu va fi diminuat. Dimpotrivă, există posibilitatea de creștere a numărului de ore prin noile planuri cadru care vor fi aplicate începând cu septembrie 2023.

               

              Citește și:

              Elevii nu vor avea note la Educația Fizică și Desen. Lista schimbărilor din Legea Educației

               

              Sursa foto: Guvernul României

               

              Abonează-te GRATUIT

              la newsletterul nostru și primești articole exclusive, soluții la provocările părinților, invitații la evenimente gratuite și reduceri la cursurile noastre

                Avem grijă de datele tale personale! Te poți dezabona oricând.